Germania europeana si nu prea

MAWS (Maritime Airborne Warfare System), desene animate din octombrie 2020

Ne referim aici strict la programele de dezvoltare pentru tehnica de lupta avansata si extrem de scumpa, programe in care Germania ori ca nu misca deloc, ori ca trage de timp, ori ca pur si simplu are alte planuri, diferite fata de cele din urma cu cativa ani.

Astfel, in programul  pentru dezvoltarea si fabricare de drone europene de tip MALE (Medium Altitude Long Endurance), lucrurile abia, abia, ce s-au deblocat dupa o lunga perioada de stagnare. In acest program condus de Germania mai fac parte: Franta, Spania si Italia, insa lucrurile nu sunt foarte clare.

Programul pentru viitorul avion de generatia a VI – Future Air Combat System [SCAF] – bate cu tarie pasul pe loc datorita neintelegerilor cronice dintre Dassault Aviation si Airbus Defense & Space. Desi ambele parti zambesc si dau asigurari ca totul va fi bine, francezii au semnalizat deja ca daca nu se vor intelege cu germanii Rafale va avea parte de mai mult modernizari decat era preconizat (standardul F 5 se afla pe masa discutiilor si in presa se zvoneste despre F 6). Parisul nu vorbeste inca despre dezvoltarea prin propriile sale puteri a unui viitor aparat de generatia a VI, dar cel mai probabil ca achizitia de avioane F 35A de catre Berlin nu este tocmai incurajatoare.

In privina viitorului tanc european, am avut de curand un articol dedicat, francezii sustin ca cele doua companii germane nu s-ar intelege intre ele, dar se pare ca lucrurile sunt mai profunde decat atat. Un program care sta si el in cumpana.

Un alt program comun, franco-german, vizeaza (Parisul sustine ca viza) avioane pentru patrulare maritima. Programul MAWS (Maritime Airborne Warfare System) si-a luat insa una zdravana dupa ceafa (in opinia francezilor) cand germanii au batut palma cu Boeing pentru cinci avioane P-8A Poseidon. O solutie temporara de stop-gap, sustine Berlinul, dar francezii mai circumspecti nu par sa dea crezare spuselor vecinilor de la est, cu atat mai mult cu cat “solutia temporara” a ajuns de la cinci avioane comandate intial la inca trei care se negociaza acum (in total 8 Poseidon), asa ca…

Elicopterul de atac Tiger a ramas fara unul dintre parintii fondatori, Germania discuta cu Boeing pentru AH-64 Apache si nu a intrat in programul de modernizare al Tiger pentru standardul Mk III. Franta si Spania au ramas singure, dar un raspuns definiv al germanilor a fost asteptat pana la sfarsitul lunii iunie. Germanii nu au spus nimic, astfel incat Tiger va merge mai departe doar cu Spania si Franta.

Nu stiu, poate aparentele inseala in acest caz, dar odata ce a inceput razboiul din Ucraina si Berlinul a anuntat o crestere semnificativa a bugetului pentru aparare, lucrurile s-au miscat mai mai mult spre importuri din Statele Unite decat spre programe europene. Poate este doar o impresie, poate Germania nu mai are rabdare si doreste sa-si doteze fortele armate cu sisteme de armament gata de lupta, poate spera sa-si puna pe picioare propriile programe de cercetare-dezvoltare si sa numai depinda de nimeni.

Deocamdata Berlinul abia a inceput sa-si ridice capul, pentru prima oara dupa 1990, se discuta serios despre inarmare si s-ar putea sa avem surprize si programe considerate in urma cu doar cateva luni prioritare sa devina acum desuete pentru noile ambitii ale industriei de aparare germane.

PS Umitor sau nu, francezii colaboreaza ceva mai bine cu britanicii, acestia din urma urmand vechea sintagma: ce spune gura face si bugetul. Pe de alta parte cand Londra si Parisul au avut programe comune dar intr-un final fiecare a mers pe drumul sau, lucrurile au fost anuntate oficial si desi s-au despartit au ramas in prietenti. Germanii insa sunt mult mai sovaielnici, ca sa folosim un termen elegant.

GeorgeGMT

 

57 de comentarii:

  1. Eu nu înțeleg cum poate înlocui o modernizare a Rafale un aparat de generația VI. Rafale nici 5 nu poate sa ajungă pt ca nu faci o generația 5 din pila și ciocan.
    Francezii o sa ajungă sa cumpere avioane de la englezi, care se mișcă cu talent cu proiectul lor
    La nemți eu cred ca vor cumpăra zburătoare de peste ocean și se vor concentra pe ce fac ei mai bine, toate pe șenile și roti. Plus submarine

    11
    • Chestia cu generatiile este un concept mai ales comercial càruia i s-a dat un aspect tehnic.

      Se vorbeste mult de « generatia V-a » dar putini stiu cum este definità :

      Un astfel de aparat trebuia sà aibà (la lansarea conceptului)

      – furtivitate pasivà (« invizibil la radar)
      – supercroaziera
      – supermanevrabilitate
      – data-link tactic
      – fuziune de date

      Criterii care apar si dispar în functie de prezentarea aparatului (F-22 nu are fuziune de date, F-35 nu are supercroaziera iar supermanevrabilitatea lui este îndoielnicà).
      Rafale le are pe toate, cu exceptia furtivitàtii pasive (dar si acolo s-a lucrat excellent, fiind cel mai discret la radar, vedere frontalà, din « vechea » generatie).

      Pe baza asta, nu existà deplin nici-un avion de a V-a generatie.

      20
      • ma indoiesc tare mult ca au bagat americanii supermanevrabilitate ca prioritate in vreun program post anii 90 si din moment ce ei au inventat conceptul asta cu generatia 5…..supermanevrabilitatea este un concept de marketing rusesc.

        a 5 generatie e mai degraba generatia avioanelor low observable, ceea ce rafale nu e oricat l-ai spoi tu si dassault sa fie. discret nu inseamna nimic e un cuvant aruncat sa sune ca e dar fara sa fie in fapt.

        generatia 5 sunt f22, f35, j20 si cam atat. ala rusesc sunt vreo 2,3 avioane si cu capacitate indoielnice.
        realitatea este ca nu poti sa avansezi in teritoriu controlat de un adversar cu un sistem de aparare anti aeriana si forte aeriene moderne fara un avantaj in senzori si low observable. vezi primul lovesti primul asta e ce fac avioanele americane.

        rafale este aceeasi doctrina din razboiul rece cu zburatul jos pe sub radar si vedem cu totii cum merge asta in ucraina in fata proliferarii de manpad-uri.

        Rafale ar avea nevoie de semnificativ mai multe asset-uri in aer(drone,awacs, ochi la sol) si de mai multe rafale-uri ca sa faca operatiuni intr-un mediu modern decat f35.
        Mai ales rafale ar avea nevoie de arme cu raza mai mare si senzori mai buni decat f35 si nici la categoria asta nu sta prea bine,exceptie facand meteorul. Americanii avand harm-er si jassm.

        21
        • @robi
          Lasand la o parte chestia cu “generatiile”, in opinia mea, ceea ce aduce cu adevarat nou si in plus F-35 fata de “generatiile” anterioare este suita de senzori si comunicatii – fuziunea de date de care vorbeste mai sus MirceaS. Solutiile de mascare pasiva- stealth sunt si ele importante, dar suntem deja la a 3-a generatie de avioane stealth in serviciu: F-117 / B-2; F-22 / F-35. Adica stealth nu mai este noutatea absoluta, fuziunea de date si comunicatiile la nivelul lui F-35 sunt.
          Practic, F-35 este primul “computer zburator”.
          Din cate stiu, Rafale are si el integrat din start un sistem oarecum similar (nu la nivelul F-35), Spectra parca. Rafale e un avion bun. Opinie personala, desigur! Nu uita, US Navy face SEAD cu F-18. Si aminteste-ti de bateriile AA turcesti pilafizate acum ceva timp in Libia. Banuiala “oficiala” a căzut pe Rafale.
          Cu nemtii nu ma mir, ei opereaza mult armament american.

          11
          • @ Robi , da , supermanevrabilitatea e un concept mai mult de propaganda decat de marketing rusesc . Cu chestia asta isi prostesc publicul propriu ca sunt in top dar …
            Sa nu uitam ca supermanevrabilitatea a aparut odata cu X-31 construit in colaborare de nemti cu americanii , apoi americanii au pus pe niste F-16 , F-15 niste evacuari vectorizate , si in final au ales o vectorizare partiala la F-22 deoarece ei au ajuns la concluzia ca decat sa uzeze prea mult structura avionului prin vectorizare , mai bine dezvolta rachete antiaeriene mai fasnete , chiar cu supermanevrabilitate , ajungand sa dezvolte F-35 mai degraba ca pe un computer zburator si platforma de lansare ceea ce are avantajele si dezavantajele proprii .

            3
          • Tot ai amintit de atacul de la Al Watiya, am observat ca dupa, treptat Erdogan a facut clontul mai mic in raport cu Franta, acolo clar i s-a aratat unde-i limita puterii turcesti.

            13
          • Cu toate astea daca citesc holistic comentariul lui MirceaS reiese ca f35 si f22 nu sunt de generatia 5 dar rafale e mai aproape de concept decat alea. :)))

            Chestia este ca ce face un avion stealth este ceva ce europenii sunt tare tare in urma. Tehnologiile ram la americani au avut multe etape si au testat multe solutii pe cand europenii stiu pe hartie dar practica e pauza.
            Pentru europeni si asta va fi o mare provocare in viitoarele avioane nu doar senzorii.
            Nici cu motoarele nu stau prea bine mai ales europenii continentali in frunte cu mult laudatii francezi. m88 era mai putin capabil decat ej200 al lui rolls royce si nici in aceeasi stratosfera de f119 si de atunci pauza pe la europeni.
            Rolls royce a mai beneficiat de parteneriate cu companii americane in programe americane si cam atat.

            Nu mai spun de lipsa total a unor demonstratoare sau proiecte care sa testeze anumite tehnologii cum ar fi comunicarea avion-drona. AI etc.
            Pe cand americanii tot au proiecte care fac pasi marunti si nu trebuie sa inventeze totul odata.
            La europeni bate vantul si asta se vede si in capabilitatile avioanelor si discrepanta tehnologica intre ce au mai bun americanii si ce au mai bun europenii.
            Mai tragic este ca si china incepe sa ii intreaca.
            Intre timp bae tempest n-are bani si fcas e un clusterfuck. Se doarme in europa in continuare si nici francezii nu sunt mai rasariti. Ceea ce pare implicare este defapt un populism de a cumpara francez. O clona palida a politicii americane mai ales din lipsa de competitie la francezi cu cate o singura companie pe fiecare palier care stie din start ca primeste contractul….Unde mai e motivatia si dorinta de inovatie ?

            p.s. EU spre marea ei rusine este mult sub talia sa economica la tehnologii ce tin de AI si quantum computers.

            13
            • E de noaptea mintii aberatiile lu’ nenea shampanskoye referitoare la Rafale; dar sincer ar fi trebuit sa te fi obisnuit cu obiectivitatea lu’ nenea „Rafale a castigat Elvetia pe surseeeee”.
              Nu neg ca e un aparat bun, dar sincer pentru mine F-15E/SE e in alta clasa; iar frantuzul treb sa stea la coada. Plus ca a dovedit de multe ori in conditii reale ce poa’ sa faca avionul american.
              Iar F22 deja e altceva…

        • Robi poate nu iti vine sa crezi dar F 22 a avut una dintre caracteristici supermanevrabilitatea, asta pe langa stealth. Nu este doar marketing rusesc, cam ce face Su 35 BM se poate face si cu F 22-ul exista si video-uri cu figurile de acrobatie suprapuse. In ceea ce priveste F 35 ii lipseste si supermanevrabilitatea dar si supercoroaziera deci nu este 100% generatia a 5-a dupa criteriile stabilite de F 22.
          Intrebarea este insa cat de bine se va descurca in sistemul finlandez, romanesc, grecesc ca in cel al USA sigur se va descurca excelent.

          2
      • Se zice ca F35 va fi folosit pana in jurul anului 2070.Asta inseamna ca cel putin pana in anul 2050, F35, va fi produs, dupa anul 2040, mai mult pentru export.
        Opinia mea este ca F35 va suferi , in etape, modernizari, pe parte de celula, motorizare si avionica, asa cum s-a intamplat cu toate modelele de avion fabricate de producatorii americani sau vest europeni asa ca este foarte posibil, ca dupa anul 2030, viitoarele versiuni de F35 sa fie mai manevrabile si sa beneficieze de supercroaziera.
        Poate chiar viitoarea motorizare ii va aduce lui F35 supercroaziera.
        Din nou, opinia mea este ca la sfarsitul carierei sale, F35 va deveni un adevarat avion de generatia 5.5.

        3
    • Francezii sunt probabil singurii din EU care au capacitatea sa faca un astfel de avion singuri. Vor gasi o asociere in Uniune, daca nu sigur sunt tari ca India dispusa sa mai achite din costuri in schimbul transferului de tehnologie; sunt sigur ca francezii se vor descurca indiferent de ce face Germania

      10
      • eu as lua din toata chestia asta faptul ca trebuie sa cumparam ce ‘om cumpara de la americani….in caz de trozneala cu rusii, iti aduce licuriciul de zece ori pe atata in loc fara sa mai trimiti trupetii sa invete pornirea la manivela cum fac ucrainienii acum….iar la cat de mari santem, daca nu ajuta americanii, pe europeni oricum poti face pipi la cat de rapizi sant…cu UEul se termina razboiul ucrainienilor cu rusii exact cum a planuit putler…toata lumea fericita, schroderul la bere cu merkelul, gaz ieftin, viata faina si ne vedem de oktoberfest…

        14
  2. – Rolul F 35 in aviația germană e de a înlocui Panavia Tornado in rolul de bombardier nuclear.
    Deoarece F 35 e capabil sa ducă-să lanseze din stiva interna noua bomba nucleara americană care înlocuiește vechea B 61.
    Suplimentar , aceleași F 35 in Germania vor avea și rol SEAD.
    Adică distrus sistemele AA. Atât pe partea de radare cat și pe partea de lansatoare.
    Sistemele ruse S 300- 400- 500 vor fi obiectivele principale.
    Secundar, varie Thor , Cur ? Tunguska, ace bice și carice din producția rusa.

    In rest nu e mare dragoste intre francezi și nemți.
    Cam de pe vremea lui Napoleon și trecând prin primul + al doilea război mondial.

    9
  3. capatu satului

    Exista discuții multe
    Atât despre ce fac francezii cât si despre ce fac nemții deși au programe comune in domeniul militar

    Si situația e mai complicata decât pare la prima vedere
    Accesu la tehnologie de vârf costa
    Nu stim noi toate motivele pt care nemții au comandat de putin timp F35 in locul unui avion care tb sa între in serviciu peste mai mult de 15 – 20 de ani
    Comanda germana este logica
    Pt ca nu poți sa aștepți 15-20 de ani cu inzestrarea pana va fi gata un nou avion
    Sigur ca francezii sunt mai vocali deși si ei au făcut la fel ca nemti in multe cazuri

    Tot așa cum francezii cumparasera de punțin timp mai multe C130 in loc de A400 deși in ultimu au băgat si ei bani si ar trebui sa ii susțină producția

    Totul are un preț
    Iar accesul la tehnologie de vârf are cel mai mare preț
    Sau credeți ca americanii dau tehnologia EMALS pt viitoru portavion francez gratis
    Totul se plătește
    Iar tehnologia cea mai de vârf presupune in afara se prețul echipamentului, posibil, si unele interese comerciale
    Francezii au multe legături pe motoare de aviatie civile cu americanii, etc etc

    Nemții nu sunt latini
    Si probabil nu li se pare normal sa tot explice gaura covrigului
    Dar industria militara germana si interesele din spatele ei sunt similare cu cele din spatele industriei militare franceze

    Nemții au scoli adevarate in domeniu tehnic
    Istorie bogata in cercetare de vârf
    Si francezii au cercetare proprie

    Noi cu lupta cu doctoratu primului minister al tari si mai recent cu doctoratu lu ala de la educatie

    12
    • Nemții nu mai au ingineri.
      Generațiile care trăgeau linii cu tuș pe ozalid ( !!! ) și calculau orice cu o riglă de calcul au apus , generațiile care au redesenat cu CAD aceleași desene de pe ozalid sunt deja pensionari.
      Noua generație?
      Nu există!
      Nu generalizez , dar cu o floare nu se face primăvară.

      4
      • gresit, Germania are cei mai multi si buni ingineri din Europa. poate ca vrei sa spui ca nu mai au ingineri cu experienta in proiecte militare, aici ai dreptate. Dar nu uita ca la proiectul Airbus civil lucreaza foarte multi germani atata in proiectare cat si fabricatie.
        Problema a fost politica nu s-a investit, cand vin banii se va reface si capacitatea.
        Va vad pe toti ca ganditi extrem de simplist ca acum 80 de ani, „nemtii nu mai au ingineri” sau „sa ne pregatim (noi romanii) in tara muncitori”. Fratilor in lumea de azi globala, azi lucrezi la firma x din Japonia, maine ai o oferta buna si pleci la americani si daca vrei o viata mai linistita pleci in Elvetia sau Germania.
        Forta de munca nu este posesia unei natiuni, este libera. In domenii digitale nici macar nu trebuie sa mai fii fizic in tara aia, ca roman stai in Thassos si muncesti pe proiectul nemtilor. In domeniile cu productie exista relocari cu prime substantiale pentru expati si familii.
        Asa ca nu-i plangeti voi pe nemti, atata timp cat au bani si ofera beneficii bune vor gasi garantat si specialisti, ca sunt germani, englezi, americani, romani, polonezi, turci, indieni sau coreeni nu are absolut nicio importanta.

        12
        • Astept ca viitorul sa confirme/infirme oficial opinia mea, iar restul sfaturilor de genul „nu-i plangeti voi pe nemti” pastreaza-le pentru discursurile catre fanii tai germanofili.

          4
          • Ți se potrivește numele.

          • nu sunt germanofil, doar ti-am spus ca generalizezi ceea ce este foarte departe de adevar din simplul motiv ca Germania are cea mai solida industrie civila din EU. Daca te referi la industria militara, ai dreptate ca nu mai au experienta in proiecte. Dar in un proiect de regula nu este nevoie ca toata echipa sa aibe experienta, este suficient sa existe cativa coordonatori cu experienta si viziune, iar restul echipei se poate compune din tehnicieni cu experienta tehnica generica.
            Proiectul Manhatan in care au lucrat zeci de mii de tehnicieni a avut foar o mana de specialisti cu experienta. Aceelasi lucru s-a intamplat si cu Apollo/Saturn V, doar o foarte mica parte era compusa din tehnicieni germani cu experienta, in rest grosul echipei de proiect a provenit din industria aeronautica si din cea IT/electronica civila americana. Si cu toate astea abia azi li se poate egala realizarea.
            In industria IT germanii intradevar nu au decat foarte putini dezvoltatori proprii si folosesc resurse externe dar coordonati de expertii si consultantii proprii. Au bugete colosale iar cu bani faci orice in ziua de azi.

            2
        • @habarnistul
          in primul rand , desenele erau realizate pe hartie de calc (ozalidul era pt copii dupa hartia de calc)
          fac parte din acea generatie: am facut desene pe calc, am trecut la acad la inceputul anilor ’90 cu R11, la finele anilor ’90 faceam deja proiecte 3D pt firme germane clientul principal fiind din Kassel, asa ca am avut tangenta cu ingineri care migrasera de la KMW si pot afirma nemtii scot inca ingineri buni (si un inginer bun se adapteaza, invata permanent si isi dezvolta aptitunile, asa ca nu depinde de niste scule gen rigla, laptop, laptop sau tableta grafica – mecanica, termodinamica, rezistenta materialelor, etc sunt aceleasi)
          ADR are dreptate: forta de munca migreaza, si daca un sector este in declin ingineri buni au cautare (astazi mai mult ca oricand) incet incet trec catre domeniile unde sunt mai bine platiti sau unde profesional isi vad viitorul, in plus nemtii au atras tot timpul personal cu inalta calificare si/sau cu potential din restul lumii (conteaza mult cum sunt conduse firmele, cum sunt promovati acei oameni in cadrul firmelor, si pe langa banii care ii castiga cum se pot dezvolta profesional, etc)
          intamplarea face ca lucrez pt firme franceze din zona Bourges, unde mai toti isi doresc sa lucreze pt MBDA (care daca va avea vreodata o perioada de declin, probabil va avea aceasi migratie de materie cenusie)

          Parte din problemele nemtilor in mare parte vin din modul in care societatea lor s-a dezvoltat, din natura non-beligeranta pe care au adoptat-o dupa WW2, din „problemele” iscate de predecesorii din portofoliile apararii (atat Kai-Uwe von Hassel cat si Franz Josef Strauss au fost ministrii controversati, care au dus vrand nevrand, catre ideea ca poate punand femei in acel post nu vor mai exista astfel de scandaluri), asa incat cumulul de factori a dus la subfinantarea Bundeswher-ului si implicit la declinul anumitor firme. Asta nu inseamna ca cei care au ramas pe piata producerii de echipamente militatare nu au capacitatea de a revenii si de a se dezvolta rapid, odata ce exista cerere si finantare (care cel putin o perioada va exista datorita actualului conflict din Ucraina).

          11
          • @iat
            Ești singurul care te-ai prins ca există o diferență între hârtia de calc si ozalid , pe calc e originalul , pe ozalid era întotdeauna copia , realizata la heliograf .
            Avea mirosul ăla înțepător de amoniac …
            Desigur hârtia de calc redegistă era net superioara hârtiei de calc romanești , dar așa erau vremurile .
            Totuși , nu ai remarcat ironia , am scris mai sus ” linii cu tus pe ozalid ( !!! ) ” , semnul exclamării repetat de trei ori indica ironia .
            Cât despre inginerii germani , să auzim de bine .
            HK G3 are inspirația din patentul sistemului de blocare cu role al închizătorul folosit intr-o armă proiectata în anii 30 , în Germania .
            Desigur , acea armă preWW2 fost copiata în tuș pe ozalid ( !!! ) ca să se nască HK G3 , după o excursie ( forțată ) prin Spania anilor ’50 etc .
            După încă niște ani , HK G3 a mai copiata încă o data pe ozalid ( !!! ) ca să se nască HK PSG1 .
            Ați putea avea dreptate , da’ doar dacă proiectantul inițial s-a reîncarnat de 3 ori fix in Germania , tot ca proiectant de arme .

            Da , unii au cumva dreptate : la vârsta mea sunt habarnist !
            Vă salut !

            5
            • Nu e singurul care „s-a prins”, dar nu am gàsit necesar sà fac remarca.
              Când am lucrat la arhivele Framatom, tràgeam si eu planuri (traducere „mot-à-mot” a „tirage de plans”), nu stiu cum se spune exact în românà.

              4
        • @ADR
          Cred ca inginerii aia care lucreaza la proiecte militare de varf au niscaiva clauze de confidentialitate in contractele lor… aplicate cu strictete. 😉
          Iar daca esti un inginer care e dispus sa plece din SUA, spre exemplu, pentru a-i invata si pe altii cum merge tehnologia stealth sau altele asemenea… viata e complexa si plina de neprevazut.

          2
          • viata e complexa,dar totusi,Germania are cei mai multi fizicieni si chimisti cu premiul Nobel,singurul lucru de care au nevoie e directie si bani si in 10 ani recupereaza cam orice decalaj industrial, cum e cu IDAS care pt ca unii sau retras din program e subfinantata de ani de zile

            2
          • capatu satului

            Tehnologia aia stealth poate ajunge de la unu la alții, dacă nu ultima versiune prima versiune e publica si vine de la un savant rus – neînțeles la timpul potrivit in tara lui
            S-a mai discutat pe aici, de mai multe ori
            Un cercetător rus pe nume Ufimtev care a publicat un studiu intr-o revista de specialitate tehnica; la rusi li se părea ca nu se poate face ce spune Ufimtev așa ca au aprobat publicarea studiului

            Stealth nu se rezuma la forma aparatului, deși de acolo s-a pornit in cercetare
            Apoi linoleumu ce se aplica pe F117A si mai apoi o vopsea specială
            Radare care sa funcționeze in mod pasiv
            Si mai recent, supercroaziera – viteza supersonica fără postcombustie

            E vorba de un ansamblu de tehnologii care sa reducă posibilitatea de detectiei de către inamic
            De aceea B2 si F22 aparate mai mari si mai puternice sunt creditate cu semnătura radar inferioară lui F35
            La americani si stealth sunt pe generații diferite
            Si e vorba de zeci de ani de cercetare
            Calcule multe
            Din proiectare se estimează care e ținta de dezvoltare a posibilității de detectie in viitor si de acolo se pleacă

            https://www.rumaniamilitary.ro/stealth-vs-anti-stealth/amp

            3
          • exista clauze de exit si in viata civila, dar asta are un cost pe masura, cine crezi ca semneaza asa ceva fara compensatii? Stiu un caz de persoana care dupa ce a plecat, 5 ani nu s-a putut angaja la o alta firma din acel domeniu, dar a primit o compensatie consistenta pentru a suplini acest lucru.
            Politica asta se aplica la cazurile de top care au o vedere asupra intregului proiect, la marea masa de tehnicieni care lucreaza task-uri individuale este imposibil de aplicat.

  4. in epoca armamentului cumparat in cantitati farmaceutice(cateva zeci de avioane/elicoptere de atac sau cateva sute de tancuri) pe motiv de pret umflat cu compresorul,trebe sa fi cel putin tra la la sa dezvolti de nebun propriile sisteme(cazul frantujilor ultra nationalisti).mai exista polonia care inca mai crede in mos craciun si tooth fairy.caz exceptional de nebuni cu diploma.ca iti iese un pret final(care musai include rdt&e) de te ia durerea de cap.si atunci cumperi de la aia care vand cu sutele/miile de exemplare.iar faza cu generatiile aVa,aVIa,etc este pur si simplu marketing dus la extrem.ca pana la urma sunt tot niste avioane pilotate da niste baieti,intesate cu electronica(miniaturizarea bat o vina) si cu niste motoare mai capabile ca alea de acum niste zeci de ani.daca baietii din marketing ul actual isi faceau veacul in WW2, P39/40 erau generatia a3a,P51 era a4a iar F80 deja era wooow,generatia a5a.

    2
  5. Atat timp cat in germania totul trebuie sa treaca prin parlament care e plin de flower power anti drone anti arme nucleare etc. nu se vor inarma cu nimic.

    Franta cat timp nu intelege ca cooperarile inseamna altceva decat buy french nu va mai misca mare branza pentru ca nu au bugetul necesar pentru proiecte de asemenea amploare si se vor multumi cu mult mai putin dar pe care le vor prezenta lumii ca fiind miezul din pepene.

    Asta sunt fruntasele in EU….

    11
    • capatu satului

      Dacă am înțeles bine,
      Cercetarea de vârf costa
      Iar cercetarea militara de vârf costa mult mai mult
      Pt ca tb sa faci ceva pt razboiu de mâine
      Nu pt ww2 sau secolu trecut

      La americani banii de cercetare vin de la Pentagon
      Si din programe coordonate de diverse agenții de stat : DARPA, NASA, CIA, etc etc
      La evropeni se spera, in mod eronat, ca bagi banii si ai certitudinea ca vei face profit din cercetare si producție de serie – deși nu exista nici o certitudine in acest sens = de aceea se scapă informațiile astea contradictorii pt ca exista temerea ca unii s-ar putea retrage, ori fără partenerii inițiali pana la finalizare programele astea comune se pot inpotmolii. Iar banii băgați in program sa rămână blocați. Cum s-a mai întâmplat

      Totuși, cred ca noi am putea face încă cercetare
      Cum fac in continuare chinezii si altii
      Pt fiecare exista loc

      Dacă faci ceva competitiv, ai șanse potentiale de profit
      Ca este o meserie si asta cu vânzarea
      La fel cum cercetarea este o meserie
      Si producția este o meserie

  6. Eu chiar nu pricep încăpăținânarea francilor de a merge cu germanii.
    Sunt mult mai multe proiecte comune de succes dezvoltate cu britanicii(Jaguar, Martel, Concorde, Puma-oarecum). La capitol proiect de succes franci german eu pot bifa doar Alpha Jet.

    4
  7. MirceaS – eu inteleg ca esti fan la tot ce fac francezii dar, da-o dracu de treaba ca Rafale n-are nici-o treaba cu invizibilitatea pe radar. Comparativ cu F35, Rafale nu se incadreaza in acelasi domeniu…. asta e….generatia 4 cu stelute dupa dar tot 4 ramane.

    4
    • Ba are treabà ! Si nu vorbesc de legenda « activ cancelation ».

      Dacà Rafale C nu mai are nici-o piesà (cu exceptia ruletei trenului din fatà) cu demonstratorul Rafale A, este cà ministrul apàràrii francez al epocii, Charles Hernu, a cerut în mod expres lui Dassault sà fie luat în consideratie furtivitatea pasivà.
      O celulà anterioarà a Rafale-lui a fost agàtatà la exterior pe un stâlp la ONERA si testatà radar în diverse ipostaze, aducândui-se modificàri.
      Camera anechoidicà a lui ONERA era una din cele mai mari si perfectionate din lume la epoca respectivà, pânà si americanii s-au folosit.
      https://www.onera.fr/fr/histoire/naissance-onera-1996-a-nos-jours-le-temps-des-mutations

      A fost un arbitraj. Ori se miza totul pe furtivitatea pasivà, cu problemele ei, ori puneau « un pic » de furtivitate pasivà.
      Drumul a fost diferit de americani, pentru multe motive. Nu neapàrat cà nu puteau.

      Un avion este un vector de arme. Important sà-si facà treaba.
      În Libia, când apàrarea AA nu era încà anihilatà, Rafale-le au fost singurele avioane care i-au pàtruns teritoriul.
      Ceilalti, inclusiv americanii, au asteptat ca SEAD-ul pe bazà de rachete de croazierà sà-si facà treaba.

      7
      • MirceaS – Pentru Libia nu se puteau folosi F35 – prea devreme, iar francezii daca au inceput distractia trebuiau sa si demonstreze dar si-au pierdut suflul rapid. Nu zic ca francezii sunt in balari cu tehnica dar nu au forta americana si nici experienta pe campul de lupta. Americanii dau tonul si ceilalti gafaie incercand ceva. Mircea, daca NATO era organizatie eminamente europeana, la ora asta Europa manca din pumnul rusesc. Cum spunea de Gaulle: „sa-i ajungem pe americani da, dar sa nu-i depasim ca ni se vad pantalonii rupti in fund”. Am tot respectul pentru cultura franceza si Franta dar „Perfidul Albion” a inteles ceva: noi avem nevoie de America nu ea de noi…si si-o tin aproape. Cand UE va scoate avionul de generatia a V-a americanii il vor avea pe cel de a VI-a ( si nu spun despre Franta). Poate tine Europa – continent cu 30 de tari si tot atatea forme de guvernamant cu interese aleatorii – pasul cu America – o singura natiune? Exclus. Noi, europenii, mai avem si o istorie care , mai mult sau mai putin, ne divide. Americanii au istoria romantata a „Goanei dupa aur” , a preriilor si a bizonului, a „Vestului Salbatic”, a Apasilor, Comansilor etc. Cum sa te lupti cu mirajul „Visului American”? Niciodata Franta nu va mai recupera handicapul…poate Europa in 2-300 de ani daca tine cu dintii de UE.
        Americanii si-au vandut scump pielea oriunde au fost ….. bineanteles ca si-au facut treaba mai intai cu rachete pentru ca ei gandesc in costuri: cat ma costa sa produc un pilot apt combat 100%? Daca te uiti, de la Vietnam incoace americanii sunt foarte atenti cu costurile umane – inseamna voturi acasa. Pentru francezi, Libia s-a dorit un experiment …. dar nu l-au mai terminat ca nu mai aveau cu ce.

        13
  8. The military equipment of Israel in an increasing number, including high tech. Among us, we are not competitors, but potential partners, in some areas. „Dakar”- type submarines contract provides for counter purchase in Israel a €850 million. (high tech) Nice weekend!

    4
  9. am mai fost p-aici

    Universitatile din Germania se dezvolta cu bani americani pentru proiecte cu aplicabilitate mixta – ca militare n-au voie cu finantare straina. Nu numai alea tehnice si nu e nici o noutate. Pe de alta parte cei care participa la asa ceva nu prea au motive sa ramana in Europa dupa asemenea experiente. E un fel de moda sa iti vinzi decapotabila si s-o tai in Australia sau in Canada sau oriunde nimeresti intre oameni deschisi la cap si proiecte interesante, cata vreme nu te incleiaza nimic in Vaterland.
    Germania e un loc din care se pleaca masiv si nu din cauza „flower power”, ci tocmai din lipsa lor as zice. Fara sa compar intre ele plagiatele lui Baerbock si Ciuca, in raport cu livrarile catre Ucr. Germania joaca de partea SUA fara echivoc asumandu-si in mod transparent inclusiv sacrificii pentru populatie pentru asta. Pentru simplul motiv ca e o democratie, cu bune si cu rele.
    Apropo de Poseidoane – le-au luat atunci cand i-au incurajat americanii ca au ultima sansa inainte sa inchida linia de productie, la promotie.

    Germania ofera cel mai realist model dintre tarile Eu pentru finantarea si primenirea invatamantului superior si al cercetarii in Ro.

    2
  10. Nemtii astia incep sa devina destul de enervanti cu mofturile lor …da e clar ca apar certuri si pretentii cand e o bicefalie sau chiar tricefalie daca punem si Anglia la numaratoare intr-un domeniu de varf ca industria aero .
    Chiar zilele trecute observam ce lejer o duc italienii de capul lor cu Mangusta …pt. ca sarcinile sunt clare , si toata lumea stie ce are nevoie
    Dar cand tre sa impaci 3 mofturosi cu pretentiile fiecaruia , de obicei iasa un compromis care tre sa impace capra cu varza si cocosu .
    Cred ca mai degraba le-ar iesi pasenta daca fiecare tara mai avansata tehnologic Anglia , Franta in special si apoi , Germania si-ar lua cate un colaborator ca Spania , Italia si Suedia , plus ceva colaboratori terti din restul Europei si ar porni pe concepte proprii pe care apoi sa le puna la un duel din care sa aleaga un concept castigator pt. a fi integrabil si de ceilalti . Ar fi si o concurenta constructiva si sigur s-ar veni cu concepte interesante , n-ar mai sta toti in lancezeala si certuri .

    1
  11. Nemții întotdeauna au operat foarte bine armament american. Și, da… după wwII nu au mai investit asa de mult, in fabricile pentru avione militare și nici nu cred ca mai vor. Da, își mai pot moderniza EF și sa îl mai tina 15-20 de ani, dar tot la NGAD ajung… asa cum au ajuns/vor ajunge la F35. Nemții sunt mai realiști decat francezii. Ziceau unii specialiști in aviație, dacă începi sa proiectezi fără a acea motorul, ai 90% șanse de eșec.
    Japonezii au făcut un avion nou nouț, X-2 pentru care au dezvoltat un motor nou XF-5. Oriunde, pe globul asta în afara de SUA și Japonia, acest avion ar fi fost considerat un succes și probabil l-am fi văzut în producție. Dar nu s-a întâmplat, nu a fost 100% ce au vrut și acum colaborează cu englezii pentru viitorul fighter al Japoniei. Dar, o observație aici… au dezvoltat un nou motor, XF-9, care dezvolta 180 KW pentru consumul avionicii avionului, iar avionul va fi bimotor, deci 360 KW împreună. De menționat faptul ca F135 dezvolta 160 KW. Era cumva de așteptat ca Rolls Royce sa fi luat cumva fata japonezilor și sa echipeze și fighterul japonez, dar pana acum nu am auzit ceva concret dezvoltat de ei.
    Chiar americanii fac o mare competiție în 5 firme pentru dezvoltarea unui nou motor. Vezi Rusia și China ce se mai chinuie cu dezvoltarea unor motoare cu o generație în urma celor întrate în producție ls zmericani.

    9
  12. cu „jidanii” de fracezi nu m-as baga la nici un proiect. ati enumerat in articol o serie de proiecte, de ex. Tiger, dar putem vb. si despre avionul de transport sau Eurofighter. Țepe, toate țepe! Cu mari probleme, cu intarzieri cu explozia necontrolata a costurilor. EF e un avion superb, nu zic, dar e tot teapa avand in vedere intarzierile, costurile de dezvoltare si de operare.

    Nemtii „e” baieti destepti, consider. Cumpara la cheie. E mult mai ieftin, credeti-ma!

    • De ce e teapa Eurofighter?….

      5
      • pentru ca termenel de predare au durat mult mai mukt decat fusesera anuntate, pentru ca a costat muult mai mult decat fusese bugetat, pentru ca tranche 1 a fost cum a fost.

        • Oare crezi la fel despre F-35?

          5
          • ce are sula cu prefectura? e f-35 un proiect multinational?!

            1
            • „Its development is principally funded by the United States, with additional funding from program partner countries from NATO and close U.S. allies, including the United Kingdom, Australia, Canada, Italy, Norway, Denmark, the Netherlands, and formerly Turkey”
              Da, e multinational.

              Si bifeaza toate punctele pe care le-ai enunerat matale pt a fi considerat „teapa”: termenele de predare au durat mult mai mult decat fusesera anuntate, a costat muult mai mult decat fusese bugetat, iar prima serie a fost cum a fost.

              7
              • eram sigur ca imi dai raspunsul cu joint strike fighter ?. dar asta e o o gogorita, este „multinational” doar pe hartie. dezvoltare, implementare, productie, finantare, toate americane. contributiile partenerilir ca fac si ei doua supape si dau bani… banii aia sunt de fapt prefinantari ale propriilor achizitii.

                1
  13. E amuzant ca majoritatea comentatorilor la acest articol nu vad lucrurile socio-cultural.
    Dragilor:
    – nemtii prefera sa lucreze cu alti nemti. Nu gandesc la scara mare, holistic, sunt mai loiali comunitatiilor locale decat guvernului. Din acest motiv firmele lor se baga pe nise, si isi consolideaza retele de furnizori si subcontractori care incremesc vreme de zeci de ani.
    E stilul lor. Asa sunt ca natie. De altfel, statul acela e „condus” cu „c” mic. Trebuie sa petreaca luni negociind cv lege sau act intre land-uri si partide, chiar si pt chestii banale.

    Francii sunt mandri, dar si inflexibili. Cand vor ceva, apai nu negociaza. Mai abitir sar la bataie. Si, la fel ca toti latinii, daca ii lasi si nu ii centralizezi, se mananca intre ei.

    Britii…. Stau pe stanca lor si se scarpina in nas. Nu stiu ce vor sa fie sau de ce.

    Deci, daca vor sa colaboreze, ar trebui francii cu alti latini (spanioli, portughezi, italieni) sau nemtii singuri. Nemtii sunt catastrofali in asocieri oricum. Paradoxal, au stiinta si ingineria necesara si banii sa le realizeze singuri daca vor.

    7
    • pai vezi?! exact ce zic si eu: sa si le faca singuri (gen MBT Panther, Iris) sau sa le ia gata facute (Poseidon, f35), sa nu o mai frece aiurea si pe bani multi.

      1
      • Nu se merita sa faca numai pt ei, mai ales ca land-urile si partidele nu vor cheltuieli militare.
        Iar alti clienti nu prea ar avea.

        1
        • s-a mai schimbat un puc mentalitatea de cand cu Putin. CDU+CSU trag pe sina inarmarii, SPD sibel, ca de, nu are personalitate, verzisorii, cum ii stim: fara cap si fara coada, ba ar vrea, ba nu ar vrea. singurii reticenti, socialistii.

          1
  14. MAWS (Maritime Airborne Warfare System) in Italian. Everyone has their own way, and they are different… https://www.haaretz.com/israel-news/security-aviation/2022-08-28/ty-article/.highlight/secret-nato-client-of-israeli-spy-planes-revealed/00000182-ce84-dfe2-aba3-efeee72f0000 „Israel Aerospace Industries has signed contracts with Italy worth about $550 million for the sale of two more early warning spy planes as well as support and ground logistics services for the Italian air force”

    1
  15. „In einer Grundsatzrede an der Karls-Universität in Prag erneuerte der Bundeskanzler am (heutigen) Montag den Fokus auf diese Art der Luftverteidigung, nicht nur für Deutschland:
    Erheblichen Nachholbedarf haben wir in Europa bei der Verteidigung gegen Bedrohungen aus der Luft und aus dem Weltraum. Daher werden wir in Deutschland in den kommenden Jahren ganz erheblich in unsere Luftverteidigung investieren. Alle diese Fähigkeiten werden im NATO-Rahmen einsetzbar sein. Und zugleich wird Deutschland diese zukünftige Luftverteidigung von Beginn an so ausgestalten, dass sich daran auch unsere europäischen Nachbarn beteiligen können, wenn das gewünscht wird – etwa Polen, Balten, Niederländer, Tschechen, Slowaken oder unsere skandinavischen Partner….” Google: „Într-un discurs principal la Universitatea Charles din Praga, luni (astăzi), cancelarul a reînnoit accentul pe acest tip de apărare aeriană, nu numai pentru Germania:
    În Europa, avem multe de făcut atunci când vine vorba de apărarea împotriva amenințărilor din aer și din spațiu. De aceea, noi, în Germania, vom investi masiv în apărarea noastră antiaeriană în următorii ani. Toate aceste capacități vor fi utilizabile în cadrul NATO. Și, în același timp, Germania va proiecta această viitoare apărare aeriană încă de la început, astfel încât vecinii noștri europeni să poată participa, dacă doresc, de exemplu, Polonia, Țările Baltice, Țările de Jos, cehii, slovacii sau scandinavii noștri. parteneri…” „Prime Minister Yair Lapid is expected to travel to Germany in the coming weeks to discuss, among other things, the country’s request to procure a missile defense system from Israel or the United States, Israel Hayom has learned.” https://www.israelhayom.com/2022/08/22/lapid-to-travel-to-germany-to-discuss-procurement-of-israels-arrow-3-missile-defense-system/ Regards…

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *