Infrastructura, o problemă de securitate națională

Astăzi o să ne uităm la o poză, cea de mai jos. Este elocventă. Pentru cei care mai au vreun dubiu, liniile verzi reprezintă rețeaua de autostrăzi europene. România, țară membră NATO din 2004 și UE din 2007 are cea mai puțin dezvoltată rețea de autostrăzi din Europa. Nu este nevoie de statistici, se vede cu ochiul liber.

romania infrastructura rutiera

Cam așa arată rețeaua de autostrăzi a Europei Sursa: Google Maps

Ca să înțelegem cum am ajuns aici, declarațiile de mai jos sunt elocvente:

România nu are nevoie de autostrăzi, ne ajung drumurile naționale. – Traian Băsescu, Ministrul Transporturilor, 1999

Va garantez că peste 2 ani, România va avea 700 de kilometri de autostradă. – Traian Băsescu, Președintele României, 2009

România are 3 milioane de oameni să zicem, din forţa activă, în acest moment în Occident. Dintre care vreun milion sunt fierari betonişti, fierari şi aşa mai departe. Lucrează în construcţii, autostrăzi prin Europa. Au poate 1500 de Euro salariu. O spun foarte direct. De banii ăştia copiii se fac golani acasă şi nevastă-sa curvă. De 700 de Euro vin acasă jumătate. – Ioan Rus, Ministrul Transporturilor, 2015

(De ce nu s-au făcut autostrăzi?)
Păi, fiindcă nu poți să le iei șpagă la băieții ăia. De asta. Nu poți să le ceri șpagă, nu? Ăla nu-ți dă șpagă. Vine chinezul sa dea șpagă? Nu. – Mihai Tudose, Deputat PSD de Brăila, 2012

Daca am avea autostrăzi, ar crește salariile și ar pleca multinaționalele. – Lucian Șova, Ministrul Transporturilor, 2018

Dacă în guvernarea tehnocrată făceam drumul în 6 ore, acum fac acest drum în 8 ore. Pentru că PSD a luat măsuri care au dus la creștere economică, sunt foarte multe camioane și alte mașini care au facut ca aceste drumuri să fie mult mai circulate. – Ioan Chisăliţă , Deputat PSD de Caraş-Severin, Martie 2019

Toate drumurile au început să fie aglomerate pentru că economia a crescut în cei doi de ani de zile foarte mult, asta înseamnă că şi mărfurile circulă mai mult. – Liviu Dragnea, Deputat PSD de Teleorman, Martie 2019

Mda… Halucinant ca de obicei când vine vorba de clasa politică post-decembristă. Deși suntem în Uniune de nu mai puțin de 13 ani și am avut la dispoziție fonduri europene importante pentru infrastructură (finanțarea europeană fiind de 85% din investiție), prea puține s-au întâmplat.

Nici în cazul căilor ferate nu stăm mai bine. Conform unui studiu făcut de firma Ford și publicat de HotNews în martie 2018, „trenurile de marfă au în Ungaria sau Austria viteze medii de 75 km/h, în timp ce în România media este de 15 km/h, spune John Oldham, șeful Ford România. O foarte mare problemă este vama dintre România și Ungaria, fiindcă trenurile pot sta acolo și o zi din cauză că țara noastră nu este în Schengen, a spus Oldham, la salonul auto SIAB. Trenurile de marfă din România pot face și mai mult de o zi dintr-o parte în alta a țării din cauza infrastructurii dezastruoase și a numeroaselor opriri de ore bune. În aceste condiții, multe companii au fost nevoite să renunțe la transportul pe calea ferată și au trecut la rutier, deși costurile sunt mai mari. […]  Trenurile de marfă au viteze extrem de mici în România și din cauza infrastructurii precare cu numeroase restricții de viteză. Sunt porțiuni de zeci de km unde viteza este de sub 10 km/h și locuri în care trenurile staționează și 6-8 ore. În aceste condiții nu sunt rare cazurile în care un tren de marfă parcurge sub 300 km pe zi în România, în timp ce în Rusia sau China, țări care au investit și folosesc pe scară largă transportul feroviar de marfă, trenurile parcurg și 1.000-1.100 km/zj. Aceste țări sunt piloni de bază pentru celebrul Nou Drum al Mătăsii pe care trenurile ajung din China, până în Spania sau Marea Britanie.”

Dintr-un raport al Corpului de Control al primului ministru publicat anul acesta de economica.net, aflăm că „potrivit informaţiilor transmise de CFR SA, la data de 30.08.2019 se înregistrau 1.236 restricţii de viteză permanentă cu o lungime totală de 1.335 km. Ca urmare a instituirii restricţiilor de viteză, a fost diminuată viteza medie tehnică cu care se poate circula pe infrastructura feroviară la 68,86 km/h, în comparaţie cu viteza proiectată a reţelei de 86,30 km/h. Cu titlu de exemplu, viteza medie tehnică pe distanţa Bucureşti Nord – Braşov este de 66,78 km/h, în timp ce viteza proiectată pe această distanţă este de 122,54 km/h […] CFR SA a efectuat întreţinere, reparaţii şi reînnoiri într-un procent scăzut, fapt ce a condus la apariţia unui număr mare de restricţii de viteză, puncte periculoase şi închiderea unor linii, afectând astfel siguranţa feroviară şi implicit limitarea vitezei de circulaţie a trenurilor în raport cu viteza planificată.” Sursa: Economica.net

Deși „poporul” și investitorii au cerut insistent investiții în infrastructură, acestea s-au derulat extrem de lent sau deloc. Iar recentele exerciții militare de mare amploare nu au făcut decât să evidențieze și mai clar carențele infrastucturii rutiere și feroviare din România și celelalte țări est-europene.

Într-un interviu luat de Agerpres, fostul comandant al United States Army Europe, Benjamin (Ben) Hodges, evidenția și el problemele generate de infrastructura deficitară din România:

Romania must improve its road and rail network to ensure the efficiency of NATO operations. I really want to see improvement in infrastructure here, […]. What needs to be done now is to improve infrastructure – rail, highways, so that the rest of the Alliance can get here.

Ben Hodges a mai declarat:

Well, let me say it this way: at the conclusion of the Saber Guardian exercise, last year, we had equipment that was stuck in Romania for more than two months, trying to get it back to Germany. It’s a combination of capacity, regulations… That really opened my eyes to the challenge. That is not all Romania’s fault necessarily. The overall capacity for rail in Europe is inadequate to the task. It’s a problem that happens up in Germany. But this tells you that there is not enough capacity. We want to highlight today that requirement, the need for Romanian infrastructure to improve. Now, the EU is working on this military mobility as a priority. […] Romania needs to help, we want to help Romania highlight the infrastructure gaps. Another thing that US Army Europe did last year was a test, with putting a tank on the back of what we call an HET – a Heavy Equipment Transport – and drove it over the Carpathians, from Poland down to Mihail Kogalniceanu. It was very, very difficult. That highlighted the need to improve infrastructure. […] Well, yes, if you can connect the requirement – what does Romania need, what does NATO need, for different plans: what’s coming? what do we think might have to come here? how long will it take? when do we need it? – and then you see the gaps. And then you realize – oh, we’re going to have to increase rail capacity by 50% or by 100%, or identifying where you have bridges over your beautiful rivers that cannot hold a Leopard or an Abrams tank. You’ve got to make sure that bridging is capable of sustaining that kind of weight, not one time but hundreds of times.

O infrastructură rutieră și feroviară va contribui și la dezvoltarea portului Constanța și va crește atractivitatea României pentru investitorii străini, mai ales în contextul pandemiei, când este posibil să asistăm la relocarea unor industrii considerate strategice din China sau alte state îndepărtate înapoi în Europa.

Argumentul folosit până acum pentru atragerea investițiilor străine, forța de muncă ieftină, se va estompa (deja importăm forță de muncă mai ieftină din Asia) pentru că românii nu mai vor să muncească pe doi lei și-un cartof iar atunci România va trebui să prezinte alte argumente pentru atragerea acestor investiții: o forță de muncă educată și calificată, stabilitate la nivel legislativ și fiscal, asigurarea concurenței, mai ales în domeniul achizițiilor publice, ceea ce presupune eliminarea corupției și asigurarea respectării legii și o infrastructură care să permită și să faciliteze libertatea de mișcare a mărfurilor și forței de muncă.

În domeniul militar lucrurile sunt cât se poate de clare: e nevoie de mobilitate iar pentru a facilita mobilitatea trupelor și a furnitorilor este nevoie de infrastructură. Să nu uităm, logistica realmente câștigă un război.

Merită să ieșim în stradă ca să cerem drumuri mai bune? Eu zic că da! Până atunci, mergeți la vot.

Nicolae

134 de comentarii:

  1. Inca din Antichitate rutele comerciale erau extrem de valoroase, adica infrastructura pe limba noastra de astazi. Mie imi este din ce in ce mai greu sa cred ca este vorba numai de prostie, lene si incompetenta. Si un melc poate parcurge Maratonul in 30 de ani, noi am reusit rara performanta sa nu construim absolut nimic.
    Asta-i vointa de a nu face nimic…

    26
  2. politicienii nu doreau autostrazi, iar alegatorii nu-si vindeau țara, potriveală făcută in „rai”….rezultatele le trăim azi.

    15
    • 🙂 Nu doreau, dar oare de ce?
      Cand cazi in pacat, o data de doua ori, se numeste ca esti om, cand o o ti din pacat in pacat, abia atunci ajungi pacatos.
      Pt ca nimeni nu este destept tot timpul dar nici prost toata viata.

      21
      • asa au rams la butoane ,țara tinuta in zona gri si de inapoiere a europei….saracie sau migratie pentru cetatean.
        ce se intampla dupa aderare la UE e colapsul statului populat doar cu politruci si neamuri ,toti incompetenti si agramati lipsiti de orice activitate cognitivă….exodul cetatenilor i-a amploare.

        17
      • Pentru ca de aici și din vami vine cea mai consistenta spaga către latrina politica care ne conduce. Iar nemernicii care guvernează (toți, fara excepție !!), comit acte de trădare in forma continuata, atentand la securitatea nationala prin tergiversarea lucrarilor cu buna stiinta. Va întrebați cum naiba e posibil asa ceva de zeci de ani, sub ochii atâtor instituții? Nu va întrebați!

        11
        • Eheee, esalonul doi si trei al Securitatii, adunatura de trepanati pe creier, absolut loiali Moskvei, si-au facut treaba foarte bine in Romania! Au tras cat de tare au putut si au tinut tara in Evul Mediu, cat de mult au putut! De ce nu va puneti urmatoarea intrebare logica… De ce in ziua de astazi Polonia si Ungaria au un P.I.B. nominal pe cap de locuitor cu 40% mai mare comparativ cu noi?? De Cehi si Slovaci, nici n-are rost sa mai pomenim…
          Bine, stiu ca proximitatea fata de Vest ajuta si asta un pic…

          14
    • plus că de ce să-i dai prostimii infrastructură când tu ca politician te poti deplasa cu girofar si antemergator iar in rest scoti legitimatia in loc de permis cand o arzi cu 200Km/h pe drumurile nationale?!cum ajung in pozitii oficiale cu cheltuială si protocol pe banii contirbuabilului specia de sugătoare-lipitoare numită politician român uită cum se sta in coloană ,la semafor,in vagoane si in statii si gari imputite.
      ps.la noi in orașul candidatul la primărie din partea usr-plus-pnl ne-a promis parcări plutitoare pe bistriță?si eu ar trebui sa-l votez pe dulapul ăsta ca să nu iasă ciuma rosie la butoane….vezi dilema alegatorului contemporan.

      13
      • probabil vrea să reinvie traditia plutasilor pe bistriță?in loc de transport feroviar si rutier ne dăm cu pluta.
        eu nu pot sa mai votez asemenea fantasmagorii mai ales din gura unora care cica se vor noua generatie politica.

        5
      • Ce preferi: parcari plutitoare sau Pesedeu?
        Ce-i mai periculos: un borfas smecher sau un pustan aiurit cu capu-n nori? Eviden,. borfasu-i mai periculos.

        2
        • nici unul daca e dupa mine si voi vota in consecinta.
          mi-a ajuns ,daca totul e frectie mai bine sa fie pe vrerea mea nu a lor….

          6
          • Cum votezi asa traiesti ‘shrugs’. Doar ca iti pierzi dreptul moral de a te plange…

            2
            • poftim?!…..ca nu votez psd/usr/plus acum la locale la mine in oras nu exist,nu inteleg cum vine asta?

              3
              • Daca nu votezi deloc, nu ai dreptul sa te plangi apoi 🙂
                Daca ai votat si a iesit cine vrei, la fel.
                Daca nu, atunci ok. Plange-te cat doresti.

                Pt mine nu conteaza cu cine votezi. Pt mine conteaza sa o faci 🙂 . Pe mine ma scot din minti oamenii care „se p*sa pe el de vot”. Aveam impresia ca esti din acea categorie. Sper sa nu fie cazul.

                2
                • nu se plange nimeni,nu boceste nimeni.
                  din prima postare am scris ca am sa VOTEZ in consecinta iar legitimitatea pentru mine inseamna mai mult decat un vot pe un buletin care sa fie musai pe linia oficiala antipsd si/sau pro pnl-usr-plus…cel putin acum.
                  chiar si daca prin absurd imi voi pierde mintile la batranete si voi vota pdsr nu voi ingenunchea sau pleca capul rusinat in fata nimanui,pana atunci imi voi fi castigat pe deplin dreptul de a „pacatui”.zeci de ani de munca cinstita,saci de lei cotizati lunar,trai de căcat ,sănatate subrezita ,mii de promisiuni de la toti si toate ….toate imi vor oferi alibiul unei decizii personale asumate fara indrumari de la spate.
                  dar nu va fi cazul?

                  1
          • Nu conteaza pe care anume-i votezi… toti sunt la mana deep state-ului! Indiferent care iese, face ce si cum doreste deep state-ul! O singura optiune ramane… aceea de a te asigura ca votul tau ajunge in casuta de voturi anulate! Adica efectiv pui stampila pe margine si votul(in mod normal) intra in casuta de voturi anulate. Macar in felul asta nu-l mai pot „mosmongi”, adica nu se mai pot folosi de el, pentru a mai umfla un partid anume cu 2-3 procente in plus!

            2
            • Asta e cea mai slaba varianta…

              2
              • Pai nu stiu… daca 100% din voturi ajung in casuta de voturi anulate, stau si ma intreb cum anume va reactiona deep state-ul…

                • Paaai, 100% n-or sa ajunga vreodata. Macar din greseala, unii tot or sa voteze (sa-ti spun povestea mea cu hamalul de aeroport care nu stia citi 🙂 ? Ala stie ce voteaza?). Si din alea 10% tot se alege cv. Nereprezentativ, fireste, dar nu scrie nicaieri in Constitutie ca alesul trebuie sa fie reprezentativ, nu-i asa?

                  1
                • Uite unde era ascuns amicul lu’ dragnea cu statul paralel… Sa nu te duci la vot in condițiile in care ai trecut prin ultimile alegeri și ai văzut ce poate pesedeul, are doua explicații ești tampit sau ești trădător. Dacă îndemni la așa ceva, mai exista și posibilitatea sa fii troll rus.

                  4
                  • Usurel cu etichetele. Omul poate chiar crede ca votul nu are rost (a interiorizat treaba aia de doi lei a lui Twain, blestema-l-as in focurile iadului….). Nu s-a chinuit nimeni in ultimii 30 de ani sa ne explice ca ar avea (si vezi ca si-n Vest, prezenta e proasta de obicei).

                    • Nu Mark Twain ma ghideaza! Divinitatea vorbeste cu fiecare din noi, in fiecare secunda din fiecare zi, numai ca majoritatea oamenilor sunt prea prosti, foarte fuduli si mult prea ignoranti, ca sa se chinuie sa interpreteze mesajele!

                      1
                  • Din contra! Eu indemn sa va duceti la vot si va asigurati ca v-ati anulat voturile! In acest fel, macar la nivel personal si moral, nu puteti fi acuzati ca ati facut parte din un nou genocid si de crime impotriva umanitatii!

                    1
    • ???!!!!

      Da?

      Da ai uitat cine era acuzat de spaga ptr autostrada Bors-Brasov?
      Sau de Rafarinu’ care a venit sa isi ia tainul?

      2
    • la noi in oras, is uni de la partidul verde, cica aia sunt bestiali, cei mai „tineri” cu toate ca unii au peste 70,

      io stiu un lucru, daca iai 10 barbati de pe strada, si ii pui primar, cati crezi ca o sa fie corecti cu frica de Dumnezeu, si cati isi vor cara tot neamu *+smenuri cat cuprinde?

      3
  3. Vorbiti de autostrazi?!
    Noi n-avem un drum.national mal bun, o centura ocolitoare,vezi tranzitul la Bals…
    Iesirea din Craiova spre combinat..doua benzi pe sens si treceri de pietoni de ras .
    N-au fost capabili sa faca /gandesca o pasarela, trecere subterana de ocolit localitatile nici atat.
    Dar au doctorate ….comic!
    E ridicol sa te asezi la masa / negocieri cu parteneri tai pt offset, cand tu i-ti batjocoresti propiul popor….

    10
  4. Imi place de faptul ca Bode totusi da drumul la lucrari. Autostrada Transilvania de la Oradea pana la Tg Mures e in lucru sau in licitatii, misca ceva si drumul expres Craiova-Pitesti, etc…Misca totusi cu mai talent actuala guvernare comparativ cu restu( este loc de mai bine evident dar e totusi un progres)

    19
  5. Apariția în zone, baronate, a unor investiții străine ar elibera populația de sub sclavia mafiilor locale transpartinice. De aici cred că vine ezitarea de a reface infrastructura, combinată cu prioritatea acordată creșterilor de salarii și pensii speciale.
    Nimeni nu investește în proiecte ce vor fi în mandatul următor.

    11
  6. Salut,
    O situatie dezastruoasa este prezentata in acest articol. Daca sunt lovite anumite puncte cheie ne-am luat adio de la intariri. Pur si simplu nu au pe unde veni.Intr-o saptamana suntem in dusi pe copca.

    12
  7. in doctrina militara a germaniei – care se considera definitorie ptr cea a UE, europa se termina la muntii carpati. atat. de asta autostrazile se fac doar in transilvania. in rest doar asa ….ca bucuresti -pitesti si bucuresti-constanta(partial) s-au facut in comunism. apararea europei ,,unite,,-cine mai crede prostia asta, se face doar avand in vedere polonia-fltru intre germania si rusia, arcul slovenia-croatia-ungaria-transilvania(ca aici austria si ungaria si-au dat mana sa ia ce zic ei ca e a lor) slovacia. restul – partea estica a romaniei, bulgaria , albania, muntenegru, sunt ce au fost mereu-campul lor de bataie si de sacrificiu. autostrazi? se pot face daca ne-ar da voie. a4 s-a facut in 9 luni, cu poduri, cu cel mai mare sens giratoriu suspendat din tara catre poiana?(un sat cu 900 loc) iesiri spre port agigea, etc. deci daca e voie, se poate, nu?

    6
    • Nu ai dreptate. Teoria conspirației este falsa. De ce nu se fac autostrăzi, cai ferate de mare viteza, tunele, viaducte, tunele, centuri de ocolire cu un anume număr de benzi de circulație pe sens de mers, în funcție de traficul din zona? Datorita corupției dar și a lipsei de viziune.Din aceleași motive, la orașe nu se construiesc parcări subterane și supraterane, pe mai multe etaje, asa cum exista inclusiv în Slovacia, Croația, ca să nu zic de Austria, Germania.

      16
    • @Liviu
      Aaaahahahahaaaaaaa
      1. Care-s alea 9 luni, frate, in care s-a făcut A4?
      Te referi cumva la un prototip de Audi A4?
      Că bucata aia de autostradă(bypass de Constanța, de fapt), a durat câțiva ani buni.
      2. Pune o poză cu cel mai mare sens giratoriu suspendat spre Poiana, să îl vedem și noi.
      Nu de alta, dar eu trec prin zonă săptămânal, și habar n-am unde e.
      3. Teoria asta că „nu suntem lăsați” să facem autostrăzi, decît pînă în Transilvania, e veche, și e de o prostie incomensurabilă. M-am luat o dată cu câțiva colonei care postau ei că nu se fac autostrăzi peste munți din cauza rușilor, să nu le facilităm accesul peste Carpați… ???
      Orice pod, sau tunel, este o lucrare genistică, la fel ca oricare alta, și poate fi distrus la fel de ușor. Nema pod, nema acces!
      Lăsînd la o parte faptul că accesul e mult mai ușor și mai rapid prin câmpiile poloneze, decît prin Carpații românești.
      În concluzie, nu mai bate câmpii cu grație…
      Părerea mea, hîc…

      37
      • Mi ai luat cuvintele din gura. Cand aud povestea asta cu infrastructura faciliteaza invaziile ruse ma intreb oare de unde vine treaba asta retardara…unii au ramas pe vremea lu stefan cel mare cu inteligenta.

        Sa ramanem in 1910 ca sa intarziem cu cateva zile pe rusi.

        Ca sa mai adaug eu un alt mit idiot zidul lui trump opreste imigranti…..orice fortificatie nepazita e inutila. Poata sa construiasca bastioane daca sunt goale sunt degeaba.

        Astea 2 idiotenii cu autostrazile si ziduri ma scot din minti cand le aud.

        1
    • Ai vazut cum arata iesirea catre port Agigea?De fapt,acolo se termina.Dar maretul pod Apolodor,l-ai vazut?

  8. Salut. Pai nea Ncolae de ce folosesti mata informatii gresite ca sa derutezi votantul stramosesc, harta e veche de 20 de ani,arata harta noua ca sa vada populimea cum stam bine la infrastructura.Sa fim seriosi suntem de rasul curcilor, si cand imi amintesc ca coana Veorica sa dus la Brusel sai dojeneasca pe europeni pentru faptul ca nu ne lasa sa traim ca in evul mediu.

    4
  9. nu se fac autostrazi cu fonduri UE ca fondurile UE, pt ca vorba vine, banii UE se fura mai greu – desi realitatea dovedeste ca si chestia asta este folclor; pt orice constructor ruman de autostrazi orice autostrada construita este cea mai sigura modalitate de a fura cati mai multi bani,
    acum ca firma este americana sau din alta tara este irelevant, banii circula,

    are grija si guvernu pesede cand pierde contractu in care constructoru e reprezentat de firma de avocatura a mamei ministrului; tara in care ministru descopera ca daca a pierdut contractu tara trebuie sa plateasca bani din nou, asa vreo 50 de milioane de ieuro – era ceva cu acel ministru capabil pesede sova, arestat pt ceva constracte de doi lei cu cnlo, normal ca nevinovat pt grosu banilor smenuiti,
    la fel cu nastase, total nevinovat pt fregate rujinite, bechtel si microsoft dar vinovat pt trei tablouri si patru termopane,
    atata poate parchetu jeneral, aia e,

    multe din autostrazile care care se fac sunt praf, o dovedesc lucrarile dese de intretinere sau inchiderile de autostrazi pt alunecari de teren/dealuri, etc,

    ne amintim cu placere episodu in care comisaru ruman evropean corina cretu dorea sa dea bani tarii pt autostrazi si spitale rejionale, dar tara refuza banii, nu pt ca nu avem nevoie ci pt la calculu pesede le iesea cu virgula – inculpatu valcov stie de ce, la el ii iesea de cel putin 3-5 ori mai scumpa autostrada,
    la pesede este alte standarde de smen,
    pana nu demult lozu era 10 % din pret,
    dar prin presa au aparut informatii cum ca la capitala patriei au aparut noi reguli de smen, fostu sef de la sectoru 5 evanghelie a ridicat stacheta iar infractorul oprescu a oprit-o la 40-50 %,

    la 40-50% pana la urma tara, guvernu justitia a ajuns un clan de infractori sau o casa de toleranta in care infractiunea este singura cale posibila,
    o tara in care sefii militiei i-au aprobare de la clanurile de infractori si in care autoritatea judecatoreasca este incapabila sa isi realizeze menirea constitutionala,

    iar cate autostrazi avem sunt de proasta calitate pt ca nu avem conducatori in ultimii 30 de ani, nu avem servicii, sau serviciile sunt la nivelul militia locala, nu avem autoritati judiciare sau sunt de decor, etc. etc.

    fara lege si aplicarea ei nu poate exista decat faradelege,
    iar daca e faradelege nu poti sa ai drumuri, cai ferate, aeroporturi,

    era sa uit ,recent vazui ca la elvetieni s-a mai inaugurat recent ceva tunele cai ferate prin munti,
    face astia tunele prin munti mai ieftine ca metrou drumu taberei,
    nu se pricep astia ca si constructorii de la noi,
    n-au expertiza elvetienii

    pt. cine a uitat, ca multi uitam repede, recomand cu caldura articolele lui Mihai Eminescu despre smenu strousberg, realizat cu sudoarea fruntii de carolu I si famiglia lui, era unu ambron implicat,
    la guvernele din timpu lui carolu I problema era ca sa nu sufere actionaru jerman nu cat se fura din tara asta saraca si amarata,
    paradoxal la afacerea stoursberg desi toti au stiut ca este smen, am platit toti banii cu scuza ca nemtii vor recunoaste asa indepedenta si alte inventii,
    normal ca peste 100 de ani am putut lua fregate rujinite si am livrat poporului, din nou minciuna, cu necesitatea platii unor smenuri pt straini,

    istoria se repeta,
    n-are cum sa fie de la politicieni si partide istorice
    la noi aia din partide sunt niste sfinti, unii au construit si biserici,
    nu se poate sa fie hoti, sigur sunt nevinovati,
    vinovatii suntem noi.

    7
  10. sa ma bata mama !! si belarus are autostrazi care traverseaza tara de la sud si vest la nord. in alta ordine de idei vad ca un nene (general american de felul lui) imi da dreptate. in Romanica nu prea poti sa transporti un leo2 sau abrams pe HET (slt50+saanh =39t sau m1070+m1000=43 t) penca greutatea totala GCWR de peste 100t(108 in cazul abrams) nu prea poate fi sustinuta de majoritatea podurilor construite peste „frumoasele ” noastre rauri (imi place cum a indulcit pastila amara).asta asa sa le dea peste nas alora de sustineau ca podurile alea sunt incercate cu zeci de basculante pline si bla-bla-bla .doar ca, ce sa vezi, niste baeti care cara tancuri de aproape un secol au zis ca nu sunt bune. si sa depinzi in caz de razboi doar de CF (care si alea sunt vai mama lor) e o tampenie totala .te trezesti in situatia germaniei in ww2 care dupa blietzkriegul favorizat de infrastructura din franta,tarile de jos si partial polonia , s-a trezit cu tancurile intepenite in „drumurile” de pamant batatorit ale rusiei.

    12
    • ???!!!!!?! „blietzkriegul favorizat de infrastructura din franta,tarile de jos si partial polonia , s-a trezit cu tancurile intepenite in “drumurile” de pamant batatorit ale rusiei” ? Vai vai saracu Hitlerica nu auzise ca in Rusia e si iarna … sau ?

      Hitler De fapt eu vroian, initial inca in toamna ’39 vroiam sa realizez campania din vest. Numai permanenta vreme proasta pe care am avut-o ne-a impiedicat. Pentru ca toate armele noastre erau … sunt arme “de vreme buna”.Sunt foarte fiabile, sunt foarte bune, sunt insa din pacate arme de vreme buna, am vazut asta si acum in campania aceasta. Toate armele noastre sunt desigur proiectate pentru vestul Europei, si noi cu totii am fost convinsi, asta era parerea noastra inca din vremurile vechi, ca iarna nu se poate purta razboi. Iar tancurile germane nu au fost testate pentru a fi pregatite pentru razboiul de iarna, ci din contra s-au facut probe pentru a dovedi ca iarna nu se poate purta razboi. Ar fi fost alta situatie, ma intelegeti, in toamna lui 1939 ma aflam mereu in fata intrebarii, iar eu vroiam doar sa atac in orice caz! Si aveam convingerea ca voi fi terminat Franta in sase saptamani. Insa cand s-a pus intrebarea a venit brusc ploaia.Si era o ploaie de lunga durata, iar eu cunosc foarte bine regiunea asta franceza; si nici eu nu am putut ignora punctele de vedere a multor dintre generalii mei, anume ca probabil nu am fireusit sa avansam cu elan, ca nu am fi putut exploata arma tancului, ca nu am fi putut exploata nici aviatia cu pistele improvizate pe camp din cauza ploii, am fost acolo ca soldat timp de patru ani In Marele Razboi. Si asa a venit intarzierea aceasta.Daca as fi terminat Franta in anul ’39, altfel ar fi decurs istoria lumii. Asa a trebuit sa astept pana in anul 1940, si din pacate n-a mers inainte de luna mai, abia – 10 mai a fost prima zi frumoasa, pe 10 mai am atacat imediat. Pe 8 mai am dat ordinul pentru atacul din 10 mai.
      Deci tancurile germane nu faceau fata nici iernii din Valonia, Loara sau Calais!

      Citat de la http://lilick-auftakt.blogspot.com/2010/08/document-istoric-unic-inregistrare-cu.html

      15
    • Din cate stiu calea ferata bucuresti giurgiu este nefunctionala fiindca undeva un podet este rupt , de 20 de ani 🙂
      [a cazut singur nu ma gandesc la varianta daca era bombardat ]

      2
  11. In decembrie 1989 RSR avea datorie 0,00% PIB + peste 2 miliarde dolari la BNR.
    Conform datelor MFP , in iunie 2020 și în baza metodologiei impusă de OUG 64/2007 , totalitatea datoriei publice suverane a statului roman era de 499,405 miliarde lei.
    Adică peste 120 miliarde dolari.
    Ținând cont că :
    – km. de autostradă sint ridicoli.
    – căile ferate au ajuns în ultimul hal.
    – lipsa de canalizare și apă potabilă curenta afectează 41 % din populația tarii.
    – spitalele sunt cum sint. Intri viu și ieși cu infecții periculoase.

    Explicați voi ce a fost făcut cu muntele asta de datorie că eu personal nu reușesc, nu vad ceva palpabil in Romania de azi.

    26
    • Inocent ca intotdeauna. Palate de milioane de euro pretutindeni prin tara, vile de vacanta tot de milioane la munte si la mare(fara BD), rolls royce uri, bugatti veyron, lamborghini fara numar,mai nou yachturi si proprietati prin porturi exclusiviste, privat jet uri si lista poate continua la nesfarsit. Caz concret acum vreo 10 ani. Ce a facut pdl ul si saful basica cu (cacofonie asumata) aia 20 melearde luati in perioada „crizei” (ca asa a vrut basica saintram in criza) din 2008????

      7
  12. Situatia e neagra.
    Avem 2 variane la dispozitie, dintre care prima a fost aplicata deja de multi..

    1. unul cate unul ne schimbam tara de domiciliu
    2. sau stam aici si impreuna, schimbam tara (prin vot). Doar ca oferta electorala e atat de proasta incat te intrebi tot mai des si mai apasat daca mai merita sa mai astepti 10-15 ani sa vezi ca se schimba ceva cu adevarat. Eu cred ca va veni un moment in care politicienii vor fi manati cu biciul la propriu sa toarne betoane si asfalt.

    8
    • sa te auda Domnul,

      3
    • Dava nu-ti comvine oferta electorala, candideaza tu. That’s how it works.

      2
      • Dacă toți nemulțumiții ar candida, am fi mai mult de jumătate de țară pe listele electorale…

        3
        • Nu e suficient sa fii nemultumit. Esti nemultumit pt ca… de ce? Pt ca planul pe care il ai tu in cap pentru un oras (spre ex) nu se pupa cu ce face edilul/alesii. Ok, atunci… iesi si candideaza cu planul tau.
          Pt ca… „sunt nemultumit ca nu am parcari subterane”. Ok, ai cum sa le faci? Solul permite? Poti sapa sub fundatii? Cu pericolul seismic cum faci? In final, bugetul iti permite?
          Poate solutia este limitarea nr autoturismelor, nu locurile de parcare 🙂

          1
          • Nemulțumirea mea e legată de lucruri care țin de basic. Interacțiunea cetățeanului cu primăria, anaf-ul, o amarata de șosea de centură, chestii din astea. Referitor la candidatura, atâta vreme cât eu îmi îndeplinesc obligația de cetățean, consider că la schimb trebuie să am și drepturi. Ca atare, că tot vorbim despre alegeri locale, cum pana mea să pot alege pe cineva care acum candidează din partea pnl iar la alegerile trecute a câștigat din partea psd. Acum, că să fie ghiveciul complet, candidatul psd a candidat la alegerile trecute din partea pnl. Aia de la usr, e cu pianul pe scări și promite chestii irealizabile, iar ceilalți ies efectiv din calcule. Iar toți au colegi candidați la cj niște trepadusi care au fost în alte bărci. Na! alege tu pe cineva.

            1
            • Vrei sa-ti zic pe cine sa alegi?
              Inscrie-te intr-un partid.

              Asa-i, ai „drepturi” (stim amandoi ca nu exista drepturi, de fapt, ele sunt niste cutume sociale care dispar in secunda doi cand Universul decide sa ne dea o palma, dar, in fine…), dar… nu ai oameni.
              Vorba yankeului: „If you want something done right, do it yourself.”

              Imaginatia e ce ne desparte de animale 😛

              2
  13. Cu banii europeni primiți de la UE, în maxim 8 ani, România își poate rezolva toate problemele de infrastructura rutiera și feroviara. Din păcate, politicianul roman nu gândește asa cum trebuie. De exemplu, în loc sa gândească o autostrada, care sa lege punctul de trecere a frontierei Petea, din jud. Satu Mare, de mun. Satu Mare-Baia Mare-Dej, unde sa te poți deplasa legal, ca în Polonia și Bulgaria, cu viteza maxima legala de 140km/h, este gândit un drum rapid care va trece prin actualele localități, ceea ce este o mare mizerie.Practic acolo unde este posibil, se lărgește banda de deplasare și se creste viteza de deplasare de la 50km/h la 70km/ h. Nimeni nu se gândește sa lege prin autostrada, Satu Mare de Timișoara(acum alternează drum european, național și județean, în mare parte trecând prin localități) , Botosaniul de Baia Mare-Satu Mare și de Iași-București. Timișoara de București prin Reșița-Craiova-Giurgiu, șamd. Din păcate, unii considera ca atât este suficient. Asta este mentalitatea politicianului roman.
    Ce bună ar fi o cale ferata de mare viteza care sa lege prin București, Satu Mare, Timișoara, Botoșani, de Constanța? Cata lume ar prefera sa meargă la mare, cu trenul? Cât de utila ar fi o autostrada cu 4 benzi, minim, pe sens de mers, care sa lege Bucureștiul de Brașov, trecând pe lângă toate stațiunile din PH și BV si de Constanța si Pitești(în loc de doua benzi pe sens de mers, ca acum), ceea ce ar duce la fluidizarea traficului. Ar dispărea ambuteiajul din trafic.

    5
  14. Mai e un aspect;
    Pentru justiție lumea a ieșit în stradă,
    după Colectiv, iar a ieșit lumea în stradă,
    când le-a suflat în ceafă uber-ul, taximetriștii au ieșit în stradă.
    Când au ieșit în stradă tir-iștii ?
    Când au blocat cu tir-urile Piața Victoriei sau sediul Ministerului Transportului cerând autostrazi ?
    Că mai apare un articol prin presă, nu-i afectează pe cei din Ministeru X, Y, Z. Sunt deja imuni la articole de presă.
    Până nu sunt supuși la presiune constantă să facă ceva, o să se miște în ritmul melcului.
    Iar asta e valabil indiferent dacă sunt de la partidul X sau Y.

    9
    • „Iar asta e valabil indiferent dacă sunt de la partidul X sau Y.”

      Pai „planul politic Romanesc” incepe sa semene din ce in ce mai mult cu S.U.A. adica unul bipolar, in care exista in principal doua mari factiuni politice ce domina peisajul politic. La americani sunt Democratii si Republicanii, la noi pe viitor vor ramane PSD si cu PNL!

      Faza este in felul urmator… cand sunt votati si se instaureaza la putere P.N.L. de exemplu, ei vor avea o agenda de dreapta, prin intermediul careia se vor atinge obiectivele „deep state-ului” ce tin(se aseamana) de doctrina de dreapta! Cand populatia „se satura” de lucrurile nasoale pe care le face P.N.L.-ul, incepe sa-si aduca aminte de P.S.D… si clar si evident ca la alegerile viitoare majoritatea voturilor se vor indrepta spre P.S.D. taman pentru „a pedepsi” P.N.L.-ul „rauvoitor”!

      Cand va veni P.S.D.eaua la putere, evident vor avea o doctrina de stanga si prin intermediul lor deep state-ul(jmemcherii din spatele cortinei) isi va atinge obiectivele ce tin de doctrina de stanga… pana cand populatia se va satura si de acestia si isi vor aduce aminte iarasi de P.N.L. si la alegerile viitoare vor vota din nou masiv cu P.N.L. pentru „a pedepsi” P.S.D. din nou!

      Sa ma fac inteles clar… doar doctrina si declaratiile difera! In rest fie ca sunt P.N.L. sau P.S.D. ei servesc defapt aceeasi oameni, care-i au la mana si pe „cei de drepta” si pe „cei de stanga” cu „diverse pacate”(furt din banul public, trafic de influenta, evaziune fiscala, legaturi cu clanuri mafiote, relatii sexuale cu minore. trafic de droguri, consum de droguri, etc, etc)… cum le vin „idei neplacute” sau neintelese sau neagreate de deep state si incep „sa scoata capul de la cutie”, imediat li se „flutura dosarelul” pe sub nas… coane, iti mai aduci aminte cand colo asa si pe dincolo si iarasi invers?? Ai griji, ca dosarelul ajunge imediat pe masa procurorului…

      2
      • O ultima completare, ma scuzati… care politician, nu are efectiv „pacate” de trecut la dosar, sau mai bine zis, practic nu are dosar deloc, nu ajunge niciodata „in varful ierarhiei”!

        Exista varii metode a ii „demoraliza”, li se planteaza probe false(saculete cu droguri) in case, li se „inventeaza dosare”, sunt sicanati in mod constant, copii lor incep sa aiba probleme la scoala, poate „vreun nebun” intr-o seara „decide asa din senin” sa-i violeze nevasta, au parte de un accident de masina in care vinovatul scapa cu basma curata… etc. etc. etc.

        2
        • Poi si cum navighezi mocirla? Daca in acceptiunea ta, exista o mare conspiratie, cum scoti tara la capat?
          In putine cuvinte, te rog :).

          • Mai intai trebuie sa creezi „o masa critica”… dupa care mai vedem…

            1
            • Exista!
              Prin Germania, Austria, UK, USA, Canada, Italia, Spania, Portugalia….
              Presiunea unei mase critice se acumuleaza cand nu are debuseu 🙂 .

              1
              • Din acest punct, optiunile se diversifica! In functie de cantitatea de masa critica creata… nu va fie frica, Divinitatea este cu noi si ne va calauzi! Trebuie sa doar sa-i demonstram ca vrem cu adevarat! Vor exista anumite impedimente din cand in cand… credinta ne va fi testata… pusa la incercare!

                1
  15. „Prin Noi Înșine !” saracu Bratianu !
    https://adevarul.ro/economie/afaceri/platforma-imgb-fost-vanduta-cumparat-terenul-54-hectare-1_5f55db565163ec4271be087d/index.html
    [nu ca ar fi ceilati mai buni …atit ii duce mintea pe toti defrisari/panselute/imobiliare ]

    3
  16. voi nu stiti nimic,

    noi am ramas cu „tactica pamantului parjolit” ,ahaaa
    de hat 2000 de ani,
    si astia ce se aduna ca mustele la parlament,
    au invatato foarte bine, atat de bine, incat de aia nu vor infrastructura,
    fiindca ca Genghis Khan sa nu mearga cu calu pe shosaua si nici pe otostrade,

    iankeii astia nu stiu nimic de stratejia noasta,

    4
  17. dupa ce 30 de ani au inaugurat si asfaltat doar cioturi in an electoral la noi s-au apucat de ocolitoarea orasului iar portiunea vestica a ei este un drum national cu o banda pe sens iar cealalta la ramg de autostrada.cum dracu sa apari in public in 2020 cu drumuri natiinale si ocolitoare facute de la zero cu doar o banda pe sens in conditiile in care traficul auto-cargo creste de la un an la altul si astea se contruiesc curedictie de uzura si trafic pe termen lung?!
    inginerii si arhitectii lui peste prajit,politicieni de căcat si contribuabili buni de muls si prostit.

    5
    • Excelam totusi la ceva, ca tot vorbesti de cioturi: cele mai multe versiuni de intersectii de autostrada.
      N-am vazut doua la fel!
      Nu exista nici o uniformizare/”sablonare”, fiecare constructor vine cu j-demii de zeci de versiuni.

      4
      • culmea,suntem plini până la refuz de administratii si agentii de control si verificare doldora de angajati platiti generos si cu sporurile actualizate….ca viata e grele la stat.

        3
      • Asta nu-i nimic inca… cand ma plimb prin tara, culorile taxiurilor difera de la oras la oras!
        La Napoca, sunt verzi cu acoperisul galben, la Brasov, visinii cu acoperisul galben, la Oradea albastre cu acoperisul galben, la Bucuresti diferite nuante de galben, la fel la Constanta, la fel la Iasi, la Timisoara negre cu acoperisul galben, la Craiova roz-bonbon cu acoperisul galben, la Bacau maro cu acoperisul galben… ultima tiganeala posibila!

        P.S. Nu trebuie ca locul si culorile sa fie neaparat dupa cum am scris!

        4
  18. Eu zic că situația actuală face parte din Strategia Națională de Apărare a Patriei:
    1. Nu ai obiective industriale- nu are inamicul ce bombarda;
    2. Nu ai drumuri- nu are pe ce să circule;
    3. Schimbi guvernul anual- nu mai știe cui să dea șpagă…. etc!

    13
  19. „Le-ai așteptat, acum au și ajuns! Noul Logan, Noul Sandero și Noul Sandero Stepway: a 3-a generație de modele cu design complet nou, reinventat. Pe 29 septembrie 2020 le vei descoperi în detaliu. #StayTuned ?”
    https://www.facebook.com/DaciaRomania/posts/3802453966437059
    https://www.facebook.com/daciattitude/posts/1655423641285340

    Deja incepura cu ofertele pentru cele „vechi”:
    https://www.youtube.com/c/daciaromania/videos

    4
  20. Din punct de vedere comercial, prezența unei infrastructuri bine pusă la punct este un avantaj clar pentru Romania. Sigur din punct de vedere al posibilității de mișcare al trupelor noastre dar și aliate este iarăși avantaj. DAR, lipsa unei infrastructuri bine pusă la punct, poate avea un avantaj în cazul unui conflict armat contra unui adversar care vrea să te cucerească, lipsa infrastructurii îl va încetinii pe inamic ba chiar îl poate opri de tot din a avansa. Un simplu exemplu, vezi armata germana în WW2, cam peste tot unde erau infrastructuri bune, au defilat(au cucerit fără mari probleme), când au ajuns în Rusia, acolo au început problemele din cauza lipsei infrastructurii sau a unei infrastructurii slab dezvoltate plus condițiile meteo pentru care nu erau antrenați dar și lipsa echipamentului pentru astfel de condiții meteo. Sigur acest exemplu nu înseamna că e ok ca România să rămână fără autostrăzi doar pentru a avea un potențial avantaj împotriva unui inamic care ar vrea să te invadeze. Am dorit doar să menționez că câteodată să nu ai o infrastructură grozavă și lipsa unor echipamente moderne(hi tech etc), poate fi un avantaj. Vorba aceea, tot răul spre bine.

    • Da’ te manca groaznic s-o zici: mai bine fara autostrazi.
      Dew it!

      5
      • Are dreptate, dacă ne vom strădui suficient de mult sa rămânem săraci leneși și prosti ne vor ocoli atât dușmanii cât și aliatii. Chichita e ca vom rămâne săraci leneși și prosti.
        Pamflet, evident.

        8
      • @ Razvan Mihaeanu

        „Da’ te manca groaznic s-o zici: mai bine fara autostrazi.
        Dew it!”

        1.Din punct de vedere comercial, prezența unei infrastructuri bine pusă la punct este un avantaj clar pentru Romania. Sigur din punct de vedere al posibilității de mișcare al trupelor noastre dar și aliate este iarăși avantaj

        2.Sigur acest exemplu nu înseamna că e ok ca România să rămână fără autostrăzi doar pentru a avea un potențial avantaj împotriva unui inamic care ar vrea să te invadeze.

        Poate la o recitire m-am făcut înțeles

    • Asta e o idee proastă, nu ne atacă nemtii din 1940, eventual ne pot ataca rusii cu tancuri din 1980. Si alea se descurcă si in Siberia, nu cred că suferă prea mult la, nu stiu, Bârlad. Pierzi viteză mergând pe câmp în loc de autostrada sau cale ferată, e drept, dar cine îsi permite mai mult asta? România, care ar trebui să se miste repede cu resurse putine, sau marele urs, cu resurse masive? Plus că o dată instalati undeva, nu prea au tendinta să plece măcar 60 de ani…

      4
    • teoria drobului de sare-nicio masa fara peste la prostime-egalitate doar pentru boi-alimentatie rationalizata ca e mai sanatoasa-apa rece si frig ca sa facem econmie.

      4
    • Chiar gândești asa sau e sarcina de serviciu? Sputnik.

      • Mai degraba sarcina de serviciu de la Sputnik, crede-ma!

        1
      • Erata: Sputnik era un comentariu pt. punctul @G1984O

        • @ RS

          „Erata: Sputnik era un comentariu pt. punctul @G1984O”

          Faptul că nemții au fost înfrânați ba chiar și opriți una din cauze fiind lipsa unei bune infrastructuri, nu are legătură cu Sputnik. Urmărește ce s-a întâmplat în război, nu ce spun eu. Au menționat doar că poate fi un avantaj în caz de răzbel, DAR asta nu înseamnă că trebuie să rămânem fără infrastructură, leneși sau proști cum a spus o persoană de aici mai sus…

    • In cazul Romaniei nu cred ca are importanta prea mare lipsa infrastructurii moderne impotriva unui potential inamic de talia rusiei.
      Cu o suprafata de aprox 224000 km2 se poate ajunge relativ usor cu grossul armatei dintr-ul loc in altul.
      Distanta intre orase unde sa presupunem fortele defensive romane se pot retrage si regrupa pt a lupta in continuare este de zeci sau sute de km, cu trupe mecanizate poti deplasa armate intregi in mai putin de 24 ore pe distante scurte.
      Daca om fi vorbit despre o suprafata mult mai intinsa si greu accesibila munti/rauri etc atunci infrastructura saraca ar da de furca mai mult (exeplu Afganistan, Vietnam)

      Pentru o tara de dimensiunea Romaniei infrastructura nu pune mare piedica rusilor, ne putem dezvolta societatea enorm de mult cu cu infrastructura moderna exemple destule: Corea de Sud, Ungaria s.a.m.d.

      Lumea se dezvolta rapid cu Asia accelerand la un nivel fara precedent si cine nu se adapteaza ramane in urma….Ro fiind deja la coada nu putem fi decat lucatori manuali pe viitor daca nu ii acceleram dezvoltarea.

      Fiind la periferia Europei de vest (bogate) o simpla socoteala ne demostraza ca exportul de bunuri si servicii cu valoare adaugata medie si mare ne pot aduce mari beneficii. Daca exportam vehicule si alte bunuri voluminoase pe tir poti incarca un numar redus de unitati. pe vapor si tre in schimb poti incarca cu un trasport un volum inzecit.
      Pana va ajunge Ro sa fie exportatoare de idei (design, programare it, etc.) si finante (bani dati de banci cu dobanda altora) va vinde agricultura, idustrie, textile etc. deci marfa voluminoasa ce necesita sosele, cai ferate si de transport maritim/aerian rapide si moderne.
      Cu o singura autostrada eficienta ce face exportul catre vest mai facil poti ceste nivelul pib-lui cu 1% (nu este un calcul exact ci doar exemplu)…… pe an in zece ani asta insemana foarte mult. ( Bun exemplul dat mai sus intr-un comentariu, tir-istii nu fac greve si blocaje de artere sa puna presiune pe guvernanti….de CFR-isti ni nu se pune problema. Lucrurile bune se obtin de obicei cu sacrificii.

      Si bineinteles, in caz de necesitate cum pot veni aliatii cu intariri daca nu se poate circula eficient nici pe timp de pace? Pe calea aerului tonajul tranportat este infim si scump.

      Infarastuctura tarilor vecine, Hu. Slo, Che, Pol le-a adus cresteri de pib superioare noua, bulgarilor si color cu investitii inferioare.

      3
  21. Hm… hm …. hm…..

    Mituri de genu nu luam banii de la UE ca nu se pot fura ? Zau? Daca credeti asta cauatti niste meditatori le la Briucsel …. contra serviciilor cuvenite va explica ei cum se fura claosca de pe oua!!!
    Si sa nu imi ziceti ca nu stiti ca Briucselul e capiatala europeana a birocratiei inepte si corupte!!!!

    Da de ce nu autostrazi in Romania?
    Varii motive.

    Primul – ca suntem prosti de prosti mai boi ca vita din grajd!!! Si de atata despeptaticune nu ne dam seama ca ramam incremeniti in proiect desi .. desi timpu a cam trecut !!!

    Ca mai e unii care gandesc in termenii anilor 70. Sa va aduc aminte .. prima harta a strazilor necesare in Romania (RSR) dateaza de prin 68-69. Insa fu ionvazia Cehoslovaciei „fratesti” si .. si data fiind voteza cu care a fost ocupata RSC …. ma rog. Nitel mai tarziau „interventia” sovoetica din Afganistan a arata o viteza ridicata .
    Deci din motive de secritate in anii 70-80 am preferat fara. Fara autsrastrazi.
    Insa azi … Rusia e mai la distanta, Ucraina se interpune intre Rusia si noi si noi in NATO. Deci alte conditiii..
    Da cu se zice noi avem ceva cu incremenirea in proiect (si unori incremenim intr-un proect care el insusi este deja „istorie”)

    Tot prostie. Sunt destui care cred ca austrazile se fac doar ptr placerea bucreteanului de a merge la Sinaia sau la mare … Nici prin cap nu le trece ca de fpat autsrazile se fac ptr traficul de marfa si , ca desi autiturismlele platesc grosul uzura cea mai mare o produc .. TIR urile! Si in Romania si in RFG …

    Apoi ca suntem nerabdatori. Si jmecheri rau. Si nombrilisti. Si am observat ca jmecherii , de obicei, sunt cam prosti ..A ! Am uitat EGOISTI! Ori taioate astea fac ca sa „preferam” proiectele simple , mici care se pot realiza in 1, hai max 2 ani. Pai o autostrada samd nu se face in 2 ani si 3 saptamani. Dureaza cateva mandate prezidentiale …. (adica 10 ani si poa mai mult) Asa ca cuprins de mania grandorii prorpii givernu „De mijloc” care ar trebui sa asigire continuarea lucrariii si care nu ramane in fotografii ca a inaugurat santioerul sau ca l-a terminat.. guvernu „intermediar” prefera sa lanseze proectele propriii !!!
    Si asa ne trezim ca am inceput 30 si nu am mai terminam nimic!

    A! Si cehstia ca nu luam ca se fura mai greu …. „Mitologica”… de frica ca „se fura” am „omplementat” un sistem .. un sistem cf caruia este f gresu de accesat banii aia. Adica doar „cine trebuie”. NUmai ca unoeri „cine trebuie” are alte prioritati!

    Astea sunt alea „simple” …
    Mai vin .
    O retea buna de drumuri stimuleaza traficul de marfa. Adica comertul. Adica ies mai multi bani . Adica lumea incepe sa traiasca mai binisor.
    Ori, ori noi avem „proiectul” unei economii de colonie. Adica sa exportam materii prime (inclus fier vechi la otelariile turcesti), mana de lucru ieftina (lohnul) si oameni de dîrvală. Deja „cercurile interesate” in aceste „exporturi strategice” au influenta si bani .. deci pot sa isi promoveze interesele.
    Aici mai adaugatui ca unii castiga din importuri.. De carne de porc in carcasa; aluat congelat, mobila (din lemn romanesc) ..
    Scuze dar acestia nu au nevoie de o economie mai dezvoltata .. Ca daca traiesti exportand porumb (si te mai lauzi) si imprtand carnea animalelor hranite cu porumbu romanesc nu ti-ar surade ca prumbul sa hraneasca aninale in Romania si care animale sa fie prelucrate de o industrie alimentara autohtona!!! SI este o piata … cica 40% din ce halesc orasele este din import!
    La care adagati presiunile poe care le pot face exportatirii straini si ambasadele lor. Prin presiuni inteleg (si) campanii de presa in care suntekm educati sa „nu fim comunisti” si sa „respingem autarhia comunista”.
    De fapt multe „afaceri” se invart in jurul unei economii tinute in subdezvoltare !!!

    Ori subdezvolarea se pastreaza si prin .. drumuri subdezvoltate!!!
    Adica „cine trebuie” are alte prioritati!

    In fine .. ajumgem la cestii cu adevarat nashpa da very gross muci naspa!

    Cum sa va spui ?….. „Piata”, sfanta „piata” aia care cu mana ei invizbila samd etc inseamna in primul rand DRUMURI! Drumuri pe care sa circule marfa! Ca daca bunurile nu ajung de la producatirul din A Ma-Si la cumpartorul din A Lu Tac-Su … Lunga (400 km) nu ai piata , nu ai marfa … nu nu NU!!!!
    Si mai este ceva cu .. Piata! Piata face Natiunea . Natiunea engleza (prima natiune „moderna”) apare pe la 1700. Cam in epoca in care englezoii s-ua apucat sa faca canale pe care sa circule marfurile si mai alea drumuri! Niteo mai tarziu Republica Franceza se ocupa de drumuri .. si apare natiunea („moderna”) franceza …….

    La noi ? La noi uniositii explicau puterilor europene (printre altele) ca o unire intre principate ar permite creazrea unei „piete” mai semnificative. SI la scurt timp dipa unire … se incepe constructia de drumuri, poduri si .. cai ferate! Adica doatrea cu o „piata nationala”.

    Piata face Natiunea. Adica drumurile unifica „pietele locale” in una „nationala”. Adica micile egoisme locale, provinciale se unesc intr-un egoism „national” (pe care Maimuzzolini il va numi „sacru”).

    Deci cum poti sa distrugi o natiune „moderna” si sa castigi si un ban pe seama ei?
    Distrugand Piata! Adica … drumurile!!!!
    Fara drumuri ….. Ardealul se orienteaza catre Vest, Muntenia si Oltenia catre S , Modova ??? Catre Polonia…? Sa nu mai aic ca o leaguira buna intre Iasi si restul tarii ar putea influenta si comertul R Moldova (Basarabia) ….. Mia tine careva minte ca prin 91 Romania se „omparise” intre o zona Dolar si un Marca Federala? Da …..
    Sau … o autistrada Bors-Brasov- Bucale- Constanta nu numai ca ar avea o onfluernta asupra economiei natioanel insa ar fi pus Budapesta in legatura cu portul Constanta? Si o parte din Austria.. SI nu ar fi circulat dpoar marfuri ci si „opprtunitati” .. adica find deja drumul … art fi aprut si investitori cu afaceri nu chiar mari da destule. ALti bani ……
    Idem o infreastructura feroviara decenta ……
    Ma rog ptr unii – extremni si interni – ar fi fost pgiba curata . Ptr unii – faceristi din zona vanzatiorilor de piei de closca ……

    Lipsa dumurilor nu inseamna doar ca la o adica aliatu NATO ar avea dificuotati sa asigire ajutorul sau ….. ci ca in conditii de pace se submineaza Statul Roman prin „infometare”

    20
    • Va felicit! Ati spus mult mai multe decat chiar eu insumi as fi indraznit!

      3
    • …e mai mult decat atat. O autostrada e „strategica”, nu-i optionala ca telefericul din poiana Brasov.. Nu te apuci s-o faci asa… ca sa fi „la moda”. Ea are sens doar daca leaga un pol „de bogatie” cu alt pol „de bogatie”. De exemplu, o autostrada Bucuresti – Slobozia nu ar avea sens…ar lega un centru bogat de …nimeni! Inainte sa faci o autostrada asigura-te ca are si cine sa mearga pe ea..altfel…sunt bani aruncati in vant..
      ..Cu banii de o autostrada dezvolt industria de la presupusa ei destinatie. Pe urma ma apuc sa fac drum pana acolo. Alti bani alta distractie.. Noi punem caru inaintea boilor..

      • 🙂 Buna asta, pai daca n-ai infrastructura cum sa dezvolti o zona economica? Cine se apuca sa faca investitii daca are transportul scump?

        7
        • …simplu! Am reteaua de drumuri nationala. Ce? Pe aia nu pot merge TIR-uri cu BCA sau fier beton? Cum crezi ca a dezvoltat Ceausescu RSR-ul? Cu autostrazi?

          …Dar ? Daca tot ma mananca-n cur sa fiu la „moda” (ca am eu vise de pustan sa calatoresc cu 130 la ora pana-n Slobozia) , pai bag banii aia in capitala Baraganului..fac acolo ceva competitiv, profitabil , vandabil. Pe urma autostrada aia vine de la sine. Or s-o ceara chiar bucurestenii. Ba chiar or s-o plateasca! Ca-i in interesul lor economic. Fac bani la Slobozia. Ca am ce cumpara de aici. Altfel…. (ca investitie) un drum asa de scump n-are nici o noima. O autostrada (daca nu stiai) are dublu sens. Trebuie sa o exploatezi la maxim. Dar ce poate oferii pe celalalt sens Slobozia?!

          …pe urma mai e si altceva…O autostrada e strategica. Carevasazica depaseste interesul partizan/local al unor elite locale ingamfate. O autostrada nord-sud prin Moldova care sa zicem… sa lege Constanta de Iasi ar avea noima caci leaga doua zone bogate. Beneficiile si la un cap si la celalalt ar fi indoite. Si sigur ca de aia ar profita oarecum si aia de pe interval. Totusi …ea ar fi benefica si pentru un vecin belicos din nord sau sud..caci o astfel de artera are dublu sens. Cine pune mana pe Iasi ajunge in doi timpi si trei miscari in Dobrogea…iar cine pune mana pe Constanta…ajunge si mai repede la Bucuresti! Si p-orma la Pitesti si Ploiesti! Caci avem o legatura moderna si pe sensul est-vest. Carevasazica sa faci o autostrada e musai sa fi…strateg!

          Ca fapt general (la Marx..”das Kapital”) inainte sa faci infrastructura de transport trebuie sa apara capitalul de la destinatia ei. Cel mai clar este dovedit de dezvoltarea infrastructurii in SUA. Pana la descoperirea aurului in California. pana acolo se mergea cu caruta! Dupa ce apare un nou pol de bogatie (coasta de vest) apare calea ferata est-vest (coast to coast). Pana atuncea era INUTILA. Acelasi lucru cu infrastructura portuara (nu faci port daca n-ai cum face profit din navigatie). Cand aurul insa, se descopera si in Alaska nu se gandeste o cale ferata care sa traverseze Canada si muntii Stancosi, ci porturile Seattle si Anchorage…

          ..as putea argumenta la infinit cu modul cum faceau romanii drumurile, mai intai cucereau o regiune bogata si abia apoi faceau drumul pentru a o exploata sau daca vrei… reteaua maritima comerciala actuala..de la coloniile antice greco-feniciene la dezvoltarea unor porturi ca Liverpool…Cape Town , Minas Gerais sau Port Said..Toate astea aveau ca scop imbogatirea imediata (prin jaf, comert sau taxare) si nicidecum „dezvoltarea intermediarilor” de pe traseu..

          2
          • In acest moment lucrurile sunt cat se poate de clare vis-a-vis de ceea ce trebuie legat cu ce trebuie legat, atat in interiorul Romaniei cat si din Romania in afara. “Polii” tai sunt cat se poate de clari.
            Chiar daca in articolul de fata este vorba de drumuri rutiere si feroviare, infrastructura nu consta doar in ele. Un exemplu de cum infrastructura per ansamblu poate conduce la dezvoltarea unei zone sunt Oradea si Clujul.

            3
            • cand ai infrastructura de internet cu o largime de banda foarte buna comparabil cu altii ,poti demola o fabrica din timpul comunismului sa faci un cartier pt birouri firma it ,si totodata cu toata aceasta pandemie sa ai niste venituri asigurate de firmele carora profilul le permite telemunca astfel incat sa nu iti moara economia pe loc

      • Ntz.
        Autostrada e un drum. ma rog unu mai scolit (gen gluma aia „nutria e un sobolan cu studii superioare” da nu am vazut caciula de sobolan „fara studii”)
        Autistrada leaga „consumatoru” de „producator”, cu conditia ca traficu sa merite banu’ (prin 1970 scria unu ca autostrazile sunt piramidele sec XX) .
        Cam orice ai fi o autsitrada de la Bucale la Slobozia nu isi are rostu ….. in mod normal drumurile si clea ferata ajung …
        Insa o autistrada iuntre Bucuresti si Constanta da! Si nu din cazua de Bucuresti ci pentru ca la Constnta este un port. Maricel .
        Care, daca ar fi prelungita spre Brasov/Sibiu ….

        3
    • Absolut corect. Evident, clasa politica mafiota, inculta si obedienta pe care o avem, este cel mai mare inamic al nostru. Ea este cel mai mare pericol pentru dezvoltare si securitatea nationala. Compromite tot ce atinge: educatie, sanatate, economie, aparare, justitie, interne, etc. Insa paradoxul cel mai cumplit este ca, desi e asa, tot noi o legitimam la fiecare alegeri…
      .

      3
      • „Ea este cel mai mare pericol pentru dezvoltare si securitatea nationala. Compromite tot ce atinge: educatie, sanatate, economie, aparare, justitie, interne, etc.”

        Face asta, taman pentru a supravietui! Oameni culti si educati, instruiti cum trebuie, care stiu ce vor, nu le trebuie nici neam! Oameni educati care stiu ce vor si ce au de facut ca sa obtina ceea ce vor, sunt egali cu moartea actualului „establishment” sau sistem, spunetii cum doriti!

        De ce va inchipuiti ca toate functiile importante sunt populate cu tot felul de caractere din epoca de piatra(slab si prost educate)?? Pai ca sa le poata controla! Un om „vertical” ce are efectiv „coloana vertebrala” si cu „sange-n instalatie”… nu va ocupa in veci si pururi o asemenea pozitie!

        4
  22. Posada, Neajlov, Codrii Cosminului, Siret, Podu Inalt, samd…
    Ce au in comun toate astea?
    Locuri in care, profitand de lipsa infrastructurii in zona de defilee, cursuri de apa, samd, romanii au adus inamicul superior numeric si tehnologic la nivelul lor si l-au batut cu experienta.
    Si cu asta baieti v-ati ars, eu printez justificarea asta istorica si ma duc cu ea la MApN. Urmeaza economii importante la buget si stabilirea doctrinei pe urmatorii 20 de ani. Urmeaza vol.2: „Paine si sare”

    3
    • Nu mai da idei! 😀 În altă ordine de idei, la Stalingrad sovieticii n-aveau poduri si nici autostrăzi, tot au castigat. De traversarea Hingan-ului cu tancuri nu mai pomenesc.
      Dacă vor să atace, suntem oarecum ca în bancul cu mireasa în noaptea nuntii, nu conteaza dacă te îmbraci în cea mai scumpă rochie sau în zdrențe, oricum vei fi f…

      2
    • ADUC IO SAREA, CA AM DIN AIA NE-IDIOATA

    • in epoca lui „statu’ in fata monitorului” 25 de minute sa vezi cum tomahawku’ si croazieru’ rusesc lovesc ca la desene animate tinte
      in epoca cand arunca din ilusinuri rusii trasnai pe senile de trec prin apa cu tun de 76 mm ..si in epoca cand tancu’ trece prin ogor cu 70 de km la ora …oare mai conteaza chestiile alea????
      generalul lui Hodges vorbea de mobilitatea strategica ..aia poate fi inainte , in timpul ..sau in absenta conflictului prin descurajare
      doar neacceptarea unor realitati la nivelul societatii ..si a clasei politice prin extensie si a administratie ..prin mai multa extensie ..s-a ajuns sa nu se faca , sa nu se intretina samd
      oare rusii ar merge pe autostrada cu tancurile la 90 la ora pana le iau foc senilele ..ca sigur trailere nu au
      rusii au tancurile de 45 de tone si snorkelizate toate ca sa mearga cu ele pe coclauri
      aberatiile scoase de unii pe aici ne tin pe loc
      daca administratia ar pune mana pe carte ..sa vada ce inseamna dezvoltarile asezarilor , a cailor de comunicatii …si sa puna presiune pe politic , la fel societatea se intoarce balanta si preocuparea
      in ultimul timp administratiile incep sa inteleaga ce inseamna o infrastructura moderna si incep sa se preocupe tot mai mult
      daca se mentine trendul ..e de asteptat o accelerare a proiectelor , numai sa nu vina uniinde se bat cu justitia 2 ani ..fara sa le pese de altceva
      poate asistam si la o „rafinare” a solutiilor , proiectelor , o aprofundare ..nu numai sa ne multumim ca se face
      baza stiintei ..investigatia si analiza
      ce ttebuie sa faca o administratie ???
      investigatie si analiza ..ptr dezvoltarea infrastructurii continuata ..fara sincope si heirupism
      oricum ptr o dezvoltare a infrastructurii in apropierea marilor centre urbane se impune o alta abordare administrativa dupa parerea mea
      daca regionalizarea nu a mers ..trebuie gandit un model care sa incorporeze periferiile oraselor mari si dezvoltarea lor
      oricum masterplanul e , numai sa se tina de implementarea sa si sa il accelereze

      1
  23. -pt informatii f bine documentate depre tadiul contructiilor autotrazilor recomand accearea ite ului aociatiei pro infrastructura : peundemerg.ro

    • Corect. Și ar mai fi: „130 km”, „Z”, „RADU PE DRUM”, chiar și CNAIR-ul.
      Mă uit zilnic pe toate și văd zeci de utilaje care zac, unele se mai mișcă și, pe lângă ele, ceva oameni (vezi lotul 1 și, mai ales, lotul 2 de la A 10, Sebeș – Turda). Și, nu se putea altfel, s-a tăiat o panglică pungă de 5,3 km la Borș – Biharia.
      Se pare că românul UMB se mișca mai cu spor.

      3
  24. Dincolo de incompetenta, coruptie, ipocrizie, lipsa de viziune, avem o mare problema: un sistem de conducere unitara a tarii, bazat pe un plan respectat de toti, fara deosebire.
    Doctrinele politice, militare, viziunile unuia sau altuia despre una sau alta trebuie armonizate, in asa fel incat sa se completeze, fara a se canibaliza. CCR ar trebui sa uneasca, nu sa dezbine. Parlamentul, cu 450 alesi sau 300 alesi (nu conteaza pt mine), ar trebui sa legifereze numai cu avizul prealabil al CCR, acordat de profesionisti neafiliati politic. Justitia, ar trebui, deasemeni sa-si pastreze impartialitatea, iar administratia sa fie pusa in slujba cetateanului.

    ceausescu, dincolo de raul facut, a lasat dupa moartea sa un mare vid de putere, umplut cu tot felul de improvizatii, care se vad acum, ca nu a mai ramas mare lucru din „iepoca de aur”.

  25. Lipsa de infrastructura e cauzata de incompetenta. Simplu. Nu ai cu cine, de la ministru (care e parasutat pe o functie mult prea mare pt el), la muncitorul asfaltator (care d-abia stie citi, a facut scoala la bascalie si nu respecta indicatii).
    Cat despre autostrazi in particular, e prea fragmentat peisajul. Proprietarii trebuiesc expropriati (sau iti cer 1000 EUR/ m^2 si se judeca; doar o sansa au in viata sa devina milionari, nu), baronii locali se baga si cer tainul, institutiile nu aproba si treb sa te judeci…. Centru nu are putere dincolo de Voluntari.

    In plus chiar daca maine s-ar face brusc 1000km de sosea, in 10 ani ar fi in paragina. Ele trebuiesc intretinute.

    De asemenea potentialul nostru de transport e redus (ce rute trec pe la noi? Gdansk-Istambul?) pt ca suntem stransi langa un lighean de apa fara valoare. E ca aia cu „potentialul turistic” (nu l-am avut si nici nu o sa-l avem vreodata; avem cumva vreun Monblanc si nu stiu eu? Tenerife? Ape cristaline ca-n Pacific? Marele Canion?)…

    2
  26. cand verificatorul lucrarii o va face conform proiect ,iar proiectul nu a fost facut pe genunchi, poti vorbi de calitate si respectarea termenelor ,dar la noi nu merge asa ca daca verificatoru nu face teren, ca e o pitipoanca sau pitiponc ,parasutat(a) de amant(a) sau de tata sau mama, si chiar daca ar face nu ar sti ce sa verifice,ca doar interesul e spaga in niciun caz respectarea termenelor si calitatea lucrarilor,avem ce avem,deci traiasca PCR post-revolutionar ,ca doar la privat nu faci ce vrei tu faci ce spune angajatorul si daca iti spune ca merge ca a uns toate balamalele asa merge

    • O sa te miri insa unerori cu PCR ul te palreai ca porcu cu lampa……

      Prin 1980 sau asa ceva la niste inundatii in Ardeal unii tovarasei au dat in balba.. Ca ei asigirasera „cinducerea superioara”, te tiv Pesonal ca nu se voir rpeta inundatiile din 1970 ca s-ua facut lucri de indiguire de calitate!

      Nu i-a luat dracu ci dopar „munca de jos” ……

      1
  27. sumarizand,
    votu singur nu rezolva mare lucru,
    ca a spus-o si Mark Twain: Dacă votul nostru ar putea schimba ceva, nimeni nu ne-ar mai lăsa să votăm.
    tara e poporu, nu cativa care uzeaza scaune,

    pe de alta parte, lasand ironia la o parte, sigur ca si votu are rolu lui,
    rezultatu votului presupune o alegere,
    judetele sarace aleg, din nefericire, pozitia captivus votand doar hotii de la pesede,
    asteapta in continuare sa primeasca linia de gandire de la hoti,
    aia care au distrus judetele conduc in continuare,
    si vina nu este a alegatorului,
    el poate are o zi proasta, n-are suficienta educatie, iar aia care ar trebui sa vorbeasca despre lumina credintei sunt prietenii hotilor, etc. si alege gresit,
    alesii vin si pleaca,

    serviciile, militia, parchetu si justitia nu si-au facut treaba,
    de aia infrstructura si inzestrarea militara e praf e praf si hotii ne rad in nas

    fara servici, procuratura si justitie nu poate exista o tara,
    daca le ai astea poti avea infrastructura, inzestrare militara si orice iti doresti,

    si nu banii sunt problema ci educatia,
    vezi ce salarii au aia din FBI si de ce oamenii din US vor in FBI,
    salaru nu e mare,
    cum spunea kenedy tb sa te intrebi ce poti face tu pt tara nu ce tb sa faca tara pt tine.

    o fi de la ministru genunche sau poate de la faptu ca 5 e mai mare ca 10, ministru peleme,
    sau poate e de la sefu academiei care nu stie daca ponta copiaza sa nu,
    sau poate de la ministra abramburica care descopera expertiza,

    sigur e de la Funeriu care vrea, clasa pregatitioare, bacalaureat si capacitate pe bune, nu pe hoti, fituici si copiat,
    zice unii de la pesede, penele, alede ude mereu ca Funeriu nu are bacalureat,
    cred ca din greseala Funeriu a a scris carti de chimie in colaborare cu laureti de premiu Nobel,
    sigur Funeriu n-a dat examenu cu sefu academiei, cu ministru genunche si cu abramburica,
    n-are cum…

    1
  28. Drumurile fără gropi pot duce la accidente, mai ales la drumurile lungi, pentru că apare oboseala la volan și vigilența șoferului scade!
    De aceea eu aș propune înființarea, prin lege, a GROPILOR MOBILE care să poată fi mutate înainte ca șoferii să se obișnuiască cu ele!
    Accidentele se vor reduce pentru că șoferii vor fi mult mai vigilenți- nu vei ști niciodată când îți apare gaura-n drum!!!

    8
  29. Cu sau fără faza cu accidentul mie îmi place de Bode. E mult peste orice ministru al transportului pe care l-am avut. A deblocat loturile care erau cu probleme, în fiecare săptămână semneaza loturi noi, iar pe care începe construcția chiar se lucrează, nu face ca și coana Olguta care a pus 2 borduri si le-a adunat a doua zi.
    Chiar urmăresc partea asta cu infrastructura și mi se pare ca se misca foarte bine.
    Acum nu inteleg pe astia care critica, ca s-au deschis de exemplu 7km pe centura Bacău. Adică tu votezi PSD ani de zile și acum nu e bine ca sunt abia 7km. Parca se pot face peste noapte.

    5
    • Foarte corect ce spui

    • pentru ca a durat 30 de ani si in final tot un drum judetean cu o banda pe sens s-a făcut de parcă noi avem traficul din 1989 azi ,asta nu intelegi si nu te pot ajuta.

    • Modul asta de gandire nu e bun deloc. La fel zic si multi constanteni ca ce daca a furat Mazare, macar a si facut ceva bun. Asa putem spune multe si despre Ceausescu.
      Intr-o tara normala ar fi tebuit sa isi dea demisia, iar explicatia cum ca dormea pe bancheta din spate e la fel de penibila ca explicatia sefului politiei dupa ce s-a intalnit cu interlopii.
      Si la fel ca ala, cateva zile bune a tacut din gura, ca si cum nu s-ar fi intamplat nimic grav. Pentru ca faza cu accidentul chiar a fost grava, sa gonesti asa pe contrasens pana te izbesti de niste nevinovati. Putea sa ii omoare pe aia.

      Am observat si eu si chiar ma bucur ca a inceput sa se lucreze intr-un ritm mai alert la autostrazi. Si nu vad ce treaba ar merge mai prost daca ar veni altul in locul lui Bode, ca doar de asta sunt pusi acolo, sa faca treaba.
      Nu trebuie trecut cu vederea accidentul ala pentru ca „face treaba”. Dar sunt sigur ca nu va pati nimic, ca asa sta treaba acum la noi, nimeni inafara de fraierii de rand, nu mai pateste nimic.

      1
      • Am zis eu ca nu e vinovat pt accident? Sa răspundă daca a greșit.

        Mie îmi place pt activitatea de la minister.
        Psycho nu stiu daca esti din Moldova sau nu, dar daca da votati tot PSD încă 30ani ca deh Moldova e rosie si tot aici o sa fiți.
        Iar drumul ala e un tronson dintr-o centura, care nici aia nu exista pana nu demult, nu o autostrada. Aia e în construcție dar cum am zis votați inca 30 de ani PSD și tot pe drumuri cu o banda rămâneți.

        1
        • bati campii cu gratie si ai fracturi logice.te infasori in steagul anti psd ca e la moda acum si servesti lectii ieftine de morala.tocmai ca nu ne multumim cu o banda pe sens de asta scriu la subiect dar ai priceput cat am inteles si eu fizica cunatica.e plina tara acum de antipesedisti care se umezeau cu gandul la bombonel, ponta si usl si se indulceau cu programul social al acestora .la fel si marele electorat liberal,o adunatura de greturi si basini i care acum au memoria scurta si numai tin minte decat ce le convine.
          tu poti sa te multumesti cu ce vrei si consideri,noi pe aici numai inghitim pe nemestecate.

          1
          • Ok. Nu am chef sa ma cert cu oameni triști. Mereu nemulțumiți și cu capsa pusa, mai greu sa puneți mana sa faceți ceva.
            Daca nu ești capabil sa faci deosebirea între o centura si o autostradă e problema ta. Stiu ca ai vrea ca toate potecile, cărările de munte, drumurile comunale, județene și naționale și centurile sa fie cu 4 benzi da n-ai sa vezi.
            Ia de aici poate te ajuta sa înțelegi care e autostrada și care e centura:

            https://www.facebook.com/411782165662463/posts/1696448140529186/

            • felicitari,iar ai zis nimic?

              1
              • Hai ca e si desen acolo. Daca nici asa desenat nu înțelegi…las-o asa si varsati frustrarea în continuare. Chiar ca „numai înghiți pe nemestecate” cum singur recunoști mai sus.

                1
                • si ceasca planuia drumuri si poduri cu doua benzi pe sens si noi o ardem cu unul pe sens in 2020,scuteste-ma cu lectiile,nu a fost problema ca nu se stie diferenta dintre autostrada si drum national,o arzi aiurea.
                  iar am pierdut timp pretios .

                  1
        • Ca si bacauan, da, tind sa dau dreptate lui @psycho. E mica aceasta centura, iar trecerile de pietoni sunt periculoase si reduc viteza.
          Bacaul e absolut execrabil dpdv al traficului, totate tirurile sunt obligate sa o ia prin oras… e groaznic. Asa ca macar din acest punct de vedere, ar ajuta la decongestionare.

          Insa… centura nu e prea utila fara o conexiune la autostrada (drumul pana la Iasi e pe o banda jumate… groaznic). Iar daca se face acea conexiune…e prea mica. Crezi ca, sa zic la 5 ani dupa deschidere, ai sa poti sa convingi autoritatile sa ti-o largeasca? (cum aproape sigur va fi necesar). Si la viaducte ce faci?
          D-aia e bine sa supradimensionezi din start, ca sa poti absorbi traficul.

          Mai bine prea mult trotuar, decat prea putin (vb asta, traind in Sect 2, intr-un cartier in care intre gardurile de bloc si copaci sunt 30 de cm 🙂 ).

          1
          • Am circulat recent in Bacau, mai multe zile si am ramas cu o impresie diferita. Traficul pare foarte lejer prin comparatie cu alte orase. Caile centrale sunt late si desi intersectiile sunt destul de dese, strazile intersectate par a fi secundare cu trafic mai redus decat cel de pe principale. Chiar si in cel mai rau caz am prins doar de cateva ori (~3) acelasi semafor, si in zonele care pareau aglomerate intarzierile au fost de ordinul minutelor, nimic dramatic.Daca ar fi sa dau crezare celor pe care i-am intrebat, nu sunt blocaje si nu au fost nici inainte de pandemie si disconfortul este cel al asteptarii la semafor. In plus iesirile/intrarile din oras nu par problematice. Ca remarca personala, pare ca poti circula mai rapid si lejer pe prima banda care este vizibil mai putin aglomerata decat restul, ceea ce e un pic ciudat.
            Bineinteles ca o centura este necesara (in orice municipiu cred eu) si ar ajuta pentru ca ar muta in exterior atat traficul de tranzit cat si o parte din activitatile economice. Un exemplu extrem ar fi Busteniul, unde se tot discuta de autostrada dar de atatia ani nu sunt in stare sa faca o amarata de centura si cea mai aglomerata cale din tara se blocheaza in cele cateva zeci de moteluri, 3 zebre si o mana de bistrouri dintr-un orasel,

            2
            • Problema e ca lumea se misca intre extreme
              Unii vor 7 benzi pe sens ..fara nici un rost ..doar ca sa fie ..ca au vazut ei in alta parte
              Genul de optica ..a celor ce se inchina la scarile metroului din londra ..cum se inchina hindusii la vaca
              Genul de optica ce a tinut pe loc proiecte din cauza orgoliilor si a viziunilor obtuze , putin ancorate in realitate
              Pana au creat masterplanul …masterplan pe care e suficient sa il respecte si sa dezvolte o strategie si un masterplan si ptr calea ferata , mai ales ca va fi o axa prioritara in urmatorul exercitiu financiar al UE
              Sa nu ne prinda cu temele nefacute si sa avem probleme cu proiectele si atragerea banilor

              1
      • Roco
        Pe bune? Toți au fost puși acolo sa facă treabă. Nu zic ca Bode o fi de neînlocuit dar nu m-as mira sa ajungă vreo Olguta iar

        • Sau… poate ajunge un Drula?…. Cn nu-ncearca, nu reuseste 🙂 .
          Problema lui Bode e ca s-a patat urat la faza asta… pacat de el, dar in Occident, un ministru isi dadea demisia pt asa cv pe rpd inainte!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *