NGAD [Next Generation Air Dominance]

NGAD – Northrop Grumman – US Air Forces

Unde sunt ei (americanii) si unde suntem noi (europenii).

Pai “ei” au deja in exploatare trei avioane de generatia a cincea – F 22 Raptor, F 35 A/B/C, B-2 Spirit, plus unul retras deja din exploatare – F-117. In acelasi timp, detin si primul aparat de generatia a sasea noul bombardier strategic stealth – B 21 Reider. In aceste conditii, US Air Forces da bice companiilor americane cu NGAD-ul, care program va fi atribuit   unei companii sau unui consortiu pana la sfarsitului anului 2024 urmand ca  primul aparat sa fie gata construit pana in 2029.

Cele trei companii banuite de implicare in acest program sunt: Boeing, Lockheed Martin si Northrop Grumman. Pe langa cele trei, probabil ca se lucreaza foarte serios si la motorizarea acestui aparat de generatia a sasea.

NGAD este destinate sa inlocuiasca F 22 Raptor. Si cand cititi NGAD bine ar fi sa intelegeti ca discutam practic despre doua programe distincte fara mare legatura intre ele (ar putea sa imparta ceva tehnologie): primul este cel al US Air Forces, al doilea este F/A-XX al US Navy, care Navy fripta rau cu F 35C n-a mai acceptat sa imparta cu altii aceeasi platforma si doreste un avion propriu si personal care sa imparta puntiile de decolare ale portavioanelor grele americane cu F 35C.

NGAD – US Navy – Boeing

Sau poate ca, datorita faptului ca US Navy foloseste un singur tip de aparat multirol la bordul portavioanelor sale are nevoie de un Raptor sau F 15 propriu care sa lupte in tandem cu “C”-ul din familia F 35.

Europenii in schimb au doua programe de dezvoltare unor aparate multirol de generatia a sasea, desi in Europa nu a exista o “generatia a cincea”. Primul program ar fi Tempestul britanic, in care mai sunt implicati japonezii, italienii si suedezii. Deocamdata s-au semnat diverse chestii si britancii au dat niste bani pentru cercetare-dezvoltare, dar la patru parteneri este de presupus ca va avea un drum lung in fata si un pret pe masura. Eurofighter fiind aici un bun exemplu de cooperare europeana: avion excelent, dar destul de scump si dificil de modernizat. Oficial primul zbor ar prototipului ar fi sa fie prin 2025, iar in 2035 sa intre in dotare.

Pe partea continentala, francezii si germanii (alaturi de spanioli) cu FCASul lor fac pasi mici si desi, dar francezii au sperante din ce in ce mai reduse ca vreodata acest program va prinde viteza. Inca nu s-au certat dar nici speranta unei relatii normale, bazata pe respect, iubire si pretuire reciproca nu se intrevede la orizontul urmatorilor ani.

Prin presa de bune intentii se estimeaza ca prototipul FCAS va avea zborul inaugural prin 2027 si va deveni operational la orizontul anului 2040, adica cam atunci cand australienii vor avea si ei macar un submarin nuclear.

GeorgeGMT

39 de comentarii:

  1. https://www.thedrive.com/the-war-zone/avoiding-f-35-acquisition-malpractice-aim-of-next-gen-air-dominance-fighter
    oficial au învățat sau vor să ïnvețe din greșelile trecute…

    https://www.thedrive.com/the-war-zone/air-force-boss-gives-reality-check-on-over-hyped-digital-engineering-revolution
    chestia asta cu imgineria digitala nu am înțeles-o pe deplin ,ăsta micu’ de la boeing e direct afectat…cum scrie si la sfarsitul primului link.

    https://www.thedrive.com/the-war-zone/f-117-nighthawks-soar-over-alaska
    americanii se antreneaza cu pensionarul stealth,cam asta e diferența dintre ei și restul…

    5
    • Aia cu ingineria digitala se refera la:
      1. Nu pot sa simulezi doar pe calculator ceea ce ar trebui sa testezi în laborator sau în mediu real, pe prototip.
      2. Softurile ajuta dar nu se pot substitui unui inginer bine pregătit, cu logica, imaginație și, pana la urma cu bun simt tehnic ( vezi gafele de la B737).

      10
      • ok,multam..pe acolo eram si eu cu concluzia dar nu eram pe deplin convins ca am priceput tot expozeul bosului usaf.
        deci mai e mult pana departe, vorba aia.

        1
  2. Ar trebui adăugat că rușii au specificat ca SU-57 conține „elemente de generația a Vi-a”…. ?

    10
  3. „Pe langa cele trei, probabil ca se lucreaza foarte serios si la motorizarea acestui aparat de generatia a sasea.”

    Nu probabil, sigur.

    General Electric Co., GE Edison Works, Cincinnati, Ohio, has been awarded an indefinite-delivery/indefinite-quantity contract with a program ceiling of $975,000,000 for technology maturation and risk reduction activities through design, analysis, rig testing, prototype engine testing, and weapon system integration. The contract is for the execution of the prototype phase of the Next Generation Adaptive Propulsion program and is focused on delivering capability enabling propulsion systems for future air dominance platforms and digitally transforming the propulsion industrial base. Work will be performed in Cincinnati, Ohio, and is expected to be complete by July 11, 2032. This award is the result of a request for proposal. Air Force Life Cycle Management Center, Wright-Patterson Air Force Base, Ohio, is the contracting activity (FA8626-22-D-0010).

    Raytheon Technologies Corp., Pratt & Whitney Engines, East Hartford, Connecticut, has been awarded an indefinite-delivery/indefinite-quantity contract with a program ceiling of $975,000,000 for technology maturation and risk reduction activities through design, analysis, rig testing, prototype engine testing, and weapon system integration. The contract is for the execution of the prototype phase of the Next Generation Adaptive Propulsion program and is focused on delivering capability enabling propulsion systems for future air dominance platforms and digitally transforming the propulsion industrial base. Work will be performed in East Hartford, Connecticut, and is expected to be complete by July 11, 2032. This award is the result of a request for proposal. Air Force Life Cycle Management Center, Wright-Patterson Air Force Base, Ohio, is the contracting activity (FA8626-22-D-0002).

    https://www.defense.gov/News/Contracts/Contract/Article/3134553/

    19
  4. Ce mai e de spus, americanii vor fi stăpânii cerului multe decenii. Cine va avea o relație buna cu americanii poate vor primi ceva din tehnologia lor.

    13
  5. Si ministrul economiei de la noi impreuna cu sindicatele din aparare, doresc un nou aparat multirol produs de industria militata romaneasca cu ajutor extern si transfer de tehnologie.

    Raspunsul: Muhhhaaahhhhaaaaaa…..:))))) Ati pierdut 33 de ani, baieti! Dar bani, bani aveti? Specialisti, uzine, furnizori e.t.c.? Cu INCAS-ul cum mai stam, AV Craiova cum se misca la modernizarea IAR 99 SM? Or avea unii intentii bune, dar tot fumigene se numesc!

    16
    • @cezar…ce IAR99SM?
      INCAS si „Aveoane” nici drone Shahed nu-s in stare sa faca cap-coada, nici daca le pui planurile sub nas.

      10
  6. Flota americană nu se va lăsa veci doar ” pe mana” F 35 B și C.
    Vor avea ( cum au avut mereu) și un avion dedicat pentru dogfight . Chiar daca modern e chemat multirol.
    F 14, F 18 doua exemple recente.

    F 35 nu poate face cam tot ce face F 18.
    Adică dogfight in special. Care inseamna cafteala pura. Cu rachetele cu raza scurtă și tunul de la bord.
    F 35 excelează în anumite chestii și e slăbuț in altele.
    Nici aviația terestră americană nu va rămâne veci cu doar
    F 35A.
    F 22 ( și urmașul lui) e ala care îl protejează de varii Su ruși sau J 20 chinezi.

    Deci e clar că alte avioane vor însoți mereu F 35 în misiunile lui de atac în adâncul apărării inamice și
    culegerea-transmiterea de informații video, radar, IR. (și ce senzori mai are pe el cu grămada) .
    Multi nu pricep rolul F 35 in războiul modern și în strategia militară americană .
    Care nu a fost , nu este și nu va fi veci un simplu înlocuitor de
    F 16.
    Părerea mea.

    15
    • Sa speram ca nu citesc Norvegienii…

      2
    • „f35 can’t dogfight” este un mit; da, este un avion de atac in principiu, optimizat pentru SEAD, dar este foarte capabil si in lupta la apropiere, are o multime de avanaje proprii;
      USNavy vor ceva cu raza mai lunga si capabilitati superioare de „fleet defence”, pana la urma cerintele au fost optimizate pentru USAF si Marines (varianta „b” a tras foarte mult costurile si termenele in sus);
      f18 nu este cel mai bun exemplu de platforma dedicata pentru „dogfight”.

  7. Europenii încă mai dezbat dacă programele lor sunt suficient de incluzive, dacă respectă cotele de gen și rasă samd….

    24
  8. In aprilie 2021 Safran Aircraft Engines si MTU Aero Engines au creat EUMET , o companie care sa se ocupe de motorul proiectului NGF. In 2022 Safran a realizat primul test al motorului, acesta fiind derivate din M88: https://www.aerotime.aero/articles/29952-dga-engine-fcas-test
    Oficiul national pt studii aeronautice (ONERA) face studii aerodinamice(tunel de vant): https://www.youtube.com/watch?v=mW5tCzdnUZM . Aici raportul pe 2022 https://www.onera.fr/sites/default/files/ressources_documentaires/RA-2022-vf.pdf

    Cred ca francezii avanseaza cu proiectul pt ca oricum ei vor folosii aceste informatii si date, fie in cadrul NGF fie singuri pt un aparat dezvoltat exclusive de ei, insa nu cred ca vor avea un motirv sa se grabeasca atat timp cat “pe teava”au inca Rafale F5
    https://eurasiantimes.com/france-advances-work-super-rafale-f5-variant-despite-pact/
    https://www.meta-defense.fr/en/2023/05/22/combat-drone-and-electronic-warfare-the-rafale-f5-will-be-ready-for-high-operational-and-commercial-intensity-in-2035/

    16
  9. Vash the Stampede

    Cealovecii cu iz de samagon, cred ca se dau cu capceanul de toti peretii, datorita maniei si disperarii crunte… ?

    4
  10. @Alex zice

    „General Electric Co., GE Edison Works, Cincinnati, Ohio, has been awarded an indefinite-delivery/indefinite-quantity contract with a program ceiling of $975,000,000 for technology maturation and risk reduction activities through design, analysis, rig testing, prototype engine testing, and weapon system integration. The contract is for the execution of the prototype phase of the Next Generation Adaptive Propulsion”

    $975,000,000, mai nene…

    Noi nici nu stim să numărăm atâția bani pt cercetare/dezvoltare a orice…

    Noi trebuie să retehnologizam, scolarizam și ca să facem ceva sub licență, cred…

    4
  11. Teoretic nu au decat UN avion de generatia 5 :F22. Pentru ca asta indeplineste toate caracteristicile unui gen V. Restul sunt doar avioane stealth. F35 nu are nici supermanevrabilitate, nici super croaziera(bietul de el nici in aia 1.6 mach nu rezista mai mult de cateva minute). La fel B2 care de orice poate fi „acuzat” mai putin de supercroaziera si mai ales supermanevrabilitate??. Iar F117 saracu are doar stealth ul si cam atat(ca fusion data si alte balarii, canci). Iar ca B21 sa fie gen6 trebe niste motoare cu ciclu variabil. Pe care, momentan nu le poseda. Si niste AI pentru care mai sunt necesari niste ani. Iar ce vor/viseaza sa faca europenii mi se pare absolut normal. De ce naiba sa te legi la cap cu un gen V (care pana il scoti e obsolet) cand poti sa incerci un gen 6(aceeasi marie ca 5 ul, in plus motoare cu ciclu variabil si AI). Cat despre rusi si chinezi merg pe reteta WW2 si recenta invazie din Ukraina. Armament mult si prost cu care spera sa sufoce trupele profesioniste si bine inarmate, dar putine, ale inamicului.
    PS. Chiar sunt curios la ce pret iese NGAD ul!!

    15
    • 250 million $ e probabil….la cat vor costa R&D la motoare si AI …plus Dumnezeu stie ce noi compozite….alea vor fi ca F15 acum…chiar si tari dezvoltatevor avea 2 escadrile average….Plus maintenance pt ele nu mai calculam…nu stiu de ce mi a ramas ala din Top Gun 2 in cap….hipersonic…probabil ca si piloti adecvati vor fi numarati pe degete daca va fi Mach 4-5

      • Mach 4-5, la vitezele alea il pilotezi remote daca intri in zona saturata… Altfel, voiaje dus-intors in linie dreapta cu pilot uman sau reduci din viteza 😛

        Abia astept sa vad o drona din aia pilotata la capacitate maxima, fara restrictiile impuse de existenta unui operator uman la bord… Banuiesc ca ai nevoie de o retea de sateliti releu ca a lui Musk… cu transmisie optica in principal…

        2
    • „Pentru ca asta indeplineste toate caracteristicile unui gen V”

      Inexact ! Îi lipsește fuziunea de date pentru a îndeplini toate criteriile din definiția generației V.
      Practic, nu există nici-un avion care să le întrunească.

      3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *