Stirea a fost confirmata de presedintele tarii, Gustavo Petro, intr-o declaratie publica. Costul achizitiei urmeaza sa atinga suma de 3,15 miliarde de dolari, aici fiind incluse multe altele, pe langa aparatele in sine.
In prezent, Columbia opereaza aparate la mana a doua Kfir israeliene, ale caror costuri de intretinere sunt din ce in ce mai mari, iar riscurile asociate cu exploatarea lor tot foarte ridicate.
Piesele de schimb sunt din ce in ce mai greu de gasit, atat datorita vechimii avioanelor cat si a faptului ca sunt foarte putine Kfir disponibile pe piata.
Acestea fiind spuse, Columbia are trei oferte pe masa, Rafale fiind se pare favorita, dar ar mai putea alege si F 16 C/D la mana a doua, modernizabile la standarul Block 70, sau Saab Gripen E/F.
Cu toate acestea, 3,15 miliarde de dolari este o suma considerabila pentru tara sud-americana cu atat mai mult cu cat Columbia nu are dusmani naturali in proximitatea sa. Ministrul apararii, Ivan Velasquez, a declarat la randul sau ca daca oferta franceza va fi castigatoare, guvernul francez va finanta achizitia printr-un credit pe 20 de ani cu o perioada de gratie de cinci ani.
Celelalte doua oferte vin cu unele probleme.
Americanii ar avea unele ezitari in vanzarea anumitor tipuri de rachete aer-aer pe care columbienii le-ar dori si, evident, nici pomeneala de credit guvernamental sau perioada de gratie.
Gripen E este oferit in conditii financiare mai putin bune fata de oferta franceza si in plus se pare ca columbienii considera aparatul suedez unul mai putin capabil decat F 16 Block 70 sau Rafale. Saab ofera si ea o schema de finantare dar mai putin generoasa (nu 20 de ani) si cu o perioada de gratie mai scurta. Si desi Gripenul vine la un pret mai mic si exista si o oferta pentru Gripen C/D modernizat, columbienii par a nu fi convinsi deloc.
Situatia politica locala nu este una de speriat pentru Columbia desi nu se intelege prea bine cu Venezuela. Probabil, tara cea mai bogata din America de Sud (la nivel de potential), Venezuela are o flota de Suhoi Su 30 rusesti, in timp ce Columbia are, asa cum scriam, Kfir in aproximativ 20 de exemplare, aparat derivat din Mirage 5. Din pacate, dupa anul 2014 cand doua aparate Kfir s-au prabusit, restul flotei se afla sub restrictii de zbor.
Fata de costurile de exploatare, aflam din aceeasi postare a presedentiei columbiene, ca o ora de zbor pe Rafale C ar fi mai ieftina cu 30% fata de o ora de zbor pe Kfir. O ora de zbor Kfir = 89 milioane de pesos columbieni, aproximativ 17,667 euro, ceea ce ar insemna ca o ora de zbor pe Rafale ar fi cam 12370 de euro.
“The Rafale aircraft proposal is the best option for the country in terms of price, efficiency and operability. One hour of Rafale flight costs about 30% less than one hour of Kfir flight [estimated at 89 million pesos].”
Ori eu nu cred in valabilitatea acestei sume indiferent de ce spune domnul presedinte al Columbiei, Gustavo Petro.
Deocamdata, o prima runda de discutii intre cele doua parti nu a dus la niciun rezultat, iar pe de alta parte nu cred ca francezii isi mai permit sa vanda (daca s-a pus problema) avioane aflate deja in inventarul fortelor aeriene.
Si daca credeti ca achizitia a 16 aparate multirol noi ar putea fi o aventura pentru o tara precum Columbia, aflati atunci ca avioanele nu sunt singurele cumparaturi scumpe.
In octombrie, compania columbiana Cotecmar a semnat un contract preliminar cu Damen pentru adaptarea corvetei (ei le numesc fregate) Sigma 10514, conform cu cerintele marinei columbiene.
Un contract ferm se asteapta sa fie semnat in 2023, iar inceperea lucrarilor la prima nava spre sfarsitul anului 2023. Navele urmeza sa fie construite in Columbia, la Cartagena.
Suma pusa la bataie ar fi de doua miliarde de dolari, iar numarul de nave avute in vedere ar fi de cinci unitati.
Varianta pe care marina columbiana o doreste ar fi cea mai mare din familia Sigma 10514 de pana acum, Mexicul avand si el in dotare astfel de nave, la fel si Indonezia. Deplasamenatul navelor columbiene ar putea sa atinga 2800-2900 de tone.
GeorgeGMT
Avand in vedere cererea pentru produsul principal de export al Columbiei… eu zic ca bani ar fi cat sa cumpere si F35…
am un feeling ca nu le cumpara ptr razboi cu vecinii ci ptr actiuni antidrog. isi atunci F35 e mult prea scump si nu se justitifica
Actiuni antidrog?? Pai acolo ar putea cumpara lucruri mult mai ieftine. Eu cred ca le cumpara pentru ce declara ca le cumpara, Venezuela isi mareste flota de Su-30, a comandat si recent aeronave noi.
Nu sti ce vorbest.
Singurul adversar potential e Venezuela care are vreo 20+ de Suhoi 30 pe langa niste F-5 si F-16 A/B fara upgrade; probabil modelele americane care duc lipsa de piese de schimb, armament, putin probabil sa mai fie folosite.
Mie-mi place mult Rafale, are niste sisteme de arme foarte bune si nu cred ca va avea probleme cu orice pot aduce venezuelenii intr-o disputa.
Daca ar exista posibilitatea, mi-ar placea sa vad acest avion in FAR alaturi de F-16 (reorganizate in 2 grupuri nu 3 escadrile mici).
Numai un miracol (a se citi presiuni din partea producatorilor-fabricantilor) ca MAPN.Ro sa accepte sa aiba in dotare un tip de avion de lupta supersonic multirol bimotor. MAPN.Ro nu are in conceptia sa de inzestrare ideea si planul de a achizitiona pt ArmRo/FARo avlsm bimotor. Avand in vedere ca ArmRo/FARo va avea in dotare 48 F-16 ABM Falcon sh, cel mai indicat pt a completa inventarul ARMrO/FARo ar fi 32 F-15 E Strike Eagle sh pt ca poate avea acelas tip de motor, avionica, armamente si alte systeme cu F-16 ABM Falcon sh, parerea mea. Dar pe lista mai pot fi si EF Typhoon, Rafale-DE, F/A-18 CD Hornet/ EF Super Hornet toate cele 4 tipuri sh, pt a costa mai putin si pt a fi disponibile cat mai repede si de preferinta a fi achizitionate dupa modelul F-16 ABM Falcon sh din Norvegia, adica avioanele in f buna stare de funcionare si intretinere + multe piese de schimb iar modernizarea, intretinerea si mentenanta sa se faca in Romania cu tehnologia de origine west aferenta.
Dar MAPN.Ro nici nu viseaza cum am zis ca ArmRo si FARo sa aiba in viitorul apropiat in dotare avslmr bimotoare deci asta nu va fi posibil curand.
Politicienii romania tin cu Rusia si Germania+Franta de asta a nici nu viseaza la o aramata puternica.
De la mână până la gură, mai e departe…
./.
În realitate, Bogota alerga după doi iepuri în același timp, potrivit declarațiilor lui Velásquez la radio La W, pe 2 ianuarie. „Din păcate, în prenegocierile care au avut loc la sfârșitul anului trecut, nu am reușit să confirmăm cu francezii sau cu suedezii’, a spus el.
Constructorii „nu au fost interesați de o vânzare inițială de trei până la cinci avioane, folosind bugetul aprobat de guvernul precedent, ci au dorit să negocieze pentru un total de 16 avioane”, a explicat ministrul. Cu toate acestea, el a dat asigurări că „vor continua eforturile în acest an pentru a vedea dacă este posibilă o achiziție. Aceasta înseamnă obținerea unei noi autorizații de la CONPES. Abia atunci vor putea fi reluate discuțiile cu Dassault Aviation sau… Saab.”
https://www.opex360.com/2023/01/03/les-premieres-discussions-entre-dassault-aviation-et-la-colombie-au-sujet-du-rafale-nont-pas-abouti/
Cuvant cheie – ar putea, sigur asa si noi „am putea” achizitiona Rafale, F 35, crucisator klingonian etc. dar deocamdata nu…
Astia trebuie sa fiscalizeze vanzarea de coca……asa ca nu ii vad prea curand.
3.15 miliarde USD = cate tone de cocaina? 🙂
2 333 tone (în Columbia, prețul local e în jur de 1 500 $ kilogramul)
@George GMT, Ce ma surprinde pe mine e pretul 2 miliarde $ pe 5 corvete de 2800-2900 ?, adica ei le numesc fregate usoare ? Cat vine in euro1,9 miliarde ? Pai atunci de ce agitatia si abrambureala, ca noi nu putem face cele 4 corvete cu 1,6 miliarde de euro ? Ca au crescut preturile…bla.bla..
Partial off-topic, dar putin in legatura cu acest articol…
https://www.defenseromania.ro/compania-lockheed-martin-este-dispusa-sa-produca-mai-multe-f-16-daca-statele-occidentale-vor-decide-sa-ofere-ucrainei-avioane-de-lupta_620789.html
Ce ziceti…?! Nu ar fi timpul sa ne donam toate F-urile block 15 Ucrainei si sa ne pricopsim cu ultimele modele block 70??
Ha Ha Ha, mia a trecut si mie prin cap,ca tot nu avem pregatiti piloti pentru atatea avioane. Da important e sa primim altele in schimb de la SUA, exact cand vom avea pilotii gata pentru ele, ca si daca ni le trimit norvegienii mai repede, ne uitam la ele ca nu are cine sa le zboare.. Acum nu tin sa fie noi, ar fi o afacere sigura si plauzibila si poate mai accepatbila si pentru SUA sa dam 24 buc ucrainienilor si americanii sa ne dea 34 buc generatie mai noua gen bloc 50/52+ si din ce mai raman de la norvegieni sa donam 6 buc Republicii Moldova si cred ca americanii ar fi de acord. Practic intareste Romania pe flancul sudic si sprijina Modova…… ar putea sa le dea ci cateva buc de sryker sau bradley moldovenilor…. Sa moar a rusnacii de oftica.
Scuze ca am batut aiure pe taste…
?
Stii cum e cu pretenia… totul se rezuma la bani ,,, Avem sanse sa luam block F 16 /52