Primul zbor al unui aparat multirol de generatia a VI-a a avut loc deja

Americanii isi vad de treaba lor si dupa ce traforeza de ceva timp la un motor pentru aparatele generatiei a VI-a acum ne anunta senini ca ei deja au efectuat un prim zbor cu demonstrator la scara real al viitorului aparat de generatie a VI-a, in cadrul programului Next-Generation Air Dominance (NGAD).

We’ve already built and flown a full-scale flight demonstrator in the real world, and we broke records in doing it. We are ready to go and build the next-generation aircraft in a way that has never happened before,” ne spune domnul Will Roper, inalt oficial american pe la achizitii pentru armia Varului nostru Sam, intr-o declaratie pentru Defense News.

In septembrie 2019 US Air Forces anunta ca daca vrea, in cinci ani va avea aparatul de generatie a VI-a, iar in septembrie 2020, aceeasi institutie accepta faptul ca aparatul lor a efectuat deja primul zbor. Lucru care nu trebuie sa ne mire, atat timp cat inca din 2018 americanii faceau teste cu motoarele care vor echipa aceste aparate si era vorba de teste pe motoare reale.

Iar cam asta-i tot ce cunoastem astazi. Nu stim cine-i producatorul, nu cunoastem date tehnice, nici pomeneala de vreo poza sau macar o schita, stim doar ca de-a lungul anilor au circulat tot felul de desene neoficiale ale unor astfel de aparate americane. Mai stim ca generatia a VI-a americana va veni cu cel putin doua aparate distincte, unul pentru US Air Forces si unul pentru US Navy.

Tot ce ne-a mai spus oficialul american este ca tehnologia dezvoltata ar fi: “…truly magical”.

Ce stim sigur este ca aparatul/ele vor avea caracteristici stealth mai avansate decat avioanele aflate astazi in folosinta, un radar mai puternic, sisteme de razboi electronic de neimaginat astazi ca putere instalata, o arhitectura deschisa, vor fi special proiectate sa poata folosi tehnologia “loyal wingman” aflata deja in dezvoltare.

Ce mai stim este ca va fi nevoie de motoare mult mai puternice decat cele folosite in mod curent astazi, pentru ca asa cum scriam in articolul din 2018, radarele pot fi atat de puternice cata energie electrica poate furniza motorul, senzori au fix aceeasi problema: energia disponibila, iar aici se folosesc deja containere destinate razboiului electronic activ autonome din punctul de vedere al energiei electrice folosite, acestea generandu-si singure – in zbor – energia necesara.

Astfel, peste toate cele este nevoie de un motor care sa fie si mai puternic decat F 125 care echipeaza astazi F 35, iar aici tehnologia implicata este cu adevarat magica.

Aflam astfel ca europenii, care n-au gustat generatia a V-a, se trezesc deja pe locul doi, americanii isi dezvolta motorul, au deja un prototip/demonstrator de generatia a VI-a care a efectuat primul zbor si sustin ca in cinci ani ar putea sa aiba avionul (greu totusi de crezut ca ar fi un avion complet dezvoltat, cu tot cu tehnologiile aferente), in timp ce in Batrana Europa abia s-au apucat sa creioneze aparatele si se asteapta la un prim zbor undeva departe intr-un viitor care se numar in destui ani de acum incolo.

De rusi nici nu mai vorbim, astia saracii, abia si-au adunat saracia sa lanseze, in sfarsit, productia de serie a Suhoi 57, desi nu stim daca avionul rusesc va fi la capacitate nominala (motoare, sisteme de arme dedicate, avionica gata), si tot fac desene cu bombardierul lor stealth (PAK DA) in timp ce americanii au deja un prim bombardier B 21 gata construit si s-au apucat de cel de-al doilea.

De China n-are rost sa aducem vorba, deocamdata cel putin.

GeorgeGMT

73 de comentarii:

  1. Dupa WW II, SUA sunt fruntea tehnologiei aviatice! Vom vedea, poate curand, ce OZN mai scot la Skunk Works, aeronava fata de care mult laudatul SU-57 e doar o gluma buna ruseasca. Bine, ala e o gluma si fata de F-22/35!

    24
    • daca viteza de dezvoltare a acestui proiect este adevarata si nu e un stunt de PR atunci avansul tehnologic nord american devine decalaj ,ei si restul…
      practic inseamna ca ei deja stau pe niste tehnologii si doar ce le mai finiseaza ,le mai completeaza si le transpun in practica la momentul dorit.
      rusii fac figuratie,chinejii nu au avut timp sa fure,europenii abia s-au intalnit…

      22
      • Cel putin in cazul motoarelor, in 2022 se asteapta sa aiba doua prototipuri de la doua companii diferite. Studiile au inceput in 2012 (cand F 35 inca nu se nascuse bine) si in 2018 au primit finantare pentru dezvoltarea fizica a motoarelor pt generatia a VI-a…

        5
  2. deci pilotul traditional nu dispare,doar îi este adus un „câine de pază”…

  3. Conceptul “loyal wingman” , un coechipier robot, a apărut într-un film SF acum mulţi ani! Oare era doar un scenarist vizionar sau a fost o acţiune de propagandă a armatei SUA, sub titulatura ,,dacă vă puneţi cu noi, asta vă aşteaptă în viitor”!

    4
    • Am vazut niste interviuri faine pe youtube cu recruteri si tot felul de generali americani, care se plimbau pe la competitiile de gaming sa faca recrutare atat pentru partea operativa cat si pentru cea de cercetare. Ziceau ca in ultimii 20 de ani si-au dat seama ca au nevoie de minti nonconformiste pentru a putea fi in fata, nu de minti „blocate”(da, exact asa s-au exprimat) in rigoarea militara. Printre altele, au mentionat ca multe dintre ideile noi de arme le iau din filme sf si din jocuri, apoi aduna o gramada de it-isti, fizicieni, ingineri si toate cele si analizeaza daca se pot pune in practica. Exemplul dat de tine este perfect, deoarece ideea de wingman AI chiar le-a venit din filmul ala 🙂 Tot asa s-a nascut si ideea de swarm drones, din Enders Game.
      Dar lasa, eu ca programator cand m-am interesat de programul de rezervisti impreuna cu alti doi colegi (unul DevOps si celalalt white hacker) am aflat ca doar infanterist as putea fi… eficienta maxima in gestionarea resurselor, ce sa mai zic :)))

      31
      • Am vazut pe undeva, nu mai retin, o relatare, un interviu…..

        Un fel de reuniune, party de seara, oameni de stiinta asa, stil american, tineri si plin de idei…… 🙂 Plus ceva somitati, militari, CIA, etc…..

        la al n-lea pahar un om de stiinta a emis un concept de arma/lupta, pe ocean….
        O chestie cum sa imobilizezi o nava facand apa dimprejur asa, vascoasa… Ca o marmelada….. Tipul insusi nu prea credea in concept 🙂

        Dar imediat au inceput unii sa se agite, sa isi ia notite,,,,
        Brainstorming 🙂

        2
      • Apucati-va cu colegii aia de facut drone, ar fi foarte tare sa avem si noi

        • Chiar am facut, dar pentru noi, nu militare.
          Si apropo, ai punctat excelent. Niste drone autohtone ar fi extrem de usor de facut la ce specialisti avem in tara(in domeniul privat bineinteles) dar firmele serioase de la noi nu vor investi in veci in chestia asta deoarece stiu ca orice contract cu statul se da pe spaga.
          Si acum sa lansez aici o idee pe care am avut-o impreuna cu colegii mei. Cine stie, poate o vede Ciuca :))
          Ne-am gandit noi ca ce tare ar fi un sistem de drone pentru masinile de lupta, sau mai bine zis tot ce are roti sau senile, care sa adune informatiile de pe campul de lupta.
          Detalii:
          – cate doua per vehicul, cu statie de incarcare montata pe exteriorul acestuia, si andocare automata. Practic, una este in aer si cealalta se incarca, iar cand cea din aer ramane fara energie se duce la incarcat la vehiculul ei si cealalta preia sarcina primei drone.
          – incarcarea imaginilor tuturor vehiculelor si armelor inamicului si recunoastere vizuala a acestora la nivel de drona(normal ca trebuia o camera 4k – 8k cu zoom optic calumea) si capacitatea de a „vopsi” o tinta cu laser
          – comunicarea imaginiilor catre masina de lupta de care apartine drona
          – masinile de lupta sa comunice intre ele datele primite de la dronele lor si sa compuna fiecare imaginea de ansamblu a campului de lupta. Totodata, aceste date sa fie comunicate si catre un centru de comanda care sa faca acelasi lucru, centru care sa poata observa si coordona in timp real tot ceea ce se intampla pe campul de lupta. Pe langa imagini, sa transmita si pozitia gps a tintei, viteza si directia de deplasare, si caracteristicile tehnice a acesteia.
          Practic, un fel de minimap ca in jocuri 🙂
          Total battlefield awareness si daca vrei sa fi smecher rau de tot, transmiti asta si castii infanteristului :p

          P.S. In 2017 cand discutam de chestia asta, costul iesea pe la 15,000€ per sistem, cu chestii luate de pe raft din comert, totul la pret de lista. Bineinteles ca nu era inclus developmentul softului, dar cunoscand despre ce e vorba pot afirma cu tarie ca nu e mai mult de 2 mil de euro pentru beta si 5 mil versiune finala.

          5
  4. Istoria nu minte si te trage mereu de maneca. Japonia a creat monstrul, Uniunea Sovietica l-a intretinut, iar acum China il trezeste din letargie.
    SUA are nevoie de un dusman puternic, asta o motiveaza foarte tare, si in sfarsit a gasit o China umflata ca un balon atat militar cat si economic si de asemenea, cu multe complexe de inferioritate (vezi mesajul foarte agresiv al liderilor chinezi).
    Pentagonul si tot ceea ce inseamna comunitatea de defense din SUA, stiu sa exploateze situatia si cer si vor reusii sa obtina finantari serioase. Cu siguranta nu se vor mai zgarcii sa faca un singur avion bun la toate, dar sa nu exceleze la nimic.
    Si sa fim onesti, americanii au inceput sa studieze gen 6, dupa ce au terminat primul avion de gen 5. Asa ca au avut ceva timp.
    Asta e o veste buna si pentru noi, in 10 ani vor fi disponibile F35 sh :(.

    31
    • eu linia agresiva a liderilor de partid „chineji” nu o vad impartasita de tot poporul.
      nu e monolitul ideologic care se prezinta in public.

      1
      • Ai dreptate. Ideea este ca middle class din China, isi da seama ca o China prospera nu se poate fara SUA si UE. Dar SUA si UE pot fara China, da, cu costuri mari, dar sa vezi ce repede reincepe productia daca iti ajunge cutitul la os, pe cand China nu ar mai avea unde sa vanda produsele.
        In fine, cred ca se va mentine un echilibru fragil, in genul razboiului rece, dar in care se vor face schimburi comerciale.

        7
  5. Europenii stagneaza.

    Echipa tempest a adunat cam tot ce e mai bun in europa minus francezii dar nu au bani. Echipa franco germana nu se intelege.

    p.s. echipa franco germana vine si cu un concept din anii 90-2000
    conceptul bae systems
    https://alchetron.com/cdn/bae-replica-b219535a-cc01-44a3-aade-eb6e04ca5ca-resize-750.jpeg
    modelul franco german
    https://cdna.artstation.com/p/assets/images/images/028/167/562/large/akela-freedom-fcas-render-01.jpg?1593672752

    5
    • Cred ca nu au tehnologia, asta este mai grav. Cate modele experimentale au dezvoltat europenii din anii 90 incoace? Daca compari cu X-urile americanilor, diferentele sunt evidente

      2
      • asta am avertizat si eu acum ceva timp la un articol pe aici,europenii vor avea o „supriza” tehnologica majora in competitia cu sua.

        2
      • marea problema e ca au 0 experienta si know how cu tehnologie stealth.

      • Europenii au alte probleme dar, in opinia mea, tehnologia nu este una dintre ele. In general, problemele apar cand se stabilesc proiecte „comune” unde rabufnesc tot soiul de ambitii industriale, inconsecventa politica in sustinerea proiectului si nevoi tehnico-tactice diferite.
        Din punctul meu de vedere, cel mai bine pozitionate pentru a realiza urmatorul „multirol” european sunt Franta si UK. Ambele sunt puteri nucleare, au ambitii globale si s-ar completa mult mai bine decat francezii si germanii. In plus au suficiente proiecte comune, nu e ca si cum n-au mai lucrat impreuna.
        Germania poate realiza multe dar nu prea vrea si nici nu cred ca e o idee buna sa-si cheltuiasca 2% din PIB pentru armata. Eu m-as simti „ingrijorat” daca s-ar intampla acest lucru si sunt convins ca aceeasi ingrijorare se va resimti si la Paris, si la Varsovia si peste Canal.
        Cat despre experienta, sa nu uitam ca UK este partener de nivel 1 (10-15% din fiecare F-35 vandut aiurea vine din UK) in programul F-35 iar Italia este partener de nivel 2. Parca F-35 era un avion cu caracteristici stealth, puternic digitalizat, despre care lumea spune ca ar fi de generatia V. RR este implicat de asemenea. As zice ca echipa Tempest are mai multe sanse de reusita decat echipa franco-germana.

        6
        • Ok, ca european, mi-ar placea sa ai dreptate. Totusi, una e sa fii partener la F35 si sa faci unele componente plus asamblare si alta este proiectarea, construirea si operationalizarea unui avion de gen 6.
          Ceva imi da totusi cu virgula, nu ai putut/nu si avut vointa sa faci un avion de gen 5, dar faci unul de gen 6. Poate sunt eu prea fixist, dar… mai era o stire zilele trecute ca rusii s-au hotarat sa transforme Su-57 in avion de gen 6, daca tot nu reusesc sa il fac de gen 5 :).

          1
          • Japonezii, oameni seriosi, s-au pus pe treaba si au facut un demonstrator experimental. Au vazut la ce sunt repetenti si cer ajutorul.

            2
            • Nu-i subestima pe briti. Au politicieni tampiti dar au industrie si cercetare la un nivel la care multe tari industrializate nu pot decat visa. Stiu sa faca avioane, sa nu le ducem grija cand nu e cazul.
              Nu au facut un avion de generatia V pentru ca s-au implicat in proiectul JSF. Pentru ca azi e greu sa sustii de unul singur un astfel de proiect, cred ca nici Franta nu prea mai vrea asta.
              Partenerii din Tempest au si ei suficienta experienta in proiectarea, industrializarea si operationalizarea unui avion de lupta.
              Cat despre generatii… Sincer, desi sunt super scrupulos cand vine vorba de clasificarea unei nave de lupta, chestia asta cu generatiile la avioane, submarine, tancuri sau mai stiu eu ce mi se pare una trasa si lungita precum guma de mestecat de baietii de la marketing si PR.
              Momentan, nici macar nu avem definitia generatiei VI. In mod normal, generatiile ar trebui sa contina un puternic diferentiator, un avans tehnologic semnificativ, dramatic fata de precedenta, fie ca e vorba de motoare, observabilitate scazuta, digitalizare, fuziune de date sau mai stiu eu ce nebunie specifica erei digitale cum ar fi arhitectura deschisa a sistemului care permite actualizari de soft in zbor.
              Singura concluzie pe care o pot trage momentan este ca, la avioanele de ultima generatie avem un pilot care „conduce” un computer cu aripi nu unul care piloteaza un avion.

              14
              • „la avioanele de ultima generatie avem un pilot care „conduce” un computer cu aripi nu unul care piloteaza un avion.”

                mi-a placut mult asta. ti-o fur

                2
        • Doamne fereste sa investeasca Germania in armata, asa zic si eu. Aia au compasul moral stricat, nu le pasa de libertate, nu au invatat nimic de la americani. Programul Marshal a fost o greseala, nu trebuiau proptiti ca nu-s recunoscatori. Am cunoscut multi si pot spune ca au boala pe americani si fac figuri cand aud de valori de libertate. Nu inteleg de ce lumea ii priveste atata de bine, ca fac masini bune sau de ce:))

          7
    • Iarasi sindormul copilului cu prea multi nasi, idiotii astia tot nu au invatat nimic din precedente.

      4
    • Europa nu a reusit nici sa comande vaccinuri gata facute, da sa mai faca si avioane. In ritmul asta Putin ar reusi sa-ngenuncheze Europa si cu MIG 15.

      Europa arunca in mori de vint 1500 de miliarde…

      27
  6. Ca in bancul cu intrebare despre diferenta dintre o bere si un pipi:
    Ce diferenta este intre avionul american de generatia a 6-a si cel chinezesc de generatia a 6-a?
    Cel american a aparut cu un an inainte in rest par gemene si nu le poti deosebi.

    China pare sa se miste destul de liber prin serverele altor tari si pe partea de copy/paste sunt destul de rapizi.

    4
  7. Pai nenea ala brown parca, ditamai jeneralul, zicea zilele trecute ca asta nou nout e ptr folosinta zilnica, ca f35 e ca un ferrari pe care il folosesti duminica la agatat gacici, iar asta o sa fie pe post de suv ul de familie de toata ziua. Pai daca asta gen VI o sa fie asa WOW!! cu parlitul ala de f35 ce vor face? Nu mai zic de tataia f22. Si pana la urma ce inseamna generatia VI? Mai are pilot? Are supercroaziera si supermanevrabilitate? Ca f35, gen V, nu are .sau doar se ridica in aer si pica inamicii ca mustele cand dau de insecticid? Cat despre super motorul lui peste, sa fim seriosi. In decembrie au aparut declaratii OFICIALE ca o gramada de f35 stau la sol pe motiv de motoare. Au aparut fisuri la palele turbinei si producatorul nu poate face suficiente sa le inlocuiasca. Nici la demonstratiile aeriene nu le au mai lasat sa participe pe motivul asta. Si motorul lui f35 este varianta a aluia de pe f22, deci nu sufera de bolile copilariei sau de adolescenta nefericita. Am impresia ca presata de toate „armele minune” ale inamicilor, masina propagandistica a pornit motoarele pe post combustie. SM6 care intercepteaza IRBM uri(???), deci carrier killer ele ceainize sunt pistol cu apa, avioane gen VI scoase din maneca precum josefini, deci su57 si j20 sunt mancate pe paine la micul dejun. PS. Astept injuraturile de rigoare si, repet, nu sunt platit in ruble. Doar vodca beluga.

    9
    • deci dupa mintea ta aia care poarta razboaie de decenii pe tot globul sunt de propaganda iar aia care abea daca au trimis cativa ciumeti in siria si s-au batut cu pietre cu indienii scot arme reale ?

      21
      • Incearca sa iti folosesti neuronii. Teoretic mai au de facut vreo 1000 de f35. In ritmul actual(lrip uri eterne) mai dureaza cel putin 15-20 ani. Daca il scot pe minunatul asta in cativa ani ce vor face cu toate „stealth urile” celelalte? Le trag pe dreapta in amarg? Si apropo de europeni. Bani au destui(uk+germania+franta >150 miliarde buget) plus, ce este mai important, cand americanii erau vai mama lor, inventau aviatia de vanatoare si bombardament, aviatia reactiva sau TBM urile. Practic, la finalul ww2, americanii erau zero barat in privinta motoarelor turboreactoare sau racheta(si vestitul mustang cu piston cu motoare americane era bun doar ptr cas, cu RR a devenit vanatorul redutabil de care se temeau toti). Fara proiectele uk si specialistii nazisti erau muci. Si deodata, pionierii aviatiei sunt zob si americanii scot genV, gen VI, etc. Iar ailalti stau de prosti pe loc!!! Pe bune?? Sau aia si au dat seama ca nu are rost sa bage banii in invizibile vizibile?

        6
        • „Daca il scot pe minunatul asta in cativa ani ce vor face cu toate „stealth urile” celelalte?”
          fac ce fac si cu f16 azi le zboara in paralel. ce e asa de complicat ?

          cat despre franco germani bani au dar nu pentru militarie ci pentru imigranti si alte prostii.

          mai traiesti mult in al doilea razboi mondial ? germania azi e cam 0 barat la aviatie de vanatoare. in programul eurofighter au trebuie sa vina altii sa ii ajute sa produca anumite componente ca ei nu mai aveau know-how-ul si capabilitatile tehnice
          francezii vor trebui sa traga dupa ei tot greul in programul ala

          11
        • In lumea asta ..orice rezultat e direct proportional ..cu interesul si mijloacele „bagate” in fata ca sa „iasa”
          Asa ..ce teorema ..cu stiutul , cu nestiutul ..tine de interes, bani si alte cele
          Care aici fiind mai eterogene ..si rezultatele …rezulta la fel

    • Inca un avion american atat de prost incat trompetele kremliniste si chinezesti trebuie sa urle obsedant ca e prost.

      17
    • Iei copeici, nu mai visa la ruble ?

      11
    • manca-ti-as pana ta, ce troll esti, d-ala rau. si normal ca nu esti platit in ruble, cine dreq mai vrea ruble in ziua de azi. USD-ii ‘dujmanilor’ de clasa sunt cei mai ‘dulci’, am dreptate?

      3
  8. In opinia mea diferenta majora intre Europa si US tine de vointa si imaginatie! Americanii sunt dispusi sa investeasca mult in lucruri care par SF initial. Unele din ele chiar sunt(pe moment) dar unele deschid noi posibilitati si ofera noi perspective in proiectare si dezvoltare. Cel putin pe latura militara.

    In schimb Europa e mult mai conservatoare in aceste lucruri si e mai degraba concentrata pe politici green si socialiste(marxiste).

    Mai exista cate unii prin Europa ce gandesc outside the box dar fara finantare si sprijin din partea decidentilor e mai greu!

    Exemplul concret e viitorul avion european. Daca era vointa adevarata acesta era gata demult. Dar cum nu exista iar cei ce ar putea sa il dezvolte sunt incetiniti de politicieni…..

    Asta cu loyal wingman am inteles ca e ceva ce vor si europenii pe viitorul avion european!

    6
  9. Americanii au tehnologia si creierii sà conceapà lucruri uimitoare. Dar depinde cui îi este atribuità misiunea.

    Cât despre noul demonstrator, astept sà vàd lucruri concrete.

    Amintesc cà ce diferentiazà un avion de generator 6-a fatà de generatie precedent, ar fi
    – motor functionând în ciclu variabil
    – putere electricà mai mare
    – posibilitatea de dronizare si de a conduce o formatie de drone

    Doar dacà se va pune definitia asta sub pres, asa cum nu mai pomenesc de supercroazierà si supermanevrabilitate în cazul lui F-35 fiindcà nu are aceste caracteristici ale asa zisei generatii 5.

    6
    • ” posibilitatea de dronizare si de a conduce o formatie de drone”

      americanii lucreaza la roiuri de drone si drone wingman de decenii. pe langa faptul ca sunt cei mai avansati in tehnologia propriu zisa a dronelor.
      dronele wingman americane
      https://www.youtube.com/watch?v=QJV_yMIKM1g
      dronele wingman ale lui airbus
      https://external-preview.redd.it/24WervlfMSmy4Rm1ZMa1t0GQrNwjqJrdA_eNQwzJXNY.jpg?auto=webp&s=101499b3d1db16d991e3f5e3cd20cf96d6e0ee4a

      europenii vor sa faca totul odata de la motoare care de obicei dureaza mai mult decat avionul in sine pana la dronele care vor insotii avionul.

      ideal ar fi fost un singur avion european facut de o echipa de companii europene cu cat mai putin control politic in procesul de dezvoltare.

      „ce diferentiazà un avion de generator 6-a fatà de generatie precedent, ar fi”

      americanii vor decide care vor fi alea. momentan nu exista astfel de descrieri

      7
    • Daca-mi amintesc bine americanii lucrau la motoare cu ciclu variabil inca de la competitia YF-23 cu YF-22, doar ca atunci era inca in faza de experimentare si au ales un motor mai clasic dar fara riscurile inerente unei noi tehnologii. Ideea e ca asta se petrecea acu ceva decenii si de atunci teoretic si logic au progresat si tehnologia respectivsa s-a maturizat suficient.

      Cred ca F-35 a fost produs din start ca o varianta mai slabuta din toate pct de vedere, pentru export, a lui F-22, si a fost afectat serios de cerintele un pic nerealiste (variante apropiate pentru aviatie, marina, cu decolare evrticala etc).

      Nu e nici pe departe atat de prost pe cat vor unii dar nici chiar atat de bun (cel putin inca, probabil va ajunge cat de cat la parametrii ceruti in curand) pe cat vor altii.

      Generatia a 6-a va fi exclusiv pentru americanii, fara export, ca si F-22, practic inlocuieste F-22. Americanii nu au greturi in a avea multiple avioane apropiate ca generatie, F-14, F-15, F-16, F-18 (ultimele trei inca merg toate in paralel) suplimentate acum cu F-35 si tot in paralel cu ele aveau F-22.

      Nu cred sa aiba probleme sa opereze F-35 impreuna cu alte doua modele de generatia 6.

      Nici termenul de cinci ani nu mi se pare nerealist, odata pentru ca cel mai probabil lucrau la conceptul asta de mai demult, apoi folosesc si tehnologii off the shelves si cocnepte deja testate sau propuse mai demult alaturi de cele noi cuc are vin acum.

      Sa nu uitam cum arata YF-23 si ce performante a avut (batea F-22 si la stealth si la viteza si la autonomie de zbor si la supercroaziera si era aproape la manevrabilitate,exceptie doar cea la viteze mici).

      Ca si electronica, avionica si IA nu cred sa aiba probleme in a folosi drone robot ca „partener” ori chiar sa controleze roiuri de drone. Asta e alt concept SF (intr-adevar am mai citit mai demult ca armata SUA se intereseaza de astfel de concepte din filme, carti, jocuri video, ba chiar angajeaza scriitori SF care sa elaboreze scenarii si folosirea unor astfel de tehnologii).

      Roiuri de drone si chiar de nanodrone ca utilizare militara in lumea reala au fost propuse inca din anii 90′ de Tofler ala daca nu ma insel, cu razboiul celui de-al treilea val.

      Cat despre B-21, cred ca prototipurile zburau deja demultisor, unele au fost lasat sa fie fotografiate de la distanta in mod intentionat cand rusii au ocupat Crimeea si umplusera netu cu hartile Novorusiei si cum ajung ei sa ia tot sudu Ucrainei pana in Transnistria.

      Dupa ce au aparut public pozele alea (niste triunghiuri zburatoare incetosate) si a inceput sa le cada Glonassu si au pierdut brusc si fara explicatii singurul satelit de spionaj geostationar de il aveau deasupra SUA s-au linisti brusc si au ramas cu jumate de Donbass chiar si cand ucrainienii le dadeau foc rusofililor la Odessa.

      Sa nu uitam si de programele negre americane si de cate trilioane de dolari au disparut brusc odata cu criza din 2008 si apoi la fel cand a fost nus ce uragan in NEw York si cica s-a inundat nus ce subsol si iar au disparut niste trilioane de dolari. Parerea mea e ca aia sunt bagati cel mai probabil in proiecte d-astea negre

      19
      • A propos & by the way, pun niște filme clasice aici să vază poporul puțin background la problemă. Cum care problemă, anume cum s-a ajuns aici:

        https://www.youtube.com/watch?v=PYLiMYGBE2Q

        https://www.youtube.com/watch?v=Vpkv1ErWIf8

        Cu plăcere și vă costă o bere 🙂

        Nota bene, primul are aproape 20 de ani și conține info declasificate recent, în speță tehnologia și designul YF-23, preferatul meu.
        Am căutat ani de zile asta, după ce am văzut imagini și secvențe acum circa 17 ani.
        Al doi-lea e o conferință susținută de piloții de teste care au zburat prototipurile Northrop și Lockheed, menționează în trecere că 23 era mai avansat și cel puțin la fel de bun.

        Puțină lume știe că, spre deosebire de alte programe, cele două soluții nu au fost testate competitiv niciodată, iar motivația oferită presei de madama Rice (parcă) privind alegerea ofertei a fost de natură economică. Strict tehnologic consider că 23 era mai avansat și cu potențial.
        Nici acum nu înțeleg de ce au ales YF-22, dinafară de sfânta șpagă, pardon incentive et lobby…
        YF-23 era agregatu superior și ar fi evitat conglomerarea și lipsa de competiție unde s-a ajuns în industrie, în umila mea opinie.

        5
    • Acel moment cand ai atata ciuda pe avioanele americane ca iei in brate supermanevrabilitatea.

      12
    • Skunk works, works.

      3
  10. Greu de crezut ca in absenta unui adversar pe masura, Americanii vor pompa bani in productia avionului Gen. VI, cand ei nu au terminat de operationalizat F35 (asta presupunand ca asta nou chiar merge). Ca operatiune de propaganda si complexare a adversarilor (si eventual a „aliatilor” concurenti), poate fi o manevra eficace. E evident insa ca yankeyii sunt tehnologic in fata tuturor care conteaza: Europenii sunt dezbinati si nu aloca nici pe departe aceleasi resurse cercetarii militare, Chinezii au un retard tehnologic serios de recuperat (aprox. 15-20 de ani), iar Rusii nu cred ca intra in aceasta ecuatie. Pacat de Europeni, dar la asa politici publice, aversiune afisata a multor politicieni fata de domeniul militar si incapacitate de a coopera nu ai cum sa speri la rezultate bune.
    P.S. E distractiv sa vezi injuraturile pe care si le iau nemtii pe siturile de profil frantuzesti dupa repunerea in chestiune a marjei de colaborare la SCAF, pe care cocosii o percep ca pe o noua tradare a nemtilor dominatori.

    5
      • Nu cred (deocamdata). Tehnologic China e in spatele Europei si pe alocuri a rusilor (opinie personala), desi baga propaganda la greu si trage tare sa recupereze. Personal, pentru moment vad Gen. VI americana cel mult ca demonstrator tehnologic si baza pe care sa lucreze daca se incing treburile, gen rezerva in caz de ceva, de dezvoltat si maturizat in timp, in functie de evolutia amenintarii. Si de pus regulat pe afis, ca sa aminteasca celorlalti, inclusiv prietenilor, cine e jupanul.

          • Bine zis din gura lupului: „comments by Air Combat Command head Gen. Mark Kelly […] during a Feb. 26 roundtable with reporters”. Pai ce sa zica saracu’ om, dati-ne fonduri cu lopata pentru o chestie care costa ochii din cap, despre care nu prea stim ce va fi si de care potentialul adversar e la ani lumina? Metoda e deja rodata din Razboiul Rece – dusmanu’ e hipertehnologizat si agresiv, ori investim masiv ori de la anul vorbim ruseste. In plus enormele avantaje materiale si sociale ale generalilor Americani, atat in activ cat si in rezerva, indica faptul ca trebuie sa presteze si ei ceva „in return”. De-aia, declaratiile publice sunt in general cantecel pentru contribuabilul care se oftica ca i se deterioreaza infrastructura si conditiile de viata in timp ce fonduri enorme se duc pe chestii pe care el nu le prea pricepe (Americanii au si traditie de aruncat cu dolarii pe programe tembele care nu duc nicaieri, gen inlocuirea lui M2 Bradley – de banii papati de programul ala isi luau deja vreo mie de Pume si le mai ramanea si de trimis toate echipajele la instructie intr-un FKK din Frankfurt). Eu sunt constient ca ma pot insela foarte usor, situatia reala fiind de fapt cunoscuta de o mana de oameni, noi doar citim printre randuri si ne dam cu parerea. Doar ca tehnologia chinezeasca nu-mi pare deloc asa avansata, pe cand la Americani poticnelile in serie ale lui F35 nu par sa recomande prea curand vreun breakthrough tehnologic iminent si „afordable” de genul Gen. VI. Competitia China-SUA se va derula mai degraba in underground si pe teren non-militar, adica economic, social, politic si eventual environmental. Zic si io.

            4
            • „tehnologia chinezeasca nu-mi pare deloc asa avansata,”

              aici e problema la orice tine de china. nu stie nimeni din publicul larg mai nimic.

              • Corect, dar asta e valabil pentru oricine, iar publicul larg nu stie nici cat de buna, dar nici cat de proasta e in realitate. Pe de alta parte, publicul larg (noi) isi poate face o opinie calificata in functie de celelalte realizari ale respectivilor, atat militare cat si civile, cat si de resursele pe care le vede (percepe) alocate unui domeniu. China a facut un salt calitativ si cantitativ absolut impresionant in ultimii 50 de ani, dar mai are mult de recuperat, cu atat mai mult cu cat ceilalti nu stau nici ei pe loc. Avantajul ei fata de USA consta in controlul central superior si omogeneitatea mai buna, combinate cu lipsa corectitudinii politice si a self-hate-ului. Dezavantaje – lipsa resurselor de tot felul, probleme sociale, de mediu, etc. Oricum, greu de crezut ca se va ajunge la razboi total intre cele doua, din cauza disuaziunii atomice, cel mult, cred eu, hartuieli locale si imbranceli prin proxy. Asta pune in alta perspectiva retorica unuia sau a altuia privind sisteme de lupta conventinale.

                4
            • Offtopic:
              Și eu cred că măreață Americă nu mai e ce a fost și nici nu va mai fi.
              Infrastructura e deteriorară datorită subfinanțării cronice, sistemul educațional de stat e o glumă sinistră datorită creșterii costurilor educației superioare, iar sistemul medical nu oferă cetățenilor acces, datorită costurilor medicale. Internetul merge cu viteza anilor 2000 în România. În tot acest timp au invadat câteva țări, au cheltuit câteva trilioane $ pe războaie inutile, au evitat războaie juste, au răsturnat câteva state, provocând migrațiile de azi șamd…
              Asta nu mai e America la care aspiram noi în anii 80-90 🙁

              De aceea am evitat să emigrez încolo, în pofida faptului că am avut oportunitate și motiv. Sper că Europa va reveni la calea cea bună spre dezvoltare. Dincolo de speranță, am căutat să-mi acopăr riscurile și am evitat expunerea pe USA only.

              Acestea fiind spuse, am preluat un dicton pronunțat de un om mai înțelept decât mine, un fel de idol dacă vreți: Niciodată să nu pariați împotriva Americii!

              5
              • In cateva decenii, 4-6, cand populatia majoritara in SUA va fi latino si afroamericana iar albii, minoritari, economic, politic si social, aceasta tara va fi o copie a tarilor latino si africane.Asta inseamna ca si militar nu va mai fi ce este acum.

                4
                • Majoriatea populatiei latino este alba (latino nu este un grup rasial) iar negrii reprezinta cam 12% din populatie de aproximativ un secol. Ce facem aici? Acum 150 de ani aveam „yellow peril,” iar acum te trezesti ca avem in „brown and black peril” si nimeni nu stie de el. Iarasi incepem cu eugenica?

                  1
                  • Majoritatea latino sunt amerindieni.

                  • @Alex
                    între noi doi tu ești acolo și nu invers.

                    Din perspectiva cuiva – boots on the ground – cum vezi viitorul politic, social și economic SUA, pe termen scurt (1) și lung (2)?
                    Crezi că America poate susține dezvoltarea din ultimul secol?
                    Deteriorarea absolută și relativă a infrastructurii critice nu este legat de degradarea mentalității americane tradiționale?

                    Mulțumesc anticipat pentru observații și nu ezita să adaugi opinia ta, într-un articol aici sau altundeva. Spun asta întrucât perspectiva ta ar adăuga valoare conversațiilor.

                    Multă sănătate!

                    • Economic vorbind ideile sunt aici si nu in Europa, Asia, China, etc. Politic este greu de elucidat ce se va intimpla, desi la ora actuala situatia nu este asa de diferita decat era in intre anii 1938-1940 din punctul de vedere al divizarii politice. Asta cu infrastructura este in mare parte o chestie care tine de la stat la stat si intotdeauna o sa gasesti nemultumiti. Cu educatia toata lumea are asteptari prea mari. Nu toata lumea poate sa primeasca o educatie universitara (iar aici nu gasesti una mai buna in lume) din motive care in mare parte tin de capacitati intelectuale (sau lipsa lor) si motivatia sa muncesti pentru asa ceva. Despre restul educatiei ce poti sa spui. Bani pentru asa ceva se vor gasi intotdeauna. Iar restul educatiei, nu toti putem sau dorim sa fim olimpici. Deci daca ai abilitati de ce nu un bun timplar, electrician, tinichigiu, instalator, etc., pentru ca si de asa ceva are nevoie lumea, iar lumea de obicei plateste un premium/prima pentru asa ceva. Cheers!

                      3
        • @Andreas, in tehnica militara nu te contrazic, dar in domeniul civil au ajuns la un nivel foarte avansat tehnologic. In 5 ani vor pune mari probleme industriei auto occidentale, modelele lor electrice sunt de top. Am vazut un fimulet despre o clona a lor dupa Tesla model 3… ok au furat codul dar le-a iesit bine rau. Sunt super tari pe microelectronica si buni pe soft. In dezvoltare AI au un singur rival US si sincer nu vreau da cred ultimele mesaje din US ca deja au ramas in urma. Europenii sunt deja in urma, mai ales pe soft si AI dar inca au tehnologie de top. Rusii sunt in liga a 3 a, nu intra in diascutie macar.

          2
  11. Cam tot ce au conceput americanii la sfarsitul anilor ’90 inceputul anilor ’00 sufera… Doua exemple facile sunt F-35 si LCS, doua programe controversate, care s-au dorit niste bricege elvetiene dar sunt inca departe de asta. Zumwalt si Ford sunt si ele in top.
    Nici industrializarea acestor programe nu a fost cea mai fericita, programele fiind riscante de la bun inceput prin dorinta de a implementa cele mai noi tehnologii, insuficient testate in prealabil.
    Acum, americanii incearca sa reinvie conceptul de „century series” in epoca digitala, vor sa testeze minutios orice tehnologie noua inainte de a o instala si de a da drumul la productia de serie.
    Ma uitam la avioanele din „seria secolului XX”: F-100 Super Sabre produs de North American, F-101 Voodoo produs de McDonnell, F-102 Delta Dagger si F-106 Delta Dart produse de Convair, F-104 Starfighter produs de Lockheed si F-105 Thunderchief – Republic. In afara de Lockheed, niciuna nu mai exista astazi ca producator independent. „Dacat” trei giganti mai are SUA astazi la dispozitie: LM, Boeing si NG.
    Eu sunt curios cine este producatorul noului aparat de generatia VI. Pentru binele lor, sper ca nu e vorba de Boeing… 🙂

    9
  12. Nu cred ca este cazul sa vorbim de cai verzi pe pereti, insa din cate se aude prin targ, NG e favorit sa produca YF 23 updatat cu motor japonez pentru niponi, in contrapondere la expansiunea puterii chinezesti. Chiar daca a vrut si LM se pare ca secretul e secret cu ce utilizeaza Uncle Sam, asa ca NG este favorit sa puna in sfarsit Vaduva Neagra pe cer!

    PS Vad ca mai nou la americani se atribuie contractele in secret, se incepe dezvoltarea, ca mai apoi sa anunte castigatorul si el sa scoata deja demonstratorul de sub tejghea. Si uite in felul asta americanii dau peste cap limbile la ceas si ii lasa pe toti cu gura cascata si 2 genetarii in urma!

    PPS YF 23 a disparut din muzeee de cativa ani, oare de ce???

    https://www.youtube.com/watch?v=hP1w29kxs20

    4
  13. Articolul ăsta doare.
    – pe europenii care și-au încurcat furculițele la împărțirea pârjoalei, ( încă nu se hotărăsc cine ce și cum)
    – pe ruși și simpatizanți că o au mică. ( la su 57 mă refer)
    – pe chinezi că n-au încă ce copia…

    7
  14. Cam de prin septembrie anul trecut circula zvonul asta ..chinejii isi si ascutisera creioanele si mijisera ochii ….siii …pauza … Ma gandeam ca intre timp or fi aparut oaresce poze , macar o antenuta , o rotita ,o manetuta ceva pe acolo da numa dastepti rusificati cu gura mare ca ei or vazut zburatoarea – sic ! si noua nu vor sa ne arate …Probabil vor o lansare ala bollywood cu elefanti ,confeti si ghirlande dupa ce le trece criza si-si mai vand niste f-35 uri

    https://www.defensenews.com/breaking-news/2020/09/15/the-us-air-force-has-built-and-flown-a-mysterious-full-scale-prototype-of-its-future-fighter-jet/

  15. Marele avantaj al americanilor e experienta in misiuni reale, nu jocuri pe computer.

    8
  16. Dati dracu yankey merg pe burta

    1
  17. I call bullshit on this!

    Gen. 6 my ass, cum zic yanckeii. Aste-s drone evoluate și nici măcar mai mult. Celula e șmecheră, AI e miezul.

    Sincer, să se ducă-n pisici cu proiectele lor. Avem nevoie de certitudini, nu de marketing.

    3
  18. capatu’ satului

    Motoarele noi sunt de mult in studiu
    Exista deja 2 competitori pt motoare
    Forța de tracțiune 200 kN

    https://en.wikipedia.org/wiki/Adaptive_Versatile_Engine_Technology

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *