Acum una din doua, ori Dassault chiar are probleme in India, ori partea indiana incearca sa puna presiune pe francezi in timpul negocierilor. Zvonurile privind o posibila relansare a competitiei, provin din doua surse distincte: Rusia si Germania, si nu sunt chiar noutati, ci doar destul de persistente.
Astfel primii care au aruncat soparla au fost rusii, cu al lor MIG 35, dati afara din competitie, intr-un mod destul de rusinos de indieni, inca din faza primara. Hindusii invocand slaba calitate a motoarelor si altele mai rele…
Asa ca ivanii au asteptat momentul si au trambitat primii, de fapt nu chiar primii, ca sunt probleme la semnarea contractului intre India si Franta, iar competitia ar putea fi relansata.
Rusii nu au fost primii, pentru ca in urma cu aproximativ 3 luni EADS, cam cu juma’ de gura este adevarat, vorbea despre unele neintelegeri in contractul pentru MMRCA, si se aducea vorbire despre o eventuala reevaluare a ofertelor. Oricum EADS-ul a declarat foarte promt ca ei nu considera contractual pierdut pana cand francezii nu semneaza.
Germania, pe de alta parte este nou intrata in clubul cobitorilor Dassault. Si germanii spun exact acelasi lucru: problem, problem, iar competitia s-ar putea relua. Bineinteles Germnaia tine partea Eurofighter-ului, unde este actionar major.
Iar daca tinem cont de situatia economica a Zonei Euro, putem intelege foarte bine ca un contracat care poate atinge chiar si 20 de miliarde de euro, este o tinta mult prea atractiva pentru toata lumea, pentru a fi ignorata, sau lasata balta. Si rusii si partenerii europeni din cadrul EADS sunt oameni foarte seriosi si stiu ca nimic nu este pierdut atata timp cat, macar teoretic, mai sunt sanse.
Toti se vor bate pana in ultima clipa, pentru slujbele oamenilor lor, pentru industria lor militara, tocmai pentru ca sunt oameni seriosi, iar cum principalii contractori din domeniul aparaii din UE, au in fata reduceri drastice ale bugetelor militare si reduceri la fel de dramatice ale comenzilor, Spania deja doreste sa renunte la un anumit numar de Typhoon, ne putem inchipui ca absolut nimeni nu va renunta.
Bineinteles ca nici francezii nu stau si se uita, si pe ei i-a lovit criza si ei au slujbe si industrii de salvat, asadar, din punctul meu foarte personal de vedere, aceste zvonuri ar putea fi lansate de partea indiana, in scopul convingerii francezilor sa fie ceva mai maleabili.
Si nu cred ca este vorba de bani, ci de tehnologie, dar nu tehnologia implicata in constructia Rafale in India, ci poate tehnologia nucleara, care se pare ca a avut un rol determinant in castigarea competitiei de catre Franta. Asa cum am scris mai demult, pe langa contractual pentru 126 de avioane Rafale, partea franceza se pare ar fi fost dipusa sa puna pe masa si accesul Indiei la tehnologia nucleara franceza, atat civila, cat si militara.
Ori de la anuntarea castigatorului pana acum, asupra Frantei au fost facute mari presiuni cu privire la acest fapt. Evident tot pe surse, se pare ca atat China cat si europenii au facut mare scandal vis-à-vis de posibilitatea ca India sa aiba un acces prea liber la tehnologia nucleara franceza. Iar cocosii galici au mai dat inapoi spre totala nemultumire a partii indiene.
Bineinteles ca totul la nivel neoficial.
Ce va fi si cum va fi, vom vedea, insa pentru mine aceste zvonuri nu sunt decat o parte a procesului de negociere in care fiecare parte incearca sa puna cat mai multa presiune pe cealalta.
Cititi si Typhoon versus Rafale, culisele victoriei franceze in India
Sursa: defencetalk
GeorgeGMT
Ce ar fi daca competitia s-ar relansa, acum cand criza a muscat si mai puternic din industria militara?! EADS a anuntat deja ca Typhoon-ul va avea radar AESA, IRIS-T, Meteor, noi capacitati de lupta aer-sol.
Iar Saab-ul tocmai si-a prezentat noul Gripen E/F cu radar AESA. Ar fi cu totul alta competitie cu alti actori, ar fi frumos.
Eu nu prea inteleg de ce vor sa dea atatia bani pe avioane din generatia 4 atata timp cat au in derulare proiectul PAK-FA cu Rusia, nu mai au rabdare sa fie gata PAK-FA? Oricum ar fi, imi place ca indienii nu au „limitari ideologice”, ca sa le numesc asa, adica cumpara si din state nato si din state ex-sovietice.. having the best of both „worlds” 🙂
Mai e drum lung pana va fi testat complet. Indienii estimeaza pornirea productiei in serie in 2020. Asta daca toate vor merge asa cum e planificat … http://www.defenseindustrydaily.com/india-russia-in-negotiations-re-nextgeneration-fighter-03133/
Logic ar fi ca indienii sa se limiteze doar la PAK FA T50 care cel putin prezent pare un avion superb insa mortal pentru inamic.Poate ca sunt probleme tehnice, care nu se stie cand si in ce mod vor fi realizate, asa ca indienii vor sa aiba cat mai repede un avion multirol performant.Cred ca indienii sunt stimulati sa faca aceasta achizitie in special de inarmarea rapida a Chinei si relatia acestei tari cu Pakistanul.
Dupa cum am mai afirmat si altadata, Rafale este in acest moment, avionul ideal pentru India, deoarece este un adevarat multirol si poate fi folosit inclusiv pe portavion.Practic il folosesti acolo unde ai nevoie de el, pe un portavion azi, iar maine acelasi avion il operezi de pe un aerodrom.
Dar au un avion multirol performant: Su-30MKI ~ 160 de bucati
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/SU-30MKI-g4sp_-_edit_2%28clipped%29.jpg
In fata Chinei si Pakistanului(astea acum sunt la pachet pentru indieni) sunt prea putine.
nemtii ar trebui sa stie de problemele francezilor, dat fiind ca EADS are 49% din Dassault.
in alta ordine de idei seful EF a fost dat afara pe motiv de India.
Pentru ca nu a stiut sa isi vanda marfa.
„What can one expect from here? Four things:
-First, Dassault’s final submission will take much longer to materialise — possibly another year or so.
-Second, a stream of news reports that we’ve already heard a thousand times before will come out telling us how unprepared our institutions are to receive this technology.
-Third, when that document from Dassault does indeed materialise, expect a minimum 170 per cent jump in costs attributed to “time delay”, “unforeseen problems” and “supply chain variables”. Let’s not forget that, when this competition started out in 2007 the deal was meant to cost us $10.6 billion. Now the figure has already doubled to $20 billion, while any intelligent person who bothered studying the publicly available costs would have fixed the price at $27 billion as far back as 2009.
-Finally, India will not achieve self-sufficiency in combat aviation any time this century — after all, if standardised tests produce bureaucrats this daft, HAL and DRDO’s similarly standardised test scientists can hardly be expected to be much better?
At some point, one needs to introspect very deeply. This is a complex societal matrix of woe combining a broken education system, a complete lack of governance, a total lack of accountability, institutional collapse, a worrying lack of innovation, introspection and self-correction all leading up to near total intellectual ossification. …”
http://www.dailypioneer.com/columnists/item/52381-detail-lies-in-hidden-costs.html
Problema e cà indienii ar dori sà facà si piesele pentru avioanele asamblate în India. Ori nu este vorba numai de pretul pieselor, dar trebuie si linia tehnologicà.
Dupà mine, sunt doar zvonuri. Thales a infiintat deja o co-întreprindere pentru partea electronicà.
„Radars : Thales crée une coentreprise en Inde Thales va créer avec Bharat Electronics Ltd (BEL), une co-entreprise spécialisée dans l’électronique de défense. Elle aura pour objectif de concevoir, développer et produire des radars civils et de défense pour le marché indien et international. Thales détiendra 26% de la nouvelle société, taux maximum autorisé par la loi indienne dans le secteur de la Défense. L’accord nécessite néanmoins l’autorisation des deux gouvernements, indien et français. Thales est partie prenante de l’équipe formée avec Dassault Aviation et Safran pour la vente, à l’Inde, de 126 avions Rafale.”
Alegerea avionului, ba chiar si pretul final nu pune multe probleme.
Problemele sunt din partea industriei indiene de a prezenta propuneri concrete de fabricatie a pàrtii care li s-ar cuveni.