…in eternul lor bancomat numit India. Iar pana acum au cam castigat mereu sume importante.
De aceasta data le ofera trei submarine Kilo, vechi de 30 de ani si trase pe dreapta de mult, contra unei sume modice de 250 milioane de dolari per nava intru reparatii capitale si modernizarile necesare. Deci, cam 750 de milioane de dolari pentru trei submarine Kilo vechi de 30 de ani, desi durata de exploatare a unui Kilo este de doar 25 de ani, dar rusii sustin – cu ochii pe rupiile indienilor – ca nu-i problema si se poate extinde viata navelor. Cat? Pai cat vrea clientul sa riste…
Indienii, pe de alta parte, s-au pacalit mai mereu cu rusii, cea mai recenta si mai mare pacaleala le-au tras-o rusii cu ocazia afacerii cu portavionul “Admiral Gorshkov” acum INS Vikramaditya. Pretul initial al reparatiilor capitale si al modernizarii a fost de un milliard de dolari dar pana la sfarsit hindusii au platit fara sa clipeasca 2,4 miliarde de dolari, basca intarzieri masive in program, basca ca si-au luat-o rau si cu MiG 29K…
Alta pacaleala a fost cu submarinul nuclear Chakra 2 inchiriat de la Rusia. La un moment apa a intrat in submarin, s-au constatat pagube si era nevoie de piese de schimb. Au stat indienii cu submarinul la cheu de le-a iesit parul prin turban pana cand rusii – intr-un final – le-au trimis cele de trebuinta.
Acum, lasand la o parte istoria si ancorandu-ne in prezentul nostru cel de toate zilele, India are afaceri mari cu Rusia pe zona maritima: fregate construite sub licenta, importul de tehnica de lupta, radare si alti senzori, inchirieri de submarine nucleare, vanzari de submarine clasice, contracte de intretinere si reparatii nave etc…
De aceasta data un amiral indian s-a dus la Moscova cu treburi, astfel, domnul Karambir Singh comandantul marinei indiene a ajuns in Rusia sa vada cum merge reparatia si modernizarea unui alt submarin sovietic nuclear vintage, nava pentru care India va plati 3 miliarde de dolari intru repararea si mai apoi inchirierea pentru zece ani a navei.
Submarinul este unul de atac din clasa Akula II (K-322 Kashalot) si va fi “inmatriculat” in marina indiana sub numele de Chakra -3. In acest moment indienii opereaza un submarin nuclear din clasa Akula – Chakra 2.
In acelasi timp, un alt submarin nuclear este si el pregatit pentru India. K-391 Bratsk (Akula I) va inlocui in Marina Indiana submarinul Chakra 2 atunci cand acesta isi va termina “stagiul” de zece ani, perioada pentru care a fost inchiriat de India.
K-391 ar trebui sa fie livrat Indiei la inceputul anului 2026 si cu aceasta ocazie este posibil ca marina hindusa sa opereze pentru prima oara in viata ei doua submarine de atac nucleare concomitent.
La marina, ca si la aviatie, indienii nu stau foarte stralucit, comparat cu propriile lor cerinte. Daca la aviatie inca bajbaie si programele de dotare cu noi aparate multirol – care sa inlocuiasca MiG 21 si MiG 27 – s-au impotmolit si au fost anulate, la marina – in cazul particular al submarinelor – lucrurile stau ceva mai bine dar nu la nivelul cerintelor. Astfel India ar trebui sa detina 18 submarine de atac clasice SSK si 6 submarine de atac nucleare – SSN, din pacate au doar 14 SSK-uri si un singur SSN luat cu chirie de la rusi.
Dotarea cu sase submarine clasice Scorpene merge in sfarsit bine, dar un alt program care prevedea achizitia a inca sase submarine clasice – Project 75I a fost anulat, ba ca lucrurile sa fie si mai rele, Saab a anuntat ca se retrage, iar germanii de la ThyssenKrupp Marine Systems au anuntat de curand acelasi lucru.
In acest context rusii incearca marea cu degetul si propun vanzarea a trei Kilo batraioare, nave care odata reparate ar mai putea naviga inca 15 ani, asta in conditiile in care indienii au trimis deja trei submarine Kilo de-ale lor la reparatii capitale, iar un al patrulea asteapta inca o decizie.
Indienii spera ca aceasta a doua reparatie capitala sa mai adauge navelor inca 10-15 ani de serviciu activ, desi – in general – submarinele au parte de o singura reparatie capitala in timpul vietii lor operative.
Asa ca rusii incearca sa-si vanda submarinele vechi si le inchiriaza pe cele nucleare – la fel de vechi – Indiei iar aceasta isi arunca banii pe vechituri in loc sa forteze achizitia sau constructia locala de nave noi.
GeorgeGMT
Salut. Hindusii or fi frati cu noi?
da. indo-europeni ?
latino-indieni
Mai bine am da, la prețul corect, Delfinul nostru, indienilor, decat sa îl pastram și sa cheltuim ceva bani cu întreținerea lui.
MIg-29 nu vor? 🙂
avem? mai avem?
Avem, pai dar cum.Piese de muzeu, aflate in „conservare”. Du-te pana la muzeul aviatiei si te apuca plansul. Stau descoperite in aer liber, cojite in ultimul hal.
Astia suntem, asa stim sa ne respectam istoria( tehnica, chiar recenta) si apoi ne smiorcaim ca vaaai, strainezii. Serios vorbesc, du-te sa vezi nesimtire, delasare si parca ura efectiv fata de ceea ce am avut candva in dotare.
Ete Sniperu’ https://www.jetphotos.com/photo/7051978
coane dar avem cimitire lasate in paragina,ne mai miram de niste ”fiare”….
da, asta e exact nesimtire, nici coruptie, nici incompetenta (uneori nu stiu care-i mai nociva), e nesimire, nesimtire, nesimtire…
nesimtire crasa, durere in cur cronica… ca sa nu tot repetam nesimtire 🙂
da, ma enervam scriind si gandindu-ma la subiect…de aici repetitia 🙂
În ce hal au ajuns, inclusiv prin descompletarea de piese, acum, MIG 29, pe care îl mai deținem, ar mai fi bun pentru canibalizare ?Dacă da, le-as da bonus, indienilor, dacă cumpăra Delfinul nostru, la prețul corect.
daca structura inca tine, pot fi trecute prin program de retrofit la rusi sau ucraineni si revandute la jumate de pret.
Ucrainenii au fost sa le vada pe ale noastre acum cativa ani. Nu stim in ce context si care au fost concluziile, ca nici ei nu prea au bani.
@marius zgureanu, MiG-urile noastre sunt state sub cerul liber in conditii de Dobrogea. Au nevoie de restaurare ca Spitfire-urile alea de zboara prin UK sau Mustangurile din SUA, nu de retrofit. Costa mai putin sa produci unele noi. Si ai MiG-29SMT/35 nu MiG-29 9-12 din anii ’80.
posibil, nu neg, nu am vrut sa fiu „pesimist” de asta data.
Oare si AN-2 or fi tot asa de cand le-au retras?
La anul am sa intreb .
Pot sa iti spun ca atunci cand s-au vandut AN-26 au venit cumparatorii ( rusi , ucrainieni , sursa nu putea deosebi limbile ) , au facut o scurta verificare tehnica la avioane sa fie complete, au verificat nivelurile , au pus gaz , au facut o proba de motoare , apoi una de zbor , si duse au fost .
multumesc frumos.
As fi vrut poate sa aducem unul in Franta, la un show aerian…
Si apoi pe ce iti antrenezi submarinisti, care se scufunda in copaia goala ancorata la cheu ?!
Deci Delfinache, care se apropie de 40, nu merită altceva decât tras pe mal, pus ușă pe lateral și un vajnic botzman să rupă bilete la intrare. Trăiască Anul Marinei și primul ospătar al țării
Poate ca ar merge vândut la indieni care cu ajutorul rușilor l-ar putea readuce în serviciul operativ. La noi, locul sau este asa cum sugerezi, doar la muzeul marinei militare.
Depinde. Daca suntem seriosi ca vrem submarine in viitor (si personal as inclina spre un numar mai mare de submarine si as renunta la Marasesti/fregate) atunci n-ar fi rau o reparatie capitala si la Delfin, pentru antrenamentul echipajului pana vin submarinele noi. O astfel de capabilitate de inalta calificare se formeaza in timp, nu cu submarinul la cheu.
Ieșim mai bine dacă cumpărăm un submarin nou decât sa facem o revizie generala la Delfin.
Nu stiu ce sa zic, nu mi se pare ca inlocuit baterii si repus in functiune e tot asa de complex si costisitor ca un submarin nou. Imi vine cam greu sa cred. Daca nu mai renteaza sa-l vanda, sa-i faca ceva, nu sa-l tina acolo.
Nu este vorba doar de baterii ci de o revizie generala, foarte amănunțită care nu se poate face fără sprijinul tehnic al producătorului rus.Acest submarin, din anul 1996 sta doar în port, la chei.
Submarinele sunt mai complexe și pretențioase la întreținere decât navele de suprafață.
Sa il dam indienilor sa si l modernizeze la rusi…… Cu banii de pe el sa mai cumparam niste nimicuri…
Daca rusii cer 250 milioane cu modernizare, nu luam si noi 10-15milioane ?
Ce fac indienii seamănă cu plata unei taxe de protecție.
Titlul corect era „rusii mai scot o caruta de bani din bancomatul indian”. Acum, sincer vorbind, cine ar fi idiot sa nu profite de situatie? Vorba aia :prost nu e cine cere, prost e cine da!! Parca mai acum cateva luni, hindusii se dusera singurei sa ceara, pe bani grei, niste zeci de mig29 uzate. Concluzia, baietii astia care se roaga la zei cu trupuri de femei, capete de helefanti si enspe brate merita sa fie tepuiti maxim. Nu de alta dar zeii lor ciudati le au dat bani cacalau dar minte ciu ciu. ????
cat le-o mai tine… or fi aia fraieri, dar nimic nu e nesfarsit.
pe al nostru cetaceu cu puține mile la bord si condus mai mult in zilele de sarbatoare oare cat am obtine?
plus ca fost subiectul si martorul unor procesiuni de sfintire la malul marii mai ceva ca catedrala neamului….
practic adevenit obiect de cult,il asteapta pelerinaje si introducerea in patrimoniul unesco.
Sa ai totusi optiuni viabile in directia acestui unic submarin gen Polonia si sa stai cu degetul in nas si sa te scobesti, pur si simplu aici avem masura incompetentei noastre.
Mă uit la comentarii și nu văd niciunul de la Nicolae. Eniuei, din ce am mai reținut citind alte păreri, tot pe site, Delfinul are așa multe de reparat, completat, schimbat la el, că s-ar apropia prețul de una bucată corveta mai lejeră . Plus că structura aia nu ar mai rezista până la adâncimea pentru care a fost construit. Probabil doar ca antrenament, pe lângă țărm.
Eu nu inteleg de ce aduceti iar discutia despre Delfin, cat timp s-a spus de zeci de ori cu subiect si predicat, din surse oficiale daca imi aduc aminte, adica oameni la curent cu situatia, ca Delfinul nu mai merita reparat.
Am cheltui probabil cat ar costa un submarin nou ca sa riscam sa patim ca argentinienii? Si cine sa-l revitalizeze in afara de rusi?
Fiindca batutul apei in piua este modul de viata al romanilor, indiferent ca sunt politicieni sau simpli alegatori.
ar fi bun de scufundat in fata Sevastopolului 🙂
toata lumea intreaba de submarinul national din motive de ”ora vesela”,nimeni nu-si mai face vreo speranta in privinta lui.
Mai mari jnapani ca rusnacii nu gasesti pe planeta. Prin optica asta sa ne uitam la epoca comunista, la importul de tehnologie de la „marele prieten” si mai ales la SovRomuri.
Ehe, ragaiau tovarasii prostani cu 4 clase a vin burghez in timp ce ne extermina elita intelectuala prin temnite si dadeau pe „afaceri” de genul resurse rusnacilor.
Bun articol, bun-bun, lectura obligatorie pentru miss piggy si oligofrenii care s-au dus la ambasada lor sa-si ceara scuze.
adevarul ca nimeni din lumea libera,civilizata si capitalista nu poate obtine un win-win mai bun decat rusnacii….parca e facut in laborator in conditiuni ideale monser.
Indienii nu sunt chiar de ras, ideea este ca au construit deja două suburi nucleare purtătoare de rachete balistice din clasa Arihant. Asa ca tars-grabis acumulează experiența si tehnologie. Nu e cazul nostru. E adevărat că si rusii si-au gasit o piata pentru armamentul lor, dar și indienii isi completează necesarul la preturi mult mai mici decât cele vestice.
Nu va mai ganditi la Delfinul… este definitoriu pentru starea marinei române.
Bine că India nu este mai aproape de Europa, că nu mai aveam loc de ei în parcurile auto sh din Germania. Se umplea Hindustanul de mașini cu volanul pe stânga și la noi explodau prețurile la cazane…
Au mai bagat fise si prin alte parti :
https://www.defenseromania.ro/ungaria-si-rusia-au-batut-palma-acord-pe-15-ani-pentru-alimentarea-cu-gaze-rusesti_612613.html
Domnule lt(rez),mi-ai ridicat cumva minge la fileu. Persoana grasuta si guraliva de care ai amintit a fost platita pentru plimbarea prin fata ambasadei sus-mentionate. Asta o stim cu totii. Ce este neplacut,ca sa ma exprim elegant,este faptul ca nimeni nu le controleaza veniturile(fluxurile financiare mai precis) . Acestea sunt generate de plati in cripto moneda si mai apoi transformate in bani fiat. Aceste tranzactii sunt intr-adevar discrete dar si ele pot fi controlate pana la un
punct. Ei bine,in cazul in care cineva s-ar apleca asupra acestor tranzactii ar avea mari surprize. Poate sunt pesimist,dar in momentul in care am aflat,cu lux de amanunte,ce sume primesc cetatenii astia,mi-am dat seama cat de lipsiti de aparare suntem. In fine,ar fi mult de discutat,dar ma opresc aici.
P.S. Intamplator au ajuns (si)la mine pentru a le creea acel circuit financiar,dar i-am refuzat.
Cu sima,
Alt (lt) rez.
Domnule lt(rez),mi-ai ridicat cumva minge la fileu. Persoana grasuta si guraliva de care ai amintit a fost platita pentru plimbarea prin fata ambasadei sus-mentionate. Asta o stim cu totii. Ce este neplacut,ca sa ma exprim elegant,este faptul ca nimeni nu le controleaza veniturile(fluxurile financiare mai precis) . Acestea sunt generate de plati in cripto moneda si mai apoi transformate in bani fiat. Aceste tranzactii sunt intr-adevar discrete dar si ele pot fi controlate pana la un
punct. Ei bine,in cazul in care cineva s-ar apleca asupra acestor tranzactii ar avea mari surprize. Poate sunt pesimist,dar in momentul in care am aflat,cu lux de amanunte,ce sume primesc cetatenii astia,mi-am dat seama cat de lipsiti de aparare suntem. In fine,ar fi mult de discutat,dar ma opresc aici.
P.S. Intamplator au ajuns (si)la mine pentru a le creea acel circuit financiar,dar i-am refuzat.
Cu sima,
Alt (lt) rez.