Ceremonia de retragere din serviciu a MIG-21 LanceR, 15 mai 2023, Baza Aeriană 95 Bacău

După cum bine știe toată lumea, în data de 15 mai 2023 a avut loc ceremonia de retragere din serviciu a MIG-21 LanceR. Cum niciunul dintre noi n-a putut fi prezent, reluăm mai jos impresiile cititorului nostru aflat în ziua cu pricina la Baza 95 Aeriană „Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu”.

ceremonia de retragere mig 21 lancer bacau

Jurnalul îngropării ritualice a MIG-21 LancerR

Ne-am trezit dimineața, fiind mai mult ca sigur că ziua va fi complicată. Zi de luni, de lucru, trebuia neapărat să iau și copiii de la școală ca să ajungem la 12 la Baza Aeriană 95. Pe lângă faptul că publicitatea acestui eveniment a fost ZERO, făcându-se limitat și prin știri răzlețe, cunoșteam că Bacăul stă execrabil de prost la căile de intrare spre Bază având în vedere că am participat la ultimele cinci mitinguri aeriene și fiind pe jumătate băcăuan. Nu poți parca mașina prin zonă, trebuie să o lași la mama dracului în praznic. Fiind doi adulți și trei fetițe între 8 și 10 ani, treaba se complica.

Dar știam desigur că alegerea unei zile de luni înseamnă că evenimentul se va face în dorul lelii și în cel mai mare dispreț pentru armată. Pentru noi ăilalți, liberii, nu putea însemna decât suportul nostru necondiționat pentru zburători și tot personalul angrenat.

Nu ne-am înșelat, așa zisul eveniment a fost un fiasco, cu un puternic gust de lehamite, plictiseală (de observat mai ales în rândul tinerilor piloți) și, în rest, atmosfera între înmormântare și parastas, dar un parastas fără mâncare, pentru că nu exista niciun fel de stand cu așa ceva.

Ajungem cu întârziere (aproximativ 12:30) și constatăm că:

  • Pe ultimul km spre Baza aeriană, trotuarul bombardat mai rău ca la Bahmut, se faceau lucrări într-un praf infernal, mașinile doritorilor de eveniment fiind parcate alandala peste tot, în gropi, peste gropi, în X si Y;

  • Pista Aeroportului Bacău are fix aceeași stare ca în 85, prima dată când am vazut Mig-urile și avioane de luptă în viața mea. Tre’ să fii nebun ca civilii de la WizzAir sau foștii de la Blue Air, să decolezi de acolo. Dacă ești în armată faci ciocu’ mic și zbori Șoimii și Lancerele că atât putem, dacă e ordin, cu plăcere;

  • Pe pistă înșiruite lângă tribuna oficială în expoziție statică: un Șoim, un Socat, un LanceR C, un LanceR A, un tun antiaerian din anii ’60, niște arme pe jos, un IVECO de transport și un IVECO de geniu (acesta din urmă impresionant ca mașinărie). Socat-ul avea PRND-uri și rachete ghidate antitanc de la Rafael 2×2 (de antrenament). Șoimul avea montat tunul de bord;

  • Am venit cu bani la noi cu gândul să cumpărăm suveniruri, plăci comemorative sau obiecte asemănătoare, ecusoane, șepci, badge-uri etc șamd. Niciun stand, absolut nimic pe aceasta temă;

  • Constatăm că există totuși patru standuri dispuse alandala la intrare: un stand gestionat de angajații Bazei, cu apă plată și atât; un stand de prim-ajutor; un stand de presă și un stand al… renumitei bănci BCR. Austriecii țin la aviația românească, se știe, și cum nu puteam cumpăra însemne militare și alte chestiuni, puteam pleca cu un credit și cel puțin cu o carte de vizită. Doamna de acolo, era destul de oropsită săraca, deși standul era bine ferit, vântul îi lua pe sus catrafusele. Cred că și vântul auzise că nu ne-or primit ăștia în Schengen;

  • Am dus copiii în colțul extrem al pistei, unde erau majoritatea spotter-ilor și am așteptat cuminți. Din când în când se mai auzea orchestra militară. Constatăm că speaker-ul de la tribuna oficială adormise la propriu, pentru că nu a anunțat că vin ultimii șase magnifici;

  • Cei șase magnifici erau greu de văzut și auzit, pentru că vântul bătea intens și de data aceasta au venit pe vânt, pe axa N-S (dinspre Piatra Neamț) și nu cum o făceau de obicei la mitinguri;

  • Am simțit toți de acolo, că parcă vântul îi oprea să rămână veșnic sus, să nu coboare la moarte. Au venit în formații de 2×3 avioane, trei de la Câmpia Turzii, trei de la Fetești, prima formație ușor descentrată, a doua formație grupată frumos. Au executat un survol, la destul de mare înălțime, față de ceea ce am mai văzut la Bacău, apoi au întors și s-au pregătit de aterizare;

  • Un singur LanceR a rupt formația și a executat pentru ultima dată un viraj de luptă dar fără a intra în forțaj prea mult;

  • La sol se încălzeau trei Pume și trei Șoimi care au decolat în legea lor, publicul, oricum puțin față de mitingurile obișnuite, având speranța că va urma ceva. A urmat nimic

  • Cei șase magnifici au oprit cuminți în fața tribunei oficiale și au stins motoarele. Avioanele, toate în bună stare, atât funcțional cât și estetic, câteva ciupituri pe bordurile de atac dar impecabile în rest, toate cu tancurile atașate: 6518, 5834, 6487, 6010, 5801 și 6607. Foarte interesant este că, în momentul în care ultimul a garat, vântul în rafale s-a oprit brusc și nu a mai bătut pe toată durata ceremoniei;

  • A urmat intonarea Imnului Național și apoi discursuri sforăitoare, pline de platitudini. Trecerea pe avioane pe care nu le avem încă, pol de stabilitate etc șamd;

  • În plictiseala generală decolează un WizzAir, asta ca să se știe că ungurii și austriecii țin la aviația română, unii cu credite, alții cu business zburător;

  • După ce am așteptat ceva care n-avea să se întâmple prea curând, adică un mini show aviatic, căutăm muzeul Bazei, care era dat ca deschis în ziare. Și ne apucăm să-l căutăm. Dăm peste un tehnician de aviație, îmbrăcat în combinezon albastru închis și punem întrebarea: unde găsim muzeul? Omul, pe la 40 – 45 de ani, dă din umeri și arată vag într-o direcție, „vedeți p-acolo, printre casele alea, pe alee…” Se întoarce scurt și pleacă;

  • Până la urmă, un militar de la Poliția Militară ne lămurește unde este muzeul. Ok. Găsim aleea și vedem un mic panou, prins în dorul lelii, cu o bucată de lemn subțire și cu o sageată către… muzeu;

  • Muzeul, o casă comunistă veche, cu etaj, care n-are scris nimic pe ea ci doar un număr alocat Bazei. Intrăm cu copiii și ne întâmpină… o cameră mică, cu multe reviste Top Gun puse în vitrine… Halal Muzeu;

  • Un coleg de profesie mă trage de mânecă și arată în sus, se auzeau voci venind dinspre scara interioară care ducea la etaj. Cum toți aveam impresia că nu ăsta poate fi muzeul Bazei 95, am urcat. Și dăm într-o cameră pătrățoasă în care un militar în uniformă dădea explicații puținilor curajoși care au îndrăznit să caute Muzeul. Numele acestuia este Sorin Grumuș, istoriograf militar, și care a scris o carte despre istoria aviației românești și Baza Aeriana 95. Acest senior militar a salvat gustul puternic de înmormântare pe care l-am avut, că de parastas nu putea fi vorba fără mancare;

ceremonia de retragere mig 21 lancer bacau ceremonia de retragere mig 21 lancer bacau ceremonia de retragere mig 21 lancer bacau ceremonia de retragere mig 21 lancer bacau

  • Entuziasmul acestui om ascundea, cred eu, disperarea pe care o avea în discurs:

  1. faptul că cercetarea aeronautică românească este lăsată de izbeliște deși am avut un Coandă, un Vuia și capacitatea de a face un IAR 93, pe care-l alinta vorbind cu drag despre nebunia colonelului Stănică care a decolat fără permisiune la Bacău, în primul zbor cu IAR, fără permisiunea ministerului și a lui Ceausescu, acesta fiind informat abia a doua zi, testele trebuind a fi făcute concomitent cu iugoslavii;

  2. faptul că a rugat oamenii să discearnă între informația obiectivă de pe net și multitudinea de informații subiective, conspiraționiste și părerologia de pe net, cu toți războinicii de tastatură făcuți de Wikipedia;

  3. faptul că în discursul pe care l-a avut a subliniat de mai multe ori că nu sunt bani pentru armată, și a dat exemplul cu al Doilea Război Mondial în care arma de elită – aviația, a fost singura care ne-a facut cinste cu Șerbănescu, Agarici, Dobran, Bâzu, concluzia lui fiind: ai aviație ca lumea, ai securitate și premisa de a câștiga orice război.

La un moment dat, uitându-mă în gol prin camera unică a acelui muzeu, în mijloc exista o macheta de BF 109 al „Unului” lui Șerbănescu, încadrată de două rachete sovietice, una aer-aer cu rază scurtă și una aer-sol, am vrut să-l întreb cum este posibil ca macheta acestui avion să nu respecte camuflajul și specificitatea acelui tip de avion, știind că orice stat care se respectă, și-și respectă așii, va reproduce fidel orice model la scară, funcțional sau nu. Mi-am dat seama că nu e vina lui și atunci nu l-am mai întrebat asta, l-am întrebat ce se va întâmpla cu Bacăul, în condițiile în care pista de aterizare este praf, pentru aviația militară modernă. S-a înroșit și mi-a dat un răspuns inteligent, care a comprimat în el și furia lui și dezamăgirea noastră realistă și puținul de sentimente ramase: „Nu pot să vă spun, este strict secret…” (în paranteză fie spus, la poartă toți adulții au fost legitimați de PM).

În concluzie, l-am ascultat pe acest Om timp de aproape o oră, timp în care, în camera aia mică s-au mai înghesuit alți 20 de oameni și ne-a vorbit tuturor de Vuia, de Unirea Principatelor, de zborurile avioanelor de observație, inclusiv de Grigore Gafencu, de Vlaicu, de poveștile între piloți și, nu în ultimul rând, de Doru Davidovici.

După ora petrecută la muzeu, când am ieșit, la verticală treceau cei trei Șoimi care decolaseră după aterizarea Mig-urilor. Centrul și capul de formație a făcut o sandelă scurtă. După ce au plecat și aceștia, două avioane ușoare civile au trecut prin zona ceremoniei.

ceremonia de retragere mig 21 lancer bacau ceremonia de retragere mig 21 lancer bacau ceremonia de retragere mig 21 lancer bacau ceremonia de retragere mig 21 lancer bacau ceremonia de retragere mig 21 lancer bacau

ceremonia de retragere mig 21 lancer bacau

 

Comentariu RoMilitary

Povestea de mai sus aparține cititorului nostru (user Mucea) și reflectă impresiile sale (subiective, bineînțeles, de-asta suntem oameni) de la fața locului. Pozele și clipurile îi aparțin și-i mulțumim că ne-a acordat permisiunea de a le publica.

Eu n-am prea multe de spus… Pe 15 mai 2023 s-a încheiat un capitol (lung, poate prea lung) din istoria Forțelor Aeriene Române. Cu bune și rele, Mig 21 a păzit cerul României atâta amar de vreme și, în opinia mea, merita o ceremonie de retragere mai elaborată. Astfel de evenimente au, din nou, în opinia mea cel puțin, un rol deosebit de important, inclusiv în ceea ce privește potențialul de recrutare al viitorilor piloți.

Desigur, se poate argumenta că nu sunt bani pentru astfel de evenimente. Dar, uneori, multe lucruri pot fi făcute cu bani puțini de un om gospodar! Amenajarea evenimentului cu niște standuri mai de Doamne-ajută nu necesită fonduri deosebite, doar puțin efort, entuziasm și bunăvoință. Șepci, insigne, ecusoane, posibilitatea copiilor de a face o poză cu piloții, nu necesită fonduri mari. Altfel, cineva a găsit de cuvință să instaleze un stand BCR… Ei bine, în schimbul prezenței la eveniment, BCR putea sponsoriza șepcile, ecusoanele etc În fine…

Rămas bun, MIG-21 LanceR!

Bine ai venit, F-16 Fighting Falcon!

Te aștept ca și când, F-35 Lightning!

42 de comentarii:

  1. Romulus Vlad

    In contrast cu alte tari, unde aproape orice cabanuta, piatra, turnutet, casuta, balega cu valoare istorica e pusa in valoare. Ai un tur, inagini, povesti, ghid, ghid digitalizat, chestii de cumparat – o intreaga experienta. Inca nu sintem acolo. Mai avem un pic…inca un pic.

    11
  2. Salut. De aici de departe de casa ma asteptam la o retragere a acestui avion cu o ceremonies mai de doamne ajuta, a fost in dotare la noi 60 de ani c’è naiba.

    9
  3. „În plictiseala generală decolează un WizzAir, asta ca să se știe că ungurii și austriecii țin la aviația română, unii cu credite, alții cu business zburător”

    WizzAir este o firma cu capital american care nici macar nu mai are sediul social in Ungaria. S-au mutat la Geneva de cava timp.

    8
    • iar o parte din flota prin Malta…

    • e la geneva ,,….e la milano…e la topraisar….nu conteaza! centrul operational si ce conteaza cu adevarat e la budapesta. si nici macar asta nu conteaza! ar fi contat sa se fi facut o ceremonie decenta in cinstea celor care au lucrat o viata la proiectul acesta( piloti ,tehnicieni….) unii isi incheie o etapa din cariera lor , altii isi incheie chiar cariera! asa cum au putut , au facut sa le vezi zburand…!
      meritau din plin o zi in care sa fie centrul universului …..
      puteai sa o organizezi o festivitate de retragere pe baneasa care sa se incheie cu ultima decolare si ultimul lor zbor inspre bacau….
      ar fi fost lume multa si cred ca acei militari o meritau din plin!!
      nu sunt bani???? a nu se uita ca ministerul care nu are bani pt armata ….are bani pt o echipa de fotbal din liga 2 ….si care lunar mananca zeci de mii de euro…
      a fost masura respectului pt cei pentru care mig-ul a reprezentat aproape totul….si pt care unii au platit cu viata!
      cred ca cineva a uitat ca acest moment a fost unic si trebuia sa aiba maretia lui !
      dezamagitor si trist……
      mult succes ministerului cu fotbalul din liga secunda…….raman la aripi de argint si celula de alarma!

      brgds,gents!

      19
  4. Multumim!

    5
  5. Entuziasm și disperare… Da, sună just.

    3
  6. Deplorabil!
    Imaginati-va cum salta de bucurie inima unui copil cand poarta o sapca , o insigna , tricou FA Ro….dar daca este secret, gata am tacut!

    Lipsa modernizarii bazei, este datorta numirilor in functii pe criterii politice si servilism/linguseala. Numim in functie un om care nu pune probleme, nu gandeste ,dar este „competent „in minciuna.

    Mié mi se pare grotesc, faptul ca n-au putut sa sincronizeze retragerea „sovieticilor” cu sosirea F16…

    Televiziuniile ne instintau, anul trecut ca :pana la sfarsitul anului 2022 ,vor sosi primele F16 norvegiene…..

    Cum ar fi fost sa vizionam imagini cu retragerea primului Mig si sosirea primului F16, in direct in acelasi timp….
    Detalii care intaresc patriotismul, indica responsabilitate,incredere….

    Ps.
    Am luat doua submarine, bine ca n-am achizitionat „unul jumate” , puteau fi trei ,totusi!

    12
  7. Când vreodată am fost in stare de o ceremonie la care sa nu-ți para rău că ai fost prezent? Vă mirați de retragerea MIG – ului….dar de trupele noastre întoarse din Afganistan de exemplu? La britanici e o plăcere să-i vezi – la noi e o durere
    Așa cum importăm arme de afară, schimbăm tactici de luptă, de ce n-am schimba și importa modul de omagiere? Sau avem o „tradiție ” care ne caracterizează și stricăm mămăliga dacă le amestecam?
    Nici măcar eroii nu știm să ni-i omagiem … totul e plictisitor și searbăd… mai mult din obligație

    20
  8. https://www.euronews.com/2023/05/17/mission-accomplished-romania-says-farewell-to-soviet-era-jet-fighters

    P.S. Am un comentariu despre opinia referitoare la „cu toți războinicii de tastatură făcuți de Wikipedia”, anume că Wikipedia nu produce „războinici de tastatură” și nici măcar războinici de vreun fel. Wikipedia sintetizează cunoașterea, în măsura în care există voluntari, care ,să vrea să învețe cum să o facă și chiar se mai și apucă de treabă.

    În plus, nu fac decât să adaug cele spuse de cineva, pe care îl respect: „Dacă nu-ți convine cum arată Wikipedia, vino aici și schimb-o. Fii parte din schimbarea pe care vrei să o vezi!”

    5
  9. Stafia lu’ ceasca cel impuscat nu dispare usor, …dar se transforma …jeneralii si impielitatii din servicii nu suporta schimbarea ! De ce ?! …pen’ ca „schimbarea” schimba nu numai mentalitati si apoi servicii..dar si functiile aka jeneralii de mucava din „birau” si pe subalternii lor pusi pe scaune cu salarii babane…
    Orice schimbare e..”nebenefica” muncii asidue a jeneralilor si coloneilor si …pers. aux.: amante, rude, si para-rude.

    Ca si cum in natura nu ar „eczista” nici o schimbare nici anotimpuri…si nici lupta pt. supravietuire, locul ramane sterp, fara „coloana”, fara o entropie, fara lant trofic, …jeneral se naste jeneral se moare

    8
  10. capatu satului

    Orice încheiere tb sa însemne un nou început
    Pt ca așa e normal
    Pt ca așa au gândit militarii dinainte de noi
    Si tb si noi sa lăsam ceva celor care urmează după noi

    La mintea mea, retragerea MIG 21 ar fi trebuit sa însemne aducerea in fata a celor care au menținut avionul MIG 21 in aer: ingineri, maiștrii militari, tehnicieni, etc
    Pt ca ei au depus cele mai mari eforturi pt ca MIG 21 sa zboare

    Acei din spate care cunosc foarte bine limitările, problemele si lipsurile Mig 21 ar putea plecând de la Mig 21 sa facă un alt avion adus la ziua de azi
    Sau o versiune adusă lla ziua de azi după IAR 93 sau IAR 95,
    Asta ar valora mai mult decât toate doctoratele conducerii armatei din ultimii 50 de ani,
    Mai mult decât toți generalii nostrii din ultimii 34 de ani,

    Si sa fie ajutați de ministeru de somn, Incas, Comoti si restu
    Inclusiv aia ce fac aripi prin nordu tarii – parca lucrează si in titan

    Ceea ce este improbabil

    Ar trebui făcut ceva
    Ca viitoru nu arată bine pt noi

    Sa ne ridicam pălăria in fata celor care au făcut MIG 21 sa zboare o perioada atât de lunga de timp

    Sa fi mare nu-i mirare
    Sa fi om ii lucru mare

    12
  11. De ce ar fi de așteptat ,, ca și cînd „” F35 peste vreo 15 ani?

  12. Ce este foarte important la aceste evenimente e sa luam aminte ca asa cum sunt ele organizate sunt reflexia exacta a decidentilor si conducatorilor . Atat patriotism , atata gargara si atata nepasare au ei de fapt ! Asta asa ca atunci cand ne cer sa-i votam sa stim exact cu cine avem de-a face si alta data sa -i aruncam noi la tomberon odata cu pliantele lor politice exact asa cum ei isi bat joc de istoria de geografia si de oamenii acestei tari

    9
    • Din pacate, au avut grija (au lucrat intens in tot acesti ani) sa nu existe alternative. Un popor captiv din nou. Cu toata impotrivirea celor din diaspora. Romanii de acasa sunt de groaza.

      1
  13. Pe mine m-ai pierdut la ,, Pista Aeroportului Bacău are fix aceeași stare ca în 85, prima dată când am vazut Mig-urile și avioane de luptă în viața mea. Tre’ să fii nebun ca civilii de la WizzAir sau foștii de la Blue Air, să decolezi de acolo. Dacă ești în armată faci ciocu’ mic și zbori Șoimii și Lancerele că atât putem, dacă e ordin, cu plăcere; ”

    Pista e complet noua, refăcută. Poate te referi la bretea, la fă-l și terminalul, turnul de control. Dar suna mai bine cum ai spus, probabil.

    9
    • Confirm !
      Pista Bacaului e refacuta de cativa ani .
      @Mucea probabil ca nu a văzut chiar bine.
      Din tonul lui era destul de suparat pe ceva…

      4
    • i-am scris si la celalalt articol dar o tine pe a lui,placile de beton si smoala sunt
      bretelele de acces vechi…aerogara,turn,infrasctructura adiacenta,pista ,toate sunt noi.
      cel putin doua tipuri de aeronave de vanatoare occidentale au aterizat,f16-f18..

      2
  14. Ceea ce se vede e ceea ce este:
    1. Pe multe portiuni distanta intre placi e apreciabila acoperita cu ceva smoala intre placi; Daca aveti impresia ca un F 16 aterizeaza acolo dati-mi de stire. Singurul avion de lupta care a aterizat aici cu exceptia Su 27 ucrainene si este occidental se cheama Gripen care a facut demonstratii vazute de mine, acum multi ani, cand se punea problema sa cumparam ceva;
    2. Daca actionarii sunt americani asta nu inseamna ca firma e mai putin maghiara sau si-a pierdut nationalitatea; Diferenta dintre noi si ei este ca nu se vand pe nimic si isi pastreaza controlul in puncte esentiale;

    Despre cum ar fi trebuit sa fie:
    Predarea stafetei catre F 16 si evolutii ale acestora la ceremonia Migurilor;
    Cinstirea oamenilor care au lucrat si murit acolo este vorba de generatii de ingineri, tehnicieni, piloti Catalin Bahneanu, Dan Moise si alti “necunoscuti” Din 62 zburam pe Mig…
    Cinstirea mortilor si asilor nostri. Macheta aia mizerabila de Bf109 aduce a ceva ce un copil de 5 ani putea face. In realitate Serbanescu a zburat pe mai multe E7, G6. Pe langa ca numarul e gresit este Unu galben nu alb, camou ul si forma avionului nu au nimic in comun cu pasarea asului nostru; Grupul 9 vanatoare. A mai zburat un G6 cu crucea regelui pictata in graba peste crucea nemteasca. Sunt lucruri documentate istoric. La ce ne intereseaza istoria cand avem Wikipedia si la o adica dam tableta la copii sa joace Minecraft? Sincer am citit asa zise memorii facute de diversi jurnalisti in care Bf 109 este botezat Me 109, nici acum nu se stie denumirea corecta a avionului, chiar daca era facut de Messerschmitt, inclusiv in documentari despre viata lui Serbanescu, Bazu si altii. Scris de noi pentru noi.

    Nu ma asteptam ca romanii sa si respecte istoria cum o fac polonezii sau natiunile civilizate prin pictarea avioanelor cu chipurile asilor lor a se vedea Mig 29 polonez cu picturi pe extrados, si derive…
    Sunt o gramada de artisti care pot sa faca un model la scara fidel, acestui AS. Nu se vrea si nu ne intereseaza, avand atatia asi, fiecare merita pasarea lui. Ca sa putem povesti si ce a fost bine si ce a fost rau. Ca sa putem explica copiilor, de ce da si de ce nu.
    Multumesc acestui site ca a facut cunoscuta realitatea si ca o publica asa cum este. Sper ca peste foarte multi ani, cand multi dintre noi nu vor mai fi si cand se vor retrage F16 le sa va aduceti aminte de bataia asta de joc, care la noi dainuie de generatii. Oameni care au adus valoare tarii si pe care tara nu da o para chioara.
    Sper ca atunci retragerea lor sa nu fie facuta asa cum arata astazi, pe nedrept si profund batjocoritor pentru miile de oameni care au trait in umbra acestor avioane.
    Tot atunci sper sa se explice copiilor de ce am facut un pod peste generatii in batjocura fata de armata. Eu nu am fost in stare, am esuat, nu am reusit sa explic copiilor cu media de 9 ani de ce nu trebuia sa fie asa.
    Pun si asta aici e in ton cu evenimentul
    https://armataromaniei.ro/blog/articles/view/743

    Stima

    16
  15. „Daca actionarii sunt americani asta nu inseamna ca firma e mai putin maghiara sau si-a pierdut nationalitatea; Diferenta dintre noi si ei este ca nu se vand pe nimic si isi pastreaza controlul in puncte esentiale;”

    ??? Sa vanda ce? Firma nu este a statului ungar, iar sigurul bozgor cu „skin in the game” este Varadi, iar asta va muri cu actiunile legate de gat. Logica eludeaza.

    6
  16. Mucea, cu tot respectul, ce aveți împotriva acestui articol? https://ro.wikipedia.org/wiki/Alexandru_%C8%98erb%C4%83nescu

    Dar concret, vă rog…

    2
    • @Cristian Exemplul il aveti mai sus. Unde se discuta de G6 le unu galben in Wikipedia? Unde se discuta pe wikipedia ca dotarea escadrilei de inceput a lui Serbanescu era cu 109 E… Incorect pentru ca au avut si E3 si E7 ulterior. Ca sa nu batem apa in piua prea mult sunt poze cu acest avion, wikipedia nu le are, dar se vede clar 1 galben. Pe altele se vede ca avea stema regala pe botul avionului…
      E, G aveau variante destule si sensibil diferite, aceeasi marca alta masina.Nu ca nu ar exista date concrete istoric obiective despre aceste lucruri. Vedeti Vasile Tudor si arhivele de la Pitesti
      http://www.cartula.ro/forum/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=34482

      Despre wikipedia am relatat parerea istoriografului la care si eu achiesez, este un inceput, e bine ca exista, e plina de inexactitati dar aici se termina si istoria multor analfabeti functionali si pseudointelectuali. Pe care o cred ei istorie.
      Asa ca incercati sa nu scoateti din context,
      Istoria se invata intai la scoala, apoi se citesc cat mai multe surse comparative despre un subiect dat si acolo unde lucrurile converg, daca nu exista evidente obiective, acela e adevarul istoric.
      Sau mergem la muzeul Serbanescu si vedem un fel de ceva care seamana cu pasarea pe care zic unii ca a zburat-o.
      Wikipedia este un fel de poarta, care te ghideaza cumva, dar nu face dintr-un om neinvatat un cunoscator al istoriei. Eu ma opresc aici, pentru ca este offtopic.

      9
      • E ciudat că nu v-ați uitat la sursele care afirmă ce scrie la articolul de mai sus, Vasile Tudor (istoric al aviației, pilot și parașutist sportiv), Tudor Nicola (comandor), Cornel Marandiuc (prozator și librar) și Medin Robănescu (de la Aero Magazin). Or fi și ei analfabeți funcționali sau pseudointelectuali? BTW îl știu pe tipul care a scris articolul și e profesor universitar, astfel că a preluat riguros ce scriu sursele respective. În fine, opinia preluată de dv. la care achiesați este una generică, dar nu pot să nu remarc faptul că nu ați dat scroll mai jos, în pagină pentru a vedea de unde și de la cine sunt luate afirmațiile.

        În fine, asta e….Istoria e o construcție de moment care se bazează pe informațiile certificate disponibile până în acel moment. Toți mai avem de învățat ce înseamnă asta, printre care atât eu cât și dv.

        2
        • Încă un aspect și vorba dv, mă opresc pentru că totuși continui în mare parte off topic (deși conex)…Ați fi putut observa imaginea cu explicația „Avion Messerschmitt Bf 109E-7 folosit de Gr.7 Vt. la Stalingrad, dar în fine… Observația dv. am să o transmit autorului, care, în ce privește cititorul mediu căruia i se adresează articolul, nu a considerat necesar să precizeze de fiecare dată în articol subtipul de Bf 109E, posibil dat fiind că, pe moment nu există în limba română un articol Wikipedia dedicat subtipurilor de Bf 109 (el există în acest moment numai în limbile engleză și spaniolă: https://www.wikidata.org/wiki/Q6821917).

          Ceea ce e necesar însă să înțelegeți este să nu jigniți gratuit, prinn intermediul unei platforme publice, pe cei care încearcă să pună la dispoziția publicului informație de acest gen, într-o modalitate care să facă informația accesibilă nespecialiștilor. Evident, un asemenea articol nu se adresează specialiștilor, dar folosind astfel de cuvinte precum cele ale dv de mai sus, nu facem decât să ne raliem genului de afirmație de genul „toți române e proști”. À bon entendeur, salut !

          2
    • Am eu două:
      – ocupație: as în aviație, cred că mai corect era ofițer vînători de munte și pilot de vînătoare
      – ramura: Forțele Terestre, ar fi trebuit adăugat și Forțele Aeriene

      3
  17. Azi la Hangariada de la Iași au zburat o formație de 2 Pume și una de 3 Șoimi de la Bacău. Foarte mișto evoluția Șoimul! Pilotat de un tip Olarescu parca….

    3
    • Salut . Nu știm să apreciem ceea ce avem și am avut ,nu știm să facem banii ,comerț ,nu dorim să avem economie. Nu dorim să evoluăm. Ne va fi dor de Mig 21 Lancer ,măcar aveam o aviație militară așa cum era ,era acolo. Azi cu F16 la mâna nu știu cât , ok pentru momentul dat dar țin să precizez că eu cetățeanul român iubitor al patriei plătesc aproape orice , in afara de aer ,restul totul e pe banii , nu că ar conta dacă am avea ceva ,o tară da acum suntem la marginea prăpastiei plini de datori ,cu un sistem ineficient. Ce credeți că se va schimba după 2030 ? Câte F35 vom achiziționa ,câți piloți vom avea ?. Mă îndoiesc că lucrurile vor fi așa cum se declară atât timp cât sistemul e cum e și ne complăcem asa .

      2
    • Da, o surpriză plăcută: De ce nu apăreau în program evoluțiile lor, nu înțeleg, Păcat că elicopterele au făcut doar o trecere, puteau sta mai mult în fața publicului.
      Iar evoluția Șoimului a fost la înălțime.

      1
    • fain..mareata baza 95 si cosiliile locale si judetean au taiat orice demo aviatic la BC in loc sa cotinue aceasta traditie,tovarasi si oameni de bine.

      1
  18. Acuma daca l´ati blocat pa jiji n´am cum sa mai tin impostura in lesa si bag pe culeanu…bai fraticule, pretenasi si alti oropsiti de logica si metafizica in general, ce spanac de sindrom Stockholm va strica somnul cel de moarte, cita nostalgie secreta creierul mioritic? Ba. nu va ajunge Paraschieva, vreti acum si Santo MiGuel de Aratores? Sa se puna cite un 21 la fiecare intersectie mai acatarii cu mecla lu´ceasca p´o aripa si Arsenie pe cealalta. Daca frodata se rataceste frun extraterestru´n sfertu´asta de galaxie sa´l ia cu fiori cind se uita pe hublou´de la ozeneu ” return to base´ca ne ciobesc astia farfuriile si raminem p´acilea!” Cit de naiv tre sa fii si sa nu intelegi ca era un avion sovietic adica prost, facut si mai prost pt prieteni, pe care l´au tinut in dotare de o sa´si aduca aminte si puradeii lu´udrea de el. ring a bell? Bai, avionul asta simbolizeaza cam tot ce ar trebui schimbat in tara asta; sa te mindresti cu el e ca si cum ti´ai tatua pe frunte IQ 70. Dar nah sectoristii, teroristii, wizzairu´
    Pune ba mucea de´un crowd funding pt un muzeu dedicat „MiG21- Atit s´a putut!”
    PS-@alex- cind e vb de evrei te cam curentezi.

    4
    • „PS-@alex- cind e vb de evrei te cam curentezi.”

      ???
      Meaning???

      2
      • @ Alex- am ramas dator cu un raspuns care se pare ca s´a ratacit prin cutia cu primate.
        in general nu ma atac, dar de la anumite persoane am niste pretentii(evident nu´mi datorezi nimic). vb de cuvantul „bozgor”, dar recitind, cred ca m´am dus eu dupa fenta. scuze.

  19. Un avion dedicat , de nișă , interceptor aproape de front. rapid consum monumental. A devenit sprijin la sol de bun ce era, nu a reușit nici una cum trebuie. Un avion bun la vrea lui dar pierdut in fata rachetelor moderne , radare etc . Un avion care prin modernizare si schimbarea completa a utilizări in bombardier din interceptor ( absurd când te gândești sa faci din f22 bombardier) a mai trăit ceva. Depășit dar are o menire de trecere la F16 poate mai importanta ca avionul in sine. Asa cum F16 are menirea ptr. F35 si Mig 21 are o menirea deosebita aici avionul se distinge clar. A fost cu siguranța cel mai bun avion al nostru prin tot ce a creat mai important decât avionul in sine.

    1
  20. Citind despre ceremonia vieții îmi aduc aminte de alte episoade similare (din punct de vedere al organizării) din trecut:
    – prima a fost prin 1998, eram student, am văzut într-o seară la telejurnal că a doua zi urma să aibă loc la Baza 90 de la Otopeni un miting aerian de ziua aviației. Era în mijlocul săptămînii. M-am vorbit cu un prieten și a doua zi, cu noaptea în cap, am pornit la Capitală. Am ajuns la poarta bazei aeriene și am aflat că mitingul era și nu era public, adică cei de la poartă nu aveau instrucțiuni clare. Erau multe V.I.P.-uri militare și civile inclusiv primul ministru de atunci, Radu Vasile. Pînă la urmă cei de la poartă ne-au lăsat să intrăm, mai mult pe barba lor. Erau și alți civili pe acolo, unii membri de familie/cunoștințe ale unor cadre militare.Au zburat MiG-29 și 23 plus restul de aparate de zbor din dotarea de atunci a Forțelor Aeriene. La sol era organizată și o expoziție statică în care piesa de rezistență era tot MiG-29. Am stat pînă la sfîrșit, între timp începuseră să mai apară și alții ca noi, adică unii care au aflat cumva de eveniment. Repet, era ceva organizat de ziua Aviației, era o desfășurare impresionantă de mijloace, dar era în mijlocul săptămînii, iar eu am aflat total întîmplător fiindcă treceam prin fața televizorului.
    – a doua a fost prin 2001, veneam la București în interes de serviciu. De pe podul de la ieșirea din pădurea de la Săbăreni am văzut în zare niște avioane militare făcînd acrobație. Tota așa, în cursul săptămînii. Seara am aflat de la știri că, „Red Arrows”, fiind în trecere prin România, au făcut o scurtă demonstrație în fața conducerii de partid și de stat. Prietenul din povestea anterioară, care acum lucra la „Romaero” și a văzut demonstrația, mi-a spus că nu era prima oară cînd se întîmpla asta, că englezii treceau spre Cipru și făceau de fiecare dată o demonstrație și la București.

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *