Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta a solicitat oferte pentru achizitia de elicoptere medii/grele destinate operatiunilor de cautare/salvare, transport bolnavi, cautare/salvare pe mare, patrulare etc.
Intentia este de a achizitiona un minim de patru si un maxim de 12 aparate multifunctionale, din care patru aeronave maritime si opt pentru uscat, la un pret maxim autorizat de 276,86 milioane de euro.
Si avem in finala trei ofertanti, firme mari: Leonardo, AIRBUS cu subsidiara de la Ghimbav si polonezii de la Polskie Zakłady Lotnicze, compania detinuta de catre Lockheed Martin si care ofera S-70I, o varianta a H-60 Sikorsky.
Surpriza este una majora si are legatura cu pretul, astfel, polonezii cu S-70I vin cu o oferta de pret mai mica cu 30% decat cei de la AIRBUS si una peste alta cu cele mai mici preturi.
Avem:
- AIRBUS, oferta de opt aparate, din care trei maritime si cinci pentru uscat, la pretul de – 32,99 de milioane de euro, fără TVA/elicopter multifuncțional maritim si 31,59 de milioane de euro, fără TVA/elicopter multifuncțional pentru uscat.
- Leonardo, nu stiu ce model, ofera 12 aparate (patru maritime + opt pentru uscat): 26,05 milioane de euro, fără TVA/elicopter multifuncțional maritim și – 24,35 de milioane de euro, fără TVA/elicopter multifuncțional pentru uscat.
- Polonezii ofera 12 aparate (4 maritime + opt pentru uscat) la acelasi pret: 22,77 de milioane de euro, fara TVA.
Sursa: Economica.net
Astfel, italienii se incadreaza in pret si ofera un maximum de aeronave – 12 bucati, polonezii fac eforturi maxime, ofera tot 12 aparate la cel mai mic pret din oferta si AIRBUS vine cu cel mai mare pret pentru doar opt aparate.
Cu toate acestea lucrurile trebuiesc tratate cu atentie pentru ca nu cunoastem inca toate amanuntele ofertelor, gradul de echipare al aeronavelor, capacitatea de transport, raza de actiune etc, factori care pot face ca pretul cel mai mic sa nu fie in mod obligatoriu si cea mai buna alegere.
De mentionat ca in patru ani de la semnarea contractului aeronavele ar trebui sa fie in dotarea MAI.
De asemenea nu stiu cu ce modele au venit cei de la Leonardo si AIRBUS (se zvonea la un moment dat ceva de H 175), in timp ce la polonezii este simplu: S-70I, ca doar pe acela il produc.
GeorgeGMT, multumesc celor care au semnalat stirea
Actualizat de nicolae: Adaug aici link-ul pus de zamolxis cu cerintele si repartizarea procentelor in functie de care este determinat castigatorul: https://e-licitatie.ro/pub/notices/c-notice/v2/view/100095117
pai nu era felia h 215?
sper la ceva all weather ,day or night…
Fara mai multe detalii nu prea e nimic de spus
Chiar si asa, 10 milioane diferenta intre cea mai scumpa oferta si cea mai ieftina e mult prea mult. Cineva a gresit-o rau.
Probabil, plus ca diferenta intre cel mai mic pret si cel mai mare este de zece milioane de euro si patru elicoptere, AIRBUS oferind doar opt aeronave…
depinde ce au pus pe ele… ultima data parca relaxasera si masa spre in jos, asa ca probabil s-a ofertat cu cioropline sensibil mai usoare decat H215.
Posibil sa fie si alte motive.
@George & Marius
Cum au mai spus si altii pe aici, eu banuiesc ca Leonardo a venit cu AW189 iar Airbus cu H175, nici gand de H215. Ambele elicoptere antementionate par sa se incadreze in criteriile enuntate in cuprinsul caietului de sarcini (asta din ce am putut spicui rapid pe net despre fiecare model mentionat).
Avem asa:
1. 40% pretul
2. 9% raza de actiune, minim 400 Mm;
3. 6% viteza de croaziera, minim 240 km/h;
4. 9%, sarcina exterioara acrosata de minim 2700 kg;
5. 3%. Detecție balize SART. Prin specificatia tehnica minima a fost impusa dotarea elicopterului cu radar de cautare cu minim 2 moduri de operare – supraveghere maritima si interogare automata identificare nave si afisare date pe ecran (AIS);
6. 3%. Formare imagine sintetică a câmpului scanat (ISAR). Prin specificatia tehnica minima a fost impusa dotarea elicopterului cu radar de cautare cu minim 2 moduri de operare – supraveghere maritima si interogare automata identificare nave si afisare date pe ecran (AIS);
7. 9%, incărcătura maximă utilă în cabina cargo (kg). Prin specificatia tehnica minima a fost impusa Încărcătura maximă utilă in configuratia transport, minim 2.500 kg;
8. 6%, plafon maxim în zbor staționar fără efect de sol la MTOW (Maximum Takeoff Weight) și ISA (ce e ISA?) +20 (ft). Prin specificatia tehnica minima a fost impus plafonul certificat, in zbor stationar fara efect de sol, minim 6000ft (2000 m);
9. 6%, numărul de tărgi pentru pacienți critici. Prin specificatia tehnica minima a fost impusa capabilitatea pentru minim 3 targi pentru pacienti critici pentru elicopterul in configuratia pentru managementul medical al dezastrelor;
10. 9%, consumul de combustibil la viteza de croazieră recomandată, MTOW, ISA și SL (Kg/NM).
Mai sunt si alte conditii de calificare, de alta natura (e.g. cifra de afaceri etc).
Nimeni nu e nebun sa oferteze o clasa superioara cand pretul reprezinta 40%. Amu’ mai depinde si cum si-a structurat fiecare gama. Airbus s-a obisnuit sa castige pe aici (SMURD cu elicoptere integral de la Airbus) si pretinde exact ce injura unii dintre noi la SUA: contracte cu dedicatie.
Polonezii insa par sa-si doreasca mai mult victoria. 🙂 Toti constructorii au marje de profit de unde pot umbla la preturi in functie de comenzile in curs si nevoia de noi comenzi.
daca e doar H175, atunci da, e cam scump. Daca e si H215 in oferta Airbus, atunci e discutabil.
Indiferent cine ar fi din cele doua, cred ca e preferabil sa avem mai multe decat mai putine, fie ele mai capabile.
teoretic da, practic depinde si ce misiuni. Chiar daca ai mai multe dar sunt incapabile de anumite misiuni, sau le executa in mod serios degradat, degeaba le ai.
Insa titlul vorbeste despre elicopter multifunctional mediu/greu. Cine e nebun sa vina cu greu daca cel mediu indeplineste conditiile solicitate?
Aici nu vorbim de diferente semnificative de performanta ci ce elicoptere din aceeasi clasa care fac toate cam aceleasi lucruri cu mici diferente.
Uite, eu as paria pe o bere buna/vin bun ca Airbus a venit doar cu H175 si nu cu o combinatie H175&H215. Evident, pot pierde dar imi voi plati pariul cu promptitudine cand ajungi in Romania! 🙂
Cat despre ce ziceai de echipamente mai jos, chiar ma uitam in prospectul AW189 si pare sa le aiba in standard. Doar Airbus a comentat chestiunea cu echipamentele si nimeni altcineva.
Vom vedea. Presimt ca si astea vor fi tarate prin instanta indiferent daca vom avea un castigator cinstit sau nu. Pare sa fie la moda la noi.
Daca intradevar se confirma ca airbus a ofertat H175 in dauna H225M atunci trebuie dati afara in suturi.
Tu strigi in gura mare ca Armata Romana nu cumpara 16 elicoptere (by the way, fara licitatie sa ne intelegem), dar atunci cand este o licitatie pe bune aduci alt elicopter.
Nu pot sa inceapa asamblarea cu 12 elicoptere, doar cu 16?
pai cum sa iti ofere H225 sau H215 daca nu se incadreaza in pret?!
Sau vrei sa iti ofere, in pierdere, elicoptere la 2/3 din pret ca tu esti roman tare’n clanta?
nici unul nu cred ca se incadreaza la greu… asta o fi in visele autoritatii contractante, dar la banii pusi pe masa nu intra… poate Mi-17 🙂
Nu ma bag la pariuri, ca e vorba de tara in care orice e posibil. Pentru mine asta ar fi singura explicatie plauzibila pentru numarul mai redus de elicoptere – ma gandeam ca la alea marine sa fi bagat ceva mai mare.
Daca e doar H175, atunci da, pretul e cam mare…
Iar in cazul asta parca as alege S-70i… mai ales ca si MAPN e chitit tot pe din astea. Dar sa lasam baremele licitatiei sa decida 🙂
Si apoi rabdare cu contestatiile… pana ni le livreaza modelul ales poate nici nu se mai produce 🙂
Raza minima de 400Mm, cu sau fara rezervoare suplimentare? Presupun ca nu conteaza, DAR, S 70I are o raza fara rezervoare de doar 500km, daca-i agati rezervoare ii scade masa utila.
AW 189 aceeasi Marie, daca-i pui rezervoare mai scazi din masa.
H 215 are raza, dar este din alta clasa fata de AW 189 care cadreaza cu AIRBUS H 175 dar H 175 se incadreaza fara probleme in raza de actiune.ceruta, fiind singurul care poate face asta fara rezervoare suplimentare.
E o confuzie pe aici. In caietul de sarcini este specificat distanta maxima de zbor de 440 Nm la MTOW adica la masa maxima de decolare.
Daca e sa luam dupa ce declara constructoriii la Raza maxima de zbor S70i are 580km si H215M 776 km, daca faci conversia in mile marine niciunul nu se incadreaza. 776km inseamna 420 NM.
Deci cerintele sunt la distanta maxima de zbor nu la Raza maxima.
Asa este, ai dreptate, eu n-am dat informatia completa in comentariu.
Distanta maxima de zbor de 440 Mm la MTOW poate insemna o configuratie cu rezervoare suplimentare in cazul tuturor. Poate fi acel ferry flight despre care am mai citit, nu?
Exact, ferry flight.
Da, si eu ma gandesc ca ar trebui sa insemne distanta maxima de zbor cu rezervoare suplimentare. Aici S70i ii bate la fund pe toti.
H175 are cea mai mare capacitate combustibil in standard 2700l la o Raza de actiune de 1200km dar nu mai are capacitate de rezervoare suplimentare in cabina sau acrosat.
H225M are 1500l standard si 3100l cu rezervoare suplimentare in cabina.
S70i are capacitate de 1300l standard, 2700l cu rezervoare suplimentare in cabina, si 9500l capacitate maxima cu 4 rezervoare acrosate pe aripi, daca se ia in aceasta varianta.
Daca se merge pe varianta fara aripi, toate cele 3 elicoptere au acceasi capacitate de combustibil cu rezervoare suplimentare in cabina, deci teoretic acceasi Raza de actiune.
poate :https://www.leonardocompany.com/documents/20142/11671536/AW189+Rescue+Services.pdf?t=1598261075107
Probabil aw139. 189 e prea mare.
prea mare in comparatie cu S70I? ca ce ca dimensiuni si greutate maxima la decolare ?
italia foloseste aw139 pentru serviciile de urgenta. e ditamai hardughia asa cum este, aici discutam de elicoptere medii (ah175?) mai mult decat de elicoptere grele; vad acum ca leonardo au inceput sa vanda 189 pentru search and rescue, se poate ca, pe fondul crizei, sa le propuna pe astea.
nu stiu care e treaba cu sikorsky, cred ca elicopterul lor e ieftin dn start (13milioane de dolari acum 10 ani)?
conteaza mult tehnologiile, h175 are invelisuri din compozit si asta ii creste pretul comparativ cu h215; cred ca si 189 are mai multe compozite decat 139; s170 e structura clasica, din aluminiu.
H175 si AW189 sunt proiecte noi, pot sa mai aiba probleme, eu le-as ocoli.
interesant mi se pare ca nu se discuta de costul orei de zbor, disponibilitate, durata de viata, oboseala, chetluieli suplimentare.
ma rog, erau mai multe chestii pentru care m-as astepta la aw139 mai mult decat la 189.
se pare ca italienii vin cu AW101. asa sustin polonezii de la altair.com
Am scris si la PSR. Nu mai vad nimic bun cand pentru armata (inclusiv pompieri) se merge pe pretul cel mai mic.Azi licitatia, de maine incep constestatiile. Nu stiu amanunte sau parametrii ceruti utilajelor. Nici nu stiu cine face licitatii la IGSU. Dar stiu ca este si Arafat bagat peste tot.Or fi mai putin cretini astia de la MAI ca aia de la Inzestrarea Armetzii? ?
omul e cavoul pardon ,cadoul divinatii pentru romani,se pricepe la toate…e bagat in toate.
Ti-am raspuns si la PSR.
Este cel mai bun raport calitate pret.
Pretul este 40% din oferta.
Aici ai toate detaliile, inclusiv cerintele tehnica.
https://e-licitatie.ro/pub/notices/c-notice/v2/view/100095117
Ce rol vor indeplini aceste elicoptere mai exact? Fiind licitatie IGSU ma gandesc ca pt operatiuni aeromedicale, dar de ce e nevoie de elicoptere mai mari decat cele actuale?
situatii de urgenta, nu paramedicale/SMURD
e o mica mare diferenta. Unele sunt pentru patrulare si cautare/salvare.
„De mentionat ca in patru ani de la semnarea contractului aeronavele ar trebui sa fie in dotarea MAI”.
Pina atunci cite suflete se vor ridica le cer……..4 ani e mult. Nu sunt 120 ci numai 12.
intodeauna vom avea ciobanii din apuseni….dar ei nu sunt eroi din linia intai.
S70I este un elicopter bun,un elicopter capabil ,la IGSU … Polonezii dau semne că ,chiar doresc să prindă acest contract !Din cate se vede ,au cel mai mic preț (22,77) … Poate fac ai noștri ,pe Dracu in 4 si stau la masa negocierilor cu polonezii …..și înfăptuiesc o înțelegere benefica amândoura !!!
Parca aveau o intelegere cu Romaero pentru dotare. Poate o fac aici pana la urma si ne alegem si noi cu o parte din ‘malai’. 🙂
intelegerea benefica amandorura pare aia in care ei produc si noi cumparam, eventual putem face ceva customizare superficiala ulterior 🙂
Minim 4, maxim 12 elicoptere! Ce au oamenii astia cand fac caietul de sarcini? E o diferenta mare intre 4 si 12 elicoptere.
Altfel, avem un necesar mare de elicoptere, pacat ca nu se gandeste nimeni sa mai producem ceva la IAR.
alea Airbus, daca sunt si H215 printre ele, vom participa probabil si cu IAR la productie.
Alea vor fi the chosen one.
Si eu cred ca solutia optima este Airbus si introducerea in circuit al Ghimbavului.
IGSU are o flota de 14 Ec-135, un elicopter foarte bu. Implicarea Ghimbav? ZERO.
Probabil polonezii vor sa puna in aplicare contractul ala semnat anul trecut parca . Ei le fabrica, Romaero le echipeaza . In orice caz prevad ca iarasi o sa iasa scandal…
Miroase de la o posta ca europenii sunt ,,descalificați “ mai de fiecare data când vine vorba de achizițiile militare ale României, avem cazul articolului recent depre așa zisa licitație/,caiet de sarcini la misto despre rachetele de coasta.
Cel mai probabil se urmează exemplul licitațiilor de la drumuri cu cel mai mic preț apoi contracte adiționale doar ca aici după livrare vor fi meleuizari mai rapide care sa le aducă la standardele cerute……..
Eu cred ca tote cacaturile astea pe care le fac ai nostri ne vor costa scump asta dacă mhh…UE rezista , ne putem trezi peste câțiva ani de acuzații pt trucarea licitațiilor, cel mai simplu ar fi legislatie specială in domeniul apărării pt încredințarea ditecta dar sa nu abuzezi de ea ca sa-ti cumperi toate rahaturile….ar fi fost buna in cazul corvetelor.
Cu siguranța toată aceasta ,,neascultare’’ in fata UE ne va costa scump fara a avea trecere nici macar la unul din grangurii mari europeni…..ok , vrem sa excludem Germania dar de la frantuji tot trebuiau luate una alta, macar chestiile nu foarte vitale
Eu zic sa mai citesti inca o data.
1) Criteriul este raportul calitate – pret, nu cel mai mic pret;
2) Toti ofertantii sunt din UE. Din cate imi amintesc, Polonia este inca in UE;
3) Polonia a reziliat un contract aproape semnat (licitatie castigata) cu Airbus si nu vad nici un Polexit, nici taieri de fonduri UE, nimic.
4) legislatia in domeniul apararii spune ca poti lua ce consideri tu mai bun pentru tine fara licitatie, fiind vorba de securitate nationala.
Comentezi aici de multa vreme. Ti-e lene sa citesti si sa urmaresti conversatia, dar iti dai cu parerea. Comentariul trebuie sa implice si o anumita responsabilitate atunci cand e postat. La fel ca articolul postat aici. E suficient ca se posteaza anonim in timp ce autorii isi declina identitatea si isi asuma responsabilitatea, inclusiv pentru ineptiile pe care unii dintre voi le debitati pe aici, postand comentarii la kilogram.
S-a văzut ce s-a mai pus in practica punctul 4 pe care l-ai menționat……epopea corvetelor încă continua si da încep sa-i dau dreptate lui Strumpf si alea mai mult ca sigur vor fi americane.
Nu afirm ca pana la urma poate e decizia cea mai ok sa luam totul de la americani doar ca si noi suntem in UE , doar ca noi spre deosebire de polonezi nu ne construi pnpolitica proprie ajutându-ne de ISA nou pur si simplu le-am cam devenit slugi……vom vedea dar eu nu cred ca politica asta nu va fi sancționată de UE.
Deci noi comentam la un articol despre elicopterele MAI (nu MAPN) despre practica de achizitii a MAPN-ului!?!?!? 🙂
Asta nu este o achizitie militara. Fondurile (daca nu ma inseala memoria) sunt de la UE, chiar integral, daca nu ma inseala din nou memoria (n-am timp sa verific).
O situatie comparabila despre care putem discuta este licitatia pentru navele Garzii de Coasta (fonduri UE), am scris recent despre ea aici: https://rnhs.info/nici-o-licitatie-fara-contestatie/ si aici: https://rnhs.info/noutati-la-marea-neagra-vii-turcia-ucraina-romania/
Nu poti compara situatia asta cu cea pentru corvetele MAPN-ului care, initial au fost tot cu incredintare directa pana sa vina altii mai „destepti” in fruntea tarii si sa decida ca fac licitatie. Una execrabil organizata, condusa de un departament de achizitii fara experienta in licitatii de o asemenea amploare dublat de cea mai incompetenta clasa politica pe care a avut-o tara asta din 1990 incoace, indiferent de culoarea politica.
Nu mai bine citim cu atentie ca sa intelegem despre ce este vorba in articol si ne informam inainte de a scoate porumbei pe gura? Aberezi cu gratie in continuare.
Nu mai bine doar citim articolul si aprobam direct opiniile celor care ,,știu” ca doar ei are dreptate iar restul e prosti si nu citesc cu atenție deci nu pricepe?!….deci da , aprob cu maxima înflăcărare ce ai spus mai sus , ai direptate!
Nu faci decat sa-mi confirmi ce-am spus mai sus: aberezi cu gratie si, mai ales, pe langa, in continuare… Ia o pauza.
Pe bune ? Europenii sunt descalificati…I-ai vazut tu pe frantuji cu Raffale pe la MK sa ne ajute la politia aeriana , au nemtii ceva blindate prepozitionate pe aici in caz de cava …cati trupeti italieni ai vazut tu sa ia parte la vreun exercitiu pe aici pe la noi , ai vazut tu picior de soldat belgian , olandez pe aici ? au bagat europenii bani sa-ti modernizezi baze militare aeriene ? Au castigat un contract major iar acum o firma europeana ii da in cap altei firme europene ….si stam si ne judecam si sa vedem cine o sa ia contractul..francezii sau olandezii . Unchiu Sam a bagat bani aici ..si in Polonia . Chiar nu v-ati dat seama , Noi si polonezii suntem ai lor . Si astia au inteles ca aici e capatul de linie ..dincolo este Wild East..cu gaspadin Putin imprevizibil si pus pe shotii ..Asa ca nu ii plangeti pe europeni ii cam doare undeva de granita NATO. Vreti bani pe contracte militare ? Atunci vrem o mana de ajutor pe aici . Sa va vedem ca transpirati prin poligoanele si la exercititile din Romania .,Eu sper sa luam BH de la polonezi si sa le echipam aici si cine stie poate iese cava mai bun decat cu sclifotiti aia de frantuji la IAR..
Da, corect ce scrii mai sus in legatura cu consolidarea apararii si show of force pe teritoriul tarii, americanii sunt la ani lumina distanta.(Pe deasupra mai au si ceva investitii locale, Ford si altele). Dar mai sunt si alte criterii de considerat: Nemtii nu au productie de automobile in Ro dar au fabrici de componente auto, francezii au fabrici de componente auto, electrice etc precum si Dacia. Aceste investitii aduc valoare adaugata consistenta pib-ului national fiind produse finite (mai scumpe), locuri de munca, bunastare regionala si alte beneficii tarii. Inzestrarea apararii poate ar trebui impartita intre USA, EU si Israel, fiecare pe ce au mai bun si conditionat de investitii locale. La nivelul acesta de afaceri (sute de miloane euro/dolari) este practica normala de a cere anumite conditii pentru a acorda contractul unui producator.
Ai vazut oferta pe care au facut-o ? hai sa fim seriosi …zicea cineva pe aici ca pare lichidare de stoc ..aia e mai ieftina ,,Si au un contract baban , ar fi bine sa- onoreze . La francezi ma refeream …Pana in final chestia se reduce la cine iti ofera garantii de securitate mai solide , mai serioase . Si pana in prezent americanii sunt aici , e un fact ..Si de ce nu , poate au pus si conditii . Ne vreti aici sa va ajutam ..buy american , in alea avem noi incredere . Ca suntem noi fraieri si nu stim cum sa negociem mai bine , sa integram ceva si in industria nostra , aia care mai respira…e vina noastra . Nu vezi la UMB . Nu gasesc muncitori calificati sa incepa productia in tara ..Despre ce vorbim ??
Scuza-ma dar nu ma pot abtine: Dacia, Ford si firmele de componente germane nu sunt aici datorita prieteniei milenare intre popoarele noastre ci ca sa faca profit! In momentul in care nu va mai fi rentabil vor pleca in alte parti, a se vedea cum a mutat Renault o mare parte din productia de la Dacia in Maroc cand si-au dat seama ca acolo ies mai ieftin si nu au batai de cap cu sindicatele. Nu mai legati achizitia de echipamente militare de investitiile „profit driven” ale unora. Nu, nu suntem obligati sa luam autobuze Airbus pentru armata doar pentru ca exista Dacia! Iarasi ne amagim singuri cu transferul de tehnologie si productie in tara, cacare tehnologie??? Nu o sa ne dea nimeni tot fluxul de productie nici pentru cateva sute de bucati daramite 12 cate luam noi de obicei! De la Iveco cumparam mii de camioane si in final o sa facem doar vopsitorie la ele si ansamblare de remorci. Solutia este sa bagam firmele noastre in lantul de productie al firmelor mari, cangurii au inteles asta de mult si offset asa se traduce la ei. A se vedea Aerostar cu LM, Romaero cu Raytheon, da ok poate produc doar saibe si piulite pt aia dar au contracte certe si pe termen lung. Vrem industrie sa produca OZN-uri pai atunci sa bagam tata cateva miliarde de euroi in cercetare dar se pune problema daca reusim sa ne recuperam investitia.
@ima80
poti sa bagi zeci de miliarde de eur, dar asta nu inseamna ca vei avea capacitatea instant si nici macar pe termen scurt. Cu bani iti poti asigura echipamente si utilaje, dar mai greu cu factorul uman. Arabetii dorm pe saci de dolari si… ce au ? Libia lui Ghadafi avea bani garla si ce a facut cu ei? In cercetare factorul uman este resursa principala. Noi in Ro avem o singura componenta la care putem riduca pretentii, este induatria de IT, dar si aici nu suntem decat product of service, mai putin cu development iar in chestii high tech gen AI, machine learning sau big data hmm… cam integram ce livreaza altii.
In industrie suntem in zona producatorilor de componente avem putine fabrici care fac produse finite si foarte putine pe care le concepem noi.
Trebuie sa invatam pe langa altii mai mari, care ne vor folosi sa faca si bani dar ce bagam in cap este al nostru.
De aceea, este mereu de apreciat si de urmat calea care te dezvolta ca si organizatie/natie nu calea care iti aduce un pret mic.
Un restart al unei facilitati de productie in induatria aviatica, uau…asta este hight tech pentru noi.
Vad ca unii rad ca sunt aerobus-uri , or fi dar daca odata cu astea castigi experienta si capabilitati valoareaza mult mai mult.
Orice prost poate cheltui niste bani, unu destept in cheltuie pentru ceva util. Faptul ca te costa cu 15% in plus sau ca are mentenanta cu 20% superioara nu este un cost mare ca sa castigi capabilitati.
PS .. puteti spune ca Rafalle sau Eurofighter sunt mai ieftine decat omoloagele US sau ca sunt mai bune sau mai performante… NU. Dar de ce le fabrica si au in continuare comenzi ? Nu vor sa omoare o capabilitate pentru ca atunci cand vor dori o comanda noua sa aibe cu ce si cine sa o faca.
Japonia, Korea, Taiwan si mai nou China si India au copiat si produs sub licenta zeci de ani produse occidentale calitativ sub cele originale si unde au ajuns azi ? Au cumparat knowledge. Asta costa enorm.
@ John Doe
Italienii au fost pe la noi și la aplicații și la poliție aeriană.
http://www.difesa.it/Primo_Piano/Pagine/swift-response-19-conclusa-esercitazione-nato.aspx
https://www.difesa.it/SMD_/esercitazioni/VigorousWarrior2019/Pagine/default.aspx
https://www.reportdifesa.it/aeronautica-militare-missione-romania-eurofighter-italiani-conseguono-la-foc/
https://ricerca.gelocal.it/messaggeroveneto/archivio/messaggeroveneto/2004/10/24/PN_04_PND4.html?ref=search
https://www.difesaonline.it/news-forze-armate/terra/esercitazione-scorpion-legacy-2019
http://www.difesa.it/OperazioniMilitari/op_intern_corso/NATO_SNFs/notizie_teatro/Pagine/SNMG_2_ESERCITAZIONE_CON_LA_MARINA_E_AERONAUTICA%20romene.aspx
Vreau sa iasa castigator Leonardo doar de-al draq…ca sa vad ce se intampla. 😀
ma’ man! :))) +1
nu o sa se intample nimic, ce sa se intample? noi dam banii si aia produc si livreaza… dupa contestatiile de rigoare si „damf”-urile din faza cu receptia, care se poate prelungi cu macar un an 🙂
E ceva aici care pute rau, ok tu Airbus tipi in gura mare ca daca nu primesti o comanda minima de la statul roman de 16 bucati nu o sa dai drumul la linia de ansamblare iar cand apare o licitatie de 12 (4+8) tu vii si ofertezi 8 ?! WTF? Si pe o defalcare cel putin ciudata : 3 din 4 maritime si 5 din 8 pt uscat, parca suna a lichidare de stoc. Stai sa vedem ce mai avem pe liniile de ansamblare din contractele refuzate de altii si hai cu ele la prostii aia sa le vindem. Iar pretul spune totul! Sincer m-as bucura sa luam platforma americana chiar si facuta de polonezi, e altceva fata de autobuzele Airbus. Ok o sa tipe unii ca nu dam de munca la industria autohtona, ca pierdem 50 de ani de cooperare cu francezii, ca bla bla si mama ce tradatori de neam si tara suntem! Am un singur raspuns pentru asta: logica Airbus de la inceput cand au venit cu joint-venture-ul cu IAR a fost sa-i scoata din piata si treptat sa-i lichideze. Aduceti-va aminte ca vroiau sa puna mana si pe contractele de revizii si reparatii ale armatei pentru Pumele facute loco si IAR sa faca joc de glezne mai departe. Ca sa nu mai spun ca toata telenovela cu comanda minima din partea statului roman arata cata incredere aveau sa marcheteze H215 pe piata externa. Halal de asa parteneri, mai bine lipsa!
Nu prea ai inteles cum e cu licitatiile astea… Daca te uiti cu atentie la cerinte, vei vedea ca s-a relaxat partea de mase, deci H215 este dezavantajat, putand fi concurat de chestii mai mici si simtitor mai ieftine.
fiecare producator incearca sa se incadreze cu ce are, ca sa puncteze cat mai bine in raport cu concurenta. Nu mai are directa legatura cu H215 sau ce-o mai fi.
Vom vedea ce au ofertat fiecare. Daca Airbus a inclus si H215 nu doar H175, cum se banuieste, atunci pretul/aparat a fost sensibil mai ridicat. Deci numar mai redus de zburatoare ca sa se incadreze in pretul maxim total.
Nu te contrazic, posibil sa fii mai bine informat si sa fi analizat mai bine conditiile.
Totusi un H215 facut loco ar trebui sa se incadreze in pretul maxim cu brio.
Apropos un H175 e cam la 18 MUSD standard, uite aici daca astia nu spun prostii:
https://air.one/aircraft-showroom/airbus-helicopters-h175/ ori asta inseamna cam 15 MEUR rotunjit. Acum nu stiu cat inseamna dotarile cerute de IGSU dar parca totusi pana la 32 MEUR e cale lunga …
„Totusi un H215 facut loco ar trebui sa se incadreze in pretul maxim cu brio. ” nu, deloc, mai ales la primele exemplare costul e mai mare decat media pentru ca e transferul+formarea + probleme de calitate + urmarirea de catre formatorii straini, deci se adauga si costurile astea.
Un H215 era cotat acum cativa ani la un pret de pornire 20 mil. euro in versiunea total neechipata:
http://www.helicopters.airbus.com/website/docs_wsw/RUB_276/tile_3282/Leaflet_AHIR_-_RO.pdf
Astia il dau la 27 mil.$ in versiunea de baza:
https://air.one/aircraft-showroom/airbus-helicopters-h215/
Deci e clar ca unul echipat cu echipamente SAR sau medicale costa peste 30 mil.$.
Deci nu e deloc in aceeasi liga cu astea mai mici!
Daca nu au venit cu H215 ci cu H175 nu au nicio scuza pentru pretul ofertat, iar de mix nu poate fi vorba pentru ca preturile sunt foarte apropiate intre maritim si terestru. Deci tot nu se leaga oricum ai da-o. Pare ca au impresia ca o sa primeasca contractul pe tava si atunci au urcat pretul in nesimtire, oricum ii ajuta si procentul de 40% la pret, castiga doar 27 din 40 de puncte la pret dar daca recupereaza cele 13 puncte la alte capitole s-au scos, o sa-si vanda autobuzele cu 10 MEUR per bucata mai scump.
am mai spus, depinde cu ce le-au echipat, si asta poate salta pretul cu cateva milioane bune.
Si da, daca e H175, e putin cam scumput.
A cui e vina ca nu au participat la prima licitatie? Contractul ala probabil era cu dedicatie pentru ei. Acum pot sa se duca de unde au venit.
A celor care au facut cerintele in licitatie. Chiar nu e clar ca daca nu se prezinta nimeni, unde e buba?!
Ce naiba, iar incepeti cu idiotenia aia cu prima licitatie, unde carnetul de sarcini pret vs performante era atat de aiuristic ca nimeni nu se putea incadra?
https://www.profit.ro/stiri/airbus-vrea-sa-vanda-10-elicoptere-usoare-inspectoratului-pentru-situatii-de-urgenta-contract-de-aproape-65-mil-euro-18648574
uite, cu subiect si predicat!
https://www.rumaniamilitary.ro/la-noi-ca-la-nimenea
https://newsweek.ro/investigatii/documente-exclusive-licitatie-de-272-milioane-eur-pentru-elicoptere-lucrata-de-loialii-lui-arafat
Aha. Eu iti zic ca prima licitatie a fost facuta cu dedicatie pentru ei si tu ma contrazici cu un link in care scrie ca … a fost licitatie cu dedicatie pentru Airbus. Ms.
Masa mai mica nu inseamna deloc H215 si nici neaparat H175. au si ceilalti.
Cred ca vine mai degraba din faptul ca banii pusi jos sunt prea putini pentru ce cereau. Cu niste elicoptere mai mici au sanse mai mari la oferte.
Citeste ce au zis Airbus despre cerinte, ca nu aveau cum sa le indeplineasca in banii aia. Si nu doar ei. Nimeni!
Asta cu cerinte cu dedicatie ar fi insemnat ca si Airbus sa fie suficient de prosti, dupa alte scandaluri de coruptie, sa intre in asa magarie.
Sa imi fie scuzata ignoranta, dar IAR Ghimbav nu putea participa si ea la acesta licitatie? A expirat licenta de productie sau de ce anume nu s-au inscris la licitatie?
Cred ca ei puteau sa ofere pretul cel mai mic, chiar daca nu era pusa pe tapet ultima varianta de aeronava!
Puma Naval putea sa fie ‘civilizat’ partial iar restul de restul nu mai incape vorba, au mai furnizat catre MAI elicoptere si in trecut.
IAR Ghimbav…elicoptere noi?
Mai poate produce elicoptere PUMA?
https://www.iar.ro/certificari/
Pare a fi certificat Airbus doar pentru intretinere Puma si 316.
Stadiul contractelor de licenta, pag. 16: https://www.iar.ro/wp-content/uploads/2018/09/Raport-de-evaluare-IAR-SA-pt-rascumparare-actiuni-SIF-III-Transilvania.pdf
eh, cat am cautat eu detaliile astea prin 2012-2013 🙂
Imi gasesti te rog si licenta pentru KA-126? 🙂
sa le punem in clar, ceea ce ar valida remanufacturarea, pe sistem Oryx Africa de Sud, la o adica…
„Oferta de produse şi servicii a societăţii poate fi structurată astfel:
• elicoptere IAR 330L Puma (licenţă SNIAS AEROSPATIALE, actualmente Airbus Helicopter): second hand şi servicii conexe (fabricaţie piese schimb, întreţinere, reparaţii, modernizări, şcolarizare piloţi şi tehnicieni, asistenţă tehnică);
• elicoptere IAR 330L Puma SOCAT, SOCAT NATO şi NAVAL: modernizare elicopter 330 L Puma cu sistemul avansat de avionică şi armament SOCAT, SOCAT NATO şi NAVAL;
• elicoptere 330 PUMA SM: modernizare elicopter 330 Puma cu motoare Makila 1A1, pilot automat în 4 axe, nou sistem de avionică integrată, sistem de monitorizare a parametrilor de funcţionare a motoarelor etc.
• elicoptere IAR 316 B Alouette III (licenţă SNIAS AEROSPATIALE, actualmente Airbus Helicopter): second hand şi servicii conexe (incluzând fabricaţie piese de schimb, întreţinere, reparaţii, reparaţii capitale, modernizări, şcolarizare piloţi şi tehnicieni, asistenţă tehnică, etc)
Dinamica ofertei de produse este o consecinţă a următoarelor acţiuni: • sistarea, în ultimii ani, a fabricaţiei elicopterului uşor mono-motor IAR 316B Alouette III (motiv principal – atingerea limitei de viaţă) şi a elicopterului IAR 330 Puma, în principal ca urmare a faptului că a fost sistată fabricaţia motoarelor noi TURMO IVCA şi a ansamblelor mecanice. • derularea, în ultimii ani, a următoarelor programe de modernizare, după cum urmează: o modernizarea elicopterului IAR 330L Puma cu sistem SOCAT, NATO şi NAVAL; o modernizarea elicopterului SA/IAR 330 Puma în varianta SA 330 SM; o modernizarea elicopterului IAR 330 L Puma în varianta cercetare-salvare. ”
„Pe lângă marca proprie, societatea deține următoarele contracte de licență:
▪ Contract de licență ALLOUETTE III nr 34.14001 semnat la data de 04.12.1970 intre ICE Tehnoimport +CITMA Bucuresti, România și SNIAS (actualmente Airbus Helipoters)+OGA Paris, Franța
▪ Contract de licență PUMA nr 44.19012 semnat la data de 30.07.1974 între ICE Tehnoimport+GAB București, România și SNIAS Aerospatiale (actualmente Airbus Helipoter), Franța
IAR S.A devine proprietară a licenței PUMA în urma semnării contractului de cesiune în data de 09.05.1995, încheiat între Eurocopter Franța, Tehnoimportexport S.A și IAR S.A.
Ca urmare a politicii organismelor guvernamentale cu competențe în privatizare IAR S.A, la data de 03.09.1997 conducerea Eurocopter SAS (actualmente Airbus Helicopters), a procedat la sistarea contractului de cooperare tehnică asociat licențelor pentru produsele Puma și Alouette III, context în care IAR S.A are următoarele drepturi reziduale:
▪ În cazul licenței Puma:
1. fabricarea elicopterelor Puma, a pieselor de schimb și a echipamentelor opționale pentru nevoile interne ale României
2. Întreținerea, revizia/reparația elicopterelor Puma și funizarea de piese de schimb și utilaje pentru elicopterele livrate pe piețe autorizate
▪ În cazul licenței Alouette III:
1. Fabricare elicopterelor Alouette III, a pieselor de schimb și a echipamentelor opționale pentru nevoile interne ale României
2. Revizia/reparația strcuturilor și ansamblelor dinamice Alouette
▪ Dreptul de a livra elicoptere PUMA și Alouette sau de a efectua servicii aferente acestor elicoptere, pentru alți clienți, cu condiția obținerii acordului Eurocopter (actualmente Airbus Helicopters). Acest drept nu poate fi refuzat dacă nu există motiv întemeiat.
despre KA 126:
„Investitii in curs, rămase neterminate în urma sistării, în anul 1990, a programului de dezvoltare NB3 a societăţii, ce viza realizarea la Braşov, în parteneriat cu fosta URSS, a elicopterului Ka 126 au fost păstrate la Valoare Contabilă și incadrate ca și active in afara exploatării. Din lipsa informatiilor tipodimensionale si materiale recuperabile s-au pastrat la Valoare Contabila. In situatia in care se pun la dispozitia evaluatorului informatii privind investitiile in curs, valoarea acestora va trebui reconsiderata
În contul 231.1 (investiţii în curs) sunt înregistrate trei obiective de natura construcţii-montaj, în valoare totală de 366.229 lei, rămase neterminate în urma sistării, în anul 1990, a programului de dezvoltare NB3 a societăţii, ce viza realizarea la Braşov, în parteneriat cu fosta URSS, a elicopterului Ka 126, astfel: – ob. 107 – Extindere magazie centrală, cu o valoare contabilă de 176.423 lei, este realizat în proporţie de cca 70%; – aprobată pentru vânzare/închiriere – ob. 110 – Hala standuri probe mecanice, cu o valoare contabilă de 134.992 lei, este realizat în proporţie de cca 90%; – aprobată pentru demolare – ob. 123 – Staţie epurare ape menajere, cu o valoare contabilă de 54.814 lei, constând în două bazine decantoare nefuncţionale. – conservare „
IAR Ghimbav nu mai misca mai nimic singuri, ca productie. Daca fac ceva, vor face la remorca Airbus sau Bell sau care producator major o mai vrea.
Neci remanufacturarea celulelor existente de Puma nu cred ca o pot face de la A la Z.
Ceva in genul Puma HC MK2+ a fost facut impreuna cu Airbus.
,,▪ În cazul licenței Puma:
1. fabricarea elicopterelor Puma, a pieselor de schimb și a echipamentelor opționale pentru nevoile interne ale României
2. Întreținerea, revizia/reparația elicopterelor Puma și funizarea de piese de schimb și utilaje pentru elicopterele livrate pe piețe autorizate
▪ În cazul licenței Alouette III:
1. Fabricare elicopterelor Alouette III, a pieselor de schimb și a echipamentelor opționale pentru nevoile interne ale României
2. Revizia/reparația strcuturilor și ansamblelor dinamice Alouette
▪ Dreptul de a livra elicoptere PUMA și Alouette sau de a efectua servicii aferente acestor elicoptere, pentru alți clienți, cu condiția obținerii acordului Eurocopter (actualmente Airbus Helicopters). Acest drept nu poate fi refuzat dacă nu există motiv întemeiat.’’
Marius,
Deci practic mai avem licența pt Puma si Alouette?…eu citisem undeva ca ultimul elicopter fabricat in baza licenței Puma era undeva prin 90-92, oricum nu cred ca mai avem orizontala , Turbomecanica nu cred ca mai poate face motoare.
DA, se pare ca avem.
De aia, intuind chestia asta, tot scriu de niste ani despre remanufacturarea unei parti a parcului Puma in Puma SM, pe modelul Oryx-ului sudafrican.
Macar cele modernizate recent si care mai au viata in ele, naval-urile si cele SAR cu Elbit Brigtnite ar merita sa primeasca Makila si degivrare in pale.
Si ce se mai poate extinde din restul parcului, ca sa mute avionica SOCAT pe ele.
Wtf !!!….pai si e ce nu facem asta , ca celulele am înțeles ca încă-a ok, adică tu poți fabrica in continuare si nu o faci?….ciudata țara mai suntem!
Dați de muncă la industria din România. Moșnegii care dau cu sapa nu produc plusvaloate. Muncitorul înalt calificat, instruit în școlile înființate de marile firme, ăla aduce bani la bujet. Să câștige oricare, dar să fie și ceva pe aici : asamblare, schimb ulei și plăcuțe frână, șters prafu’ de pe elice. La fel și cu F-16 zh. Dacă îs multe, făcute bucăți și refăcute de niște români, câștigul este imens. Fiarele sunt scumpe (noi sau vechi) dar resursa umană instruita este mult mai scumpă.
4 navalizate. Cool vor mai multe decât au cei de la marină. Să vedem dacă jandarmii vor plimba pulanul cu Black Hawk sau o să li se bălăngane în H care-o fi el. Leonardo am un feeling că sunt iepurași.
Iar dam de munca la straini …
Nu ca LM ar face chestii rele, dar noi tot oscilam intre Airbus si Bell, nici cal nici magar …
Sa aleaga draq odata pe cineva care produce aici – asta ar fi criteriul nr.1, nu pretul.
Asa ai avea nave – Damen, as ai avea camioane – MAN, caricioptere – Airbus sau Bell, arme de asalt noi – Beretta, am fi avut si asamblare de avioane daca alegeam SAAB, etc.
Doar sa vrei si sa constientizezi ca pentru aparare, cel mai bine e sa ai si sa produci la tine acasa, nu sa astepti de la altii …
Asta daca vrei ceva si stii ce vrei. Si ai ceva intre urechi….
Noi vrem cele mai cele, dar nu avem bani de intretinere, de dotari decente, etc.
Vrem BMW si Mercedes, dar stam la garsoniera … ring a bell ?
Toti tinerii, fie ca stiu ceva sau nu, incep sa plece, o sa avem buget cu MINUS … la cite pensii si salarii pt. bugetari avem de plata ….
Ar trebui schimbata gindirea asta, Parerea mea.
Timpul va arata ce si cum … oricum nu va fi bine.
Pina nu se termina cu furtul si privilegii, si pile, nu o sa avem nici bani, nici tehnica decenta.
Cum draq sa ajungi din politist la Interne, sa te invirti sa ai pensie de veteran de razboi, la 52 de ani ????? Asa-ceva …. numai la noi.
Deci, ce sa mai zic, SANATATE tuturor si sa auzim de bine si pe la noi.
Arnold s-a vaccinat din masina, la noi se fac completari de fise pe strada …. mvaiii….
@Tony si mai baieti,
Gresesc eu sau elicopterele astea sunt cumparate cu bani europeni?
Ca daca e asa eu cred ca lucrurile stau total diferit. Adica:
– nu putem lega productia locala de achizitie (sigur, ar fi ceva absolut benefic economiei locale, experientei si de ce nu dezvoltarilor ulterioare);
– in cazul asta interesul nostru e sa obtinem maximum de capabilitati la suma propusa (nu militare ci ale IGSU).
Si daca imi aduc bine aminte IGSU achizitioneaza elicopterele pentru interventii montane si maritime, iar capabilitatile lor trebuie considerate ca atare.
Aaaaah, ca ar fi minunat ca si comanda IGSU sa se impleteasca cu cea de la MAPN pentru productia a minim 16 elicoptere AIRBUS H215 la IAR e altceva. Poate iasa, depinde ce decid decidentii, dar daca nu eu unul nu o sa judec MAPN ca au alte jucarii in vedere (absolut justificat!).
Altfel, e important cum vor face fata noile elicoptere in situatiile de urgenta in zonele montane si la o altitudine si situatii meteorologice mai deosebite. Si evindent in zona maritima cu cerintele de rigoare.
???
si mai important decat fondurile europene e faptul ca trebuie luat prin licitatie – cred ca e o conditie pentru fondurile alea UE. Deci nu poti sa iei oricum si orice.
nu ai ce face, daca Airbus a ofertat in licitatie H175, alea nu sunt facute la noi.
Vad ca se tot vorbeste de H-215. Nu e bun acesta pt ce are nevoie MAI pt misiuni SAR mai ales. Daca nu ma insel o parte din elicoptere sunt pt salvamont, pt salvare din munti. Asta nu se face cu autobuzul zburator, ci cu unele mai mici si mai agile care se pot baga prin vai si rape, pot sa dea cu spatele (vezi acea celebra salvare din Crai a Cobrex) mai usor la nevoie. Are nevoie sa aterizeze in spatii mici si inguste, in panta, etc
H-215 poate ar fi bun la partea navala, dar pe uscat nu cred. Elicoptere de transport mai avem, la SAR stam destul de prost
Prea multe fite la Airbus, daca jucau fair castigau contractul asta fara probleme de la prima licitatie
astea nu cred sa fie de salvamont, acolo iti trebuie chestii mai mici si agile sa poata ateriza in spatii restranse, gen H135/H145 sau echivalentii de la alti producatori.
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-24568659-aeronava-care-trebuia-transporte-belgia-pacient-din-iasi-arsuri-revenit-sol-din-cauza-unor-defectiuni-instalatia-presurizare-pacientul-internat-spitalul-floreasca.htm
care ma,astia?
https://www.hotnews.ro/zoom.html?desc=Foto:%20Lockheed%20Martin&name=Elicopter%20Black%20Hawk%20pentru%20IGSU&imgUrl=https://media.hotnews.ro/media_server1/image-2021-01-27-24566351-41-elicopter-black-hawk-pentru-igsu.jpg
https://www.aviatiamagazin.com/aviatie-militara/airbus-leonardo-si-pzl-sikorsky-ofera-elicoptere-pentru-igsu/
ce parere aveti de posibilitatea ca airbus sa vina cu H225?
e un elicopter greu, nu s-a rincadra nicicum in prêt, chiar si la numar minim de bucati. Am mai discutat zilele trecute aici. Citeste comentariile