Dacia Duster militarizată

Știrea

Conform unui anunț făcut de ministrul Ciucă pe 5 noiembrie 2020, armata română urmează să cumpere aproximativ 250 de vehicule Dacia Duster Army, contractul fiind estimat la aproximativ 32 de milioane de lei, adică circa 128.000 lei per mașină. Transformând în euro, ne rezultă un preț de 26.300 euro în condițiile în care o Dacia Duster 4×4 1.5 dci vândută de dealerii mărcii are un preț de catalog de 18.500 euro în versiunea Comfort (adică are aer condiționat).

Ceea ce ne lasă aproximativ 7.800 euro pentru „militarizare”.

Potrivit surselor citate aici și aici, noul Duster militarizat, bazat pe ultima iterație a modelului, va avea următoarele versiuni:

  1. una pentru transport, care va avea protecție balistică Nivelul 3 conform standardului STANAG pentru caroserie și Nivelul 2 pentru geamuri. Blindajul, oferit opțional, va fi realizat după ieșirea de pe liniile de asamblare și include Kevlar, dar și o serie de panouri din oțel dur;
  2. una pentru cercetare, care va fi echipată cu o platformă pentru lansarea dronelor. Această versiune va avea două locuri și va fi amfibie, fiind complet etanșă. Această versiune va avea blindaj Nivelul 4 în anumite zone ale caroseriei, iar geamurile vor veni cu blindaj Nivelul 3. Dacia Duster pentru armată poate transporta două drone de atac și trei de supraveghere. Dronele de atac pot elibera muniție de tip RO AG7 (RPG 7 produse sub licență românească) sau pot lansa grenade. Dronele pot fi lansate prin partea posterioară a vehiculului, atunci când luneta este îndepărtată. Acestea pot comunica între ele prin intermediul unor sisteme bazate pe laser sau cu ajutorul unor micro-fire de cupru. Comunicația radio este de evitat din cauza riscului interceptării și bruiajului.

Conform acelorași surse citate, s-ar părea că acest din urmă proiect se desfășoară în colaborare cu o companie specializată în producția de electronice de apărare internațională din Israel – Elbit Systems.

Dacia Duster armata

Sursa foto: https://www.promotor.ro/poze/dacia-duster-blindata-armata-romana-informatii-secrete-18772198?pic=18772318

Sursa inițială pentru ambele articole citate mai sus este Dacia Duster Trails & Technical de unde provine și clipul de mai jos:

Comentariile autorului 

Ca unul care a utilizat un Duster 4×4 1.5 dci (105 CP) pentru câțiva ani buni de zile rulând peste 100.000 km cu mașina în cele mai variate condiții – oraș, autostradă, drumuri naționale, județene, comunale, de exploatare, câmp, noroi, zăpadă, ma rog, nu cred că am ratat ceva în toți anii aceștia, pot să vă spun că mașina mi-a lăsat o impresie foarte bună.

Fiabilă, ușoară, suspensie și tracțiune integrală reușite (bun compromis), lipsa diferențialelor specifice unui veritabil 4×4 destul de bine compensată de etajarea treptei 1 și 2 și de cele trei opțiuni „electronice” – 4×2, 4×4 Auto și 4×4 Lock, una peste alta, cu niște cauciucuri Mud&Terrain, Dusterul s-a descurcat bine în majoritatea situațiilor întâlnite de mine.

Însă, mașina are caroserie autoportantă nu șasiu separat, o sarcină utilă relativ redusă (undeva în zona celor 500 kg), un motor destul de anemic și o capacitate de tractare de maxim 1,5 tone. Nici garda la sol nu este tocmai spectaculoasă, totuși mai bună decât la multe SUV-uri. Personal, în toată această perioadă, am rămas imobilizat de două ori pentru că am alunecat în șleaurile făcute de tractoarele agricole rămânând suspendat.

Mașina de serie nu are scuturi de protecție, subansamblele suspensiei mi-au părut mereu fragile (nici nu am insistat), iar amortizoarele au necesitat înlocuirea la fiecare 1,5 ani. Toba finală am reușit să o avariez în mai multe rânduri, s-a rezolvat cu sudură dar… poate că necesită repoziționarea sau protejarea cu un scut.

Cât despre spațiul interior: patru soldați cu echipamentul specific… Nu știu ce să zic…

Iar acum revin cu câteva comentarii la „știre”…

  • nu știu ce înseamnă în kilograme blindajul ce ar urma să fie adăugat mai ales că au apărut tot felul de materiale exotice, dar mi-e clar că mașina va necesita un roll-cage pentru rigidizarea caroseriei și o suspensie reproiectată. Un chip-tuning al motorului pentru optimizarea curbei de cuplu maxim și câțiva cai în plus, eventual adaptarea acestuia pentru a fi un multifuel veritabil;
  • nu înțeleg de ce ar lansa dronele prin luneta versiunii cu cinci uși și nu ar folosi versiunea pick-up, proaspăt lansată;
  • ideea versiunii de cercetare – purtătoare de drone mi se pare excelentă și fezabilă chiar și pe șasiul de Duster, cu excepția „blindajului”;
  • versiunea de transport însă, mie îmi dă cu virgulă. Patru oameni cu AK-urile de rigoare, muniție și ce mai cară ei de obicei îmi dă o senzație de claustrofobie. Rămâne de văzut ce vor până la urmă de la mașină.

Nicolae

P.S. RoMil a preluat aceste informații. Dorim să precizăm că ele nu au fost confirmate până acum de constructorul Dacia.

P.P.S. @Cristian IONITA Din câte știu nici Oroch nu este un pick-up veritabil, fiind tot o caroserie autoportantă, nu cu șasiu separat. Poza de mai jos e din Cuzco (dacă mi-aduc bine aminte) unde m-au trimis francezii să mănânc pișcoturi:

Dacia Duster armata

Am mai văzut și ceva VW acolo, par la modă în America de Sud:

 

Dacia Duster armata

 

 

P.P.P.S.

Se pare ca Duster militarizat a fost propus si in Franta in competitia pentru inlocuirea Peugeot P-4…

 

132 de comentarii:

  1. Imi place foaia de marketing…Integrated 82mm Romtehnica mortar…Iar in fotografie avem un M252 de 81mm cu un jarhead. Ma intreb acum daca au catadicsit macar sa cumpere drepturile de distributie la fotografia respectiva. Probabil ca nu…ora amatorilor continua.

    13
    • Din ce am observat eu, americanii sunt foarte darnici cand e vorba de poze ale DoD, Wikimedia Commons e plina de ele si mai toate au Public Domain License sau alt tip de licenta permisiva.
      Dar puteau macar sa mentioneze sub poza sursa si autorul ca asa se procedeaza.

      2
    • Macar sa le uram „!La multi ani!” Astazi e si ziua USMC..

      1
    • Referitor la achizitii Dacia Duster,este pozitiv,mai ”salvati ”Dacia. Ceva probleme cu dotarile,protectie,etc. Referitor la motorizare,”apreieri pozitive” , fata de care ,comentez ; Analizind actualele motoare termice cu piston otto si diesell,la nivel mondial 2020,constatam ca,toti constructorii implementeaza aceleasi principii constructive ,Raportul de comprimare constant”,si ”Succesiunea timpilor functionali”. Analizind fenomenele fizico-mecanice rezultate prin implementarea acestor princiipii vechi de peste un secol,constatam,influenta negativa a acestor principii vechi,asupra rezultatelor,din punct de vedere;economic,rentabil,ecologic-calitativ si cantitativ. ( NU intru in amanunte si explicatii tehnice.) Solutii inlocuitoare ; Prototip la nivel functional, ”Motor cu raport de comprimare variabil”,cu doua trepte volumetrice,astfel ; Prima treapta volumetrica,reprezinta ~35%,destinata traficului usor, solicitare pina in 1500- 2000 rot./min. . Aceasta treapta volumetrica,are caracter functional permanent,dupa pornire,favorizind pozitiv, si pornirea fara probleme in conditii de iarna. La solicitare, depasind 1500- 2000 rot/min.,este activata ”progresiv”,concomitent cu solicitarea, si treapta a doua volumetrica,care reprezinta ~65%,formind un intreg 100%,cu prima treapta volumetrica. Activarea treptei a doua volumetrica,conditionata de solicitare,cu doua posibilitati de control ; simplu si sigur, electric ,s-au electronic,prin ;microprocesor prelucrare date, calculator, sonda Lambda. Rezultate fara concurenta la nivel mondial ; civil militar,NATO,din punct de vedere;economic,rentabil,ecologic-calitativ si cantitativ. Implementare pe orice motor termic cu piston otto si diesell. In timpul incercarilor functionale,am constatat ca,prototipul indeplineste conditiile pentru care a fost;conceput,proiectat,tehnologizat si realizat. Mentionez ca,fenomenele fizico-mecanice rezultate,au fost studiate si analizate in laboratoarele ind.aerospatiale de aparare,unde am lucrat 25 de ani. Realizind produse de calitate,relansam economia si industria de aparare,astfel ,sa cumpere si ”altii ”de la noi. Multumesc. A.Q. (Asigurarea calitatii ind.aerospatiala de aparare.)

  2. Vetsiunea pickup trambitata este de fapt o traforare post productie a unui Duster obisnuit, facuta de catre o alta firma si nu de catre fabrica. De altfel si preturile sunt mai ridicate …. chestie cumva nenatural.
    Reno are in portofoliu pickup veritabil facut pe platforma Duster …. dar nu pentru piata europeana.

    3
  3. Cute
    Eu, vazand din nou articolul despre Dusterila asta cu camo misto (priviti pan’ la sfarsit):

    7
  4. N-o fi fake?

    4
    • Nu e fake. O parte dintre masini sunt in curtea Romturingia pentru militarizare. Astia au facut si Dusterul MAI, si multe altele. Am observat o asemenea masina de la distanta, pare ok, vom vedea ce va iesi! Imi place camuflajul?

      2
  5. duster militarizat- o gluma
    Cehia cumpara toyota hilux si ei au industrie auto.

    7
    • Cehii, din cate stiu, nu produc vehicule 4×4 din categoria Dusterului. Eu stiu ca au companii care tuneaza vehicule 4×4 din import. La camioane e alta poveste, Tatra…mmmm. Eu cred ca e bine ca au luat Duster din productia interna, poate totusi scot ceva ok dpdv militar. Cehii n-au avut de ales fiindca daca ar fi avut, cu siguranta n-ar fi stat pe ganduri, luau de la intern. La camioane asa au facut! Bravo lor!

      6
  6. STANAG nivel 2 si 3, banuiesc ca nu e vorba de standard 4569, desi asta se aplica in mod normal vehiculelor usoare. Ar trebui sa arate ca un mini TAB-C 79 in cazul asta 🙂
    Incape oare atata kevlar in el? 🙂
    Se mai misca dupa ce primeste blindajul ala?

    5
    • Oshkosh JLTV are STANAG nivel 2 balistic si exploziv, asa, de comparatie:
      https://m.cdm.me/english/over-36-million-for-the-provision-of-67-oshkosh-vehicles/
      Pana si la JLTV, sunt curios ce protectie ofera grila aia imensa a radiatorului pentru motor… ma zgarie pe creier cand o vad.

      1
    • Salut,
      Acum cativa ani știu ca era un studiu cu colegii de la analiza materialelor ce căutau o alternativa (întrebare venita de la armata) pentru un vehicul 4×4 „blindat”.
      S-au făcut mai multe studii si una din ele este legata de acest polimer (KEVLAR) ce a dat rezultate promițătoare.
      Bănuiesc ca daca s-a ajuns aici au trecut testele pe care si l-au propus iar ca masa adăugata in plus (200-300kg) doar pentru blindaj nu ar fi o problema, vehiculul suportând de asemenea modificări si pe suspensie + grup motopropulsor.
      Mai multe detalii nu am si chiar de ar fi intre in zona „confidențialității”.

      3
    • Dacia Duster ca design nu prea arata in trendul vehiculelor militare 4×4 inaugurate de Jeep Wrangler in WW2, urmate de Hummer/Humvee si mai apoi de o intreaga explozie si panoplie de vehicule militare modulare tactice 4×4 concepute si produse in diverse tzari pe acelas model si aceleashi principii ca Humvee.
      O idee si o afacere mult mai buna pt Romania, parerea mea, ar fi fost preluarea a ceea ce a mai ramas din ARO de catre ArmRo, reconstructia si retehnologizarea acestui plant de productie de la Campulung-Muscel judetul Arges, poate cu un partener strain din NATO, si producerea acolo a noului vehicul ushor tactic si modular 4×4, luand in considerare si experienta romaneasca prin conceptia sai producerea ARO-243/-244/-10.
      Ar fi fost frumos producerea la fostele uzine ARO a modelului propus de Lookheed-Martin pt competitia JLTV. Sincer i-mi place mai mult cum arata propunerea pt JLTV a celor de la LM decat ceea ce s-a ales Oshkosh. Si GDELS propune un vehicul ok gen JLTV : Eagle
      Acum asta este sa faca ce or crede de cuviinta cei din MAPN si in functie de ce bani au.

      • nl81

        „O idee si o afacere mult mai buna pt Romania, parerea mea, ar fi fost preluarea a ceea ce a mai ramas din ARO de catre ArmRo, reconstructia si retehnologizarea acestui plant de productie de la Campulung-Muscel judetul Arges”

        Repetiția e mama învățării, cred că e a treia oară când îți spun.
        Din ARO a mai rămas doar numele, și nici ăla nu mai aparține statului român, iar fabrica nu mai există.

        1
          • Și mai zice „ceea ce a mai rămas” – adică nimic, și mai zice barbarismul „plant de producție”, adică nimic, că tot nu mai e nimic, pe care fabrica o vrea reconstruită și apoi retehnologizata, că o reconstruiește nașpa, nu ii iese din prima.
            Eu cred că se plictisește rău, pe acolo, prin Canada lui.

            • Vere am zis daca s-ar….adica conditional, e o parere ok?! Nu se poate ….asta e. Sa-i puna si tun de 120 mm la Dacia Duster….ca si asa nu e tanciuri la ArmRo….lol. Sa-i faca ce or vrea ei sa faca. Dar dupa parerea mea Dacia Duster nu poate fi ceva genul JLTV sau inlocuitoare pt Humvee.
              Normal ca ma oftic ca nu mai este ARO si ca nu s-a facut cu ARO ce s-a facut cu Dacia sau fostul Oltcit dar asta este alta discutie.

      • Jeep Wrangler in WW2?!! Mda…le ai…

  7. Bine, voi fi eu cârcotașul.
    Dusterul, de serie, e bun pentru legătură divizionara, plimbat oameni prin oraș și pe la marginea poligonului.
    Din momentul in care îl „militarizezi”, îl transformi într-un eșec. A zis bine Nicolae, fără șasiu, fără diferențiale, spatiu interior mic, mai ales în spate ( vreau sa vad cum se înghesuie doi băieți la 1.75m, cu casca, armă și vesta pe ei), motor anemic.
    La un eveniment in curtea M.Ap.N, cu expunere de tehnică militară, se plângea unul ce conducea o autospecială Duster, tot pe la Romturingia făcută, că e grea și de iese de pe sosea acolo rămâne.
    Va rog sa îmi dați un singur exemplu de vehicul similar ( fără șasiu, fără diferențiale) folosit de o armată dintr-o țară cu apa caldă, „militarizat” cu ce zic ăștia că vor să pună pe el, mai ales aruncătorul.

    21
    • :)))) subscriu. Niste intelighenti si ganditori fut-uristi l-au spus la niste baieti de la o baza logistica oarecare, bai dar puteti face logistica si cu dusterul ca ii fain, ii nou. Puteti lega o remorca de el. Dupa rasete in hohote logisticienii cu mainile in buzunar s-au indreptat spre un dac vechi si o platforma 4×4 iveco. Se zvoneste ca acel moment a fost cel mai tare eveniment stand-up comedy din Romania anului 2018.

      9
    • bulgarii au Mercedes clasa G,
      parca e altceva,
      o fi de la legume,

      si noi avem praz verde,
      pe la Buzau ceapa de apa iar prin Ardeal ceapa iute ungureasca,
      dar parca e insuficient,

    • Pick-up-urile facute pentru Petrom erau destul de capabile in off-road, avem si noi una in curte la ferma, dar nu m-am dat cu ea. Eu m-am dat doar cu L200 si e mare diferenta fata de Duster, o simti altfel.
      Insa cei de la Petrom se plangeau de ele, dar nu mi-e clar de ce. Bine, ii trecusera de la Navara la Duster pick-up…

      • Ți-ai răspuns singur.

        1
        • Si da si nu… 🙂 (mi-am raspuns singur)
          Ei erau nemultumiti si de lipsa celei de-a doua banchete (la Duster pick-up) ca nu mai puteau sa-si ia copilul de la scoala, si de confortul deficitar la Duster (plastice, spatiu interior, putere motor etc samd).
          Nu stiu cat au costat Dusterele pick-up, dar daca vrei sa-ti iei o Navara, fara 30000 euro nu scapi. Sa tinem cont si de preturi, totusi. E mai usor sa faci o masina scumpa decat una ieftina.
          Inca sunt multe Dustere pick-up la Petrom (inca le vad pe drumuri). Au avut ei si Amarok, dar n-am auzit nimic de bine despre ele…
          Cred ca mai conteaza si cine e sef pe acolo la achizitii, ofertele dealerilor etc samd
          Ce vreau sa evidentiez este ca Dusterul nu prea are rival la pretul ala, poate Suzuki sa mai fie in zona aia. Cu toate acestea, ne asteptam sa dam putin si sa primim mult. In plus, multi spun ceva de genul, pai cu banii pe un Duster imi iau ceva smecher SH. Cam asta pare sa fie mentalitatea.

          1
    • Sincer sa fiu, am crezut ca e o gluma initial. „COTS” ala de la drone inseamna de fapt „Comercial off the shelf” – adica restul de dotare , drone + banda adeziva, il iau de la E-mag….

      Totul imi da o senzatie de …Siria 2014. Mai ne lispseste si un „tunul iadului”, cum ii ziceau sirienii, pus pe un Logan si gata…

      Nu postez eu aici prea des dar urmaresc ….ma bucur ca am inceput sa bagam bani in inzestrare, era cazul, dar unele decizii sunt absolut bizare ia altele destul de ridicole

      4
  8. io mai carcotas,
    fara alt motor si alta transmisie va fi greu,
    la mintea mea, ar trebui diferential blocabil,
    cresterea protectiei vine cu crestere de greutate,

    iar motoru actual pt versiunea civila are limitarile lui serioase si in cazu unui singur ocupant,

    povestea cu 4 militari complet echipati si cu spatiu disponibil in portbagaj este departe si nu are in vedere dimensiunile de gabarit,
    eventual daca aia 4 sunt copii de trupa, altfel mai greu,

    militaru infanterist complet echipat pt conditii de iarna are multe pe el….,

    un motor mai mare si o transmisie mai potenta presupune probabil intarirea caroseriei, lonjeroane suplimentare etc.

    1
  9. Cum vine asta „fara diferentiale” ? Banuiesc ca va referiti la reductor, sau macar la diferentiale blocabile…

    1
    • Eu le spun diferentiale blocabile.

      • Mda, cred că de mine zicea, acu’ văd că am omis „blocabile”…
        Sorry!

        5
      • exista optiune de blocabile sau autoblocabile pentru duster pe ambele punti. Greu de spus cum se comporta in timp. Iar referinta ta din articol referitoare la compesarea lipsei dif. cu etajarea treptelor este inexacta. Etajarea treptei 1 compenseaza destul de bine lipsa reductorului in niciun caz un blocant nu poate fi compesant de rapoartele din cutie. Dimpotriva, demultiplicare mare in treptele mici „aruncarea” imediata a cuplului exact in roata care pierde aderenta.
        Masina nu are sasiu, nu are tren de rulare conceput pt utilizarea din articol, are dreptate Priam mai sus. Am peste 100k km cu Duster, si alti peste 100k cu pick-up L200, la acesta din urma o gramada facuti in competitii si evenimente de off-road. Nu „exista” la ora actuala masina de teren pentru aplicatii militare fara constructie clasica cu sasiu. Sau exista dar sunt de ‘shou’

        7
        • Sunt un pasionat al domeniului auto dar nu am cunostinte temeinice in domeniu. In articol m-am exprimat gresit / incorect. Cred ca vorbim despre acelasi lucru, chiar daca nu m-am exprimat corect inginereste (nici nu sunt unul).

          Toate masinile au diferential ca altfel n-ar putea lua virajele. Dusterul, din cate stiu, nu are reductor, de aici etajarea treptei 1 care sa compenseze cumva acest lucru. Ce zici tu de optiune de blocabile sau autoblocabile pentru Duster este aftermarket?

          Ce spune Priam mai sus am spus si eu in articol… 🙂

          Am facut circa 50000 km cu L200, marea lor majoritate in offroad (camp, drumuri de exploatare), la munca, nu in competitii. Adica pentru mine era important sa ajung unde trebuie fara sa raman blocat.

          • da, optiunile de autoblocante sunt aftermarket – vezi aici:
            https://www.mudster.ro/en/99-differentials
            este foarte interesant ce face baiatul asta si as zice ca e maxim ce se poate obtine din Duster. Ma tot bate gandul sa-mi fac un Duster allrounder folosind cateva din produsele lor.
            Dar repet: nu am vazut fdbk pe termen lung, cum se comporta masina.
            Si o mica completare: toate masinile au diferentiale (pe puntea cu rotile de tractiune iar cele 4WD pe ambele punti + interaxial). Astfel, dif isi realizeaza cele 2 treburi pentru care e conceput: controleaza virarea diferentiata a rotilor si transmite tractiunea din cardan. O punte „libera” de tractiune nu are nevoie de diferential.
            Duster nu are reductor dar treapta 1 la cutie pe dCi e suficient de demultiplicata, intr-adevar, ca sa compenseze.

            „Adica pentru mine era important sa ajung unde trebuie fara sa raman blocat.” – te citez. Exact asta ar fi cerinta principala pentru aceasta „aroganta de proiect” de Duster. Si nu cred ca poate face fata constructiv, e parerea mea.

            PS: a existat la un moment un proiect pentru L200 „tehnical” pentru ro-army, cu RWS. 🙂

            1
  10. Ca civil vreau un un ororch in curte, mai ales daca ai gospodarie ii fix ce trebuie. Ca militar chair cu r-ul ala mic la coada avem nevoie de vehicule serioase pentru armata. Dusterul este foarte bun, ca mijloc de transport conventional si atat.

    3
  11. Drone de atac? adica din cele sinucigase, gen loitering amunition pt ca cele care lanseaza rachete ar putea ele duce Dusterul mai curand, niciodata invers.
    avem drone de atac? cred ca sursele fac o confuzie

    2
    • In articole e vorba de niste quadcoptere cu grenade si RO-AG7 zic ei.
      Suna putin a Siria, cand foloseau drone din comert cu niste C4 atarnat sub ele.
      Nu mi se pare neaparat o idee rea, dar conteaza executia si implementarea. Si bineinteles, pretul.

      1
  12. Gata. Au rezolvat si cu inzestrarea cu vehicupe 4*4 pentru armata!

    Mare iti e gradina Doamne.

    10
  13. Buna ziua , asteptam cu mare interes achiztia de masini 4×4 , dar sincer nu ma asteptam sa se vb de Dacia Duster . Sunt curios la produsul finit ce feetback realist o sa fie ….
    Vreau sa raman optimist si sa cred ca de data asta cooperarea romano-israelino-franceza , a reusit un produs …Bun !

    Are cineva idee / info cand o sa fie practic pe strazi/unitati /poligoane ?

    Multumesc

  14. Asa redescoperim si dezvoltam noi industria militara autohtona… ???
    Sorry, dar eu nu pot sa cred. Masina e buna sa duca ofiteri cu sofer de colo colo sau curier pe sosele, dar la misiuni off-road serioase nu pot sa ma gandesc nici cu ea goala, daramite blindata, plina de soldati si echipament.
    Apropo spatiu ingust, poate o sa-i antreneaza mai intai pe Sandero, apoi sa vezi cat spatiu au pe Duster… ?

    9
  15. Pardon „… poate o sa-i antreneze…”

  16. MApN – Automobile Dacia prezinta o coproductie de referinta din categoria epic fail-ului..duster militarizat 🙂

    Nu conteaza ca altii cu industrii auto mult superioare noua prefera sa isi cumpere off-road ere veritabile, Cehia alege Hilux, Franta alege un derivat al Ford Everest, nu conteaza aia sunt tampiti, noi suntem daci patrioti

    De ce nu facem si noi ca cehii, sa cumparam 100-200 de pick-up uri tari disponibile pe piata din Ro (Hilux, L200, Ranger, Navara) si reinventam roata doar ca sa ne complicam inutil viata, nu pot sa inteleg

    5
  17. dragut, dar hai sa fim seriosi. cica sa irite inamicul, sa-l sacaie. cred ca pana il sacaie pe inamic se cam sacaie singur: blindaj pe el de nu i se mai invart rotile, drone lansate pe fereastra, dronele alea din filmulet sunt si ele simpatice foc, in fine.

    e un produs de care militiile din congo s-ar bucura tare, inclusiv talibanii in papuci, dar noi, armata NATO, flancul de est, vecini cu votcarii… iar camuflajul e cam de rasul curcilor, cu toate nichelajele alea si mai ales cu o vopsea mata care nu e foarte mata.

    vorba cuiva mai sus, au rezolvat si problema autovehiculelor 4 x 4… acum trecem la hermes 450, bun sa faci poze, dar nu prea bun sa spargi capul votcarilor cu el.

    6
  18. Mai exista masini ARO active in armata romana? Nu am reusit sa gasesc numarul lor. Dar dacii 1300? Eu sunt sigur ca inca exista:(. Cred ca Duster ul ar fi bun sa inlocuiasca daciile vechi si o parte din masinilie ARO . E o initiativa buna sa achizioneze armata Duster pentru nevoile de deplasare din spatele frontului, ca sa zic asa. La un moment dat armata avea si Cielo. Pentru tipul asta de nevoi ar fi pacat sa nu se ia Duster 😉

    5
    • aro,dacia,ims,cielo,espero….

      1
    • da. pentru deplasari in spatele frontului este foarte bun. sa-i ia impresiile de masina de recunoastere de mare mobilitate in teritoriul inamic, sa i accepte cu modestie rolul la care se pricepe, deplasare, sa-i scoata din blindajul ala prea mare si e ffff pk pentru ce zici tu!

  19. Probabil au vazut ca arma saracului prin Siria/Libia face toti banii! 🙂

    2
  20. Pe Duster mergeau echipamente de ISR/EW… ca punct de comandă pt UAV mi se pare OK dar să fie niște drone OK nu niște improvizații triste.

    E bun și pe post de suport/transport ușor de trupe dar să nu ne imaginăm ca ar fi folosite pe front. Ar fi o greșeală.

    3
  21. AU CUMPARAT DUSTER CA SA NU MAI URLE AIA CU OFFSETUL PENTRU CUMPARAREA JLTV.
    DE CE NU AU CUMPARAT PROTOTIPUL FACUT DE STIMPEX PE SASIU DE FORD ?

    3
  22. duster pick up are doar 4×2

  23. necesar in locul automobilelor usoare din dotarea ministerului nu cu rol tactic activ .
    transport usor de colo-colo sunt perfecte si de recomandat chiar dar la ce visuri umede au ei cu ele nu se pupa cu realitatea.

    5
  24. Mie mi se pare o solutie cel putin slaba in militarizarea actualului Duster, as fi preferat ceva local in genul proeictului celor de la Travec care au preluat platforma tehnica a Dusterului 1 dar au realizat de fapt o noua caroserie preluand partial trenul de rulare, transmisia si motorizarea plus partial componente de la interior (cel putin instrumentele de bord si plansa de bord).

    Reproiectarea unui nou sasiu si a unei noi caroserii neportante ar fi trebuit sa fie prioritara pt un vehicul militar, la exterior putand fi acoperit cu polimeri (kevlar) pt a-l face mai usor si a-i creste protectia……dar aici se vede capacitate economiei romanesti sau al armatei de a avea capacitatea de a aduna impreuna mai multe firme capabile sa lucreze la un proiect de asemenea anvergura……integrator in adevaratul sens al cuvantului….ex poate continua cu arma de asalt, tab-ul etc….priviti va rog ce poate face o mica firma germana si cu personal putin:

    https://www.youtube.com/watch?v=zYzD2AtapAk&feature=youtu.be&ab_channel=TECDRAH

    1
  25. Uneori ma intreb daca MApN nu ne troleaza expres…

    18
  26. Fara sa stim carui scop parte a strategiei de achizitii se adreseaza aceasta comanda de Dustere militarizate, e prematur sa ne antepronuntam daca este o achizitie rea sau buna.In orice caz este un plus atat pentru dezvoltarea interna de noi capabilitati conform cerintelor armatei precum si eliberarea spatiilor ocupate de vechile ARO ce trebuiau casate de multa vreme.

    6
  27. Întrebări: cum e Duster-ul amfibiu? Cum se deplasează pe apă?

  28. Vasile Băcăuanul

    Se joacă ministerul cu noi, așa cum se joacă, de exemplu cu studenții de la ATM, cărora de vreo două săptămâni le dă/nu le dă drumul acasă din cauza pandemiei. Ultimul episod și nu cred că e cel din urmă s-a derulat azi, la ora 12 li s-a spus că pleacă datorită pericolului, iar pe la patru nu le mai dă drumul, pentru că așa a ordonat un comandițel mai mic, dar cu ifose.

  29. Să nu uităm că Aro10 a fost primul suv din lume, iar Lăstun a fost copiat la greu devenind Smart…
    În loc de mortier nu ar monta mai bine un laser Coandă ca în 68??

    10
  30. Videoclip pentru adormit fraieri. Cum lanseaza dronele alea lovituri de AG7? Prin cadere libera? Cum se vor stabiliza pe traiectorie? Cum gestioneaza o drona de asemenea marime reculul unei arme (in videoclip pare a fi un Mk.19)? Duster cu aruncator cal.82? Ati vazut efectul unui aruncator cal. 82 asupra suspensiei unui TAB C.? Unde e loc pentru aruncator si munitia aferenta care nu e deloc usoara? De flotabilitate nu mai vorbesc …As vrea si eu ce fumeaza astia de la MApN ca pare a fi lucru de calitate. Am avut Duster in dotare, foarte buna pe sosea si in teren mediu. Pe noroaie grele in poligon tot ARO 243 a fost baza.
    PS. La multi ani tuturor artileristilor!!

    13
    • 1.) Pare sa fie cadere libera pentru munitii
      2.) Aruncatorul poate fi desfasurat pentru tragere si prin coborare pe sol cu tava de fixare, nefiind nici un stres pentru vehicul:
      https://www.youtube.com/watch?v=4U2poQfkRgc
      https://www.youtube.com/watch?v=b9UIPPGViWs

      • 1. Singura munitie cu efect la tinta prin cadere libera este bomba de aviatie. In cazul munitiilor reactive acestea trebuiesc lansate dintr-o gura de foc. A se vedea containerul pentru PRND..
        2..Fara suparare…crezi ca in portbagajul Dusterului incape aruncatorul cu completul PSA si o unitate de foc?
        Acum o piesa de ar.82 este pe un TAB C. Ca sa il pui pe Duster iti trebuiesc minim doua vehicule ( unul arumcatorul propriuzis si unul munitia). Mai rentabila e varianta vanatorilor de munte, umde arumcatorul si munitia ae samarizeaza pe 6 cai..:).

        6
      • 2. Sasiul ala din videoclip nu are a face nimic cu Dusterul, care pana la urma e doar un crossover de urcat borduri ceva mai inalte nicidecum um vehicul tactic..

        3
        • Iulian,
          Acu’ înțeleg de ce l-au scos pe actualul, ăla mai vechi cu teleoperabila pe acoperiș nu urca borduri!
          PS la anul mai vin și alte versiuni, sunt sigur…

          6
      • Ac vazut…aruncatorul nu are „tava de fixare”..aia e placa de baza (base plate)..

        2
      • Astea-s proiecte de tipul „hai sa ne facem luntre si punte sa facem ceva din Duster”. Dusterul e o cutie de conserve, o masina eminamente civila. Pt. minime capacitati de lupta trebuie o masina cu sasiu rezistent care sa poata absorbi socurile date de arme de bord. Nici nu mai deschidem discutia cu trenul de rulare, samd. Restul e parodie. Si pe Yak-52 daca te ambitionezi poti pune 2 Gatling-uri si 2 Sidewindere dar are sens?
        Treaba cu „blindajul” e o petarda, o non-problema, blindajul in sine e o structura autoportanta si care distribuie sarcinile pe structura primara a masinii, deci in afara de masa adaugata nu prea pune probleme. Problemele reale sunt socurile date de arme, trenul de rulare, motorizarea, distributia de mase, samd.

        2
        • pai nu cred sa aibe nici un soc de arme, ca dronele pleaca cu munitia cu cadere libera iar aruncatorul se poate desfasura prin coborare pe tava in spatele masinii… ramane intrebarea daca pun o teleoperabila cu 7,62mm in vreuna dintre variante.

          • Poate ca-s in seara asta in modul carcotas…drone-carrier poate fi si Trenuletul Veseliei care face naveta intre Venus si Jupiter la mare, in principiu daca dezvolti o drona + aparatura de dirijare ea e „vedeta” nu masina purtatoare, ba chiar e indicat sa fie cat mai polivalenta adica sa poti sa o montezi cam pe orice masina. Mi se pare cam aiurea sa ai vehicul dedicat din care lansezi drona.
            In leg cu teleoperabila sau mano-operabila…ce sa zic, se cam ajunge aici oricum…cam orice vehicul care ajunge aproape de zona „live” unde poti oricand intalni lunetisti, elemente de recunoastere, avantgarda, ariergarda, samd. ar trebui sa aibe o arma de bord pt autoaparare, in general o mitraliera pe afet flexibil, e cam nepractic sa te aperi cu AKM-ul scos pe fereastra. Asta ca sa nu avem de-a face cu filmulete cum erau alea din Yemeni cu sauditi macelariti de houthi la „point blank”. Si ajungem la intrebarea pe ce prinzi afetul ala? Sper ca nu pe „exoskeletonul” vietii.
            Mortierul ala coboara cu placa de baza pe pamant dar din cand in cand dracia aia in functie de cum il asezi iti da niste forte laterale de-i zboara la Duster shaibele.
            Daca tot ne place sa dam cu mortiera din masina, pai atunci se ia un off-road serios cum e Hilux-ul si ii punem in carca un mortier rapid cum e Vasilek-ul rusesc si atunci ar avea un sens. Pt. ca ala in 30-40 secunde trimite la tinta o duzina de proiectile, dupa aia se muta, samd. Un mortier de 82 il cari pe persoana fizica si poti sa tragi cu el de oriunde, nu ai conditionarile unei masini. Parerea mea ar fi ca pt un simplu mortier de 82, masina mai mult incurca.

            6
            • Bine ca esti carcotas, dar acum vorbim de Duster si posibili derivati militarizati, nu de Hillux 🙂
              Ideea e daca pana la urma pornind de la componentele Duster putem ajunge la ceva mai apropiat de capacitatile ARO… poate obtinem apoi si un nou produs echivalent civil…

              • Parerea mea e ca se poate dar nu e rentabil. Cred ca e mai ieftin sa gandesti conceptual de la 0 respectiva masina. Sigur, pt a tine costurile scazute se pot folosi o gramada de componente ce tin de interior, finisaje, electronica, actionari, samd. Probabil 60-70% din masina ar putea fi refolosit. Engineeringul contemporan pt masini e destul de precis sa faca fix ceea ce a fost gandita sa faca si nu mai sunt la fel de usor de adaptat precum un Willis din WW2. Actualul Duster e gandit pt. pret scazut, confort si fiabilitate la standarde civile si mai putin robustete si performanta de nivel militar.
                Eu daca ar fi sa ma incapatzanez sa scot ceva din Duster as pune in jumatatea din spate un pachet format dintr-o combinatie de Spike-ER si Konkurs montate pe un ansamblu de lansare „custom”. Spike-ul pt MBT-uri, Konkursul pt tot ce nu e MBT. Cred ca-s doua componente (masina si rachetele) care s-ar potenta reciproc, nu s-ar incurca reciproc ca-n cazul Duster + gura de foc.

                2
              • @Marius Zgureanu

                Ce vrea să zică Stelian, (și ce am zis și eu, doar că na, cum se mai întâmplă când las comentarii care nu-s pe plac lumii – a rămas în vid) e că Dusterul nu poate avea derivați militarizați prin definiție. Această platformă pur și simplu nu e pentru așa ceva.

                E o treabă să ”militarizezi” un Duster pentru Poliția de Frontieră și e cu totul altă mâncare de pește când vorbim de armată.

                1
            • E de cercetare.
              Ce e asa greu sa faci un „semisasiu” , fara legatura intre punti???
              Adica prinderi brate si amortizoare pe acelasi subansamblu??
              De ce trebuie neaparat un sasiu separat de-a intregul??
              Eu as spune ca e mai simplu de tunat decat un aro

  31. Poate pt poliție militară, menținerea păcii ceva. Ori se prevăd ceva provocări gen gherilă urbană prin regiune și nu știm noi . Nu cred că pt război clasic .

    1
  32. Bun asa. Acum ramane sa i-a Puma cu spike NLOS și Mistral 3.

    1
  33. …si ramane motorasul acela de masina de spalat???
    buna treaba!
    daca mai pun si o lada de cartuse si 3 sandwiish-uri ….nu mai pleaca

    good job!

    5
    • in noua varianta are si motor TCe de 150CP
      https://www.youtube.com/watch?v=g11ORR3Y51Q
      Pacat ca nu au facut stilul ala camioneta, poate si in 6×6… poate le vin idei pe urma

      amu’ nu-i FORD Ranger Raptor… poate vin si aia cu o propunere 🙂
      https://www.youtube.com/watch?v=VApiSWS4DcA

      1
      • nu e vorba neaparat de 150CP Marius, aia sunt obtinuti dintr-o motorizare mica cu turbina ceea ce presupune un stil de sofat si o curba de cuplu care n-au nicio legatura cu condusul in regim de „overland”, adica greutate suplimentara si polivalenta pe orice drumuri. Motorul ala te ajuta ceva mai mult in depasiri cand iti duci copiii la munte.
        Vad ca multi analizeaza performantele off-road, dar nu asta e ideea. Scopul principal nu este sa face trasee tehnice cu inclinari laterale sau incrucisari de punti. Masina trebuie sa se prezinte fiabil intr-un regim all-terrain, cu modificari substantiale de masa. Asta e ceea ce numesc americanii „overland”. Ii trebuie ranforsari structurale majore si o motorizare mare, cu putere clasica, provenita din cilindree, nu din turbine sau compresoare pe 1.3L. 130 CP poate ajung dar trebuie sa vina din 2L cu alta curba de cuplu si alte turatii.

        8
        • tocmai, ca eu nu ma astept la folosirea ei pe teren framantat, greu, deci pentru teren de dificultate moderata si in rest sosele mai mult sau mai putin asfaltate, motorul respectiv ar putea fi suficient pentru o varianta care nu ia sute de kilograme in plus.
          Sau un 2.0 D.
          Pentru performante crescute cu cateva sute de kg adaugate pentru ranforsari structurale, protectie si eventual armament, cred ca ar avea nevoie de proiectarea unui derivat, care doar sa refoloseasca mare parte din componentele Duster. Cam ce fac sudcoreenii cu Kia lor.

          1
          • Aro avea motor cu 70 de cai si fumai un pachet de tigari pana prindea suta , nu o tigara.
            Cantarea 1700 kg si de-abia urca unele pante ..pe unde Duster-ul nici nu transpira.
            Unicul lucru bun ce il avea era ca avea sasiu separat si transmisie de tractor..pardon , masina de teren.
            Sarcina utila cat era la aro??A condus vreo cineva un 243 incarcat cu 6 pasageri in spate??
            Cine o tot da cu Aro ..cea mai cea si Duster nu e masina de teren , nu a condus in viata lui o masina prin noroi.Duster-ul e usor si cu putina incarcatura face de rusine multe masini.
            Ptr categoria ptr care era a Aro 240 armata cumpara masini mult mai capabile.

            1
            • Niko,
              Știi cât are un R1300, cu antena, acumulatori și plasa? Plus trei pifa?
              Și încăpea pe ARO, pe Duster nicio șansă.
              Asta că sa nu îți spun de versiunea lungă că statia Panther.
              Nu era agil deloc, dar ieșea din teren greu.
              Sunt mașini din generații diferite, cu scopuri diferite.
              Să folosească Dusterul pentru transport de persoane, iar pentru suport, carat drone și altele asemenea să folosească o mașină militară, nu militarizată, gândită pentru scopul asta.

              10
              • Mai pune 7 pifani, basca role de cablu de transmisiuni, rucsacuri…. 10 inși, incluzând colonelu’, armament, echipament, R1300…
                A dus multe Aro-ul, chiar dacă nu a fost gândit pentru așa ceva…
                Off topic, azi a intrat în TM, dinspre Lugoj, o coloană de 12 DAC 16215, cu militari, încadrată de două Dustere PM. Bagă iar militarii la controale?!

                1
              • Sasiul ..masinile pe sasiu au un singur plus fata de cele autoportante ..bine , unul care iese pe deasupra.
                Modularitatea.
                Pe un sasiu pot sa scot si sa pun ce vreau ..fara mari batai de cap.
                De asta e preferat la masinile teren pur-sange.
                Roti , transmisii , motoare , bena , etc.
                Ceea ce se spune in articol , clip ..e vorba de variante de transport ..militarizate si cercetare ..folosind drone mici.
                Nu stiu ..poate nu am inteles eu ..dar o drona mica .. nu are nevoie de o „statie” de ghidare , radio ..mai mult decat cele specifice fos..care le duc in spate.
                Ptr sarcini mai mari ..evident ca se prefera ceva mai ok ..ptr alte chestii.
                Totusi ..nu inteleg obsesia asta cu „lupta” ..nu stiu daca grupele de cercetare de 4 ..angajeaza lupta ..stau sa „tina pozitii” ..etc.
                Au nevoie de vehicule usor transportabile , agile .Chiar nu inteleg nostalgia unora cu Aro.
                ???
                Nu mai e. E mort si ingropat ..si daca il dezgropi tot de un schelet dai.
                Dupa aia .. logica unora cu jeep-ul willis.
                Ok ..si in ziua de azi trece pe unde nu trec altii..ptr ca….e usor si mic.
                Si totusi US isi iau masini mari , grele , blindate si modulare.
                De ce???
                Ptr ..ca poate are nevoie de ele ..daca aveau nevoie de unimog ..luau aia.
                Nu exista „jack of all trades” …adica magarul , catar ..cu gat de girafa si picioare de elefant.
                Avem humvee, uro vamtac , vom avea jltv ..si altele .Prin fosta Iugoslavie ..ai nostri mergeau cu aro 243 neblindate ..ce porneau cu foc la lampa.Ce e rau sa mearga cu jn Duster blindat ptr foc usor?? Cu o remorca dupa el.
                Oricum in 80 la sut din viata lor utila masinile astea vor merge pe drumuri , asfaltate , pietruite ,de pamant ..dar drumuri.
                Adica sunt nevoi si nevoi ..si ai de unde alege..si noi o tot invartem si ne intoarcem la mentalitatea comunista..cand aia alegeau aro ..ptr ca nu exista altceva.Eu sunt un fan a tot ce am fost in stare sa construim ..dar ???? Armata avea si aro 10 inainte si dacii ..ce e rau sa ai un vehicul utilitar ..si blindat usor ..pe care il mai trimiti pe undeva si poate nu vrei sa treaca chiar toate gloantele prin el.

                • Poate s-a înțeles greșit, ARO e trecut, îndepărtat.
                  L-am mai văzut totuși prin oraș, rar, cu număr de A-…
                  Nu e nimic rău să ai un utilitar, de genul Fordului de la francezi, Chevy-ul Tahoe folosit de ai noștri, G-ului german, militarizate.
                  Aici ai o lista a mașinilor de teren ce folosesc șasiu:
                  https://en.m.wikipedia.org/wiki/Body-on-frame
                  Se regăsesc cele enumerate de mine mai sus.
                  Un SUV mic, cu o caroserie autoportanta, pe care unii îl văd blindat, amfibiu, cărând drone, sau teleoperabila, sau aruncător.
                  Am condus și eu Duster, și 4×2 și 4×4, mașini decente, pe care armata le poate folosi, dar nu transformate cum vor aia…

                  5
  34. sper ca nu ai vb serios legat de Aro 10 si Lastun. Ambele erau niste „chestii” antologice sau orice in afara de vehicule pentru scopul declarat 🙂
    Aro 10 functiona in 4×4 prima luna, dupa care era allways 4×2 si cei cunoscatori scoteau axele planetare fata ca pricum erau degeaba. Iar Lastun era de comedie total, cred ca ar intra lejer in top 3 cele mai proaste vehicule realizate ever (ideea de concept era cat de cat ok)
    Legat de Duster militar, stau sa ma gandesc cum unii pot crede ca poate fi amfibiu…cred ca nu stiu ce prevede asta, in primul rand lantul de evacuare tb adaptat, admisia etc Cred ca mai degraba este optimizat pentru trecere prin vad de apa, asta este ceva complet altfel.
    Si pentru carcotasii ca nu este ok Duster, oameni buni sunt 250 de masini la nivel de dotare 2020 cu pret de sub 8 mil USD …. au optimizare pentru access in loc greu pb si vad de apa, protectie balistica, pb o statie competenta. Sunt Moca la banii astia!!! Aveti vreunu macar idee real cat costa macar un parbriz blindat de mercedes S classe ??

    5
  35. Volvo militar 6 tonne. Iti pun ce vrei tu sI o turela cu cal 30 mm daca vrei. Francezii vor sa comande 140 buc.
    https://uk.motor1.com/news/359862/arquus-scarabee-volvo-military-vehicle/

    2
  36. Am intrebat de curiozitate un amic specialist in off road despre duster daca se poate modifica, concluzia e ca se poate adauga si greutate( piese specifice pt teren) si blindaj dar cu motor mai mare si doar un sofer

  37. vad ca e ca luat in deradere dusteru.nu pit sa am o parere avizata ca nu ma pricep, dar trebuie luat in considerare ca ce avem noi nu piate fi numit armata si ori cu duster ori cu ceva don import tot la acelasi nicel suntem, asa ca zic sa apreciem ca au dat de lucru unira care mai muncesc, ca tot au ramas cam putini prin romania.

  38. Poate le vor pentru gherila urbana, eu cred ca este bine ca se creieresc sa faca ceva local, doamne ajuta, testate la maxim.. imbunatatite.. etc

    1
  39. Cred ca este doar un înlocuitor pentru ARO.
    Unul mai de transport si altul sa mai lanseze niste drone din apropierea frontului
    Nu cred ca sunt vehicule de prima linie ci de sprijin.
    Maxim sa reziste la niste artilerie iar cel de cercetare sa reziste la o întâlnire cu o grupa si o gura de foc 14.5mm. Caz in care șoferul apasă pedala, face un viraj stânga împrejur si isi pierde urma mergând cu 100 la h

    De ce nu hilux si duster?
    Eu cred ca s-a mers pe decenta si prețul cel mai mic având in vedere ce programe de înzestrare avem. Un hilux cred ca e undeva pe la 30-50 mii euro. Si putina mândrie naționala l. Piese ierni e la dezmembrări :)) glumesc

    Legat de offroad Dusterul e apreciat si se descurca mai bine ca unele suc-URI de serie care costa de 2-3 ori mai mult. Asta in principal datorat greutăți mici.

    Asa ca văzut ca un înlocuitor pentru ARO, cu protecție minima pt echipaj si o versiune cu capabilitate de cercetare mi se pare decent.

    2
  40. La acest proiect se lucrează de câțiva ani (5/6). Sunt implicate mai multe firme românești și nu numai (placile de kevlar au fost dezvoltate de fabrica Renault di rusia). Este o mașină care poate fi folosită pentru patrulare foarte bine, cu o nișă de export discretă (poate fi fabricată pentru FRONTEX de ex.)
    Este normal să ajutăm o firmă care produce în România (nici nemți nici suedezi nu produc integral masini la noi, iar cu nemții de la RM avem mari probleme la Moreni din cauza articolului 8 din faimosul contract pentru Agilis -unde este posibil să nu mai putem produce TBT dacă nu se reușește anularea contractului)

    1
  41. 307 Marine Gunny

    De ce nu or fi dezvoltat un concept similar, pornind de la varianta Renault Sherpa Light Scout, pt. că este tot din familie ? … sau măcar Duster cu un motor 1,6 – 1,7 Diesel ?

  42. motoarele miltarizate ar trebuie exceptate de la nebunia asta a noxelor si downsizing.asta e primul pas ….

  43. Dacă este corect ce stiu eu vor avea motor de 1,6 l și garda la sol un pic mai mare.

    1
  44. Eu cred ca burtosii cu medalii vor masini de uz privat cu sofer .ca pe timpul lui Ceasca , cand directorii fabricilor/ intreprinderi , aveau ” masini de serviciu” cu soferul intreprinderii..Iar acuma baga vraja .ca armata are nevoie….Burtosii astia au inca amintiri din copilarie…???
    – Apoi proiectul este o bascalie si o crima ptr militari datorita blindajului.
    – DA, dai un ban, dar ai calitate si protectie. Sunt o gramada de bestii 4×4 unde poti proteja militarii.
    – merita sa ne uitam si poate redactia ne da. un articol cu Volvo Group’s Arquus Scarabee., extraordinare bestii.????.

    1
    • as desfiinta toate posturile de sofer din administratia centrala si locala plus secretarele si consilierii….scuipati pe fața contribuabilului.

      1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *