Vorbeam într-un articol mai vechi pe care îl puteți reciti aici despre potențialul dronelor navale și despre cum ar putea acestea să-și găsească un loc în cadrul Forțelor Navale Române. Mulțumită cititorului nostru – Cristian Goila, astăzi vă putem prezenta o serie de imagini cu drona respectivă așa cum ar putea ea arăta în realitate.
În principiu, conceptul rămâne același, nava putând opera atât cu echipaj redus la bord cât și fără. A fost crescută lungimea la 24 m în timp ce lățimea a rămas tot de 6 m pentru a obține acel raport lungime / lățime ideal – 24/6 = 4. Din punct de vedere al planului de forme am trecut de la o navă în regim tranzitoriu (Eng. „semi-displacement hull/semi-planing hull”) la una în regim de glisare (Eng. „planing hull”) pentru a obține o viteză cât mai mare.
Echipajul rămâne redus dar datorită dimensiunilor crescute drona va putea opera cu un echipaj de 4 oameni. Automatizarea navigației și o interfață om – mașină avansată va reduce gradul de încărcare a echipajului.
Armamentul principal este constituit din cele 4 (patru) rachete navă – navă NSM, rachete pe care România le-a achiziționat pentru dotarea bateriilor sale de coastă. Performanțele acestor rachete sunt bine-cunoscute de toată lumea, așa că nu voi insista.
Concomitent, navele vor putea lansa și muniții autonome kamikaze Switchblade 600. Acestea sunt lansate din tubul propriu, au o rază de 40 km (obiectiv stabilit pentru creșterea ei la 90 km) și o autonomie de peste 40 minute. Caracteristicile tehnice pot fi lecturate aici. De funcționat, funcționează ca în clipul de mai jos.
Sunt două modele, amândoua au dimensiuni și performanțe similare.
Modelul cu număr de bordaj 19 are containerele rachetelor NSM amplasate în borduri cu lansare în față în timp ce modelul cu numărul de bordaj 24 are containerele mascate în suprastructura navei, cu lansare în spate, spre pupa. Mai jos avem desenele cu navele privite din mai multe planuri.
Și o altă imagine cu nava în marș. Dimensiunile crescute au permis adoptarea GAU-19/A în calibrul 12,7 mm în locul M134. Stațiile sunt escamotabile și, evident, stabilizate și asigură apărarea apropiată a navei atât împotriva țintelor navale de mici dimensiuni cât și împotriva celor aeriene.
În încheiere, variațiuni pe aceeași temă.
În încheiere, aș dori să adaug că aceste nave sunt o expresie cât se poate de clară a „mosquito fleet” recomandată de SUA și Marea Britanie marinei ucrainiene. Mai multe informații despre acest concept al țânțarilor navalizați puteți găsi într-un articol pe care l-am scris mai demult și care poate fi recitit aici.
Dragutz…
Ar fi buna la prova turela aia noua Rheinmetall Skyranger 30… mai degraba pe suprastructura ca la alea indoneziene, sa aibe unghi de tragere.
Mai sunt si emiratezii & MBDA cu Siham 30mm:
https://www.mbda-systems.com/press-releases/siham-al-khaleej-technology-leonardo-mbda-present-new-siham3-combined-anti-air-anti-surface-weapon-system-idex-2017/
https://twitter.com/bymbda/status/833210519645478912
Ce ar mai lipsi :
– drona care opereaza drone… adica capacitatea de a opera UAS captiv la punct fix + un eventual o drona cu legatura de date pana la 150km : Aerosonde sau ceva de genul Scan Eagle/RQ-21 Blackjack/integrator
https://www.rumaniamilitary.ro/insitu-integrator-er
https://en.wikipedia.org/wiki/AAI_Aerosonde
– si un LASER, frate 🙂
https://www-altair-com-pl.translate.goog/news/view?news_id=36210&_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=ro&_x_tr_hl=ro&_x_tr_pto=wapp
LASER-ul ar fi disponibil pentru turela aia Skyranger 30 de care pomeneam mai sus….
Pai pe langa Switchblade 600 mai este prevazut si Blackwing. Cele enumerate de tine sunt cam/prea mari si imposibil de recuperat daca USV-ul functioneaza complet autonom/telecomandat. Cel mult ceva cu decolare si, mai ales, aterizare verticala.
Interesant Siham-ul, cred ca sunt primii, dupa rusi, care combina tun cu rachete in aceeasi turela pe nave. Dar singurul loc disponibil este cel unde e acum Simbad-ul, pe suprastructura nu ai loc si nici nu vrei sa ridici centrul de greutate.
da, alea sunt numai pentru echipaj uman… exista si sistem cvadricopter ca sa permita decolarea si aterizarea verticala, dar inca trebuie echipaj uman pentru deservire, insa in timp se poate automatiza:
https://www.army-technology.com/projects/aerosonde-hq-small-unmanned-aircraft-system/
I-am sugerat si eu turela aceasta lui Nicolae cand discutam de diverse obtiuni si configuratii , dar am hotarat sa nu ne indepartam prea mult de configuratia originala . Oricum cred ca in zona aceea s-ar potrivi mai multe tipuri de turele usoare , spatiul mi se pare ochiometric destul de generos
Foarte intetesant si util conceptul dronei navale. Modern, eficient, rapide, amprenta radar minima, costuri accesibile, capabilitati care pot fi operationalizate relativ usor. La fel de i tetesant si util si conceptul munitiei autonome kamikaze. Doar un vis frumos, din pacate ai nostri de la butoane care dorm pe ei in asteptarea pensiei speciale n-au nici o treaba cu inzestrarea moderna a armatei
Frumos, util, necesar! Dar…SF pentru ai nostri osteni ai marii. Pariez ca mai marii marinei de rezbel rad cu lacrimi de asa idei la un pahar binevenit si meritat de vinut??Anul Marinei acum si in vecii vecilor, amin! Felicitarile si masa se dau la Amiralitate??
@ WW Rad ei da nu-i rasu lor ca-i rasu lui lui putler si chelnerul are castile-n urechi si sisul ascuns in maneca hehe
In cadrul analizei o solutie recomandata este folosirea unor nave mici, stationate pe Dunare si in Delta Dunarii, inarmate cu rachete cu raza mare de actiune(analiza vb de Tomahawk, dar, opinia mea, mai potrivite ar fi PrSM cu raza de 499 km). Insa, orice alegi, articolul despre navele mici este intarit de o analiza politica! Bravo!
https://www.g4media.ro/analiza-think-tank-ului-atlantic-council-nato-are-nevoie-de-o-strategie-pentru-marea-neagra-prima-actiune-este-adoptarea-unei-strategii-defensive-a-porcului-spinos-ce-rol-ar-trebui.html
Da, am citit si eu… 🙂 Este in mod cert o solutie rapida, sau mai rapida, de a creste capacitatea de lupta. Este ceea ce a fost recomandat si Ucrainei si, poate, si noi tot de aici ar fi trebuit sa incepem.
Proiectele astea de barci daca s-ar concretiza ar fi urmasele VPR Osa 1 class in FNRo iesite prea devreme din uz din ordine bizare !!! Daca FNRo ar merge pe NSM nu ar fi rau in viitor sa se produca in Romania sub licenta la fel ca si pe Spike si Mistral in toate variantele + ceva rachete AA , AS, de artilerie, de la europeni, israelieni sau americani !!!
Si eu zic ca ar fi o idee salutara , de mare mobilitate si nu imposibila de realizat .
Se produc in Romania nave mult mai complexe
Trebuie doar un dram de patriotism din partea alesilor .
„Caroseria” poate fi realizata in particular, sistemele de comanda radio la nivel de hobby si restul poate fi simulat electronic. E nevoie de sponsorizare. Dar prezentarea publica a ideii nu e un lucru bun pentru un viitor prototip care se poate materializa intr-o comanda ferma…
Spor la treaba! Daca exista potential, poate Romania isi revizuieste parte din legi…
La o adica, am putea adapta niste barje tractate pe care sa montam niste tuburi lans-torpila, iar in cala sa „ascundem” cateva sisteme de rachete demontate de la NPR-urile noastre. Fara nici un echipaj…
Le plasam strategic la intrarea pe gurile Dunarii si la Agigea, si asa …avem cu ce trage in caz caa….
Asa ca descurajare, sa nu zica NATO ca nu facem nimic sa aparam „flancul estic”
Destul de naiv dar totusi zic ca raspandirea ideeii prin cat mai multe cotloane media si apoi pe la diversi potentiali ingineri , sponsori , constructori , machetisti , ar fi salutara pt. cine cunoaste persoane in domeniu …Daca nu se intampla nimic , nu-i bai ,,ne-am obisnuit sa vedem ca nu se face nimic de multa vreme , important ar fi sa fie cunoscuta pt. cand ar fi ”soarta” mai prielnica
Bunaciuni! Imi place ideea tare. In ceea ce priveste utilitatea nu am nici o indoiala. Un ceva cu o raza mai mare decat NSM nu ar strica. Aditional, nu ca inlocuitor.
deja raza si marimea NSM sunt cam maximul pentru barcutza asta… doar nu vrei sa lanseze Tomahawk…
Raza mai mare… RBS-15 MKIV… dar probabil doar 2 in loc de 4 NSM…
sau Blue Spear… 290km raza, posibil candidat si pentru inlocuirea Harpoon britanice:
https://www-altair-com-pl.translate.goog/news/view?news_id=36217&_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=ro&_x_tr_hl=ro&_x_tr_pto=wapp
Este suficienta raza de actiune a NSM. Jucaria asta e rapida, poate sa faca un sprint de 1-2 h, sa lanseze si apoi sa fuga sa se ascunda in delta sa zicem. Sau dupa un dig in port, pt ca e suficient de mica
Multumim frumos pt. aprecieri !
Felicitări pentru subiect și abordare. În ciuda scepticismului din comentarii mi se pare un proiect fezabil chiar și pentru cercetarea și industria românească, finanțabil inclusiv cu fonduri europene și pretabil la eventuale consorții de R&D inclusiv cu Norvegia, nu doar țările UE.
PS. Un articol complementar poate interesant.
https://news.usni.org/2022/02/21/report-on-navy-large-unmanned-surface-and-undersea-vehicles-7
Exact! S-ar putea acorda niste proiecte de cercetare ACTTM-ului, facultatilor de profil pentru a dezvolta softul necesar navigatiei autonome. Avem chiar si firme care fac barci din fibra, ce-i drept nu de dimensiunile astea.
Multumim frumos pentru aprecieri !
E foarte decorativa.
Multumim frumos pt. apreciere George ! Ar fi faina de decorat niste birouri de constructori autohtoni ca macheta …proiect viitor … Chestii normale in lumea civilizata
Mulțumesc de articol, cum am spus și mai demult dacă e sa se fabrice asa ceva la șantierele de pe Dunăre sa dea la oameni de lucru și dezvoltare permanenta.
PS. Fain concept
@Catalin Multumim frumos pt. aprecieri ! Si mie mi-ar place sa vad ca se mai misca cate ceva autohton in industria de aparare macar in vremurile astea
Filozofic vorbind, ma intreb daca toate arnatele vor fi dotate cu drone, fie navale, fie aeriene, sau, de ce nu, terestre ar ajunge sa se lupte dronele cu drone, Cred ca soldatii s-ar ingrasa ingrozitor.
Cred ca asta e viitorul …
Solutia de coca ” semi-planing hull ” imi place la maxim !
Ce material poate fi folosit pentru suprastructura ?
Ceva cu semnatura RADAR mica ?
@ Habarnistul Multumim frumos pt. aprecieri !
Coca si suprastructurile sunt din lemn de esenta tare (structura) si fibra de sticla (corpul), ambele recunoscute ca avand proprietati excelente de reducere a semnaturii radar.
Metal doar unde este strict necesar pentru rigiditate si preluarea greutatii unor echipamente mai grele.
„According to the local reports, Kongsberg also mentioned during the presentation that the missiles could be placed on a 33-ton, fast-attacking boat capable of reaching speeds of up to 55 knots”
https://www.navalnews.com/naval-news/2022/02/indonesian-navy-set-to-procure-missile-boats-armed-with-nsm/
Deci se poate o ca o nava de aceste dimensiuni sa fie dotata cu NSM.
Mie îmi place și Mark VI, bine nu are posibilitatea de pilotata la distanta, dar Mark VI cu patru NSM suna bine.
Costisitoare. Automatizarile sunt mai scumpe ca marinarul . Cum ramane cu razboiul electronic?
„Automatizarile sunt mai scumpe ca marinarul.” Da, d-aia echipajele scad la numar si automatizarile cresc, de ieftin ce e marinarul…
Chiar asa, cum ramane cu razboiul electronic?
Faină materializarea ideii!
De construit ar fi relativ simplu, avem expertiza necesară.
Problema ar fi să ia cineva o decizie.