Baykar KIZILELMA UCAV

This entry is part 1 of 15 in the series Superavioane

 

In data de 14 Decembrie 2022 la centrul de testare din Çorlu a avut loc primul test de zbor al prototipului UCAV-ului (Unmanned Combat Air Vehicle) turcesc cu observabilitate redusa si motor cu reactie, denumit Baykar Kızılelma-A. Neoficial, prototipul s-a mai ridicat la cativa metri inaltime in timpul testelor de rulare pe pista, desfasurate acum cateva saptamani.

Acest prim exemplar finalizat in anul 2022 a intrat imediat in teste, urmand ca in 2023 sa i se adauge un al doilea exemplar.

Kızılelma face parte din programul MIUS (Muharip İnsansız Uçak Sistemi / Sistem Aerian Combatant Fara pilot) vizand UAV-uri ce vor opera ambarcat pe nava de debarcare multifunctionala TCG Anadolu (L-400), in locul lui F-35.

Elemente functionale specifice ale Baykar Kızılelma-A:

  • Decolare/aterizare complet autonome
  • Semnatura radar redusa
  • Manevrabilitate ridicata
  • Control la distanta in linie vizuala directa (Line Of Sight /LOS) si dincolo de raza vizuala directa (Beyond LOS /BLOS)
  • Capacitate de decolare/aterizare scurta pentru pistele scurte ale potavioanelor
  • Constienta situationala ridicata datorita senzorilor ambarcati, inclusiv radar AESA indigen
  • cale interne pentru sarcina utila
  • Sistem de Tintire Aselsan Common Aperture
  • Container de razboi electronic
  • Modul SIGINT indigen

Propulsia est furnizata de motorul cu reactie AI-25 (tractiune maxima 16,9kN) fabricat de compania ucraineana Motor Sich, aeronava atingand doar viteze subsonice (maxim 900km/h, 740km/h viteza de croaziera) si altitudini de lucuru de pana la 10 kilometri (12 km altitudine maxima). Versiunea B va putea zbura supersonic datorita motorului AI-322F cu tractiune superioara, de 2,5 ori mai puternica cu postcombustie: tractiune maxima 24,5kN in regim „uscat”, respectiv 44 kN cu postcombustie. Este planificata chiar si o versiune C, bimotoare, cu 2 motoare AI-322F. O alternativa la motorul AI-322F ar putea fi motorul turcesc TEI TF-6000, daca se reuseste proiectul de dezvoltare.

Motoarele au fost comandate ucrainenilor de la Motor Sich in noiembrie 2021 de catre compania Baykar.

Bayraktar KIZILELMA successfully completed the first engine integration test – YouTube

KIZILELMA rekor sürede havalandı – Unmanned fighter jet KIZILELMA – Savunma Sanayi – Baykar TSK UAV – YouTube

Revenind la Baykar Kızılelma-A, acesta dispune de doua prize de aer, doua stabilizatoare verticale orientate oblic in V si doua aripioare Canard cuplate. Pentru sarcina utila (de pana la 1,5 tone din totalul masei maxime de decolare de 6 tone) si armament sunt prevazute compartimente interne, care sa reduca astfel semnatura exterioara. Ca avionica, va fi echipat cu un radar AESA dezvoltat in Turcia.

Gama de armament, acrosabil pe 2 statii interne si 6 externe sub aripi, este impresionanta, cel putin la nivel de intentie si o enumar mai jos, extrasa de pe Wikipedia:

Raza de actiune planificata este de 930 kilometri iar autonomia de zbor este de 5-6 ore.

In fine, turcii au atins o etapa semnificativa din programul lor e dezvoltare, insa mai e mult pana departe, mai ales ca in domeniul „furisatului” (stealth) nu prea au experiente, fiind dati afara si din programul F-35, ca sa nu mai vorbim de inteligenta artificiala si elementele asociate de control care fac inima si creierul unui sistem semi-autonom de lupta aeriana (UCAV)… Probabil o vreme sistemul va fi preponderent dependent de comenzile de la sol, cum e cazul actualei generatii de UAV-uri.

Ramane insa interesant de urmarit saga turceasca, mai ceva ca serialele lor istorice!

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

. Second Bayraktar Kizilelma jet-powered UAV assembled in Turkey – Militarnyi

. Baykar Bayraktar Kizilelma (militaryfactory.com)

. Baykar Bayraktar Kızılelma – Wikipedia

. https://www-altair-com-pl/news/view?news_id=38766

Series NavigationSuperavioane: Dassault Rafale >>

40 de comentarii:

  1. Turcii surubaresc la o gramada de chestii. La unele, precum dronele, sunt mai avansati si le iese bine, la altele precum motoare, tancuri, mai e de lucru.

    Chestia e ca trebuie sa te apuci de lucru si sa insisti ca sa ajungi sa-ti faci lucrul tau bine facut, nu sa rasfoiesti PDF-uri sau sa dai din gura doar.

    Nu-s fanul lor si din anumite privinte suntem rivali la nivel regional (cam prea multi investitori ii aleg pe ei in detrimentul nostru) dar bravo lor ca persevereaza.

    De mentionat ca nu trebuie sa ne comparam cu ei pe partea militara deoarece la ei merita sa investeasca in proiecte complexe importante, la noi nu. Si aici putem lua exemplul tancului. Noi ne dorim 200+ bucati si, teoretic, daca vor fi bine intretinute si operate, ne e suficient, ei inca au ambitii mari asa ca le trebuie de vreo 3-4 ori mai mult de atat.

    7
    • Turcii se misca cu gratie pe anumite segmente.

      1
      • Pe termen lung inarmarea Turciei inseamna razboi cu Europa istoria islamului nu se dezminte se observa o favorizare a musulmanilor de care sistemul globalist in conditile in care a portul la civilizatia umana este nul, imperecherea camilelor soimarit si desalinizare acesta este aportul adus lumi iinevitabil vine razboiul din nou scopul declarat al Islamului este distrugerea crestinismului si restului lumi 6 miliarde de oameni care nu trec la Islam trebuie sa moara asta se predica in toate moscheile din lume va fi razboi cu Turcia nu va bucurati de inarmarea islamului ideologia inseamna tot.

        2
  2. Și mi-aduc aminte de bișnițarii români care prin 1990 vindeau pânze de bomfaier și rulmenți în bazarul din Istanbul, apoi se întorceau cu blugi cu cusături strâmbe pe un crac, Levi și Pyramid. Acum, în 2023 noi cu cusăturile strâmbe, turcii cu drone furtive. Ah, și chiar acum văd la ProTv un grafic ?, România este prima la sărăcie în UE. Prima.

    9
    • Stai ca vine imediat unu’ sa-ti zica ca Romania o duce cel mai bine de la Decebal incoace……daca-ti setezi pragul de Botswana clar ca o ducem mai bine….altfel cum spui tu, primii la saracie si cu peste 4 milioane de oameni plecati in strainatate.

      1
    • TRIGGER WARNING!
      Deci deja o iau razna cu toti astia care spuneti ca in Romania mori de foame si ca e pe primul loc la saracie. Bai frate astia saraci sunt saraci pentru ca asa vor ei. Pot sa va spun despre zona de vest pentru ca aici stau, se inchid efectiv companii din cauza lipsei de personal. Ar angaja pe oricine si pe salarii bune. Un muncitor necalificat in fabrica castiga €6-700. Vanzator magazin SH €700. Eu am terminat scoala in Austria si nu am echivalentul dipomei de bac in Romania. Nu mai vorbesc de studii superioare. Am un post de conducere la o multinationala si castig peste €1000. Altii de ce nu pot? Poate stati putin sa va amintiti ca acum cativa nu foarte multi ani salariul mediu era pe la €300. Oricum stam, ne scobim in nas si ne plangem ca nu ne da Iohannis bani cum facea taticu ceasca pe vremuri. Ca nu ne descurcam in lumea asta capitalista si rea si ce bine era cand faceam parte dintr-o turma si ne spunea ciobanasul in ce parte sa o luam. Astia sunt o buna parte din populatia tarii pe care ii gasesti in comentariile fiecarui articol de stire. Efectiv mi-e greata de prostia oamenior din tara asta.
      PS
      Gabi S acest comment nu este directionat catre tine, am simtit pur si simplu nevoia sa scriu asta.

      12
      • si pentru post de conducere la multinationala cu +1000 euro/ luna consideri ca esti bine platit? Care e media salarului pentru un post echivalent la nivel de UE.

        Si eu am fost pe la nivelul ala prin 2013-2014 in tara, si plecand in Europa de Vest am primit peste 2x ori suma respectiva, si nu neaparat pe un post echivalent, ci putin inferior.

        4
        • Si eu am lucrat la Airbus pe A380 in Touluse pe 4000€ prin 2012. Consider ca sunt bine platit luand in considerare ca nu am nici macar o diploma de bac si sunt la mine in tara. Impreuna cu prietena mea castigam 1800€ care poate fi un trai decent atat in occident cat si in Romania raportat la salariile pe care le stim din anii anteriori. Eu sunt sigur ca bunastarea in Romania a crescut si sper sa creasca in continuare.

          4
      • Claudiule, sunt de doi ani pe CMM (masina de masurat in ccordonate). Pe langa ca patronul a fost asa zgarcit ca nu a vrut sa imi faca un curs de 1500 de euro si a amanat 2 ani pana sa-si cumpere o a doua masina de masurat de 50.000 de euro care din fericire are cursul ala inclus, mai am si 3200 brut incadrare….in Oradea ca tot lauzi atat partea asta a tarii.in 2014 aveam la COMAU, o firma italiana din grupul CNH( IVECO, FIAT,ALFA ROMEO,FERRARI,NEW HOLLAND) specializata pe fixture-uri pentru caroserii 1400 lei net + bonuri de 300 de lei. Tare mult am progresat ce sa zic cu salariul.Am 29 de ani si parca am mai zis, ca sa scap de saracia asta de industrie m-am apucat de Fizica Medicala(am mai zis asta in alte comentarii, urasc sa ma repet) unde salariul la privat incepe de la 4000 de lei net…..despre ce vorbim? Oriunde ma duc dau de aceeasi zgarcenie.Stii cat are managerul firmei unde lucrez? Peste 16000 lei net! Ce plm face ala de banii aia ca nu e IT-ist si mai mult patronul face toate treburile importante….Ma secati la greu ca „astia sunt saraci pentru ca vor sa fie saraci”…nu toti suntem putori…hai la forja sa vezi cum trage un sef de echipa cot la cot cu muncitorii pentru 3600 brut in conditiile in care facem 200.000 de zale de buldozer pe an si alte zeci de mii de piese pentru toate camioanele europene…..doar salariile sunt de Botswana.Si asa se comporta si multinationalele lu’ peste…toate fufele care isi rod genunchii au mii de lei salariu si ala care efectiv produce se intinde de la o luna la alta.Daca nu stii relaitatea mai bine ai evita sa faci comentarii aiurea!

        12
        • Pai el e manager ?. El nu produce ci conduce ? Sta liniștit și se gândește la strategii.?

          1
        • Eu am 32 de ani. Inainte sa ma angajez la multinationala am lucrat in Romania ca si manager de hotel. Castigam 6500 lei. Lucram 13 ore pe zi, 6 zile pe sapmana. Am inceput sa ma imbolavesc si de la 76kg am ajung la 62kg. Stii ce masuri am luat? Mi-am dat demisia si m-am angajat la multinationala. Am schimbat radical domeniile. Ceva ce poate face oricine deoarece avem blestematul asta de capitalism. Angajatorii acelor forje se vor lovi tare de acest capitalism daca nu vor mai avea forta de munca din cauza salariilor mici si vor trebui sa le mareasca sau sa inchida acele forje.

          4
          • Claudiu avand doar 32 de ani si nici macar bac-ul lasama sa nu te cred ca ai salariul cu care te lauzi si nici functiile cu care te lauzi .

            1
      • @Claudiu
        Nu mă simt ofensat. Am descris realitatea anilor ’90. Iar graficul cu sărăcia este al Eurostat, nu al meu. Și în momentul în care muncești, câștigi salariul minim, care nu îți asigură traiul zilnic, înseamnă că ești sărac. Da, putori multe în țara asta, dar și mulți care muncesc nu reușesc decât să supraviețuiasca.

        1
      • Eu tai paine la necalificati in Anglia pe 1700 de lire maxim 2000 si se va mari nivelul de trai in U. E. este o inselatorie.

    • Rep Moldova este cea mai saraca din Europa si Romania cea mai saraca din U.E. Poporul roman este cel mai sarac, este vorba despre razbunarea masonerie in care evreul Cristian Tudor Popescu a repetat din nou la DIGI 24. Nu va vom ierta niciodata !!! Aluzie la platirea totala a datoriei de stat a Romaniei singura din lume la acest capitol pana acum, la opunerea ideologiaca la comunism la liberalism globalist la independent economica, de asta suntem unde suntem mafia masonica nu se recupereaza bani nu fac puscarie sunt toti frati aici este problema Romaniei

      1
  3. Turcii au ajuns departe atat pe productie cat si pe inovare proprie ..pun pariu ca pana in final o sa le iasa si avionul ala…TF-X Aferim bre !!

    3
    • Fi serious cam tot ce este important in Turcia in privinta echipamentlor militare sunt importate din America sau Europa se duc pe rapa mai bine spus de asta publicitatea asta inarmare
      si jocul cu rusii ce lucru masinarie turceasca de calitate cunosti? 0 pentru ca nu exista traiti pe alta planeta.

  4. Mai e mult pana departe.
    Aparatul respectiv se încadrează la categoria „True UCAV”. Adică drona ce face tot ce face un multirol, eventual mai puțin misiuni aer-aer. Mulți cochetează cu ideea, nimeni n-a reuși sa aducă în serviciu un astfel de aparat.
    Ar trebui sa punem însă o alta intrebare: mai e nevoie de înlocuitor de multirol în condițiile în care vedem ce funcționalități indeplinesc drone mult mai simple?

    1
  5. Ma indoiesc tare mult de semnatura radar redusa cu canarduri si fara vopsea RAM

    6
  6. Din pacate la noi proiectarea de avioane, ca si productia, sint la pamint … nu o sa mai iasa nimic.
    La altii se poate, daca statul vrea si intelege ca dezvoltarea e esentiala daca vrei sa ai oameni pregatiti si ca trebuie sa investesti daca mai vrei si industrie care sa produca ceva.
    Fara implicarea strainilor nu vom face nimic, in nici un domeniu.
    Statul roman nu intelege R&D, investitii, fonduri pentru investitii, etc …
    De aia sintem cei mai saraci …
    Cind ai pensie minima de 750lei – aprox. 150E – si salariu minim de 3000lei – 600E, precum si 1.500.000 minim bugetari si cam 2-2.5 milioane de angajati la privat, cum ai putea sustine 18 milioane de oameni, si industrie, si dezvoltare, si pensii speciale, si toate javrele din guvern si parlament? Cum ai putea sa traiesti bine? Daca intram in Schengen, si treceam la Euro, era dezastru …
    Altii fac si produc, noi facem pdf-uri …
    Oricum si la turci, situatia nu e roza, dar macar statul investeste in industria proprie si de aparare, vind la export, etc ..
    Noi doar cumparam .. piata de desfacere si de materii prime, pe care le exportam cu voiosie si importam produse gata facute cu plus-valoare, in loc sa producem noi.

    7
    • Nici măcar pdf-uri….sau sunt secrete ? ?

      1
    • Salariul MEDIAN e de 2052 de lei net. 2,7 milioane de romani castiga sub acest prag.

      3
      • Pentru că se plătește enorm la negru, pentru că salariatul român vrea banii acum, nu pe ăia din viitor. Salariul mediu net în România este 4008 lei, aproximativ 800 de euro, cu Bucureștiul care a sărit bine de 5000. Majoritatea care vorbiți pe aici nu sunteți departe de ăia cu pdfurile.

        Apreciez comentariul și mentalitatea lui Claudiu, cu siguranță va reuși în viață.

        În ceea ce privește partea militară, o grămadă de aici sunteți militari activi cu diverse grade și funcții, ce vă ține să vă luptați cu pdfiștii? Oare nu e mai ușor să stau la căldurică pe postul sigur, salariul salariu și să mă plâng pe net sub pseudonime că nimeni nu face nimic? De-aia sunt polonezii unde sunt, că au OO, noi le-am pierdut în comunism.

        1
  7. Daca le iese radarul AESA mult respect pt ei. Joci in alta liga daca esti in stare sa faci asa ceva.
    Cred ca o drona de genul asta le va da mari batai de cap grecilor.
    Eu sper sa apara si la noi o firma gen Baykar. daca as fi ministrul apararii as incuraja printr-un program de dezvoltare si un concurs care sa incurajeze producatorii autohtoni. de drone va fi nevoie mereu. de tot felul de drone.

    Uite un exemplu in care o drona livreaza ceva trupelor proprii. aici a fost vorba de niste zahar, dar putea sa fie si munitie, o statie radio noua, piese de schimb, etc
    https://twitter.com/NOELreports/status/1612899995484835840

    2
  8. Toate-s bune si frumoase, dar e motorizatà de Motor Sich.

    Amintesc faptul cà uzina de la Zaporijia a fost bombardatà de rusi încà de la începutul ràzboiului, cà au avut legàturi strânse cu chinezii (le mai datoreazà cel putin 100 milioane de dolari), chinezi care au vrut sà o cumpere (de altfel si turcii au vrut sà-i cumpere), cà este nationalizatà de statul ucrainian prin decret la presiunea americanà (din cauza legàturilor cu China), cà în octobrie 2022, Vyacheslav Boguslayev, director si coproprietar, a fost arestat de securitatea ucrainianà pentru colaborare cu rusii.

    În rest, bravo lor turcilor, dar dronele de tipul àsta, pe lângà problemele de propulsie, pun problemele pozitionàrii si transmisiei. Se pare cà drona TB-2 a devenit mai putin eficientà în Ucraina, de ce oare ?

    6
  9. 1. O sa le iasă AESA a doua zi după ce le iese și tancul ala ( făcut de turci, nu asamblat din componente coreene).
    2. Ei au Baikar, noi avem ARCA. Prietenii știu de ce.

    1
  10. Hmm, sultanul planuri mari avem. Nu se poate portavion cu F35, faceam la noi navă de debarcare cu aeromodel inclus…

    2
  11. Stealth cu canarduri ???? Rad aia prin vest de se caca pe ei. E an electoral la Stambul si neosultanului ii trebuie multe basini din astea sa vada spahii ce tare in vana e el dar nu le spune nimic de situatia economica in care se afla, adica exact pe marginea prapastiei.
    N-am nimic cu ei dar prea e cusuta cu ata bleumarin cu picatele. A inceput cu astea, apoi cu tancurile, cred ca e gata si supercalifragilisticul portavion care a fost downgradat la stadiul de barja purtatoare de drone. Lasati prostiile

    8
  12. La turci trebuie văzut altceva. Inclusiv presați de restricții își dezvolta propriul ecosistem în zona UAV.
    Între care:
    1. Gimball, dupa ce li s-a tăiat accesul la cele făcute în Canada.
    2. Muniție inteligenta ușoară.
    3. Sistemele de transfer de date.
    4. Tactici și metode de utilizare. Limitări.
    Turcii știu sa dezvolte și asta se vede.
    Ce se vede mai sus este însă saltul de la Me-109 la Eurofighter.

    4
  13. Salut

    Imi pare mie ,sau seamana destul de mult cu F35 ???
    Oricum .turci ne dau lectii la cum trebuie sa arate o industrie de aparare. Si nu numai ei . Noi suntem visatori printre stele . Noi semnam protocoale si intelegeri si vorbim mult si prost.

    2
    • seamana cu valkyrie

    • Dude Romania a exportat in 2021 de 400 de „meleoane” de Euro…..bulgarii au trecut de miliardul de euro…Croatii la fel.Despre ce sa mai vorbim? Eu consider ca atat timp cat statul detine monopolul fabricarii de arme la noi nu se va misca nimic

      2
  14. Eheeeee…..va mai aduceti aminte de dronele Air Strato de la ARCA? Puteau ajunge departe daca erau oameni seriosi si daca in fictiva lor seriozitate nu ‘emigrau’ si vindeau proiectul ala unei companii americane pentru a evita falimentul!

    Asta-i viata, asa a fost sa fie, sa razbeasca turcii, nu romanii!

    2
  15. Eu nu pot decat sa le zic : Bravo !
    Au curajul sa dezvolte un tip de drona pe care abia cateva firme cu prestigiu si ani grei de aviatie s-au incumetat pana acum .
    Apoi , voi vedeti cati tineri sunt in echipa aceea ?!!! Asta spune totul despre menegeriatul sanatos , programe scolare valabile si despre gandirea pe termen lung pt. industria lor de aviatie in cazul de fata

  16. Peste imaginea unui avion optimizat stealth realizarea mare este in interior. Are datalink prin satelit propriu si un algoritm predictiv pe care turcii ruleaza date colectate de drone iimplicate in cele mai mari conflicte ale ultimilor ani. Nu stiu cat de buni sunt in constructia de avioane, dar pe soft turcii lui Bayraktar sunt beton. Pentru cine nu a vazut recomand filmul de pe youtube despre Akinci, prezinta si de unde au plecat cei 2 frati cu niste aeromodile de jucarie. In fabrica sunt multi tineri cu pregatire de top prin afara ca si Selcuk sau Haluk.
    Pentru cei care fac comparatii cu noi, cititi putin si o sa vedeti ca Turcia are aprox 600 de companii in industria aerospatiala.

    2
    • Apropo de asta, multi dintre acei tineri au plecat la studii in strainatate pe banii statului, in mod special pe banii Armatei si s-au intors pe urma sa puna in practica ce au invatat.

      De bagat la cap…

      2
  17. NU – n-au pus nimic in practica, fiindca sau deoarece – au plecat fara CAP!

  18. Astia au importat motorul de pe L39 ca nu fac motoare si noi parca stateam la un moment dat pe 100 de RR Vipere si nu facem nimic cu ele

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *