Patru submarine Collins-class
Dupa schimbul de replici nu tocmai amical dintre reprezentantul Naval Group in Australia, John Davis si ministrul australian al apararii, Linda Reynolds de la inceputul anului 2020, lucrurile nu par sa fii evoluat prea mult in programul de dotare al marinei australiene cu 12 submarine noi.
Ba din contra au aparut zvonuri despre solutii alternative.
Pe de o parte costurile sunt in crestere si au ajuns deja uriase, estimate la 69 miliarde de dolari, de la 40 de miliarde in urma cu ceva timp si sunt semne ca vor mai creste. De asemenea nici orizontul anului 2030, cand prima nava ar trebui sa fie lansata, nu mai pare un termen fezabil.
Premierul australian a rabufnit declarand ca nu este deloc fericit fata de cresterile continue de costuri si termene depasite, aceasta declaratie putand fi interpretata, conform Australian Financial Review, si ca o crestere a tensiunilor dintre ministerul apararii Australian si Naval Group.
De asemenea, o sursa anonima a declarat tot pentru Australian Financial Review ca ducerea la bun sfarsit a contractului cu francezii nu este garantata, mai ales ca grupul francez ar fi concentrat intreaga proiectare si drepturile de proprietate intelectuala in Franta, spre nemultumirea sincera a australienilor.
Bineinteles ca revine obsesiv si problema implicarii industriei australiene in program, implicare care ar trebui sa atinga 60% (conform intelegerii de parteneriat strategic) din valoarea contractului dar deocamdata nu exista un document ferm in aceasta privinta (conform declaratiilor ministrul industriei militare australian, Melissa Price), iar francezii sustin ca Australia nu este capabila sa preia nici macar 50%.
Asa ca au aparut zvonurile conform carora, se are in vedere renuntarea la contractul cu francezii pentru Shortfin Barracuda Block 1A si dezvoltarea locala a unei variante modernizate a Collins-class, care la origine sunt submarine construite de Saab-Kockums, fiind avand ca model clasa Västergötland . “Fiul lui Collins” – cum este numit neoficial un posibil submarin bazat pe submarinele deja batraioare ale Australiei – ar putea sa-i implice pe suedezii de Saab-Kockums.
Iar ideea nu este noua dar a fost respinsa in 2015 pe motiv ca nu merita riscurile asumate si nici costurile pentru a obtine o nava veche modernizata, bazata pe un proiect din anii “90, iar la aceea data australienii au considerat ca Kockums nu mai construise submarine de prea mult timp ca se mai incurce cu ei, pe de alta parte navele clasei Collins au avut destule probleme in exploatare, de-a lungul anilor…
Insa acum lucrurile s-au schimbat. Ministrul apararii de la Canberra, Linda Reynolds: “As the original designer of the Collins class submarine, Saab Kockums has an ongoing relationship with [the Australian Submarine Corporation] supporting the life of type extension program for the Collins class submarine.”
Adica nu stie niciodata, cu atat mai mult cu cat compania suedeza lucreaza cu Marina Australiana intru intretinerea submarinelor din clasa Collins.
Revenind la francezii, Attack class, ar fi sa fie pe la 4000 de tone si aproape 90 de metri lungime. Intram din nou pe taramul zvonurilor, astfel propulsia va fi una de tip AIP avand la baza celule de combustibil – tehnologie pe care francezii au anuntat-o de ceva timp – cuplata la baterii Li-ion, similar cu submarinele Soryu-class care incepand cu cea de-a 11-a nava folosesc acest tip de baterii (fara sistem AIP).
Autralienii au mai cerut ca noile submarine sa fie cat mai aproape, dpdv al capabilitatilor, de un submarin nuclear, ori aici francezii chiar cu asta au venit: un submarin clasic derivat dintr-unul nuclear – Barracuda-class.
Cu toate acestea diferentele de pret sunt ametitoare: francezii platesc pentru sase submarine nucleare din clasa Barracuda cam 10,2 miliarde de dolari, australienii – pana acum – 69 de miliarde de dolari pentru 12 nave. Sigur, francezii au santierul lor, industria lor, infrastructura pregatita, experienta, australienii au nevoie sa investeasca in toate cele, cu toate astea, pretul pare un pic cam prea enorm, in conditiile in care oferta germana cu Type U 216 era la jumatate din bani, dar cu navele produse in Germania.
In acelasi timp nu trebuie uitat ca francezii trebuie sa integreze sisteme americane la bordul submarinelor iar asta costa mult.
Trecand insa peste toate obstacolele, submarinul oferit de francezi pare a fi cel mai avansat dintre toate cele ofertate initial, doar ca avand foarte multe piedici de trecut va fi si foarte scump. Pana la urma Shortfin Barracuda Block 1A este o nava proiectata acum, folosind cele mai moderne tehnologii existente, va avea un sistem AIP foarte performant cuplat cu baterii Li-ion, va dispune de “avionica” de la Lockheed Martin si are la baza proiectul celui mai nou submarin de atac nuclear francez, asadar s-ar putera sa merite banii, chiar daca acestia sunt inimaginabil de multi.
GeorgeGMT
Aici se explica clar de nu prea merge sa lucrezi cu Naval Group si cum platitorul de taxe australian si-a luat teapa de la aia pe care i-a votat. https://www.youtube.com/watch?v=g2vnciriE_Q