A doua nava din clasa 30FFM a Marinei Imperiale Japoneze (Japan Maritime Self-Defense Force suna jenant rau ? ) a fost lansata la apa pe 19 noiembrie in Okayama de catre constructorul sau, compania Mitsui E & S Shipbuilding Co. Ltd.
“Kumano”- FFM-2, este o fregata de 5500 de tone, multifunctionala, si va inlocui in dotarea Marinei Imperiale distrugatoarele din clasele “Asagiri” si “Abukuma”.
Japonezii – o natiune cu mare experienta atat pe mare cat si in razboiul pe mare – sufera si ei de boala automatizarii excesive (in foarte modesta mea opinie), astfel ca o nava de peste 5000 de tone va avea un echipaj de doar 90 de marinari si ofiteri.
Planurile sunt pentru 22 astfel de nave (opt in prima transa), pentru un pret per bucata de 461 milioane de dolari.
Evident nava are pronuntate carateristici stealth, avand la baza demonstratorul Mitsubishi X-2 Shinshin/ATD-X.
Ca imagine generala, sistemul de propulsie va fi unul CODAG, viteza maxima +30Nd, radar AESA, opt rachete anti-nava Type 17, SeaRAM, 32 de celule (16 + optional inca 16) VLS MK 41, capacitate de lupta anti-mina, anti-submarin, anti-aerian, un elicopter.
Fregata? Fregata este dar una foarte bine dotata atat pe partea de senzori cat si pe partea de armament, acolo unde se duce usor-usor spre un distrugator mai mic dar totusi foarte potent.
Cum japonezii au inventat distrugatorul port-elicopter dar de fapt port-avion, merg pe calea traditiei si construiesc acum fregate/distrugator.
Astfel avem inca o fregata cu puterea de foc mai spre distrugator, dar cu un tonaj mai spre o super-corveta si ne putem inchipui ca-n nava japoneza este mare inghesuiala, de unde si nevoia mare de automatizare. Pentru ca unde sa mai inghesui, in doar 5000 de tone, atata armament, elicopterul si barcile de salvare dar sa ai si un echipaj care in caz de avarie sa poata lupta cu ceva succes intru salvarea navei? Si cum n-ai unde, mergem pe atomatizare, dar este un mare risc asumat in caz de gaura de apa sau de vreo racheta anti-nava care te nimereste.
Nu atat ca la 5000 de tone ai o rezerva natural redusa de flotabilitate dar ce sa faci mai intai cu doar 90 de marinari? Iar la inghesuiala de pe nava unde sa bagi mai multi si chiar daca ar incapea, pe unde sa ajunga ei la zona afectata si sa lupte cu incendiul sau apa marii de navaleste in nava?
Dar asa cum spuneam, “boala automatizarii” nu este tipica doar Marinei Imperiale ci absolut tuturor marinelor militare moderne.
GeorgeGMT
incet incet lumea se pregateste pentru rendez-vous ul chinezesc…
china….regretul meu e ca in valtoarea razboiului rece americanii au potentat china fara sa-si pastreze masurii de retorsiune.au mers all-in cu suportul tehnologic pentru de mizeriile astea la fel si europa occidentaa iar acum stai si te gandesti cum sa-i opresti.
Nu va fi doar ” rendez vous” chinezesc!!!!
Cum ai intoarce-o tot afectati vom fi , in prima linie( secunda)…
Cum spunea prim ministrul Israelian Meier, la intrebarea daca tara sa, detine arme nucleare:” Israelul nu va fi prima tara din OM care va detine aceasta arma dar nici a doua….”
Ar trebuii luata in serios ,inzestrarea armatei romane pt a rezista , chiar descuraja,un atac venit din 3 directii, concomitent…
La prima vedere ,e ok achizitionarea de arme din exterior, dar decidentii sa se intrebe daca este suficient ori ipoteticii inamici au acces la achizitionarea unor arme similare.
In concluzie producerea unor arme autohtone , unice,capabile sa produca
” chuspa” care face diferenta este imperios necesara!
automatizarea asta nu poate fi o politica de resurse umane ,o conservare si o utilizare cat mai judicioasa a acestei resurse deficitare pentru unele țări?!
Normal ca este. In anii de boom economic e greu sa atragi oameni in armata. Dar cum boom-ul economic s-a cam terminat si, mai mult decat atat, cred ca vine o criza de toata frumusetea, le va fi mai usor sa inroleze oameni.
Englezii au avut un T-45 pe tusa pentru ca nu aveau echipaj pentru el… In plus, pe o nava moderna iti trebuie specialisti cu studii si nivel IQ ceva mai ridicat, nu poti sa-i iei cu arcanul ca pe vremuri si sa-i sui pe nava asteptandu-te sa faca treaba.
Da si daca iti ei o racheta-n bot ajungi sa regreti sincer vremurile cand pe o nava de 5000 de tone erau macar 200 pitpalaci dornici sa traiasca 🙂 . De torpile n-are rost sa-ti faci griji, o bucata rupe oricum in doua parti egale o nava de 5000 de tone si atunci esti in avantaj, ca in trei barci urci tot echipajul.
Au mai fost vremuri din-astea, ivanii au „descoperit” tancul cu trei oameni, mai apoi s-au luminat ca trei cioloveci, fie ei si sovietici, nu puteau sa repare senila rupta-n front, incarcatorul automat se mai bloca si oricum un tanc cu incarcator uman trage mai rapid.
avantaje si dezavantaje ,probabil echilibrul intre automatizare si factorul uman este solutia perfecta.
totusi au ramas fideli autoloaderului rusnacii.
Au ramasera fideli, sa le ramaie lor fidele oasele prin Siberia, ca n-au avut ce face.Ei – ivanii adica – fac tancuri mici sa nu poata imperialistul sa le vaza bine de la distanta mare, ca daca le vede, stim cu totii, cum ca T 72 face bum doar daca te-ncrunti la el daraminte daca-l palesti cu un 120mm sageata de uraniu saracit…
De aici vine si expresia: „Piticu” sovietic este cel mai mare pitic din lume!”, pentru ca tanchistii rusi tre sa fie pitici sa incapa in tancurile lor, dar nu orice pitici, pe la 1,65m max, deci cei mai mari pitici din lume. Capisci?!
https://m.youtube.com/watch?v=0IjgndIFhgU
nemtii si yankeii mai conservatori decat primii…
Pai de folosit l-au folosit doar ivanii si francezii, iar francezi chiar functiona…
autoloader au si japonezii si coreenii.plus toate clonele de t72 (sau t64). in trecut foloseau si suedezii.
@george gmt,,, sau regreti sincer vremurile cand navele erau din otel si nu din aluminiu si plastic…sau sandwich din plastic si lemn de balsa…
Si asta regret foarte sincer, ne-am efeminat dracului de tot, la un bobarnac te… dai la fund cu tot cu nava, capitan si echipajul de muieri.
Norvegienii pot depune marturie, bine la ei/ele a fost faza c-au confunda farul (evident) stationar cu nava in miscare ca-n bancul ala cu spaniolii si portavionul american.
Cine dracu se gandea ca intr-o zi va fi o situatie real?!
Care i bancul cu portavionul?
https://m.youtube.com/watch?v=xkx0MxK-Yl4
da’ nu e banc…
@Psycho, ba e banc!
☺️
???….Doamne n-am mai ras cu atata pofta de mult,un pero et dos cervesa ???????
Where, le femmes…
Când crezi că ai gasit-o pe cea care ți se potrivește, hop! mai apare una!!
Or fi calculat că mai bine se duce la fund cu 90, decât cu 250.
@Stimate domn Nicolae, pe langa la multi ani, am rugamintea sarcastica de a inceta cu aprecieri precum: „In plus, pe o nava moderna iti trebuie specialisti cu studii si nivel IQ ceva mai ridicat, nu poti sa-i iei cu arcanul ca pe vremuri si sa-i sui pe nava asteptandu-te sa faca treaba.”
Armia Romana recruteaza cu sirg soldati-gradati profesionisti si rezervisti voluntari. Vrei sa imi spui dumneata ca este nevoie de expertiza? De specialisti? Ca armamentul devine tot mai complex de la pusca, la ratusca(fregata)?
Nu domnule, avem nevoie de persoane cu 10 clase absolvite, ca asa spun expertii ministerului. Ce tot atata specialisti.
La multi ani! Mda, alta intrebare, era vorba… 🙂
Serios acum, la marina se mai adauga si alti factori, pe langa operatorii calificati sa utilizeze la intregul potential sisteme de senzori si de armament din ce in ce mai avansate: marinaria in sine, coeziunea echipajului etc samd In plus, e greu sa atragi oamenii cu sculele pe care le au acum…
Te contrazic. Ptr alea cateva baterii de rachete aa, 4 lansatoare AN, cateva radare performante si cateva zeci de aparate de zbor(elicoptere, fightere si cargo) au specialisti, sau urmeaza sa ii pregateasca(sunt in academiile militare). Dar 80%din aia 75000 cat ar trebui sa fie in armia romana lupta cu PM ul si grenada sau tin covrigul unui camion/ MLI/APC. Cat despre rezervistii la care tot visezi iti spun ca aia vor fi, in caz de conflict, carne de tun. De ce? Ptr ca in orice armata sunt cei mai ieftini(consumabili, de unica folosinta) soldati. Platiti cu nimic, cu o instruire basic vor primi arme vechi din stoc, uniforme vor fi imbarcati in cel mai bun caz in tab-71/77 si directia front. Unde vor fi folositi in cele mai periculoase zone. Mai bine pierzi 1000 de rezervisti decat 100 de militari profesionisti ins in care ai bagat 10-15 ani zeci sau sute de mii $(depinde de arma si specialitate).
intra ultimii nu primii.
Sa o crezi tu. Nu mai sunt rezervistii de pe timpul lui ceasca ce aveau nevoie de saptamani sau chiar luni de instruire(depindea de timpul trecut de cand au terminat armata). Astia de acum sunt cu instructia la zi(alea cateva saptamani anual conteaza) . In irak sau astan cate unitati de rezervisti au folosit americanii? Multe.
Domnu’ Strumf, matale poti sa ma contrazici cat doresti, dar ia te rog cu tine o lista a unor realitati militare data vitoare cand ne vorbim si nu iti zic cu rautate:
1. Eu visez pe nevasta si pe Jenna Jameson, nu rezervisti. Ambele realitati militare in functie de perioada cand ai facut/fost (in) armata sau daca te-ai luat cu nevasta cand era in armata sau ba. Varianta 2 era pntru angajati ca acum meteii si teristii puteau sa-si amane planul cu un an doara.
Problema mea cu reervistii este simpla, legea ii obliga sa ma pregateasca cat timp sunt rez si nu ret. Incalca legea constienti find. Nu eu trebuie sa dau 60 Ron sa inchiriez linie de tragere lunar, sa cumpar munitie, sa fac parte din cluburi de tir sportiv si alte nebunii. Nu nu, statul ar trebui sa faca asta cu mine, moca. Este o meserie de vocatie, nu facem asta ca ne credem noi rembo cu „e” ci o facem ca ne place, avem inclinatii in domeniul respectiv. Tot statul, s-a obligat singur sa pregateasca teritoriul tarii pentru aprare. Faci asta cu 75.000? Din care incadrati sint 62.000?
2. Ce zice colegul, vin ultimii si rezervisti find completeaza statele de organizare.
3. care sute de mii… si de $? Aoleu. Ne luam bocnaci pe banii nostrii. Specialii? Da aveau un regim mai bun, dar uita-te la unformele lor din cate scheme de camuflaj is compuse. Sti de ce ii aia? Eu stiu si daca povestesc ma apuc sa urlu la cer de nervi si lipsa de respect fata de cei mai buni si daruiti meseriei.
4. Daca pleci in misiune cu mai bine pierzi… atunci fie esti un criminal in uniforma fie nu ai ce cauta in ea. Scopul oricarei operatiuni militare este sa indeplinesti misiunea incredinta cu pierdere minima de resurse materiale si/sau umane. Daca auzi pe unu vorbind, ai ce bine ca au murit 900 de romani(1000-100), ar trebui sa atarne de un streang.
De unde zeci sau sute de mii de $? Sa luam cazul unui lt de pifani. Salariul brut undeva la 15k$/an(cred, posibil mai mult) .in zece ani statul baga in fundul lui 150k$.doar salariu(nu mai zic cat costa 4 ani de colegiu militar si 3 parca, de academie militara) . Mai punem cateva aplicatii in poligon(munitie, echipament, papica, motorina si uzura transportoare) si iti spun ca sare de 250k$.in zece ani. Pifani. In 20 peste juma de milion.doua misiuni in afstan si mai pui 100k $ In caz de rezbel iti vine sa il arunci in linia intai pe asta sau pe un rezervist pe care l ai platit cu aproape nimic, are cunostiinte basic si se descurca sa conduca un pluton de pifani tot rezervisti? In milenii de razboaie toti au facut asa. Primii la bataie aia mai prost pregatiti, dupa trupele instruite, la sfarsit elita dadea lovitura de gratie cu pierderi cat mai mici(penca erau si ai mai scumpi). Pricepi matale? PS. Nu mai visa la jenna jameson ca e hoasca batrana si nu mai merita. Te mai certi si cu nevasta daca iti citeste postarile. Gata, scuze ptr off topic(se discuta parca de niste japoneze plutitoare).
Iar sunt off topic dar sunt curios de mor. Daca iti place atat de mult de ce ai renuntat?? Nickname ul imi spune ca ai trecut in rezerva benevol, lt. fiind la cativa ani dupa terminarea scolii militare. De ce?
Nu am facut niciun secret din faptul ca mi-am dat demisia si eu si multi ca mine. Nu era chiar dupa ce am terminat scoala(3 ani slt, 5 ani lt), aveam stagiul pt capitan si cursurile dar am prins perioada cand veneau pe filiera indirecta lt sau chiar capitani. Am prins chiar atunci cand se creau posturi din neant.
„De ce civililor absolvenţi a oricărei obscure facultăţi li se socotesc anii de studiu ca şi stagiu minim în grad doar pentru a li se mai face din nou alte cadouri cum ar fi avansarea direct la gradul de locotenent, căpitan sau maior? ”
Zic sa nu uitam pe domnul acesta: https://www.cotidianul.ro/scrisoarea-raport-a-locotenentului-alexandru-gheorghe/
Bun hai sa lamurim niste probleme, ca ai pus niste intrebari pertinete:
Cand esti admis la acadmie sau scoala de subofiteri, semnezi un angajament fata de minister, ca daca nu lucrezi 8-10 ani in cadrul ministerului trebuie sa returnezi suma aferenta scolarizarii. Suma respectiva pe vremea mea era cam echivalentul a 8000 de euro. Bun, putem cadea de acord, ca la AFT ii atat, la ATM ar fi mai mult, la AFA mai mult. Sunt 3 ani acum academiile, au fost 4.In prezent cu 4 sunt ATM-ul si navalele. Dar regret sa te informez faptul ca sute de mii de dolari nu a bagat nimeni in soldatul roman. Ca daca baga banii astia si in 20% din militari, aveam alta garnitura acum. Sa nu crezi ca eu nu as fi vrut asta, sa existe un program spre exemplu de formare continua si sa ai un buget per militar pe 10 ani. Asa ar fi perfect. Dar tu ai dreptate cand adaugi si salarul(solda mai exact), insa eu personal l-as exclude din calcul. Asta nu-i investitie in abilitatile sale militare. O leafa mai mare socant sau nu, nu te face un subofiter sau ofiter mai bun. Iti asigura un confort al vietii mai mare, dar sa nu amestecam oalele.
Revenind la rezervisti, ministerul incalca legea nonsalant. Rezervistii trebuie pregatiti continuu, asa se face in orice armata de pe planeta. Dar eu ce sa mai zic, ca ai vazut si tu situatia starii de urgenta. Ti se pare normal ca efectivele unitatilor militare(si spitalele militare tot um-uri sunt cu indicativ propriu) sa fie egale la timp de pace si in stare de urgenta? CBRNistii iara ne erau de ajutor aici. Aceeasi problema.
Unitatile militare insa nu sunt construite pe acesta logica, chiar daca oarecum ai dreptate in acest calcul extrem de cinic. Roata de rezerva o pui la masina cand ai o pana. Statele de rezerva ale marilor unitati se completeaza doar in conditii specific mentionate. Deci nu poti sa trimiti rezerva in fata. Dar nu te gandi strict la razboi, ca rezerva nu inseamna doar asta. La un cataclism, un cutremur, un incendiu de proportii, cate spitale militare de campanie crezi ca putem mobiliza? Cat poti scoate din medicul ala (unul singur) chiar daca ai investit enorm de multi bani in el? Cate unitati de rezerva logistice poti mobiliza, sa faca un flux continuu de aprovizionare cu hrana si medicamente in zona calamitata? Sigur, ne-a ferit Cel de Sus de asta pana acum si putem continua asa, lasț ca nu se intampla nimic. De aia mi se pare mie pura inconstineta ce fac astia si civilul va plati, mort sub darmaturi, inecat sau naiba mai stie ce. Cu razboiul nici nu ma gandesc. La dotarile pe care le avem acum, ar fi jale. Le va fi frica la rusnaci de T55-urile de la Turda, clar.
De placut mi-a placut tot timpul, si probabil faptul ca am idolatrizat uniforma militara, am reusit sa o pun in capul meu si doar in capul meu pe un pedistal. Mi-am creat o imagine compusa in mare parte din ceea ce am vazut in familie si carti, imaginea ofiterului roman din capul meu coincidea cu cea din interbelic si a eroilor de razboi din al 2-lea RM. Realitatea m-a pleznit in nas, romantismul a disparut si am gasit oameni ok in proportie de 30% si oameni care mi-au creat numai probleme 70%. Pe langa asta am iesit la raport pentru tot ce am vazut, rezultat zero. Nu avea blocuri de hartie pentru imprimanta, veneam cu ea de acasa, ce sa mai zic.
P.S. Asociez pe Jenna cu tineretea 🙂 Si eu sunt un aproape-hoșc acuma.
Ah si inca ceva, nu sunt de acord cu afirmatia ca in milenii de razboie asa a fost. Pana veneau auxiliarii romani, legionarul facea ordine. Dar si ce ordine.
Exact ce banuiam! Multam de raspuns!
Bai nea LT-ule, la marina tre sa sti sa inoti nene, da” daca matale n-ai sutdii d-ale de cauta mapanu” de unde sa sti?!
La multi ani Coane! Cred „ca-cauta” pe cei cu scoala vietii, si eventual inot, basic asa 🙂
Pai…Oameni cu scoala nene nu ca matale si ca altii care nu pricepti ce pricepe mapanu” de la viata noastra in general si de la viata in particular 🙂 …
In anii de boom economic poti sa atragi usor oameni in armata daca le oferi o salarizare foarte atractiva.
Iaca niste fregate adevarate! 🙂
Coane George, ai niste afirmatii in articolul asta la care marturisesc ca mi s-a innodat unicul neuron, cat pe ce sa intre in blocaj! 🙂
1) „Nu atat ca la 5000 de tone ai o rezerva natural redusa de flotabilitate” – bre, cum vine asta cu rezerva natural redusa de flotabilitate la o nava de 5000 to? Pai alea de 500 to ce mai fac? De la ale noastre (oricare ar fi) la 2500 to ar trebui sa ne asteptam sa se scufunde imediat dupa lansare? 🙂
Nu merge asa. Io zic sa recitesti articolul meu despre calitatile nautice.
2) Armamentul este decent pentru o nava de 5000 to, nu cred ca este ingramadeala naibii pe acolo.
3) Asta e o fregata ca la carte. Nici mini distrugator, nici super corveta. Totul iti indica o fregata multifunctionala: deplasamentul, armamentul, misiunile.
4) La asta cu echipajul de 90 de oameni sunt 100% de acord. Or fi suficienti pentru misiuni in timp de pace dar mi se par prea putini pentru a lupta intr-un razboi. Probabil ca au spatiu la bord sa suplimenteze numarul de membri ai echipajului.
Ma gandeam ca la 5000 de tone cantitatea de apa care te baga la fund este mai mica decat pt o nava cu un deplasament mai mare. Mai multe compartimente, mai mari, cam la asta ma gandeam, la modul cel mai simplist cu putinta.
Tu te gandesti la capacitatea de incasare si este evident ca o nava de 10000 to va absobi socurile „mecanice” mai bine decat una de 5000 to. Bigger is better in cazul asta.
Tu in principiu vorbesti de nescufundabilitate, calitate nautica esentiala pentru o nava de lupta. Iar asta are legatura cu foarte multi factori, incepand cu compartimentarea navelor cu pereti etansi, redundanta sistemelor principale, sistemele de stingere a incendiilor si dimensiunea echipei de combatere a avariilor pentru ca nici mama automatizarii nu va reusi sa bata un cep de lemn intr-o gaura de apa.
Avem si exemplul fregatei norvegiene dar si pe cel al corvetei israeliene sau al fregatei OHP.
Navele militare au intotdeauna o rezerva de flotabilitate mai mare decat una comerciala. Sunt impartite in mai multe compartimente etanse decat una comerciala si sunt capabile sa pluteasca chiar daca au mai multe compartimente complet inundate decat o nava comerciala.
Dar daca te loveste o torpila grea trasa de un submarin ai belit-o, indiferent daca ai 2500 to, 5000 to sau chiar si 10000 to. La alea, probabil ca doar portavioanele americane rezista, si nici alea la prea multe incasate. Alea (torpilele) tind sa-ti rupa chila in doua… Si-atunci lasi totul balta si te duci frumusel la plutele de salvare, asta daca ai supravietuit impactului si mai ai pe unde sa iesi…
@GMT
Se prea poate ca o nava mai mica sa incaseze mai bine decat una mai mare
Depinde de multe variabile
Forma carenei: carenele late si cu fund plat, precum si navele supple, ofera din lateral o suprafata dreapta mai mare, pe cand navele cu opera vie in S, ofera din lateral suprafete mai mici si toate dispuse sub unghi
Structura de rezistenta (foarte simplest) in plan transversal este data de varanga (pe fundul navei), de coaste si traversele puntilor si pontile (pe lateral si central)
In plan longitudinal insa atat puntile cat si fundul, puntile si bordajele navelor sunt rigidizate de bulb flat (in lb.romana sunt longitudinalele fundului sau ale puntilor sau de bordaj). Distanta dintre aceste bulb flats confera structure o rezistenta sporita (sau nu). La fel si cu elemntele de structura din sectiune transversal.
Exista nave care au pereti dublii nu doar la fundul navei, opera vie, ceea ce confera o rezistenta superioara. Modul in care peretii etansi longitudinal si transversali sunt rigidizati, numarul si marimea golurilor din pereti, numarul si marimea golurilor din punti etc
Calitatea otelului conteaza: unde este utilizat otel cu rezistenta normal (gradele A,B,D,E) si unde este utilizat otel cu rezistenta ridicata (gradele AH32,DH32,EH32 pana la AH40,DH40,EH40). In anumite constructii (in special la submarine) sunt utilizate oteluri special: 80 HLES, HY100, NQ1, 100 HLES, iar pentru suprastructuri sunt utilizate oteluri balistice (Armox)
#iat& Nicolae. Sa fiti sanatosi, buna discutia.
90 de oameni la patru carturi?
Pe timp de razboi nu vor putea face mai nimic.
Probabil ca nu se va indeparta de tarmuri..
„Marinei Imperiale Japoneze (Japan Maritime Self-Defense Force suna jenant rau ? ) ”
De parca 🙂 People Liberation Army Navy suna mai bine 😀 – aia inca nu s-au hotarat daca is armata sau marina
pai mai rau e ca inca isi elibereaza poporul („people liberation”), ca la TienanMen, probabil… 🙂
🙂
Tovarasi, da de dragele noastre corvete multifunctionale nu mai zice nimeni nimic, le-om lansa la apa in 2024-25, macar doua, sau dupa urmatorul razboi?…..la caricioplane ne-am lamurit , luam direct F35 sau direct generatia a7-a!
An fain tuturora si Doamne ajuta!
Mai bine mai tarziu si mai bine gandit programu , fara rablele englezesti.
Ce naiba sa le mai sudezi.
Poate se frezesc astia si maresc programul sa avem 4 corvete si 2 fregate noi sau poate mai adauga si altele in program plus submarine.
nu ai inteles, de marit se maresc doar salariile si pensiile.
Nu sunt bani,sa zicem Doamne ajuta pt Shorad/VShorad si poate o escadrila F16V si un battalion de tancuri Leo2 prin programul ala EU sau ceva Abrams reconditioned,macar de ar pune ceva armament AA de calitate si cantitate pe Type 22….?,daca merg si cu programul de arma de asalt inainte ar fi EXCELLENT
https://www.defensenews.com/global/asia-pacific/2020/11/18/four-pacific-powers-conduct-malabar-naval-war-games-to-deter-china/
Asa fotografiat din prova, arata super ok, insa vazut din lateral, suprafata expusa a operei moarte este mare (mare de tot, mai trebuiau doar sa deseneze un bull’s eye pe fiecare bord ca e ditamai tinta). Bergamini cu 1200 to deplasement in plus, hangar pt 2 elicoptere la bord, si sala a masinilor mai mare (1 turbina si 6 motoare diesel) si parca tot nu a atat de expusa
Forma etravei este interesanta (si bow thruster).
Au taiat prima tabla in septembrie 2019, si au lansat-o in noiembrie 2020. Sa vedem corvetele noastre ce termene de fabricatie vor avea
Pai si astea au turbina si motoare diesel. Am vazut pozele din diferite stadii de executie si pare sa aiba 4 punti de la puntea helipad in sus in timp ce prova pare sa fie (ochiometric) cu doua punti peste puntea helipad.
Liniile navei te pot induce in eroare, iluzie optica. FREMM-urile par la fel de inalte, diferenta fiind ca japonezii au inchis complet ultima punte, mascand complet cosurile, lansatoarele de rachete AN, puntea barcilor etc, astfel ca pare sa aiba o punte in plus fata de FREMM. In realitate, eu zic ca sunt tot pe acolo.
Ciudat este ca japonezii au lansat la apa a doua unitate inaintea primei.
La ale noastre nici nu ma mai gandesc, mai vorbim dupa ce-or semna ceva. Dar, prin comparatie cu Damen, la SN Constanta sunt unele sanse de intarzieri.
au o sala a masinilor mai mica (motoarele MAN sunt de 6 MW fiecare la JS Kumano , in plus au cutii de transfer/viteza mai putin complicate decat Italienii, si nu au si motoarele electrice de pe Bergamini). Mai putine motoare duc si la sisteme de evacuare a gazelor mai reduse ca dimensiuni (ca si acelea ocupa loc).
Uite din profil cum arata comparativ (nu am vazut sectiuni) : http://www.anb-online.it/wp-content/uploads/2015/10/Bergamini-1751a.jpg si https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e4/JS_Kumano(FFM-2)_left_front_view_at_Mitsui_Engineering_%26_Shipbuilding_Tamano_Shipyard_November_19%2C_2020_03.jpg
Iaca, pe stadii de constructie: https://www.navalnews.com/naval-news/2020/09/30ffm-japans-next-generation-frigate-taking-shape-at-two-shipyards/
Nu vreau sa insist, dar eu tot cred ca e o iluzie optica, japoneza are o suprastructura mult mai „curata”, in plus ai si linia aia care vine din prova, coboara sub nivelul puntii helipad si merge asa pana la pupa, deasupra fiind practic ditai peretele usor inclinat, de aici poate si impresia ca e mai inalta. Foarte posibil sa ma insel totusi.
P.S. N-as vrea sa acostez cu o dracie din asta pe vant lateral, peretele ala va actiona ca o vela.
P.P.S. Si chilele antiruliu par destul de proeminente.
in timp, vor aparea desene la scara si eventual modele la scara, astfel incat vor putea fi comparate
asa la prima vedere mie m-i se par bordurile mari, si da, actionea ca o vela (de unde banuiesc e si bow thruster ca sa acosteze mai usor si chilele antiruliu pt deplasarea in mars.
nu incer sa critic, e o nava frumoasa, si deservita de doar 90 de oameni, mi-ar place sa aflu mai multe detalii
insa tot m-i se pare o tinta mare, si nu cred ca este la fel de manevrabila ca un LCS (care per 1MW instalat are un tonaj mai mic, si are capacitatea de a reactiona mai rapid datorita configuratiei motorizarii) sau fata de Bergamini class, care are undeva la peste 140 to/MW instalat fata de JS Kumano care are doar undev ala 105 to/MW instalat. Bergamini are motoarele electrice care ii vor da un cuplu aproape instantaneu, si posibilitatea de a manevra foarte rapid (fara a mentiona ca are 2 sau 3 bow thruster)
da, e interesant de vazut cum se comporta, in comparatie cu nave din aceasi clasa
japonezii, nu s-au complicat ca USNavy cu LCS-urile (aceleaa datorita complexitatii cutiilor de transfer si a cuplajelor care trebuie sa faca fata la diferentele mari dintre puterile, momentele si turatiilor diverselor prime movere, au dat chix, si problema este ca la o nava lasi rezerve sa scoti afara o turbina, sau sa scoti camasile cilindrilor, insa cutiile de viteza/transfer raman acolo jos, si mor odata cu nava)
Ma bucur ca japonezii fac parte din gasca „buna”, de data asta :). Oameni seriosi si clar sunt unii dintre cei mai buni luptatori pe mare. Chinezii nu sunt foarte fericiti cu ei in coasta.
Automatizarea cred ca este viitorul, se va maturiza. Nu cred ca fregatele astea sunt proiectate sa funtioneze cu un numar de marinari pe timp de pace si cu un alt numar pe timp de razboi. Deja ma apuca raul de mare cand ma gandesc ca al nostru cuplu regal aduna impreuna vreo 500 de marinari si apararea AA ioc.
E fumigenă asta cu 90 de mateloți, la 4 carturi vin 20 de oameni pe schimb probabil în caz de black alert se suplimentează, numa popota are 5-6 oameni, deservirea elicopterului 10-12. Sau au drone care servesc cafeluța la ofițeri. Una peste alta, este o bijuterie, cu opera moartă așa expusă, au fost gândite să lovească primele, jmsdf my ass.
Păi parcă citisem că curvetele vor fi făcute până-n 2027
da… exact! :))))))
Mama, ce bataie isi iau rusii de la astia, daca nu se potolesc prin insule! lol! De chinezi nu mai zic, cu plasticele si sublerele lor! Daca numai copiezi si tragi la chiciuri si nu dezvolti singur tehnologie, candva chestia asta se va razbuna. Si se va razbuna taman atunci cand nu ai nevoie, adica in lupta. Le urez cat mai multe ‘bobarnace’ la ceainizi! Ma bucur ca Japonia revine mai aproape de ce-a fost, factor de putere in Pacificul de vest. Daca o pun si de o alianta cu Australia, ciolovecii si ceainizii o sfeclesc. La multi ani!
rusia nu este cccp,nu a fost niciodata….personal consider ca odata cu disparitia urss-ului rusia a scapat si multe maini moarte si e mult mai percutanta acum decat conglomeratul ideologic de atunci.
Se misca cu mult mai mult talent rusii decat stramosii lor sovietici.
Aceeasi Marie cu alta palarie.
Lupul paru-si schimba dar naravul ba ! Cred ca li se potriveste perfect !
@psycho nu contest. numai ca rusii actuali sunt mai percutanti cu armamentul dezvoltat de sovietici. eu zic ca la tehnica in general si la nave in special, Japan face treaba infinit mai buna si este calitativ peste Rusia. Va fi poate si cantitativ si atunci e buba mare!
koreeni
https://www.navalnews.com/naval-news/2021/01/south-korea-officially-starts-lpx-ii-aircraft-carrier-program/
La cat de inarmata este dupa spusele autorului articolului, se pare ca a uitat sa mentioneze de torpile daca are au ba.
Cred ca proiectul in sine este de a fi peste ROKN care si ea are in derulare un program de 22-24 fregate usoare in mai multe serii si care luase un avant considerabil in ultimii 15 ani, reducand mult din decalajul numeric si tehnologic de dinainte dintre cele 2 forte navale.
De altfel, japii nu cred ca aveau nevoie de un astfel de proiect pentru chinezi nefiind in prima linie cu acestia ci ar fi trebuit sa se concentreze pe mai multe distrugatoare ASW carora au reusit sa le reduca pretul si sa le rezolve bolile copilariei, plus de AEGISuri din care nu au chiar foarte multe, iar la capitolul submarine ar trebui sa se miste cu mai mult talent.
Râdeți voi, dar când o să apară robotul Dorel cu vocație de Terminator…
Eu ma gindesc ca in momentul cind pleaca din port, inainte sa ajunga in larg, inchie etans toate compartimentele de pe lateralele navei – automat sau nu, si vor pastra doar partea mediana deschisa, dar gata de a fi inchisepe compartimente, in caz de nevoie.
Daca ia foc ceva, automatizarea isi va face treaba, macar sa avem noi asa ceva….
Noi tot cu pdf-uri si cu planuri cincinale, nimic concret, licitatii la inarmare … seriously ?
Astia construiesc 20 de fregate inarmate, noi daca o sa facem 2 in acelasi timp, mare lucru.
In loc sa fi mers cu Damen – acum erau macar jumate gata – o lalaim cu francezii …