Englezii vor sa-si transforme portavioanele

Nu este pentru prima oara, dar de aceasta data par mai seriosi, mai ales daca tinem cont de faptul ca acum cunosc mai bine costurile implicate. In acest moment, cele doua portavioane britanice – HMS Queen Elizabeth si HMS Prince of Wales – sunt de tip Short Take-Off Vertical Landing (STOVL), dar Royal Navy a confirmat ca are in vedere transformarea navelor in portavioane de tip clasic – CATOBAR, pe model american si francez.

Motivul nu trebuie prea adanc cautat, in cazul portavioanelor de tip STOBAR/STOVL, aeronavele – indiferent daca sunt de tip F 35B sau MiG 29K, Rafale M etc – pot decola cu mai putina munitie si combustibil la bord, de unde o raza mai mica si o forta de lovire redusa.

O alta problema foarte serioasa, este si faptul ca portavioanle britanice nu pot folosi avioane-radar de tip E-2 Hawkeye si sunt obliogate ca pentru avertizarea timpurie sa foloseasca elicoptere Merlin, ceea ce, evident, nu-i chiar acelasi lucru.

Royal Navy nu este, asa cum scriam mai sus, la prima incercare, inca din 2010 se discuta serios despre achizitia a F 35C si tranformarea navelor in portavioane CATOBAR, costurile mari au fost motivul renuntarii la idee.

Colonelul Phil Kelly, ofiter in cadrul infanteriei marine si comandat al aviatiei navale britanice a declarat: „We plan to move first from the STOVL configuration to the so-called STOL [short take-off and landing] configuration, and then to the STOBAR and CATOBAR configurations. This would be done gradually, in order to spread the financial costs.”

Britanicii se uita si spre viitor si vor sa aiba posibilitatea lansarii/recuperarii de drone de la bordul portavioanelor, lucru imposibil in actuala configuratie.

Chiar daca de aceasta data va exista si suficienta vointa politica iar fondurile vor fi alocate, nu este deloc simplu sa transformi destul de radical o nava de lupta. Evident ca se poate face, dar va costa.

In acelasi timp nu poti sa nu te intrebi ce vor face britanicii cu aparatele F 35B deja intrate in dotare – 48 de avioane livrate pana in 2025, plus inca 26 de unitati aflate intr-un stadiu avansat de negociere? Mai apoi alti bani, alta pregatire pentru piloti si tehnicieni pentru ca va veni F 35Cul.

Pai nu era mai bine ca inca de la inceput sa se hotareasca pentru portavioane clasice si F 35C?! Era mult mai bine, dar unde minte nu-i nici Dumnezeu nu mai cere.

PS O astfel de schimbare ar fi probabil foarte de bun augur pentru HMS Prince of Wales, o nava cu mari probleme in exploatare si care mai mult a fost defecta decat functionala. Daca prinde docul uscat poate ii fac englezii si o reparatie capitala mai sanatoasa, sa scape de griji si dureri de cap.

 

GeorgeGMT

17 comentarii:

  1. asta-i bună acum?nici nu vreau să mă gândesc ce complicații pot apărea…eu zic ca unul rămane așa cum e.

    2
  2. ce dracu nu le-au facut de la inceput asa ….si englezii astia parca erau mai seriosi….alti bani alta distractie

    5
  3. La ce tonaj au era de asteptat sa fie de la inceput CATOBAR, dar au ales sa continue traditia Invincible class (https://en.wikipedia.org/wiki/Invincible-class_aircraft_carrier)
    O decizie nu tocmai inspirata as zice…acum daca chair vor modifica, alti bani, alta distractie…

    1
  4. Funding is far from assured and this would not be realised before the 2030s but the ultimate ambition is to have a highly capable hybrid carrier that can still operate F-35Bs using a ramp but also has two electro-magnetic catapults and arrestor wires. This would allow the operation of large UAS as well as conventional allied fixed-wing aircraft and future-proof the carriers to carry all kinds of future air vehicles. Notably the longer port cat would allow operation of the Boeing MQ-25 Stingray – a dedicated Air-Air Refuelling UAS developed for the US Navy which would hugely increase operating radius of the F-35s.

    A distinction needs to be drawn between the CATOBAR carriers with F-35C planned in 2010 and the new vision for 2030s.
    F35 B plus o gramada de drone: Mojave anul asta +Vixen+Proteus+Vampire + Peregrine +Panther
    Toate detaliile https://www.navylookout.com/the-royal-navy-has-ambitious-plans-for-its-future-maritime-aviation-force/

    5
  5. Iar britanicii sunt cei care au cam inventat portavionul modern:
    – ei au venit cu ideea catapultelor cu aburi;
    – Royal Navy a venit cu ideea celei de-a doua puntii pe portavioane, punte secundara care vine la un anumit unghi fata de puntea principala;
    – tot britanicii au inventat sistemul de orientare al pilotilor la aterizare pe baza de oglinzi.
    Adica, oamenii astia au creat nave de lupta, au venit cu idei radicale care au functionat dar astazi pare ca cineva le innodat cununiile rau de tot.

    8
    • @George GMT

      Stai sa-t spui o poveste.
      Printu’ englez de Whales s-a insurat cu frumoasa frantuzoaica Thales, cea mai frumoasa dintre frumoase.
      La cununie nuntasii le-au urat casa de piatra.
      Numa ca a venit ploaia si furtuna si a daramat casa cum se spune in scripturi.

      https://www.express.co.uk/news/world/1733376/anglo-french-dispute-aircraft-carrier-britain-news-latest

      https://www.youtube.com/watch?v=kqovJI-PQNg

      Numa ca se pare ca printesa nu era chiar atat de frumoasa ca in TV, poze, pamflete si pliante si printu’ a cam ramas cu buzele umflate si s-a simtit tras in pept.

      Parul nu era par, era peruca, cocoasa era adevarata, picioarele frumoase erau de lemn iar dintii cei albi si stralucitori erau de fapt proteza. Pana si unul din ochii cei frumosi era de sticla, tzatzele din silicon, buzele botoxate si implanturi fesiere.

      Iar cand venea seara si trebuiau sa faca danga-danga, chestia a inceput sa vibreze si s-a rupt, si toata lumea a cazut pe ganduri.

      Si a inceput o mica scarba intre casele regale din ciclul ”doi chei se trag de par”.

      Nu se stie care va fi urmarea paruielii dar din cate ne putem da seama s-a pus batista pe tambal ca nu se stie cine pe cine a tras in pept.
      Printu’ pe printesa sau printesa pe print.
      Si-am incalecat pe-o sa si v-am spus povestea-asa.

      End of stori, caniet filma, the end, fin, sfarsit.

      Ti-a placut povestea?
      E doar o poveste de adormit copii, nu-i asa?

      1
    • @George GMT

      Am uitat ceva.
      Scuze
      Cam asta se discuta la subiect pe UK Defence forum

      https://ukdefenceforum.net/viewtopic.php?t=43&start=14450
      O zi minunata la toata lumea

      2
  6. Englezoii se descurca cu orice, oricat, oricum. Si nu de ieri de azi, de cam 1000 de ani

    3
  7. Asa se intampla cand devii imperiu in decadere. Si asta nu de azi de ieri, ci din 1950 incoace. Aviz rusilor, ca astia combina procreatul cu bautura mai mult decat englezii sau alte foste imperii. 🙂

    Pai decat sa le ‘surubareasca’ pe astea, nu mai bine proiecteaza altele si le produc asa cum trebuie? Nu de alta, dar astea le pot vinde oricand la indieni sau australieni. Fac astia coada sa le cumpere. Idem Canada.

    5
    • Aveti cumva idee cam cit ar costa proiectarea unui nou portavion?
      Aveti cumva idee cam cum ar trebui sa fie un nou portavion?

      1
      • Vasie Băcăuanul

        Dar să le modifice crezi că va costa mult mai puțin decât noi nouțe? După ce începi, constați că trebuie să arunci și aia și ailaltă, nu se mai potrivesc componentele noilor cerințe, etc. Până la urmă va rămâne doar o parte din „caroseria ” veche și atât. Dar poate greșesc eu.

        1
    • Nu mai sunt nici englezii ce au fost odată, ei au fost primii care au făcut revoluția industrială și primii care au construit nave din metal cu motoare cu aburi pe vremea aceea. Pe vremea aceea de la Londra se dădea ora exacta iar acum se chinuie sa modifice 2 portavioane pentru că au fost prost concepute.

  8. Interesant de aflat daca acestor doua portavioane li se poate adauga cea de-a doua punte, pt ca daca nu merge se vor trezi cu niscai portavioane pe model WW2.

    2
  9. Ce ti-e si cu dramoleta astora…

    2
  10. Stiu, de la Anton Lupan incoace suntem stapinii oceanelor,
    Asta vor niste dobitoci: https://www.navylookout.com/options-for-the-royal-navys-future-air-dominance-system-and-the-type-83-destroyer/

    2
  11. sa si le repare pe astea,sa le faca suta la suta functionale ,sa le echipeze cu numarul corect de avioane ,sa le aloce cate un grup de insotire corect dimensionat si …sa le lase in pace asa cum sunt.
    daca se apuca de traforat iar la ele se impusca singuri in picior.
    englezoii nu se dezmint,dupa oficializarea cu pompa a retragerii c130 acum apar discutii cu problemele ce le vor intampina diferire ramuri ale fortelor lor armate cu ocazia asta.
    s-au dilit de tot…

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *