F 16 norvegiene?

Circula zvonul cum ca ai nostri s-ar uita cu o pofta rezervata catre avioanele F 16A/B pe care Norvegia le va scoate din dotare incet-incet ca urmare a achizitiei de F 35A.

Cand auzi de F 16 din nordul Europei nu poti sa nu simti frisoane pe sira spinarii pentru ca norvegienii, danezii, olandezii etc sunt cunoscuti ca oameni seriosi si pe cale de consecinta si-au zburat F 16le mai mult decat le-au zburat americanii pe ale lor, basca conditiile meteo: temperaturi scazute, aer sarat, marea aproape, zburate preponderent pe deasupra marilor nordice…

Stiti cum se spune: nu-i tot una sa faci 100 de mii de km cu o masina in Germania cu 100 de mii de km prin Romania.

Dar una peste alta, zburate-n draci, stai si te intrebi cate ore sa le mai fi ramas bietelor F 16 A/B MLU norvegiene pana la expirarea celor 8000 de la inceputul vietii?!

Prea multe n-au ramas, pentru ca astia din nord sunt “zgarciti” si cumpara ceva nou abia atunci cand ala vechiu este foarte aproape sa-si deie duhul pe motiv de batranete.

Poate F 16 din regatul Danamarcei sa fie mai proaspete macar si pentru ca in Tara lui Hamlet s-a luat decizia achizitiei de avioane noi (F35A intr-un final) atunci cand flota de aparate F 16A/B MLU a depasit jumatate din resursa de zbor.

Ne mai aducem aminte cum seful de stat major al fortelor aeriene daneze a iesit public si a explicat ca dupa ce aeronavele depasesc jumatatea duratei lor de viata proiectata costurile de intretinere si operare cresc masiv si devine mai profitabil sa cumperi aparate noi decat sa tragi in continuare de ele…

Marsand doar pe aceasta declaratie am putea spera ca aparatele aviatiei regale daneze sa aiba mai putine ore decat cele ale aviatiei regale norvegiene, dar intr-un final nu stim exact, dar ne putem baza pe faptul ca F 16le norvegiene sunt zburate mult si in conditii grele.

Desi aceste conditii grele n-ar fi nici ele de speriat atat timp cat aparatul a fost intretinut cum se cuvine.

Ok, pana aici nu v-am spus mai nimic nou si nici nu stim daca MApN chiar este interesat de F 16 MLU din nordul Europei. Poate este, poate nu este, dar in cazul Norvegiei exista o smecherie.

Retineti termenul “smecherie”, dar intr-un context foarte pozitiv si mergem mai departe.

Polonia. Cumpara 48 de avioane F 16 Block50/52 noi, dar are mari probleme logistice in exploatarea lor pe motiv de piese de schimb. Solutia este simpla dar foarte costisitiare: fiecare operator sa-si faca un stoc de piese si astfel sa nu stea la mana producatorului. Nu-i vorba ca producatorul este rau intentionat, dar din momentul cand faci comanda si pana cand piesa respectiva ajunge la tine in hangar poate sa treaca multe luni, chiar foarte multe.

Piesele sunt foarte scumpe si nimeni nu le produce decat pe comanda ferma. Ai nevoie de multi bani pentru a dispune de un stoc de piese de schimb la tine in tara, un stoc-tampon daca vreti. Ai nevoie de o piesa, o ai pe raft, o folosesti, lansezi imediat comanda pentru alta. Si tot asa…

Saabul a gandit o alta solutie mai economica si a dezvoltat impreuna cu aviatiile care folosesc Gripen depozite comune de piese. Astfel fiecare pune ceva bani si are garantia ca piesele de schimb ii sunt disponibile oricand fara sa fie insa nevoit sa cumpere el singur toate piesele necesare. Are nevoie de ceva, il primeste imediat si evident ca lanseaza comanda catre producator pentru piesa folosita, dar logica este una care reuseste, pe bani mai putini, sa ofere flotei de Gripen o disponibilitate crescuta cu cheltuieli initiale mai reduse. Sau macar aceasta este intentia. O astfel de solutie este una foarte buna pentru timpuri de pace, la razboi devine chiar caraghioasa…

Si daca pana acum am discutat despre piese de schimb pentru avioane noi aflate in productie, inchipuiti-va ce inseamna sa ai nevoie de piese de schimb pentru aparate care nu se mai fabrica si care au iesit de pe banda de productie la sfarsitul aniilor “80. Iar cand ai nevoie de ceva cui sa mai dai comanda?! De unde sa mai gasesti astazi piese de schimb pentru un Audi 100?!

Cred ca am priceput deja ca degeaba ai avionul daca nu ai si stocul de piese de schimb necesare la indemana si aici apare “filiera” norvegiana. Noi nu putem spera sa mai gasim avioane F 16 MLU cu patru mii de ore disponibile la zbor precum cele portugheze, in mod clar aparatele norvegiene, olandeze sau daneze au mai multe ore la activ, dar se stie ca Norvegia are o cantitate foarte mare de piese de schimb pentru F 16A/B MLU, iar piesele vor fi vandute odata cu aparatele de zbor.

Poate de aici si interesul MApN (daca acesta exista cu adevarat) pentru F 16 scandinave si bataia pestelui va fi pe stocul de piese de schimb in timp ce aparatele vor mai fi folosite, atata resursa cat mai au, iar mai apoi canibalizate.

De remarcat ca tara scandinava este si foarte ambitioasa si a anuntat ca intreaga flota de F 16MLU va fi retrasa pana la sfarsitul anului 2021, pentru 2022 fiind prevazute doar aparatele F 35A (24 de aeronave in tara si 10 aeronave in Statele Unite pentru pregatirea pilotilor. In total Norvegia va opera 52 de F 35A).

Daca asta-i logica ramane de vazut, daca Romania chiar este interesata de avioanele norvegiene, iarasi – ramane de vazut, dar daca lucrurile se vor materializa stocul de piese de schimb dipsonibil ar fi unul dintre motivele cele mai importante avute in vedere.

Dar ramane sa fim atenti si sa ne putem eterna intrebare: de ce Statele Unite nu ofera Romaniei direct avioane F 16 si tot stam cu ochi pe ce arunca altii? Aceasta este o intrebare de 100 de puncte si ar merita un articol separat asta daca am avea macar un indiciu serios. Deocamada numai barfe…

Dar cum stau in realitate F 16-le din Danemarca? Pai danezii au comandat F 16 in doua transe: 1980-1983 si 1987-1991 si conform unor surse danezii ar mai avea astazi aproximativ 43-44 de aparate operationale, dar din acestea doar 16-24 de bucati ar mai avea ceva resursa de zbor, undeva intre cinci si maximum zece ani.

Dar la fel ca si in cazul Norvegiei, danezii au un stoc bun de piese de schimb.

Belgienii au avut chiar foarte multe F 16, au comandat de-a lungul timpului 160 de aparate, majoritatea insa livrate pana in anul 1985 si sunt Block 15. Cele mai noi sunt cele 44 de avioane Block 15 OCU, livrate intre 1987 si 1991 (40 simple si patru duble).

Olanda a detinut nu mai putin de 215 avioane F 16 Block 15. De-a lungul timpului flota aeriana olandeza s-a redus drastic la “doar” 68 de aparate, toate fiind modernizate la standardul MLU.

Atat Olanda cat si Belgia au vandut aparate F 16 catre Iordania si Chile, respectiv doar Iordania.

In cazul Olandei, cel mai nou avion a intrat in inzestrare in anul 1992.

Observam asadar ca norocul nostru cu Portugalia nu pare sa se mai poata repeat, slabe spre nule sansele ca tarile nordice sa aiba in inventar F 16 cu o resursa de zbor de 3-4000 de ore.

Si mai trebuie tinut cont de inca un factor: aparatele disponibile la vanzare nu vor fi cele mai moderne aflate in dotare ci vor apartine unor loturi mai vechi. Cu exceptia Norvegiei, Belgia, Olanda sau Danemarca au optat deja pentru F 35A dar operationalizarea avioanelor de generatia a V-a dureaza ani de zile, astfel incat F 16 va mai zbura destula vreme pana la retragerea completa a intregii flote.

GeorgeGMT

 

 

P.S. (semnat Marius Z.)

Un mic licar de speranta raman stocurile AMARG de F-16 A/B Block15, unde probabil se mai pot gasi cateva duzini de celule din loturile fabricate intre 1982-1983 si stocate intre 1994 si 1996. Chiar daca avioanele folosite de italieni au fost returnate si casate sau transformate in drone cu cateva mici exceptii, ar putea fi alese dintre cele ale US Air Force, depinzand de cat de actuale sunt informatiile de aici si cate au mai fost casate intre timp:

Am identificat, cum a mai fost si cazul unui articol de acum cativa ani (si aici), urmatoarele celule (peste 50, sub rezerva pertinentei ultimelor actualizari):

  1. (utilizat 1982-1994) – USAF 81669/ AAFG0080, 
  2. (utilizat 1982-1995) – USAF 81688/ AAFG0330,
  3. (utilizat 1982-1994) – USAF 81682/  AAFG0164,
  4. (utilizat 1982-1996)  – USAF 81681/AAFG0352,
  5. ( utilizat 1982-1996) – USAF 81679/ AAFG0354,
  6. ( utilizat 1982-1996) – USAF 81675 / AAFG0360,
  7. ( utilizat 1982-2000) – USAF 81674 / AAFG0447,
  8. ( utilizat 1982-1996) – USAF 81670/ AAFG0355,
  9. ( utilizat 1982-1996) – USAF 81667/ AAFG0356,
  10. ( utilizat 1982-1996) –  USAF 81695AAFG0346,
  11. ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81694AAFG0251,
  12. ( utilizat 1982-1995) – USAF 81691 / AAFG0333,
  13. ( utilizat 1982-1998) – USAF 81709/ AAFG0420,
  14. (utilizat 1982-1994) – USAF 81708/ AAFG0158,
  15. ( utilizat 1982-1995) – USAF 81707/ AAFG0314,
  16. ( utilizat  1982-1994) – USAF 81705/ AAFG0241,
  17. ( utilizat  1982-1994) – USAF 81701/ AAFG0145,
  18. ( utilizat  1982-1994) – USAF 81700/ AAFG0262,
  19. ( utilizat  1982 – 1994) – USAF 81698/ AAFG0134,
  20. ( utilizat  1982 – 1995) –  USAF 81696/ AAFG0337,
  21. ( utilizat  1982 – 1994) – USAF 81727/ AAFG0057,
  22. ( utilizat  1982-1994) – USAF 81726/ AAFG0064,
  23. ( utilizat  1982-1994) – USAF 81725/ AAFG0075,
  24. ( utilizat  1982-1994)  – USAF 81720/ AAFG0076,
  25. ( utilizat  1982 – 1994)  –  USAF 81719/ AAFG0150,
  26. ( utilizat  1982 – 1994)  – USAF 81718/ AAFG0091,
  27. ( utilizat  1982 – 1994) – USAF 81716/ USAF 81716,
  28. ( utilizat  1982-1994) – USAF 81715/ AAFG0281,
  29. ( utilizat  1982 – 1996) – USAF 81712/ AAFG0351,
  30. ( utilizat  1982-1994) – USAF 81711/ AAFG0283,
  31. ( utilizat  1982-1994)  – USAF 81710AAFG0305,
  32. ( utilizat  1982-1994)  – USAF 81729/ AAFG0068,
  33. ( utilizat  1982-1994) – USAF 81744 / AAFG0100,
  34. ( utilizat  1982 – 1994) – USAF 81743/ AAFG0148,
  35. ( utilizat  1982-1994)  – USAF 81742/ AAFG0105,
  36. ( utilizat  1982 – 1994) – USAF 81741/ AAFG0284,
  37. ( utilizat  1982 – 1994)  – USAF 81740/ AAFG0087,
  38. ( utilizat  1982 – 1994) – USAF 81739/ AAFG0246,
  39. ( utilizat  1982-1994)  – USAF 81738/ AAFG0211,
  40. ( utilizat  1982 – 1994) – USAF 81737/ AAFG0291,
  41. ( utilizat  1982 – 1994) –  USAF 81736/ AAFG0050,
  42. ( utilizat  1982 – 1994) – USAF 81735/ AAFG0065,
  43. ( utilizat 1982 – 1994)  –  USAF 81734AAFG0147,
  44. ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81733 / AAFG0290,
  45. ( utilizat 1982 – 1995) – USAF 81732 / AAFG0343,
  46. ( utilizat 1982 – 1995) – USAF 81731 / AAFG0342,
  47. ( utilizat 1982 – 1996) – USAF 81757/ AAFG0359,
  48. ( utilizat 1983 – 1994)  – USAF 81769/ AAFG0114,
  49. ( utilizat 1983-1994) –  USAF 81768 / AAFG0094,
  50. ( utilizat 1983 – 1994)  – USAF 81767/ AAFG0081,
  51. ( utilizat 1982 – 1998) – USAF 81763 / AAFG0422,
  52. ( utilizat 1982 – 1994) –  USAF 81762 /AAFG0274,
  53. ( utilizat 1982 – 1994) – USAF 81760 / AAFG0216,
  54. ( utilizat 1983 – 1994)  – USAF 81792/ AAFG0256,
  55. ( utilizat 1983 – 1996)  – USAF 81790/ AAFG0368,
  56. ( utilizat  1983 – 1996) –  USAF 81788 / AAFG0349,
  57. ( utilizat 1983 – 1994) – USAF 81781/ AAFG0297,
  58. ( utilizat 1983 – 1995) –  USAF 81780 / AAFG0319 ,
  59. ( utilizat 1983-1994) –  USAF 81809 / AAFG0163,
  60. ( utilizat  1983-1997) – USAF 82908 /  AAFG0409,

 

Intrebare – chiar li s-a inchis alor nostri robinetul la AMARG (din diverse motive) de au ajuns sa caute prin Norvegia, sau au fost doar comozi, ca de timiditate nu are rost sa discutam?

 

 

121 de comentarii:

  1. „Polonia. Cumpara 48 de avioane F 16 Block50/52 noi, dar are mari probleme logistice in exploatarea lor pe motiv de piese de schimb. Solutia este simpla dar foarte costisitiare: fiecare operator sa-si faca un stoc de piese si astfel sa nu stea la mana producatorului. Nu-i vorba ca producatorul este rau intentionat, dar din momentul cand faci comanda si pana cand piesa respectiva ajunge la tine in hangar poate sa treaca multe luni, chiar foarte multe.

    Piesele sunt foarte scumpe si nimeni nu le produce decat pe comanda ferma. Ai nevoie de multi bani pentru a dispune de un stoc de piese de schimb la tine in tara, un stoc-tampon daca vreti. Ai nevoie de o piesa, o ai pe raft, o folosesti, lansezi imediat comanda pentru alta. Si tot asa…”

    Complet gresit. Flota de F-16, mai ales cea internationala este sustinuta de o serie intreaga de „performance-based logistics contracts.” Ai nevoie de o piesa, poti sa o ai mojoritatea cazurilor in 3-5 zile. Mai bine puneti-va intrebarea de ce polonezii nu cheltuie bani pe ce trebuie.

    https://www.militarysystems-tech.com/sites/militarysystems/files/supplier_docs//CEVA%20-%20Lockheed%20Martin%20Project%20Logistics.pdf

    https://www.lockheedmartin.com/content/dam/lockheed-martin/aero/documents/scm/tandc/appendices/Appendix-IS/Appendix_IS_International_Suppliers_Version_3_201909.pdf

    11
    • e programat ceva despre polonezi, in care se lauda ca le-a crescut nivelul de disponibilitate la F-16.

      5
    • Nu cred ca este atat de simplu, un general american din US Air Forces a declarat in fata Congresului ca pt a creste procentul de aparate gata de lupta una dintre solutii este sa creasca numarul de depozite de piese de schimb si sa se cheltuie mai mult pt a face stocuri.

      Cine are masina stie ca odata ajuns in service astepti si saptamani in sir dupa o piesa de origine, tocmai pt ca nimeni nu sta cu piesele pe stoc.

      Polonezii asteapta si +200 de zile dupa piese noi sau trimise la reparat/reconditionat/verificat, dar aici discutam despre piese de inlocuit.
      Si cred eu ca piesele pt variante vechi (MLU) se gasesc chiar mai greu.

      9
      • Chestia cu masina în service nu este valabila pentru un autoturism cu vechimea de pana in 16 ani, fabricat de VAG, Stellantis, Renault.Daca este vorba de mașini cu vechime mare sau o marca auto asiatica, chiar dacă masina este noua, atunci este cum spui.
        Revenind la F16 A/B, cu siguranta este mult mai dificil de asigurat necesarul de piese decât la versiunea C/D.

        6
        • Si pe langa dipsonibilitatea pieselor de schimb discutam despre achizitia unui stoc semnificativ la un pret foarte bun.

          7
        • Nu cunosc treaba in cazul F-16 dar ma mira asemenea indisponibilitati pt. un avion atat de comun. In cazul asta nu vreau sa stiu care e situatia pt. Rafale sau Gripen. Prin comparatie, flotele civile n-au nici pe departe asemenea probleme cu piesele. Daca s-ar astepta 6 luni pt. piese de Boeing 737 sau Airbus 320 n-ar mai zbura decat presedintii si miliardarii.
          Mi se pare mai degraba o chestie de politica logistica (poate si lobby pt exclusivitatea producerii pieselor) decat o chestie de tehnica logistica.

          Intr-adevar, pt. masinile de la VAG care nu-s de ultima ora piesele se gasesc de multe ori de pe o zi pe alta sau chiar in aceeasi zi in orasele mari. Cam asta inseamna un lant logistic pus la punct.

          5
    • Ce afirmi tu, este valabil și pentru F16 A/B?Acest aparat se mai găsește în dotarea Gărzii Naționale?

  2. Dificil de pus mâna prin stocurile AMARG.
    Majoritar sunt de doua feluri.
    – Rezerva strategică a USA.( conservate pe bune , repuse în funcțiune în puțin timp)
    – vechi aparate pe post de piese de schimb pentru surorile care inca zboară. (Piesa se demontează , recondiționează, controleaza și se livrează utilizatorului. )
    La primul fel ? nu se scoate nimic din rezerva strategică fara aprobarea șefilor cu multe stele pe epoleți. Aia care chiar au mâncat armata pe pâine inclusiv la 58- 60 de ani.

    Dar 15 aparate noi nouțe , e așa mare efortul financiar de vrem mereu second hand sau mai vechi ? Oricum se da un avans și restul se plăteste in rate. Clare, fixe, programate.
    Nu permite costul popotei ? ?
    Modernizarea vechiturilor are o limita tehnologica. Și care costa.
    Din modernizare in modernizare, la sfârșit tragi linie și descoperi că era mai rentabil sa cumperi 15 jucării noi. Măcar 5- 6 ani nu aveai ce sa modernizezi pe ele.

    Părerea mea dar ” logica MApN” pe mine mă lasă lat.

    19
    • Au facut bine ai nostri ca nu au luat f16 noi ,odata cu aparitia aparatelor gen 5 nu se prea mai merita sa iei gen 4 noi.Sper ca vor lua f35 noi vreo 32 de bucati cam prin 2028 sau cel tarziu 2030.Oricum toate f16 pe care le avem sau care vor fi achizitionate trebuie sa treaca la standardul 70/72 viper ca sa ramana relevante.

      1
    • Logica mapn ului este al dracu de simpla. Au luat un avion relativ ieftin si resursa suficient de mare ca stop gap, in asteptarea minunii mileniului f35. Deci, clar, vor lua f35(probabil cand se va duce resursa SH urilor peste 15-20 de ani si daca minunea nu moare pana atunci). Bulgarii, slovacii si cine a mai luat f16 novex clar nu se gandesc la f35. Aia au nevoie de un multirol care sa ii tina 30-40 de ani si cam atat. Eventual cumpara(ca polacii) cateva bucati fix ptr ce este bun. Adica SEAD si ce facea bunicul F117.

      2
      • Minunea nu moare, dar cred ca interpretarea „logicii” e gresita. Se modernizeaza mig21 ca stop gap pt 10 ani, se trage de el 25, se ia f16 sh ca stop gap, se trage de el 25de ani… sunt curios care va fi solutia stop gap in 2045… intre timp se salveaza bugetul pt cheltuieli care conteaza: pensii de serviciu si buget pt „investitii” si mentenanta care asigura parandaratul.

  3. Alte avantaje ar fi
    1. F-16 norvegiene au capabilitatea de a opera Penguin Mk3 (AGM-119A)
    2. Au un stoc semnificativ de AIM-9X Block II Sidewinder (peste 200 buc) si AIM-120 C-7 AMRAAM (RoAF are doar 30 buc AIM-120 C-7 AMRAAM si 60 buc. AIM-9M Sidewinder)
    3. “stiu”sa traga Iris-T de pe Helmet Mounted Cueing System
    4. Au Sniper XR (Pantera) targeting pod si integrate AN/ALQ-162 care au avantajul de a fi in interiorul avionului, nemaiocupand un pilon (RoAF a, achizitionat doar 3 buc din AN/ALQ-131 Electronic Counter Measure pods)

    Cat despre canibalizare : cel mai apropriat depozit unde sunt stocate F-16 : Weelde Belgia
    https://www.google.com/maps/@51.395,4.96,2066m/data=!3m1!1e3

    14
    • Noi nu prea avem ce sa facem nici cu Iris, nici cu Penguin. Si de pomana au integrate tot felul de „optionale” daca resursa canci. Sau e atat de mica de mai poti zburataci avionul un cincinal.

      3
    • Nu stiu daca Norvegia va renunta la AIM-9X si AIM 120C7, macar si pentru ca deocamdata acestea sunt si rachetele de lupta ale F 35A.
      RoAF dispune/va dispune de 12-24 de rachete AIM-9X Block II.

      5
    • Sa compari un 162 cu un 131 este ca si cum ai compara mere cu portocale. Un 131 opereaza intr-un spectru cam de 5 ori mai lmare, iar cand vine vorba de putere nici nu ai cu ce compara. Din cauza asta un sistem cantreste 20kg iar celalt undeva la nord de 300 de kg.

  4. Chiar nu am inteles niciodata chestia asta ..Partenerul strategic nu poate oferii din stoc – ul pe care il are si trebuie sa cautam prin Europa ? De ce nu iau ai nostrii sau de ce nu li se ofera direct de catre americani din avioanele stocate ????

    9
    • presupun eu ca americani ar vrea ca noi sa cumparam f35 si de aia nu vor sa ne vanda f16 sau poate vor sa cumparam f16 noi si de aia nu ne vand vechi
      iar ai nostri nu vor ca sant mai scumpe si mai scumpe la operat

      3
  5. Fac niște speculații.
    De ce nu ofera SUA, României, aparate F16, din stocul sau de rezerva?Pentru a ajuta tarile vest europene care acum operează F16 si cumpara F35, sa își vândă aparatele F16 la un partener al SUA, asa cum este România, care trebuie sa fie compatibil cu tehnica militara americana iar deocamdată, nu poate sa exploateze, din motive financiare, ceva mai sofisticat ca și F16.
    Având o durata de viata scăzută, la orizontul anilor 2030-2035, România va fi obligată să renunțe la exploatarea F16 și sa treacă, din nou, la achiziția de avioane.Iar opțiunea tarii noastre, ar fi atunci F35.
    Dacă România s-ar dota acum cu aparate F16, SH, din stocul de rezerva al US.Air Force, ar putea opera aceste avioane, lejer, 20 de ani de acum încolo, asa ca nu ar mai fi interesata sa cumpere alte avioane, în anii 2030.Oficialii romani tot repeta ideea că în anii 2030 va urma dotarea cu F35.
    Pentru România, F16 se dorește a fi doar un aparat de tranziție spre F35, motiv pentru care nu se dorește ca România să dețină aparate F16 cu multa resursa de zbor, care sa permită exploatarea lor, cel puțin 20 de ani de acum încolo, asa cum s-ar întâmpla, dacă acum am primi aparate F16 aflate în stocul de rezerva al forțelor aeriene americane.
    Datorita apariției avioanelor de generația 6 sau 5.5, la orizontul anului 2040(am citit ca în jurul anului 2037, producția de F35 va fi înlocuită de cea a avioanelor de generația 6 care cu siguranță vor suferi și ele, la început, de bolile copilariei) , cu toate modernizările aduse, in acel moment, F16 va fi și moral/tehnologic, un aparat uzat.

    17
    • Aceasi chestie am citit-o si eu pe un forum englezesc, americanii fac un fel de buy-back la avioanele viitorilor lor clienti (cel putin ale norvegienilor ca de ei era vb pe forum) banii pt avioanele date la schimb fiind scazuti direct din pretul celor noi deci americanilor, urmand apoi sa le cumpere cine le cumpara direct de la americani chiar daca nu in mod oficial.

      intr-un fel sau altul ei i-si incurajeaza propriile vanzari de F35 desi noua ne-ar fi de ajuns si F16 C/D transformat in V cum au mai facut si altii.

      Pana la urma dupa 2030 ( asta poate fi si 2050 dupa ai nostri) vom avea cel mai probabil F35, poate chiar o varianta mai ieftina si mai putin potenta echivalenta cumva cu ce e F16 azi, problema care se pune , nu e cam tarziu daca incepe vreo bubuiala?

      3
    • Sorin a inteles corect ca F-16 este un aparat de tranzitie catre F-35 dar a inteles gresit motivele.Militarii americani nu sant reprezentantii fabricantilor de arme,sa-ti faca socoteala cand se strica masinuta ta de tot ca sa-ti vanda ceva mai nou si mai scump.
      Cand s-au purtat discutiile despre F-35,americanii au fost cei care au punctat esentialul.
      Nu poti face trecerea brusca de la tehnica veche sovietica la cea de varf occidentala,trebuie un element de tranzitie.Ai astfel timp sa-ti modernizezi infrastructura,logistica si intretinerea la standarde NATO.Vedem cat costa numai modernizarea unui aerodrom ..
      Bani.Peste vreo 10 ani,vom avea un PIB mai mare cu 80-100 mrd euro,iar daca din astia bugetul de achizitii creste cu numai 1 mrd pe an,altfel ne putem misca si noi.
      Apoi securitatea.Este nevoie de timp pentru a identifica potentialele brese prin care s-ar putea scurge informatii despre F-35.Pana cand n-ai convins americanul de asta nu o sa-ti vanda F-35,chiar daca indeplinesti celelate conditii.
      AA.Peste 10 ani vom avea in sfarsit o aa capabila sa apere tara si obiectivele militare cheie.Ca altfel degeaba cumperi F-35,daca el o sa-ti fie distrus in hangare in primele minute de razboi.
      Deci probabil peste vreo 10 ani,cand toate aceste conditii sant indeplinite,se va discuta serios si credibil despre cumpararea unor F-35.Probabil vor fi tot sh.Dar oricum vor fi F-35,nu F-16.

      12
      • De unde PIB mai mare cu 80-100 miliarde, cind noi traim pe datorie si romananii pleaca afara ? Natalitatea e cu -, mortailtate e cu +, lucratorii la stat + pensionari + asistati pe +, de unde bani in plus ?
        In ce tara traiti ?
        Situatia noastra economica e jale, numai comert, productie canci, deci de unde plus-valoare ?

        7
  6. Raspunsul la întrebarea ta este ce am scris mai jos.

  7. https://defence24.com/number-of-flightworthy-f-16-jets-in-the-polish-air-force-unveiled
    Nu are cum sa treaca luni de zile pentru procurarea unor piese de schimb pentru avioane, s ar desființa aviatia. Ce se întâmplă la polonezi e de studiat, nu înțeleg de ce au probleme cu întreținerea f16 si de ce folosesc canibalizarea tehnica, nu sunt avioane comerciale care au curse cu pasageri si trebuie sa zboare neapărat.

    3
    • In cazul particular al Poloniei situtia chiar asa sta, au un numar mare de aparate consemnate la sol din motive de intretinere. Aviatia nu se desfiinteaza pt ca se lucreaza cu stocuri, fiecare investeste in piese de schimb daca il tine bugetul. Daca nu are mai putine avioane disponibile.
      Canibalizarea nu este ceva deosebit in aviatie.

      1
      • https://defence24.com/military-jets-back-at-pzl-mielec
        PZL MIELEC are contract cu LM pentru o grămadă de componente F16 pe care le va exporta in SUA, din 2022.
        Deci o relație excelenta cu LM. F16 poloneze au sub 15 ani vechime. Nu stiu de ce sunt probleme asa mari cu întreținerea f16 poloneze. Canibalizarea o inteleg in cazul nostru cu MIG21,
        polonezii nu trebuiau sa aibă probleme asa mari, doar dacă fac reduceri la buget.

  8. Avand in vedere toate argumentele de mai sus, se pare ca de data asta MApN a luat o decizie logica si corecta prin achizitia F16 sh norvegiene. De asemenea, si poate cel mai important, se mai poate deduce ca US ne vrea un partener intradevar credibil in zona, (pt ca Ucraina iese din discuti/e, aici Rusia si-a impuns deja conditiile), de fapt singurul lor partener credibil pe care il mai pot avea aici, dar care trebuie dotat cu tehnica noua din perspectiva 2030+ si ne „ajuta” sa intelegem si sa luam in sfarsit deciziile corecte in acest sens

    6
  9. @SR,

    Total gresit ce spui, americanii umbla la ,,potentiometrele” Romania, Poloni, Ucraina in functie de cat e de tare ,,semnalul” Rusia.

    Ucraina are un risc foarte mare de dezmbrare ceea ce-i va determina pe ucraineni la un moment dat sa faca pace cu rusii deci riscul pt noi e enorm iar Polonia va fi tinuta in jocul ruso-german pana va ceda, supusa si ea riscului unui conflict in care UE (DE&Co) nu va interveni si probabil nici americanii, se vede asta si din faptul ca majoritatea trupelor suplimentare ce vor fi dizlocate in viitor vor fi in Asia-Pacific.

    Americanii sunt nevoiti sa atraga atat UE cat si Rusia de partea sa in razboiul cu China iar asta va fi o problema serioasa pt noi, UE&Rusia i-i vor out pe americani din Europa si vor reusi, rabdare si tutun.

    3
    • Foarte corect Serghey, nu avem opinii diferite.

      3
    • „Americanii sunt nevoiti sa atraga atat UE cat si Rusia de partea sa in razboiul cu China iar asta va fi o problema serioasa pt noi, UE&Rusia i-i vor out pe americani din Europa si vor reusi, rabdare si tutun.”

      De ce oare baga bani prin RO ,dacă se pregatesc de plecare ?
      Chiar și așa, puțini….
      UE si Rusia visează cai verzi…..
      Cine ar fi incompetentul din US care ar lasa UE și Rusia de capul lor, ca pe urmă să stea să își bată capul cum să rezolve cazul ?
      Este deja in Europa, mai ușor reglezi politici de la fața locului, decât după ce ai plecat….
      Si apoi, tu crezi că Rusia vrea să stea de vorbă cu UE, așa, ca o federație?
      Vezi să nu , visul umed al Rusiei este să impiedice UE să devină o federație in adevăratul sens al cuvântului…

      Zic și io….

      29
      • https://www.cnbc.com/video/2019/09/09/china-will-win-its-trade-war-with-the-us-says-strategist.html

        Cand strategii lor se ,,lauda” ca vor pierde razboiul de ce as zice io ca vor castiga?!!….mai mult , americanii is oameni cu scaun la cap, asta inseamna sa ai si planul B si C etc, unul din aceste planuri inseamna ce ne place noua cel mai mult, politica de aliante.

        Asa e intotdeauna cand ,,pe cine nu lasi sa moara nu te lasa sa traiesti” …as mai adauga la asta, hapsaneala si avareala cand puteau fi Nr 1 fara numar, cand o faci pe-a gardianul respecta boss regulile cap coada nu le impune doar altora iar tu i-i faci la spate, una peste alta pierd pe mana lor.

        Mai continuam prin a zice cam cum va arata lumea daca cu adevarat China chiar va castiga?….desi respect poporul chinez pt tenacitate si ambitie (popor milenar cu care noi chiar am avut relatii exceptionale!) nu ma vad mancand de la serpi, sobolanio, caini pisici si mergand zilnic cu bicicleta.

        Radem glumim dar imparatul e beat si asta se vede…

        2
    • „UE&Rusia i-i vor out pe americani din Europa ” esti sigur despre UE? Cand a anuntat Trump retragerea a aprox 10000 de oameni din Germania, n-am vazut pe nimeni sa sara in sus de bucurie prin UE. Macron e singurul mai vocal, poate si pentru ca Franta e singura tara din UE cu o armata care sa conteze (ar mai fi poate italienii, dar ei au baze americane, si cred ca au nevoie de americani prin mediterana).

      Cat despre F16 norvegiene, daca sunt seriosi in ceea ce priveste trecerea la F35 pana in 2030, ar putea fi o optiune rezonabila (depinde mult si de pret), desi as prefera ceva cu resursa mai lunga, pentu ca nu cred ca ne vom permite sa zburam numai avioane de generatia a V-a.

      8
      • Doamne ajuta sa ma insel, dara daca nu , tie-ti place jocul de poker de la granita Ucrainei si Poloniei?….eu zic ca pat is bagati rusii acolo pe atat is bagati si nemtii&co

        1
        • Serghey, sa ne intelegem, nu pretind ca sunt vreun oracol ceva. Dar logic vorbind, americanii nu vor pleca de bunavoie din Europa. Iar UE nu e destul de puternica / unita sa ii impinga afara. E adevarat, se reorienteaza spre Asia (China) si bine fac. De acolo vine principalul pericol.

          Legat de ce se intampla langa Polonia si Ungaria: ii admir pe polonezi, au oua, daca se proceda asa in 2015, nu mai discutam acum de problema migrarii in masa. Ar trebui sa ii sprijinim cu orice au nevoie pentru a mentine controlul la granita. Cat despre Ucraina, cred ca nici ei nu stiu exact ce vor. S-au crezut mari golani in cartier (vezi comportamentul lor pana in 2014) si cand si-au luat-o de la un golan mai mare, s-au apucat sa planga si sa sune politia, ca la ei in cartier nu se respecta legea.

          8
  10. Imi scapa logica achiztiei de F-16 A/B pentru a doua escadrila.

    Daca cauta F-16 A/B ca sa completeze prima escadrila spre 24 si sa aiba avioane de canibalizat da, are sens sa cauti F-16 A/B si piese pe aici prin jur. Mai zboara 20 de ani, eventual vor mai servi ca avioane de linia 2 / suport pentru F-35.

    Dar sa iei a doua escadrila tot F-16 A/B (dintr-un total de 3) si sa zici ca o sa inlocuiesti cu F-35 e ori minciuna in fata or nu stiu oamenii aia despre ce vorbesc. Ma tem ca e prima ca nu vad cum vom opera 3 escadrile de F-35 ; E bine ca se ingrijesc de viitor si sper la asa numere dar cu prezentul ce facem?

    Nu suna rau F-16 norvegiene, dar unele lucruri nu se pupa.

    De pilda Penguin e o racheta veche, nu stiu daca e tocmai recomandat sa o iei acum.

    IRIS-T am mai zis,e foarte interesanta dar se pare ca noi nu suntem interesati de propunerea Diehl desi mie mi se pare foarte OK si ar fi de dorit un parteneriat mai larg cu aceasta companie.

    Nu stiu, sa iei F-16 pentru Penguin (raza vreo 35 km), Mavericks (relicva Cold War, raza aprox 25 km) si Paveway II mi se pare contraproductiv.

    Altii au deja chestii mult mai destepte (e.g. Grecia -> SCALP, Polonia -> JASSM ER), noi nici nu ne gandim la ele.

    Asa ca da, ar avea sens sa fac o escadrila mare de 24 de A/B, poate mai multe duble comenzi si a doua escadrila sa iei altceva mai bun, F-16V sau macar C/D-uri aduse la zi. Dar sa continui cu doua escadrile de A/B mi se pare noaptea mintii…

    5
    • F-16 A/B luate de la portughezi sunt majoritar sub 4000 de ore consumate, ceea ce e la jumatatea vietii pentru cele trecute prin MLU. Ulterior, la un cost suplimentar, le poti prelungi resursa la cele care au fost mai grijuliu exploatate, fara sarcini mari sistematic, resursa spre 13000 de ore.

      Ale norvegienilor si danezilor sunt probabil la peste 6-7000 de ore consumate din resursa MLU, si cam sunt zburate intens si in conditii meteo si de sarcina destul de dificile. Posibil ca nici jumatate din parcul lor sa nu merite extins spre 13000 de ore: mai multe chestii de inlocuit, coturi mari rezultante in operatiunea de extindere a vietii, posibile restrictii ulterioare.

      Cele de la AMARG enumerate de mine au fost zburate 12-15 ani, cam la 250-300 de ore/an in medie, ceea ce inseamna pe la 3500-4500 de ore cheltuite din resursa de 8000. Stand insa peste 20 de ani in conservare, s-ar putea ca reactivarea sa fie semnificativ mai costisitoare decat revizia la cele aflate in uz, dar la sfarsitul vietii.
      https://www.rumaniamilitary.ro/aparate-f-16d-ale-sua-oprite-la-sol-cauza-fisuri-in-structura
      https://www.rumaniamilitary.ro/perspective-ale-f-16ab-in-fortele-aeriene-romane

      Ideea e ca si rezerva de 3000 de ore pana la cele 8000 standard, pe noi ne-ar tine cam 15 ani, daca zburam cam 200 de ore/an/avion. La cat zburam noi, cred ca mai degraba 20 de ani. Iar la o rezerva de 4000 de ore, urcam la 26 de ani.

      10
    • inca o chestie, F-16 C/D nu prea mai gasesti cu resursa si in stare buna la americani, alea bune fiind deja incluse in programul lor de upgrade la F-16V.

      Sa iei F-16 noi, au o resursa care trece de 8000 de ore cu care nu prea mai ai ce face – la noi ar insemna minim 40 de ani de exploatare, pe langa faptul ca sunt de vreo 3-4 ori mai scumpe decat A/B SH.

      8
      • cate decenii crezi ca se va trage de actualele f16?

      • Man, oricum n-ai mai lua doua espadrile, poate iei una sa zic mai extinsa la 24 si-o zbori de draci o ia.
        Ai tu garantia ca daca luam de la nordici A/B-uri cu 6000-7000 de ore le vom schimba cu adevarat in 5-10 ani?,,,,,io-te teava boss, mi-a spart urcehile!!!….aoleo maica, ce-ai facut, astea mai zboara , nu trebuiai retrase de vreo…..10 ani?!!…cam asa si ci A/B-urile

        1
        • eu nu vreau sa luam de la nordici, ca sunt harsaite rau, si la capat de viata. MIG-21 am tras de ele zombificate, ca le aveam deja.
          Dar in cazul de acum, trebuie sa le platim, ca sa avem un simulacru de aviatie pentru 5-7 ani. Nu merita.

      • Sper ca MAPN-ul sa mai gaseasca macar inca 32 =2 escadrile de F-16 Falcon cel mai probabil AB MLU sh cu resursa de minim 4000 de ore si ar fi minunat daca ar mai lua inca 2 escadrile,32 de F-15 E Strike Eagle sh sau EF Typhoon sh sau F/A-18 EF Super Hornet pt superioritate aeriana la fel cu resursa de minim 4000 ore.
        Romania in situatia care este politica si geo-strategica are nevoie si de avslmr bimotoare de superioritate aeriana si atac ca sa contrabalanseze SU-27/-30/-34/-35/-37 ale Rusiei in special la Marea Neagra.
        Ar fi o mare tampenie si prostie sa ne bazam in apararea Romaniei numai pe ajutorul USA si NATO fara ca GuvRo si MAPN sa nu faca nimic pt dotarea adecavata si suficienta cu tehnica militara a ArmRo.
        Adversarii USA si NATO pot deschide conflicte hibride peste tot pe mapamond iar USA/NATO ar putea fi nevoita sa disloce forte in alte partii ale lumii reducand efectivele din Europa. In acest context Romania trebuie sa aiba cu ce sa se apere, sa aiba
        propriile sale mijloace si tehnica de lupta necesare si suficiente.

        2
  11. Nu prea vad de ce soluția depozitelor comune ar fi caraghioasă. E mai economicoasă și cu banii câștigi războaie zic eu …
    Pe de altă parte, ideea pe care o aruncă tot felul de potentați de-ai noștri cu F-35 îmi insulta inteligenta. O sa operam noi F-35 când om ajunge la venitul per capita al Germaniei. Și atunci toată ideea cu F-16 de tranziție pica.

    3
  12. Nu ar fi așa rău să ai stocuri pt piese achiziționate en gross, la tine in curte…
    Rău e că amețiții noștri nu spun ce vor…
    Clar nu putem trece in următorii 5 ani la F35, financiar in principal, aș zice…
    Dacă vrem aviație credibilă, ne trebuie minimul ăla de 48 aparate…. fie ele A/B…..dar functionale, nu pe hartie…

    După te gândești la zburatoare gen F35, 1 escadrila…

    Io unul nu cred că americanii ar fi zice nu daca ai noștri s-ar trezi din somn și ar cere sprijin pt achiziții….
    Cred că ar fi foarte fericiți și ar zice „Finally!!!!”
    Cine nu își dorește un aliat care să poată sta pe picioarele lui, și să fie un plus pt alianță?
    Dar când ai noștri fac achiziții cu pipeta, după un deceniu de gândire, ce așteptări să mai ai…..

    6
    • Asta zic si eu, scopul acum ar trebui 48 de F-16 care sa zboare nene…de aia zic, actuala escadrila dusa la 24 cu ce mai luam din Norvegia si Danemarca, eventual cateva pentru piese si 2-4 dubla comanda.

      Si treci la a doua escadrila, eventual F-16V sau macar C/D-uri cu care sa poti face chestii mai complicate, un SEAD, un radar mai bun, un JSOW/JASSM, chestii serioase nu rachete cold war sa te joci prin curtea scolii.

      Pentru ca cu Maverick si glide bombs nu prea vad cum te pregatesti de F-35…

      2
  13. achiziție pentru f16

    https://www.nspa.nato.int/news/2021/nspa-procures-new-f16-airtoground-training-capability-for-the-romanian-air-force-

    In ce privește achiziția altor aparate eu cred mai probabilă varianta israeliană.

    • alea israeliene sunt super-calarite… plus ca sunt pe alt standard de avionica.

      2
    • Israelienii vor sa vanda dar nu prea au voie. Daca f16 urile sunt parye din ajutorul militat de multe miliarde primit anual de la Uncle Sam e cam naspa. Ce ai luat moka nu prea poti sa vinzi sa scoti profit. Plus ca aia le au zburat mai intens ca americanii

      1
  14. Aici se vede „geniul” celor care au luat decizia de a cumpara F 16MLU fara sa se gandeasca sau sa se sincronizeze cu urmatoarele etape. 17 F 16 MLU – sunt prea putine, altele nu prea mai gasim daca USA nu vrea sa ne ajute, cele din Europa care au fost bune si cu resursa suficienta s-au vandut – cazul Chile este concludent – aici avem si lipsa de decizie a „geniilor” de la MApN, practic am asteptat pana nu mai erau optiuni viabile pe piata de second hand.
    La acest moment cel mai bine este sa ne orientam spre F 16 C/D second sau F 16 Block 70 noi si sa rezolvam naiba problema.
    Alta cale de urmat ar fi Gripen E/F – ca sa iei acum C/D noi nu prea are logica datorita faptului ca trendul este clar in favoarea lui grien E/F. – Si aici am pierdut trenul fiindca Brazilia ca si primul client si-a luat partea leului, primind transfer tehnologic fara precedent – trebuie totusi sa recunoastem ca nu putem compara industria aeronautica autohtona cu Embraer.
    A-3a cale de urmat – FA 50 Golden Eagle cumparate pentru a inlocui MIG 21 LanceR cu ele cel putin 1:1 si aici este clar din start ca nu vom avea o forta combativa comparabila cu F 16/Gripen dar vom asigura stabilitatea numarului de avioane, antrenamentul pilotilor si un avion excelent de trecere pentru F 35 care oricum nu ni-l vom permite in un numar mare de bucati.

    5
  15. Tare ma tem ca o duzina de F-16 MLU cu inca 1.000-2.000 ore rezerva, reprezinta cea mai rationala decizie

    1)Tehnologic sunt depasite si net inferioare Su-35-urilor si Su-57-urilor rusesti

    2)Insa au marele avantaj ca pot fi bagate repede in paine, RoAF opereaza de atatia ani F-16 MLU, si mai ales pe bani putini, 12-16 F16 Block 30 aduse la standardul V costau multe sute de milioane de dolari si dura pana sa le operationalizezi..si se pare ca timpul nu prea mai are multa rabdare..

    3)Mai bine investesti alea cateva sute de milioane de dolari economisite, in sisteme de aparare AA cu raza medie sau scurta moderne, modernizezi artileria, cumperi 1-2 batalioane noi de tancuri

    2
    • SU-57 va veni cam in aceasi timp cu F-35 noastre. Cat timp nu exista un motor nu exista nici avionul. chiar daca se aproba motorul, va dura ceva ani pana se construiesc si se operationalizeaza avioanele si pilotii.
      SU-35 e alta poveste

      5
    • cum te bagi in paine cu astea la sfarsit de viata cand tu ai de facut antrenamente la greu si politie aeriana ca zboara rusii in draci la M. Neagra?

      1
      • Ai piloti si tehnicieni calificati pe F-16 MLU

        Avioanele le iei direct de la aia si le pui pe Luna, le tragi o vopsea noua si aia e

        F-16V, inseamna 2-3 ani de zile pana ajung in tara, IOC in 5 ani?

        Mai avem atat de mult timp, mie unul mi se pare ca e o atmosfera tot mai mult de anii ’30

        2
        • Victor altii au facut trecerea la Gripen sau F 16mult mai repede, totul depinde de cati bani ai la dispozitie pentru antrenamente, F 16 MLU nu e Block 50/52+la avionica dar 80%o are, avem piloti de MIG 21 LanceR care s-ar adapta rapid la F16 sau Gripen, nu aia e problema, problema este gandirea gaunoasa a MApN-ului unde nu a existat un plan coerent.
          Nu e asa important sa fie acelasi model de F 16 ba chiar nici macar sa fie strict F 16 – exemplu out of the box F 18 finlandeze spre exemplu. Atata timp cat link 16 functioneaza si platformele se pot coordona intre ele se poate realiza o aparare eficienta.
          Eu unul as opta pentru Gripen E/F sau F16 Block 70 noi azi.

          7
          • „Eu unul as opta pentru Gripen E/F sau F16 Block 70 noi azi.”

            Sunt doua fabrici importante de Gripen E/F, daca vrem avioanele, le putem avea repede si completam necesarul la timp. Lumea fierbe si America ne vrea pe propriile noastre picioare.

            Intarzierea asta oribila in dotarea cu armamentul occidental necesar miroase a schimbare de macaz (daca cuiva ii miroase a ’30, mie imi miroase a ’45) …

            2
  16. Bun asa, hai cu ragaliile incoace, ca noi ne-am indeplinit cota de modernizare si modernitate cu HIMARS si PATRIOT. In rest putem lua si de-astea de la cimitirul elefantilor si vopsite. Macar sa ne permitem sa le tinem operationale si pe-alea de le-avem, desi am indoieli mari.

  17. „Ne mai aducem aminte cum seful de stat major al fortelor aeriene daneze a iesit public si a explicat ca dupa ce aeronavele depasesc jumatatea duratei lor de viata proiectata costurile de intretinere si operare cresc masiv si devine mai profitabil sa cumperi aparate noi decat sa tragi in continuare de ele…”

    Eu zic ca fraza asta, face toata discutia inutila. „Specialistii”, in achizitii ai MApN, ar trebui dati afara.

    8
  18. De ce nu se cumpără avioane Gripen?
    Ce se întâmplă cu acest avion de nimeni nu l baga în seama, atât pe plan local(România) cât și internațional?
    Ultima vizita acum câțiva ani în urmă, cei de la Gripen, se ofereau sa asambleze avionul în România.
    În schimb noi am preferat avioane la mâna a 2 a.

    1
  19. asta e conducerea cu ea defilam,
    totusi, la unele obicee ar trebui renuntat,
    in special la cele de cumprare tehnica militara third hand,
    avioane din 80, au cam 40 de ani si sunt pline de resurse,
    poate ca unii de la conducerea armatei si a tarii isi inchipuie ca pe la 40 de ani ei incep sa descopere a doua tinerete,
    numai ca fieru, otelu, plasticu, in 40 de zi imbatraneste foarte mult,
    fieru, plasticu, alkuminiu, in 40 de ani imbatraneste,
    organismu uman are mecanisme de regenerare celulara,

    normal ca si lantu de aprovizionare se duce si el undeva spre lumea de dincolo, ptr F 16 A/B
    poate ca daca am fi avut conducatori cu o gandire second hand poate luam si noi Rafale ca greecii si croatii – dar ma gandesc ca grecii si croatii nu se pricep la arma aviatie ,

    3
  20. Nu mai luam nimic.

    Antrenam cat mai multi piloti si … leasing sau in caz de razboi platim cum a platit China in WW2 americanii sa le asigure o flota…. si asa saltul la F35 … fara alte investitii (necesare) in pasaroi jumuiti

    • Alex in WW2 China nu a platit pentru Tigri Zburatori ca regimul Cian Kai Shek nu a avut cu ce , Roozevelt l-a trimis in 37 pe Chenault sa organizeze o unitate de ” voluntari ” impotriva agresiunii japoneze pentru a avea un as in maneca in viitoarea confruntare ce a urmat pacificul a fost si atunci cum e si acum vital pentru americani .

      1
  21. De ca nu ne dau. Pai e simplu , copilu care nu plinge nu primeste tita.
    Baga o comisie serioasa ( nu papagali si alte maimute) + Aurescu intr-o cursa aeriana via Washington DC si start discutii privind cumpararea a X avioane noi.
    Putin Lobby before and is done.
    Nu ma supar daca la pachet ne baga pe git si ceva Abrams 🙂

    3
  22. În istoria recentă am fost întotdeauna prinși cu chiloții în vine din punct de vedere militar și în primul și în al doilea război mondial. Armata a fost mereu pe post de cenușăreasă, un loc unde ofițeri cu tururi largi la pantaloni, vipuscă și eghileți si-au construit „faimă și averi” pe spatele „răcanalui” de altfel singurul care ar merita dreptul de a fi omagiat și respectat ca un bun patriot. Bineînțeles exista și câteva excepții de la aceasta regula fiind și câțiva ofițeri cu rang superior care ar putea beneficia de statutul de bun patriot din păcate însă pe majoritatea i-am pierdut în războiul de întregire iar alții au pierit în temnițe sau în fata plutonului de execuție în perioada imediat următoare celui de al doilea război mondial.
    Acum revenind la subiect, remarc cu regret ca nu am învățat nimic din trecut, cei care ar putea schimba ceva, foarte putini la număr sunt reduși la tăcere, trecuți pe linie moartă și dispar triști și resemnați în negura nepăsării și indolentei noastre a celor cu „voci” doar în comentarii majoritatea ascunse în spatele unei identități anonime.
    Să visezi 35-uri e simplu ușor nu costa nimic ba e chiar plăcut, dar sa uiți în ce stadiu deficitar este armata în general si ce „achizitii” sau facut are un iz de tradare.
    S-au achiziționat 7 Patriot în ultima variantă dar „sub el” e „gaură neagra” și noi defilam cu Gheparzii…pentru ce 7 Patriot din prima și nu 3 maxim 4 și ceva SHORAD si WSHORAD iar în timp completare și restul de Patrioate cu update-uri ?
    Avem Pirania și 3 și 5 niciuna în variantă anfibiu, cu 30 mm în turelă iar noi punem Spike-ul tot în rănită la răcan și pe Jderii modernizati…bună glumă…
    Transport…ioc…artilerie…altă glumă ca și tancuri dealtfel. Singura, dar absolut singura investiție „cu cap” foarte utilă fiind HIMARS.
    La marină vai de mama noastră ne-am zgârcit la tărâțe am luat de la englezi second hand, ceea ce ei au scos din dotare, doua cazane și am fost atât de inteligenți încât am cerut sa le primim „dezarmate” ca le înarmam noi…cu resturi din anii 60…iar acum defilam cu ele pe mare prin grupuri de lupta NATO și când e prea cald afara sărmanii marinari pornesc unitățile de aer condiționat luate de la ALTEX cu transport și montare inclusa desigur…
    Am făcut licitație pentru corvete după ce le-am dat „țeapă” olandezilor de la Damen convingandu-i sa cumpere 2 șantiere în speranța că vom semna cu ei contract de achiziție a 4 corvete. Am hotărât însă să acordam contractul francezului, care nu are absolut nimic în ROMÂNIA in punct de vedere naval decât o înțelegere cu șantierul din Constanța și asta pentru că au fost mai „ieftini” cu 50.000 și am uitat ca Damen tine în viata doua orașe din țară, ca vine cu bani la bugetul de stat și produce pe pe banda rulantă atât civil cât și militar la standarde foarte ridicate. Noi i-am ales pe francezi…da pana vine „asta” cu trusa de scule din Franța…e cale lungă…și tot cu chiloții în vine am rămas.
    La aviație prin 2008 sau 2009 dacă îmi aduc aminte americanii ne-au fluturat oferta cu C/D-uri dar Tăriceanu a zis pas…iar Băsescu de la golden șliț a spus ca suntem prea săraci…și am tras cu 21 modernizat…pardon LĂNCER-ul…ca după ani buni sa decidem pentru A/B-uri..
    Acum „măi dragă” îmi permit sa îl reamintesc pe „parintele” democrației nemuritorul” ca și toți ceilalți care l-au rmat pana în ziua de astăzi…ce pretenții de seriozitate emiți tu ca popor să ai tupeul sa ceri „miez” când tu ai adunat doar resturi…?
    Am rămas doar noi cei câțiva eterni visători care nu ne învățăm minte și visam în continuare asa cum o făceam și cu ceva ani în urmă când discutam despre achiziția unui multirol pentru ROAF și când în naivitatea noastră credeam și făceam planuri pentru orice în afară de A/B-uri…noi visam un avion credibil Long, Medium and Close Combat Fighter…ca și acum…unii încă mai cred ca atârnate sub MLU-ul nostru AAMRAM-ul creează același deranj ca unul de pe pilonul unui C/D sau al unui Viper..

    26
  23. Cateva aspecte:

    1. Ultimele 5 F-16 care au completat prima escadrila de la noi au venit de la americani (AMARG), prin programul EDA. Au trecut mai intai pe la OGMA, dupa care au ajuns in tara

    2. Achizitia norvegiana are sens doar daca are un pret decent. Luat tot pachetul la gramada, avioane si piese de schimb poate stoarcem o escadrila decenta din tot pachetul (2 – 3000 ore ramase). Spun asta pentru ca, initial, norvegienii au spus ca le caseaza (nu ca le vand SH) pentru ca realmente sunt prea uzate: https://www.defensenews.com/air/2017/01/27/as-f-35-comes-online-norway-to-scrap-f-16-fleet/

    3. F-16 mai are inca multa viata in el si o sa-l mai vedem pe cer inca multa vreme de acum incolo (15-20 ani, lejer) pentru ca Rusia si China inca nu au inregistrat vreun progres spectaculos in materie de aviatie iar aparatele de generatia V sunt inca foarte scump de operat. Mai ales pentru o tara ca noi, cu pantofii rupti si hainele gaurite.

    4. Alegerea F-16 a fost singura alegere rationala pe care o puteam face. Pacat ca nu a iesit deal-ul din 2008 ca era tare bun. Orice achizitie militara are si o parte politica. Pur si simplu nu exista alta optiune rezonabila pentru noi. Personal, apreciez mai mult A/B-ul pentru ca (daca nu ma inseala memoria) performeaza mai bine in aer-aer decat C/D-ul. Ala a fost proiectat ca vanator de zi dupa care a devenit multirol.

    5. D-abia am inceput sa operam F-16. Inca invatam si inca mai avem de lucru. F-35 mai devreme de 2035 – 2040 nu cred ca e cazul ca nu stim ce sa facem cu ele si sunt multe gauri de carpit in armia romana. Prin 2030 o actualizare a senzorilor F-16 ar fi excelenta, un soi de MLU la MLU… 🙂

    6. Cand a venit vorba de Romania si F-35 in aceeasi propozitie, un general american a zis (nu mai gasesc unde) ca n-avem nevoie de F-35, daca e nevoie trimit ei. Aviatia e cel mai usor de trimis, asa ca nu-i graba aici. Marina-i praf complet si nici terestrii n-o duc prea bine… Mai avem nevoie de SHORAD, MANPADS, VSHORAD si astea-s scumpe rau. Si de multe altele (MLI, transportoare blindate, masini 4×4, obuziere autopropulsate, tancuri etc)

    27
    • 3) Pe cerul senin al patriei o sa vedem chiar mai mult de 15-20 de ani F 16 cu cocarda tricoloră…mult mai mult decât ne-am dori…și tot A/B-uri o sa fie…și tot MLU o sa fie și peste 20-30 ani…ce e de mirare…???….zburăm LĂNCER-ul de o eternitate și cu tupeu nemărginit credem atunci când ridicam „teava” la interceptare că avem vreo relevanta în aer…

      4 ) Ca te înșală memoria sau că nu cunoști diferențele între A/B -uri și C/D-uri e tot una.
      „Performeaza” mai bine în aer…hmmmm… ia documentează-te dumneata nițel domnule Nicolae și vezi motorizările de pe A/B-ul nostru mult apreciatul MLU și varianta C/D…
      Înțeleg puteam sa apreciem poate o încercare de upgrade a radar-ului, poate o integrare de capabilități și ceva muniții, ceva de contramasuri electronice de bruiaj electronic în detrimentul motorului pentru a oferi ceva credibilitate în aer când iesim la intercepție, cu F16 Fighting Falcon, dar noi mai deștepți decât toți ceilalți, ca asa e romanul, facem Tape upgrade de la 5.2 R, retine R-ul ăsta ca e tare important…vine de la „romanian” adică România și este tare „fioros” … la 6.X, … X care e secret că și el e la fel de fioros și războinic în exprimare.
      Up grade 6.x care cu mare regret, durere în suflet și umilință trebuie sa recunosc ca nu îmbunătățește cu nimic capacitățile și capabilitățile Aer/Aer sau Aer/Sol și asa complet neglijabile în situația de astăzi a F16 Fighting Falcon MLU 5.2 R din dotarea ROAF.

      5
      • Nicolae are partial dreptate si nu il insala memoria: variantele A/B au fost proiectate ca vanator usor. C/D-ul a venit ca multirol (aripi ramforsate pentru sarcina utila mai mare si cred ca mai multe puncte de acrosaj). Zic partial pentru ca nu stiu daca motorul mai puternic si avionica mai moderna nu compenseaza modificarile celulei. Poate putine moderatie in postari nu ar strica.

        10
      • Ce ar insemna R-ul din coada MLU-ului dupa parerea ta? Din cate vad la greutatea avionului motorul pe care il are este suficient. Nu cred ca asta este problema A/B-urilor noastre.
        Ideea unui avion de tranzitie spre F35 presupune o forta decenta la niste costuri rezonabile. Nu ar avea rost achizitia de F16 block 70 cand astea costa cat un F35 iar block 50/52 SH nu se gasesc. Se poate ca scepticismul tau sa se confirme sau nu. Ce te face sa fii atat de sigur?

        2
      • „Up grade 6.x care cu mare regret, durere în suflet și umilință trebuie sa recunosc ca nu îmbunătățește cu nimic capacitățile și capabilitățile Aer/Aer sau Aer/Sol”

        Serios? Pe bune? Tu vorbești serios?

        1
      • 3. M-am exprimat poate nitel gresit: F-16 va mai fi in dotare la nivel mondial pentru inca 15-20 de ani. Cat va fi in Romania, asta nu stiu. Avionul este o platforma care poate fi actualizata cu senzori si comunicatii de ultima ora astfel incat sa fie relevanta pentru o perioada lunga de timp daca nu apar „rupturi” tehnologice semnificative.
        Oricat de ciudat ar suna, Lancer-ul are si el atuurile sale. Asta nu inseamna ca nu trebuie inlocuit cat mai repede.
        4. Ce e mai fasnet? Un Lotus Elise cu motor de 120 cp si 725 kg sau un Golf cu 125 cp si o greutate de 1123 kg? Fara suparare, cel care ar trebui sa se documenteze esti chiar tu. Iti recomand sa incepi de aici: https://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html
        Ceea ce chiar nu ne-ar strica pe F-urile noastre ar fi un radar nou. In rest, F-16 ca platforma inca este modernizata constant, are in continuare o baza mare de utilizatori si o linie de productie activa. Iar F-16-le noastre inca mai pot creste, atat dpdv senzori cat si dpdv armament pe care-l pot utiliza.
        Un articol util: https://www.airforcemag.com/f-16s-could-still-be-flying-into-the-2070s/

        9
        • Poate nu ar strica ceva variante low-cost pentru aliati din partea Unchiului. Cum vrea Moscova cu Checkmate. Au nevoie unii mai stransi la punga de ceva decent la politie aeriana, interceptor si suport? Da-le strict ce vor, eventual cat mai modularizat. Himars, Patriot la fel, fa niste rachete mai low cost / de masa pentru cand nu-i nevoie de ultimul racnet. Cu cat SUA e mai presata de peste tot, trebuie sa se eficientizeze, sa nu mai arunce banii pe programe scumpe si sa se doteze mai pragmatic. Rusul deja era obisnuit cu solutii de genul creion in spatiu sau busteanul de scos blindate din noroi, americanii care se mandresc cu eficienta si reducere de costuri ar trebui sa invete si ei.

        • Aș dori să recunosc că am greșit cumva cu „vorbele” mele însă nu pot decât sa recunosc sfatul bun al lui Mihai și anume de a păstra o moderație decenta în comentariu.
          În alta ordine de idei comentariul domnului VS îmi pare compet irelevant pentru a primi un raspuns, iar domnul Anla’Shok pierde din „esența” deși în majoritatea postarilor sale în timp m-a obișnuit cu un pragmatism și o franchețe pe care l-am respectat și le respect în continuare, iar acest mesaj este valabil și pentru el.
          Revenind la dumneavoastră Domnule Nicolae, va apreciez și va urmez sfatul de continua documentarea. Vă mulțumesc și pentru amabilitatea de a-mi oferi link-uri demult studiate. Nu am nici cea mai mică dorință de a stârni o noua polemică cu atât mai mult de a dezvolta comparații între Lotus și VW, eu mi-am exprimat punctul de vedere și îl susțin în continuare, în domeniul aviație ca asta este motivul pentru care discutam aici. La ora actuală și în viitorii mulți ani cu F 16 A/B MLU indiferent de Tape 5.2 sau ce naibii Tape o sa mai fie, cu sau fără Penguin sub burta .. o sa fim tot cu chiloții în vine din punct de vedere calitativ ! Cantitativ nu întra în discuție decât ce avem în ogradă adică LĂNCER-ul și o escadrila de F-uri adică un „mix” care deși dumneavoastră va creează o doza de confort și speranță mie sincer când ma gândesc la ce este în jurul nostru ,îmi da fiori reci.
          Conflicte etnice într-o zona plină de simpatizanți și tehnică militara rusească în apropiera granitelor Transnistria în coasta Moldovei și a noastră, Ucraina rănită și sfâșiată de război, mintita rușinos, dar alimentata cu promisiuni și „grenade ieftine” Ucraină cu care nu îmi amintesc sa fi avut și nici nu vad în viitor relații altele decât formale cu rânjetul pe buze, Crimeea super militarizată la 300 km cu potențial de a vedea MLU-ul nostru încă de când rulează pe pista, cu SU 27 și ma limitez doar la el, avion cu foarte bune capabilități de dominație aeriana și capabilități Long,Medium și Close Combat deosebite…sâ må simt confortabil și liniștit cu o escadila de generația 3 și una de generația 4, fără AA în spate ???? E prea mult…mult prea mult.
          Se discuta de 35-ul american, pai asta are alt rol, dacă nu ma înșel eu…sau poate ma înșel…F35 în opinia mea…dacă îl achiziționăm…asa singurel fără niște „golani” în spate și o grămadă de alte resurse la sol sau în aer…sunt bani aruncați pe fereastră. Capabilitățile lui de lupta aeriana sunt aproape sublime iar cele de dominație aerină lipsesc cu desăvârșire singur pe cer…spun asta cu riscul de a atrage antipatia și multe indemnuri la documentari și link-uri cu „realizările și capacitatile” lui… dar asum afirmația !
          Aaaaa…dacă pe aici pe undeva discutam despre F22…jos pălăria…ala e avion care are și emite „pretenții” serioase dar nu este „la raft”…pentru nimeni…ba l-au mai și scos din producție de ani buni.
          Nu știu dacă răspunsul meu mulțumește sau nemultumeste, este doar punctul meu de vedere .
          ROAF nu poate emite pretenții în momentul de față cu o escadrilă de F 16 MLU și nici nu poate în caz de conflict doamne ferește să poată asigura siguranță în aer a spațiului aerian national asta nu pentru ca nu s-ar dori sau că nu sunt oameni, dar „tehnica” este la nivel….hai sa nu spun anul…sa fiu „moderat” ci sa spun de nivel F 16 bloc 40 cu elemente la nivel cockpit(cupola, casca, afișaj lcd, night vision) de Block 50-52 . PUNCT
          Se discuta achiziția a încă uneia sau chiar doua noi escadrile…deocamdată vorbim de pielea ursului din pădure.
          Aviatia este tot cu chiloții în vine în ciuda achiziției acestei escadrile de F 16. Politic da aveți dreptate, luam de la partenerul strategic este corect, el ne deschide catalogul cu oferta și preț dar ce cumpărăm este doar decizia noastră care pana acum ca și celelalte achizitii exceptând Patriot, Himars si câteva radare
          este bazata pe prețul cel mai mic care bineînțeles îl găsim la „outlet”…
          În situația de acum, când avem ocazia și pretenția de a înoi, de a schimba flota Aviației Militare cu care o sa zburam și sa ne apărăm „o veșnicie” ca asta este adevărul, eu am încetat de mult timp sa mai cred măcar un cuvânt din promisiunile politicienilor noștri .În poziția noastră „geostrategica” cu toate „conflictele” din preajmă oare nimeni, dar nimeni nu înțelege ca un multirol nu e nici cal nici măgar? Asta nu înseamnă că nu este bun dar nu este suficient…Am spus-o și am sa susțin în continuare F16 A/B MLU pentru mine poate fi considerata o alegere bună doar în cazul existentei a 2 escadrile MLU cu un AA serios in spate și a încă unei escadrile fighter dedicate. Fără comentarii ca EF e cel mai scump la zbor, că F15 nu prea avem prin preajmă și o sa ne omoare logistica, ca sunt scumpe sau cine mai știe ce alte găselnițe de alimentat incapacitatea și indolenta unora…sau a tuturor.
          Banii tot ii plătești sa cumperi avioane…
          Acum…ce cumperi…aia zbori…și cu aia te duci si la P.A. și la lupta în caz de se umflă fasolea în vre’un vecin …
          Dacă vrei sa ai pace, atunci trebuie sa te pregătești de război iar cum noi suntem prea săraci sa ne cumpărăm lucruri ieftine SH la kilogram, ar fi bine sa fim pregătiți dacă nu de un război în toată regula măcar de o „caftangeală” sa apucăm sa dăm și noi câteva…până vin „aliații” sa ne șteargă sângele de la nas, altfel doamne ferește să avem soarta Ucrainei și bătută și cu banii luați ca au crezut în minciuni și au dormit ca fraierii în bocanci !
          PS
          *Această opinie este valabila doar pentru acei români care prefera sa pregateasca si insământeze câmpul toamna, primăvara insamnteaza legume în solar, care lucrează recolra vara, care toamna strâng recolta și fac provizii pentru o iarna grea și lungă !
          **Pentru ceilalți români exista NATO, canadieni, italieni, englezi și alții care vin cu „fightere” … nu cu F 16 … pe la noi să-și instruiască piloții, sa-i familiarizeze cu Suhoi’u …la aia chiar le pasă de viitor și prefera sa fie pregătiți decât surprinși cu chiloții în vine…iar românii îi văd că pe cei mai buni apărători ai tarii noastre gata să se implice pentru România, oricând, oriunde și în orice conflict care între noi fie vorba, nu ar avea nici o legătură cu ei sau țară lor ! PUNCT

          5
  24. https://www.aviacionline.com/2021/11/switzerland-releases-details-of-f-35-and-patriot-missile-deal/
    In vreme ce noi umblăm după potcoave de cai morți, alții cumpăra F35. Guvernul elvețian a publicat detaliile contractului cu LM, probabil ca sa evite presiunile vecinilor care au băut sampanie prea devreme, aceeași vecini care n au fost in stare sa onoreze un contract de 1 mld USD rachete Meteor pentru sauditi, ca n au fost de acord nemții. Sauditii au trebuit sa se milogeasca de Biden sa le vândă rachete pentru Typhoon.
    6,35 mld USD pentru 36 F35, 2,1 mld USD pentru Patriot, offset 4,4 mld USD din care 1.3 mld USD offset direct, cu toate cheltuielile detaliate.
    Mai bine nu se poate, asa e cand ai bani si nu se fură din buget.

    1
  25. Penguin nu nici Exocet, nici Harpoon, insa e mai mult decat nimic.

    Actualmente RoAF nu are capabilitati anti nava.

    Penguin cu cei doar cca 55 km (Mk3 este cel integrat pe F-16, 34 km are Mk2 care este operat de pe elicoptere) ofera aceasta capabilitate.

    Fata de dezavantajul razei de actiune, are avantajul senzorului pasiv (aceasi tehnologie, acelasi producator si probabil, in mare parte, aceasi baza de date care este utilizata pe NSM-urile care vor venii la paza de coasta)

    Atata timp cat RoAF va avea F-16 A/B MLU, Penguin Mk3 ramane singura alternativa anti nava (Harpoon AGM 84 este integrat pe F-16 de la block 40 in sus, singura tara care le are integrate pe Block 20 fiind Taiwan insa ei au pe ele radarul AN/APG-66(V)3 – diferentele , in mare, dintre diferitele versiuni instalate pe F-16 A/B le gasesti aici https://www.rumaniamilitary.ro/f-16a-b )

    Atat timp cat F-16 A/B ale RoAF raman cu AN/APG-66(V)2, si tipul de rachete ce vor putea fi operate, va fi limitat

    Referitor la Iris-T, nu e neaparat nevoie sa le ai in dotare, insa in cazul unui conflict, nu strica sa poti opera rachete A-A pe care le poti prelua de la aliatii tai (Austria, Grecia, Germania, Italia, Spania au cu totii in dotare Iris-T)

    Cat despre Sniper XR (Pantera), este o evolutie a Lantirn, care déjà este in dotarea RoAF, insa fata de lantern ofera anumite avantaje si capabilitatea de mentenanta la nivel organizational

    Referitor la numarul orelor de zbor: este o metoda de a estima durata de viata a aparatelor. Uzura reala a lor este calculata functie de cicluri TAC (despre TAC si cele 3 nivele de mentenanta la motoare tot aici am scris https://www.rumaniamilitary.ro/f-16a-b )

    12
  26. Eu as achizitiona direct F35 in cantitati mici: 5 sau 8 bucati si antrenarea pilotilor prin rotatie. Chiar daca sunt putine faptul ca esti detinator de F35 conteaza enorm.

    6
  27. Cred ca a devenit foarte important sa mai luam o escadrila de F16. Acum se pare ca opțiunile sunt limitate la Norvegia si Danemarca. Peste ceva timp Olanda și Belgia, dar cred ca ar merge pentru o a treia escadrila.
    E cam greu sa cauți prin „gunoaie”, dar trebuie sa o faci cu cap. Poate mai cauți niște Apg-68 pe la US National Guard.
    E destul de dificil sa estimezi câte ore de zbor mai au disponibile aceste avioane, nu pot sa nu ma gândesc ca Top Aces a cumpărat 29 de F16 israeliene, cele mai vechi, cu 100 mil dolari și cred ca vor face fata în antrenamentul USAF și al altor națiuni. Deci, cumva vor reuși sa le mențină în stare de zbor, și ma gândesc ca antrenamentele astea nu sunt chiar plimbări de recreere.

    1
  28. Discuții, discuții. Militarii ar lua orice F. Politrucii din nefericire decid totul. Și numai rostind cât costă să zbori o oră un F-16, orice Ciolac sau Dânc va zice că nu e cazul să arunci 15.000 de euro * 24 avioane *150 ore minim. „Aveți deja 17? Lasă bey, că avem și alte cheltuieli la armată”

    2
    • la cat de santajabili sunt sigur depinde de ei interesul american cum a depins de dragnea si de badalau cand erau pe cai mari si luai Patriot,nu tranteai contractu in parlament si facei licitatie pt cine vreau muschii potentatilor romani

      4
  29. @ George GMT

    Comentariu documentat si interesant. Cel putin ptr discutii de tip academic
    Am inteles ca bugetul MApN de achizitii este directionat in a plati achizitiile deja contractate ( HIMARS. PATRIOT , Baterii de coasta mobile ).
    Deci nu mai sunt bani ptr noi achizitii( F 16 ).
    Dar in primul rand dle George , daca esti amabil , poti clarifica afirmatia dtale, in care scrii ca esti surprins ca USA ” nu ofera ” , avioane F16 Romaniei.
    La ce te referi , mai precis ?
    Americanii nu ofera spre vanzare avioane F16 , Romaniei ,sau americanii nu ofera Romaniei avioane F 16 pur si simplu , cum sa ma exprim ca sa nu ofensez multe mentalitati bastinase?……adica oferite ptr …..absorbtie?
    Sper ca intelegi la ce ma refer. Nu doesc sa repet cuvantul acela adevarat dar nefericit si cras.

    Multumesc anticipat

    2
    • Fata de achizitiile MApN va fi un articol separat. Intentiile de achizitie sunt putin neclare.
      In privinta americanilor, nu cunosc raspunsul, observ doar faptul ca ne canonim sa cumparam F 16 de la terti si nu de la fabricant, ceea ce arata ciudat.

      9
    • Bravo dlor, cele mai bune 12 au plecat cu tot cu piese de schimb!
      Oare asteptam prea mult sa ne surprindeti cu o strategie mai buna?
      Oare chiar veti cumpara 36 de vipere?
      Ma indoiesc, dar ma las surprins.

      6
    • @….
      Și cu asta s-au terminat discuțiile la acest articol. Cum spuneam, ultimul care pleacă din țară stinge lumina.

      3
  30. Salut eu nu cred că vom lua ceva F16 încât să fie așa uzate dar cine știe ,la noii e posibil orice. Nu vedeți un deputat al UDMR a ieșit public și declară public că 1 decembrie e zi de doliu și că în România nu sunt respectate drepturile minorități maghiare deși în fiecare județ există licee,secția in limba maghiară, drept în administrația locală să vorbești să primești în limba maghiară acte , documente , nimeni nu îți interzice nimic poți vorbi oriunde maghiară,biserici în limba maghiară, drepturile omului sunt atât de respectate încât mă întreb de ce nu e reciproca la vecini noștrii?. Acum eu am înțeles că sa afirmat ieri la parada că Army a început demersurile pentru ce-a de a 2 escadrilă.De vrăjeală ne-am săturat , conform declarațiilor ar trebui să avem 3 escadrile de luptă , poate că vor fi 2 escadrile de F16 și vom lua o escadrila din 2030 de F35. Găurile sunt însă prea mari și banii prea putini pentru a lua F35 și din 2030 mă îndoiesc că ne vom permite F35 macar o escadrila sa o avem în curte și să o operăm . Probabil că vom lua încă 2 escadrile de F16 și ceva bucăți de F35 daca ne vom permite,oricum la un moment dat cred că va fi presiune sa luăm F35.Ceea ce e îngrijorător e că nu avem capacitatea de luptă și rămânem în urmă cu dotarea f mare . Ar trebui să avem o atenție specială asupra dotării renunțând la numărul de soldați profesioniști și începând cu o armată de voluntariat sau o armată cu soldați în termen . Sunt state din NATO care au capacitatea de luptă mare. Oricum banii destinați armatei ar trebui să fie direcționati spre dotare nu spre personal , există atâția civili și ofițeri cu salarii prea mari încât ar trebui atenție specială. Dar e părerea mea . Va urez La multi ani tuturor sa trăiască România și dumneavoastră dragii prieteni indiferent de etnie sunteți aici în tara noastră a tuturor ce trăim în România să devenim mai buni sa respectam tara mai mult . La multi ani!!!

    4
  31. Parerea mea si doar a mea:

    -USA nu vrea sa ne dea F 16 A/B MLU pe modiv de stocuri strategice. In caz de conflict de acolo se vor alimenta ‘la urgenta’, iar la ce vedem noi acum in relatia cu Rusia dar mai ales cu China, au motive intemeiate sa nu ne dea. F 16 este totusi baza numerica a aviatiei ‘de tavaleala’ a SUA.

    -Americanii nu au interes sa ne dea F 16 SH, atata timp cat ne pot vinde avioanele nou nute, linia de F 16 inca este activa si va fi pentru inca mult timp.

    -Tot Uncle Sam ne vrea cu F 35, au si votat in Congres ca ne vor da noua si polonezilor, dar noi tot chilipiruri cautam. Polacii au decis altceva. DPDV militar si economic, americanii au interes sa trecem pe F 35, nu sa mai zabovim la F16, mai ales SH. Si au dreptate!

    4
  32. Le-am „ratat” pe primele https://www.defenseromania.ro/romania-a-ratat-primele-12-avioane-f-16-norvegiene-o-tranzactie-viitoare-nu-e-insa-deloc-exclusa_614015.html

    Pe de alta parte Norvegia mai discuta cu „aliatii NATO” vanzarea. In afara de noi, cine le-ar mai vrea? Turcia de ex nu vrea cele daneze https://www.dailysabah.com/business/defense/turkey-not-interested-in-buying-denmarks-aging-f-16s-sources iar altcineva interesat nu apare…

    1
  33. Ce ne opresete sa cumparam 24-30 f-16 norvegiene/belgiene/daneze etc sa facem 2 escadrile noi pe baza lor si in paralel sa luam din US prin Ogma in decurs de 4-5 ani inca 12 f-16? Ne formam piloti de vanatoare cu f-urile norvegiene, cand e sa crape le canibalizam si pe parcurs le inlocuim cu cele venite prin filiera Ogma. Pe langa asta punem si Aerostar sa isi faca mana pe norvegience si stocul de piese care vine la pachet, cumparam rachete moderne, ne certificam escadrilele, ne facem baze aeriene(noi vrem f-35 dar nu avem unde sa le parcam). In 20 de ani din alea 30 + 12 Ogma mai raman de 1 escadrila si facem trecerea la f-35. O parere

    1
  34. Ba nu era mai ieftin ai ok se chinuie ăștia sa vândă f16 viper de ceva timp dece e actual și piese e noi și gata plus iar un avion celebru f15 noul avion e deja în teste și la cheie !? Adevărul la noi e simplu vrem moca vrem sa avem dar nici dacă nu cade ceva și celor din sistem nu e bun !! Mai pe Românește așteptată pomana porcului ! Că tot vine Crăciunul și cu Rusia și US puse pe război cu o China ce se vrea calmă și distanta dar se înarmează in draci ! Deci ce mai lea luat dracu mințile !

    1
  35. Articolul dat a ajuns copiat pe pagina inamicului geostrategic Topwar : https://topwar.ru/189798-detali-dorogie-srok-naleta-bolshoj-v-rumynii-prismatrivajutsja-k-spisyvaemym-istrebiteljam-f-16.html

    Continuati tot asa, vom ajunge si mai sus, succese mari inainte!

    9
  36. Gunoiul sau din mila altor natiuni. NU.

  37. Se pare ca aflam si unde se duc norvegienele 😉

    „Draken International has signed a contract to bring yet more F-16 fighter jets to its fast-expanding “red air” fleet, as the adversary air support contractor adds ex-Norwegian Vipers to the dozen former Dutch examples it acquired earlier this year. Up to 12 F-16s acquired from Norway will form part of an impressive private tactical jet air force, already one of the world’s largest..”

    https://www.thedrive.com/the-war-zone/43379/draken-doubles-its-fleet-of-private-aggressor-f-16s-with-a-dozen-surplus-jets-from-norway?fbclid=IwAR3cT5xW2f2sFgX3TkPzSyXM6qnfGsEwvig0dDzwzMKMVL_qIbGpZGUWPGk

    • Si restul vor ajunge la noi… 32buc. Pretul: destul de bun, dar „zburate” bine de tot cele 32 ramase. Ar avea o medie de peste 9500ore.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *