Mortierul Hirtenberger M12 120mm si mijlocul sau de transport
Se au in vedere aruncatoare de bombe calibrul 120mm produse de catre compania Hirtenberger Defense Group, care desi la origine este una austriaca, a fost cumparata (octombrie 2019) in intregime de compania de stat maghiara HDT Védelmi Ipari Kft.
Mortierele Hirtenberger M12 120mm sunt produse in doua variante, diferenta intre ele fiind data de lungimea tevii si de raza de actiune. Avem 1385 mm sau 1535 mm, ambele variante avand o cadenta maxima de 15 lovituri pe minut.
Conform unor surse bine informate, in 2023 armata ungara va primi in dotare un numar relativ redus, macar zece bucati, de mortiere, nu se cunoaste inca ce model a fost ales. Mai apoi, odata cu pregatirea personalului, numarul de mortiere din dotare va creste.
Odata cu aruncatoarele, se va primi si un sistem performant de control al focului, iar munitia, o parte a ei cel putin, va fi una ghidata laser. Un sistem individual dispune de GPS, calculator ballistic, ecran de tip “touch”, facilitate pentru stocarea munitiei. Raza maxima este de 8,5 km.
Mortierul va fi tractat.
Ungaria a avut in dotare mortiere M 1943 care au fost retrase de ceva timp, iar odata cu aceasta achizitie se va dispune din nou de un aruncator de bombe de calibru mare.
Stirea in sine este normala, cam orice forta de infanterie are nevoie de mortiere, in acest sens armata romana dispune de destul de multe aruncatoare de 120mm (+300 conform surselor libere), tractate sau montate pe transportoare blindate, Pirahna 3 si Pirahna 5 au in dotare aruncatorul de bombe Cardom, in timp ce pentru restul trupelor avem mortierul de 120 mm produs in tara, tractat de camioane.
Ce nu avem noi, dar am putea foarte usor sa obtinem din productia interna, sunt doua tipuri de munitie: bomba de aruncator calibrul 120 mm ghidata, cu raza extinsa. Acest tip de bomba este deja omologata si ar putea intra in productia de serie imediat ce ar exista comenzi pentru ea.
A doua ar fi lovitura termobarica de calibrul 120mm, exceptional de utila in cam orice imprejurare: forta vie descoperita, forta vie ascunsa prin transee, impotriva cladirilor etc.
Si lovitura termobarica se fabrica in tara, in acest moment fiind omologata lovitura termobarica pentru AG 7.
Poate vom avea in curand si lovitura pentru aruncatorul de bombe de 120mm, termobarica si ghidata, pentru ca aici nu stam deloc rau, ambele lovituri (cea ghidata cu raza extinsa si cea termobarica) pot fi fara discutie realizate in tara.
Aruncatorul de bombe este o piesa de artilerie usoara dar de o exceptionala importanta in absolut orice context. In toate razboaiele in care a fost folosita, de la inventarea ei, aceasta arma ieftina si de o formidabila suplete tactica si-a meritat banii din plin.
GeorgeGMT
,,Poate vom avea in curand si lovitura pentru aruncatorul de bombe de 120mm, termobarica si ghidata, pentru ca aici nu stam deloc rau, ambele lovituri (cea ghidata cu raza extinsa si cea termobarica) pot fi fara discutie realizate in tara.”
Sa speram ca asa va fi.Cu o lovitura ghidata îți atingi din prima, ținta vizata.Chiar dacă proiectilul ghidat este mult mai scump fata de unul convențional(oare de câte ori?) cu siguranta ieși mai ieftin pentru ca nu trebuie sa tragi mai multe proiectile pentru a lovi o țintă anume, sa cari mai multa munitie cu tine iar țeavă mortierului nu este supusa unei uzura fizice accelerate ca în cazul în care folosești foarte intens, doar proiectile convenționale.
Salutare, GeorgeGMT,
Crezi ca poti realiza impreuna cu Marius, eventual, un articol distinct despre performantele armelor termobarice ce sunt detinute de Romania…eventual unde ar putea sa mai fie incluse(pe ce arme) si cam care ar fi cea mai puternica arma termobarica pe care am putea sa o avem?
Este o arma teribila, din cate am inteles consuma tot oxigenul din zona de deflagratie, inclusiv cel din plamanii soldatilor aflati in zona, iar dupa deflagratie arde totul la temperaturi extrem de inalte(cate grade?)
Cred ca subiectul asta ar merita dezbatut mai mult, inclusiv ce tari ar mai avea asemenea arme (mai ales cele din proximitatea noastra)?
Armele termobarice sunt in esenta incarcaturi de lupta montate pe absolut orice tip de proiectil: bomba de aviatie, proiectil de obuzier, mortier, rachete tactice tip MLRS etc.
Puterea acestora este data de marime.
Le poti face cat de mari ai vectorul de transport…
Termobaricele nu sunt cine stie ce tehnologie, foarte multa lume le poate produce, probabil cam toti vecinii nostri.
In acest moment, la noi, se stie in mod oficial ca exista omologata doar lovitura termobarica pt AG 7. Temperatura degajata poate fi foarte mare.
https://m.youtube.com/watch?v=E5LA26kJ8g8
Parca sa omologat si pentru AG 9
Stiu ca in videoclipul de pe youtube unde erau prezentate testele cu Ag7 se specifica ca puterea lovituri era de 6 ori mai mare decat a explozivului clasic.
De unde trag concluzia ca ar fi interesant un proiect pentru o bomba de aviatie de 500 sau 900 kg
https://romarm.ro/proiecte-cercetare/
https://romarm.ro/wp-content/uploads/2014/03/PROIECT-16PTE-ExPierce1.pdf
https://romarm.ro/wp-content/uploads/2021/12/Lovitura-perforant-termobarica-pentru-AG9-16PTE-10.12.2021.pdf
https://www.carfil.ro/download/catalog-carfil-24-11-2021.pdf
https://upsdragomiresti.ro/grenades/
https://www.ummija.ro/despre-noi/
aaa… nu cred ca detinem (armata romana) arme termobarice, doar niste prototipuri si studii. Eventual ceva stocuri mici.
Avantul anterior s-a taiat la explozia munitiei in timpul instalarii SEBAV pe un IAR-93
https://www.rumaniamilitary.ro/lovitura-termobarica
https://rumaniamilitary.wordpress.com/tag/lovitura-termobarica/
Dar sper ca cineva sa contrazica datele astea si sa ne spuna ca avem de toate.
„Crezi ca poti realiza impreuna cu Marius, eventual, un articol distinct despre performantele armelor termobarice ce sunt detinute de Romania…eventual unde ar putea sa mai fie incluse(pe ce arme) si cam care ar fi cea mai puternica arma termobarica pe care am putea sa o avem?” Imi cer scuze ca intervin, raspunsurile sunt simple. Nu, nicaieri, niciuna. Nu avem in dotare munitie termobarica. Deci nu au nici o performanta. Nicaieri, intrucat nu avem, nu pot fi incluse nicaieri. Niciuna – vezi anterioarele 2. Nu avem, nu producem, e cam ca Saur – avem un prototip. Nici pe ala de fapt, ca nu e in dotare, si nici macar al armatei nu e. Exact ca termobaricele.
Exista în dotare. Ca nu știi tu e altceva, doreai sa ți se raporteze, probabil. Nu ești la nivelul ala
Asa cum s-a mai scris aici, platforma TAB-C 79 poate fi
modernizata si up-gradata de ind. (care este) cu capabilitati extrem de utile pt sprijin: mortier, rachete AT, rachete AA SH/VSHORAD, drone observare, etc.
Nu este ideal sa tragi de echipamente vechi. Nu ca un jltv este obiectiv superior tab 79 ca platforma blindata auto.. dar daca nu reinnoiesti si bagi in stocare echipamente la un interval regulat de timp? Atunci cand mobilizezi rezerva sau populatia ce tehnica le mai dai?
JLTV nu e superior TABC? Macar ai idee despre faptul ca nici macar din aceeasi categorie nu fac parte?
chiar daca le pui o noua motorizare la TABuri plus alte modernizari tot iesi mult mai ieftin decat jltv. si cu tehnica invechita… depinde cum privesti. se invecheste daca o lasi sa se invecheasca. adevarul este ca jltv este oricand peste orice tab, ai dreptate. DAR: la saracia noastra raportul pret-calitate este net in favoarea tab-ului (modernizat, ‘upgradat’). se vede la vecini. se bat cu arme mai vechiute si tot merge.
Nope, nu merge. Ai stat vreodata in cutiuta aia? Probabil ca nu. Daca ai tot echipamentul pe tine, e a naibii de greu sa intri in el, si absolut imposibil sa iesi din el intr-un timp util. Ii mai pui si tinichele, gen aruncator, Spike, nu vorbesc de drone, serios? Adica ii pui si o remorca, sau cum? Iar sa bagi muuulti bani sa faci din TABC o …ceva sa care ceva….sincer, e pierdere de timp, bani si inteligenta. Si in caz de paruiala, de oameni. Lasa-l mort, e mort oricum, a fost doar tinut in viata din lipsa de altceva.
TABC-79 alaturi de camionul derivat din el produs tot de Moreni sunt de la distanta cele mai bunune realizari ale industriei romane de armament. In scurta mea armata am lucrat pe asa ceva si poti sa-ti spun ca fata de TAB-77 care e o mizerie, jucaria asta chiar este ok si dupa mine are un viitor, mai ales ca Ro are cateva sute in dotare marea majoritate foarte putin uzate. Are o foarte buna distributie de mase, suspensie independenta pe torsiune, transmisia 4X4 si raza de bracare foarte reusite, din cauza asta masinuta asta se misca fantastic de bine pe teren accidentat. Are si o inaltime mica deci se va camufla destul de eficient in teren.
Problema masinii este in principal motorul si cutia si ar mai trebui si o revizie a instalatiei pneumatice cu niste filtre uscator performante sa nu mai acumuleze apa care sa corodeze sau sa inghete.
Cel mai prost lucru ever este mizeria aia de motor Saviem din anii ’50 ce livreaza 154CP teoretic ca practic nu cred ca are 120CP, de la +5 grade in jos nu mai porneste decat artizanal, iar cand porneste pana se incalzeste da fum de se vede din satelit, in sarcina are predispozitie la supraincalzire.
Un motor common rail modern + sistem racire + cutie automata costa in jur de 30k euro, mai bagi ceva in instalatia pneumatica si management electronic, cu max 50k ai un produs fiabil. Chiar nu inteleg de ce nu-i duce capul sa faca un upgrade la aceste masini sa dea jos turela aia hidoasa si sa puna una teleoperabila, container rachete AA, rachete AT si cam tot ce incape, mai ales ca jucaria e si amfibie iar noi stam foarte prost cu infrastructura podurilor.
Nu stiu daca are loc sa-i pui pe el teleoperabilele alea de sunt pe MLI-84 dar avand vreo 200 cred si daca zici ca imbunatatirile sunt viabile tehnic, poate ar fi bune de folosit pentru VM si RIM ca transportoare si atat, fara armament sau cu o mitraliera, poate chiar de linia a II-a la infanterie cu echipe de MANPADS, AT, lunetisti etc.
Motorizare adica, nu pentru lupta/suport cu foc etc.
Avem probabil spre 400, numarul ar justifica o investitie si ramane totusi o protectie impotriva schijelor si a armamentului de infanterie.
Despre OWS-25R pentru TABC79, posibil sa mearga dar e cam mare si grea pentru misiunea de cercetare
https://www.rumaniamilitary.ro/este-modernizarea-abc-79m-o-solutie-de-avarie
https://www.rumaniamilitary.ro/tabc-79-nemuritor
aici erau niste variante de echipare propuse de Automecanica Moreni, care au deja un prototip remotorizat
https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2013/07/hhhh.png
Motoare noi, Cummins, Deutz, Renault, cu transmisie aferenta si autoumflare pneuri
Suspensii imbunatatite
Aer-conditionat
Statie noua de armament de pana la cal.30mm, in variante: turela telecomandata cal. 12,7/14,7mm, turela OWSR cal. 25mm, turela Dragar cal. 25mm, alaturi de variantele mortier 82/122mm sau CA-95, precum si cea de decontaminare sau de geniu.
Ce se mai aude de programul 8×8 / 4×4 ? Adica urmasul defunctului AGILIS?
Mai este P4+ o varianta fezabila? Moreni vs UMB?
P5+, dar conceptul inca nu e clar definit…
La VM sunt de multa vreme tabc
Nu este o masina decat pentru linia 2 si support. Legat de teleoperabile, merge relaxat un 7,62 sau 14.5, aia de pe Jder e mult prea grea si e oricum pentru alt scop. Pentru AA cu un CA-95 sau ceva mai modern merge fara probleme, trebuie doar sa tina spatele coloanelor si sa se camufleze.
JLTV este fitza si costa cam de 10 ori cat acest upgrade, eventual TABc poate ramane ca vehicul pentru fortele de rezerva. Evident ca JLTV este mai modern, dar este o solutie smart sa folosesti toate resursele disponibile cu bani putini, mai ales ca in fata rachetelor moderne si JLTV este la fel de vulnerabil ca si un TABC, daca faci upgrade la partea energetica ambele vor avea capacitati dinamice si off road comparabile cu un plus pentru batranul TABc ca poate gestiona si cursuri de apa.
Sunt pasionat de offroad, sa stii ca masinuta asta m-a impresionat ca si capacitate de trecere si tractiune 4×4, doar ca motorul si cutia nu o ajuta absolut deloc.
yep, cam aia e ideea, nu mai lupta la contact, iar pentru cercetare, pozitii camuflate, AA si misiuni secundare e inca OK… apoi trecut la rezerva + jandarmi…
Ce sa faci cu tabc la jandarmi? Au deja blindate.
@ADR
„poti sa-ti spun ca fata de TAB-77 care e o mizerie”
De obicei îți dau dreptate, dar la faza asta te înșeli! Grav!
Părerea mea, hîc…
sincer, nu am apucat sa ma dau cu una, ori nu porneau ori se faramau intruna. Nu am vazut in viata mea ceva mai prost facut si erau foarte putin uzare. La o aplicatie una a reusit ma mearga cu indulgenta 100 m fara sa treaca de poarta.
Guvernul reactionar Orban n a aflat ca proprietatea de stat dăunează grav afacerilor si a cumpărat firma austriacă.
https://magyarnemzet.hu/belfold/2019/11/patinas-osztrak-hadiipari-ceget-vasarolt-a-magyar-allam
Am achiziționat o fabrică a cărei capacitate a fost contractată cu ani în avans, ale cărei produse au o durată de lungă durată pe piețele internaționale și sunt profitabile de exploatat. În același timp, odată cu achiziționarea companiei, am dobândit astfel de cunoștințe în domeniul producției de muniție de calibru mare, care anterior fusese lichidată complet în Ungaria
Noi suntem la faza cu lichidarea industriei de armament .
S a scris pe RM si pe internet despre Carfil 81 mm BAMD. Si bineinteles ca fără comenzi din partea statului s a ales praful de acest proiect. Poți face cercetare cat vrei, n ai comenzi, n ai nici o finalitate.
Scarneci descria in cartea lui efectele Nebelwefer, spunea ca presiunea gazelor produsa de explozia bombelor ducea la „plesnirea” alveolelor pulmonare, un fel de axfisie. Sovieticii le considerau echivalente cu gazele toxice si îi amenințau pe germani cu represalii.
Am bagat un ochi pe vestitul site maghiar sa mai rad un pic.
Inca numara MIG-urile 21, cat mai sunt viabile, au zis ceva si de fake news-ul cu S-300 ucrainean care doboara avioane romanesti si in general au mari sperante ca o sa fim pusi la colt in curand pentru ca nu respectam drepturile minoritatii maghiare 🙂
Oamenii par sa nu aiba nici cea mai vaga idee de cat de izolata e acum Ungaria in EU.
Ahhh, htka.hu……o adunătură de oligofreni
Ar fi Ungaria izolată? Ei bine,văd liderii mondiali aliniându-se la Orbán!
Nimeni nu vine la noi!
Care lideri mondiali se aliniaza la Orban?
Cum nu vine nimeni la noi?
Tu te uiti la stiri? Ai internet? Vad ca vorbesti ca sa te bagi in seama.
Spune italianul Draghi,Salvini,Meloni,francezul Macron,Le Pen ,spaniol Pedro Sanchez,Abascal,BrazlianulBolsonaro,
coreeanul Mun Jain,japonezul Fumio şi americanulTrump!
şi chiar ar putea fi listat!
Nicu sau Miklos? Doar cineva din Ungaria poate sa fie atat de infumurat ca sa creada ca restul lumii se incoloneaza dupa Orban. Pe langa asta romana ta nu-i suficient de exacta ca sa pacalesti, nici in prima nici in a doua postare.
Ce adunatura de prostani ai putut pune acolo. Bolsonaro? Le Pen? Salvini?
Europa civilizata si sapalata il tine pe Orban la usa. El de unul singur a blocat relatii de bun simt care trebuiau sa existe in spatiu est european, ca niste tari care au suferit 45 de ani de intuneric imbecil comunist. suferinta aia trebuia sa creeze o buna vecinatate macar, daca nu mai mult.
Stiu suficienti cetateni romani de etnie maghiara care il injura pe boul asta zilnic si multumesc la Dumnezeu ca locuiesc in Romania in care Dragnea a ajuns la puscarie si nu Prim Ministru.
Nu stiu in limba maghiara mai nimic desi am locuit 3 ani in secuime, decat buna ziua, multumesc si 5 beri te rog, deci da-i linistit „translate” de pe gugal.
Jltv nu e amfibiu, tabc79 e, in toate variantele. În România ai cate un rău din 50 in 50 km, Mureș, Târnăveni, Jiu, Olt, Argeș, Dâmbovița, Siret, Ialomița samd și bineînțeles Dunarea. Un transportor amfibiu poate trece fără pontoane sau pod. Tancurile trec prin vad, pe unde nu e apa adanca. Ca vehicul complementar merge, dar ar fi o prostie sa înlocuim taburile.
marim interoperabilitatea
https://www.textronsystems.com/capabilities/innovations/cottonmouth
E mai bine sa ai stocuri de piese in tara. Decat sa aștepți câteva luni sa-ti vina. Ca asa au fost canibalizate si c 130
Citeste si presa straina!
şi să nu credeți despre ce minte presa noastră!
Exista in dotarea armatei romane Piranha III sau V cu aruncător de bombe ?
Pe vremea RSR existau taburi cu aruncător.
Au fost tăiate , vândute ?
Ca tot ziceati de teleoperabila oe TABC 79,ar merge un tun de 30 mm dar nu hardughia aia de OWS ci mai degraba o turela precum Bofors LEMUR 30 mm https://youtu.be/gDcgBgFZp94
Ala e M230 LF, montabil pe o droaie de turele usoare (pentru ca are recul mic datorita munitiei cu tub scurt, deci si forta de penetrare inferioara unui Bushmaster 30) pe care le-am tot enumerat pe aici: RIWP, KMW FLW-500, Cockerill CPWS,EOS R-400s MK2/Kongsberg, Elbit, Rh Fieldranger, etc
https://www.rumaniamilitary.ro/tabc-79-nemuritor
https://www.rumaniamilitary.ro/turele-multirol-riwp
https://www.rumaniamilitary.ro/turele-usoare-calibre-medii
https://www.rumaniamilitary.ro/eos-rws-turela-usoara-multicalibre
https://www.rumaniamilitary.ro/cockerill-protected-rws
https://www.rumaniamilitary.ro/hmmwv-red-t
https://www.rumaniamilitary.ro/fn-herstal-50cal-rws
https://www.rumaniamilitary.ro/rws-xtr-101-si-xtr-102
https://www.rumaniamilitary.ro/modernizari-ale-armamentului-existent-solutii-stop-gap-ii
https://www.rumaniamilitary.ro/jltv-cu-turela-protector-rs4-de-la-kongsberg
https://www.rumaniamilitary.ro/oshkosh-defense-jltv-protector-rs4
aici e si LEMURUL de care zici
https://www.rumaniamilitary.ro/familia-de-arme-atk-bushmaster
Tabc79 poate să folosească cel mai eficient o teleoperabila cu gatling de 25mm folosită de elicoptere. Masă de 90 kg și în spatele gatling montezi cutia pentru muniție de 500 sau 1000 cartușe. Pentru drone, apărare la distanță scurtă sau ambuscade sunt foarte practice, primele secunde „stropești tot” după care ” dai cu praf de mers”.
Se poate fabrica o variantă nouă, cu folosirea protecției dată de carcasa de Saur și reproiectarea interiorului să fie mai economic.
Să ai un motor de 500 – 600 cp care să fie montat pe Tabc79, Saur și camioane și varianta aceluiași motor de 1000 cp care să fie utilizat și pentru Piranha 5 și alte 10×10 taburi și camioane.
nu ai ce face cu gatling pe altceva decat un sistem AA. Ramai foarte repede fara munitie.
Motor de 1000CP pentru Piranda?! noi nu avem asa motor pe un tanc de 50 de tone!
nu ai ce face cu atata cuplu ca sigur nu rezista restul transmisiei.
E grea cat un camion mic de 7.5 to sarcina. Merge un motor mai mic de 4000cmc de pe un camion de 7.5 to si o cutie automata, cum nu te intereseaza fiabilitatea de 1 mil de km, umblii putin la debit de injectie si presiunea turbo sa-i dai un + 25% si il duci pe la 250 cp+ cutie automata rapida, va iesi chiar o masina beton.
Ps. vezi ca jucaria asta fata de Tab 77 are trapa acces in spate plus hidrojet pe centru, deci spatiul nu e prea mare.
Pirahna III stiu ca sunt cateva masini care au in dotare aruncatoare Cardom. Nu mai mult de 5-6 bucati la batalion. Pirahna 5 va avea si unitati dotate tot cu Cardom.
Despre TAB cu aruncator exista inca.
@George
Din pacate nu exista nici o informatie oficiala (din partea naostra ma asteptam) ca am fi cumparat mortiere CARDOM (nici de la Soltam inainte de a fi preluat de Elbit, nici de la Elbit)
Nu am vazut vre-un articol in presa (straina) care sa autentifice informatia
Nu am gasit nici o informatie in SIPRI
Romania nu exista in listele publice cu utilizatorii de CRADOM (cel putin eu nu am gasit)
Singura mentiune este proiectul de a integra CARDOM pe MLI
Chiar as fi curios sa vad macar o poza cu Piranha 3 romaneasca cu mortierul montat (am vazut doar Piranha 3 de la Danezi si de la elvetieni cu cel al RUAG)
Crede-ma pe cuvant, tot RoMilitary a anuntat si Pirahna 5 in Romania la UMB, ne intreba lumea daca nu-l confundam cu P 3 🙂 …
Piranda 5 daneza cu CARDOM: am dat si articol pe aici
https://euro-sd.com/2019/09/articles/14478/new-mortars-for-the-danish-army/
https://euro-sd.com/wp-content/uploads/2019/09/Foto-2-1024×576.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=2zrbC-WvC5M
La 2:11 aici:
https://www.youtube.com/watch?v=lSLCC9ZtXEA
asta ar fi interesant, pentru artilerie de coasta
http://www.panzerbaer.de/types/s_radpz_piranha_iiic-a.htm
http://www.sixmania.fr/6roues/militaire/kapris_01_gross.jpg
asa cum am spus: cele de la danezi le-am vazut, asa cum stiam si de MLI, insa Piranha 3 romanesti cu mortier CARDOM, nu am gasit (m-am uitat atent si la fotografiile Piranha 3 romanesti din diverse surse, sa vad daca macar se aseamana cu structura exterioara a celor daneze: nope)
tind sa cred ca e urban legend 🙂
Au cumparat in 2017 inca 12 Piranha 3 pe langa cele 31 ecistente din care o parte purtatoare de mortiere.
*existente*
nici eu nu am gasit, dar trebuie sa arate cam ca alea, doar cu schema de vopsire diferita 🙂
Vor fi Cardom. Asa cum este deja turela UT30 MK2. Asa cum va fi si UAV Hermes 450.
Au fost doar în teste. La fel ca bullpupul si un uav. Ce s-a cumpărat au fost 3 transportoare pt politia militara și pistoale mitraliera
parada 2021 NR 12E 100 are trapa deasupra 3 balamale pe partea dreapta ,ceva in genul celor elvetiene,ca e pt mortier sau altceva nu stiu
Production of GIDRAN MRAP (Eyder Yalcin) vehicles will start in Hungary next year, and an automatic mortar version is also planned.
https://www.youtube.com/watch?v=QCvmR5lNXdY
https://www.youtube.com/watch?v=eqseVMrCfyY
As I mentioned, it’s here:
https://www.youtube.com/watch?v=LbIAnItggy0
@ Stefan60
” Pe vremea RSR existau taburi cu aruncător.
Au fost tăiate , vândute ?”
Stiu ca au fost taiate mare parte din TAB-71 cu aruncator de 82 mm .
Astazi posibil toate .
Trivia
Am ramas uimit insa de TAB-71M din dotarea armatei Republicii Moldova .
Functionau si nu aratau jerpelite ca si ale noastre .
https://www.army.md/?lng=2&action=show&cat=122&obj=3437#.YjIxAOrMLIU
https://www.army.md/img/userfiles/image/file/inv-lp_18-02833.pdf
https://www.monitorulbt.ro/local/2020/02/14/tab-uri-vandute-de-o-unitate-militara-din-botosani/
Dintre toate tipurile de blindate , de la noi si tendinta de inzestrare TAB-ul 79 , poate ar fi singurul , care ar fi meritat sa fie modernizat , remotorizat , cumparat in continuare.
Si la care , chiar conteaza capacitatea amfibie.
Mi-ar place cu motor frontal și acces prin spate pentru trupa. Dar o modernizare în acest sens înseamnă de fapt altă mașină.
TAB-C 79 are usa de acces spate pentru desant.
Si una de acces la motor
Asa e. Are. Accesul e pentru o persoană. Dar are acces prin spate. Ma refeream la un design cu motor în fata cu acces doar prin spate.
Ce desant visezi? Debarcare
” Ce desant visezi? ”
In terminologia militara romaneasca ,personalul ce utilizeaza un transportor blindat este compus din echipaj si desant .
Cutia blindata , spre exemplu la TAB-71, dupa manual , este impartita in trei compartimente
– camera de conducere
– camera desantului
– camera energetica
Primele doua sunt comune , ultima este despartita de ele print-run perete etans.
Terminologie dupa manual Vlad .
Asa ca pune mana si invata partea tehnica inainte de a da lectii .
Welcome to the good old times.
Chiar ma intrebam cat o sa dureze pana cand o sa incepi iara cu orgoliile , la partea tehnica te uiti ca mâța in calendar.
Chiar imi era dor de armata de birt , Sharky era pe aici , iaca acuma s-a intors si Eek .
Parca cineva ne-a aruncat mâța moarta in curte .
@Nicușor
„Chiar imi era dor de armata de birt”
Dacă doar pe aia ai cunoscut-o la vremea ta, normal că te apucă dorul și nostalgia.
Dacă tot ești asa de cunoscator, după manual, ia spune tu la lume de ce au fost interzise TABC-79 la patrule, în Afghanistan, după ce a murit Șonei într-unul din ele, și au rămas să facă doar sarcini de pază interioară?
Părerea mea, hâc…
Noi facem greseala sa comparam tehnica produs in Romania in anii „80 cu cea vestica contemporana si ajungem la niste concluzii nu tocmai corecte. TABC 79 este un vehicul proiecatat conform standardelor anilor „70, cu tehnologia anilor :80. N-a fost gandit sa reziste la IED-uri, mai trece glontul prin tabla lui, motorul este cum este…
Problema nu provine din carentele reale ale TBAC 79 ci din faptul ca noi il operam tot pe ala mostenit la revolutie. N-am reusit in 30 de ani sa dezvoltam o noua varianta…
Comparam SAUR 2 cu Pirahna 5 si evident ca iesim pe un mare minus, dar un eventual SAUR 5, sa spunem, ar fi putut sa fie dezvoltat si eram si noi in randul lumii. Familia Pirahna a mers din generatie in generatie, a acumulat noi tehnologii si experinta din campul de lupta, s-au investit bani, la noi nu s-a facut nimic si spunem ca nu putem.
Pai nici macar nu incercam. Achizitia Pirahna 3 pentru Afganistan este cunoscuta dar faptul ca n-au fost bune fix de nimci acolo si tot MRAPuri de la americani am luat, asta s-a uitat.
Suntem singurii care cumparam totul la pachet. Ungurii trag si sa-si asambleze Lynxul, bulgarii au si ei pretentii, sarbii sunt la a treia generatia cu Lazar (noi tot la SAUR 2 am ramas), cehii fabrica sub licenta Pandur II si au pretentii la MLI, polonerzii trag tare sa fabrice si ei in tara cam tot ce se poate si la final, cam toata lumea face la fel, Romania este o ciudatenie.
La noi nimeni nu este de vina: MApN este doar un client (lucru nemaintalnit nicaieri in Europa), Min Economiei face pdf-uri si o tot tinem asa, iar baza noastra sta in mostenire. Ca nu mai are nici o valoare combativa, pe cine sa intereseze?
Dar comparam produse romanesti din anii :80 cu cele din afara din anii 2010 si facem o parere, nu foarte exacta, dpmdv…
Nu tehnica de lupta romaneasca este de vina ci noi ca folosim si astazi ce ne-a ramas de pe vremea Varsoviei.
Nea George, bănuiesc că mie mi-ai răspuns, așa că o să răspund eu.
Nu făceam nici o comparație, deși mai erau și alții cu tehnologie din generația anilor ’80, nu numai noi, doar am răspund inginerului tampax, care nu se simte bine până nu se bagă și el în seamă, și după ce că-și bagă nasul în viața oamenilor, mai și jignește gratuit.
Oamenii vorbeau de TABC-79, și el vine și dă exemplu de manual(luat de pe wiki, apropos) de TAB-71, asta că tot vorbeai de comparat mere cu pere.
Părerea mea, hâc…
tabc-79 e tot cu bancuta prinsa in podea ?
@robi
Dacă nu mă înșeală memoria, TABC-ul are o băncuță micuță în spate dreapta. De câte ori am mers cu TABC-ul eu stăteam în față dreapta, pe locul comandantului de grupă. Știu sigur că avea locuri pentru personal în dreptul obloanelor de acces din lateral și spate. Eu m-am plimbat doar cu TABC și TABC-Ar, cu cele de Ge și NBC nu am avut ocazia.
Băncuța prinsă de podea, pentru personal, era pe mijloc la TAB 77 și la Zimbru, iar la TAB 71 era una, tot pe podea, lângă motor.
Părerea mea, hâc…
the same old soviet crap..din alea de iti rup coloana la mine….am crezut ca poate au modernizat si ei partea asta macar pentru TO.
inca o intrebare munitia are vreun compartiment in care sa o ti in caz de doamne fereste ??
zic de munitie ca am vazut btr 70 si munitia era sub turela pe un raft. cand i-am intrebat pe africanii aia daca au improvizat ei au zis ca asa e din fabrica.
Btr a fost un blindat de succes. Ro a exportat o gramada. Pana și în Serbia, care producea taburi. Varianta romaneasca a fost cea mai buna.
Apropo de btr, stanculescu era intr-unu la revoluție. Pt ca baga căldură. Si au tras în tab unii, crezând ca sunt rusii :D. Nici abi-uri nu mai văzuseră mulți. Si nici t 72.
Tabc79 nu prea erau pt Afgha. Din 2 motive. Orotectie doar în arcul frontal si confuzia talibanilor care le considerau rusesti deși era steagul pe ele. Triburile de acolo fac legea stii bine
In ce RG scrie asta? Nu exista manual. Doar regulamente. Ești pe dinafara. Fiecare rg de specialități are culori diferite. Ct4 ce culoare are?
” In ce RG scrie asta? Nu exista manual. Doar regulamente. ”
Aceasta ti-e competenta profesionala ?
Si ignorant, si obraznic .
https://pdfcoffee.com/manual-piesa-pluton-pdf-free.html
https://www.okazii.ro/manualul-comandantului-de-tun-obuzier-aruncator-1981-563-p-a175326431
https://librariaarcana.ro/stiinta-si-tehnica-/5643-manual-principii-de-organizare-functionare-si-exploatare-a-gurilor-de-foc-de-artilerie-ministerul-apararii-nationale.html
1. ****- SMG 12/2014-Manualul de semne convenţionale din armata României,
Bucureşti 2014;
2. **** – F.A.-3.2- Manualul de tactică al Forţelor Aeriene, Boboc 2011;
3. **** – SMG 65/2011-Manualul de planificare a operaţiilor, Bucureşti 2011;
4. **** – Instrucţiuni privind conducerea şi executarea S.L.P.A. în armata României,
Bucureşti 2010;
5. **** – F.A.A.-1.1.2. Manualul apărării aeriene cu baza la sol – Bucureşti, 2010;
6. **** – F.A./A.A.-3 Manualul pentru luptă al batalionului SHORAD, Boboc 2010;
7. **** – F.A.-2 Manualul pentru organizarea de stat major şi operaţii în Forţele
Aeriene, Bucureşti 2009;
9. **** -F.A.-1/1 Manualul operaţiilor împotriva forţelor aeriene ale inamicului,
Bucureşti, 2007;
Tu vii sa dai lectii aici ignorantule ?
Dumezaule mare , si ignorant si tupeist , nu stiu cum v-ati pripasit toti pe aici .
Mai bine s-ar sesiza structura ceea din MapN cu stirile false , sa vada ce prostii scrii pe aici .
Pana nu se prind rusii ca acesta e nivelul , si sa citeasca articolul de pe RoMil intitulat ” Altii mai prosti ca noi „
Ești un papagal guraliv. Fricos si cu un iq discret. Te-am cunoscut face to face, te 3,14 pe tine de emoție
Vlad , te laudai ca faci selectie de personal.
Manualele despre care spuneai ca nu exista si postate de mine ( cele actuale ma refer ) sunt luate dintr-o tematica de examen .
Cum se poate sa nu nu fi auzit de ele nici macar tangential ?
” Te-am cunoscut face to face, te 3,14 pe tine de emoție ”
Daca m-ai fi cunoscut azi vorbeai mai frumos.
Si sunt in Spania cam demult , dinainte de a exista RoMil .
Daca ai ajuns sa minti in acest hal inseamna ca ai o problema grava .
De fapt , vesnic ai fost un increzut .
Uite , sa vada si cititorii mai noi cum faceai pe grozavul :
https://www.rumaniamilitary.ro/atentat-terorist-in-franta-11-morti#comment-114327
https://www.rumaniamilitary.ro/atentat-terorist-in-franta-11-morti#comment-114357
Nu ma lăudăm,ca a fost plictisitor sa fac executive search.
Hai sa spun povestea. Era o expoziție de tehnica, in Crangasi. Eu stăteam la povesti cu baieti din cc, fos, sias. Cu o prietena cu care le-am dat vin în sticle de plastic. De 500 ml, asa, mai discret. Si apare tzugulanu ala, posibil sa afle info din ce unități suntem. Multi eram în civil, cu însemne discrete, pe care doar cunoscătorii le știu. I-am făcut foto, l-am filmat și l-am trimis la plimbare.
Asta era în anii 80, tataie. S-au schimbat regulamentele.Esti mereu pe lângă.
Desant înseamnă ori aerian ori pe apa. Intr-un teritoriu neocupat. Pe plaja. Debarcare, te duci cu bărcuțe in port.
Compartimentarea TAB-71 o poti citi in
https://www.okazii.ro/memoratorul-ofi-erului-de-rezerva-specialitatea-tancuri-si-autotractoare-1979-a207796110
Vei gasi acolo termenul de camera desantului .
Vei avea oportunitatea sa inveti ceva .
Si la Stryker care e compartimentarea? A, habar n-ai ca avem
Avem? Ăsta e secretul lui Sharky?
stryker e donatia ?
Si elicoptere noi, 2 tipuri. Ciuca se misca repede.
mmm…speram la Abrams.
Am vazut un filmulet acum cateva zile cu niste Strykere prin Agnita sau Sibiu (n-am identificat orasul si nu m-am obosit cu geolocatia).
Donatie de elicoptere? Asta e interesant, oare ce-ar putea sa fie de sunt 2 tipuri…1 probabil ceva Black Hawk dar celalat…?
Se tot achiziționează tehnica. Cred ca vor fi și nave noi.
Whooo, nu stiam de strykere, la mine au ajuns doar informatia legata de Black Hawk la 71 – Truda. Credeam ca la asta se refrea sharky, am confirmat si eu ce auzisem de la stanga si de la dreapta la vremea respectiva.
Elicoptere noi, 2 tipuri!!?? Black-uri si..
Ne-am ales cu strykere ? Si cu doua tipuri noi de elicopter? Pe bune ? Sau ai spus-o doar asa la vrajeala ?
Americanii au obiceiul sa mai uite tehnica pe la noi. Era vorba si de abrams, deocamdată nu sunt, sunt discuții.
Si mlvm merita, e unicat prin lume. Bv 206 si derivatele sunt folosite de unități alpine, dar nu sunt blindate de lupta. Sunt multe proiecte originale romanesti, dar au rămas puține in dotare. Airfox nu mai e, nici iar 93-facut cu sârbii, nici aro dragon samd. N-am mai văzut nici aga 40 sau aruncător de 60 mm, or fi prin depozite. Romania a produs armament ok. La nave de fluviu încă suntem nr 1 in lume.
Unicat este să montezi un aruncător de 120 mm pe un Duster.
Placa de bază în locul rotii de rezervă pe ușa din spate, tubul pe portbagaj de pe plafon ( model de cutie gen ataș de motocicletă) și muniția în portbagaj.
Dar varianta de bază tot Hillux doca rămâne.
Normal ca a produs armament ok.
Nu sunt in „tabara” celor ce sustin ca industria era un morman de fier vechi , incapabil sa produca ceva.
Nici nu consider „scule” de atelier , de generatie mai veche …fier vechi.
Daca sunt bune , sunt bine calibrate , ai muncitori capabili sa lucreze cu ele , ciclul economic iti da pe plus ..un rezultat final e ok.
Totul tine de analiza in detaliu , nu merge ..numai la modul general.
Dar daca tu ai pierdut angajati ..capabili sa lucreze cu „sculele” vechi , nu le-ai conservat bine , scolile nu iti produc angajati capabili sa ti le opereze , piata nu iti furnizeaza operatori capabili sa mai lucreze pe ele (ptr ca a evoluat)…ce faci?
Tii de ele???
Sau investesti , cumperi scule cu control numeric/digital , etc.
Adica …gandesti ptr viitor.
Daca pierzi parte din ciclul economic , cladirile , spatiile devin , instalatiile , sculele …toate devin un fel de balast inutil.
Ptr ca in ziua de azi e mai ieftin si mai ok ..din multe puncte de vedere , sa faci o hala , pe schelet metalic ..din placi compozite , decat sa reabilitezi hale vechi de beton si caramida.
Vehiculele de nisa nu asigura continuitate economica ..daca nu ai productie complementara.
Stiu si de proiectul de modernizare MLVM cu motorul mercedes si turela asemanatoare Jderului.
Si de DAC-ul 2.65 faeg ..si de dragon, etc.
Un aspect legat de transportoarele blindate , e ca transportul protejat , nu mai e la fel conceput ..ca atunci cand ele au fost comcepute prima data , din motive de evolutii conflicte.
In alta ordine de idei , orice APC/IFV asigura transportul protejat NBC …nu numai impotriva armelor de infanterie.
Chestie ce nu o fac platformele mici , foarte mobile.
Stiu ca multi ..acum vad numai manpads.
Dar daca unii salbatici ..fac ca in Siria???
La ce foloseste manpads?
Daca unii fac ca in razboaie contemporane …folosind forta aeriana si artileria???
Sa nu se insele multi ca exista metode de a anihila forta vie la scara mare. Ca nu sunt folosite e alta chestie.
Dar nu exista arme panaceu.
Eu as fi continuat sa fac/modernizez si TABC79 actualizat , chiar si cu protectii suplimentare , sau MLVM.
Flota fluviala ..in conditiile in care rusii sunt acum pe insula serpilor , se revalorizeaza. Multi le voiau taiate.
Daca ar fi dupa mine ..as pune starstreak pe ele.
MLVM-urile chiar sunt in curs de revitalizare la Moreni, din pacate nu vor si un minim de modernizare… asta ar fi fost momentul.
TABC-79 la fel…
Monitoarele, daca tot au primit revizii si aparatura optoelectronica, au primit macar modernizarea / automatizarea conducerii focului? Sa nu mai vorbim de teleoperabile, VSHORAD, C-RAM, inlocuirea tunurilor cal. 100mm, lovituri ghidate (inclusiv containerizate – Spike NLOS/LAHAT), MLRS cu raza extinsa similar LAROM + drone de cercetare…
Duster…. asti la activ probabil din moment ce nu cunoști tactica. E o mașină varza
Chiar ca MLVM-urilew trebuiau modernizate si revitalizate si poate augmentat numarul lor la vreo 200 asta avansd in vedere ca ArmRo nu a avut in dotare MT-LB/-U ca transportor blindat senilat. La modernizarea MLVM s-ar fi putut inlocui si galetii aia gen roti de caruta, chiar daca ar fi crescut un pic masa MLVM-urilor.
Acum MLVM-ul nu cred ca ar mai putea fi produs in Romania, solutia pt transportor blindat shenilat fiind M-113 A3 sh sau dervivate, dintre care o solutie ar fi chiar cu producerea lui in Romania, daca s-ar vrea a FFG PMMC G-5, vehiculul fiind foarte modular chiar putandui-se integra un mortier de 120 mm.
https://www.ffg-flensburg.de/en/products/technology-demonstrators/pmmc-g5/
Asa nu vor mai spune nemtzii ca nu luam tehnica militara de la ei. Pacat ca nu mai ai Leopard-2 sh-uri disponibile macar vreo 120 cat pt 2 batalioane.
Au fost modernizate. La fel ca tab si mli. Când era Ilina
Ce este minimortierul asta?
https://youtu.be/zCpyRVZw7aM
Pare un mortier de 60 mm la prima impresie…
60 mm sau 53 mm. În lada aia verde e muniția. E pt fos
cred ca e de 60mm alea de 51mm sau 53 mm nu prea au trepied si daca au sunt niste craci subtiri
Cu un din asta o grupa de 6 militari sa tina sub control o intersecție sau o potiune de drum foarte eficient. Poate sa gătească liniile de aprovizionare ușor. Cred ca muniția poate sa o care și în rucsac.
O grupa nu are 6 militari. Un grup are
Uite ce le da americanii! Drone kamikaze switchblade care vad ca merg lanasate si din tuburi mortar. Infanteria este din ce in ce mai mortala si vai de muscali.
https://youtu.be/h6CKMFETpMo
https://www.rumaniamilitary.ro/munitii-hoinare-sau-drone
https://twitter.com/CalibreObscura/status/1503124273497583624?t=rvgEI3b2krqNKaDIEUVxmw&s=19
https://en.wikipedia.org/wiki/Mortar_60mm_M57
I-mi place tinuta ucrainienilor, pantalonii, jachetele, bocancii, croiul si cromatica in general arata super profi pe langa ce au rusii…..stiu ca in realitate poate nu prea conteaza dar dupa mine imaginea/ambalajul e intotdeauna important mai ales cand e vb de chestii gen army
Ukrainians in this war are absolute PR / psyops champions. In my opinion – most of the video material on the Internet is a carefully selected message.
Good and very good!
Pr only. Psyops no. Psyops means cinetic effects
whats psyops?
https://www.goarmy.com/careers-and-jobs/specialty-careers/special-ops/psychological-operations.html
si bonus
https://intelligence.sri.ro/humint-intelligence-din-surse-umane/
https://intelligence.sri.ro/spectrul-radio-teatru-de-operatiuni/
merg mana in mana
https://pl.wikipedia.org/wiki/Operacje_psychologiczne
https://www.wojsko-polskie.pl/dgrsz/CGDP/
Operații psihologice. Si ai noștri sunt cei mai buni din meciuri. Deh, decretei
@Vlad
cinetic=mișcare în greacă, nu e chiar greșit, dar nici foarte reprezentativ.
Denumirea în sine provine de la Psihic = suflet în greacă.
@Sergiu
Denumirea de ”Operațiuni Psihologice” indică ȚINTA operațiunii, faptul că nu fizicul e ținta, ci psihicul inamicului.
Operațiunile psihologice nu implică afectarea fizică a inamicului, ci afectarea psihică. Deci în urma unui atac psihologic nu rămâi cu urme fizice pe corp, nu presupune gloanțe, puști, tunuri, nimic de genul ăsta. Ăștia sunt cu imprimantele, cu tastatura, cu mesajele, cu propaganda, cu afișele, cu fluturași, cu emisiuni radio, cu boxele, cu bruiajul.
Operațiunile psihologice sunt o armă cu care inamicul este afectat psihologic. Deci fără să-i dai în cap inamicului, îl faci să se teamă, îl faci să-și piardă încrederea, îi anihilezi voința.
Am mai zis pe RM, la noi actualmente poartă numele de Centrul de Operații Psihologice, și au ca însemn litera grecească ”psi”-Ψ https://www.facebook.com/Centrul-de-opera%C5%A3ii-psihologice-Samoil%C4%83-M%C3%A2rza-248229242505529/
one could argue there are effects in western societies like volunteers but it would be hard to pin it on ukrainian efforts.
@Krzystof,
maybe its true, i dont contest your opinion, but their clothes look very professional, just an opinion:))
But I agree with you! 🙂
You’re right. But me too.
The Ukrainian people are well-uniformed, they know that they present themselves well and that is why they exhibit this fact.
Pure PR / PSYPOS 🙂
Going forward. By showing Russian prisoners of war in unfavorable situations (dirt, disorder, but also Asian, unintelligent facial features, etc.), they build a negative image of their opponent, conveying this image to the whole world.
In this way, they focus positive feelings on themselves, negative ones on Russians.
The Ukrainians are theoretically weaker military, but they (PSYOPS) are winning this war. This is the 21st century, this is how you win the sympathy of the world, this is how you play and this is how you win.
I only wonder who taught them that, who?
This is how it is done!
It’s a masterpiece!
And no, I don’t see the Hegemon school here, it’s entirely invented by the Slavs, made by the Slavs and directed to the Slavs.
https://youtu.be/Q-Vrv8TxJqA
Nu stiu daca aveti careva cunostinte dar prin NE tarii au inceput sa miste niste unii cam inalti si cam atletici (chiar si femei) care umbla cu niste masini al albastru pe care scrie POLIZEI….azi am vazut si un elicopter ce mi-a survolat chiar gradina , parea un AIRBUS H145 dar nu-s 100% sigur, stie careva ceva?
Articolul de fata arata ce inseamna sa ai industrie si cercetare-dezvoltare .
Si ca cine nu are , dar gandeste , , cumpara , nu distruge .
Inafara de realizarile mentionate in articol as vrea sa mai adaug ca Romania nu avea numai realizari de varf, dar stia sa produca si economic .
Spre exemplu in domeniul aruncatoarelor de bombe s-a fus la punct tehnologia de fabricatie a tevii aruncatoarelor din teava laminata nu din semifabricat plin .
Se evita transformarea in span a 100-350 kg de otel inalt aliat , plus economie de energie si placute din carbura la gaurirea adanca .
Marca otelului era OHN-3MFA , semifabricatele aveau dimensiunile Ø108×40 si Ø165×60 .
Otelul era elaborat la Hunedoara , laminat la Republica Bucuresti sau la Roman .
Si tu te pricepi mai mult ca Sharky?alta întrebare retorica. Cate misiuni ai la activ? Cu mirobolanta tehnica produsa.
Lasa-l, Vlad, chiar nu ai cu cine. E în lumea lui, aia cu „cei mai frumosi si destepti dintre…”
Părerea mea, hâc…
” Cu mirobolanta tehnica produsa.”
Uite Vlad
” Asta în condițiile în care TABC-79 și TAB-77 dovediseră deja că rezistă destul de bine la mine antitanc și fără blindaj suplimentar. Un TABC-79 a luat o mină antitanc cu roata dreapta față, în Ass-stan, în 2004 , parcă, și rezultatul a fost crăpaturi pe la suduri,îndoirea plăcii blindate care proteja roata si fracturarea piciorului mecanicului conductor. TAB-ul 77 a călcat pe o mina antitanc, tot p-acolo pe la nisipurile de aur, în 2005, sau 2006, iar rezultatul a fost îndoirea podelei, crăpături la suduri, și tot așa, o fractură la piciorul unui militar din transportor. ”
https://www.rumaniamilitary.ro/este-modernizarea-abc-79m-o-solutie-de-avarie#comment-44312
Aloooo, domnu inginer, ce faci? Acum te dai mare cu vorbele mele? După ce tot tu te plângeai că nu am vrut noi kitul ăla egal cu 0 produs de „inginerii” de la acececetetemeul lui pește?
Știam că ai un caracter execrabil, dar tu chiar nu ai pic de rușine.
Părerea mea, hâc…
El mai sesizează niște probleme tehnice. Uneori are dreptate
Mina at sub roata nu e ceva deosebit. Dar minele care gauresc blindajul lateral sunt
Bre @Vlad,nu esti tu ala Cu F-18 ?
Intreb pentru un prieten :))
Cu growler poate. E un aparat mișto. Foarte scump insa.
https://www.aa.com.tr/tr/bilim-teknoloji/turk-zirhli-arac-ureticisi-avrupali-oldu/2537898
Trecand peste problemele personale , care sunt vechi si nu cred ca o sa se opreasca aici , cred ca este important de vazut mesajul pe care Vlad il lanseaza la revenirea pe site ( s-a intors el , ori a fost trimis , personal cred mai mult in ultima ) : industria romaneasca de armament are valoare , avem nevoie de tehnica romaneasca , nu trebuie sa distrugem tot , inclusiv tehnica existenta acum si de care avem nevoie .
https://www.rumaniamilitary.ro/din-nou-despre-mig-29-si-ucraina#comment-480211
https://www.rumaniamilitary.ro/armata-ungara-isi-cumpara-mortiere#comment-479806
https://www.rumaniamilitary.ro/industria-romaneasca-de-armament-opinii#comment-479575
Aceasta m-a facut curios , intoarcerea cu 180 º
https://www.rumaniamilitary.ro/da-grupa-cat-e-grupa#comment-370495
Nu caut mai mult
In acelasi ton cu mesajul lansat de Vlad , in saptamana aceasta am primit o stire pe ” telefonul fara fir ” al metalurgiei romanesti , nu am spus nimic pana nu am vazut confirmat in presa .
Anul trecut voiau sa lichideze COS Targoviste ( multumim Catu , Orban etc )
https://www.dcnews.ro/combinatul-de-oteluri-speciale-targoviste-la-un-pas-de-inchidere-nu-vom-mai-produce-in-romania-nici-otel-nici-fier-beton_809958.html
Acum se redeschide COS Targoviste ( ce a ramas , din pacate partea de productie de masa nu cea high-tech ) , sa vedem cat tine minunea .
https://www.dcnews.ro/cos-targoviste-repus-in-functiune-florin-spataru-romania-este-intr-o-situatie-favorabila-care-este-obiectivul-final-la-nivel-national_862406.html
Si se vorbeste si de domeniul energetic – termocentrale + minerit
Catu e…nu prost. Foarte prost
Sunt puși pe desființări . Doi prosti și un ficus