NMESIS (Navy Marine Expeditionary Ship Interdiction System)

Discutam adica de doua rachete anti-nava NSM montate pe un sasiu JLTV, totul telecomandat. US Navy merge inainte cu programul si s-au alocat fonduri pentru continuarea dezvoltarii sistemului NMESIS.

De fapt americanii nu inventeza apa calda ci doar folosesc aceleasi arme si aceleasi platforme in diverse configuratii. USMC va avea NSM pe lansatoarele HIMARS, dar cel mai probabil ca experienta operationala le-a aratat ca nu strica sa detii rachete anti-nava si pe vehicule mai mici, mai discrete si care ofera o foarte mare mobilitate, foarte usor de camuflat, lesne de transportat acolo unde iti trebuie..

Cum blindatele 4×4 JLTV sunt deja in dotarea tuturor americanilor aflati sub uniforma, folosirea aceluiasi sasiu are logica, in acelasi timp NSM este utilizata de US Navy si USMC. Au asadar si racheta si vehiculul.

In cazul nostru, un vehicul 4×4 cu doua rachete anti-nava ar avea logica pentru ca si noi detinem JLTV-uri si rachete anti-nava NSM. Discutam astfel de usurinta in intretinere, cunoasterea sistemelor si una peste alta, vom avea trei masini lansatoare de rachete NSM (cate patru rachete per camion) la Marea Neagra.

Nu vom avea suficiente, iar daca pe langa cele trei masini-lansatoare am mai dispune de inca zece NMESIS imprastiate pe litoralul romanesc, extrem de usor de camuflat si nu foarte paguboase in caz ca inamicul gaseste 1-2 vehicule. JLTVul este un vehicul de teren suficient de bun pentru a fi folosit in teren greu, dar si suficient de compact ca sa-l ascunzi usor, are capacitatea de lupta in Delta si zona lagunara.

Daca am dispune de zece astfel de lansatoare mobile, foarte greu de detectat pana nu lanseaza, atunci am dormi mai linstiti si am avea la dispozitie o forta de descurajare semnificativa. Am avea un lansator ieftin, usor de mascat, un sistem JLTV-racheta care este deja in dotarea Romaniei (de fapt va fi in curand), piese comune, tehnicienii care se pot ocupa de ambele sisteme si in final am dispune de un multiplicator de forte ieftin si la indemana noastra.

PS Si, da, stiu ca am o idee fixa cu rachetele anti-nava montate pe JLTV (NSM) si pe HIMARS (PrSM). Aia e, cu totii avem idei fixe, chestia e sa folosim la maximum platformele comune acolo unde acest lucru se poate si unde chiar apare diferenta.

GeorgeGMT

44 de comentarii:

  1. Cum este o idee excelentà, va fi respinsà cu mândrie patrioticà de (i)responsabilii de la conducere.

    24
  2. Corect cu instalarea pe HIMARS si JLTV dar completat cu o versiune containerizata. Container de 6 sau 9 m.

    3
  3. Oare am putea face integrarea asta noi in tara?

    • NSM vine deja în containerul propriu. Tot ce ai nevoie este să construiești un container cu un sistem hidraulic care să ridice capacul să poți lansa rachetele și un trepied electric sau hidraulic (cum este sistemul de la turela tancului) pentru rotirea rachetei pe țintă. Adaugi baterii și un grup electrogen pentru alimentare și un bloc electronic pentru telecomandă.
      Dacă Apra modernizat poate lansa de la distanță, același sistem se poate aplica și aici.
      Camioane port container ( care au sistemul hidraulic după cabină și pot încarca și descarca un container de pe sol singure) au fost în oferta Camioane Brașov.
      Posibil să aibă armata și așa ceva, dacă nu sistemul se poate monta pe orice camion.
      Altă variantă este utilizarea remorcii de la camioanele TIR, care sunt suficient de lungi pentru montarea a 2 sisteme apra ( sau alte rachete) și suficient de ieftine pentru o cantitate mare. Le găsești locuri de amplasare și la un anumit interval le transporți la alte amplasamente. Pentru caz de război poți adapta un proțap dintr – un cap tractor (tai șasiul în jumătate, păstrezi partea din spate cu puntea și sistemul de ancorare remorcă și sudezi un proțap) care se poate tracta de un camion standard sau TAB.
      În caz de război toată tehnica este consumabila, odată lansate rachetele, suportul are șanse mari să fie distrus, de aceea o remorcă ( sau un container fix) este mai ieftin de produs și mai rapid decât un camion. Lași remorca pe o poziție și camionul pe alta pentru contrabaterie.
      Chiar și TAB-urile astea vechi pot să fie reconvertite în platforme apra sau NSM cu avantajul că pot naviga și pe apă.
      Se pot face multe lucruri local fără să fie nevoie de tehnologie înaltă în special pentru că strategia este de apărare.

      6
  4. De fapt, cred ca ‘mobilitatea’ este cuvântul cheie când vorbim de NSM sau HIMARS, nelegată exclusiv de vreo platforma particulara, JLTV sau oricare alta. De ce nu ne putem gândi la NSM sau HIMARS puse și pe trenuri și pe nave fluviale aflate în mișcare aproape continuă? Și în plus, dummies care sa multiplice lansatoarele reale, astfel încât atenția și monitorizarea făcută de ruși sa fie spartă în cât mai multe bucăți? Precedente testate există, de la ICBMurile americane din anii 1970-80 puse pe platforme de tren în mișcare continua, pana la balisticele nord coreene lansate acum o săptămână tot de pe trenuri.

    3
    • Da un shpion rus de baut la crasma din portul fluvial sau la birtul din gara si afla si ce au mancat acum 2 luni muncitorii, daramite unde sunt containerele cu rachetili.

      La resursa umana suntem prafao…pe toate palierele.

      2
  5. Citisem undeva ca NSM vor sosi in Romania , de la producator, in ultimul trimestru 2024. Patru sisteme mobile de lansare , daca nu ma insel. Modest numar.

    Dar in sfarsit…Din experienta , in sistemul din Romania , timpul este relativ. Iar ” in curand ” poate sa cuprinda un interval probabil , intre 2 si 20 ani.

    Sper ca rusii sa fie si ei intelegatori si rabdatori , si sa astepte programul deciziilor, licitatiilor , contestatiilor , comenzilor si livrarilor.
    Inteleg ca NSM s-a facut rapid.

    Eu personal folosesc ca barometru dpdv al inzestrarii Romaniei cu arme moderne , care in mani antrenate pot avea un impact , comentariile de la Kremlin.
    Cu cat acolo se mentioneaza , si se fac amenintari, mai dese catre Romania , cu atat , inteleg ca Romania face progres in domeniul apararii si descurajarii.

    Sanatate.

    17
  6. Nu prea cred sa mai existe un alt utilizator al sistemului in afara USMC. Este croit special ptr ei. Marines au o problema cu greutatea asset urilor folosite, depinzand de elicoptere grele, LCAC uri sau diverse LST uri ptr a le duce la tarm. De asta cred ca au renuntat si la abrams urile din dotare. „gargarita” asta probabil ca poate fi transportata si sub un elicopter greu. In plus, un caz de nevoie, dupa lansarea celor doua NSM, poate fi abandonata fara regrete, pretul lansatorului fiind probabil sub 1 mil $. Nu prea vad logica unui asemenea robotel in dotarea noastra. Lansatoarele clasice comandate sunt suficiente ptr cei 250km de litoral pe care ii detinem, sunt la fel de mobile, doar de vreo 2x mai mari. Si, repet, a apara delta de o eventuala debarcare mi se pare total aiuristic. Nu stiu ce tembel si ar baga navele de desant pe canalele alea intortocheate, in bataia spike urilor de le avem, sa ajunga unde? La Galati?

    2
    • Logica este relativ simpla, sa ai mai multi vectori de lansare, mai usor de camuflat. Nu-i vorba ca urca cineva pe Dunare ci de posibilitatea de a ataca tinte din diverse locuri. Cat mai diverse…

      9
      • Si daca ar vrea sa urce pe Dunare? 🙂 E chiar asa de neimaginat? 🙂

        6
        • @nicolae, vorbesti serios? Sa plimbi nave pline cu soldati si echipament zeci de km prin delta ca sa ajungi la Galati unde ii asteapta de cateva ore cel putin un batalion de tancuri si unu de inf mecanizata? Basca in orele alea de plimbare printre cormorani sa fie pisati de baietii de la inf marina pititi prin stufaris?

          3
          • Iar faci pe niznaiul si in anul asta?

            Precedent exista cu WW2, mutat flota fluviala de peste tot din Rusia si inghesuita vizavi de Chilia…

            Noroc ca am atacat noi primii dar ia vezi cand a fost ocupata Chilia si cum?

            Daca rusii apuca sa puna piciorul pe sol romanesc, apai poti fi sigur ca gruparea de la Galati va fi pisata mult si bine inainte sa ajunga vreo nava fluviala inamica in zona orasului…

            Iar JLTV cu NSM pot fi foarte bine ascunse in grindul/padurea Letea si da perverse gruparilor inamice care ar vrea sa debarce pe sol romanesc.

            2
  7. Avem deja baterii de coasta. jltv astea sunt utile pentru forte expeditionare si nu e cazul la noi.

    Eu m-as interesa mai degraba de niste rachete stinger sau mistral pe p5 sau pe jltv.
    Ar acoperi o nisa importanta mai ales ca rusilor le cam plac elicopterele de atac.

    5
    • Nu stiu daca cu Stinger merita sa-ti bati capul pe platforme auto. raza de actiune e sub 5 km si majoritatea rachetelor de pe elicopterele rusesti au spre 6 km (Vikhr, Ataka) ba chiar 10-12 km (Krizantema). E o racheta de conceptie veche si cred ca ramane doar un MANPADS decent si cam atat.

      Mistral 3 (nu e MANPAD) s-ar preta mai bine la asa ceva desi si acesta nu bate mai departe de 7 km.

      Cred ca pentru elicoptere sunt mai potrivite sisteme mobile SHORAD (Mica, NASAMS, Iris-T) .

      5
    • Nu avem „baterii” de coasta ci doar o baterie, formata din fix patru (modificat) camioane. N-ar fi rau sa mai ai niscai lansatoare.
      Stinger pe masina exista deja, Avenger, dar raza rachetei n-o recomanda pt asa ceva, ai nevoie de SHORAD aici.

      6
      • vom avea 4 lansatoare.
        initial in licitatie era un sistem cu 3 lansatoare la un pret de 137 milioane.
        in SUA s-au comandat 2 sisteme cu cate 2 lansatoare, 4 lansatoare in total cu 2 centre de comanda.

        „The Government of Romania has requested to buy two (2) Coastal Defense Systems (CDS) consisting of: up to ten (10) Link-16 Multifunctional Information Distribution System – Joint Tactical Radio Systems (MIDS-JTRS). Also included are two Coastal Defense System Fire Distribution Centers; four Mobile Launch Vehicles; Transport Loading Vehicles; Naval Strike Missiles; non-operational Inert Handling/Loading Missile (IHM) to support missile handling and loading/unloading; training missile and equipment spares; associated containers; training and training equipment; publications and technical documentation; spares parts; loading and mobile maintenance support; U.S. Government and contractor engineering, technical, and logistics support services; and other related elements of logistical and program support. The estimated total cost is $300 million.””

        https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/romania-naval-strike-missile-nsm-coastal-defense-systems

        6
      • scuze pentru dublu post

        1
  8. L-au facut cu telecomanda pt ca nu mai aveau loc pe echipaj.
    Mie mi se pare fortata solutia, pot sa puna 2 buc pe un camion mai mic daca chiar vor (similar HIMARS) sau sa mai ia inca cateva lansatoare normale ulterior…

    1
    • Să lungească sașiul cu 1m și să instaleze un cardan intermediar nu este o mare complicație.
      Aceste mașini sunt destinate unor poziții camuflate.
      Mașina este dusă pe poziție și camuflata după care este abandonată acolo o săptămână, o lună, cât este necesar în așteptarea comenzii de lansare.
      Dacă ai nevoie de oameni, activitatea acestora pe lângă poziție se poate detecta mult mai ușor.

      1
  9. Cu cît mai multe lansatoare mobile , cu atît mai greu de a anihila apărarea navala românească.
    Suplimentar e obligatoriu , necesar ca aerul un sistem INTEGRAT de supraveghere a Marii Negre.
    Măcar în ” felia” noastră de interes național și zona exclusiva economică.
    Integrat = ” scule” care supraveghează MN atît de pe uscat cat și din aer. Cu corvetele alea care or venii cindva de undeva , integrarea e si mai eficienta.
    Practic :
    – Ști cine și unde este
    – ști ce face
    – ai capacitate de răspundere adecvată.
    Adică cheia oricărei descurajări preventive.

    3
  10. Am o intrebare tot legata de NSM.Oare merg inlocuite lansatoarele Styx de pe Tarantule cu lansatoare NSM? Evident va trebui si un sistem de control al focului .poate si un radar adecvat…Cu oarecare investitie am putea avea inca 12 NSM la MN,ca pana la corvete…

    1
    • Din nou! Fara documentatia completa a navei nu prea poti sa faci carpeli din astea. O nava de lupta nu e Audi SH pe care il „tunezi” cu prietenii la o bere in spatele blocului.

      1
    • @ mihai

      Si eu am o intrebare similara, pe aceeasi lungime de unda :

      Este posibila casarea Tarantulelor si inlocuirea lor cu , spre exemplu , Cyclone class nave de patrulare ?

      Dar nu cred ca acest subiect a ajuns in ” Caietul de Sarcini” , al Conducerii asa zisei Marine Militare.

      Stim ca Pensiile , Bonusurile, si Ajutoarele Sociale , da. Inclusiv bonusurile de Relaxare si Recuperare prin Statiuni.

      • Cyclone class e o nava anti drog, nu avem nevoie de asa ceva.
        Adica de la Styx la AGM-176 e distanta mare.

        Shoppingul cu muricanii cam dezamageste.

        Pentru o duzina de NSM, banu-nainte ca la curve, le vezi acasa dupa 4 ani, macar daca erau muricane, dar sunt norvegiene.

        Patriot, HIMARS, P5 platite, dar nu-s in ograda toate. Daca o sa vrem sa intoarcem armele ramanem cu banii luati si nu e frumos.

        1
  11. Nu-s 4 lansatoare achizitionate? Parca erau 2 baterii cu cate 2 lansatoare fiecare.
    Sau in bunul stil dambovitean cei 4 apostoli erau doar 3, Luca si Matei?

    2
  12. Un articol interesant unde se vorbeste de NMESIS dar si de limitele lui (100 mile).
    Si descopàr talentul unui SM-6 care nu numai cà poate intercepta rachete balistice si de croazierà, dar si lovi tinte maritime. Se lucreazà la o lansare de pe platforme mobile terestre.

    https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2021/08/24/the-us-marine-corps-just-sank-a-warship-it-needs-to-do-better/?sh=4da506987b52

    Si aici despre ispràvile lui SM-6 (mai ales un filmulet cu lansarea dintr-un container aflat pe o banalà navà de transport)
    https://www.thedrive.com/the-war-zone/42712/the-army-plans-to-fire-its-version-of-the-navys-sm-6-missile-from-this-launcher

    4
    • Este continuarea fireasca a acelorasi capacitati tehnico-tactice pe care le avea si SM-2 folosit in rol anti-nava in Operatiunea Praying Mantis.

    • SM-6 folosita ca racheta AN este o gluma proasta din seria :”nu avem rachete AN supersonice, hai sa incropim una din ce avem prin ograda”. In primul rand, pretul este imens, aproape 5 ml $/buc. In al doilea rand warhead ul de 64 kg este pur si simplu penibil. Au mai avut o incercare de genul asta prin anii 80 parca, dar s au lasat pagubasi. Pur si simplu, s au trezit in fundul gol in domeniul asta, dupa zeci de ani de la dolce vita bazata pe bunicuta harpoon.

      1
  13. autovehicule autonome?!?‍??blasfemie…voi nu sțiți ce statut are în statul român șoferul ?sau secretara,purtatorul de cuvant,asistent managerul,asistenta ,brancardierul…

    5
  14. Blasphemer here…
    Un JLTV 6×6 (model inexistent deocamdata) mi se pare in continuare ca ar fi o platforma mai buna.
    Ceva in genul celui chinezesc ce cara mortierul „Dragon Fire” de 120mm. (desi camionul ala e cu 4 portiere, mi-ar ajunge doar 2 in cazul JLTV-ului)

    3
  15. „JLTVul este un vehicul de teren suficient de bun pentru a fi folosit in teren greu, dar si suficient de compact ca sa-l ascunzi usor, are capacitatea de lupta in Delta si zona lagunara.”
    JLTV e amfibiu? 🙂 Bre, pe o barja poti sa urci si camionu’ si JLTV-u’… Mai interesanta mi se pare chestia cu Himars, decat asta cu JLTV…

    2
    • Nu-i vorba de amfibiu aici ci de faptul ca poti imprastia cateva vehicule si de aici ai o sansa in plus sa lovesti ceva.
      Camionul poti sa-l urci pe barja dar avem doar patru bucati si cateva in plus, chiar daca au doar doua rachete, ar putea fi utile. Similar, daca vrei, cu logica NPR-urilor de „unica folosinta”.

      • Aaaa… TAB-C 79 cred ca ar putea intra la modificare pentru asa ceva, dava vreti amfibiu 🙂
        Si apoi pe monitoare… de ce nu? 🙂

        Sa faca varianta Duster Army cu lansator de NSM… si as mai vrea si pe AN-2 🙂

        2
  16. Cred că alte avantaje ale NMESIS sunt flexibilitatea, dispersia, mobilitatea (accesibilitatea) și ”furișarea”; în timp ce camioanele ar putea fi ușor de descoperit (mai ales de către … Spețnaz /similari), JLTV-urile sunt ceva mai greu de ”filat”. Pot accesa chiar sectoare de coastă mai greu accesibile pentru autocamioane (deltă, lagunare, plajele din deltă); de asemenea pot fi îmbarcate pe platforme fluviale (bacuri, ceamuri etc.) existente în dotare. Pot fi adăpostite / mascate mai facil. Nu ar fi rău ca RIM să aibă în înzestrare 4 – 6 platforme NMESIS. Este adecvată evident forțelor expediționare, dar și apărării de coastă, având în vedere morfologia eterogenă a coastei românești.

    5

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *