Trei variante

Type 31

Se pare ca Polonia a decis asupra unei liste scurte cu trei candidate, in programul sau de dotare cu fregate.

Astfel, pe 27 iulie a fost semnat contractul cu grupul polonez Polska Grupa Zbrojeniowa, urmand ca acesta, cu trei parteneri diferiti, sa vina cu trei oferte separate, iar ministerul apararii sa-si aleaga.

Ideea de baza a acestui concept este relativ simpla: Guvernul alege compania locala care sa integreze si sa construiasca fregatele, iar mai apoi respectiva companie incepe negocierile (la brat cu ministerul apararii) cu potentialii clienti care vin fiecare cu propria sa oferta.

Adica exact ceea ce am propus si noi (RoMilitary) de-a lungul timpului pentru programele noastre de dotare. Pentru ca aceasta solutie iti asigura atat supravietuirea industriei de aparare proprii cat si transferul de tehnologie aferent.

Un pic diferit fata de cazul corvetelor noastre, unde fiecare compania straina trebuia sa aiba un santier propriu in Romania sau sa incheie un parteneriat cu un santier local. In cazul nostru lucrurile mi s-au parut – conceptual vorbind – mai bune, dar Romania detine destule santiere navale si are in curte doi foarte mari constructori europeni (Damen si Fincantieri), Polonia nu are la dispozitie o astfel de infrastructura si de aici probabil diferenta. Ce mi s-a parut tampit, in cazul nostru, a fost licitatia, cand de fapt trebuia sa se mearga pe un dialog competitiv, alegerea fiind lasata la latitudinea marinei militare nu a unui algoritm si ala imbecil.

Indiferent cine va castiga, navele vor fi construite in Polonia prin transfer de tehnologie.

Pe lista scurta sunt companii solide, astfel:

  • spaniolii de la Navantia cu F 100 (nave care sunt astazi in dotarea marinelor din Spania, Norvegia sau Australia);
  • germanii de la Thyssenkrupp Marine Systems cu MEKO A-300PL, ultima varianta a familei MEKO;
  • Babcock International cu conceptul Arrowhead 140. Cum, cel mai probabil, numele ales nu va spune absolut nimic, va informam ca este vorba de fregata Type 31, deja comandata de catre Royal Navy intr-un numar de cinci unitati. Type 31 s-ar putea sa fie o nava de mare succes, mai ieftina decat Type 26 si care are la baza proiectul fregatelor daneze din clasa Iver Huitfeldt. Nu se compara insa cu Type 26 din cam niciun punct de vedere, toate in favoarea Type 26.

Avem asadar F 100, cam singura care poate oferi si sistemul AEGIS (desi nu cred ca polonezii il au in minte), dar oricum o nava foarte, foarte buna. MEKO este probabil cea mai vanduta familie de nave militare din vremurile noastre. O gramada de variante si deplasamente, nimeni nu s-a plans vreodata de ele.

In privinta Type 31, britanicii au gandit-o exact pentru export, ca o fregata multirol pe care sa si-o permita cat mai multe marine nationale.

Dar nu trebuie uitat ca o nava este doar o platforma in sine si cel mai mult conteaza (dpdv tehnic) senzori si armele avute la dispozitie asa ca, indiferent ce vor alege polonezii, ramane de vazut despre ce senzori vorbim si ce rachete vor folosi.

GeorgeGMT

42 de comentarii:

  1. Salut. Eu am fost de acord cu decizia luata de Ciolos, acum am fi avut deja prima corvetta moderna in dotare dar ce sa facem cu asa ghiolbani la conducere.

    6
  2. Isi vor lua polonezii o laie balaie. Au astia o gargara in ei de te doare capul. Dupa ce au stat ani de zile cu mana intinsa ca milogii sa primeasca orice, doar moka sa fie(sub uri de la norvegieni, frecate americane, mig29, sisteme aa si leo 2a4 de la nemti) cand au dat de bani au inceput cu arogantele. Ba ca fac(off course in licenta) 800 de black panther, ba acum isi cumpara sute de abrams. Au facut o porcarie de SPG dintr o turela veche englezeasca si sasiul celui mai performant spg(care o fi fost logica nu stiu). Au dat 5 miliarde$ pe 5 baterii de patriot de figuri ca au icbs integrat si fac loco lansatoarele(de fapt sasiurile ca restul vine via usa).doar ca ce sa vezi nu prea au ce sa integreze cu patriotul via icbs ca si in programul shorad o zgaltaie de niste ani cu tot felul de cerinte aberante. Au dat o caruta de bani pe 48 f16 blk52(cu care nu prea zboara, toate la un loc in 18 ani abia au facut 100000 h de zbor) dar cumpara acum f35. Eu unul chiar nu inteleg cu ce bani vor sa faca toate sf urile astea. Au un buget de doua ori si un pic mai mare ca noi din care papa o armata de doua ori mai mare dar care tine active de vreo 4X mai multe avioane, de vreo 8X mai multe tancuri samd.

    11
    • @Strumpf, „Au un buget de doua ori si un pic mai mare ca noi din care papa o armata de doua ori mai mare dar care tine active de vreo 4X mai multe avioane, de vreo 8X mai multe tancuri samd.”
      Pai matematic vorbind, nu cumva noi suntem aia care cheltuim pe altceva?

      4
  3. Trei fregate foarte bune, armamentul fiind cu siguranta ales că catre marina poloneză. Polonezii sunt oameni seriosi si in ultimii ani au accelerat programele de inarmare.
    În ceea ce ne privește, cred ca timpul începe să ne demonstreze că corveta de 2500 t s-ar putea sa nu fie ceea ce ne trebuie din punct de vedere costuri vs performanta. Cred ca varianta de fregata in jur de 4-5000 t, care să poate apara singura si cu capabilitati avansate anti-sub si anti-nava, este ce ne trebuie. Vezi costurile menționate de constructorii care participă la competiția greceasca, si mai ales la pretul de 550 mil euro cerut de Damen pentru Sigma 11515 in varianta ASW.

    13
    • In my humble opinion, Romania should concentrate its financial resources on the construction of frigates. Time has already passed, just like in Poland, you need to build ships with high firepower. Regards!

      21
  4. Ziua buna. Deschid o discutie de principiu. In conditiile in care:
    – bugetul de aparare este limitat pt. ce nevoi de inzestrare avem, chiar si daca sumele s-ar tripla
    – litoralul romanesc are lungime mica, aprox 180km, ZEE este constituita mai mult din platforma continentala
    – toata iesirea noastra la mare este la o mare inchisa, practic un lac urias, in care actorii relevanti sunt Rusia, Turcia (teoretic aliat) si eventual Ucraina
    – angajamentele navale istorice in WW1 si WW2 sunt minimale
    Ma intreb daca in conditiile astea chiar avem nevoie de tot felul de fregate, corvete si alte nave de mare larga cand de facto noi avem un „green water navy”, o marina de interes litoral mai degraba decat destinata protectiei liniilor maritime (care linii?). proiectiei fortei (care forta si unde sa o proiectam), samd?
    Cadem iar in capcana lipsei de pragmatism si a incurcarii dorintei cu putirinta.
    Personal cred ca inzestrarea are urgente mai mari decat marina si daca tot am da bani pe nave atunci nu navele gandite pentru Atlantic sau Oceanul Indian ar fi rezolvarea.

    22
    • Trebuie sa protejezi ZEE si ruta Constanta -Bosfor

      3
    • La ce tipuri de nave de gandesti? Corvete rapide pana 500 t si submarine costiere pe la acelasi tonaj?
      Totusi, urmarind exercițiile Nato din Marea Neagra, pare totusi sa fie nevoie si de nave cu tonaj mai mare si care să lupte cam in toate mediile, chiar si limitat.

      • Pai cand spunem „exercitii NATO” ne gandim clar si la operatiuni in afara Marii Negre daca vrem sa ne luam acest angajament, ca ajutam si pe operatiuni maritime. Dar asta inseamna la nevoie Mediterana, Golful Persic, Atlantic sau poate chiar mai departe. Cata vreme intelegem ce presupune asta si ne asumam pana la capat e OK din pct meu de vedere. Dar pana la capat nu inseamna o nava capabila sa mearga pana in Patagonia la propriu pe care tinem un tun de 76mm si cateva mitraliere. Ori suntem capabili sa le tinem inzestrate cu „all the goodies” ori mai bine nave mai mici si mai bine inarmate. Sau de banii aia suplimentezi bateriile de coasta.
        Daca ai spus corvete si mai ales fregate inseamna ca la un moment dat NATO iti poate spune (la cum se asaza lucrurile acum) sa le trimiti in Atlanticul de Nord sa-i tempereze pe rusi sau in Oceanul Indian sa se fugareasca cu navele chinezilor. Suntem siguri ca putem duce misiunea asta pana la capat financiar, logistic, uman? Sa spunem ca pt sprijin aerian ne-am baza pe Poseidonurile americane sau englezesti dar aici s-ar putea sa fie cu semnul intrebarii pt. ca au si aia resursele destul de intinse ca sa ne pazeasca si pe noi.
        Sau, putem fi realisti spunem NATO, bai, pe noi sa nu mizati pe partea navala, contribuim cu oameni pt. operatiuni terestre, cu avioane de transport, poate cu multiroluri F-16, poate sisteme A-A, etc si sa achizitionam sisteme navale mai modeste.
        Paza ZEE se poate face cu nave mici, rapide, cu semnatura radar mica, suplimentate de baterii de coasta de calitate. NSM-ul bate 185km, este suficient. La care in viitor se vor putea adauga probabil rachete ale sistemului universal HIMARS.
        Asta ar fi optiunea 1.
        Optiunea 2 ar fi nave de mici dimensiuni dar puternic inarmate, in genul celor catamaranelor taiwaneze prezentate zile trecute. Nave fasnete, f bine (aproape excesiv) inarmate, „ghioage” cum le spunea cineva, capabile de tactica de tip „loveste si fugi” care sa taie de la bun inceput cheful oricarui doritor de aventuri navale. Si care ar putea fi si puncte de aparare A-A inaintate.
        Optiunea 3, cea mai nefericita ar fi achizitionarea de nave de mari dimensiuni (fregate) gandite pt navigatie pe ocean, cu tot ce decurge de aici. Faine pt defilari dar cu capacitati inutile. Veti spune: vai, dar stii ce furtuni sunt in Marea Neagra? Da, stiu, la 200km distanta de coasta in cateva ore esti inapoi in port. Ala care pleaca pe Atlantic sau in Oceanul Indian sa escorteze convoaie nu are optiunea asta, cand a plecat e bun plecat. O nava de aparare a litoralului se intoarce acasa daca se strica vremea, nici rusii n-or sa plece la desant cu „barjele” alea de desant incarcate cu tancuri pe vreme nasoala. Pt. ca nu-s sinucigasi.

        25
        • Mai simplu spus, daca nu poti cuceri un teritoriu pana cand infanteria ta nu este stapana acolo, nici nu poti pretinde ca ai interse economice si de securitate pe mare fara marina nationala bine articulata, daca esti tara riverana la oceanulm planetar.
          Romania – desi nu pare – este foarte dependenta de comertul pe mare, de altfel nici nu-mi pot inchipui economia nationala fara Dunere sau portul Constanta.

          Iar cand ai o astfel de dependenta nici nu se poate pune problema sa nu detii o flota maritima si fluviala serioasa, nu una de parada. Putem spune chiar ca Regatul Romaniei a inceput sa conteze in Europa odata cu dobandirea Dobrogei si constructia portului Constanta dar pana atunci comertul pe Dunare a fost extrem de important pentru noi.

          Actiunile Marinei Romane in cele doua razboaie mondiale au fost foarte importante, atat pe Dunare – in WW1 cat si la MN in WW2. Si au contat al naibii de mult.

          8
          • de am scapa cumva de incomoda insula a Serpilor… 🙂

            1
          • „Actiunile Marinei Romane in cele doua razboaie mondiale au fost foarte importante, atat pe Dunare – in WW1 cat si la MN in WW2. Si au contat al naibii de mult.” – cum ar fi…
            Cate nave a scufundat Marina Romana in WW2 in lupta directa (fara mine, alea-s alta socoteala)?
            Ruta care se termina la Constanta trece prin Bosfor, daca turcii te sustin te lasa prin Bosfor si poti naviga la cabotaj de-a lungul coastei turce, daca turcii ajung cumva la cutite iti inchid Bosforul si faci cercuri in M. Neagra.
            „daca esti tara riverana la oceanulm planetar”
            Marea Neagra e de fapt un lac cu apa sarata, nu o mare care sa comunice in sensul propriu cu oceanul. Cred ca doar Marea Aral si Marile Lacuri americane mai sunt in situatia asta. Mari/lacuri cu valoare strategica aproape nula la nivel global.

            8
      • nu degeaba va dadeam exemple cu nave intre 500-1000t cu capacitati ASW si macar punte de elicopter, daca nu hangar, macar extensibil.
        Dar totusi cred ca alea 4 corvete, avem nevoie de ele, mai ales ca au capacitati apropiate de ale unor fregate. Eu as fi adaugat inca 2 la comanda, poate cu VLS extins, deci capacitati extinse AA, daca nu mai vrem fregate.
        Ce or face cu fregatele, om mai vedea.
        Apoi elicoptere navale adevarate, UAS/UAV, inclusiv clasa MQ-9, nu doar pisaciunile de watchkeeper, ca alea nu pot face lupta ASW, nu au cu ce. Dar si versiune EW. Si poate 1-2 avioane de patrulare marina, ca AWACS n-am sperante.
        Si macar 1 sub, de preferinta 2, ca sa nu fim aproape complet cu fundul in poarta in cazul asta.

        7
        • @stelian
          @marius
          Orice, numai sa arate ca gandesc ceva. Ca urmeaza un plan, ca adaugă o mica capabilitate marinei. Eu unul nu mai pot, cum nu mai pot cu guvernele astea nenorocite si cu nenorociții ăștia de politicieni… pur si simplu încep sa nu mai sper la ceva bun in tara asta.

          8
          • gand or sa inceapa sa „gandeasca”, tare mie ca o sa ne ingrozim… cum au mai comis-o: sa desfiintam artileria, tancurile si sa o dam mai pe Cyber warfare si sateliti.
            Or mai fost episoade din astea, de „aur”.
            Aviatia a scapat de la desfiintare cu o singura escadrila de politie aeriana… a fost cat pe ce!
            Au taiat tancuri si vehicule in stare mai buna decat astea cu care au ramas. Stocurile de piese le-au vandut si acum costa de x ori pretul cu care le-au dat, aproape pe nimic.

            Stralucesc ca niste astre in gandire!

            11
    • Cred ca 3..4 ..submarine sunt tot ce trebuie deocamdata

      4
      • Asta zic si eu… vreo 3-4-5 submarine din astea mai micute si ieftin de intretinut si operat, cu echipaj redus, plus baterii de coasta aranjate in mod stratificat, de exemplu niste Harpoon mai moderne si mai rezistente la bruiaj electronic, in linia intai(8 rachete gata de lansare + 8 de rezerva)… doua baterii este de ajuns, bateriile NSM in linia doi, plus Patriot si NASAMS pentru protectie aeriana si practic declari interdictie oricarui potential invadator… la costuri minime!

        2
    • @stelian
      “ – angajamentele navale istorice in WW1 si WW2 sunt minimale”
      Afirmatia vadeste o cunoastere foarte “subtire” a istoriei privind angajamentele navale ale Romaniei in cele doua razboaie.
      Iar discutia de principiu a tot fost deschisa in articole dedicate pe care cumva bag acum de seama ca le-ai ratat.
      Doar observ.
      In rest, dati-i frate inainte cu armata de infanteristi, daca aia de sus nu sunt in stare sa dea o strategie coerenta si nu intelege importanta marinei, la ce te poti astepta de la poporul roman? Carne de tun… asta-i tot ce stim sa oferim NATO.

      9
  5. Cum de lipseste FREMM ? Mai ales ca va intra si in dotarea licuriciului.

    1
  6. cade guvernul , ce dotare sa mai vorbim, pur si simplu dotarea e pe un viitor nedefinit

    4
  7. Cred că marea urgenta devine 1-2 submarine moderne. Asta ar face mult mai dificila organizarea unei acțiuni ostile Ro în MN.
    Pe de altă parte, după 20 de ani de legislație în domeniul achizițiilor publice cred că pentru domeniul înzestrării cu arme și muniții ar trebui sa existe o legislație distinctă mai aplicată și cu termene și proceduri mai rapide.

    2
  8. Mie mi-ar trebui măcar un cuirasat. Dacă ne vând americanii Missouri ar fi perfect. Îl reabilitam cu vreo cinci miliarde și avem cu ce ne mândri de ziua marinei, ce grătare putem trage…

    7
  9. Harașo, azi sunt muscal.
    vreau sa inaintez spre vest
    ca sa inaintez spre Dobrogea si sa las Odessa/Turcia intacte, e sinucidere
    primul lucru ii dau lui Biden Venezuela, sau ce viseaza el noaptea, sa plece din Mihail Kogalniceanu, Campia Turzii si Deveselu. Baiatul e de Komitet.
    apoi intru in Odessa, rup Ucraina de mare si apoi alipesc Moldova
    deja unii romanasi isi cauta prin dulap carnetele de partid/UTC
    pun ungurii si balegarii sa faca zazanie
    pun coloana a V-a din structurile Romaniei sa produca un razboi civil
    trec Prutul si in 2 saptamani sunt la portile Istanbulului, nu zic 48 de ore, pentru ca turcii se vor bate
    Emmanuelle scoate panglici pe nas, Angela face tumbe
    Biden zice ca asa va trebuie daca nu v-ati facut armata, ca ei nu pot sa va apere la nesfarsit. Asa se repeta senilii.
    cu Regina Mama e mai greu, dar se rezolva

    deci vom avea semne, mici sanse sa atace prin surprindere
    faceti un calcul, daca am baga in vls-uri amirali si generali, cate Tico ar trebui sa cumparam (ca nu cred ca sunt la vanzare cu tot cu tomahawkuri)

    acum serios
    rusii nu vor ataca pieptis si nu atat timp cat sunt americanii aici
    in functie de scenariul de mai sus, mergeti la shopping.

    si putin on topic
    dupa faza cu nord stream, polonezii iau fregate ca să?

    3
  10. 10 salupe din Taiwan….usoare si inarmate excelent ca sa apere ruta comerciala, sa evite aparitia coletelor albe pe plaja romaneasca , 2 Poseidon in aer si un FREM ca sa dea bine de ziua marinei si pt a putea sa te duci mai departe de casa daca te trimite NATO prin oceanul planetar! asa rezolvam problema MN
    daca vrei sa mai pui una sau doua baterii de coasta si niscaiva elicoptere ASW….esti chiar Boss de Boss!
    partea care insa mi se pare interesanta si pe care nu o vad rezolvata prin deschiderea pungii cu galbeni este materialul uman a.k.a. marinerii ….
    nu prea cred ca da nimeni buzna la militarie si ma intreb cine o sa traga de carma daca ne cumparam barci…..
    dupa un efort financiar mare si prin prisma achizitiilor in domeniu e clar ca in urmatorii 40 de ani altceva nu mai vedem…..deci ….parca nu le-as da pe mana oricui
    iar la cum vad ca se prezinta generatia mai tanara …pe unii nu i-as lasa sa atinga nici odgonul….

    6
  11. De ce sa dau bani pt fiare ultimul răcnet daca marinarii arata in ultimul hal, de parcă ar sta numai la grătare și băute? Să dea naibii burțile jos sau să-i dea afara dacă nu pot, să mimeze și ei că își iau în serios meseria de soldat. In primul rand, fizic să fie fit si pe urma scule, dar daca ei nu mai fac flotări de 30 ani … Sa vina rușii la Constanta…de abia aștept?

  12. S-ar justifica pt Marea Neagra asa fregate?

    • Doar după minim 3 escadrile de aviație care să știe și cu anti-naval, vreo 2 poseidoane, 1 awacs și neapărat 3 submarine…așa ai deterrence și poți să te apuci de fleet in being…dar noi vrem sa luăm întâi cuirasatele fara sa avem crucișătoare și distrugătoare pentru protecție. Ah și neapărat tăiat tot ce alcătuiește acum FNR…e o gluma proasta care înghite bani buni din impozitele noastre doar pt defilare și ancorata la cheu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *