Buletin naval. Mândrie mare la britanici

UKCSG

Da, doamnelor și domnilor, britanicii sunt mândri și au toate motivele: anul acesta, Her Majesty’s Ship Queen Elizabeth și grupul său naval vor face voiajul inaugural. Cruciera va cuprinde opriri în Gibraltar, Creta, Oman, Singapore și, bineînțeles, destinația finală, Japonia. Nu lipsește traversarea zonelor contestate din Marea Chinei de Sud în numele principiului mărilor deschise. Sunt programate numeroase exerciții militare cu diverși parteneri pe tot parcursul crucierei. Experiența britanicilor cu operaționalizarea F-35B pe portavion va fi foarte utilă și Japoniei care tocmai își modernizează „distrugătoarele” pentru a folosi F-35B de pe ele.

grup portavion anglia

HMS Queen Elizabeth cu F-35B la bord. Sursa foto: navylookout.com

Grupul naval multinațional va fi alcătuit din nava amiral, Măria Sa Regina Elisabeta, două distrugătoare Type 45 (sursele vorbesc de HMS Defender și HMS Diamond), două fregate Type 23, unul dintre noile petroliere de clasă Tide și bătrâna RFA Fort Victoria. A fost confirmată și participarea pe toată durata voiajului a USS The Sullivans, un distrugător de clasă Arleigh Burke cu capacitate de luptă anti-balistică și fregata de clasă De Zeven Provincien, HNLMS Evertsen. Membrul nevăzut al grupului va fi un submarin de atac, probabil unul de clasă Astute. Conform sursei citate, un distrugător Type 45 și o fregată Type 23 vor fi detașate în Marea Neagră atunci când grupul de luptă va ajunge in estul Mediteranei.

grup portavion anglia

Un petrolier de clasă Tide alimentează concomitent portavionul și o fregată Type 23. Sursa foto: navylookout.com

Grupul aerian va fi probabil similar cu cel din exercițiul de anul trecut și va fi compus din 14 – 15 avioane F-35B ale RAF și USMC, din 8 elicoptere Merlin și probabil Wildcat. A fost confirmată și participarea unui aparat de avertizare aeriană timpurie, Merlin Crowsnest. Aglomerație mare pe puntea Măriei Sale? Nu tocmai, nava poate duce lejer 24 de aparate F-35B și unele surse (wikipedia) par să indice că pe puntea sa se vor afla 24 de F-35B chiar cu ocazia crucierei inaugurale.

Grupul de luptă va fi cu siguranță o priveliște impresionantă!

Noutăți Type 26 și Astute

Construcția primei fregate de clasă Type 26, HMS Glasgow avansează. Se pare că cele două bloc-secții au fost finalizate. Secțiunea prova a fost deja mutată din hala unde a fost construită în vederea asamblării finale. Spre surprinderea mea, se pare că vor fi doar două bloc-secții. Cele două bloc-secții vor fi asamblate curând, întreaga navă urmând a fi terminată până în 2022 când se așteaptă lansarea la apă. Livrarea către Royal Navy este estimată a surveni în 2025 nava urmând să fie declarată operațională în 2027.

grup portavion anglia

Secțiunea prova a HMS Glagow. În stânga este o bucată din secțiunea pupa a următoarei unități în timp ce secțiunea pupa a HMS Glasgow este în hala din dreapta. Sursa foto: navylookout.com

În aceeași perioadă, cei de la BAE au reușit să lanseze la apă și cel de-al cincilea submarin nuclear de atac de clasă Astute, HMS Anson. Programul este întârziat și reflectă „relaxarea” survenită în anii 1990, după terminarea Războiului Rece dar și numeroasele reduceri ale bugetelor de apărare. Demonstrează totodată că baza industrială se construiește greu și se pierde ușor, în lipsa unui plan de ansamblu care să asigure permanent ocuparea ei cu proiecte.

grup portavion anglia

HMS Anson Sursa foto: https://ukdefencejournal.org.uk/

Catapulte și cabluri arestoare pentru portavioane

S-ar părea că britanicii intenționează să opereze vehicule aeriene fără pilot de pe portavioanele lor. Conform sursei citate, în februarie 2021, ministerul apărării britanic a adresat o cerere industriei de apărare solicitând informații despre un sistem de catapultare electromagnetic capabil să lanseze aeronave cu o greutate de până la 24949 kg. Intenția britanicilor este să monteze acest sistem după 2023.

Trebuie precizat că discuția despre echiparea portavioanelor britanice cu catapultă și cabluri arestoare este veche. Se pare că navele au o minimă pregătire în acest sens, propulsia este de tip Integrated Electric Propulsion (IEP) și produce suficient curent electric pentru a putea opera o catapultă electromagnetică. Sub puntea de zbor, navele au prevăzută o punte intermediară unde pot fi montate toate mecanismele catapultei și cablurilor arestoare.

Britanicii dezvoltă de ceva timp proiectul VIXEN, un coechipier robotizat („loyal wingman”) de dimensiuni medii pentru F-35B, transonic, care s-ar putea să-și facă apariția în jurul anilor 2030. Acesta ar trebui să aibă o rază de luptă similară F-35B și o încărcătură utilă de 8500 kg constând în armament și combustibil. Va avea caracteristici „stealth” moderate pentru a menține prețul per unitate în limite acceptabile.

Britanicii dezvoltă în paralel mai multe vehicule fără pilot, inclusiv unul sacrificabil în anumite scenarii de luptă. Aceste avioane fără pilot ar urma să coste în jur de 10 milioane de lire sterline ceea ce este considerat ca fiind exagerat de optimist.

De asemenea, este foarte posibil ca englezii să fie interesați să achiziționeze și aeronava fără pilot pentru realimentare în zbor MQ-25 Stingray produs de Boeing pentru US Navy, ceea ce ar mări raza de acțiune relativ limitată a F-35B prin comparație cu alte avioane ambarcate.

Cum cele două portavioane au o durată de viață planificată de circa 50 de ani, englezii se pregătesc pentru un grup aerian mixt, format din aeronave pilotate și aeronave fără pilot. De altfel, am văzut multe idei interesante cu privire la Royal Navy în ultima cartă a apărării, dar despre ele voi vorbi cu altă ocazie.

Ca și tancul, portavionul refuză și el să dispară, în ciuda predicțiilor unora sau altora.

Nicolae

26 de comentarii:

  1. la cat au redus achizitiile de B vor scoate la inchiriat spatiile de pe ele….

    2
  2. Sa vezi bucurie pe ceainizi. mai ales cand vor face exercitii cu japonezii. Poate si cu australienii… ??? Sanatate sa le dea Dumnezeu!

    7
    • Puteau sa faca si cu noi exercitii dar ii umileam.Pe britanici,Cu metralerele alea noi ,apoi NSM-urile,enspe corvete mandre stralucind in soare.Iar pleiada de amirali care l-ar fi umilit si pe Nelson…cu pensiile lor ,nu mai spun ca ie secret

      6
  3. Lumea se inarmeaza !
    „Relaxarea” din anii ’90 a folosit unora doar sa-si mai mai recapete suflul iar altii doar au stat cu gura cascata.
    De prin 2000 unii au accelerat din ce in ce. China a lansat intr-o zi echivalentul a de cca 5 ori flota Ro(https://www.defenseromania.ro/china-lanseaza-in-aceeasi-zi-un-submarin-nuclear-o-nava-port-elicopter-si-un-distrugator_610018.html). Rusia s-a axat pe rachete hipersonice, nucleare !
    Se pare ca pe la noi nimeni nu se ingrijoreaza.
    Cand grupul, intarit international, va trece prin marea libera din Marea Chinei vom avea parte de multe demonstratii (sa speram ca numai de atat).
    Oare dece n-au folosit pt propulsie reactoare nucleare ca americanii ? Au pe submarine, nu era o noutate. Un petrolier este o tinta si o complicatie in aprovizionare

    5
    • Pe principiul „nu pune pe seama conspiratiei ce poate face prostia omeneasca” ma intreb la noi cat adevar era in faptul ca nu voiau sa supere Rusia mai pasnica atunci cu inarmare in Est. Polonezii bine-mersi si-au tot imbunatatit armata, noi aveam Ucraina in coaste care teoretic voia in NATO dar practic tot dusmanoasa era. Niste fregate inarmate, niste F16-uri de atunci, poate niste TBT Iveco sau Saur etc. Macar Spike au luat cu gramada. Acum la fel bate pasul pe loc partea navala, cu baterii de coasta peste cativa ani abia. Altfel, spor si la mai multe pt briti, ca pun osul serios la treaba in NATO.

      5
  4. Din Estul Mediteranei se va alătura grupului naval și prima corveta Liviu Dracnea, clasa Gowind, a Forțelor Plutitoare Române. Corveta românească va participa alături de aliați la exercițiile din Marea Chinei de Sud, apoi își va continua călătoria prin Pacific, strâmtoarea Magellan până la Rio de Janeiro, unde „patronul” navei însoțit de frumoasa sa soție Irina, va primi onorul echipajului.
    Comunicat MApN
    P.S. Fmm Dracnea și ție și restului politicienilor.

    30
  5. gabi.S???

    Oricum am da-o , singurii care le-ar putea da o bata zdravănă și la chinezi și ruși sunt americanii, restul aliaților puși grămada nu fac cât un sfert din ce sunt americanii……sa speram ca nu-și vor face și ăștia lansatoare din fag si stejar cum și-au făcut alții puști.

    Cât despre o armata europeană, flota europeană n-am nicio speranța pana nu văd un stat european , o Constituție etc……îs de părere ca un stat cu un teritoriu face mai mult ca o alianță , anii care vor veni pt cei care nu și-au făcut treaba vor fi ani in care tot mai mult aia slabi vor cerși alianțe, alianțe car știm ca se mai și destramă.

    Îs tare curios ce a cerut Putin și ce a obținut…..poate a obținut promisiunea ca dacă nu-și vede de treaba va primi cadou un coronavirus care prinde doar la aia care beau vodka, la băutorii de Jack ca mine nu prinde

    3
  6. Noi nu avem nevoie ne apara aliatii nostrii ?Pe modelu asta ar trebui desfintata armata la noi sa vezi atunci economie si dat procent din pib aliatilor sa ne apere si gata nu mai visam la f35 leopard si alte dracii??????

    5
  7. Se pare ca chiainizii inmultesc flota precum se inmultesc ei…
    Fara margine si far de numar…

    2
  8. Funny. Doar portavionul ala are o flota aeriana mai, mult mai serioasa decat au multe tari, inclusiv RO. Nu mai vorbesc de capacitatea intregului grup de lupta, e peste ce are armia romana per ansamblu. Bravo britilor, oameni seriosi. Si mai au un portavion de asta in plan. Deci… Inca un grup de lupta.

    4
  9. Daca nu ma insel cred ca va fi primul portavion STOBAR cu catapulte…

    1
    • poate opera si C-uri?…daca tot are rampa aia suplineste catapultele ma gandesc.

    • QE sunt portavioane tip STOVL – short take of and vertical landing. Asa cum sunt acum. STOBAR (India, Rusia, China) sunt short take off but arrested landing, decoleaza prin forte proprii folosind trambulina dar la aterizare sunt prinse cu cabluri arestoare.
      Britanicii vor catapulta pentru a lansa drone mari (max. 25 to masa maxima la decolare) si au nevoie de cabluri arestoare ca alea nu aterizeaza vertical.
      Catapulta si cablurile arestoare sunt strict pentru drone, F-35B va opera in continuare asa cum e acum. Nici nu se pune problema de F-35C.

      1
  10. Scuze da ca care mandrie ? Un Stobar de 65.000 tone?

    Mandire poa fi .. Ptr altii dar nu ptr Royal Navy …. marina care a armat HMS Argus , primul portavaioan si clasa Courageous (prima serie de portavioane)….

    Mde S-a stins viaţa falnicei Veneţii, BMW straffe England (dupa 2 razboaie in care B<W a surclasat RR … a cumprata RR!) si , imi este fricva, ca in cruand un Gupta sau un Mital va cumpara en grios turnu Londrei si Buckingham Pallace … in timp de un nebin a lui Allah va proclamal califatu Londonistanului

    9

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *