Leonardo AW249 NEES (Nuovo Elicottero da Esplorazione e Scorta) a zburat pentru prima data pe 12 august 2022

Primul prototip al elicopterului de atac de ultimă generație Leonardo AW249 a zburat pentru prima dată pe 12 august 2022, de la fabrica companiei din Vergiate. Elicopterul, desemnat oficial ca AW249 NEES (Nuovo Elicottero da Esplorazione e Scorta / New Exploration and Escort Helicopter), va înlocui AW129 Mangusta, care a fost în serviciu cu armata italiană din anii 1990 și a fost modernizat de-a lungul anilor până la actualul AH129D.

Leonardo lucrează la proiect din 2017, când Ministerul italian al Apărării a inițiat programul NEES, care include un prototip, trei elicoptere de producție pre-serie și o necesitate de până la 48 de elicoptere operaționale. În timpul expoziției aeriene de la Farnborough, Stefano Villanti, vicepreședinte senior pentru vânzări la Leonardo Helicopters, a declarat că dezvoltarea AW249 „a progresat ca un ceasornic” în raport cu cerințele armatei italiene. Armata intenționează să retragă AH-129 din 2025.

Elicopterul este propulsat de o pereche de motoare turboshaft GE Aviation CT7-8E6 (T700), evaluate la 2.500 CP (1.860 kW) fiecare și include și componente dinamice de la elicopterul de transport AW149. AW249 a fost proiectat cu o greutate maximă la decolare (MTOW) în intervalul de 7.500 – 8.000 kg (aproximativ dublu față de MTOW al lui AW129), cu capacitatea de a funcționa atât în ​​condiții de vreme caldă, cât și înaltă și rece, cu o viteză de croazieră de 140kts și o anduranță de trei ore. Elicopterul a fost proiectat și având în vedere operațiunile navale.

Datorită MTOW, AW249 are o sarcină utilă, care se pare că este dublată în comparație cu Mangusta. Șase piloane de aripă vor putea încărca rachete aer-sol și aer-aer, rachete neghidate/ghidate și rezervoare externe de combustibil, pe lângă tunul de 20 mm din bot. AW249 va moșteni și rachetele ghidate antitanc Spike.

Polonia a fost de asemenea considerată interesată, deoarece Leonardo a semnat în 2018 o scrisoare de intenție (LOI) cu Grupul de Armament Polonez (PAG) deținut de stat pentru a colabora la dezvoltarea AW249. De fapt Ministerul Polonez încearcă să-și înlocuiască elicopterele Mi-24 Hind, dar a anunțat la începutul acestui an că alegerea va fi între Boeing AH-64E Apache Guardian și Bell AH-1Z Viper.

The New AW249 Attack Helicopter Flies For The First Time

AH-249, ce inseamna sa ai propria ta cercetare-dezvoltare…

27 de comentarii:

  1. Frumos pasaroiu.

    2
  2. Frumos păsări, da parca aș ciocani puțin la el…

    1
    • daca mai asteptam putin, meseriasii nostrii de second-hand vor avea inca o optiune 🙂

      12
      • Hai Marius, recunoaște…. ai pus ochii pe Mangusta sh :).
        Acum serios programul asta de dezvoltare a lui AW-249 merge destul de bine, ținând cont ca italienii îl fac în regie proprie. Ei ar car fi dispuși sa mai lase și la alții asamblarea contra unei comenzi generoase. Îmi place și AW-149M

        3
        • ca sa ai loc la asamblare si integrare la AW-249, trebuia sa platesti o cota la efortul de dezvoltare…

          A129 Mangusta are masa maxima la 4,7 tone iar T-129 atak, cu motoare mai puternice, atinge 5 tone… pe cand Atak 2 si AW-249 trec de 8 tone, sunt deja putin alta clasa, care vor iesi simtitor mai scumpe de achizitionat si operat, in aceeasi categorie cu AH-1Z sau AH-64. Asa ca astea noi ma cam lasa rece dpdv al unei eventuale achizitii de catre MApN.

          Insa o Mangusta modernizata sau un Atak-129, poate ne-am permite… in fine, eu raman foarte curios cu privire la BELL 360 Invictus, ca e monomotor si e „furisat”.
          https://www.rumaniamilitary.ro/elicopter-de-jandarmerie-t-129-atak
          https://www.rumaniamilitary.ro/ia-cobra-neamule

          2
          • „The A-129 proved to be suitable in the peacekeeping role and well-suited to operations in hot climates; the type was reported to have been highly reliable and extremely flexible during the deployment to Somalia”
            „In January 2015, the Italian Army opted for an enhancement package their existing A129s. These upgrades, which are to enter service prior to 2020, largely focused on increasing the A129’s endurance, speed, situational awareness, and information-handling capabilities; other goals included a reduction in pilot workload and integrating the aircraft with future tactical UAVs.”

            A129D (AgustaWestland AW129D)

            Updated version of the A129C with improved avionics, comprising multifunctional displays, and a new Rafael TopLite III optronic system in place of the original Saab HeliTow unit; the TOW missiles are replaced by the much more modern and capable Spike-ER missiles. Maximum takeoff weight of 4,600 kg; 32 A129C have been upgraded to the A129D standard”

            si are integrat armament compatibil cu ce avem sau ce ne intereseaza:
            Guns:
            1× 20 mm (0.787 in) M197 three-barrel Gatling-type cannon (500 rounds) in a TM197B Light Turreted Gun System (only CBT version)
            12.7 mm (.50 in) machine gun pod
            Rockets: 4 pods with
            38× 81 mm (3.19 in) unguided rockets or
            76× 70 mm (2.75 in) unguided rockets or
            Missiles:
            AGM-114 Hellfire or BGM-71 TOW or Spike-ER anti-tank missiles
            4-8× AIM-92 Stinger or Mistral anti-aircraft missiles

          • Clar trebuie sa plătești, dar măcar e posibil. Leonardo pare destul de dornic/a sa aibe un al doilea client si sa sparga gheata la export cat mai repede. Asa ca se poate negocia. Nu prea e cazul nostru, oricum.
            Bell 360 e interesant!

          • Elicopterul asta zici ca e ruda saraca a lui Mangusta.Nu numai ca e copiat,dar zici ca e facut intr o fabrica unde n au utilaje.Uitati va la exterior.Zici ca n au avut prese de abutisat tabla ,ci doar un apcand cu care au indoit tabla.Numai colturi. Oricum,e interesant si asta dovedeste un lucru.Oamenii incerca sa ajunga la un nivel,plecand de la ce au si cat pot.Asta trebuie sa vede in primul rand si sa i admiram.Noi nu facem nimic.Nici macare nu ne alaturam unor proiecte cu altii unde sa cotizam un minim 15-20 din costurile de proiectare, vezi Indonezia la proiectul KF-21.

  3. Daca Leonardo isi mai revine din aroganta si isi doresc un contract cu armata romana vin cu o oferta buna la tandemul AW149M si AW 249, tinand cont ca au ceva piese comune si vor castiga contractul……..Daca ar fi sa ne punem bine cu toti aliati importanti, avem rachete si radarede la SUA, corvetele sa le dam spre fabricare Olandei, MANPADS si submarine Frantei , rachete VL Mica NG, eventual si SHERPA, sau JLTV tot SUA, artilerie autopropulsata Germania,pe sasiu piranha sau camion, elicopterele cum am spus mai sus Italiei si ar trebui sa fie toata lumea multumita…

    1
    • „Daca Leonardo isi mai revine din aroganta si isi doresc un contract cu armata romana”

      Stai sa isi revina mai intai cei din armata romana, ca au numai specificatii facute pe genunchi, care nu corespund cu nici un produs existent… Pana isi revina astia, Leonardo or sa aibe deja noile produse livrate catre primii clienti.

      13
      • Asa cum și Poloniei i s a făcut oferta ,fără sa i ceara bani, cred ca și noi putem lua, cred, ca o sa ceară un nr minim, ca și condiția pusă de Bell…. Si ce îmi da încredere, e ca ei au spus la BESDA, ca și România este interesata…

  4. Un produs fain de la proiect pana acum .Se misca bine italienii .Sper sa se ridice si ca performante la nivelul esteticii sa fie un competitor serios celorlalte elicoptere de atac care sunt sau vor fi pe piata

    1
  5. Leonardo au un portofliu impresionant, ar avea cate ceva pentru toate nevoile noastre, si se pare ca un oarecare interes exista:
    „Reports from the BSDA exhibition in Bucharest earlier this year also say that Romania is considering to acquire a number of AW249 helicopters.” Tinand cont ca nu se prevede nimic pe partea de elicoptere pana in 2030 pentru fortele noastre militare, ferestrele de timp s-ar alinia.
    Apreciez si faptul ca stie cu Spike, dar si cu AA mai ieftin gen Stinger sau Mistral.

    Cat despre faptul ca au vandut licenta de 129 turcilor, in timp ce ei se gandeau deja la 249 arata ca nu toti au cap doar ca sa nu le ploua in gat. Pacat ca noi cu IAR-ul in curte nu am putut mai mult cu IAR 317.

    • 129 vândut turcilor a fost puternic modificat după cerințele clientului.
      Din acele modificări a apărut rădăcina actualului elicopter.

      PS.
      Daca priviti pe flightradar
      „tocul” cizmei italiene , o să vedeți aproape zilnic niste zburătoare cu reacție .
      Sunt de la ” școala internațională de pilotaj avansat „.
      Adică perfecționare a piloților de vânătoare din oricare tara care dorește asta.
      Au fost deja brevetați și niște nemți. Și arabici.
      La MApN nu cred că se are habar de anumite cursuri , scoli .
      Mai ales că se face cursul și cu
      M 346 Master.
      Or ști ce e ăla ” ai noștri” ?

      3
      • Si M345 si fostul MB-339 zboara la cursul ala

        1
        • ( Marius Zgurenu) Ce nelamurire am….. Anatol Selaru, a spus ca Romania a donat mult echipament militar Ucrainei……Se tot face reclama ca unele tari au donat „piese pentru T 72,,,MIG 29..si alta tehnica militara „, unele state au dat si sisteme STRELA si MALIUTKA,de care avem si noi si ca de fapt vin specialisti ucrainieni, demonteaza MIG-ul si il duc in Ucraina.. SUA `doneaza Cehiei, 6 elicoptere de atac Viper si 2 Venom ! O sa spuneti,:da , acum cativa ani au comandat 4 Viper noi si 8 venom etc….SUA spun…compensatie pentru echipamentele donate Ucrainei….. Noi ce dracu am donat ? sau de ce nu dam, ca avem atata tehnica ruseasca, eventual elicopterele MI 8 si ce mai avem, ca tot isi cumpara MAI elicoptere Black Hawk, cateva elicoptere Puma si sa ne dea SUA 24 de Viper SH…… Adica toate tarile astea din jurul nostru care au donat tehnica militara Ucrainei au primit in compensatie de la SUA, Germania, etc cate ceva, numai noi suntem mai urati si ai dracu si nu ne da nimeni nimic,,,,???

          3
          • si esti tu sigur ca nu primim nimic?

            1
            • Nu stiu…. Dar nu vad nici un anunt cu ceva deosebit sa nu avem si sa ne fie necesar….. tunuri autopropulsate 155 mm, elicoptere cum spuneam, sau abrams, poate avandu le in curte ne vor convinge sa mai luam si unele noi …..nu asa multe ca polonezii….M am cam saturat de HMMWV, Chevrolet Tahoe, chestii de genu….

              4
      • de ce vrei sa scolesti pe bimotorul transsonic M346 (50 de milioane bucata cu pachet complet armament, pentru Nigeria parca) piloti romani care vor zbura toata cariera lor pe monomotorul F16 (luat SH, calculati pretul)?
        Offtopic

        2
  6. Asta e pentru viitoarele episoade din Avatar…

    1
  7. Se spune mai nou, ca decidenții militari vor sa separe licitația de elicoptere de atac , de cea pentru elicopterele multirol și ca pentru atac , rămâne Viper, iar pentru multirol H225 sau Black Hawk. Problema e se pare ca H225 e scump și se poate face la noi, în schimb Black Hawk e mai ieftin, mai „militarizat”, dar se pare ca nu se oferă productie/asamblare la noi…..aici ar fi dilema. Mai e și Leonardo pe turnanta…..Sunt curios ce or sa aleagă…De aceia spun ca Leonardo are o șansă unica sa vândă cele doua modele dim care unul sa fie produs la noi iar la celalalt facem mentenanță. și sa elimine concurenta,Bell Sikorski,Airbus. Am avea de câștigat și noi și Leonardo, care își va creste cota pe piața de elicoptere..în Europa.

    3
    • Vash the Stampede

      Sincer sa fiu, nu stiu daca se mai merita sa dai atatia bani pe elicoptere de atac… sunt mult prea vulnerabile, chiar si in fata banalei PM…

      Iar in zilele noastre, cu dezvoltarea tehnologiilor dronelor, atat pentru recunoastere, cat si pentru atac, plus ca sunt mult mai dificil de interceptat si distrus… si daca intr-un bun final s-a dus drona, macar nu ai pierdut doi oameni, care a durat ani intregi de zile sa-i antrenezi…

      Cele mai potrivite ar fi Black Hawk, zic io, cu o metraliera infipta-n bot si vreo 8 Hellfire pe el, asta doar in caz de dai peste fortificatii sau vreun blindat-doua, neprevazute…

      3
  8. Hmm, si cand ma gandesc ca eram pe drumul cel bun .
    Vorbesc sub aspect al capacitatilor de productie , cercetare -dezvoltare , si existentei unei industrii orizontale care sa poata furniza materiale / componente la gradul de fiabilitate cerut in aeronautica .
    Inclusiv panouri si chituri radioabsorbante , au primit medalii pe la targurile de inventii , in practica nimic .

    IAR-317 s-a realizat ca o initiativa a industriei – armata + structura Secu nu l-a vrut .
    Este suficient sa cititi memoriile lui Stanculescu , care se lauda cum a salvat ” stabilitatea zonala ” oprind copierea motorului de pe MiG-23 .
    Si asa a facut si cu statia de radio cu salt de frecventa si inainte si dupa 1989 , si cu altele .
    Cu multe altele .
    La Ghimbav se stia ca IAR 317 urma sa fie modificat , cu motorul TVO-100 de pe Ka-126 , produs la Turbomecanica , cu o durablilitate superioara celui original sovietic , pentru ca ai nostri aveau acolo si tehnologie franceza si britanica ( urmariti duratele intre reparatii la motoarele de pe L-39 si IAR-99 ).
    Reductorul urma sa fie original, tragand totusi cu ochiul la cel de pe Alouette si avand licenta pentru VR-126 de pe Kamov
    Si deja in tara incepeau sa se priceapa la reductoare :
    http://www.comoti.ro/ro/directii_principale_cercetare_1_1.htm
    Aceeasi mecanica urma sa fie folosita pe urmasul lui Alouette , un elicopter usor cu doi piloti + sase pasageri , cu tren de aterizare tip schi , despre ca s-a mai amintit aici , ramas in stadiul de proiect
    https://lapasprinbrasov.ro/expozitia-50-de-ani-de-aviatie-brasoveana-1968-2018-la-casa-stefan-baciu/iar-brasov-11/

    La capitolul elicoptere de lupta mijlocii , gen. ing. Nicolae Spiroiu a incercat sa atraga Turcia intr-o colaborare pentru dezvoltarea in comun a unui elicopter de lupta pe baza preproiectului nostru derivat din Puma :
    http://www.cartula.ro/forum/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=118886
    Se observa pe macheta turbinele de amestec / racire / dispersare a gazelor de ardere , in ideea reducerii semnaturii IR
    Alaturi de realizarile in domeniul absorbtiei undelor electromagnetice , putem sa ne faceo o idee asupra locului in care ne gaseam atunci in domeniul furtivitatii .

    Si atunci cum sa nu ti se faca greata de jegurile care si in ziua de astazi vin cu ideea ” industria romaneasca -morman de fier vechi ” ?
    Ca sa ne facem o idee , industria romaneasca era capabila sa asimileze fara probleme componentele programului Dracula / prin licenta primeam doar 80% din totalul programului ca ” tara nesigura ” cum ne balacareau ” oamenii de bine ” pe la toate cancelariile europene pana in 1997 ( bonus , elicopterele urmau sa fie dotate cu panouri radioabsorbante Ro , nu ajungeau stealth 100% dar focoasele de proximitate radio aveau probleme )
    Nu m-a uimit procentul de integrare , undeva inainte de 1995 , inainte de Dracula , un institut rezultat din spargerea INCREST declara ca are posibilitatea de realizare in serie mica a variantei civile ( ca utilizare exemplificau transportul spre platformele petrolifere ) – probabil montaj din componente primare , nu era vorba de motoare/transmisie .

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *