Buletin naval. Cum aterizează elicopterele pe o navă în mișcare

De-a lungul timpului elicopterele au devenit indispensabile la bordul navelor de luptă. De pildă, astăzi este greu de conceput să mai porți lupta antisubmarin fără ajutorul elicopterului antisubmarin ambarcat. Totodată, elicopterul poate extinde raza de detecție a senzorilor navei, în special în cazul țintelor aflate la nivelul mării sau care zboară la altitudini extrem de reduse, așa cum sunt rachetele de croazieră. Pe scurt, chiar merită să ai un elicopter capabil la bord, chiar dacă autonomia sa este limitată. Pe scurt, e mai bine cu el, decât fără el.

limitele elicopterului ambarcat

Sistem de apuntare – RAST (Recover Assist Landing)

Una din principalele constrângeri în utilizarea elicopterelor de la bordul navelor de luptă o constituie limitele operaționale determinate de starea mării. De pildă, navele din clasa Littoral Combat Ship, subclasa Freedom (deplasament maxim 3500 tone) sunt capabile să opereze elicopterul ambarcat chiar și pe o mare de gradul 4, cu valuri de până la 2,5 m. Evident, cu cât deplasamentul navei este mai mare, cu atât va crește anvelopa operațională a elicopterului ambarcat. Pentru a determina dacă aterizarea / decolarea elicopterului ambarcat se poate efectua în siguranță, ofițerul care supervizează aceste operațiuni primește un polar precum cel de mai jos: 

limitele elicopterului ambarcat

Un exemplu de polar pentru versiunea Flight I a distrugătoarelor de clasă Arleigh Burke pe o mare cu valuri de 4 m. Acest polar îi ajută pe ofițerul de la bordul navei precum și pe pilotul elicopterului să determine cea mai bună opțiune de apuntare. (U.S. Navy graphic/Released)

Evident, o navă de talia distrugătorului de clasă Arleigh Burke are o anvelopă operațională mult mai mare decât cea a LCS Freedom, o dată pentru că mărimea contează (aproape 10000 tone deplasament vs. 3500) dar și pentru că planul de forme al navei a fost special conceput pentru a îmbunătăți calitățile nautice și manevriere, ceea ce-i permite să meargă cu o viteză mai mare pe mare montată.

Mai jos, un video explicativ:

Astăzi, operațiunile de zbor de la bordul navelor militare au devenit ceva de rutină. Dar, pentru a ajunge aici, a fost nevoie de mai multe inovații (despre care puteți citi mai multe aici) care să permită apuntarea elicopterelor în siguranță chiar și în condiții meteo grele. Canadienii au avut o contribuție importantă în acest domeniu inventând „capcana pentru urși” – beartrap.

S-ar părea că, nu tot ceea ce pare simplu este chiar ceea ce pare…

17 comentarii:

  1. Pot să scriu „articol de cinci stele”? Uite că pot.

    7
  2. Un articol excelent, multumesc

    2
  3. @nicolae
    Mulțumim pentru articol. O lectură plăcută la cafeaua de dimineață!
    Părerea mea, hâc…

    4
  4. De atâta timp văd fel și fel de apuntări si niciodată n-am văzut capcana pentru urși.
    Mulțumesc Nicolae, mă voi culca mai puțin prost în seara asta !

    12
  5. Mulțumesc pentru un articol foarte foarte interesant! Respect!

    1
  6. Vasie Băcăuanul

    Fain, eficient, sigur! Mulțumim pentru informații! Exemplu clar pentru ce înseamnă căutarea de soluții ! Brava lor !

  7. Interesant , nu stiam. Duminica placuta!

  8. Capcana pentru urși .
    E cumva plasa aia montata pe nava și care „ține” imediat elicopterul când apunteaza ?
    Întreb că nu prea știu ce înseamnă.
    Plasa in schimb se vede in o grămadă de video pe YouTube.

  9. Aha deci sa inteleg ca elicopterele noastre navale sunt echipate mentu metoda de la minutu 4 pentru ca pe Marasesti se afla doua grilaaje patrte si pe englezoice cate unu in forma de cerc

  10. Super articolul !!
    Nu stiam ca exista atitea metode de apuntare.
    Cea mai Hi-Tech pare cea de la japonezi, cu laser-frate.
    Dar ma gindesc ca pe mare f/agitata, ca sa „prinzi” acel fascicul laser, e cam loterie … mai ales ca ai o miscare dubla combinata, atit la nava cit si la elicopter.
    Probabil e posibil, ca doar au facut teste extensive japonezii, in marea lor, loco, deci stiu cu ce au de a face.

    Oricum, super-interesant fimulul, multumesc. Am mai invatat ceva.
    O saptamina faina tuturor cititorilor.

    1
  11. Mai exista un sistem de apuntare testat pe navele franceze de tonaj mic – experimental s-au facut cate prototipuri de la sistemul „ball and plate” din 2007 lucrau intens ca sa faca toata platforma sa se miste si sa tina orizontala pe mare agitata.

  12. Foarte interesant!! Mulțumim @nicolae!

  13. Foarte interesant articolul, și mainales filmulețul despre bear trap. Oare sistemele de pe cele doua fregate sunt funcționale?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *