Textron Shadow 600 si Nightwarden

 

Cei de la Textron Systems Corporation, au anuntat in martie anul curent primirea unui contract din partea U.S. Army de pana la 607 milioane $ pentru sprijin logstic, servicii in teren si sprijin tehnic pentru modernizarea actualelor UAS-uri tactice RQ-7 Shadow Block II Tactical la configuratia v2 Block III. Contractul este rezultatul evaluarii si testarii operationale a acestei noi configuratii de catre armata SUA la sfarsitul lui 2020.

Acest contract se adauga celui in valoare de 66 milioane $ din 2 decembrie 2020, pentru vanzarea a 36 UAS-uri Shadow Block III catre U.S. Army si sprijinul tehnic asociat.

Fisa tehnica a RQ-7B V2 Block III Shadow:

Tabelul cronologic al dezvoltarii familiei UAS Shadow:

In vara lui 2011, o noua versiune de test a Shadow, numita STTB, a avut primele zboruri.

In 2012 au inceput zborurile de test ale versiunii M2, care se bucura de anvergura extinsa la 7,6 metri si fuselaj modificat pentru a gazdui un motor mai puternic Lycoming cu 3 cilindri si 60Cp. Noul UAS are 54 de kg in plus, ajungand la o masa maxima de 330kg, si o anduranta de 16 ore si plafon de zbor de pana la 6,1 km. Performantele de zbor il apropie de clasa 4 de UAS, cum este cazul MQ-1 Predator. M2 poate acomoda un radar cu „apertura” sintetica (SAR), sisteme de supraveghere, recunoastere electronica (SIGINT) sau razboi electronic.

 

Distanta legaturii de date poate fi extinsa dincolo de raza vizuala directa cu ajutorul conexiunii SATCOM.

Shadow M2 foloseste aceleasi componente interne ca RQ-7B Shadow 200 (80-85% componente comune cu Shadow V2) si este compatibil cu infrastructura de operare a acestuia, lansatorul necesitand insa modificari datorita masei crescute a UAS-ului.

In iunie 2017 Textron au anuntat Nightwarden UAS ca fiind varianta de productie a programului de dezvoltare Shadow M2.

Nightwarden

Astfel, Nightwarden TUAS are o raza de actiune de 1100 km asistata de comunicatie prin satelit, o viteza maxima de 170 km/h si o anduranta de 15-18 ore (cu rezervor auxiliar). UAS-ul are un plafon maxim de zbor de 4900 m, cu o masa maxima la decolare de 340 kg si cu o magazie cu capacitate duala de sarcina utila cumulata de 59 kg.

Familia Shadow poate fi echipata si cu armament usor, cum e cazul bombitelor FreeFall LMM (Martlet), iar Nightwarden este dimensionat si pentru echiparea cu Hellfire.

Armata romana se echipase la un moment dat cu Shadow 600, de vazut cate mai sunt operationale. La o adica, dupa cum se vede mai sus, exista optiuni de modernizare a sistemului si chiar de suplimentare cu noile UAS-uri, compatibile cu sistemele de operare si comanda-control.

ShadowV2_BlockIII_Datasheet

 

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.textronsystems.com/our-company/news-events/articles/press-release/textron-systems-awarded-contract-us-army-upgrade

https://www.textronsystems.com/products/shadow-tactical-unmanned-aircraft-systems

https://www.textronsystems.com/products/aerosonde

https://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.php?aircraft_id=1819

 

Articole pe teme similare:

. https://www.rumaniamilitary.ro/uav-si-senzori-electro-optici-pentru-mapn

.

27 de comentarii:

  1. La noi ce se mai aude cu dronele alea….tot sub pres proiectul?

    2
  2. „bombițe”?

    2
  3. noi intrebam si ne dorim pentru Armata Romana. PDFuri la MAPN sunt din belsug. Dar, hai, sa fim consienti ca RO e in gaura mare bugetar. Inflatie, deficit. Cine a zis ca aceasta criza se apropie de final, a mintit. E la inceput si cea din 2008 va fi pistol cu apa. Eu zic ca in urmatorii ani… va bate vantul prin programele noastre de inzestrare.

    3
    • In 2008 scazuse global cererea la orice, pietele se prabuseau. Covrigul doar a reasezat-o favorizand livrari / servicii la distanta pt cei de acasa iar la lockdownurile de dupa primul s-au organizat altfel si oamenii. Romania a avut ani intregi de scadere economica si a investitiilor din 2009 incolo, acum avem crestere iar din primul an. Noi parem sa fim mai norocosi ca alte tari, fiind in UE (https://www.ft.com/content/f99210c9-c909-4325-8f6b-6684faabef0a). Si mie mi-e frica de la toamna incolo, daca e un val mai agresiv, plus ca e clar ca vor fi mai putini bani de armata. Dar programe mai mici gen drone tot zic ca se fac, fie si de la presiunea aliata. Avioane, corvete si altele scumpe mai cu taraita. Vedem ce iese.

      2
  4. Guys, la noi o ploicica a futut tot DN1 si faci 2 ore don Sinaia la Brasov. Inca un pic si ploicica „torentiala” decupa nordul tarii de sudul tarii pentru o zi cel putin.
    Ce dracu tot visati voi la drone de atac ca nu inteleg deloc !

    13
    • https://youtu.be/dbtoFHCqrcI. Noul avion de vanatoare rusesc, generatia V. Prezentat astazi la MAKS. Se poate un articol despre el? Multumesc

      • Despre ce? O macheta frumoasa! Altceva , ce ar putea contine un articol?
        Mai vedem cum e cu primul zbor în 2023, dacă are motor, radar AESA, rachete hipersonice, costuri mici de intretinere…. mai e mult pana departe. Nu-i lucru usor realizabil.

        5
        • Salut. Din ceea ce a scris presa occidentala, nu este o machete. ” The Aviationist ” ” Defense News 360° ” ” Jane’s ” il prezinta ca un prototip. Am intrebat, ce inseamna asta pt exporturile de armament al Rusiei, cum complica echilibrul geopolitic, etc.
          De ambii mei bunici au avut ” grija ” rusii in lagare… Cu asta, cred ca ma spus tot, sindromul Stockholm este pt altii!

          1
    • De la foarte probabil la sigur e cale lunga numai construirea unei noi piste ia 2 ani de zile la CT doar balizeaza si construiesc hangare daca va fi Mk va fi pe infrastructura veche ,poate nu o sa mai vedm escadrile straine cand o luam pe a noastra

      2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *