Putem in sfarsit sa discutam despre pachetul de modernizare al avioanelor F 16MLU romanesti odata cu aparitia in public a ceea ce inseamna acest pachet de modernizare.
Aflam direct de la sursa – federalregister..gov – despre ce este vorba.
Guvernul Romaniei a trimis deja „Letter(s) of Offer and Acceptance” in privinta pachetului pentru F 16MLU.
Costul asumat este de 175,4 milioane si avem:
- 8 bucati LN-260 Global Positioning System (GPS)
- 19 Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio Systems (MIDS JTRS)
Mai avem pe lista de cumparaturi si sisteme IFF AN/APX-126 Advanced Identification Friend or Foe, statii de comunicatii ARC-210, KIV-78 Cryptographic Appliques, plus alte dispozitive care au lagatura cu comunicatiile, criptare, softwere etc.
Principalul contractor este Lockheed Martin.
PS Accesand sursa citata puteti gasi mai multe amanunte despre fiecare sistem in parte si despre pachetul de modernizare in ansamblul sau.
GeorgeGMT
Ok, si restul? À 2 escadrila?
Depinde de varsta fiecaruia, unii o vor prinde, altii insa nu…
ce e ciudat este ca noi avem 17 avioane de modernizat dar la unele piese cumparam 19 ,o fi de rezerva sau asta a fost bugetul si de ala mai luam si in plus pt alea pe care le achizitionam pe viitor,ceea ce ar insemna ca cineva stie ce,cand si de unde achizitionam viitoarea escadrila
se ia si rezerva, intotdeauna.
da alea 8 bucati GPS cum le repartizeaza? avem deja instalat asa ceva pe unele F 16?
Da 🙂
Toate au „așa ceva”. Problema este că la unele dispozitive le expira cheile criptografice de sesiune și trebuiesc înlocuite. Cheile de sesiune nu este o chestie de „software upload” sau „electronic key management”, iar atunci dispozitivele sunt înlocuite.
Cred ca pt noi, cei din “afara”problema este ca nu stim cu ce au venit cele 17 avioane din Portugalia. Dupa cum sunt achizitionate anumite sub-sisteme, pare fie ca nu au venit toate in aceasi configuratie, fie nu se considera necesar ca toate sa aiba aceasi conifiguratie, fie vor sa o faca etapizat
IFF AN/APX-126 sunt special dezvoltate pt F-16 si sunt super ok (. FF mode 5 este déjà necesar din 2002 incoace cand a fost adoptat STANAG 4193 si Mark XIIA IFF ca standard pt US si NATO. Sunt 4 producatori BAE, Raytheon, Telephonics. Elbit la care cred ca se putea apela, dintre care BAE si Raytheon produc IFF mode 5 care inglobeaza “cryptographic appliqués that store the secret keys and will be used to support flight-line testing of the aircraft systems”. BAE produce AN/APX-126 cu crypto appliqué KIV 78, Raytheon produce AN/APX-119 cu crypto appliqué KIV 77.
AN/ARC 210 Programmable Digital Comm System sunt produse de Rockwell Collin de prin 1990 si sunt pe la a 5-a generatie, tot adaugand capabilitati : https://www.collinsaerospace.com/-/media/Project/CollinsAerospace/CollinsAerospace-Website/product-assets/Files/public/products/product-brochures/communication-and-networks/communication-radios/629f-23-brochure
AN/ARC 210 de la gen.3-a are capabilitati DAMA :Demand Assigned Multiple Access is a communication channel access technology that offers easy and proactive sharing of channel(s) among various users and networks. Technically, there could be thousands of satellite stations in a given satellite network coverage area. DAMA, channels can be shared with or assigned to different users, as demanded by them. This is how DAMA gets its name — Demand Assigned Multiple(user) Access. (Channels are a pair of transmitter and receiver carrier frequencies.)
Atat IFF cat si DAMA au chei criptografice, insa acestea nu sunt fizice, si sunt reglementate prin procedure (exemplu: USNavy are EKMS-1E ELECTRONIC KEY MANAGEMENT SYSTEM –EKMS- POLICY AND PROCEDURES)
Multumesc tuturor. Sunt putin mai lamutit?
Dispozitivele GPS, KIV, MIDS etc. furnizeaza servicii PNT (positioning, navigation and timing) bazate pe interogarea semnalului MILSTAR/GPS M-Code. Aceste dispozitive au chei de sesiune care sunt incorporate in conserve pentru a facilita interogarea M-Code. Nu ai cum sa actualizezi aceste chei via dispozitive de incarcare a cheilor sau „over the air keying” si atunci esti nevoit sa le inlocuiesti.
Collins Aerospace, Cedar Rapids, Iowa, is awarded a $294,139,940 modification (P00020) to a previously awarded, firm-fixed-price, indefinite-delivery/indefinite-quantity contract (N0042118D0004). This modification exercises an option for the procurement of 8,085 AN/ARC-210(v) radios for installation in over 400 strategic and tactical airborne, seaborne and land based (mobile and fixed) platforms for the Navy, Marine Corps, Army, Coast Guard, other government agencies, and Foreign Military Sales customers. Work will be performed in Cedar Rapids, Iowa, and is expected to be completed in September 2024. No funds are being obligated at time of award; funds will be obligated on individual delivery orders as they are issued. The Naval Air Warfare Center Aircraft Division, Patuxent River, Maryland, is the contracting activity.
restul data viitoare…
Nimic spectaculos, aducere la zi normala si foarte necesara.
Pentru cei care cred ca alor nostri le vin idei sa faca nu-stiu-ce modernizari ultimul racnet. Ideile alea sunt doar pe blog 🙂
Intreb si eu, nu dau cu paru: daca nu SABR, macar niste APG-68 sh, nu mergeau instalate? Alea inlocuite, la F urile garzii nationale, cu SABR.
mergeau, da’ cine sa le plateasca?
Si apoi ce sa faci cu ele cand ai nostri vor doar sa bifeze niste capacitati minimale, decente?
„ai nostri vor doar sa bifeze niste capacitati minimale” Asa este, foarte trist… Si nu numai la aviatie…
„ai nostri vor doar sa bifeze niste capacitati minimale, decente”….tot pe acelas principiu ca sa nu zgandare russia mai tau decat trebuie? Tot de aia si din cauza coruptiei nu s-au inarmat cele 2 fregate Type 22 cu rachete AA si AN, facand din ele in realitate 2 OPV-uri? Si tot din acelas principiu F-16 Falcon romanesti nu vor avea niciodata poate rachete AN, rachete si bombe AS pe ele, si vor face decat…..aeriano pulis?
Nu mă așteptam la nimic spectaculos dar e ok și ce se face acum.
Pe mine mă bucură că o să facă modernizarea la noi în țară. E un prilej bun pt a căpăta experiență cu aeronava.
Pe mine asta ma mira, ca aeronavele noastre au trecut toate prin modernizare la portughezi acum cativa ani si echipamentele astea nu au fost cuprinse atunci.
Partea buna e ca sper ca se face la noi montarea.
Si inca ne mai laudam ca le-am cumparat ieftin 🙂 …
din comunicatul integral se intelege ca este implicata divizia din Texas a Lockheed si ca nu se deplaseaza niciun american la noi… desi acelasi comunicat zice ca se efectueaza modificari structurale minore la aparate. Ceva da cu virgula. E sigur ca facem noi modificarile alea? Se deplaseaza cei de la Bacau acolo si reveniti in tara se apuca de treaba? Imi scapa logica(adica lipseste un element din tot puzzle ul asta)
„Chestiile” alea sunt fabricate in USA, noi probabil ca le vom monta pe avioane.
nu as vrea sa fiu rautacios, insa deobicei, toate componentele hardware au cuple, conectori si adaptoare pt cabluri, etc care sunt „idiot proof”, asa ca nu iti trebuie prea mult training sa le inlocuiesti pe cele vechi cu altele noi
sa ruleze un software de diagnosticare, verificare, etc iarasi nu ar trebuii sa fie problematic (PPSS: Post Production Software Support si Post Production Support Avionics and Software Test Station ar trebui sa fie la Bacau daca sunt asa cum se scrie, cu toate ca). Un sistem FRACAS (Failure Reporting & Corrective Action System) banuiesc ca aveau deja pt MiG21 de la Elbit
nu au nici alte sisteme auxiliare de adaugat (daca puneau un radar AESA, acela are sub-sistemul de racire cu lichid si schimbator de caldura, care necesita ceva mai multa munca si gandire, cu toate ca si aceel module se potrivesc la fix, fara sa le poti incurca in acelasi loc unde este acum radarul)
uite prin comparatie Chile ce au luat in vara 2020 pt modernizare: https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/chile-f-16-modernization
TOTUL in armata trebuie sa fie idiot proof.
Mda, torusi sa multumim Domnului ca nu modernizam P47 sau P51 …..modernizam totusi niste F16 block 15 an de productie 83-84 adica niste noutati dupa ai nostri condicatori ai armatei pt care T55, AK47, Volhov erau ,,la zi””….deci sa ne asteptam ca de fiecare data cand vom face vreo dotate sa fim cu macarbun deceniu in urma…..ma mira totusi Patriot si Himars dar astea nu au fost de fapt gandirrea alor nostri.
MZ, ce faci, tu speri ca vor fi montate la noi , pai nu era o certitudine modernizarea la Aerostar?
Vesti bune, nu spectaculoase dar ok sa zicem. Nici modernizarea nu pare a fi mare branza inlocuirea unor module electronice, sper sa se mearga mai departe in sensul de setari, testari, reglari, soft etc….Sarbatori fericite tuturor!!!
cand vezi ce inseamna „modernizarea” asta, te cam bate gandul ca ce mama dreq am luat noi de banii aia? ?
uite asa am ajuns si la mana lui madam pelosi…hahaha
Indiferent cum am da-o , dotarea cu armament vechi si neadus la zi e total ineficienta si al dreaqu de scumpa……aviz celor care inca marseaza cu achizitia unor rable de la la partenerii nostri NATO…..bunica a avut dreptate ,,ieftinu-i scump si scumpu-i ieftin!””
Mda, prin programu astora de guvernare nu se zice nimic de a 2 a escadrila desi Ciuca zice ca ar fi cumva in program . ca ar trebui luata . Acum om trai si om vedea …sper sa mai apucam sa o vedem unii dintre noi cum zicea cineva mai sus …
La mintes mea conducatorii au o boala nesanatoasa
Altfel nu se explica sa iti bati atata joc de arma aviatie
O fi poate de la ministru apararii – sigur au o legatura armata de jenerali de carton
Sau poate boala e la aia cu validarea mandatelor de presedinte, palavramentar, primar si restu
Curtea constitutionala penala care n’a apucat inca cu abecedaru – vezi hotararea CEDO in cauza Kovesi impotriva Romaniei
Am fi vrut si noi sa avem o armata capabila
Dar de ce sa nu stam noi cu mana intinsa
Ca asa avem noi obiceiu la conducatori – cand spre poarta otomana pedofila, cand spre moskva betiva
Cei cativa care au fost luptatori nu schimba si n-au schimbat obiceiele stramosesti
Infractiunea si inactiunea sora cu stapanirea
Să înțeleg că ce e secretomanie in RO , e de domeniu public în USA ?
Progres nu gluma.
Raman la convingerea mea, decid niște incompetenti. Măcar de s-ar uita la vecini (și mai ales la unguri), sa ia aminte cum se iau decizii inteligente. In rest, voi, camarazi, minunati in indignarea voastră, sa aveți de Crăciun sărbători frumoase și linistite. Fiți sanatosi!
din pacate.
@RS: si ce „decizii geniale” ai la unguri?
Închirierea a 12 avioane de la suedezi, pe care le folosesc in baza unui contract de leasing, cu 0 integrare a mentenantei local?
Noi, momentan, avem mai multe F16, upgradate cat de cat la zi (nimic mai prejos decat Grippen C/D), pe care le mai putem folosi minim 20 de ani, cu mentenanță integrata la Aerostar. Si nu sunt „închiriate”.
Avem Patriot, cu integrarea in producția locala a unor elemente. HIMARS, plus radare de artilerie printre cele mai bune din lume si P5, un transportor top 3 in acest moment in lume, cu integrarea asamblării la UMB.
Ah, ca ungurii au cumpărat niste radare de la Iron Domme, shorad NASAMS 2 si au niste pdf-uri despre ceva mli nemțesc asamblat peste câțiva ani…
Leo2, Pzh2000, Lynx ție-ți spun câte ceva?
Și eu am gps de firmă făcut la noi. Când eram aproape de Bran mă anunța cu emfază că tocmai trec Dunărea cu bacul iar înapoi, înainte de Râșnov mă avertiza imperativ că urmează granița, prima la dreapta…
Am primit și eu o grămadă de dume servite de o grămadă de aparate GPS, mai mult sau mai puțin „de firmă”. Punctul comun al tuturor era că recunoșteau faptul că, dintr-un motiv sau altul, au pierdut legătura cu satelitul și mă plimbă aproximativ.
Dar n-am întâlnit până acum niciunul cu eroare de 200 km (două sute kilometri!).
GPS „de firmă făcut la noi” ce anume înseamnă? Firma aia din Brașov care „produce” telefoane, și care, de fapt, înseamnă rebranduirea unor aparate chinezești cu logoul producătorului local?
Hai să definim un pic termenii. „Firmă” înseamnă, cel puțin pentru mine, Garmin sau TomTom. Iar „făcut undeva” înseamnă că tot lanțul de producție e acolo, nu luate componentele de pe AliExpress și asamblate într-un subsol.
Cheers!
@Georgel
Erori din astea pe orizontala nu prea exista, nici macar cand e semnalul slab sau disparut……
Sa zicem ca intri intr-un tunel de 10 km, are ultima pozitie cunoscuta la intrare +ceva zeci de metri…. Va bajbai nitel la iesire, dar mai sunt si niste algoritimi de calcul care dau o predictie in functie de directie, viteza, si pana la achizitia din nou a satelitilor te tine asa, in sute de metri poate eroare. Deci mai e de verificat, ceva e in neregula tare de tot cu sistemul ala…..
Altele sunt chichitele….
Am mai avut odata o discutie pe aici cu o persoana, isi lauda sistemul „profesional” ultra high tech, adica o statie totala banui, care dadea erori sub-metrice fara corectii la o statie de baza, etc.
Nu cred ca e posibil nici acum macar, fara corectii de la o referinta si nu intru in detalii….
Omul incheia apoteotic dupa ce mi-a explicat cu preciziile astea, probabil foarte bune la imobiliare: ceva de genul ca
„ce conteaza asa de mult z-ul, elevatia”……
Pentru un vehicul in „croaziera” de la o rachetuta pana la un avion ce zboara noaptea la ras, la 30 de metri sa zicem……. E rau de tot cand ai probleme cu Z-ul…..
Bine, banui ca sunt chestii reduntante, gen un model de suprafata DSM, radar de bord…. dar e pacat sa ramai in doua picioare in loc de trei…..
Chichite: am vazut citiri, date downlodate de pe Garminuri cu elevatii (Z), din cand in cand date aleatoare, undeva prin cosmos, n la nu stiu ce putere…
Coincidenta, nordul Africii, 2003, a doua invazie in Irak…..
Ceva mai modern, 2014, am vazut citiri pe statie totala, fara corectie RTK cu erori pe elevatie de 2-2.5 m. Deajuns sa ingroape sa zicem un obuz/proiectil, etc la 2 m in pamant si sa explodeze acolo in loc sa o faca deasupra unui vehicol sensibil, grup de soldati, orice alta tinta…..
Mici diferente intre sistemele civile si cele military proof. Diferente voite insa.
Iar undeva prin cartile tehnice la orice sistem GPS vei gasi o frazulica cum ca totul e „subject of the DOD reglementation”, etc
Oricum, discutia e superflua. Rusii se lauda ca pot bruia totul pe raza mare, inclusiv semnalul GPS. Forta bruta banui….
Israelienii au prezentat si ei cava pentru public, contramasuri la bruiaj….
Americanii au probanil ceva de mult timp 🙂
Geologistu’
Așa este un GPS de cea mai joasa speța ar trebui sa știe sa facă o radiere atunci când pierde semnalul , având coordonatele ultimului punct cunoscut, distanță și o orientare aproximativa deci eroare de câteva sute de metri pe distante de câțiva km gen tunel nci intr-un caz sute de km.
Avioanele romanesti au in dotare AMRAAM?
da aim 120 7C
Multumesc! Nu le-am văzut in fotografii!