ARES in teste de zbor

Nu e vorba de ARES al Burt Rutan, ci de un nou program.

Cei de la L3Harris au anuntat ca la fabrica L3Harris din Waco, Texas, a avut loc la sfarsit de august un zbor al unui prototip al aeronavei dotate cu  Airborne Reconnaissance and Electronic Warfare System (ARES). Platforma de teste pentru integrarea sistemului de recunoastere electronica aeropurtata este un business-jet de tip Bombardier Global 6000/6500.

Prototipul platformei ARES in zbor (sursa foto: L3Harris)

ARES este un demonstrator in cadrul proiectului Armatei SUA denumit Sistem de Detectie si Exploatare de Inalta precizie (HADES= High Accuracy Detection and Exploitation System). Scopul acestuia este cresterea capacitatii de culegere de informatii, observare si recunoastere prin extinderea capacitatilor senzorilor ambarcati, a sarcinii utile si deci si a numarului lor pe aeronave.

Masa utila a platformei Bombardier Global 6000/6500 este de 6,35 tone, fuselajul oferind un spatiu suficient pentru dezvoltarile ulterioare ale echipamentelor necesare iar sistemul electric este dimensionat pentru aceasta crestere de putere.

 

Conform cerintelor Pentagonului, ARES va trebui sa poata desfasura misiuni la peste 12,2km altitudine pe durate de pana la 14 ore pentru a detecta, urmari si indica rachete balistice. Actuala platforma purtatoare a sistemului, care va fi inlocuita, este un turbopropulsor: RC-12X Guardrail (SIGINT)/ Beechcraft Super King Air B200):

Cei de la IAI au prezentat si ei in ultimul an integrarea pe platforma Bombardier 5000 a sistemului de recunoastere maritima: ELI-3360 Maritime Patrol Aircraft (MPA):

Iar Saab au prezentat tot pe platforma Bombardier 6000 propriul avion de patrulare marina: Swordfish MPA Global 6000:

Iar Raytheon dezvolta si ei o platforma Multi- INT:

 

Cu un an in urma, L3 Harris facusera publicitate containerului pentru misiuni SIGINT denumit RASISR (Rapid, Adaptable, Smart, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance), destinat inclusiv instalarii pe UAV-uri :

De asemenea, in noiembrie 2020, L3Harris au primit o comanda din partea statului canadian pentru a transforma 3 aeronave King Air 350ER pentru misiuni ISR:

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.l3harris.com/newsroom/trade-release/2021/08/l3harris-completes-first-flight-next-generation-army-isr-solution

https://www.thedefensepost.com/2021/09/02/us-army-ares-maiden-flight/

. https://nz.news.yahoo.com/l3harris-technologies-awarded-contract-three-140000863.html

 

13 comentarii:

  1. TEST…1,2,3,4…PROBA

  2. RASISR asta pare extrem de interesant. Daca merge pe Predator, merge si pe F-16 si pe Spartan…

    2
    • da, doar ca trebuie sa ii mai ai si aia dedicati cu computadoarele la bord… Pote un F-16 CJ biloc, pe model Wild Weasel 🙂
      asta e ala vechi
      https://www.afcea.org/content/fighter-jets-provide-extra-eyes-over-battlefield

      • Nu neaparat. 🙂 Chiar in link-ul postat de tine, se spune ca informatiile au fost transmise in timp real catre aia cu computadoarele, aflati in cu totul alta parte a lumii. Traim in era informatiilor si a big data. Razboaiele se poarta in toate mediile, iar atacurile informatice asupra retelelor strategice vor fi la ordinea zilei. Pentru ca sunt usor de negat de orice actor statal.
        Fara informatii in timp real despre mijloacele mobile ale inamicului (nave, unitati blindate si de artilerie reactiva etc) nu vei putea castiga un razboi, indiferent de calitatea armelor pe care le ai.
        Nu poti profita de armele cu raza lunga de actiune fara informatii cu privire la miscarile si pozitia tintei.
        In aceste conditii ai nevoie de orice mijloc prin care poti culege informatii. Iar un astfel de container in combinatie cu o drona cu autonomie mare iti poate transmite la centrul de conducere a luptei informatiile necesare care-ti permit sa folosesti un ATACMS la intreaga capacitate. Sau un NSM.

        1
        • Cu un astfel de container cred ca poti inclusiv bruia si intercepta comunicatiile inamicului.

        • doar ca comunicatiile alea la distanta nu mai sunt asa ideale in situatia reala.

        • Nicolae, in tarile unde oamenii care conduc retele strategice, si aici ma refer in special la cele ebergetice, se iau masuri serioase de protectie, se construiesc sisteme redundante, si de back-up.
          La noi, la nivel de distributii de gaze si de energie electrica, nu prea mai stiu care este stadiul insa la Transgaz, Romgaz, Conpet, Transelectrica, e vraiste. Au „specialisti”in automatizari si SCADA / DCS insa PLC-urile si RTU-urile lor sunt la „dispozitia”oricarui hacker mai dezghetat.
          Romania in cazul unui conflict se va trezii in intuneric si frig (cei de la Romgaz Depogaz sunt cei mai profesionisti dupa OMV Petrom insa degeaba scori gaze din depozit daca „meseriasii” de la Transgaz nu le mai pot transporta prin conducte), fara carburanti si posibilitatea de a produce (tot titeiul din oil terminal si din campurile petroliere catre rafinarii e transportat in cea mai mare proprotie de CONPET)

  3. Vise frumoase, dacă începe careva să spună că ne-ar trebui și nouă nu’ș-care variantă prezentată sau transformarea ATR sau Spartan în platforme capabile să îndeplinească…… Da, sunt mișto, ne-ar plăcea, dar până la ele avem multe petice în kour.
    Azi mă uitam la o poză din timpul războiului a lui I. D. Sârbu, scriitorul (cel cu „ne vom înțigăni cu toții”). Ce uniformă jerpelita avea el, ce uniforme am avut și înainte de ’89, și ce uniforme aveau soldații simpli americani în aceleași timpuri. Are legătură cu articolul deși nu pare.

    4
  4. „Oron”. The fourth in Israeli Air Force and the most modern, april 2021. CAEW+ ISINT+ Naval Intelligence + AI, aboard the plane… https://www.youtube.com/watch?v=O9-p-7ZcCKU Regards. Oleg.

    3
  5. Când or doborî rusnacii unul,vor zice:scuze,nu știam că e militar.

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *