Preluăm și noi și republicăm videoreportajul lui Victor Cozmei pentru HotNews de la exercițiul Justice Sword 21 desfășurat în poligonul de la Smârdan. Scenariul, nici o surpriză aici, respingerea atacului unui inamic fictiv, pe flancul estic al NATO.
La exercițiu au participat circa 2000 de militari și aproximativ 500 de mijloace de luptă precum și trupele poloneze dislocate în România. Mai multe detalii în articolul de pe HotNews ce poate fi accesat de aici.
Eu am remarcat că la capitolul aviație am pus la bătaie cam tot ce avem prin ogradă și poate să zboare. Am mai remarcat și prezența unui sistem Patriot pe care flutura drapelul României și a unui sistem Himars. Acestea nu par să fi participat la exercițiu.
Se pare că nu ducem lipsă de carcase de tancuri și TAB-uri, acestea au fost folosite ca ținte pentru „realismul” exercițiului.
Și încă unul:
Nicolae
Fain de tot! Am scos ce era mai bun de la cutie. Si bine am si facut.
Un batran columbian in jungla bea o Coca Cola,omoara niste muste pe masa si se “bucura” ptivind la un poster cu o futomodela.Seara isi zice satisfacut:”Bai ce viata am,sex,droguri,crime”.
Un fel de sunt smardoias, am bautut doi conatbili sahisti, sunt Klitchko.
Lansaoarele Patriot cu doar un rand de containere, nu 2, ma cam intristeaza…
Si o mica intrebare: PAC 3 ar trebui sa fie cele 4 mai mici la minutul 5:00 iar PAC 2 cu 2 containere mai mari la 4:55?
Cam pe acolo.Circoteca maximala.Si tragic e ca Comandantul Suprem,care nu are el de unde sa aiba habar cum e cu cafteala,pleaca acasa cu ideea ca NATO Strong.
Contopistii in uniforma care vb pe englezeste mai bifeaza o bila rosie.
Efectiv risipa de marafeti.
Inamicul care “assault defensive positions” a incercat el sa “shape the battlefield”?A facut el un IPB?A actionat el conform cu “doctrinal template”?
Nu?Nu.Ramanem ca columbianu’ .
mai e cu shape the battlefield? citeam declaratiile unui american ca nu mai sunt linii pe campul de lupta.
ca lupti oriunde ai contact faci un foward edge si coordonezi lovituri din adancime de acolo.
Linii nu mai sunt de cateva decenii.Cu atat mai mult aceste actiuni capata o pondere mai mare.
inca o intrebare daca nu te deranjeaza. train the trainers mai exista in armata romana ? exista asa ceva si la nivel de ofiteri? cand zic ma refer in mod special la cursuri de leadership daca exista si cat de serioase sunt.
am senzatia ca nu scoatem lideri la nivel de ofiteri.
A fost la nivel de subofiteri un program al USMC. Sa dus p _ _ _ i de suflet de mult.
Cînd?
2014
Mulțumesc. Am întrebat fiindcă în 2012 cînd am făcut armata (U.M. 01838) era în unitate un subofițer despre care se spunea că făcuse un curs de subofițeri cu instructori americani la Pitești. Omul ieșea ușor în evidență fiindcă avea uniforma croită/aranjată în stilul uniformelor americane pe care care vedeam noi la televizor, mergea și se purta altfel decît restul subofițerilor din unitate deși nu știu ce anume învîrtea. Îmi amintesc că în acel an toți MAC-ii din unitate au susținut examen pentru a fi făcuți subofițeri. Examenul a fost organizat în unitate și rezultatul a fost evident, au trecut mai toți. Un singur MAC nu a luat examenul fiindcă s-a dus la Pitești, „la americani”. Era singurul MAC pe care îl respectam din toată unitatea.
Erată: am făcut armata în 2002
2011 de fapt. Din 2014 unii din taranusii astia mai spilcuiti se duc la un curs de formare pentru subofiteri in Germania sub egida US Army.
e bine ca macar mai exista o portita pentru cei interesati.
Datorita partii romanesti?Nu as fi surpins daca ar fi asa.
@robi
A existat pînă prin 2012, cînd am eu știință de o echipă de britishi, venită în unitatea noastră pentru a organiza un curs „train the trainers”.
Era numai la nivel de subofițeri. La ofițeri nu se organiza asa ceva, se presupunea ca după 4 ani de academie sunt destul de manageri…
Eu însumi am urmat cursul ăsta, tot cu britishi, în 2003, cred, la Cincu.
@Alex
Am urmat cursul de care spui, la Pitesti, in 2000.
A mai rezistat un an, după care ai nostri au zis ca sunt destul de pregatiti, si se descurca singuri. Noi, cei care făcusem cursul asta cu americanii( 7 sau 8 subofiteri din USMC), eram chemați sa asistam si sa consiliem, dar nu eram ascultați, pentru ca instructorii respectivi erau ofițeri, si nu primeau lectii de la niste cacati de subofițeti. A iesit un circ românesc…
Declar cu mîna pe inimă că la cursurile alea am învățat cel mai mult, și mi-a folosit enorm.
Părerea mea, hîc…
Za problem e astfel,dupe mintea mea cea proasta.Tot conceptul cu subofiterul ca instructor si lider e ca asta sa aiba initiativa si responsabilitate,ceea ce implica libertatea cand si cand de a gresi.Daca domnul ofiter in loc sa-si vada de treburile sale,altfel numeroase si importante,isi pierde vremea spunand subofiterului cum sa-si organizeze patratica lui,tot conceptul se duce naibii.Subofiterul devine bagator de seama,postas pt ofiter,care-i face munca.
Iar domnul ofiter nu mai cugeta la ce are el de facut.Lucru care se si intampla,armata furnizoare de securitate mai avand de lucru gandind(darmite punand bine in practica) idei nemtesti de acum 80 de ani,copiate de vestici acum 70 si redescoperite de sovietici acum 30.Par example,la noi doar incepem sa gandim teoretic(dar de catre unii marginasi,nu mainstream)cum ar arata kampfgruppe,zis task force,zis battlegroup ,tradus pe romaneste.
Domnilor, vad ca s-au adunat aici oamenii grei 🙂 fara aluzii la diete. Eu personal va spun ca sunt crunt de dezamagit de ultimele generatii de ofiteri produse de academii. Din pacate la targuri de cariera inainte de pandemie i-am intalnit, pe za best si za brightest ai nostrii, aia cu care isi facea reclama ministerul. Din pacate m-a apucat plansul in materie de mentalitate. Eu caut oameni care sa aiba acel „problem solving mindset”. No’ oamenii astia nu erau in stare sa imi dea informatii concrete la intrebarile puse, si nu stiau unde sa gaseasca informatia. Nu stiau cum sa lucreze cu candidatii.
Pe langa asta noi inca(grav !) nu pricepem rolul ofiterul in structura militara. Ofiterul este middle managment, iar de facto subofiterul ar trebui sa fie pivotul ca la hockey/baschet.
@Alex, admir sistemul us si mi-as dori din tot sufletul sa avem o abordare similara cu americanii in materie de nco’s.
@lt(rez) acum cativa ani am fost la comicon unde avea stand si armata romana. erau 2 feluri de oameni acolo aia care aratau a militari si ailalti care aratau ca intrunirea a 55 a partidului comunist.
care crezi ca erau aia cu rang mai mare ?
Robi, sunt sigur ca erau mai mari in grad, nu-i problema asta, ca no’ dinozaurii mor de asteroid sau de trai bun si nesimtire la pensie. Problema mea este oamenii tineri, cu care eu nu am avut veci probleme. Ma dadeam cap in cap cu niste colonei din aia de inca nu aflasera ca avenit revolutia si ei 10 ani, 15 ani mai tarziu se comportau la fel. Li se pareau „calculatoare” niste „prostii” cu care sa-si bata capul „transmisionistii”. Cautau sa angajeze secretare care „bateau la culculator”. Stiu, ne-au blocat astia 10-20 de ani cu brio. Dar tinerii pentru mine sunt imposibil de inteles. Asa dezinteresati de meserie de am ramas blocat. Du-te la un CMJ si vorbeste cu niste tineri de pe acolo, sa vezi ce aere si la intrebari concrete cum te iau pe ocolite si mai ales cum am lucrat acolo mi se pare imposibil sa-i spun eu ce sa faca. Dar daca omul nu stie? Il trimit acasa cu explicatii inventate si atitudine de tanticica de ghiseu de primarie.
Chiar recent am avut o alta situatie si am intalnit rara avis: ofiterul rezervist voluntar. Pe problematica respectiva am crezut ca ma dau cu capul de masa cand am vazut ce a inteles raportat la ce sarcini avea. Si ii sotia unui stab din minister.
Pai? Cu cine sa dam inainte?
sefule armata e doar o alta institutie de stat si asta e problema. ghiseu de primarie e peste tot.
ca sunt prosti asta e majoritatea in armata sunt dar daca sistemul e de alta masura poti sa scoti ceva din ei.
cu tot respectul pentru Alex si USMC dar majoritatea marinilor intalniti de mine erau forrest gump dar stiau meserie.
aia vechi de pe vremuri au dat mai departe un sistem si o cultura de 2 lei.
„Asa dezinteresati de meserie de am ramas blocat.”
pofta mai vine si mancand. stick and carrot. bagi cursuri si jar pe paine cine se da pe brazda promoveaza cine nu ramane vesnic sef la bucatarie.
eu am predat cursuri la tot felul de maimutoi si stiu ce zici tu dar am pretentia ca suntem ca popor peste africani, iordanieni,afgani, arabeti &co
https://www.youtube.com/watch?v=Y8LSnuGTO5w
matale creze ca de florile marului postez” faptele de arme” ale uniformelor noastre fie ele armata,interne servicii?!…e o oligarhie la varf care isi lasa mostenire tara asta si la momentul de maxima inflexiune ne va lasa cu ochii in soare in fata dusmanului.
My friend, cu tot respectul, armata germana acum 80 de ani era cea mai bună armata din lume. Citez din memorie, dar ilcitez pe Jukov. Armata română actuală este la piciorul broaștei fata de armata germană din 1940.Totul a pornit dupa ww1 cand au trebuit sa reduca efectivele. Si atunci au fost 10 candidați pe un loc si au fost alesi cei mai buni militari. La noi ar fi sunat telefoanele la greu. Si asta e doar un exemplu.
Cînd a zis Jukov asta?
Acum multi ani am citit memoriile lui.Din memorie; ma uit la filmele noastre si noi suntem buni si germanii nepricepuți. Daca asa erau germanii cum de au ajuns la porțile Moscovei? Ar trebui să fim mândri ca ne-am luptat si am invins cea mai buna armata din lume. Dar cu rezerva ca nu mai am cartea so au trecut multi ani de atunci. Si chiar fara Jukov asta e adevarul.
Care ediție a memoriilor? A avut mai multe ediții și în fiecare își schimba amintirile.
Din pacate au trecut zeci de ani de cand le-am citit asa ca nu pot sa-ti raspund.Pot insa sa-ti citez din Mitul Blitzkriegului ,Karl Heinz Frieser, pg 243,lt-col Balck, comandant reg 1 infanterie in 1940,catre ofiterii din subordine „Domnilor,atacam sau cedam victoria!ERA O SITUATIE IN CARE SE POATE ORDONA ORICAT DE MULT,SOLDATUL NU MAI PARTICIPA.Asa ca m-am intors si am zis ,daca voi nu vreti,ocup singur satul si am pornit in directia Bouvellemont,in camp deschis,50m,100, apoi au pornit.Soldatii si ofiterii,care cu cateva secunde inainte, nu mai putusera, m-au depasit.Nimeni nu se gandea la adapost.Totul mergea in asalt spre inainte.In soarele care apunea scanteiau baionetele.Nu a fost nici o oprire.De peste tot a pornit un strigat salbatic de „Uraaa!” cand o linie firava, de puscasi total epuizati, a patruns in sat. Bouvellemontul era al nostru”
Sharky, un batarn mi-a zis asa cand am intrat in meserie: daca ai subofiteri buni, si ii tratezi cum trebuie, unitatea merge ca pe roate. Si asa si si este.
american style.
Cam nasol, stilul nostru autosuficient, ca ne descurcam noi cumva, de ce sa investim in pregatirea unora…
Iar asta cu initiativa, daca e moarta la nivelul cel mai de jos, ce sa ne mai asteptam l nivelurile superioare. Exact genul de probleme devenite traditie, pe care aliatii ni le arata cu degetul de mai bine de un deceniu, iar noi dupa ce am simulat ca incepem sa formam cativa, am bagat capul inapoi in nisip, ca strutul.
Da, se confirma din nou, avem probleme mult mai mari decat inzestrarea.
Da, una din apucaturile pe care nu le suport si nu le-am suportat veci, omniprezenta la noi poate mai mult decat la strainezi, este micromanagementul. Asta ii un blocaj mental al individulului care nu-i permite sa treaca de la executant la cel care asigura conditile optime de desfasurare a activitatilor specifice altor executanti. Am vazut ofiteri care nu aveau abilitatea de a evalua si coordona activitati din pacate. Incercau sa micromanagerieze orice si in mod previzibil ajungeau sa fie complet depasiti de situatie.
exact ce ma temeam ca se intampla se intampla. same old bullshit unde sefu trebuie sa ii f…. pe aia de langa el.
lipsa leadershipului se vede
eu le-am facut cu ex delta in privat si m-au ajutat f mult.
Cursul de la Cincu din 2003 a fost organizat cu subofiteri si ofiteri romani in rol de instructori, supported de catre cei care le fusesera instructori cu doar cateva luni mai devreme (britzii din BMATT CEE).
Cred ca a iesit destul de bine, sunt multicei cei care au devenit soldati atunci si care au invatat sa organizeze battle exercises, battle lessons, CQB, LFX-uri, in general shoot-move-communicate si sa traga unul pe langa celalalt, sprijinindu-se cu foc in timp ce se deplaseaza – prin executarea focului pe langa coechipier. Ah, si sa nu uit, au mai invatat si ca degetul aratator se tine in prelungirea garzii tragaciului iar mana controleaza permanent manerul pistol. Mai mult chiar, mascarea se realizeaza acoperind cu vopsea si gatul, urechile si dosul palmelor, iar la schimbarea incarcatorului militarul, care vrea sa traiasca si sa isi revada familia, se adaposteste.
Din pacate, la unitati nu au avut parte de aceeasi sustinere, mai ales in ceea ce priveste resursele necesare. Daca imi amintesc bine, la DVD, atasatul UK a venit echipat de razboi, avea inclusiv webbing, iar reprezentantii esalonului au venit la pantof. Si mai mult, au plecat de la LFX ferm incredintati ca s-a folosit munitie de manevra, deoarece manevrele executate sub covering fire depaseau puterea de intelegere a unora care fusesera instruiti sa lupte doar in linie de tragatori, 6-7metri sau 8-10 pasi intre militari.
Cat despre cursuri de leadership, acum exista cel de ranger – lead the way!
lectii de baza. altceva mai avansat?
hai sa intreb eu punctual
movement formations? break left break right ? individual movement si team fire formations ? react to contact ? navigare pe timp de noapte? ambuscade? cum sa ataci la nivel de grupa si pluton ?
cursul de leadership este la nivel de subofiteri sau ofiteri ?
problema totusi e la nivel de ofiteri cu stele pe umeri care au lipsuri si/sau fac jocuri politice in loc sa pregateasca oamenii
O sa sara fratii lupi daci la gatul meu ,dar asta e 🙂
1.Perfectiunea e cand faci bazele foarte bine.Asta e hiba.Am vazut in copilarie o unitate (nu era in kaki)de la noi facand foc si manevra cu munitie reala in fata altora(in DPM)..Care se uitau ca tinerele bovine la poarta noua.Am si o poza cu guri cascate 🙂
Za aidia e ca astia din urma credeau ca daca e periculos la exercitii ,la razboi se descurca ei cumva :)))).Am incheiat citatul.
2.Ti-am mai zis ca in manualele americane e si mult BS.Au ei o fixatie pt formatii.Cand incepe piu-piu la urechi,astea se iignora.Pur si simplu omul e atent la aia din fata,nu are timp de prostii.
3.La fel cu automatismele.Ma tot uit si nu vad decat la exercitii platoon attack drill.
Is atatea probleme cu conceptul ca nimeni nu face in viata reala asa nazbatii.Dar pare misto pe hartie,bibanii tre sa plece si ei de undeva.
Despre ambuscade si raiduri il las pe American si pe Sharky sa vb.
Pe mine daca m-au invatat niste muricani am mancat tot ce mi-au dat cu bs cu tot de aceea eu apreciez aceste discutii foarte mult.
Mie imi lipsesc complet cunostintele de la grupa in sus. Tot ce stiu e la nivel de grupa si zeci de shooting drills ca americanii au un fix cu astea.
Cand dumneata vorbesti de doctrine eu sunt la nivel de citit pe internet. Acum ca sunt retras din activitate am prea mult timp liber
Esti un fericit.Ai timp,daca ai si bani,baga trageri pana te doare degetul.
Ideea si problema la ora asta e ca grupa cam devine esalonul de baza.Cum o sa arate structurile militare in 10 ani,Zamolxe stie.Deci nu esti pe langa,dpmdv.
Manualele respective te poti caca in ele. In 15 ani de serviciu activ nici macar nu m-am strofocit sa deschid un Infrantry Training and Readiness Manual sau un FM 7-8 fie ca am fost la SOI, TBS sau IOC. Ce inveti, inveti de la altii, din practica si din experienta. Pot sa spun ca m-am uitat asa „in passing” prin JP 3-09.3 (JTAC Manual) pentru niste chestii aparte, dar manualul respectiv nu te pregateste sa devii JTAC. Pregatirea, instructia si experienta sunt cele care te invata si nu sa memorezi zeci de pagini de proceduri standard care in mare parte sunt o tampenie.
„Ce inveti, inveti de la altii, din practica si din experienta. ”
de acord cu tine
” In 15 ani de serviciu activ ”
dar le-ai citit la scoala de ofiteri ? nu aveti si studii academice&stuff?
Nu. Le primeai dupa care in cel mai bun caz acumulau praf pe un raft undeva.
cei drept eu nici nu stiu cum arata manualele astea dar am trait mereu cu impresia ca ofiterii le stiu :))
multumesc pentru raspunsuri.
https://www.marines.mil/Portals/1/MCWP%203-11.1.pdf
https://www.marines.mil/Portals/1/Publications/MCRP%203-10A.1.pdf?ver=2020-08-26-093102-750
https://www.marines.mil/Portals/1/Publications/MCIP%203-10A.4i%20wChg1.pdf?ver=2020-05-22-085455-150
https://www.trngcmd.marines.mil/Portals/207/Docs/TBS/B2F2837%20Rifle%20Squad%20Tactics.pdf?ver=2015-05-27-100939-710
https://www.marines.mil/portals/1/Publications/MCDP%201%20Warfighting%20GN.pdf?ver=2019-01-31-110543-300
https://fas.org/irp/doddir/dod/jp3_09_3.pdf
Experienta mea e limitata dar as zice ca mai tot ce ai intrebat tu acolo se facea cel putin in unitatile mai cu pretentii chiar si inainte de intrarea in NATO.
Sigur, a contat mult si ce s-a preluat de la instructorii straini (cred ca britanicii au jucat un rol important la inceput) si diversele schimburi de experienta cu unitati straine din armate serioase, dar la unele chestii au avut uneori si altii ce invata de la noi (sa ma rezum la ambuscade si actiuni in teren muntos impadurit de ex).
Inclusiv in „jocuri de razboi” simulate ai nostri faceau fata cu brio inca de multisor
https://www.nationalguard.mil/News/Article/573399/jtf-east-training-rotating-from-romania-to-bulgaria/
„”Spc. Eric Trujillo and Sgt. Adam Ortega, part of the New Mexico National Guard, were among those participating in military operations on urban terrain training at Babadag Training Area – a range about 35 miles northwest of MK Airbase.
During the training, their units entered an area held by an opposing force – played by Romanian soldiers – and attempted to secure the area and capture a high-value target. To accomplish their mission, the Soldiers used weapons similar to what they might use in Iraq, but were instead loaded with „simmunitions,” non-lethal projectiles with a paintball-type marker.
Trujillo said the Romanians made worthy foes.
„As the OPFOR, our opponents out there – they gave us a run for our money,” Trujillo said.
In fact, the Romanians performed their role as the opposing force so well, the New Mexico unit was unable to acquire their target. But that didn’t stop the unit from performing well in the other areas of their mission.
„We didn’t get our suspect, but we did good,” Ortega said. „We moved as a good element across the field, clearing the buildings we had to do, and pushed through this whole village and we did good.”
Ortega said he thinks the training in Romania is good for units who will deploy downrange, and he should know, he recently returned from Iraq.
„It’s really good three-dimensional warfare here; we are out in the open and we get to practice our 360-security all the time, every movement we make,” he said. „We always have to be watching to our left, to our right, to our rear. And it’s good – especially for these new guys.”””
Sigur, americanii erau militari din Garda Nationala, nu din Delta Force, dar nu doar, erau si din cei dislocati in Germania, iar cel putin unii aveau deja niste tururi in Irak la data aia.
Mai la obiect, cred ca exista si critici foarte valide din ce s-a spus/scris aici pe site dar exista si unele aiurite gen corul bocitoarelor, fara legatura cu realitatea si facute doar de dragu de a se lamenta si critica.
Adica unele incep sa alunece tot mai spre absurd, ma astept la unii ca si daca Romania prin absurd ar invinge singura Rusia si ocupa Moscova, ei tot vor gasi ceva de criticat, de la vreo referinta obscura mai mult sau mai putin pseudo-istorica despre Decebal sau Stefan cel Mare care ar demonstra nu stiu ce probleme grave la romani in general si pana la de ce n-au unii bereta pe dreapta si o au pe stanga, de ce nu se foloseste modelul X de camuflaj si nu Y, care-i place lui asa, vizual, sau de ce nu s-au vazut dronele in videoclip si de ce e secreta frecventa de comunicare cu artileria reactiva si nu se aude calumea ce spune nu stiu cine la inceputul tragerii samd etc etc.
Strict legat de „batalie”, ala a fost un „demonstrativ”, o prezentare generalista pentru oficialitati, cu multe explozii, zgomot si imagini pentru a le da o idee alora despre cum ar putea arata si suna de la distanta o astfel de batalie.
Sper ca nu-si inchipuie nimeni ca in realitate e un crainic undeva pe o platforma in spatele liniei si ala le transmite cu o portavoce comandantilor aflati un pic mai incolo, intr-o pozitie din care sa poata vedea si trageri cu AG si tancuri si elicoptere, toate aflate „strategic” la distante si pozitii optime pentru a fi vizionate, sa le explice cand ataca MLI-urile si cand trage artileria, ca-n bataliile din antichitate ori evul mediu
@Radu,
Multumesc pentru link … si sunt proud as of a Romanian!
Un comentariu decent …!
In ce privese comentariiile si traducerea la locul respectiv – avem ce avem, insa vom avea mai bie …
@robi, manualele abordeaza problemele astea pe modelul unei armate de masa. Pentru confirmare, vezi ce echipament exista pe soldat si la nivel echipa, grupa (cred ca se lucreaza inca cu unitatea de foc).
In schimb, pe calea cursurilor mai sus pomenite, respectiv in urma misiunilor in the valley of tears, as spune ca sop-urile depasesc cu mult manualele si trateaza cam tot ce ai intrebat tu.
Shape the battlefield nu trebuie intelease in spirit geometric, a la Jomini. As recomanda abstractizare.
Daca vreti un exemplu: ganditi-va la doi boxeri in ring ce isi aplica in mod constant diferite tipuri de lovituri (shaping effort – legat de o relatie supported / supporting) cautand sa gaseasca momentul oportun pentru lovitura decisiva (decisive – legat de main effort). Mai mult chiar, shaping of the battlefield incepe inaintea partidei si continua chiar si la proba cantarului & fotografia oficiala.
Sau, poate, fotbalul e mai la indemana?
apreciez explicatia
Ce aiurea la 17 ani de la intrarea in NATO ArmRo nu are inca un tip de tun-obuzier ap de 155 mm shenilat de preferintza, un tip de tanc cu tun de 120 mm, putine vehicule de lupta blindate transportoare shenilate, vehicule blindate de lupta transportoare pe roti amfibii 8×8 sub necesitati. Bine ca a pricopsit nea ciuqa ArmRo cu Piranha 5 8×8 ne amfibie si fara rachete AT…….PROSTIE SI/SAU INCOMPETENTZA+INTENTII ILEGALE?
Ma intreb cum ar fi aratat in aplicatia asta IAR-93 Vultur si MIG-23/-29 modernizate?
Daca tot suntem in NATO si mari parteneri cu americanii dc nu copiem excat organizarea lor in sistemul militar, normal cu ambalaj romanesc. De la americani culmea s-au copiat numai denumirile tampite si complet aiurea a unor batalioane ale FTRo….scorpionii roshii, negrii,etc…mai era sa ii numeasca crocodilii albashtrii + pinguinii portocalii si era benga dafinitiv!!!
Work in progress, but not over the night and not without specific equipment …
Stie cineva cat dureaza operationalizarea sistemului HImars?
ma intreb daca ‘inamicul fictiv’ chiar ar ataca pe bune cu o treime din fortele si tehnica comasate la granita cu Ucraina, cat timp i-o lua sa ajunga, sa zicem, de la Odesa pana la Bucuresti? 3… 4… zile… saptamani…?! :/
Depinde de suspensii si pivoti !
O vesnicie
Pe langa ,,inamici fictivi” mai avem si aliati reali
era un scenariu fictiv. asa, baieteste, cred ca ii ooresc mai degraba drumurile noastre desfundate si liosa de autostrazi decat unitatile de… Humwee ?
Foarte putin, in jur de 24 de ore fara ajutorul Nato
Au fost niste articole pe subiect in site…
Pana la alea 24h samagonul spre crimeea to cu cisterna pe pod se cara
Mai au de traversat si Ucraina , asa ca….
pai o traverseaza. cuceresc odesa intai. fac o pauza se un an si pornesc mai departe. cate le-o lua de la Odesa la Bucuresti?! Asa, parte-n parte, nu cu NATO etc.
Salutare tuturor ,atât timp cât datoria publică e tot mai mare și statul român e împovărat , și nu se schimbă radical nimic doar vrăjeală ieftină pentru presă. Vedem ce echipamente avem ,T55 , Mig 21 ,fără submarine fara o eficiență profesionalistă a industriei naționale de apărare. Atât timp cât noii cumpărăm pulbere pentru munitie din Serbia, Muntenegru ce mai poți spune
mi s-a parut ca l-am vazut pe severin tipand za rodina dintr-un tab tinta
Este un exercitiu f bun, am aratat ca putem acoperii cam toata paleta de arme : aviatie si Patriot pt spatiul aerian, Himars pt lovituri de precizie ( sisteme inamice AA, etc), atilerie reactiva si tunuri, eliciptere cu putere de foc din zilele noastre, blindate cu tun automat, tancuri ( cam invechite), sisteme AT pe toate palierele ( din aer, infanterist, IFV). Marea absenta a fost drona pt dirijarea focului . Acum nivelul de pregatire se poate imbunatatii, volumul de tehnica la fel, se poate trece la echipamente mai moderne pe anumite segmente ( ex elicoptere) dar per total e un semn bun, o directie imbucuratoare.
in poligon poti face si cu obuziere de la 1900 dar intr-un teatru mobil ai nevoie de obuziere autopropulsate
Sa nu ne culcam e o ureche …
A fost si drona acolo. Sunt pe net cateva poze cu un cercetas/jtac/jfac care se uita intr-unndispozitiv, in timp ce controleaza un joystick mic, cat un trimmer de mic.
Corul bocitoarelor! Nu e bine că se antrenează, dar nu e bine nici că nu se antrenează! Ce ați fi vrut, să simuleze un desant în Crimeea?
Exercițiu în sine îl luați rupt de contextul ultimelor 2 săptămâni.
Nu fii caraghios.Indiciu:de cate ori e cate o marime si un crainic care anunta “acum intra in scena ursul polar Fram pedaland pe bicicleta” nu e pregatire ci fix circ.
Trasul ci AG-7 din standul ala nu are nici o tangenta cu o operatie de aparare moderna.E cel mult exercitiu de tragere la tinta,chestie utila dar care se face in garnizoana,la nivel plt-companie,nu cu o hoarda de trupeti.
Si totusi am folosit tot ce avem mai bun in dotare. Am scos jderi, piranha, bizoni, infanterie, mig, f, pume, artilerie, rachete. Coordonare cu aliati, manevre in teren poate ar trebui sa apreciem un pic munca depusa pentru exercitiu si sa nu aruncam cu rahat, romanian style…nimic nu e bine la noi
Si sa-i fereasca Zamolxe sa le treaca prin cap sa vrea sa le foloseasca la razboi cum au facut la aceste exercitii.Nimic nu e mai periculos decat un prost stresat care trebuie sa ia decizii acum 5 minute.O sa faca un kkt,iar el nu va fi de vina pt ca doctrina,pregatirea,sufletul lui Avram Iancu etc…
Nu,nu apreciez superficialitatea.Btw,cand aia adversarii fac rahaturi de astea le numim corect,circus.
chiar si la circ, superficialitatea se poate dovedi fatala
sunt convins ca aceasta umila mutare de pion a pus pe ganduri potentialul adversar
insignifiantii de romani si polonezi au nervul sa coopereze si sa ameninte a XIVa – cred ca acesta a fost mesajul, mai ales ca au fost prezenti si presedintii
Îmi pare rău că ai văzut doar partea cu Fram ursul bipolar!
Oare? Se vor revărsa rușii spre București prin Poarta Focsaniului in 24 h? Păi ca să se reverse trebuie sa se acumuleze. Pot face asta pocnind din degete, nebagăți în seama de sateliți, de drone, de cercetași din teren? Ar trebui ca Maskirovka lor sa ajungă pe un nivel neimaginat astăzi sau ca Unchiul Sam să-și age picioarele în Marea Neagră și România. Ma rog…
Altfel, totul seamănă cu revărsarea rușilor lui Iakubovski prin Fulda Gap și marșul lor irezistibil la Atlantic în mai puțin de doua săptămâni, călcând sub senile toată floarea vestitului Apus. Le-a ieșit, nu, ca doar aveau jde mii de T-uri, mii de Mig 23, sute de SS-uri, BTRuri iarăși fo 50.de mii… Și?
Desigur, avem un handicap tehnologic și numeric fata de rusi. Sunt convins însă ca la manevrele 2022 vor fi și niște game changers ca HIMARS, NSM, drone, you name it….
Cu vreo 6 miliarde de euro pa an. manevrele forțelor noastre vor arata mai impresionante dela an la an.
NSM de prin 2024 o sa avem. Io sper la niste drone Hermes 900 (sa ma auda ce-L de sus sper). ???
Scenariul portii focsaniului este unul foarte luat in serios (si de noi/si de americani si inclusiv Nato) si trebuie sa consideri ca au fost aplicatii recente in zona, ca atare.
Coroborat cu incapacitatea infracstructurii de a suporta vehicule grele (50- 70To) – s-ar putea sa ne declaram ingrijorati… chiar daca suntem in NATO.
In ce-i priveste pe rusi – tocmai au demonstrat ca datorita capacitatilor pe care le au (inclusiv logistice) pot sa se mobilizeze foarte rapid capabilitatile militare oriunde pe teritoriul lor. Si poate chiar mai rapid decat NATO.
Sa nu mai punem in discutie ca au trupe/armament/munitie in Tranistria, de unde se pot misca foarte repede.
Faptul ca scenariul asta e luat in considerare de NATO ne arata ca ar trebui sa actionam ca atare si chiar sunt planuri „statice” pentru a sprijini zona,
Nota – s-ar putea s nu vedem anul viitor NSM … la eercitii/demonstratii/whaever …
Ce marime are poligonul? La ce distanta a tras larom-ul. Si dronele?
De ce nu au participat HIMARS-urile? Cred ca pentru ele era nevoie de un alt scenariu, în care trupele rusești din Transnistria ar fi fost în bătaia lor. Cred ca anul ăsta un astfel de scenariu nu ar fi fost politically correct. Așa, i-am lăsat anul astanpe ruși sa treacă nederanjati Nistru și Prutul și prin Gagauzia.
si cu ce sa traga HIMARS, cu muntiile alea putine si scumpe?
important ca cei din Tiraspol clipeau des din benoacle
Poligoanele noastre terestre nu sunt omologate pentru HIMARS. Nici nu pot fi omologate, toate poligoanele nu au adancimea necesara respectarii regulilor de siguranta in caz ca o racheta o ia razna datorita unui defect de fabricatie. Trebuiesc asigurate limite de siguranta pentru bataia maxima (300km). La Capu Midia se poate, in poligoanele terestre nu. Nu stiu daca HIMARS are munitie de instructie gen PRND S5 care poate fi tras cu dispozitiv teava introdusa de APR cal. 122mm.
aia ar fi o idee ca Himars sa traga la instructie cu APR-122.
Ideea este să faci revizia tehnica la 200 TAB-uri, dai jos turela și montezi o teleoperabila cu 2mitraliere de 14,5 și un sistem Apra. 100 de bucăți refolosesc mitralierele din vechile turele iar 100 folosesc o teleoperabila cu 2 mitraliere de 12,7 și 4rachete antiaeriene. Așa ai capabilități terestre la distanță medie și o capacitate bună de luptă împotriva dronelor și la joasă înălțime, totul pe o platformă amfibie.
@Iulian
Au tras la Cincu, la SG 17, Himars-urile americanilor, TOD.
A fost postat filmulet chiar aici, cind s-a discutat despre aplicatia respectiva.
Parerea mea, hîc…
Very nice.
Cel mai important aspect mi se pare prezenta polonezilor.
Avem din nou un aliat in estul Europei si pariez ca tarile baltice tin si ele aproape
la diji-niuz,divizia 82 aeroportuara…si am stat.
Brigada tata… aeropurtata. Nu spec-ops, ci separat de specopsi, brigada aeropurtata. Se aude la mapn acolo? Ca o fi regiment la noi, ca noi „e” mici, este cu totul alta poveste.
yap,e ceva ceva ce trebuie regandit mai ales dupa insistenta cu care nato exerzeaza desanturile aeriene.
Astea sunt abct noastre cu t55 si piranha 5?
parca se misca mai bine polonezii cu rosomak. probabil lipsa de experienta pe p5 sau mentalitatea aia de sa le tinem noi sa nu tragem de ele…
https://www.edrmagazine.eu/german-army-the-future-fires-concept
@Robi. Neamtu’ ala viseaza cu ochii deschisi, la ce reduceri de buget militar pregateste Germania din 2022. AKK saraca da din colt in colt sa carpeasca gaurile, cica aproape juma’ din aviatia de vanatoare e de facto fara piloti, iar daca vin Verzii la anu’, aleluia!
Apoi, ce vazuram aci e sketch de propaganda, nu adevarat exercitiu militar, teatru ieftin pe bani multi. Singurul lucru bun din eveniment mi se pare relatia cu Polonezii, care ar trebui incurajata si dezvoltata la maxim, desi nu-mi fac iluzii ca am vedea brigazi de Rosomak aparand Moldova, deja ca le-ar fi cam greu sa ajunga si probabil proprietarii ar avea ei insisi mare nevoie de ele.
Cata vreme NATO functioneaza corect si SUA se tine bine nu cred ca suntem in vreun pericol (de unde si complezenta naiva a sefilor), dar strategia noastra ar trebui articulata si pe „worst-case scenario” – UE in rahat, NATO in moarte clinica (vezi comentariile lui Macron), SUA complet ocupata cu altele.
Lucru bun si de apreciat, exercitiul este necesar. Ce as fi dorita, ca in locul Pumelor sa fi vazut ceva libelule adevarate. La cit mai multe!
https://www.youtube.com/watch?v=H5kfj2nZL38
bule buleee… libeluleee…
https://www.hotnews.ro/stiri-defense-23873259-elicoptere-black-hawk-babadag-cetatea-enisala.htm
Totusi de ce atacam cu iar si mig21 cand avem f16 sau ala e doar de decor???? Pilotii tre sa capete exp pe f16 pe mig au si nu le mai trebuie. Sper din tot sufletu ca f – urile noastre nu sunt chele la armament ca daca e asa suntem prea prosti pentru secolu asta
Chele nu sunt, erau si pe aici articole ca s-au cumparat bombe extra pe langa rachete aer-aer. Dar am o banuiala ca la fel ca la Patriot sau Himars, costul e maricel si la ele.
@gogu…ce se vede in film e show pt notabilitati. Atacurilea cu MiG-21 Shturmovik style cred ca nu mai sunt luate in considerare.
De asemeni…avem si noi poligoane mai realiste adica de-alea care sa includa machete de localitati, padure, lucrari de arta (poduri, tuneluri) ca sa se poata simula niste scenarii mai realiste?
Doar nu va imaginati c-o sa avem de-a face doar cu rusi imbecili care o sa stea cu tancurile pe un deal asteptand sa dea ai nostri dupa ele cu tot ce le vine la indemana.
In scenariul fictiv, rusii ataca cu niste blindate „pozitiile fortificate” expunandu-se cat incape, in scenariul realist ar fi atacat probabil cu Smerch/Uragan/Grad + aviatie. Repet, sunt sigur ca exercitiile propriu-zise au fost mai realiste, ce-au filmat aia de la HN a fost ground/airshow-ul pt. politicieni (care marca banul).
Probabil pentru ca f16 sunt folosite/gandite pt interdictie aeriana fiind cele mai moderne avioane care le avem in dotare.
La min 4 : 25 din al doilea filmulet, F 16 ataca la sol.
Au munitie din belsug pt mig-uri (cred), si e pacat sa no foloseasca???
Avem mai multa experienta pe Mig 21 decat pe F 16 in misiuni de atac la sol,desi mi se pare cam desueta utilizarea bombelor neghidate.
Poate sa ma lumineze si pe mine la ce distanta sunt eoliene-le alea de poligon?
Par cam aproape pentru un asemenea scenario/poligon – poate gresesc….
Heloo ?
Un circ cu accente comice parca desprinse din peisajul nord coreean, daca cautam bine pe net gasim aceleasi sabloane in anii 90 si inainte de 89. Dumnezeule ma intreb unde au gasit acel „crainic” vorbitor de engleza ? oribil, numai in emisiunile Pro Patria din 90 mai auzeam asemenea limbaj. Asta nu a fost exercitiu, a fost un fel de parada de vechi si nou presarata cu trageri. Mai bine s-ar fi jucat un Panzer General, era mai tactic. Daca in mod absurd o sa fim atacati din E si pe teritoriul nostru nu ar exista contingente aliate, cat am rezista?
Mie mi-a placut cum se intra la gramada, numai taburi vestice, care trageau cu ardoare in carcase de TAB -uri si tancuri vechi care nu pateau nimic. Poate la sfarsit unul a luat foc, cred ca au dat cu sticle incendiare! Si cele 2 IAR 330 se miscau cam incet. Am observat ca elicoptere rusesti se miscau mult mai repede cand atacau aeroportul din Donesk, aeroport aparat de romanii din Bucovina de Nord si din sudul Basarabiei.
Din ce-am vazut eu, ca nespecialist, si noi si polonezi o sa luam bataie. Plus un F 16 romanesc al carui motor dadea rateuri!
Adevărul este ca la manevre din astea cu proiecții powerpoint și pauze de cafea, împănate cu metafore smechere gen ‘shape the battlefield’ sau ‘forward edging’ nu ii bate nimeni pe frații americani. Dacă și vremea tine cu noi, nu ploua, e soare, cum am avut norocul și la manevrele astea, rusu’ n-are nicio șansă.
Mai nasol este când trebuie sa ii dai borșul inamicului sau sa te tăvălești cu el în țărână. La faza asta fratele nostru mai mare nu sta la fel de de bine, și evident nici noi. Vom da evident vina pe lipsa de blindaje reactive, pe lipsa unei aviații 4.x cel puțin, submarine, zmee, etc., lista e lunga… Ca doar n-o sa ne batem noi îngropați în pământ în Baragan cu Spike-urile lângă noi, sau țintind cu arma cu lunetă dela ferestrele din Drumul Taberei… Astea sunt prostii din epoca luptei întregului popor, doctrina ceaușistă, evident.
Lăsând gluma la o parte, as vrea ca MApN sa cumpere un oraș din ăsta muribund, sa zicem Orașul Victoria (e și aproape de Cincu!) și sa organizeze niște manevre de lupte urbane. Parte-n parte! Cu baioneta între dinți și cu siragul de grenade atârnate de gât. Așa, ca la Stalingrad, sa le arătăm rușilor ca nu sunt singurii cu sânge în instalație. Sau ca în Mazar i Sharif. Sau Kandahar. Sau Hue. Sau Da Nang.
Pentru realism și transferul de know how propun angajarea specialiștilor afgani care o frig prin Timișoara și a vietnamezilor de pe șantiere. Ba chiar și a nepalezilor Gurkha care lucrează prin HORECA.
lasa filmele cu supereroi.
Rambo?
first blood capodopera,restul duzina.
Zvonuri de prin armata RSR, pre ’89
S-au organizat un fel de lupte/trageri full pe insula Ada Kaleh ce urma sa fie inundata dupa umplerea barajului de la Portile de Fier.
Vag parca ne-au aratat si un filmulet….. Poate o mai exista….
Oricum, prea vechi….
Asaltul
https://ms-my.facebook.com/Centrul.Televiziune.Film.MAPN/videos/530981560399192/
Vechi …. hmmm
Toate-s vechi si noua-s toate…
Inafara de MiG-15 ( S-102 ) , aruncatoare de flacari si T-34 care ataca parcul , pe restul le gasesti in dotare .
Multam….
Parca se vede o testoasa Ninja, forma aia mai rotunjita de la T 55….
In rest, foarte profie :)… Dar cred ca ingrozitor de static, sablonard asa, si pentru anii aia….
Poate ma insel….
Da , asa este , majoritatea tancurilor care participa la actiune sunt T-55 , inclusiv cele cu dragor de mine .
T-34 apar in contraatacul dat in parc , ba si unul ingropat , sub o plasa de mascare la inceputul filmului in secventa opririi atacului initial .
T-34 au fost casate , dar T-55 este inca in dotare .
Judecand dupa situatia acelor ani , eu personal cred ca s-au facut eforturi la asigurarea de material necesar filmarilor .
Nu ma refer la asigurarea cu doua tipuri de uniforme si casti , munitii si explozivi ci la materiale care atunci erau deficitare, cum ar fi tuburile de PCV pentru instalatii electrice ( folosite la incarcaturile alungite purtate , nu cea reactiva ) , sine , sarma ghimpata , si mai ales ciment , imi amintesc ca tata primise repartitie/cota de ciment pentru constructia casei in acelasi an si a fost foarte redusa .
Noi ce facem când ne-or ataca rușii? Ieșim și noi la o terasă (ca Iron Dome tot nu avem)?
https://inliniedreapta.net/corespondenta-din-israel-am-un-minut-si-jumatate-de-cand-suna-alarma-pana-cand-ar-putea-cadea-racheta-lansata-din-gaza
De ce ar ataca rusii Romania ? Mai usor cu scenariile alarmiste ca nu au sens.
Pun pariu ca in 2013 nu credeai ca rusii ar ataca in vreun fel Ukraina. Mai nou, doctrina militara rusa desemneaza NATO in mod explicit ca inamic. Daca tu te gandesti sa te duci la sala in momentul in care smardoiul cartierului te ameninta ca diseara ti-o da la bot, cred ca esti intr-o mare belea…
Foarte bine, hai cu tavalitul utilajelor in poligoane, sa ne obisnuim cu ele… Dar, vorba cuiva de mai sus, inamicul ala potential nu are comportamentul ala… Si sa il ataci cu teava zburatoare plus soimi… Si tragi in tancurile aluia cu vestitele tunuri de 100… Serios, vrem sa moara inamicul de ras, sau cum? Hai cu ceva mai de secol 21, ce naiba…
Teoretic poti sa ai dreptate, practica din Ucraina se pare ca este in favoarea tunului de 100mm. Este ok, chiar foarte eficient in anumite situatii:
Armor: Towed Anti-Tank Guns Make A Comeback ( MT-12 (100mm), called the MT-12R Ruta was particularly effective ) – radar pt. luminozitate redusa
https://www.strategypage.com/htmw/htarm/20150428.aspx
A fost folosit in rol AT si in N-K+ATGM+RPG+santuri AT si a oprit inainterea blindatelor azere.
Pt suportul infanteriei este rolul cel mai indicat pt. el in razboiul modern.
Munitie pt. IAR si MIG producem, pt. F16 importam. Deficit de muniti au si americanii iar capacitatile de productie sunt limitate, deci trebuie sa stai la rand ca sa primesti (mai ales in perioada asta). Asa ca ceva prudenta nu strica.
Plus de ce nu am folosi tot ce avem in dotare, nu cred ca rusii sau niste insurgenti s-ar supara daca i-am lovi cu MIG sau IAR. Alta a fost problema exercitiului.
E putin mai complicat. Pozitii fortificate in camp deschis, au vazut armenii cam ce inseamna. I-au tavalit azerii cum au vrut. Iar inamicul ala potential exact in camp deschis nu il opresti. Nu vorbim de insurgenti, ca nu prea e realist. Iar atacul cu MiG si Soim in conditii de spatiu aerian controlat de inamicul ala – din pacate, caci cu siguranta nu se pune problema sa il controlezi tu in faza in care el e calare pe tine, e ca… Pacat de piloti.
Tunul ala de care razi poate trage pana la 21 km (folosit ca artilerie de camp) . La 500 m cam cat a fost distanta de angajare a blindatelor in Donbas putine tancuri ii pot rezista.
Cunosc jucaria. Si cu zorzoanele israeliene pe el. Spui de Donbas? Da, in conditiile de acolo. Dar eu nu cred ca scenariul ala e de luat in calcul. Vezi mai degraba cum lucreaza in Siria, de exemplu.
Mediul, adversarul si tehnica ar cam fi cele din Donbas nu din Siria.
Si acolo s-a folosit la greu artileria tractata.
Mediul, clima si tehnica folosite in Donbas sunt mai aproape de ce este la noi si de presupusul adversar. Siria iti ofera alte invataminte. Ce este comic in discutiile purtate la acest topic este faptul ca sunt bagate in malaxorul bagatelizarii si categorii de tehnica aflate in dotare care inca mai mai fac fata cerintelor campului de lupta. Faptul ca nu avem artilerie autopropulsata este un mare minus, asta nu inseamna ca artileria tractata si-a a devenit brusc irelevanta. Rusii folosesc o gama larga de piese din aceasta categorie, SUA foloseste artilerie tractata (M777, M102 si M119,ultimul un obuzier usor de 105 mm conceptie britanica) si alte tari, in Nagorno Karabah sa nu crezi ca azerii au castigat doar cu dronele, au pritocit liniile armene cu artilerie tractata. Este la moda sa vezi doar elementele spectaculoase si sa pierzi din vedere ansamblul.
@anla, daca am avea elicoptere grele (o varianta abordabila ar fi EC725) artileria tractata ar putea fi aeromobila. Doua elicoptere ar putea asigura transportul unei piese de artilerie (unul tunul (la limita tehnica pt piesa de 152mm), celalalt munitia).
Si da, Rosomacii par mult mai vioi, poate au mai putine restrictii la conservare… Trag polacii mai mult de ele, na, alt buget, alti oameni…
Salut!
Poate aveti timp sa comentati si Tomis 21, mie, ca observator putin priceput mi s-a parut ridicola tragerea Marasestiului cu artileria, poate mai putin CIWS-ul.
Oooo iar scoatem rablele la parada. Rade dracu toata lumea de noi cu artilerie tractata, tancuri din mileniu trecut si mli pe roti… Vai mama noastra. Doamne ajuta cu spike ca putem beli un blindat “inamic”. In rest fier vechi si arme de muzeu. N-am vazut macar 10 lovituri consecutive trase de autobuzul blindat al infanteriei, sa nu se topeasca tunul. Sunt armate in Africa cu tehnica superioara. Noi avem erectie cand vedem o companie un apr sau himars… vai mama noastra
take is easy man!
Deci in urma evenimentelor din Israel????se confirma Iron Dome cel mai bun si eficient sistem din lume testat in conditii reale de lupta si solicitat la max. Pe cand la noi se aude MAPN sau dormiti iara???
@gogu…iron dome deocamdata lucreaza in anumite conditii, impotriva rachetelor artizanale, venite din directie cunoscuta, samd. Dar intr-adevar, pe nisa lui pare sa fie cel mai testat. Curios cine vor ramane primii fara rachete, israelienii sau palestinienii. Nu ma asteptam sa aibe palestinienii literalmente mii de rachete, mi se pare dubios si cand au avut timp sa le faca si din ce si unde. Cred c-au mai inchis si israelienii cate un ochi…
Iron Dome designed to counter short-range rockets and 155 mm artillery shells with a range of up to 70 kilometers. Stelian eu cred ca near fii de folos cate 1 2 sisteme macar in 3 5 orase din Romania cu puncte sensibile. Doar putem face o gandire simpla tot ce a lansat hamas sa nu fie interceptat si sa cada in orase peste populatie si apoi vedem valoarea sistemului cu adevarat!!!! Admiratie pentru Israel sa fii inconjurat numa de dusmani care musca din tine si u sa rezisti unde mai pui ca le dai si lovituri devastatoare brv lor asta da armata????????
uitilitatea sitemului este aplicabila Israelului pt Romania este inutil,poate fi util sa protejezi fara sa faci contrabaterie avanposturi in teritoriul inamic unde inamicul foloseste doar tipul ala de arme pt a te ataca,si nu stiu cand intr-un razboi in est ai ajunge in aceea situatie, poate ucraina sa il achizitioneze pt a isi arata bunavointa fata de „trupele separatiste” si doar sa se apare fara sa riposteze la tirurile „separatiste” , sunt alte lucruri mult mai urgente de achizitionat pana sa iti permiti luxul sa iti dotezi armata si cu asa ceva
Utilitatea Iron Dome…..Pentru Romania inutil…serios, de ce Ungaria de ex il vrea? De inutil? Daca it trimit niste prieteni vreo cateva zeci de Smerch-uri combinate cu niste Kalibr, cred ca iti schimbi instant parerea…
eu zic sa citesti comentariul meu din nou,si sa te uiti pe harta,rusii au probleme nerezolvate inca la un avanpost in Marea Neagra ,Crimeea care poate fi izolata daramand un pod si mai e mult pana sa dea cu Kalibr pe teritoriul unui stat Nato ca asa viseaza Val ,si ca sa intelegi de ce e inutil Iron Dome tre sa intelegi achizitiile trecute alea Romaniei ,Modernizare ASOC facuta de Locheed-Martin 2008 :
https://news.lockheedmartin.com/2008-10-28-Lockheed-Martin-Completes-Modernization-of-Air-Defense-System-for-Romania
https://news.lockheedmartin.com/2016-02-22-Romania-Increases-Inventory-of-Lockheed-Martin-Radars
https://news.lockheedmartin.com/2017-11-30-Lockheed-Martin-Romania-Sign-Agreement-for-PAC-3-MSE-Missile
https://news.lockheedmartin.com/2014-05-13-Romania-Welcomed-Into-The-F-16-Family
ttps://www.rumaniamilitary.ro/romania-cumpara-in-sfarsit-radare-de-artilerie-moderne
chestia e ca tps 53 https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/tpq-53.html cam are aceleasi functionalitati cu https://global-def.com/2019/12/06/cehia-va-achizitiona-radare-elm-2084-mmr-iron-dome/
asa ca esti sigur ca o sa luam vreodata Iron Dome
@val…nu stim daca Iron Dome intercepteaza Smerch sau Kalibr. Daca ar fi asa meseriase n-ar mai exista nevoia de Prastia lu’ David si Patriot in Israel.
Deocamdata se descurca cu atacuri medii cu rachete rudimentare cu traiectorii balistice previzibile. O chestie pe care o au dificila gunoaiele alea cu care arunca Hamas fata de rachetele militare e grosimea materialului, sunt facute din teava de oter 6-7mm grosime care inseamna cam ca blindajul de la TAB.
Sistemul Grad folosit ca la carte nu cred ca are probleme in a satura sistemul Iron Dome. Un BM-21 pe sasiu Ural are 40 de rachete, in Ucraina (care nu a fost cea mai nasoala chestie ever) sunt filme chiar si cu 10 camioane care lanseaza in mod rapid fire. Asta inseamna 40 de rachete in aprox. 20 secunde pt fiecare camion, adica in jur de 400 de rachete in 25-30 de secunde cu tot cu rachetele de calibrare daca vor sa faca asta. Cam asta inseamna baraj de MLRS nu scalambaiala aia a Hamas:
https://www.youtube.com/watch?v=HjlahuHaSP0
Iron Dome e un sistem antiterorist in principal, inca nu e verificat impotriva unor tinte militare. Sigur, daca vrei sa aperi poate un cap de pod sau un sector de concentrare e mult mai bun decat nimic dar e departe de invincibil.
Cautand eu niste filmulete cu baraje de Grad dau peste unul care-mi arata pt. a cata oara ca rusii astia sunt o specie aparte:
https://www.youtube.com/watch?v=SwiKeOpI5jM
Aia stau cu copiii pe umar langa barajul de artilerie reactiva. O racheta de-aia poate oricand sa fie defecta si sa o ia aiurea, sau sa se faca o gresala la ochire, gen:
https://www.youtube.com/watch?v=Fel7qk0gBBo
” IRON DOME™ Is a multi-purpose combat proven system that detects, assesses and intercepts incoming artillery such as: C-RAM, Cruise Missiles, Precise Guided Missiles (PGM), UAVs, Air Breathing Threats (ABTs) and dense salvos.
………….
Other members of the family: I-DOME™ is the all-in-one mobile version, on a single truck, providing protection for motorized or mechanized troop, as well as point air defense for military, industrial and administrative installations. C-DOME™ is the naval version, applying proven capabilities, naval threats protecting ships and other sea-based strategic assets. ”
https://www.rafael.co.il/es/worlds/defensa-aerea-y-antimisiles/iron-dome-family/
@gogu, daca vbim de posibilitatea unui razboi in care sa fie implicate state si nu tot felul de „voluntari” nu stiu cat de util ar fi ID pt apararea oraselor sau a punctelor importante (poduri, centre de comunicatie, samd) pt. ca alea in mod normal sunt atacate cu Kalibru sau balisticele Tochka, Iskander sau chiar Kinjal (ultimele trei inabordabile de catre ID din cauza vitezei terminale f mari). Pt. ultimele trei interceptia se face cu Patriot sau THAAD.
Mda … ar cam trebui niste drone si niste elicoptere de atac …si repede !
Mai bune decat elicopterele de atac ar fi binevenite niste escadrile suplimentare de avioane multirol.
La aceleasi exercitii asista si Putin anual. As puncta ca a fost mai impresionant ce am vazut aici.
Legat de Rusia cu riscul sa dezamagesc, are pib-ul pe locuitor 9.800 usd adica similar cu al Bulgariei.
Noi economic cu un Pib de 14.400 pe locuitor suntem mai aproape de polonezi fata de rusi.
De ce e asta important? Pt ca fiind cam cu 30-35% mai bogati ca Rusii ne vom moderniza armata mai rapid deci avantajul tehnologic ar putea sa fie la noi in termen lung.
Pare poate ireal ce spun dar totusi noi nu suntem asa de praf. Reformele noastre de piata au dus la o crestere a prosperitatii nationale mai ales in marile orase, conparand cu dictatura aia kgb-ista care e sub sanctiuni si izolata international.
App, noi si Polonezii impreuna exportam aproximativ egal cu intreaga federatie Rusa. (Noi 85, plonezii 220 si rusii 350mld)