Hurkus cu munitii MAM acrosate
La sfarsitul lui noiembrie trecut Nigerul a devenit primul client al turcilor pentru TAI Hurkus, trainerul turbopropulsor cu capacitati de atac usor. Primul avion dintr-un lot de pana la 12 aparate Hurkus-C, versiunea de atac, (in timp ce Hurkus A este varianta civila de antrenament, iar Hurkus B este trainerul militar cu glass-cockpit si MFD-uri similare lui F-16 si HOTAS) va fi livrat in 6 luni de la obtinerea contractului.
TAI HurkusC cu diverse munitii atarnate
Din contractul discutat de presedintele turc cu cel nigerian mai fac parte vehicule blindate si, bineinteles, UAS-uri Bayraktar TB2.
TAI Hurkus C este motorizat cu un turbopropulsor Pratt & Whitney Canada PT6A-68T de 1600 CP actionand o elice din aluminu cu 5 pale de tip Hartzell HC-B5MA-3.
Pliant optiuni echipare Hurkus
Pe cei sase piloni externi de pe aripi ai versiunii de atac Hurkus-C se poate acrosa armament cu o masa de pana la 1,5 tone.
Ce mai este notabil la Hurkus, este ca exista si o versiune UAS, cu rol de contra-insurgenta in fortele aeriene turce. Proiectul a fost inceput in 2016, in colaborare cu Arabia Saudita,
Tailandezii au cumparat in schimb Beechcraft AT-6TH Wolverine, fiind primul client al acestui tip de aeronava. A fost anuntat un contract in valoare de 143 mil. $ semnat de Textron Aviation cu cei de la Kong Thab Akat Thai (Thai Royal Air Force) pentru achizitionarea a 8 avioane de atac, cu tot cu furnizarea de echipamente de intretinere la sol, piese de schimb și instruirea personalului.
Primul AT-6TH ar trebui sa fie livrat catre clientul tailandez in 2024, iar intregul lot va echipa Escadrila Nr. 41 de la baza Chiang Mai, pentru a inlocui vechile Aero L-39 Albatros. Formarea personalului de intretinere va începe in 2023 in Thailanda, iar pilotii vor fi scoliti la Wichita in 2024.
Misiunile principale ale acestor aeronave vor fi securitatea frontierei, operatiuni de combatere a contrabandei cu droguri si persoane.
Tot pentru tailandezii sunt in curs de productie 12 avioane de antrenament Beechcraft T-6TH Texan II, pe aceeasi platforma, contract semnat in toamna anului 2020. Acestea sunt asteptate la baza Kamphaeng Saen incepand cu toamna acestui an si pana in primele luni ale lui 2023.
Ultima stire se refera la o noua varianta a Calidus si anume B350, dezvaluit la Dubai Airhow 2021. Daca B250 era un avion de antrenament si atac, B350 pare o platforma biloc exclusiv de lupta, avand o masa maxima la decolare de 9 tone, fiind cu mult mai mare decat predecesorul.
Acesta se apropie ca si concept de Douglas A-1 Skyraider, fiind propulsat de un turbopropulsor Pratt & Whitney Canada PW127 de 2600 CP si avand 12 puncte de acrosaj sub aripi precum (fata de doar 7 la B250) si puncte de transport sub fuzelaj pentru senzori, inclusiv o turela optronica de tintire/supraveghere retractabila de mari dimensiuni model MX-25 EO/IR sub bot, cu mai multi senzori si antene radar/de razboi electronic, inclusiv un radar Leonardo Osprey 30 AESA sub fuselaj. In fapt, B-350 este considerat o platforma de « combat intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR) ».
Sa ne facem o idee despre dimensiunile lui B-350…
Armamentul integrat consta intr-o gama variata de bombe si rachete, inclusiv AIM-120 AMRRAM (conform surselor ?! – mai degraba AIM-9 Sidewinder) si bombe ghidate LASER GBU-12.
Pentru comparatie, B-250T, o versiune dedicată de antrenament are un motor PT6A-62 de doar 950 CP iar versiunea de atac (similara AT-6 Wolverine/ AT-29 Super Tucano) a aceluiasi B250 este echipata cu un turbopropulsor Pratt & Whitney Canada PT6A-68 de 1600CP. Anvergura aripilor se extinde la mai mult de 15 metri, in timp ce la B-250 ea era de doar 12 metri..
Sa ne reamintim mai modestul B-250
La fel ca B-250, B-350 este construit în mare parte din compozite din fibra de carbon.
Se pare ca dezvoltarea lui B-350 a fost tinuta secreta dar in 2020 compania ceha CHARVÁT AXL au anuntat contractual pentru dezvoltareatrenului de aterizare al acestuia.
Un mic tablou cu cateva date comparative pentru aeronavele din aceasta clasa:
Date | Hurkus | EMB 314 | PC-21 Pilatus | B-250 Calidus | T-6A |
Lungime: | 11,17m | 11,38m | 11,23m | 10,98m | 10,16m |
Anvergura: | 9,96 m | 11,14m | 9,108m | 12,09m | 10,19m |
Inaltime: | 3,7 m | 3,97m m | 3,74m | 3,79m | 3,25m |
Suprafata aripa: | 16,76 m² | 19,4 m² | 15,22 m² | 18,7 m² | 16,49 m² |
Masa gol: | 3,2t | 2,27t | 3,2t | 2,13t | |
Masa plin: | 5,4t | 4,25t | 5,2t | 2,94t | |
Motor: | PT6A-68T | PT6A-68B | PT6A-68B | PT6A-68B | PT6A-68B |
Tractiune: | 1600Cp | 1600CP | 1600CP | 1600CP | 1100Cp |
V. max: | 574 km/h | 590 km/h | 685km/h | 557km/h | 586 km/h |
V. min | 143 km/h | 148km/h | 170km/h | ||
Anduranta | 4h 15 | 8h 24 | 2h21 | 12h | |
Plafon | 10,5km | 10,66km | 11,5/7,61km | 9,1km | 9,4km |
V. urcare | 22m/s | 16,4m/s | 20,32m/s | 13m/s | |
Masa arme | 1,5t/6 piloni | 1,5t/ 5 piloni | 1,15t/5 piloni | 1,8t/7 piloni | |
Dist. Decol/ateriz | 593/489m | 900/860m | 900m/725m | ||
Distanta zbor: | 1478km | 2855km | 1333km | 2400km/4500km | 1700km |
Incarcare alara | 200 kg/m2 | 208 kg/m2 | 143 kg/m2 | ||
Cost/ora: | ? | 500-1000$ | 1200$ |
Marius Zgureanu
Surse:
https://www.altair.com.pl /news/view?news_id=35339
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=35318
https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2021-11-14/calidus-unveils-giant-attack-aircraft
https://www.blogbeforeflight.net/2021/12/calidus-unveils-giant-b-350-combat-isr.html
https://www.tusas.com/en/products/aircraft/indigenous-development/hurkus
Citeste si :
https://www.rumaniamilitary.ro/calidus-b-250
https://www.rumaniamilitary.ro/a-67-dragon
https://www.rumaniamilitary.ro/alte-pc-21-pentru-armee-de-lair
https://www.rumaniamilitary.ro/ce-a-pus-elbit-pe-a29-super-tucano
https://www.rumaniamilitary.ro/subsonex-jsx-2
http://www.rumaniamilitary.ro/avionul-de-antrenament-romanesc-un-proiect-imposibil
http://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova
http://www.rumaniamilitary.ro/proiectul-ares
http://www.rumaniamilitary.ro/scorpion-versus-ares-posibila-competitie-low-cost-cas
http://www.rumaniamilitary.ro/alr-piranha-concept-de-avion-multirol-usor-elvetian
https://www.rumaniamilitary.ro/avioane-craiova-reloaded
“Dilema Avioane Craiova vs solutia pentru Fortele Aeriene Romane! O noua solutie pentru RoAF!”
https://www.rumaniamilitary.ro/microfighterul-incas
https://www.rumaniamilitary.ro/aero-f-a-259
https://www.rumaniamilitary.ro/supercroaziera-solutie-aplicabila
https://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-saker-s-1-avion-cu-reactie-personal
http://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-de-turboreactor-modular-de-antrenament-dart
https://www.rumaniamilitary.ro/leonardo-aermacchi-m345
https://www.rumaniamilitary.ro/aero-vodochody-prezinta-l-169-alca
https://www.rumaniamilitary.ro/leonardo-aermacchi-m345
https://www.rumaniamilitary.ro/programul-iar-99-td-incotro
https://www.rumaniamilitary.ro/primele-t-345a-het-livrate
https://www.rumaniamilitary.ro/un-te-duci-tu-xtdt-ule-episodul-2
https://www.rumaniamilitary.ro/ajt-trainer
O nisa interesanta rau… Iar B350 asta e… De-a dreptul pur si simplu…
As zice ca e nisa cea mai susceptibila de dronizare… dovada versiunea UAS a Hurkus.
Americanii par sa fi abandonat programul de asa ceva iar de vandut se vand mai mult pentru contra insurgenta sau misiuni mai degraba de politie. Insa cele pentru scoala par sa aiba un viitor.
B350 e intr-adevar impresionant! Un monstru! 🙂
la mintea mea, poate gresesc astea sunt prea mari si prost proiectate pt a fi drone,
drona presupune din proiectare reducerea capacitatii de detectie de catre inamic – rezultata din proiectare si materialu folosit,
o drona detectabila nu are rost sa o ridici in aer ca e tinta sigura,
ori astea sunt destul de mari lungime peste10 m anvergura 8-10 m,
iar forma este susceptibila de detectie radar fara radare foarte performante,
au fost si la noi ceva
https://www.rumaniamilitary.ro/sistemele-de-avioane-fara-pilot-in-romania
da acuma cu falimentele prietenului lui pictor vonta si fuga lui la sarbi cine mai poate stie in ce faza sunt proiectele teamnet
iar despre dronele incas nu prea mai apar informatii,
la mintea mea, la noi, ar trebui drone de anduranta si drone de atac,
plus munitie de asta redusa cum au turci,
evenmtual daca ai putea sa porti munitia inauntru apșaratului pt a scadea capacitatea de detectie de catre inamic, ar fi de vis,
daca am inteles bine, ucrainieinii folosesc inclusiv drone mici din care lanseza grenade antitanc, mai ale noaptea
alea de la General Atomics, Boeing si Northrop Grumman par cele mai interesante drone dar sunt scumpe,
ar trebui sa putem si noi sa facem ceva
daca ne laudam ca avem istorie in aviatie si scoale universitare de aviatie
https://twitter.com/tom_bullock_/status/1405188485980557326
un proiect ucrainian interesant cred ca de clasa 1
Ma refeream la nisa nu la o aeronava sau alta in sine…
Predator ce e? Americanii au dronizat nisa asta inca din anii ’90: https://en.wikipedia.org/wiki/General_Atomics_MQ-1_Predator
yep, si ar putea fi o drona mai manevrabila decat standardele de acum…
Pai cred ca pe masura ce avanseaza tehnologia vom vedea si UAV-uri capabile de dogfight…
Generatia VI de care se vorbeste la americani in ultima vreme va fi un complex de aeronave, nu un singur aparat.
Nu stiu daca acest avion a intrat in dotarea armatei turce. Daca nu, cred ca nigerienii s-au grabit un pic.
Acolo sunt probleme cu islamistii Boko Haram asa ca o scula ca Hurkus are de lucru
au deja o comanda de 14 Tai Hurkus pentru armata turca. A intrat deja in teste, unul e deja livrat, chiar s-a prabusit unul nu demult:
https://aviation-safety.net/wikibase/237224
In varianta de atac, toate avioanele de mai sus mi se par cvasi-inutile. Poate doar daca adversarii nu au chiar nimic (chiar si o 14.5 in rol de AA ar pune probleme avioanelor de mai sus, nu mai zic de o racheta gen Stinger). Intr-un conflict real ce sa mai vorbim, americanii vor sa retraga A10, un tanc cu aripi, pe motiv ca nu mai are sanse sa supravietuiasca in mdeiul actual, mustele astea ce sansa ar avea?
Asa, pe timp de pace, sa alergi AN2-ul care aduce tigari de la vecini,probabil ca merge, dar mai mult nu prea. Si atunci, banii cheltuiiti cu integrarea armamentului ala (AIM120 ?!?!?) sunt bani aruncati pe fereastra. Mai degraba recomandat pentru politie decat pentru armata.
In afara de variantele școală care ar avea viitor în Europa , nu știu ce rol pot avea în geografia și situația militară europeană , variantele înarmate a avioanelor cu elice.
Personal pentru atac la sol , sprijin trupe , adică CAS , in Europa prefer americanul A 10.
Mult mai înarmat și blindat.
Mult mai dotat pentru a pocni blindate inamice.
Părerea mea.
Stiu ca e off topic ,Ministrul apararii spunea ceva zilele trecute ca o sa facem in tara drone si mini submarine.Stie cineva despre ce fel de subamine este vorba?
s-a raspuns la comentarii PSR, e o firma italieneasca cu punct de lucru in Timisoara care ar putea fi candidata.
https://www.drass.tech/projects/drass-dg900/
Am observat ca majoritatea se uita pe specificații si trag concluzii greșite. acest tip de avion e foarte util pentru un conflict chiar și ca cel din Ucraina. Inafara de Tor si Pantsir in versiunea mai moderna, sau S300 si S400, nimic nu ajunge la plafonul de zbor pe care il are. adica fara Strela, Osa, ecc. Sa tragi cu 14.5 dupa el e doar într-o teorie frumoasa. Iar ca la orice avion, contează armamentul pe care îl poarta. Degeaba ai F16 si toata panoplia de atac la sol pe care o ai trebuie lansata la 5000 sau 7000m înălțime. de elicoptere nu mai discutam aici ca e pacat. un avion de mici dimensiuni cu o încărcătură de lupta de 1.5tone e ideal in majoritatea situațiilor.
Un astfel de avion, are masa utila a unui elicopter de atac, si chiar daca nu este blindat ca un A-10 poate primi pachete de protectie, atat balistica cat si activa, motorul furnizand suficienta putere pentru a alimenta sisteme de protectie mai sofisticate.
Desi nu poate decola vertical, poate opera de pe piste sumar amenajate si fata de elicopter are viteza, anduranta, raza de actiune si plafon semnificativ mai mari.
Alex, plafonul ala maxim de zbor (ca tot zici de specificatii) il atinge in coditii ideale, incarcat cu toate cele pentru lupta, in mod cert performtele mai scad. In plus,cu profilul pe care il au avioanele astea, daca se ridica la cateva mii de metri altitudine, o sa fie vizibile pe radar de la sute de km probabil. Un avion cu reactie il va termina rapid, daca scapa de AA de la sol.
Uita-te in Ucraina, vezi cum cad Su-uri de toate felurile. La modul cel mai serios, ce sansa ar avea un avion cu elice intr-un conflict adevarat.
Cat despre counter insurgence, poate, dar ca sa foloseasca multe din armele alea, tot jos trebuie sa vina. Ok, mai bun decat nimic, dar nu cu mult.