SR-72 Darkstar – film sau aproape realitate?

Cam asta e nivelul: avionul hipersonic „testat” de Maverick în ultimul Top Gun a fost „proiectat” cu ajutorul Skunk Works. Informația a fost confirmată de reprezentanții Lockheed Martin… Iar „realismul” aeronavei i-a determinat pe chinezi să reorienteze un satelit de spionaj pentru câteva poze.

Despre potențialul urmaș al celebrului SR-71 Blackbird s-a tot discutat în ultimii ani dar nimic nu pare să se fi materializat. Încă.

Una peste alta, momentul a fost excelent speculat de PR-ul celor de la Lockheed Martin care i-au dedicat „proiectului” propria pagină pe website-ul companiei (poate fi accesată aici).

Revenind la adevăratul SR-72, conform celor de la National Interest, acesta ar trebui să fie un vehicul fără echipaj, hipersonic (Mach 6), capabil să execute misiuni de recunoaștere și atac spre deosebire de legendarul SR-71 Blackbird care era pilotat și nu era înarmat. Cei de la Lockheed Martin sunt din ce în ce mai optimiști în ceea ce privește realizarea acestui proiect făcând referire la noile tehnologii de proiectare asistată de computer și printare 3D.

SR 72 Darkstar Top Gun Maverick

Sursa foto: Lockheed Martin

Până la urmașul lui SR-71 aflăm din presă că proiectul avionului de vânătoare care va înlocui Raptor-ul avansează și este mai aproape de realitate decât ne imaginam. Știm că prototipul a zburat deja și, recent, Forțele Aeriene americane au alocat noului avion de generația a VI-a – Next Generation Air Dominance, suma de 1,7 miliarde USD în bugetul pentru 2023. Nu știm însă cum arată și nici măcar cine îl construiește, poza de mai jos fiind totuși un posibil indiciu.

SR 72 Darkstar Top Gun Maverick

Sursa foto: USAF

Despre Next Generation Air Dominance, un raport al Forțelor Aeriene ale SUA ne povestește următoarele:

Next Generation Air Dominance is a family of capabilities that enable Air Superiority in the most challenging operational environments by enforcing the development pillars of digital engineering, agile software development, and open architectures. By executing shorter technology development cycles, the program matures technology and reduces risk through prototyping and operational experimentation.

Designed to complement the F-35, F-22, joint, and partner forces in the Air Superiority role, Next Generation Air Dominance is an advanced aircraft program for development of penetrating counter air platforms with multi-domain awareness, agile resilient communications, and an integrated family of capabilities.

The program uses a non-traditional acquisition approach to avoid traditional monolithic program schedules and exorbitant life-cycle sustainment costs. This strategy, called the Digital Century Series approach, creates a realistic business case for industry to adopt commercial best practices for key design activities – before a part is even manufactured.

Și ne mai mirăm că în SUA sunt raportate mai multe OZN-uri decât prin alte părți ale lumii…

P.S. Am fost la Top Gun Maverick, mi-a plăcut!

14 comentarii:

  1. Un lucru este clar americani au expertiza necesara dezvoltari unui avion de generatia a 6 si au si resursele economice necesare. Curios e faptul ca inca investesc in platforme de generatia a 4 si aici ma refer F15EX 144 bucati e ceva si aproximativ 23 miliarde de dolari pe o perioada de 10-15 ani , vor scoate din uz F16,F15,F22, vor compesa cu F15EX ,F35 si acest avion de generatia a6. Cred ca vor domina piata avionici in continuare , vedem ca chinezi au copii rusesri in aviatie. Cat de rusi cu al lor avion de generatia a 5 au nevoie de banii incat sa rezolve problemele copilariei plus constructia propiu zisa a SU-57 asa ca US vor fi artizani aviatiei urmati de chinezi care copiaza , spioneaza proiectele industriale ale altora .Vom vedea cand se vor face prototipuri ale avionului gen 6 daca vor arata la public .Curios as fi cum stau acum cu F35 americani si daca au rezolvat toate hibele de la F35 se vorbea de soft, de motor ? Luam si noi F35 peste 20 de ani , no stres:)))

    8
  2. Văzînd nivelul tehnologic , de logistică și pregătire a aviației „răului” cel mai apropiat de Vest – ruzzii, este normal să întreții/modernizezi ceva ce știi că le poate sparge scăfîrlia (F-15EX, F-22, F-35).
    F-16, F-18 se vor duce și ele în grămezile de avioane din Arizona, dar mai tîrziu, deoarece tehnologia ruzzească le permite o … viață lungă.
    Pe bune, eu sunt îndrăgostit de ele !

    10
  3. Darkstar-ul ala n-are parbriz frontal… in rest pare un mix intre fuselajul unui SR-71 Blackbird si aripile si motoarele unui YF-23…
    De fapt LM n-au lasat sa scape nimic nou, au hibridizat doua concepte vechi, dar sexi 🙂

    12
  4. Dacă ar avea caracteristicile preconizate, adio ambiții chineze de superputere pentru alți 30 de ani. Cât despre vasalii lor muscali, deja sunt în implozie.
    Subscriu la P.S., fără a fi o capodoperă este un film pe care l-am urmărit cu plăcere și nostalgia anilor 80, când eram tineri și ferice… Oricum, m-am săturat de producții cu supereroi sau mesaje militante, mai bine revăd un clasic sau urmăresc un serial.

    16
  5. captain Gomeaja

    Rusii au dezvoltat generatia a VI-a de gonflabile !
    Ar putea sa ne lase si noua americanii niste A10 ,asa gratis dar cine sa le ceara ,ca toti conducatorii au nevoie de favoruri personale !

    12
  6. Fost la film, plăcut, trecând peste clișee și scenariu tras de par ce trebuie sa reținem: munca în echipă, nu abandonezi pe nimeni niciodată (spre deosebire de ruși care lasă în urmă cadavrele camarazilor sau nici măcar nu le îngroapă și iau masa printre ele), contează mai mult omul decât mașină( aviz FARO sa lase naibii piloții sa zboare la standard NATO minim, nu doar 50 ore pe an). P.S Tom Cruise la 59 ani, e mult mai fit decât mulți „activi” din Armata Ro. Food for thought, nu doar ? e mâncare.

    13
  7. CGI clar. Din zvonurile aparute pe internet „Project AURORA” (aka SR-72) nu arata nici pe departe asa si este cu mult mai mare.

  8. S-ar putea sa fie mai aproape de realitate decat ne lasa sa ne imaginam filmul …seamana foarte mult cu proiectul SR-72 care deja a aparut in media de cativa ani [ doar ca acela avea o singura deriva ]

    https://www.youtube.com/watch?v=DjKwpMZanns

    E clar ca se lucreaza la asa ceva si chinejii or fi avut pe buna dreptate un fior rece pe sira spinarii daca si-or mutat satelitul la binoclat amanunte …Parca si vad viitoarele concepte chinezesti care vor arata ”aproape ” la fel .
    Interesant ca pana acum nimeni nu a dezvaluit forma avionului de gen -6 sau a lui B-21daca deja au zburat . Atata secretomanie n-am mai vazut la americani din anii 50 sau ww2

    3
  9. Mda… Tehnologia este un atu in ziua de azi… In domeniile vitale nu se face rabat….

    Se aude MApN …. Greu cu sticlele la popota… In fine… Noroc ca au altii grija de noi…
    La noi…. Niște unii și-au făcut de cap cu un avion pe cerul a patru țări…

    8
  10. Opinie personala

    Sentimental
    Multe efecte speciale , fara KellyMcGillis , fara prima dragoste , fara fiorul lui Take my breath away
    Vot negativ

    Tehnic

    SR-71 la 3 M are o raza de viraj de 145 km la o intoarcere la 180 º
    Darkstar , hmm, ati vazut raza de viraj la 10 M ?

    Catapultarea la 10 M .
    Ar fi fost interesant de vazut ,
    Skip .
    De ,la 10 M direct in carciuma
    .
    https://www.thedrive.com/content-b/message-editor%2F1648565100197-fpbwltlxsasyvqb.jpg?auto=webp&optimize=high&quality=70&width=1920
    Rachetele de croaziera au distrus netulburate aeroportul .
    De ce nu au distrus si si lansatoarele S-125 si , mai util, statiile de dirijare ?
    Distanta minima de intrare la dirijare este undeva intre 2,8 – 4 km , dupa varianta .
    In film s-a tras ” la gura tevii ” .
    SI nu stiu cum urmareau tinta statiile de dirijare la distanta asa mica .

    Contramasurile erau pentru rachete autodirijate IR . Posibil sa fi lansat si chaff , su nu s-a vazut . Sau posibil sa fi lansat tinta falsa cu transponder si cartus pirotehnic cum il vazusem in revista Top Gun , nu l-am vazut in dotare

    Vot negativ

    5
    • De acord cu tine dar e film de actiune, nu documentar. Multi s-au saturat de Marvel si filme cu mesaje politice.
      Daca e sa o luam asa, de ce trimiti 4 F18 cand poti trimite F35 sa faca treaba asta, sau lovesti doar cu rachete de croaziera tot si dupa drone? Sau trimiti 40 de F18 ca nu e ca si cum SUA nu are optiuni pe masa…

      2
  11. 10 Mach ….. adica x-43 . Adica un motor lung cit toata aeronava , introdus un aripa fudelaj portant si care sa compenseze efectul de torsiune al pitch -momentum … Un motor care ardea hidrogen adica arderea atmosferica cea mai rapida reactie clasica . Ceea ce nu exista la Darkstar =adica motoare scurte . Pe de alta parte sa ne reamintim ce spunea Kely Johson , parintele SR-71 : ” limirarea vitezei la 3,4 Mach la Black bird s-a datorat undelor de soc frontale , generate de virful fuselajului , unde care care afectau undele de soc care perturbau compresia simetrica a motoarelor ” . Intrebare : ce cauta un … shock wave generator …. in fata unor prize de admisie rectangulare , scurte ?

    Deci modelul ptrezentat este , asa cum a scris @ Marius Zgureanu , …. tocanita de forme clasice , nimic nou , amintiri , SF, iluzii …. in care fiecare visator isi imagineaza ce doreste . Galbiorii pot spiona fum si oglinzi …. pe saturate :)))
    Revenind la realitate , ultimul model hipersonic din seria X , X-60A , este prezentat intr-un clip SF , in care sint aruncate de-a valma , elemente aerodinamice preistorice : aripi rectangulare cu anvergura generoasa , motorul atmosferic aspirat a disparut fiind inlocuit direct de o racheta . Praful in ochi este mai mult decit evident …. pentru mine . Altii nu sint detanjati nici de molozul de pe pleoape si continua gindirea clasica . Experti lockeed martin :))))))) . Sa-i creada cine vrea

    Fara sa dezvalui prea multe …. pot spune ca , cresterea compresibilitatii este un avantaj pt motoarele inalt hipersonice dar este desigur o mare frina pt fuselaj si elenentele adiacente .. nacele motoare , derive , amenajari inclinate inclinate pt hublouri frontale , termorezistenta deficitara , etc . Cit despre hublouri , acestea pot fi inlocuite cu camere UHD criogenizate …. periscoape criogenice , etc .

    Cea mai mare viteza poate fi atinsa in vidul cosmic sau reintrind in atmosfera dar ce ar fi daca vidul s-ar putea produce in fata aeronavei pt a anula undele de soc … Si pt cine are Chef …fac trimitere la un articol mai vechi ” SUPERCROAZIERA ”

    https://youtu.be/Ud-dE1OnbFg

    Concluzia , pentru mine , este sedimentata de ceva ani : zborul hipersonic cu multi multi-mach este posibil dar nu cu paradigma clasica . Trebuie gindit altfel .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *