APRA 40

apra 40 romanesti in ucraina

Ei bine, sistemele de rachete sol-sol, APRA 40 vazute de curand in Ucraina sunt, evident, romanesti, dar provin din Croatia, tara care a cumparat cu mult timp in urma un numar neclar de astfel de lansatoare.

Se stia de mult ca Zagrebul detine APRA 40 calibrul 122mm achizitionate din Romania, pe sasiu de camioane DAC 665.

Odata aparute in Ucraina, o parte a presei a declarat ca Bucurestiul le-ar fi trimis din stocurile proprii, dar de fapt sunt croate si fac parte dintr-un pachet de ajutor mult mai amplu, care contine elicoptere, artilerie tractata, arme pentru infanterie, sisteme anti-aeriene portabile Igla si Strela.

Pe langa APRA 40 calibrul 122mm romanesti, croatii au trimis, sau vor trimite Ucrainei si lansatoare de rachete sol-sol RAK-SA-12 calibrul 128mm.

Evident ca Zagrebul nu putea sa exporte armamentul romanesc fara acordul Bucurestiului si este posibil ca Romania sa livreze munitie pentru ele, dar implicarea noastra in aceasta afacere a fost doar la nivel de acceptare.

GeorgeGMT

84 de comentarii:

  1. Lucru de calitate. Putere de foc, mobilitate. Nu aveam noi multe piese art autopropulsata, dar la APR stăteam bine. Au mai fost exportate înainte de 89, cred că prin Irak.

    14
    • Foarte calitative, mai puțin instalația hidraulică pentru manevrarea pachetului de ghidaje. Se spărgeau furtunurile alea în draci de ajunsese uleiul hidrauluic pe cale de dispariție. Până la modernizarea lor de la Aerostar au fost niște piese de artilerie reactivă fabricate în spiritul “las’ că merge și așa”. Să spun și despre muniție?, Muniție care dădea rateuri în proporție de 30%, muniție care nu exploda, de am ajuns să cunosc poligonul Smârdan ca în palmă la cât le-am căutat pentru asanare..

      46
      • @John
        Noi le găseam înfipte în, sau pe lângă, șoseaua dintre Vișina și Jurilovca, în poligonul Babadag, între ’90-2000.
        Părerea mea, hâc…

        9
      • Cam toată tehnica dinainte de 89 a fost fabricata cu diverse constrângeri. De la pistolul Carpați la „crucișătorul ușor” Mărășești. N-am auzit de vreun echipament de care sa nu se plângă cineva. Cât despre 665-uri pe unde am fost eu n-am avut niciodată probleme cu ele.Si prima oara am fost cu unul când erau abia fabricate, nici nu intraseră în dotare. Fiecare cu experiențele lui.

        12
        • @Xv
          Era vorba despre instalația hidraulică de manevrare a lansatorului în sine, nu a camionului. Alea picau destul de des, știu că după fiecare aplicație le băgau în atelier, la reparații, sau trimiteau la Bacău, dacă reparația era mai complexă.
          Părerea mea, hâc…

          6
    • Camionul eea excelent. Putea fi utilizat încă ani buni daca i se înlocuit curia de viteze. Avea o cutie de viteze tare neadaptată, deși sistemul de tracțiune e excelent.

      6
      • Cutia nu era aia clasica, AK6-80 si cu reductor GV80?, nu cred ca nu era „adaptata”, erau niste cutii bune dar cu bolile industriei de atunci, pori de turnare in carterul cutiei, garnituri si simeringuri care curgeau de noi, aliaje la sincroanele cutiei inlocuite cu ceea ce se putea produce local, „ieconomie”, „merge si asa” „sa se faca planul” etc

        10
        • Aveți grijă că acum vine Nicușor care va da de va julește

          14
          • Am o nelamurire: APRA sau munitiile sale au functionat fara probleme in Maroc, Croatia , Bosnia , Iran, Irak , Angola si numai Dumnezeu mai stie pe unde .
            De ce sunt probleme doar in Romania ?

            De ce nu am vazut spre exemplu la incarcare la APR 21 utilizarea dispozitivului ajutator de transport-reincarcare montat pe camionul insotitor SR-114M , ci numai soldatul cu umarul ?

            P.S. Armata pre-1989 , la mine in batalion aveam 5 DAC 665T si nu curgea uleiul din nici unul .
            Norocos am fost .
            E drept , cam dispareau carburantii din rezervoare , de a fost nevoit saracul comandant de regiment sa-si faca autocritica la bilantul anual.
            Dar nu era din vina Brasovului .

            13
            • Imi cer scuze, am uitat , in regiment am avut probleme cu DAC 444T .
              In gara la coborarea de pe vagonul-platforma CFR din doua au busit unul.
              Erau noi-noute, veneau de la baza de reparatii transmisiuni , mutasera doua radiorelee de pe sasiu SR-132M pe benzina pe sasiurile noi ( aveau rama portcontainer , caroseria / duba cu elemente de fixare pe rama )

              4
            • Hai sa nu reluam apologia „fabricilor nostre”. Comparativ cu un camion vestic din acea vreme Mercedes, MAN, Volvo, DAF, Scania sau Magirus erau mai slabe.
              Conceptul era bun, chiar avansat pentru vremea lui, dar din pacate „minunea tehnologica” numita industria socialista (aia dupa care-ti versi lacrimile pe aici) facea ca un proiect bun facut de ingineri vizionari sa fie facut praf din cauza unor detalii ridicole dkkt sau decizii luate in birou de politruci.
              Ca si capacitate de offroad ordinea era asta:
              – AM 443T – practic un tren de rulare TABC79 intors. Un camion cu suspensii independente pe bara de torsiune, cel mai bun offroader ever. Pacat ca nu a fost continuata productia cu niste piese occidentale de calitate ca se batea cu Unimog.
              – 444T facut la Brasov, foarte bun ca 4X4. Ii mai spuneau capra ca se catara oriunde.
              – 665T de care spui, bun in offroad dar cu motor lesinat iar cutia si ambreiajul mai mult il incurca decat sa-l ajute.
              – 887R, s-a vrut inlocuirea Tatra 8X8. Avea cel mai bun motor dezvoltat si produs vreodata in Ro, un V8 cu performante identice cele vestice. Avea 360 CP, iar cu intercooler 410 CP. O valoare ce impresioneaza si azi pe multi.
              443 , 444 si 665 erau submotorizate +ambreiaje si cutii de viteze la nivelul anilor 50-60. Cu grupuri motopropulsoare noi + ceva igiena la unele componente de etansare erau masini foarte bune si azi, pana la urma si Bundeswehr are camione din anii 80.
              887T e in schimb monumentul idoteniei comuniste, un motor revolutionar pus pe un sasiu si tren de rulare foarte performant, dar au pus idiotii aceeasi mizerie de cutie de viteze putin modificata si un ambreiaj care se schimba mai des decat uleiul in motor. Si asa au facut un kkt cu tot proiectul….
              Ca sa rezum, aveam ingineri competenti, proiecte bunicele, unele chiar bune. Dar modul idiot de organizare si gandirea cretina „ca noi facem tot” facea praf orice.
              Sa ma intelegi, nu spun ca industria aia (venerata de tine era un gunoi) ci doar ca a fost adusa la stadiul de gunoi FIX de aia pe care-i plangi (before 22 dec 1989) nu after. Boala e de atunci, dupa evenimente s-a lasat libera decizia si nu a mai cumparat nimeni un camion de 30k USD pentru care 1 zi din 7 trebuia sa fii mecanic.

              15
              • Comentariu de denigrare, la fel ca si restul comentariilor tale de pe RoMil
                Iata realitatea :
                https://www.youtube.com/watch?v=RwWkXqS-wnc
                https://www.youtube.com/watch?v=NJuwueHGRHM
                https://www.youtube.com/watch?v=CJ3HAo4W7do

                6
                • ca si idee, dupa ce am treminat studiile am lucrat o perioada in fabrica AB. Nu te contrazic ca sigur tu esti mult mai bine pregatit de youtube cu vreun link de pe net.
                  Daca stii, zi atat:
                  – care este motivul real al revoltei muncitorilor din 1987. Da cauta adanc, nu te opri la anticomunism si ceasca ca dai big fail.
                  – care era diferenta dintre camioanele iesite usa sectiei si cele finalizate.
                  – cum se produceau camioanele pentru export sau pentru intern dar care faceau transport international? Ai idee care era procentul de cabine sau motoare care se puteau califica la aceste exigente? Restul, evident nu se casa.
                  In acele vremuri era o vorba „afara e vopsit gardul inauntru e leopardul”. Tot ce faci tu aici este sa ne arati doar gardul, nu prezinti niciodata obiectiv lucrurile ci doar niste spoieli
                  Iti repet, zi 3 bunuri industriale fabricate de industria comunista care dupa 01.01.1990 au fost vandute cu succes la export pe piata occidentala si fabricile au facut profit cu ele. Stiu, e greu, hai zi macar 1.

                  8
                  • ‘mnealui si-a creat o imagine de ”cineva” ,si pe tehnomil este amintit de unii ca un guru.
                    toate bune si frumoase pana afla ca si partidul lui rosu e o ciuma,pardon jigodie…la dracu,ce am.si atunci intorarce foaia nationalista,si da-i si lupta neicusorule.
                    are biblioteca fina si plina cu manualele industriei multilatereal dezvoltate (pot sa-i acord asta ) dar la mentaliate este la fel de fiabil ca utilijale si masinile lui ceasca servite cetatenilor…pete de ulei pe sfalt,le injuram intodeauna.
                    romanii nu au fost comunisti niciodata!!..poate le intra si unora in minte ca 43 de ani sunt o gresela,o exceptie si nu regula.

                    5
                    • Mda Psycho,
                      Multe urlete ca sa acoperiti ceva urat .
                      Tradarea de tara adica .

                      Pe vremea turnatorului Petrov pe care il venerezi atata s-a interzis cumpararea celor 24 de F-16 propuse de americani , s-au redus la zero proicetele de inzestrare ale armatei desi bani erau , au fost tocati pe proiecte gen terenuri de fotbal in panta , piscine + parcuri in sate depopulate , telecabine in pustiu .
                      Tot pe acele vremuri firmele rusesti carau tot ce voiau din metalurgia romaneasca , cumparau energie ieftina , si multe altele .

                      Urla Psycho , ai multe mizerii de acoperit .

                      5
                  • ADR ,
                    Ai intrat in Roman Brasov in jurul anului 2000 .
                    Cand dadeau afara inginerii mecanici adevarati ,de m-am crucit pe cine am intalnit aici in Spania , ca mecanic auto .
                    Cand CAD-istii plecau singuri ca incepusera sa apara oportunitati interne sau externe
                    Cand otelul nu se mai cumpara direct de la noi din uzina , ci prin firmele jmekerilor .
                    Cand piesele de schimb electrice se aduceau la suprapret din vechiturile uzinelor inchise .
                    Am vazut motorul de Brasov Euro2 , derivat din vechiul Saviem , cu pompa de injectie de Sinaia , realizat prin stradaniile celor alungati.
                    Dezvoltare tehnologica oprita .
                    Intrau in fabrica ” cei care trebuie” ,incapabili, la muls ultimele resurse , sau ” carlig ” pentru aprovizionarea cu materiale si servicii scumpe .
                    Am cunoscut oameni de la Brasov pe linia aprovizionarii cu otel mai demult .

                    Pile
                    Cunostinte
                    Relatii

                    P
                    C
                    R

                    Cine a avut binecuvantarea Secu inainte de 89 , a facut afaceri dupa ,
                    Rezolvat de tati .

                    Si daca tot ai intrebat , pe vremea primului raboi din Golf, a existat o comanda de 1000 DAC DAC -665 , T si G , si DAC 444 .
                    Sistemele de aparare AA israeliene vandute Georgiei au fost montate pe sasiuri DAC .
                    Contractul de camioane / autocisterne militare Roman pentru contractorii din Irak , plus utilajele comunale si ceva de pompieri pentru guvernul irakian dupa al doilea razboi din Golf tot de Roman Brasov a fost onorat .

                    Ai uitat sa spui de ” crucisatorul cu motor de cargou „

                    4
                    • @nicusor, ce spui tu este fix ce am spus, spoiala fara consistenta.
                      Ai aflat de la ce a plecat revolta?
                      1. care aplicatii CAD? Fix asta faceam eu si inca cativa temerari, restul erau dinozaurii care considerau un calculator masina de scris sau de facut tabele. Degeaba ne chinuiam sa le explicam ca exista aplicatii de elemente finite, plaseta si calculatorul din geanta erau sfinte. Am lucrat prima oara pe CATIA in Suedia, dupa ce am plecat.
                      2. Cand spui chestii legate de PCR (asa cum le numesti mai sus ca pile, cunostinte relatii) du narativul pana la capat si numeste exat din ce zona proveneau. Iti dau niste hinturi: emanati „populari” + carnet rosu de rit nou + halate albastre curate si calcate + faceau listele de plecari + nu erau manageri. Acolo am auzit prima oara discursul promovat de tine.
                      3. Motorul ala era sa o numim frumos „o initiativa de supravietuire”. Incercau sa respecte poluarea cu un control mecanic aditional asupra pompei de injectie. Rezultatul il stim, altii deja erau la injectii de inalta presiune (+ 1000 bari) controlate electronic si noi vroiam sa reusim cu aceeasi injectie mecanica (~ 200 bari) cu injectoare mecanice si control mecanic. Nu a fost singura „initiativa”, si ARO a mai avut una identica un un turbodiesel mult mai prost decat ce faceau polonezii (l-au montat pana ala urma pe cel polonez, chiar daca era tot o adaptare). In anii aia singura solutie buna a fost cea de la Dacia care a pus acel kit monoinjector Bosch, foarte fiabil si eficient.
                      4. Ti-am cerut sa spui despre produse cerute pe piata libera vestica si care au facut profit.
                      Legat de ”crucisatorul cu motor de cargou”, te-am mai contrat despre corveta cu motor de locomotiva (Alco din anii 50).

                      7
                    • Fiindcă nu mai merge să-ți răspund acolo unde-l bălăcăreai pe Psycho, moda cu terenurile de sport a lansat-o domnul Adrian Năstase dar, ca de obicei, contribuția PSD la distrugerea țării o treci sub tăcere. Chiar privatizarea fabricii de camioane de la Brașov a fost făcută în timpul „domniei” aceluiași Adrian Năstase și a fost un „succes” uriaș.

                      4
                    • alco 251 licenta lui UCM resita, era si „acasa” in varianta de „marina” si pentru generatoare stationare
                      Atata doar ca era depasit deja cand am luat noi licenta, si l-am fabricat cum s-a putut, in vremurile alea
                      si am facut combinatii gen 4 motoare etc

                      5
                • Am condus multe modele Dac in armata 4×4 si 6×6 si vehicole cu tehnica speciala pe ele… pe o scara de la 1-10 le as da 8, capacitati in teren accidentat foarte bune…Probleme am avut cu cutia de viteze se bloca?nu mai intra….stiu ca dadeam capacul jos si se umbla…. alta problema, ingheta condesul in instalatia de aer iarna si umblai cu festila la conducte supape,la buteliile de aer, ca nu mai ajungea aerul la camera de franare.. Preincalzitoarele erau defectuoase si mereu umblai la bujie sau cand functiona scotea o flacara de ajungea pe sub baie si iti lua cablurile la electromotor foc…trebuia sa fii pregatit, cu apa sau extinctor de multe ori porneai direct cu festila….electromotoarele nu erau ce trebuie chiar cu baterii noi iarna invarteau greu sa rupa pelicula de ulei, daca iti functiona preincalzitorul era ok pornea foarte usor, daca nu aduceau un carut cu 2 baterii de 180Ah si te ajuta un maistru iti dadea curent si atunci invartea de il lua naiba.. probleme cu compresoarele de aer si cu sistemul de cuplare la 4×4 nu functiona mereu…. Dar cum tot romanul era „manivela si mecanic” de descurcai si rezolvai problema Problema mai era cu caldura in cabina, asta era generala de la ARO,TV,,la camioane, multi o aeroterma in cabina in paralel cu climatizarea originala si era ok, dar ce faceai cu parbrizul ca ingheta condensul? Dadeam cu somoiogul cu antigel pe el…..ha,ha.. Aveam mainile numai funingine, vaselina…..dar era entuziasmul de a fi militar….

                  9
                  • 1-10 le as da 8
                    din pacate daca nu ai facut comaparatie cu ceva mai bun e normal sa le dai 8

                    1
                  • Gerula ,
                    Am niste nelamuriri .
                    Sper ca putem purta o discutie de alt fel decat cu echipa de zgomote .

                    Ai fost sofer militar profesionist sau militar in termen ?

                    Si cu frana de sericiu la DAC -665 T spre exemplu.
                    Dupa terminarea serviciului ,iarna , la temperatura de sub +5 grade , ai efectuat urmatoarele operatii ?
                    – eliberarea unei cantitati de aer prin racordul de pe regulatorul de presiune sa vezi daca nu a ramas ceva condensat
                    – purjarea rezervoarelor de aer , pentru eliminarea condensatului
                    -actionarea de 5 ori a pompei de antigel din circuitul de aer , urmata de cateva franari pe loc , pentru patrunderea antigelului in sistemul de franare
                    -la urmatoarea misiune , la plecarea in cursa inca de 5 ori actionata pompa de antigel

                    Amintiri din timpul serviciului militar

                    Mi s-a montat pe autospeciala de transmisiuni preincalzitor de motor ( era un SR dieselizat ). S-a facut proba cu el, a functionat excelent . Nu era nimic infundat ,dealibrat, lovit , substituit cu ceva vechi , era nou-nout de fapt

                    Eram santinela la usa corpului de garda , imi vedeam de consemnul meu .
                    Peste drum seful de stat major al regimentului iesise in usa comandamentului sa fumeze .
                    Da sa iasa pe poarta un SR-114M de aprovizionare .
                    Prelata jegoasa, mucegaita, efectiv curgeau zdremtele de pe ea . Soferul era un PMC ( sofer civil pentru cine nu a prins acele vremuri ) .
                    il vad pe maior ca se face rosu la fata si ii striga soferului : ce e aceasta , e masina militara sau ce ? Cum iesi pe poarta in halul acesta ? Treci inapoi imediat si schimba prelata !!
                    Si dupa un ceas , tot pe schimbul meu , iasa camionul pe poarta cu prelata nou-nouta . Exista in stoc , pur si simplu le fusese lene .
                    Asa ca nu ma mir cand vad acum pe site-uri ce se vinde din stocurile armatei , lucruri care nu se utilizau din lene , comoditate .

                    M-am uitat pe forumurile romanesti si unguresti , DAC -665 T sau DAC -665 G casate de armata romana sau ungara au fost folosite cu succes ( unele si in ziua de astazi ) in amandoua tarile in domeniul forestier particular

                    P.S. o sa pun si link-urile catre manualele de intretinere de unde am datele , dar intai sa imi iasa de la moderare comentatiile .

                    3
                • Tu ești în lumea ta, unde tu știi tot, restul sunt prosti. El ți-a spus cu argumente plusuri și minusuri tu ai dat-o pe propaganda. Ai adunat multe frustrări in tine.

                  5
        • Nu erau doar bolile copilăriei, era nesincronizată și prosti etajată. Nu era corelata cu dimensiunea anvelopelor de 14.00.

          4
  2. Razboiul asta absurd a dat o mare gura de aer industriei militare romanesti, atat cat a mai ramas din ea. Norocul nostru este chiar tipiul de arme utilizat pe scara larga in Ucraina, pentru ca noi arme moderne nu fabricam. Idem munitie.

    12
    • Nu mai stiu unde am vazut, intr-o postare pe Tweeter parca, cineva spunea ca o mare oarte din munitia de 5.45 mm pt pustile de asalt ucrainene vine acum din Romania. Nu stiu cat de adevarata este afirmatia dar mi-a atras atentia.

      11
  3. Au ajuns si astea prin zona:
    https://twitter.com/UAWeapons/status/1658496648366940160
    M1981 nu cred sa fi fost exportat undeva, deci de la noi a venit. Sunt curios cate bucati.

    16
  4. https://twitter.com/praisethesteph/status/1655710552323153920?t=_ViQ7mKhfDmHk_aITH_fRg&s=19

    Linkul care a pornit discutia si un comentariu interesant al lui @nicusor

    ” Vehiculul in cauza este modelul cu doua blocuri de 20 de tuburi , amovibile .
    Croatia are in dotare doar modelul cu bloc fix de 40 de tuburi .
    https://www.flickr.com/photos/109766220@N03/20015860668
    Deci din vecini raman doar Romania sau Bosnia-Hertegovina ca furnizori .
    http://mod.gov.ba/OS_BIH/Aktivnosti/Vjezbe_u_zemlji_i_inostranstvu/default.aspx?id=19055

    Ar fi interesant daca cineva ar putea face o identificare a sasiului si a „schemei de camuflaj”..

    18
    • Cristea Alin

      Sunt romanesti. Garantat. Doar ca … „informatiile oficiale” nu ne dau voie sa spunem 🙂

      20
    • După 1988, toate lansatoare au fost modernizate cu doua blocuri de țevi pentru 122 și 160…

      11
      • Nu are treabă calibrul cu nr. pachetelor de ghidare. 160 mm are doar larom.
        ArPR-urile au două pachete a cate 20 țevi ce pot fi schimbate după tragere cu altele încărcate.
        APRA 40 are un singur bloc de țevi ce nu se schimba.

        1
    • Sigur nu sunt din Bosnia ca aia nu isi tin la secret donatiile. Singurii care tin secrete suntem noi.

      Deci daca nu sunt model croat si nu se stie de la cine sunt….1+1. Sunt romanesti.

      14
  5. Calmati-va cu „nu sunt de la noi”. Aduceti dovezi sau faceti liniste. In toata postarea ta nu am gasit nicio dovada ca sunt din Croatia.

    Uite, si astea sunt tot de la noi.

    https://twitter.com/UAWeapons/status/1658496648366940160.

    10
    • Deliveries of these howitzers were not announced previously, but recently Ukraine also received APR-40 MRLS in a configuration exclusive to Romania.
      Adica livrarile acestor obuziere nu au fost anuntate, dar recent Ucraina a primit apr-40 intr-o configuratie exclusiva Romaniei.
      Croate sigur nu sunt , sunt destule imagini recente si mai putin recente cu tehnica croata..vopseaua pe tot ce au e un verde brotac. Ma indoiesc ca ucrainienii au mai pierdut timp sa le revopseasca. Si nicusor avea dreptate tot ce apare sunt cu bloc fix de 40 de tuburi. Nu am gasit nimic la croati cu blocuri de 20 de tuburi.

      12
      • Marius , daca vrei sa cunosti povestea tunurilor romanesti , iti recomand cartea Tunurile Resitei .
        O gasesti pentru citire gratuita aici , la link-ul de descarcare din josul paginii
        https://rft.forter.ro/biblioteca-virtuala/19326/tunurile-re%C5%9Fi%C5%A3ei
        Doritorilor le recomand descarcarea imediata ( link-ul descarca automat in downloads ) , intrucat site-ul cand functioneaza , cand nu functioneaza .

        Nota : tunul de pe coperta cartii este o piesa de artilerie mai rara , un tun antitanc cal.100 mm model 1975 , povestea lui poate fi citita in carte .

        Cat despre denumirea de bloc de tevi, am mai intalnit si denumirile de ansamblu si pachet .
        https://rft.forter.ro/biblioteca-virtuala/721/artileria-rom%C3%A2n%C4%83-%C3%AEn-date-%C5%9Fi-imagini
        pag. 148-149

        11
        • Hmmm .
          In 1988 , la Babadag iranienii au scos la baremul de timp la comenzile specifice si mai bune decat servantii nostri ( evident MT ) , dar erau instruiti pe GRAD122 , se minunau de SCF-ul nostru , o relicva din WW2 ( AROTAT ) , un fel de rigla de calcul care arata fix ca un ceaun de mamaliga ….

          8
          • habarnistul
            18 mai 2023 la 17:29
            https://www.rumaniamilitary.ro/apra-40#comment-537359
            Comentariu scris la 17,29 , dar vizibil pentru mine doar acum
            Esti si domnia-ta la popreala ?

            Totusi , AROTAT a fost realizat dupa razboi .
            Mai precis in 1950 sub denumirea de ARO .
            Inventatorul dat afara din armata .
            Si-au adus aminte de el in 1960 ca sa nu se duca cu mana goala la o expozitie a tratatului de la Varsovia .
            Remarcat ca noutate si utilitate .
            Inventia furata autorului , primeste denumirea de AROTAT , altii s-au impaunat cu gloria .
            Si cu oarece banuti, nu multi .
            Si o deplasare in strainatate , sa aiba ce povesti la gura-casca .
            https://i.postimg.cc/VkJ9DFX8/Ing-0019.jpg
            https://i.postimg.cc/d30ZDqBY/Ing-0020.jpg
            sursa imaginilor – Omagiu inginerilor armatei romane , autor gen.dr.(r) Constantin
            Ucrain , editata de CTEA Bucuresti 2006

            Intrucat este momentul potrivit va urez multa sanatate si o sa imi aduc aminte de dv. cu placere .

            8
            • Mulțumesc pentru detaliile despre AROTAT , asa e , pe el scria că era fabricat la IOR .
              A mai existat ceva asemănător ( avea o cutie din tablă care adăpostea o rigla de calcul din ebonita sau bachelita , nu mai retin ) , produs la Grigore Preoteasa ( ulterior Electromagnetica București ) dar era o simpla rigla de calcul artileristica , o clona sovietică .
              Față de metoda clasică de calcul a tragerilor cu formule de aproximare , tabele , coeficienți de greutate , declinatii magnetice etc , varianta tragerilor cu AROTAT nu era mai precisă , dar era mult mai rapidă .
              Calculatoriștii rezolvau foarte repede soluțiile de tragere , dacă primeau date precise de la topo și meteo .
              Locul de stație e diferit pentru fiecare baterie ( în cazul tragerilor cu întreg divizionul ) , ca urmare deriva și inaltatorul vor fi și ele diferite .
              Da , probabil că sunt la popreală , de ceva ani mesajele mele sunt puse în așteptare , dar cred că asa funcționează acest blog .
              Unele mesaje nu apar niciodată , probabil că este vorba de o cenzură automată .

              PS : nea Bizonu’ e bine ?
              Nu a mai intervenit pe aici …
              Multă sănătate tuturor cititorilor !

              6
        • Merci
          De artileria romana stiam dar eram mai interesant de inceputuri independenta si primul razboi, f buna carte.

          2
  6. Liniștiți-vă, dom’ne, România nu exportă niciun armament in Ucraina! Capisci?

    8
  7. Noi le mai folosim? parca le inlocuisem cu LAROM. am gasit pe net ca mai aveam 134 bucati., in stocare cel mai probabil.
    despre LAROM se mai aude ceva? sper sa nu le retraga acum ca avenit HIMARS, isi mai au rostul lor, mai ales ca producem munitia

    4
    • LAROM folosește ambele tipuri de muniții, atât 160 cât și 122. Dupâ dotarea cu HIMARS, vor intra în organica regimentelor de artilerie de la divizii.

      9
      • eu auzisem ca se dorea la un moment dat sa fie scoase din dotare, odata ce brigada facea tranzitia la Himars. Ma bucur sa aud asta, e ceva normal pana la umra, dar la noi normalitatea e unori floare rara.
        Multumesc pt informatie 🙂

        2
        • Sper sa nu faca cu LAROM-ul cum au facut cu IAR 93. Nu cred ca este cazul sa mai fie atat de prosti in zilele noastre! Totusi ceva se leaga in zile noastre cu ce a fost atunci. Retragerea IAR 93(multe noi noute) a coincis cu razboiul din Yugoslavia, astazi cei din Ucraina. Si totusi astazi este altceva, suntem direct amenintati si parte din alianta unde atunci abia daca speram si visam sa accedem. Nu cred ca ne lasa nimeni sa fim iarasi dobitotci ca atunci!

          4
        • himars nu înlocuiește larom, îl completează.
          au roluri diferite.

          1
  8. Asta a apărut în media

    https://twitter.com/front_ukrainian/status/1655754149672132608?s=20

    Pe armyrecognition se afirmă că sunt Apra -40 croate

    https://www.armyrecognition.com/defense_news_may_2023_global_security_army_industry/ukrainian_forces_receive_from_croatia_apr-40_122mm_mlrs_rocket_launchers.html

    In afară de Apra 40 bosniace cu 2 blocuri de câte 20 de țevi mai exista Apra 40 croate cu un singur bloc

    https://youtu.be/cjoQ32q9xgc

    https://youtu.be/sqIfeBGk4Uo

    https://youtu.be/xVtUT7-7C-E

    Chiar daca se mai fac confuzii între militarii BiH și cei croati, in imagini sunt militari croați care operează Apra – 40 cu un singur bloc

    https://vlada.gov.hr/news/plenkovic-croatian-army-guarantee-of-croatia-s-security-and-stability/29605

    Se observă același steag croat pe uniforme

    2
  9. daca cineva vrea sa verifice faptul ca producem munitie multa e sa verifice parcarile de langa fabricile de munitie. Dacs sunt pline si dupa programul normal de lucru inseamna ca se lucreaza in draci la cate comenzi ar avea pt ucraina, Daca e doar dolce far ninte e clara treaba

    11
  10. In loc de Apra as mai lua niste puls si as moderniza un pic Larom. Ceva Apra ar merita un pic modernizate pentru punere in pozitie rapida plus folosire 122 cu raza extinsa.

    6
  11. tot la aerostar si dansele…

    1
  12. frumoase dac-urile si parca mai stabile in balans la trageri decat ural-ul..

    6
  13. Zic si eu doar, parca ale noaste aveau telecomanda de lansare si in clipul asta nu vad un soldat in cabina https://twitter.com/front_ukrainian/status/1655973638917455878?s=20

    1
  14. De când e articolul cu G2000 cu cea mai mare bătaie?
    au rămas în urmă!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *