Proaspat scoasa din serviciul marinei germane la sfarsitul lui decembrie 2022, fregata F214 Lübeck Type122 e deja ceruta de ucraineni, fiind inlocuita in inventarul Deutsche Marine de catre clasa Baden-Wurtemberg F125 cu un deplasament dublu, de 7200 tone.
Clasa Bremen din care face parte Lübeck are un deplasament de 3680 de tone si o lungime de 130 de metri, poate acomoda un echipaj de 202 marinari plus 20 pentru operarea celor 2 elicoptere Sea Lynx Mk.88A ambarcate. Beneficiind de o propulsie CODOG (Combined diesel or gas) incluzand:
- 2 motoare diesel MTU 20V956 TB92, de 8,14 MW (10.920 Cp)
- doua turbine pe gaz de tip General Electric LM2500, de 38 MW (51.000 Cp)
- doua sisteme de transmisie Renk STG 150-50 cu demultiplicare 10:1 (diesel) si 720:47 (turbine)
- 4 generatoare diesel Deutz MWM, 750 kW (1.010 Cp)
poate atinge o viteza maxima de 30 de noduri (56 km/h) si o distanta de 4000 mile marine (7400 kilometri) la o viteza de 18 noduri.
La capitolul senzori, nava e dotata cu un radar de detectie aeriana EADS TRS-3D, un radar de cautare de suprafata si de control al tragerii WM25 in banda I/J, un radar de tragere Thales Nederland STIR 180 in benzile I/J/K, un radar de navigatie Kelvin Hughes Nucleus 5000 in band I si un sonar integrat in carena de tip STN Atlas DSQS-23BZ.
Contramasurile sunt asigurate de un sistem electronic ESM/ECM EADS FL 1800S, doua momeli SCLAR si o momeala torpila tip SLQ-25 Nixie.
Sea Lynx Mk.88A langa Lübeck (Sursa DeutscheWelle.com)
Armamentul principal contine un tun OTO-Melara calibrul 76 mm cu utilizare duala, doua tunuri revolver Mauser MLG27 27 mm, un sistem MK29 de lansare rachete sol-aer cu 1 × 8 celule pentru un total de 16 rachete Sea Sparrow, doua lansatoare MK 49 pentru cate 21 rachete RAM CIWS, 2 lansatoare cvadruple pentru rachete antinava Harpoon si doua lansatoare duble de torpile antisubmarin Mark 32 calibrul 324mm cu cate 8 torpile DM4A1sau Mark 46.
Lübeck alaturi de suratele ei din clasa Bremen mai avansate in dezafectare
Echiparea cu armament a Lubeck este foarte apropiata de cea a unor corvete mai moderne iar o configuratie similara ar putea echipa prin modernizare relativ ieftina si fregatele romanesti, daca s-ar decide pentru armament american. In lipsa instalarii de celule de lansare verticale pentru ESSM (pe motiv de costuri sau spatiu), lansatorul orientabil MK29 ramane solutia cea mai ieftina, un alt avantaj fiind posibilitatea de reincarcare manuala pe punte, ceea ce nu se prea poate face intr-o celula de lansare verticala.
Sa ne amintim ca Type 22 aveau instalate de asemenea sisteme CIWS artileristic Goalkeeper sau Bofors 40mm, in plus fata de cele 2 sisteme de rachete SeaWolf care astazi ar fi inlocuite de lansatoarele MK49 pentru RAM.
Avand in vedere ca se modernizeaza propulsia si senzorii (sonar si catarg) fregatelor Type22 la Mangalia, aceasta inseamna ca vor fi mentinute in serviciu o perioada mai lunga.
Pentru cine visa la o achizitie din stocuri recent decomisionate ale altor tari, pentru a inlocui Marasestiul, alaturi de optiunile pentru clasa franceza Lafayette sau Type23 britanice… o fregata cu capacitati apropiate de un distrugator ar fi fost clasa Oliver Hazard Perry, clasa inlocuita de noile Constellation/FREMM. De retinut ca americanii propusesera nave decomisionate din aceasta clasa pentru inzestrarea Ucrainei in 2018.
Au fost nave robuste (12 ore a durat scufundarea dezafectatei USS Thach in timpul SYNKEX/RIMPAC 2016 dupa ce a fost lovita ca tinta de 4 rachete Harpoon, mai multe bombe, rachete Hellfire si chiar si de o torpila), care tineau bine marea si relativ ieftin de operat, cu un echipaj de doar 176 militari, mai redus decat al fregatelor noastre.
Din pacate cele decomisionate si nevandute de australieni, clasa Adelaide, si care fusesera modernizate, au fost casate iar cele din inventarul american au fost decomisionate intre 2006-2016 , fiind acum fie casate fie in parcul rece.
Ultimele 3 mai „proaspete” din stocul american,
doar ca reactivarea si modernizarea lor ar putea costa destul de mult… Asta este, daca ai nostri nu s-au trezit sa articuleze nimic cand altii o faceau.
In fine, se pare ca nici Marasestiul nu va fi retras prea curand, beneficiind de la inceputul lui 2022 de lucrari de revitalizare si intretinere (dar si pentru refacerea capacitatii de lupta) in docul uscat al santierului naval Constanta, lucrari estimate la 15,6 milioane lei..
Marius Zgureanu
Surse:
Ukraine wants German Bremen class frigate Lubeck decommissioned (navyrecognition.com)
F-214 FGS Lubeck Type 122 Bremen class Frigate German Navy (seaforces.org)
Mda , se pare ca nici anul asta nu vom avea nimic pe partea de navy….Despre corvete nu se mai aude chiar nimic . Daca sociologu ne mai mintea la cateva luni , acum dom profesor de engleza nu mai zice chiar nimic . Francezii tot ii dau inainte cu submarinele dar nu zic nimic nici ei despre licitatia castigata si contractul nesemnat nici dupa trei ani. Se auzea ceva parca despre interesul alor nostrii pentru Type 23 recent sau ce vor fi scoase din serviciu.Se pare ca a fost doar un zvon . Intre timp prezidentu nostru ii tot da inainte cu inatrirea capacitatii la MN . Evident de catre altii nu de noi
Coloana a 5-a ruseasca lucreaza cu mult spor favorizata de coruptia, nostalgiile si incompetenta alor nostri. Exemplul din articolo si multe altele sunt dovezi clare in acest sens. Atat s-a putut 🙁 !
Foarte bine si fain spus. Nimic nu se putea face fara complicitate serioasa din interior.
..pai de asta suntem si usor-usor trecuti in plan secundar.
Eu visam la Perry. E una ieșită anul asta de la modernizare, dupa 8 ani, și care se retrage peste 2. In teorie mai e încă una, deci ar fii câte ceva dacă se hotărăște din timp.
Dar la cum scot chinezii nave nu cred ca USA o sa scoată din serviciu nimic util deocamdată.
ce naiba sa faca cu ea? chiar daca e o nava potenta si solida, ar fi cam singura in fata flotei rusesti, care contine destule submarine si nave de lupta de suprafata, plus componenta aeriana si de racheta, ca sa poata sa interzica unei nave ucrainene iesirea din port. asta dupa mintea mea, ei probabil stiu mai bine
mai are surate, am adaugat poza in articol
Fleet in being, ca si cazanale noastre. 🙂 E pentru oprationalitate post razboi, cand vor trebui sa-si refaca marina de la zero si nu se stie clar acum cine va detine Sevastopolul atunci.
nu m-ar mira ca in 2 ani, ucrainieni sa faca ce noi nu am facut in 20, si sa aiba nu doar o flota mai potenta decat a noastra, insa si personalul necesar operarii navelor, scolit de catre actualii proprietari a acestora, astfel incat la momentul in care stramtorile vor fi deblocate, vor avea oaresce suprize pt riveranii Marii Negre
si asa se va duce naibii si argumentul cu care se imbata actuali politruci vizavi de pozitia noastra de aliat strategic si de baza la MN
odata terminat razboiul vor accelera intr-un ritm ametitor.
Au deja o corveta turceasca noua. Cred ca e mai performanta decât ce avem noi.
Mărășeștiul trebuia retras în 2025, acum probabil va mai fi ținut la apa inca 10 ani peste termenul inițial. Probabil abia atunci vom avea active cele 2 corvete, 2 fregate modernizate și ce kr vrea ăștia sa mai cumpere la modul serios. Nu știu ce să zic de submarine și chiar de elicoptere pentru marina. Multe au vrut, nimic nu au făcut!
Jocurile nu sunt făcute. Probabil, toată lumea știe că nu vom fi atacați atâta timp cât suntem sub cupola US&Israel.
Interesant este de văzut ce se va întâmpla cu Moldova.
Vom putea întinde pătura și peste ei?
zici Israel? de unde pana unde?
Israel ? Ai uitat in ce tara e Ilan Mironovici Șor ? Si cati dintre oligarhii si propagandistii rusi au cetatenie israeliana ?
Noi suntem sub cupola Israel -ului.
Israelul ar vinde toata Europa si America la rusi, daca ar putea.
Vorbesti prostii.
Da , și eu cred acest lucru .
1- ce poate face Ucraina cu o fregata in Marea Neagra ?
E absolut sigur că va fi lovită și scufundata de ruși imediat ce trece Bosforul și apele turcești.
Deoarece rușii au 4 corvete cu rachete plus 6 submarine.
Cât timp poate rezista o fregata ( oricare) unui așa inamic ?
2- Eu mă întreb , a decis cineva sa monteze pe fregatele astea românești :
– sonar activ/ pasiv tractat și cu adâncime variabila ? E o „scula” care poate detecta submarine și fără să fie detectată de submarin . ( sonarul din botul navei e de regulă unu dedicat descoperirii minelor. La căutarea submarinelor e ineficient in mod pasiv deoarece zgomotul navei bruiază căutarea și faimosul „ping” emis în modalitate activa e imediat localizat de un submarin
Cu torpila de rigoare care vine sigur și imediat.
– aceleași fregate mioritice , fara sisteme AA sunt cadavre care plutesc.
Au pus ceva rachete AA pe ele că au fost cumpărate total dezarmate?
Întreb, nu dau cu ciomagul .
Pai parca daduse pe la Pro patria ca la regina Maria i s-au schimbat turbinele , cu unele noi , i s-a „pus” un sonar tractat , se fac lucrari de instalare a unui catarg nou si o suita de comunicatii.
Mai pe deasupra se vobeste de senzori(dar nu poti sti la ce se refera , poate doar sonarul tractat si „instalatia de ascultare”).
Lucrari facute la Damen Mangalia.
Dupa ..urmeaza regele.
Astea au scapat pe „sub radar”?
Citez din articol:
„Avand in vedere ca se modernizeaza propulsia si senzorii (sonar si catarg) fregatelor Type22 la Mangalia, aceasta inseamna ca vor fi mentinute in serviciu o perioada mai lunga.”
Tot cu tun de 76 si mitraliere de 7,62 si 14,5?
Pai nu?
Deocamdata restul e prins in contractul corvetelor… pana se decide ce si cum cu ala…
pana se decide ce si cum cu contractul, vor ajunge o adunatura de fieare vechi
ce sa mai modernizezi la ele, ca azi maine-i mai gros stratul de vopsea decat tabla 🙂
ar trebuii obligati si ploitiecieni,, generalii, vice-amiralii sa umble tot cu ARO si DACIA la care se fac modernizari (mai schimbata o bujie, un injector, pus CD in loc de casetofon, samd)
sa vedem cum le sta?
Aro si Dacia + secretare de la 65 in sus….
Si cum ajunge la ucrainieni ca turcii au inchis stramtorile? Nici drone nu mai vor sa livreze.
La doar 3860 de tone, poate veni bine mersi si pe Dunare… Singurele „increngaturi” ar fi la HUNgarski & Prpski… Dar cred ca Vucic o sa deie voie, singura problema e la Chiorban, nu permite absolut nimic sa tranziteze teritoriul Ungariei…
nu poate veni pe Dunare, nu incape in ecluzele din Germania. e cu vreo 4 m mai lata decat latimea maxima admisa si ar avea nevoie 2-3 m in plus sub chila. absolut exclus
PS am gasit informatiile astea in 2 min
pe Dunare ar trece si prin state ne-NATO, daca vne pe Mediterana trece prin Bosfor cu acordul Turciei, care e in NATO si care a livrat armament Ucrainei.
Asta ma trasnise si pe mine ulterior, dupa ce am trimis comentariul, Turcia in mod normal nu ar avea motive sa nu deie voie la nave sa treaca… doar a aprovizionat Ucraina deja cu armament…
@MZ Ar fi fost tare sa fi cerut la Unchiul SAM doua buc Ticonderoga,pe moca sau pe bani putini ca au tras pe dreapta in septembrie 2022 spre dezafectare 4-5 buc si mai urmeaza cateva..Acum e momentul cu razboiul din Ucraina,cu amenintarea Moldovei si pe motivul ca flota noastra e praf, contractul cu corvete e in aer.. nu mai prindem asa ocazie,aveam toti asii in maneca . La ce armament,radare si sisteme antiaeriene au pe ele….nu o sa aiba Romania veci….. Si am rezolvat si cu navele care sa apere flota antiaerian…. Sa vezi trecand prin Bosfor „TICO” cu steagul Romaniei fluturand……. Se duc dracului rusii……
Mai scrie idei de-astea, creează buna dispozitie :))
Amice, tu ai macar cea mai vaga idee, despre cat costa sa operezi si sa intretii un singur Ticonderoga…?! ?
Lasă, bă, facem noi bine ca să nu fie rău. Nu erau şi români care visau la un Los Angeles?
Eu zic să fim atenţi că încep americanii să scoată încet-încet şi Nimitz-urile din uz, poate ne învârtim de unul. #furnizori_de_securitate
@Marius Zgureanu
Turcia nu are nici o obligatie de a lasa sa treaca vreo nava catre Ucraina. De altfel stramtorile sunt deja inchise pentru toate navele militare ale statelor beligerante de prin martie anul trecut. Tot atunci Erdogan a indemnat toate statele, inclusiv cele riverane sa nu mai trimita nave militare prin stramtori.
Iar de curand (de cand a semnat un acord cu Rusia sa devina „hub de gaze” rusesti) am citit pe undeva ca nu va mai livra drone.
Greu de crezut ca ar lasa sa treaca o fregata destinata Ucrainei!
Iar nava aia oricum n-ar schimba mare lucru.
Chiar daca ar incapea prin ecluze, va da cu catargele in podurile care trec peste Dunare, e prea inalta. Un exemplu:
https://thumbs.dreamstime.com/z/cargo-ship-danube-river-crossing-capital-hungary-under-famous-bridge-chain-freighter-cars-budapest-149046061.jpg
Catargele si radarele, pot fi temporar demontate si livrate pe sosea, pana la Odesa…
Vai mortii nostri… 20 de ani sa modernizam 2 fregate, Marasestiul e ca si cum n-ar fi, NPR-urile alea au ramas inghetate in timp, corvetele Tetal sunt si alea mai mult niste OPV-uri.
Daca mai trec inca 2 ani pana se semneaza, nici nu stiu daca mai are rost sa modernizezi Type22… mai bine bati palma cu Damen, sa le treaca suparearea ca au ratat corvetele, pt 3 fregate noi cum fac pt marina olandeza si belgiana dupa 2028, facute in Ro si la revedere.
Ideal cred ca ar fi fost sa avem noi un program pe stilul Milgem/Sigma/Meko si ne faceam singuri NPR noi ~750tone, corvete 2000-2500tone, fregata 3000-4000.
Fregata F214 Lübeck Type122 …
Rușii cred că-și freacă mâinile de poftă , probabil abia așteaptă să-și răzbune morții de pe Moskva .
Din nefericire , nimic nu poate fi protejat de armamentul modern .
Bravo România!!! Noi nu folosim decât ce aruncă alții!!!
Am spus-o si ma repet. Faptul ca avem marina cheala, este intentionat clar. Dupa atatia ani nu mai poate fi o coincidenta! Si daca ne gandim la cui prodest, exista o singura tara interesata sa avem marina cheala, adica Rusia! Eu daca as fi statul roman as verifica toate persoanele care au stat pe lantul decizional al inzestrarii fortelor navale, deci care intr-un fel sau altul sunt responsabile de situatia data, si le-as da afara din sistem maine! Asa scapi de tradatori, chiar si fara sa ai dovada daca sunt cu sovieticii sau nu! Ca oricum sunt responsabile de esecul inzestrarii pe vreme de razboi, inceput acum ani de zile, in condiitiile intereselor strategice maxime pe care le avem la Marea Neagra! Dupa care de urgenta as rezolva problema. Chiar daca va dura ani de zile sa aduce fortele navale la standardul de care avem nevoie, se poate incepe de maine cu un plan multianual care sa fie respectat, daca vei pune oamenii potriviti in pozitiile de decizie!
De unde or să ia oamenii ăia potriviţi banii? De la armată? De la aviaţie? Sau corvetele p…ăcii sunt mai utile României decât HIMARS sau F-16? Văd că ucrainenii se descurcă binişor şi fără flotă.
@Helsingor Habitans
„Eu daca as fi statul roman as verifica toate persoanele care au stat pe lantul decizional al inzestrarii fortelor navale,”
Nu trebuie să-i cauți. Sunt numiți clar, în articolele din presă, postate pe aici, chiar M.Z. a pus zilele trecute 2 linkuri către articole legate de asta, secretarii de stat care au dat ordin, ofițerilor din comisie,să fie modificat caietul de sarcini, și cerințele, pentru ca sa se califice și Naval Group, apoi alt secretar de stat a dat ordin să se suspende licitația pentru niște suspiciuni, și cei care nu au vrut să-și pună semnătura și au fugit de răspundere, și tot așa… Sunt cunoscuți și răscunoscuți, și sunt bine merci.
Părerea mea, hâc…
Noi asteptam sa ne ia dracu
Ucraina abereaza este la modul simbolic si ce fac cu ea? Rusia controleaza Marea Neagra.