A fost in 2023 examenul de capacitate clasa a VIII a, cu rezultate obisnuite care merita un pic analizate. Ma voi opri doar la examenul de matematica, nu ma bag la romana. Examenele au 100 de puncte dintre care 10 sunt din oficiu, deci ca sa obtina nota 5 elevii trebuie sa ia 40 de puncte.Sa vedem cum le-ar putea obtine. Examenul are 3 subiecte, primele doua sunt foarte usoare, nu trebuie sa dovedesti vreun rationament, sunt teste grila si trebuie doar sa alegi un raspuns.
La subiectul 1, primul exercitiu, rezultatul e evident 8, punctul b);
Exercitiul 2: 2x=5y, rezultatul e 10, c);
Exercitiul 3; opusul lui 3 este -3, rezultatul este -9, a);
Exercitiul 4: doua treimi din 12, rezultatul este 8, c);
Exercitiul 5: raspunsul este 4, intervalul (-2,5) nu are incluse capetele, sunt paranteze rotunde nu patrate, deci d);
Exercitul 6: citesti o diagrama, nota 7 a fost obtinuta de 8 elevi, raspunsul este b);
Asadar, dupa primul subiect elevii au asigurate 30 de puncte, plus 10 din oficiu, 40 de puncte.
Subiectul 2:
Exercitiul 1: si pulbere daca esti la geometrie, te ajuta figura, raspuns c);
Exercitiul 2; la fel, te ajuta figura, raspuns c);
Exercitiul 4; aplici teorema lui Pitagora, raspuns b);
Exercitiul 5: intuitiv, un cerc are 360 de grade, sunt 8 arce de cerc egale, raspuns b).
Sunt deja 60 de puncte, deci nota 6 asigurata fara probleme, ma opresc aici.
Rezultate evaluare 2023, clasa a VIII a:
Limba și literatura română, 120.268 de elevi (77,8%) au încheiat examenul cu note mai mari sau egale cu 5 (cinci).
La Matematică,116.369 de elevi (75,4%) au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci).
Deci, la matematica, 24,6 % dintre elevi n-au obtinut nici macar nota 5, la aceste subiecte usoare.
Niste intrebari ar trebui puse:
Cum au ajuns acesti copii in clasa a VIII a?
Ce au invatat la scoala?
Ce au facut cadrele didactice la scoala?
Daca la matematica, unde se stie ca dau examen, sunt asa de nepregatiti, cum stau copiii la celelalte materii?
Cu toate acestea, invatamantul e obligatoriu in Romania 10 clase, si indiferent de nota obtinuta elevii pot intra la liceu, un caz deosebit fiind al unui elev din Prahova care a luat nota 1 la evaluare si care poate intra la un liceu daca sunt locuri disponibile. Cum a luat elevul nota 1 nu se stie, nu a putu copia ar fi fost dat afara din examen. Ori n-a scris nimic, ori tot ce a scris a fost gresit, ca nota 1 e asigurata din oficiu.
Rezultatele acestei politici stranii care trimite copiii la liceu cu note sub 5 se vad la bacalaureat, dupa cum arata profesorul Stefan Vlaston intr-un articol din 04.07.2023:
“Conform datelor furnizate de platforma www.bacplus.ro anul acesta avem 53 de licee cu zero promovare la Bacalaureat. Comparativ, în 2020 aveam 27 licee cu zero promovare Bacalaureat, în 2021 şi 2022 – 42, iar în 2023 – 53.“
“ Este adevărat că multe dintre aceste licee au avut 1, 2, 3 candidaţi la examen, probabil din serii anterioare. Nu este clar dacă aceste licee au pierdut dreptul de a primi cifră de şcolarizare pentru clasa a IX-a în anul şcolar următor, aşa cum prevedea la un moment dat legislaţia. Sau „pedeapsa” dura doar un an! “
“ Este adevărat că în circa 38 de licee au fost 1, 2,.. ,5 candidaţi posibil din serii anterioare. Ar trebui ca ministerul Educaţiei să lămurească situaţia acestor scoli. În dosarul de presă pus la dispoziţie de Ministerul Educaţiei nu se spune o vorbă despre aceste licee.
Există şi situaţii la fel de grave, cu procente foarte mici de promovare. Avem 188 de licee cu procent de promovare sub 15%. De ce plătim astfel de licee? Iată câteva exemple cu rezultate aproape de zero.
Liceul Tehnologic „Ion I. C. Brătianu” din Bucureşti. Din 80 de elevi, doar 3 au luat bacalaureatul, 3,8%. De ce consumă bani de la buget acest liceu?
Liceul Tehologic „Mihai Eminescu”, Slobozia, judeţul Ialomiţa. Din 96 de elevi, doar 2 au luat Bacalaureatul, procent de promovare 2,1%. De ce plătim salariile profesorilor din acest liceu?
Liceul Agricol „Sandu Aldea” Călăraşi, judeţul Ialomiţa. Din 94 de elevi, doar 4 elevi au luat Bacalaureatul, procent de promovare 4,3%. “
“ Sunt multe astfel de licee, aşteptăm lămuriri de la ministerul Educaţiei.
Ce facem cu aceste licee?
Reprezintă un bun exemplu de ordonatori de credite care nu merită banii alocaţi de la buget. Cel mai corect ar fi să fie transformate în Şcoli Profesionale, să producă măcar meseriaşi, dacă absolvenţi de liceu nu sunt în stare. Dar ce facem, că Şcolile Profesionale au dispărut din legile Educaţiei ce vor fi promulgate pe 4 iulie de către preşedintele Iohannis. Au fost înlocuite cu „filiera tehnologică”, despre care nimeni nu ştie de reprezintă. “
“ Multi comentatori, profesori, imi spun, pe bună dreptate, că nu pot face minuni cu elevi care au intrat la liceu cu medii de 2,3, 4. Adevărat. Dacă n-ai fost in stare sa pricepi in gimnaziu adunări, impărțiri, fracții, ce pretenții poți avea sa pricepi integrale, derivate, fizică cuantica, teorie literară.
Dar de ce au fost trecuți acești elevi din clasă in clasă, fără să știe minimul din materia predată?
„Pacatul originar” vine de la admiterea la liceu fara limita inferioara a mediei de la Evaluarea Națională. Sunt admiși inclusiv elevii care au luat medii de 2, 3, 4. Ministrul Cîmpeanu pusese limită media 5 pentru intrarea la liceu, dar ministrul Anisie a desființat-o la presiunea sindicatelor, care reclamau că rămân profesori fără norme la liceu. “
Exista solutii la acest dezastru din Invatamant, e nevoie insa de vointa sa indrepti lucrurile.
O solutie este invatamantul dual, unde agentii economici asigura burse elevilor si practica si locuri de munca pe baza de contract.
Alte propuneri au venit de la ministrul Liviu Pop in 2017 si au fost combatute cu o manie proletara de opozitie, de aia e bine sa judeci omul dupa ce face si nu dupa partidul din care face parte.
“Ministrul Educatiei, Liviu Pop, a declarat, marti, la Buzau, ca se ia in calcul, la initiativa senatoarei Ecaterina Andronescu, ca profesorii din scolile de renume sa fie incadrati pe o grila diferita de salarizare fata de restul cadrelor didactice. “
“ Ministerul Educației este preocupat de plecarea din țară, de obicei la muncă în alte state UE, a românilor cu studii superioare și nu exclude ca, „în măsura în care va fi posibil”, să fie puse în dezbatere măsuri care să impună absolvenților de studii superioare beneficiari de locuri subvenționate de la bugetul de stat să lucreze în România o perioadă egală cu cea a studiilor superioare subvenționate de stat. O astfel de propunere a fost inclusă și de Academia Română în „Strategia de dezvoltare a României pentru următorii 20 de ani”.
Ultima propunere a fost comentata pe profit.ro si a fost asociata cu aceasta imagine:
In incheiere, nu cred ca mai e nevoie de concluziile mele, consider articolul suficient de clar, am speranta ca cititorii RoMilitary vor comenta corect articolul meu.
Am de gand ca in partea a III a sa compar invatamantul civil cu invatamantul militar.
In legatura cu comentariile din prima parte, n-am de ce sa fiu suparat, am nevoie sa stiu care sunt opiniile cititorilor, tot ce pot sa spun este ca n-am ras demult in felul acesta la citirea unor comentarii, e adevarat ca radeam si cand scriam acest articol, ce poti sa faci cand gasesti un elev cu nota 1 la un examen national.
Vai steaua noastra!
Caudillo
Bibliografie :
https://adevarul.ro/blogurile-adevarul/53-de-licee-cu-zero-promovare-la-bacalaureat-2280957.html
https://www.edu.ro/invatamant-dual
https://www.edu.ro/comunicat_presa_57_sinteza_rezultate_finale_ENVIII_2023
Salut. Farà cuvinte, sa intrebam profesorii.
Care profesori? ai auzit ce a fost la titularizare?
Te-ai dus dupa fentele presei „libere”.
E adevărat că a fost dezastru
https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/educatie/dezastru-la-examenul-de-titularizare-pentru-profesori-nici-macar-jumatate-nu-au-obtinut-peste-7-nota-minima-necesara-2430123
https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/marius-nistor-despre-dezastrul-de-la-examenul-de-titularizare-sistemul-nu-mai-este-atractiv-a-disparut-orice-fel-de-motivatie-2430445
dar nu e cum spune Marius Nistor, profesori buni mai exista, trebuie doar sa fie apreciați și stimulată performanta.
invatamantul romanesc e praf….din scoala primara la universitate….
raul incepe insa de la universitate, unde practic sint niste increngaturi de familii/neamuri prin toate facultatile, mai mult de jumatate dintre ei noapte…astia iti formeaza si trimit pe urma in societate/scoli alti talambi si asa se inchide cercul…din talambi, tot talambi ies….
asta fara sa mai vorbim de problema reala a universitatilor, tehnice in special, care nu au bani de ‘hardware’….chestii prea scumpe…de cercetare nu prea are rost sa gavarim…
in invatamantul preuniversitar, in afara de cei care au parinti responsabili care au grija de copii sau de ‘genii’ (iar astia o intind de obicei rapid peste hotare)…restul e o masa amorfa de pro stalai ingamfati…
no, succesuri la facut IARuri…poate la traforaj…
@tgg, foarte mare adevar ai grait. Si ai punctat f bine si motivele.
1) este „matrita” care formeaza cadrele didactice, daca matrita e cu probleme si cadrele didactice vor rezulta cu pregatire defectuoasa si asta se va propaga in TOT sistemul de inavtamant
2) stabileste standardele de integritate academica, sa fim seriosi, ne scremem de ‘jde ani cu problema plagiatului si pe alocuri a proprietatii intelectuale in general. Exista inca in 2023 oameni care nu inteleg ca proprietatea intelectuala e o PROPRIETATE cu tot ce deriva din asta.
3) Lipsa conexiunii cu lumea reala prin ceea ce se cheama cercetare, inca se merge pe deviza „cartile din carti se fac”, am avut de-a face cu ei in nenumarate randuri, tentative de proiecte, esuate lamentabil la chestii relativ simple care ulterior au fost rezolvate de ingineri „din productie” nu de „cercetatori” sau „universitari”. Adica de unii care aveau KPI-uri de respectat si trebuia sa faca documente pt management daca nu le iesea ce trebuie in urma „cercetarii” pt. c-au „consumat aiurea orele”.
Aceasta este din nefericire marea problema
Si tonu îl da academia cu oamenii care ii are, aleși știu ei cum
Membrii ai academiei care se vând ieftin
Si care au spatele asigurat la adevaratii conducători din spate: phelics si restu trădătorilor – ca tot a declarat pandele zilele astea ca a plătit cat a trebuit la guiță tv, ca să apară pe sticlă decât 4 ore
Urmează institute de cercetare care cercetează aeru levantului sau alte probleme existențiale de tipu găurii covrigului
O tara se construiește si se dezvolta prin educatie si supremația legii
La noi cu democrația originala care o stim, moștenită de la Iliescu ceva cu via moskva – ca așa descoperise recent parchetu militar
Democratie trudită cu sudoarea frunții de un serviciu secret obedient fata de orice pasager pe scaunele puterii – cu speranța pensionarii, decât la 40 de ani, pe măsura efortului sau a somnului intelectual
Fostu șef al armatei, fost șef de guvern, al doilea om in stat, se încurca cu plagiatu, ca ar fi pacat sa ratezi un doctorat si beneficiile lui
Normal, instanțele care trudesc pt pensia anticipata descoperă noaptea minții – decizia de plagiat e act administrativ si poate orice judecător sa se exprime dacă profesorii universitari care recunosc ca au furat producând un plagiat știu sa scrie si sa citească
Si dacă tușește sefu armatei, al semege, al ceseate poate fi act administrativ sau somnu conducătorilor militari poate fi o comanda militara buna de înscris in regulamentele militare
Tara merge prost
Si intr-o direcție gresita
Nu știu dacă mai este cineva să dea alarma și cine să sune adunarea
Iar raportu alarmei cine sa-l mai scrie
Garda moare dar nu se preda – Napoleon Bonaparte
„raul incepe insa de la universitate, unde practic sint niste increngaturi de familii/neamuri prin toate facultatile, mai mult de jumatate dintre ei noapte…astia iti formeaza si trimit pe urma in societate/scoli alti talambi si asa se inchide cercul…din talambi, tot talambi ies….”
Io stiu, mai are rost sa mentionez faptul, ca stiu pe cineva(tanar), recent revenit de pe meleaguri Americane, de undeva dintre Chicago & Detroit(p’acolo), cu diploma de jinjiner TCM-ist(nu stiu daca are master-ul, dar licenta sigur o are), care la „indemnele” duioase & destul de sfruntate, a unuia care mai avea 5 sutimi in minus si pica bac-ul…
A decis, sa paraseasca S.U.A. cu catel & purpcel cu tot, sa revina in Romania si sa se intoarca „la origini”, impreuna cu o adunatura de tot felul de zarghiti dusi cu sorcova, de la Pojana Teiului(Moldova)…
Stau si fac servicii(sliujba) religioase de dimineata pana seara, se roaga mai ceva decat evreii din fata zidului plangerii din Jerusalema si cred cu tarie ca ei sunt „alesii”… ???
Adicalea, „cei care cu siguranta vor supravietui apocalipsei, ce va sa vina”…
Sa mai mentionez si faptul, ca sunt cu Rrussistanul cel de toate zilele-n trup & suflet…??! ?
Cum au ajuns acei elevi în clasa a VIII-a? O întrebare bună. Nu există un singur răspuns.
Unul ar fi : profesoara de matematică care a lăsat corigenți mai mulți elevi a fost reclamață de părinți. Deși ancheta nu a fost finalizată ( s-a implicat inclusiv un parlamentar local care a lansat acuzații la adresa profesoarei, fără a aduce vreo dovadă), profesoara a fost concediată. Desigur, elevii în cauză au „confirmat„ corigențele obținând note minime la simulările organizate de minister sau de către inspectoratul local.Dar nu contează.
Dați-mi exemplu de un caz în care ministerul/inspectoratul să fi ținut parte profesorului reclamat pe nedrept. Să spună familiei că are și ea responsabilități/obligații.Nu prea. Așa că semnalul dat profesorilor este foarte clar.
referitor la liceele cu 0 promovați la bac. În unele cazuri era vorba de licee cu doar 2-3 elevi înscriși ( și aceea din promoțiile anterioare) . A fost o anchetă la 2 de astfel de licee dintr-un oraș.
Cât timp elevii cu medii de 2-3 la EN sunt repartizați la licee… Așa cum cei cu medii mari ajung , compact, cam la aceleași licee, așa și aceștia ajung, tot compact, la alte câteva licee. Și credeți că o clasă doar cu astfel de elevi va progresa miraculos?
Cât timp nu se pune piciorul în prag, elevii slabi să fie îndrumați spre școlile profesionale, notarea să fie cât mai obiectivă samd, situația nu se va schimba.
mai sunt si profesori care au clase la limita cu numarul de elevi, daca lasa din ei se desfinteaza clasa si isi pierde postul.
p.s. scolile profesionale nu mai sunt ca pe vremuri sunt scoli unde nu se face nimic.
Că nu au unde și nu au cu ce!
nu mai sunt copii mai ales la tara. cand eram eu copil eram in clase de 30 de copii acum sunt clase de 10-15 copii si alea uneori sunt comasate din 2 sate.
mai e o chestie care vad ca nu se discuta. era si pe vremea mea cate 1 profesor mai fraier care avea clasa scapata de sub control si era haos la el/ea dar azi majoritatea sunt asa.
Vezi ca exemplul tau cu profesoara din Azuga nu este corect si relevant pt tot ceea ce vrei sa expui, este fix invers, ca in Caragiale
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-26398445-profesoara-liceul-din-azuga-spunea-elevilor-vor-ajunge-niste-ratati-daca-nu-vor-face-meditatii-concediata-dupa-fost-acuzata-abuzuri-grave.htm
Individa ii taxa la note pe cei care nu faceau meditatii cu ea, iar numarul reclamantilor este de 100, chiar daca au fost 12 corigenti, s-au adunat mult mai multe aspecte reclamate
Ce înseamnă elev slab?
Va rog, nu „SLABOST”, ca pe graiul samagonezului din jurul Uralilor… ci FIRAV! FIRAV este cel mai corect d.p.d.v. morfologic, plus ca este un termen 100% local! Poti fi FIRAV fizic, cat si psihic / mental…
Înseamnă un elev care nu ia nici măcar 5 la subiectele din articol
Cum ajung acei elevi slabi?
Iti raspund in urmatorul articol
Invatamant gratuit dar nu obligatoriu.
Nu stii -repeti anul ,fara comentarii.Sapke ani repekinke
”Liceele ” cu zero promovati la Bac desfiintate.
Daca vrei salariati Romani In Romania DA-LE SALARII CORECTE! BAI ANTREPRENORU SI STATU ROMAN.!
SALARIUL CORECT E CEA MAI BUNA PROTECTIE SOCIALA.!
ASISTATII SOCIALI SA NU AIBA DREPT DE VOT
„ASISTATII SOCIALI SA NU AIBA DREPT DE VOT” – e neconstitutional in actuala republica. Baga un ochi pe Art. 36. Ce observ la f. multi romani e ca n-au nici un fel de simt al autoapararii in ce priveste abuzurile in general si ale statului in special.
Exemplu:
Ce e ala un „asistat social”? Vezi ca nu e definita juridic chestia asta si e mai mult o marota a presarilor pt ca in Ro e mai comod sa credem ca ne e rau din cauza altora decat sa ne uitam in oglinda.
Studentii la zi, majori deci capabili de munca dar cu studiile si transportul platite de stat desi nu au cotizat o zi sunt asistati sociali? Le luam dreptul de vot?
Sotia daca e in concediu post-natal e asistata social? O lasam fara drept de vot?
Invalizii si alti beneficiari ai pensiilor pt. pers cu handicap, bolnavii cronici, beneficiarii schemelor de tratament pt. boli grave si care au depasit demult sumele cu care au contribuit sunt asistati sociali? Ii lasam si pe aia fara drept de vot?
N-ar fi mai bine sa ne gandim intai ce ne dorim?
Aceleasi intrebari le-am pus si eu !
Subiectele pt capacitate sunt de tipul „Nu-i asa ca …”
Ce rost au liceele fara bacalaureati ? Sunt doar sinecuri pt profesori si directori. Cheltuieli inutile, bani care pot fi cheltuiti pt inzestrarea scolilor si plata profesorilor performanti
Sa va mai spun ca un economist a ramas mirat ca Plevna nu-i in Romania ?! Cum sa nu votezi guvernul daca iti da luna de luna 3 sau 4000 de lei, fara performanta si fara nici o obligatie ?! Asta e mita pt vot !
Elevi si parinti nepasatori fata de viitor : „lasa ca da statul !” N-a fost bun comunismul (NU !) dar ce vezi azi…
Credeti ca tara poate avansa doar cu 10-15% (din care 1/2 pleaca fortati de mediocritati) si inca 20% pregatiti mai spre mediu ? Lozinca cu ce olimpici avem, nu tine !
Cand asociezi „succesurile” din scoala-invatamant, economie-industrie-comert, armata, legislatie etc si politicienii nostrii, te bate gandul la …ce vreti voi.
Voila ! „Grija” unor corifei politici de guvernamant care „nu stiau” (desi sora era bagata direct) cum sunt tratati si exploatati parintii si „buneii” langa gardul vilei lor
PS Poate un pas ar fi ca subiectele de examen sa nu mai fie facute de profesori interesati !
„Cum au ajuns acesti copii in clasa a VIII a?”
Direct sau indirect, profesorii sunt încurajați sau de-a dreptul li se interzice să lase corijenți sau repetenți.
Aici e responsabilitatea ministerului și a inspectoratelor.
Astea două reprezință voința guvernului în domeniul educatiei.
La ministerul educației au fost schimbați miniștrii cam unul pe an.
A se compara strategia din ultimii 20 de ani cu precendenta reformă în învățământ: http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/Spiru_Haret
Vezi ca au apărut pe net și subiecte date la examenul de titularizare pentru educatori, învățători sau profesori. Puerile, nici alea nu au fost în stare sa le rezolve. Și rata tentativei de copiere a fost de trei ori mai mare decât la bac ?
Deci ăștia sunt viitorii magistri…
Nu mai vor mariri de salarii?
Din fericire pt. toata societatea Romaneasca, nu sunt capabili sa defineasca termenul „marire”… sclemberii au uitat sau n-au fost destul de antenna, atunci cand s-a explicat in clasa a doua sau a treia… dupa caz…
Prost nu e cel care cere , prost e cel care dă mărirea de salariu
Cine? Cei 19%. cu note sub 5 din 31000 de candidati asta insemnand cca 6000 de posibili profesori, invatatori si educatori dintr-o masa de cca 230.000 de cadre didactice? Note intre 5 si 7 inseamna ca acei candidati isi stapanesc bine specialitatea si nu cunosc metodica predarii disciplinei la un nivel prea bun ceea ce nu-i de mirare tinand cont de felul cum se face in facultati modulul respectiv. La examenul de titularizare subiectele legate de specialitate reprezinta doar 30-40% din nota finala. Restul este metodica si psihopedagogie adica materiile cele mai subtiri din timpul studentiei.
Pt Georgel, cu ce stii mata pentru bac si crezi ca rezolvai subiectele respective „puerile” luai doar punctul din oficiu.
Ești profesor, am remarcat demult. Îți respect cunoștințele de istorie, nu țin sa întru în polemică. Părinții mei au lucrat în mediul academic, preuniversitar și universitar. Știu multe din interior. Am cochetat și eu cu ideea la un moment dat. Dar m-a scârbit mediul ‘academic’. Poate ca iau mai mult, am trei articole isi în domeniul mathemathics in reviste din Q1?
Tu stii mai bine. Cu metodica cum stai?Ca aici rste dichisul.
De curiozitate, ce reviste maestre? Ca sa te verific daca revistele sunt pe rosu functie de WoS sau AIS functie de WoS 😀 .
Nu cred că există cititori RoMilitary care nu au înțeles subiectele pe care le am explicat și nu luau măcar 5.
Și sunt sigur că cititorii RoMilitary au înțeles că toți elevii ar fi trebuit să obțină 5 lejer la evaluarea națională.
Mi a fost teamă chiar că sunt cititori RoMilitary care sunt ingineri buni și care vor face urât când vor vedea ce subiecte ușoare s au dat la evaluarea națională.
Vai mama dar ce sari in sus.
Nicăieri nu am vazut sa spui ca sa se mărească salariile, dar pt performanta.la gramada, ca asa e la buget, unul se bate sa scoata olimpicii altii sunt cu hello kitty dar sa se mărească la toți.
Am sarit? Asa se spune? Daca n-ai mai debita enormitati despre un domeniu in care cunostiintele tale sunt sumare poate n-as mai sari.
Ramai la cotlete de berbecut ca daca erai in. locul lor erai intre cei 19% cu note sub 4.
Pentru mine, intrebarea cea mai importanta ar fi: Ce se doreste de fapt de la examenul de capacitate? O evaluare a capacitatii elevilor cu scop informativ? O triere pntru parcursul scolar ulterior? Ambele?
Cum au ajuns acei elevi în clasa a VIII-a?
Raspunsul e simplu: DA. Au ajuns. Pentru ca anii au trecut!
Alte intrebari: Care e programa, cum e structurata si cum e prezentata?
Daca definitiile sunt aruncate in lehamite,, procesul de invatare nu e structurat incremental, cu un fir logic, nu se fac exercitii sau recapitulari… cam asta ar fi rezultatul.
Cel mai evident raspuns, ca ne place sau nu :
– nivelul examenului nu este corelat cu nivelul cunostiintelor elevilor..
Si asta inseamna
– fie ca cine pregateste subiectele traieste intr-o lume paralela cu cei care asigura pregatirea elevilor
– sau ca nivelul examenului este fixat suficient de agresiv ca sa faca o triere intre un liceu teoretic si o scoala profesionala spre exemplu… Si aici revenim la intrebarea despre scopul examenului.
Ca nivelul constatat al elevilor este departe de ceea ce ne dorim noi, sau de nivelul pe care il aveam la varsta respectiva… asta e a doua discutie 🙂
„nivelul examenului nu este corelat cu nivelul cunostiintelor elevilor..”
Așa, din puțina mea experiență, sunt copii de clasa a VIII a care au probleme cu tabla înmulțirii.
Am văzut copii care după 3 ani de studiat engleza la școală nu știau să recunoască verbul to be la present simple , de conjugat nici atât.
Deci ce s ar putea corela?
Iti sugerez sa te duci in UK si sa vezi cam cati vorbitori neaosi de engleza, cu buletin de Anglia, nascuti si crescuti acolo, sunt capabili sa recunoasca verbul to be la present simple, iar cu conjugatul la fel.
Nu neg asa ceva… retardeti mental sunt pesztem tot! Dar sa nu folosim acest fapt, drept scuza pt. faptul ca un elev incepe lb. Engleza in clasa a treia sau a patra, iar 5-6 ani mai taziu, in prag de examen de capacitate, nu este in stare a conjuga neutrul „to be” la trecut, present si viitor…
Ce fac altii in curtea lor, putin imi pasa, ii priveste, e curtea lor… in schimb ma intereseaza la un absolut maxim, ce si cum se petrece in curtea mea!!!
Bănuiesc că te semnezi cu Je și pe alte site uri , așa că ai respectul meu pentru postarea curajoasa.
In cazul de față, am vrut să ajut un copil la engleza și am avut surpriza să constat că nu știa nici să să citească după 3 ani de studiu. Copilul își făcea temele, doar că le copia de pe Brainly și profită de nepăsarea profesorului, acolo e problema.
In rest, la copiii de gimnaziu e o altă problemă, unii dintre ei știu mai bine engleza decât română, comunică foarte mult pe rețelele de socializare, unii gândesc în engleză și apoi traduc în română.
Copiii nu sunt proști, problema e că școala nu i ajută suficient.
Asta se intampla cand te uiti la numai la cei 0,01% elevi de exceptie, asa-zis „olimpici” si neglijezi invatamantul de masa, pentru cei care conteaza la vot, la pensie si la plata impozitelor.
Vina n-o poarta cei din generatia actuala ci tocmai cei din generatiile anterioare care i-au educat pe cei din generatia actuala, care au impus conceptul de competitie scolara in locul celui de nevoie sociala. Se ne intelegem: educatia este o necesitate, nu un moft, o fitza! Competitia scolara nu acopera aceasta nevoie sociala ci o ascunde sub presul ingnorantei elitelor societatii, o masa amorfa de parveniti interesati exclusiv de propria pozitie sociala, care trebuie sa fie cat mai inalta, cu orice pret.
Inca ceva: marasmul din invatamant a fost accentuat prin proliferarea invatamantului privat fara nici un standard de calitate, care a devalorizat complet diploma de absolvire
ERATA: Va rog nu „VINA”, ci CULPA!
Am un singur comentariu: tik…tok…
Ia sî videm când apari vreun comentariu di gebu’ „da’ ci treabî ari saitu cu subectu?”. Păi are, bă, că fără educație, nu ai popor, nu ai țară. Și din cauza poporului prost care votează numai proști o să ajungem și mai rău. Privim la fruntea țării. Ultimii prim-miniștri. Dancila, stupidă cât cuprinde, școală făcută la timp, dar nu vreo facultate de top. Urmează Câțu, un tip cu figură de retard, absolvent al unei no-name din Statele Uimite, unde a lăsat dâră de limax (credit neacoperit și săltat de șerif de pe stradă că era muci). Măcar înțelegea oarecum cum funcționează economia. Ciucă, ajuns la liceul militar și școală ofițeri, că noroc de tat-su care era învârtit, pupa în cur pe șefu. Ăsta nu a înțeles nimic, dar absolut nimic, din funcția pe care o ocupa. Și acum ciulacu, samsar de mașini „după Germania”, cu diplomă de Spiru Haret. Tot în jos, tot în jos. Care e soluția? Neinteresant, pentru mine e prea târziu, când termină ficior facultatea să se care dracului în altă țară că scăpare nu mai văd pentru România.
Situatia e prea complexa si des nu se spune adevarul. Deseori se trec copii din pix. Pe „vremea aia” procentul de alfabetizare era mare, pe hartie cel putin. La fel si acum. Copii care nu au ce cauta in gimanziu sunt trecuti de invatatoare. La fel, multi profesori chiar nu au ce sa mai faca sau nu ii intereseaza. Si asa ajunge copilul la capacitate, unde se arata situatia exacta. Apoi ajung la liceu, cum ajung, cu chiu si vai, merg la mate-info(ca no, mama si tata vrea sa-l faca medic/inginer/arhitect/informatician), se trezesc in a 11-a cu un dus rece la simulari(daca o fac), vine bacalaureatul, pica. Ajunge sa umple forta de munca din Germania/Franta, etc.
Dar sa revin la cauze,efecte, sistem.
1)Educatia are scopul de a forma anumite valori, aptitudini si competente care sa-l ajute pe individ sa invete pe tot parcursul vietii.
2)Fiecare ciclu scolar are anumite competente si valori, in functie de dezvoltarea psihologica a copilului la acea varsta. Astfel se incepe de la alfabet, scris, citit si calcule simple in ciclul primar, se ajunge la analize de situatie, analiza critica a unei situatii, corelari de probleme si evenimente in a 12-a, etc.
3)Profesorul nu evalueaza cunostintele, ci competentele si valorilor prin intermediul cunostintelor. Pe scurt, nu sa spuna teorema lui pitagora, ci sa o aplice. Nu sa spuna despre razboaiele daco-romane, ci ce efect a avut asupra noastra (inceputul etnogenezei romane un exemplu).
Suna bine in teorie, dar sunt niste probleme.
1)Deseori se trece din pix, se trece cu B+ sau 7+, deci copilul ar fi asimilat competentele si valorile. Daca se lasa din 20 de elevi, hai sa zicem 11 pe vara(corigenti), apare directorul, parintii si inspectoratul si spune ca nu ii elevul, ci profesorul de vina ca nu stie sa predea, ca nu stie sa lucreze cu niste copii, etc.
2)Sunt multi oameni de calitate in sistemul preuniversitar romanesc. Oameni care fac cu dragoste ceea ce fac, isi cunosc domeniul, stiu sa lucreze cu un copil, stiu sa fie actori(caci asta inseamna defapt meseria de profesor). Dar in aceelasi timp sunt si vestejiti care cu liceu au devenit in 90-2000 profi, au facut ceva cursuri, gata, sunt acolo, TITULARI. Sistemul nu o sa functioneze cat timp nu se dedica toti, totul merge egal, interdisciplinar cat mai mult, ca elevul sa dobandeasca cat mai mult. Pe langa aceste creaturi ale trecutului, o problema generala este ca pe profesor il intereseazza materia lui, nu procesul. De aceea elevul, pe langa 5-7 ore la scoala pe zi, mai sta acasa 3-4 ore cu teme la mate, fizica, istorie si romana. Elevul ajunge sa lucreze pe zi mai mult decat un muncitor, de acolo si retirescenta care se naste printre elevi fata de scoala.
3)Parintii. Da, degeaba il vrei tu medic daca el are iQ 90, iar media la medici de iQ ii 110(am dat doar un exemplu, nu sunt date concrete). Parintii doresc marea cu sarea, dar nu sunt constienti ca acel copil nu poate mai mult, EI NU SE IMPLICA IN ACTIVITATEA EDUCATIONALA, nu se intereseaza de note, prezente, abateri, din dezinteres, ca ii treaba scolii, nu a lor. Fara o comunicare intre mediul extra scolar si scoala, imi pare rau, nu se poate.
4)Hai sa luam contextul. Incep sa ajunga la capacitate si bac generatiile online. Profesorii au o metodica pe care o aplica in functie de lectie, nivelul elevului si clasei, competente, valori si obiective operationale(concepute de el). AStfel ai Philips 6-6, Cubul, Conversatia Euristica, Chiorchinele, Diagrama Venn. Astea le alege profesorul in functie de criteriile anumerate mai sus. No, incercati voi printr-un exercitiu de brainstorming/asalt de idei sa le aplicati intr-o ora online. Orele online au devenit doar niste simple prelegeri, expuneri, fara sa poti face un feedback si o evaluare coerenta. Pe scurt, pandemia a nascut una dintre cele mai mari generatii de analfabeti din istorie.
5)Societatea. Nu doresc ca un elev sa asculte Mozart sau Cesaria Evora, dar cand muzica pe care o consuma se rezuma la droguri, batai, infractiuni, atitudine de smardoi, ce vrei sa invete copilul ala? Mai mult, asculta, asimileaza versurile, apoi merge pe strada si vede fix ce se zice in versuri. Si sa citez un rapper din Romania „suntem o tara de cacat ca tara suntem noi”. Unde vrei sa facem scoala, sa evoluam, sa avem o societatea sanatoasa mental si biologic cand toti, de la cersetor, la muncitor sau parlamentar umbla cu „mânării”??? Copilul doar asta vede un jurul lui.
Concluzie:Daca vrei educatie in Romania, ai de facut niste reforme. Societatea trebuie cumva schimbata in mentalitate, ca ne place sau nu sa recunaostem, suntem oameni usuratici, pusi pe ilegalitati, incompetenti (haideti, astept sa fiu impuscat) in mare parte. EXista si oameni de calitate, dar nu destui. Trebuie rezolvate compentele si valorile, unele chiar nu isi au rostul la anumite materii, elevii traiesc in era digitala, deci avem nevoie de noi mijloace didactice moderne, trebuie refacute continuturile din programe, materia ii multa, greu sa si predai si sa faci si competente in aceelasi timp, nu ai resursa de timp, ca daca predai 2 pagini de continut ca elevul sa stie la BAC, naiba, greu sa faci cumva si cu competentele. Profesori de calitate sunt si ar fi, prin tinerii care vin si s-au mai dezghetat, au mai primit un dus rece de la viata, etc. Trebuie facut ceva cu incompetenta unora, care deseori ajunge in fata, trebuie rezolvata partea cu inspectoratele si ministerele care cer, dar nu stiu ce ii in teren, ori nu le pasa, trebuie facuta o legatura serioasa intre familie-scoala-elev.
Asta ce mi-a venit pe moment, caci am putea discuta pe tematica asta la o bere si 3 zile fara sa ne oprim
Pe vremea trecută, nu prea aveai ce face in timpu liber
Așa ca multă lume își completa studiile prin studiu individual (lectura, etc )
Pe vremea trecută, șefii de promoție nu prea aveau loc prin institute de cercetare, pt ca locuri putine, etc
Așa ca mare parte din șefii de promoție si restu care erau dedicați studiului academic ajungeau profesori peste tot, la școlile si liceele patriei
Erau multi absolvenți excepționali care preferau locuri izolate pt a clădi ceva in învățământ, pt a lasa ceva in urmă
Astia multi dedicați învățământului si studiului au ridicat exigenta si calitatea in învățământul preuniversitar la noi
Apoi, putini din absolvenții excepționali de facultăți rămâneau in facultăți si continuau cariera academica iar ulterior ajungeau profesori si li se părea normal ca este necesara o exigenta crescută, rezultat al propriei experiențe universitare
Astăzi, din nefericire, multi absolvenți excepționali din licee i-au calea facultăților străine si se întorc înapoi foarte putini
Iar influența politica după 90 a fost covarsitoare in învățământul universitar de stat si privat, in modalitate in care s-a acoperit hoția in educatie sub forma plagiatului, in modalitatea in care s-au acordat titlurile universitare si in impostura si micimea unor profesori universitari care pt a fi in preajma politicienilor au fost in stare de orice, pt ca : puterea corupe iar puterea absoluta corupe absolut
Întrebați un absolvent de filologie sau filozofie de azi despre samizat
Înainte de 89 așa circulau multe carti la noi
Prin copierea de mână, dar fără menționarea celui care a făcut copia de mână
Pt ca: mai ferice sa dai decât sa primesti
Astăzi informația este la un click distanța
Efortul intelectual este din ce in ce mai redus
Totuși exigenta crescută trebuia menținută
Ministrul Funeriu a fost singurul care a încercat ceva
Si din nefericire nu a fost sustinut de mediul academic
Mai mult a fost criticat drastic
Deși ăla era drumu mai greu dar care producea rezultate in viitor
Si după grevele si demonstrațiile părinților legate de introducerea clasei pregătitoare si a camerelor de luat vederi, la evaluările naționale, a urmat cealaltă extremă: abramburica pesede si propunerea admiterii la facultate fara bacalaureat
Genunchele pt care cinci e mai mare decât 10
Si restu slugilor lui don profesor phelics
Omu sfințeste locu
Numa sa gasesti omu
In anii 80 la tara 80% din colegii mei de clasa rezolvau acest test.
functiile din inspectoratele scolare sunt ocupate politic
directorii instututiilor de invatamant fie ca sunt implicati politic, fie ca au afinitati politice, si astfel sunt promovati
multi din invatatori si mai ales profesori, sunt defapt oameni care au alesul invatamantul nu pentru ca ar fi atrasi de meserie,si pt ca au menirea de a fi dascali, ci pt ca in realitate e un job sigur, bine remunerat (si este bine azi, fata de acu 20 de ani) si ca foarte probail altundeva nu si-ar fi gasit un job in care sa performeze.
si atunci de unde rezultate? atat timp cat corpul profesoral coabiteaza sau e mana in mana cu clasa politica, nim9ic nu se va schimba (in bine, ca in rau de asteptat)
Se poate rezolva (imbunatati) situatia, dar trebuie vointa politica.
1. Eliminata coruptia in inspectorate (dar in toate institutiile de invatamant in general) si scoaterea posturilor la concurs si ocuparea posturilor corect si transparent.
2. Sa fie evaluare nationala dupa fiecare an de studiu (5-8) si media celor 4 ani sa conteze la admiterea in liceu. Astfel, parintii pot sa stie inca din clasa a 5-a cum sta copilul cu scoala, iar profesorii pot fi evaluati in timp dupa mediile (crescatoare/descrescatoare) obtinute in cei 4 ani.
3. Analog bacalaureat.
4. Nu se intra la liceu cu medii sub 5!
5. Subiectele sa fie facute astfel incat nota usor de luat sa fie 7, nu 9 cum este in prezent, iar departajarea elevilor buni sa se faca in intervalul 7-10, si nu in intervalul 9.60-10. Dar se pare ca cineva trebuie sa raporteze note astronomice.
6. Comasarea scolilor in sate/comune. Daca nu ai 20-25 de elevi intr-o clasa scade concurenta, motivatia, etc.
7. Marite salariile profesorilor si atragerea celor buni si dedicati in sistem. Evaluarea profesorilor dupa rezultate (vezi pct. 2) si nu dupa grila subiectiva a directorului.
AAAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHA! ????
Dap, stai tu si te i-a la tranta cu toti pilosii & mumiile comuniste din sistemul de invatamant…
Te bati cu morile de vant… ??
@ktown, ești profesor?
Cunoști foarte bine învățământul. Asta e problema cu evaluarea națională, un elev mediu trebuie să obțină 9, 4 ușor, departajarea se face pe două subpuncte de 3 puncte fiecare , care sunt mai dificile decât tot restul subiectelor.
Asta nu e evaluare, e o justificare a salariilor profesorilor.
N-ai spus nimic de materii, de faptul că în școala romănească baza este acumularea de cunoștințe teoretice.
Pana la un anumit punct trebuie cunostinte teoretice (nu se poate fara acestea), dar intr-adevar pentru cea mai mare parte dintre elevi gandirea practica (utilizarea acestor cunostinte in practica) ar fi mult mai benefica. La noi se insista, de exemplu la matematica (ciclul 5-8), pe tot felul de probleme abstracte: de numarare, divizibilitatea, exercitii kilometrice si cu chichite cu diverse simboluri (litere) care de cele mai multe ori nu au nicio aplicatie practica. Este rodul olimpiadelor (cu care ne laudam atat), acestea au deturnat toata gandirea practica in gandire abstracta (de multe ori pur teoretica).
La romana, biologie, geografie e si mai grav. De cand am terminat eu scoala, au aparut tipuri noi de complemente, se pune accent pe diftongi, triftongi, sunete, etc. Au sabloane pentru caracterizari, naratiune, etc. Se studiaza tot felul de habitate si increngaturi. La geografie fac chestii de geofizica, dar nu fac geografia descriptiva a judetului, a tarii. Dar studiaza vulcanii, zonele climatice (nu e rau) la nivel global. Ar trebui de la simplu la complex.
Au ajuns tot felul de frustrati in pozitii din care decid programele de invatamant si rezultatul este cel din prezent.
Ce liceu? Pai unul care nu e in stare sa ia 5 la asemenea exercitii nu vreau sa imi fie mecanicul care imi repara masina (fie ea Dacie sau Mercedes), sa imi zugraveasca apartamentul, si daca stau bine si ma gandesc nu cred ca il vreau nici sa imi sape santul.
Îmi pare rău s o spun , dar am decăzut așa de mult încât trebuie să i folosim cumva pe acești elevi foarte slabi.
Primul motiv pentru care copiii nu mai învață este viitorul oferit pe tavă de părinți și mai ales petrecerea a 16 ore zilnic pe telefon. Părinților le convine, unii stau și ei la fel. Priviți în jur și veți vedea tinerii cu telefonul in mână permanent, e deja un mod de viață. Găsesc pe net rezolvări, formulări de texte și mai ales nesfârșite prostii pe tik-tok și pe unde mai vreți. De ce să mai muncească, dacă se poate să stea, să paraziteze, cu telefonul in mana, pentru că dă statul bani. Puțini, dar mai bine să stai pentru 5-600 de lei decât să muncești petru 3000. Dacă le ceri să învețe o meserie se uită la tine cu silă. Asta-i realitatea.
Comparati astea doua si o sa vedeti de ce eu personal imi bag p___a in sistemul de educatie romanesc. Noi am vrut sa ii copiem pe francezi (si) la matematica, de aia avem inele, grupuri,morfisme, izomorfisme si alte teme de matematica pura la liceu(sa „multumim” si grupului „Nicholas Bourbaki” pentru notatiile abstracte), diferenta e ca noi n-avem nicio medalie Fields. https://www.carminis.ro/uploads/tinymce/files/documente/Manual-matematica-clasa-XII-M1.pdf
https://ocw.mit.edu/ans7870/resources/Strang/Edited/Calculus/Calculus.pdf
„O solutie este invatamantul dual, unde agentii economici asigura burse elevilor si practica si locuri de munca pe baza de contract.” „Boss” nu stiu ce experienta de viata ai dar eu la 29 de ani iti spun atat: Patronii sunt niste zgarcomani abjecti……ca sa vezi la mine la servici treaba…dupa ce seful meu s-a milogit de patron 7 luni ne-am luat o masina de masurat in coordonate cu 52 k euro. Acum ne-am mai tras un durimetru cu 14k dar patronul a taiat certificatele de conformitate la etaloanele de duritate ca iesea mai „eftin”…..si tu vii sa-mi spui ca aia vor da burse?..mai bine isi taie un c_i decat sa investeasca ei in personal…..eu abia acum fac un „curs” neoficial cu un tip de la alta firma pe un soft de masurare 3D dupa ce si eu m-am milogit ca ultimu’ om (am mai scris asta aici altadata, scuzati-ma ca ma repet)….am mai fost angajat pe pozitie similara la COMAU (parte a Stellantis si nici acolo nu s-au deranjat sa investeasca in formare). Tinerii vor fi in continuare atrasi spre sparanghel, badanterie, constructii, soferie „pa Jermaniea, Italiea” la asa patroni. La Oradea se face ditamai centru de pregatire duala ( https://www.cjbihor.ro/wp-content/uploads/2022/09/Campus-2.jpeg ) (https://www.ebihoreanul.ro/stiri/campusul-pentru-invatamant-dual-din-oradea-a-castigat-o-finantare-de-aproape-20-milioane-euro-cu-cel-mai-mare-punctaj-din-tara-foto-179583.html )…sa vedeti ce o sa iasa, ca n-au oameni pe care sa-i angajeze ca profesori..eu am primit oferta cu mentiunea ca „da’ n-o sa-ti convina salariul ca…stii tu….e miiiic”…..asa ca am zis pas, mai bine continui unde sunt si vad eu..si asa vreau sa schimb domeniul…eu sunt caz fericit ca pot dar altii n-au norocu’ asta. Va voi tine la curent cu centru’ lu’ peste, chiar sunt curios sa vad ce fain vor sta CNC-urile alea nou noute degeaba……degeaba iei scule noi daca n-ai bani de consumabile,alea mananca placute de aschiere, emulsie, portscule,asta daca chiar vrei sa faci ceva, daca nu stai si te uiti la ele ca la bibelouri. Asa fac si la departamentul ala unde si-au luat microscop de forta atomica cu 400k euro si nanoindenter….cica pentru studii si transfer tehnologic….studii si transfer tehnologic pentru cine, ca in Oradea ai doar fabrici de „agricultura ” electronica ( doar planteaza/ asambleaza componente pe placi) si fabrici care masineaza ceva componente de aluminiu/otel…n-ai fabrici importante gen pana mea….Airbus, Intel care sa si vina cu cash pentru contracte de cercetare. N-ai ecosistemul si asta e o mare problema.
„Boss” , cunosc oameni care sunt disperați că nu au forța de muncă și sunt dispuși să investească în învățământul dual.
Clasele de dual chiar există, se face contract și absolvenții sunt obligați apoi să lucreze la firmele care le au plătit bursele, cunosc cazuri concrete.
Că diferă experiența de la școală la școală, e altceva.
Inseamna ca mai exista speranta….nu pretind ca detin adevarul absolut,eu asta am vazut in orasul meu.Chiar ar trebui sa sa investeasca masiv in asa ceva, multe sanse am pierdut noi dpdv economic din cauza faptului ca n-avem scoli profesionale ca lumea.
Sa mai folosim si logica si ceva cunostinte :
„Limba și literatura română, 120.268 de elevi (77,8%) au încheiat examenul cu note mai mari sau egale cu 5 (cinci).
La Matematică,116.369 de elevi (75,4%) au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci).
Deci, la matematica, 24,6 % dintre elevi n-au obtinut nici macar nota 5, la aceste subiecte usoare.”
Ceea ce vezi este de fapt normal si realist.
Aplicand cunostinte simple de statistica( curba BELL si legata de ea principiul lui Paretto) singura concluzie este ca ce se vede este normal si real (si socant pentru unii).Alti comentatori au metionat cum in trecutul glorios si aurit se trecea din pix note nemeritate, si stim cu totii ca este adevarat, probabil unii din noi beneficiari.
Aplicarea curbei Bell la un fenomen cu un numar mare de evenimente ( cum ar fi combinatiile unice genetice si educative reprezentate de fiecare copil) arata daca s-au facut manarii/aranjamente. si din datele de mai sus pare realist.
Traind intr-o republica socialista probabil acesti ~25% ar trebui sa faca cursuri de calificare /scoli profesionale sau intr-o utopie 1 sau 2 ani cu niste profesori mult mai buni si consiliere psihologica.
Exista tendinta sa se tipe ca la noi e mai rau ca pretutindeni. Tineti minte ca AMERICANII ( da cu litere mari pentru sunt destui care ii adora ca pe zei) sa trecut initiativa ” NO KID LEFT BEHIND”= nici un copil lasat in urma. Acest program care suna frumos nu a reprezentat aplicarea unor uimitoare descoperiri stiintifice ci reducerea standardelor pedagogice pana cand toti copii au trecut.
Iar matale, domnul porumb esti total analfabet. O gramada de greseli gramaticale. Stai jos, nota 3!!
Așa cum a remarcat foarte bine @ktown, la aceste subiecte ușoare notarea trebuia să fie de la 9 in sus.
Acești 25 % care au luat sub 5 sunt doar vârful aisbergului, acești elevi au fost prea slab pregătiți și nu au putut lua nici măcar 5, examenul ascunde faptul că și copiii cu note între 5 și 8 sunt și ei slab pregătiți, cum s ar spune
” sunt chiori in țara orbilor”
Problema are cazue complexe. Recomand să citiți https://carturesti.ro/carte/sfarsitul-competentei-252045311
Văd că nimeni nu a pomenti de unul din factorii esențiali: finanțarea urmează elevul, ori, în acest caz, angajații sistemului sunt interesați să țină elevul în instituția de învățământ indiferent de rezultate. E una din cauzele majore de degradare a învățământului și în Occident. Elevul/studentul devine un client purtător de sumă (venită de la guvern, autorități locale, persoane private, entități diverse, etc….) ce se varsă instituției. Practic profesorul/cadrul universitar este interesat să-și menții locul de muncă, dependent de numărul de elevi/studenți furajați. În situația în care sporul natural e negativ, păstrarea elevului/studentului în sistem devine un obiectiv necesar supraviețuirii, pentru angajații sistemului.
De exemplu, nu de florile mărului sunt târguri de facultăți, licee, unde instituțiile respective din Occident vin în Ro și încearcă să atragă șeptel… Nu au cireadă, nu primesc finanțare și se închide crescătoria respectivă de elevi.
Sincer nu cred ca problema e la copii. Atata timp cat la olimpiadele internationale care tocmai s-au terminat, au luat primul loc in Europa, locul trei in lume la fizica si primul in Europa si locul patru in lume la matematica, e destul de vizibil ce pot face elevii romani daca au si profesori pe masura.
Intr-o poveste de acum cred ca mai bine de 10 ani,aveam o prietena, profesoara la geografie la un liceu bunicel, nu de top dar nici industrial. Corecta niste lucrari la clasa mare, a 11-a sau a 12-a. Stateam pe acolo, de plictiseala mai ma uitam si eu pe lucrarile corectate. Extrem de multi nu numai ca nu stiau sa lege doua cuvinte, dar nici nu prea stiau sa scrie. Greseli gramaticale peste greseli gramaticale. Greseli grosolane.
Erau lucrari corectate, ma uitam ca prostul la note,8,9 cate un 10. Am intrebat-o cum poate sa le dea note de trecere. Si mi-a spus-o in fata ca ce se intampla la limba romana nu e treaba ei. Era tanara, astia de pe profil erau deja in varsta si cu spatele asigurat. Fata pur si simplu nu se baga.
Si asta e totul, timpul trece, banii vin, numeni nu raspunde pt nimic, daca trebuie sa raspunda in fata parintilor, dau vina pe copii. In momentul in care se ajunge la bac sau la capacitate deja nu mai e treaba lor, nu se mai intalnesc cu ei decat eventual cand repeta examenele. Si nici atunci , pt ca in mare parte, sunt repartizati sa supravegheze pe la alte licee sau scoli.
Nu stiu daca mai tineti minte de acum 10-15 ani, cand a fost un val de absolveti care luau 2 si 3 la examenele pe post de profesor. Cam toti astia au prins loc intre timp si acum ne invata copii. La ce rezultate sa ne asteptam ?
Bravo bă, așa să scrii
” asta e totul, timpul trece, banii vin, numeni nu raspunde”
Uite cât e bugetul la educație, 10 miliarde de euro
Bugetul pentru învățământ prevăzut pentru anul 2023 este de 49.509 milioane de lei, respectiv 3,2% din PIB
https://www.edu.ro/comunicat_presa_112_2022_buget_2023
Noi suntem proști că tolerăm dezastrul din învățământ , nu copiii
Se intampla cand sunt doua taste alaturate ) Nu te gandi prea mult. Si cu siguranta nu suntem cu „ba”
As putea să scriu că a fost un lapsus calami, dar nu sunt sigur că a fost așa.
Oricum, rămâne lejeritatea cu care scrii despre banii din educație, trebuie lămurită și povestea asta, cât ne costă educația asta ” excepțională”
Nu scriu cu lejeritate despre banii din educatie, nici macar nu am atins subiectul.
Nu cred ca are nici cea mai mica legatura salariul pe care il iei cu abilitatea ta de a tine cursuri. A trecut ceva timp dar imi amintesc profesori prost platiti , imbracati saracacios dar absolut fenomenali la ceea ce faceau. Era o placere sa ii asculti. Si cred ca multi dintre noi au trait experienta asta.
Actualmente sistemul e plin de persoane care nu au ce cauta in invatamant, primesc salarii dar nimeni nu ii trage la raspundere pt rezultatele obtinute de elevii de care sunt responsabili. Asa ca raman in sistem si ciclul continua. Si va continua pt mult timp, nu se vede nici macar cea mai mica intentie de a schimba ceva. Povestea asta se tot agraveaza de mai bine de 20 de ani. Nu e ceva nou.
Ma uimeste ceea ce scrii
„Nu cred ca are nici cea mai mica legatura salariul pe care il iei cu abilitatea ta de a tine cursuri. A trecut ceva timp dar imi amintesc profesori prost platiti , imbracati saracacios dar absolut fenomenali la ceea ce faceau.”
Asa , ca o opinie din partea cuiva implicat in problema, iti spun timpurile s-au schimbat, un profesor bun ia bani frumosi din meditatii, trebuie sa te rogi de el ca sa-ti accepte pe cineva la meditatii.
„Actualmente sistemul e plin de persoane care nu au ce cauta in invatamant, primesc salarii dar nimeni nu ii trage la raspundere pt rezultatele obtinute de elevii de care sunt responsabili. Asa ca raman in sistem si ciclul continua. Si va continua pt mult timp, nu se vede nici macar cea mai mica intentie de a schimba ceva. Povestea asta se tot agraveaza de mai bine de 20 de ani. Nu e ceva nou.”
Va continua doar daca noi acceptam asta, ceea ce nu e obligatoriu.
„Asa , ca o opinie din partea cuiva implicat in problema, iti spun timpurile s-au schimbat, un profesor bun ia bani frumosi din meditatii, trebuie sa te rogi de el ca sa-ti accepte pe cineva la meditatii.”
In 20 de ani salariile au crescut substantial, dar in loc sa creasca si calitatea persoanelor la care ajung acest bani, aceasta e acum in cadere libera. Cu exceptiile de rigoare bineinteles. Peste tot sunt si profesori cu adevarat buni, dar din pacate mult prea putini.
Chiar nu inteleg de ce te uimeste realitatea situatiei in care a ajuns invatamantul romanesc. Te asteptai la altceva ? Asta chiar ar fi ceva ciudat.
Vrei schimbare, trebuie sa incepi de la institutiile de invatamant superior care pregatresc acesti absolventi, apoi creste salariile ca sa creezi concurenta pe posturi si sa filtrezi pe cei care nu se incadreaza. Totul urmat de un sistem clar de acordare a gradelor profesorale in functie de rezultate si nu de vechimea pe post.
Sanse zero sa se intample asta, dar poate sunt si eu prea pesimist.
yep, am povestit pe aici despre cineva din familie care luase pe atunci nota maxima pe judet la definitivat si nu a primit norma intreaga… Aia buni nu aveau de ce sa ramana in invatamant.
Merci de articol. N-am cuvinte.
Matematica e limbajul universal al tuturor stiintelor exacte si intrinsec al universului insasi.
Lasa ca exista invatamantul privat in general si Liceul Teoretic Internaţional de Informatică din Bucuresti ca sa bifeze si guvernantii poze si Romania educata (e mult sarcasm si durere in enuntul asta, desigur).
Imho una (sau poate singura solutie) ar fi Folkbildningsrörelsen (referinta explicata binisor aici: https://www.lesswrong.com/posts/tjxgbovwc5Ft7wrtc/popular-education-in-sweden-much-more-than-you-wanted-to-1 )
Prea multe întrebări! Hai sa dam testul parlamentarilor romani. Procentul celor care ar lua sub 5 cred ca ar fi înfiorător. Poate încercăm și în guvern?
Asa ca ce sa mai comentam, ce sa mai intrebam? Prim ministrul vi se pare vreun erudit? Scoala vieții
Eu la 40+ am ajuns sa rada nepoata mea de mine ca sunt fraier ca vreau sa fac un master (tehnic ce e drept și care m-ar ajuta în ceea ce fac acum) la care trebuie sa învăț. Ca ea face la fără frecventa și nici la examene nu se stresează. Taxa sa o plătească.
În mediul universitar mai sunt insule de profesionalism, dar rare
cum spune cineva mai sus mediul universitar e praf ,gulerele albe si specialii si-au dat mana peste tara….acolo e bataia pestelui.
mediul universitar insemana combinatia letala pentru tara a prostului si incultului cu diplomele recunoscute,asa au creat clasa conducatoare transpartinica.
asa au ajuns la butoane si au fugarit oamenii valorosi peste granite sau i-au indeprtat din functiile meritate.
#romaniaNEeducata
cand faraonul isi aduce camarila uselista si plagiatoare in spate la semnarea cu fast a unei scremeri lungi de opt ani care adanceste faliile intre urban si rural,intre bogati si nevoiasi,care distruge sansele in viata ale unor categorii intregi de tineri ,care imparte in norocosi si ghinionisti copii tarii atunci nu te poati astepta decat la ce e mai rau de acum inainte…ministresa cu capul plecat gata sa pupe mana ca o sluga loiala e imaginea perfecta din sistem.
e de datoria noastra a adultilor sa impiedicam aceste nenorociri dar parghiile au devenit inutile ,sistemul a transformat scena politica in anexe ale sale iar jocul democratic si electoral in ora de desenat si colorat buletine de vot a cetateniloe majori.
din generatia cu cheia la gat am devenit generatia cu stampila la gat….valoare sentimentala si atat.
Fara cuvinte pana la capat!!!!
Totul este adevarat si posibil la noi…
America e rahat la aceste posibilitati…
Ii depasim clar din ce in ce mai mult in prc peste 5-10 ani cum o fi..!!!
Vb unora… Viata e greu, nu toti poate!
Succcesuri depline…
Aveam un profesor de mate care avea o vorbă: „Românii sunt experți în două lucruri: fotbal și învățămînt”. Spunea asta un tip care avea și 15 ani de directorat al liceului unde învățam. De atunci m-am ghidat în viață după un principiu. Să am grijă să nu mă aflu vreodată în postura cismarului care a criticat tabloul lui Apelles.
Preocupare pentru subiectul educatiei pe naiba. Asta-i articol de psyops menit sa abata atentia de la subiectul pensiilor speciale pentru la care autorul prezentului articol a incasat-o serios.
N-as fi scris asta daca n-ar fi existat interventiile autorului pe discutii interventii prin care incearca sa paseze greul raspunderii pentru problemele invatamantului exclusiv pe umerii cadrelor didactice. Obslervati insistenta cu care pune pe tapet „dezastrul” titularizarii plus notele de la evaluare puse pe nevoia de a rsporta tezultate s cadrelor(?) pentru ce, pentru a jusrifica cereri de salarii? Amice subiectele si baremele de la EN se fac la minister, lovesti aiurea. Daca sunt diferente de notare mari este pentru ca baremele sunt f laxe si permit interpretari unde intervine subiectivismul persoanei care corecteaza..
Pe bune musiu Csudilo dai cu mucii in fasole la fiecare material pe care-l scrii dar ceri competenta si seriozitate de la altii. Scoate-ti naibii barna din ochi
cand tu faci 12 clase obligatoriu din pix fara nici o baza, elimini competivitatea care exista inainte, si vrei acu rezultate, ce aveau 8 clase obligatorii si restu cine poate, si poate atunci aveai competitie la liceu unde sa ai si rezultate, acu deabia ai competitie la facultate dar nici acolo ca ala cu bani e egal cu ala fara bani, invatamantul e o afacere acuma in care ala prost si cu bani e egalul aluia destept in materie de diplome la stat, la privat mai rar ca tre sa si cunosti si sa raspunzi pt ce faci, asta daca nu e firma lu taticu si isi permite pierderile
s-a ajuns la niste extreme, in Bucuresti si cateva orase mari se fac diferentieri la o sutime, aprox 40% din copii avand peste nota 9, pe cand in alte orase mai mici sunt 40% cu note sub 5.
Anul acesta la matematica a fost o singura problema de geometrie ce necesita exercitiu anterior si atentie, dar nu deosebit de complexa, practic asta a facut diferenta si alte cateva mici atentii.
Concluzia: comparativ cu examenele din anii 80-90 acum subiectele sunt foarte simple. Este intentionat sa poata treace si masa, dar ii expune la greseli puerile pe cei bine pregatiti.
Notele bune sunt datorita meditatiilor platite de parinti, ce se face la scoala este de maxim nota 8 – 8.5. Asa ca notele de 5-7 pentru in copil de la tara care a facut carte cu suplinitori nu trebuie sa ne mire.
Asta este realitatea si rezultatul muncii profesorilor care urlau dupa bani, parca un prost sau un lenes cu bani devine brusc mai destept sau mai harnic.
Spunea @Anla acum ceva timp ca e o clasa slaba e din cauza copiilor si parintilor, eu intreb acum de ce dupa ce parintii investesc 600-800 pe luna/materie copiii performeaza?
Raspusul e simplu, la clasa sunt 3 categorii de profesori
– nu stiu
– stiu dar nu vor decat pe bani la privat
– exceptii
PS. nu ma contraziceti ca sunt bine ancorat in tema, azi a fost ziua Z la afisarea rezultatelor pe licee, deci am trecut de emotii…
„Asta este realitatea si rezultatul muncii profesorilor care urlau dupa bani, parca un prost sau un lenes cu bani devine brusc mai destept sau mai harnic.”
Nu devine brusc mai harnic doar ca in timp vor fi atrasi si unii mai harnici si mai destepti care ii vor inlocui pe prosti si lenesi doar ca asta nu se poate intampla instantaneu. Pe langa asta orice sistem are procentul lui de prosti si lenesi de care nu scapa oricum. Ideea este ca acest procent sa fie mentinut cat mai jos iar ca sa faci asta trebuie sa stimulezi indivizi mai capabili sa se orienteze spre sistem. Iar asta n-o faci cu scrasnete, slogane si culpabilizare la gramada. Clasamentul cu 3 trepte pleaca de la cazuri particulare vazute corect dar generalizate in mod incorect pentru ignora unele caractetistici generale, culmea, ale categoriei profesionale hulite.
Clasamentul este din viata reala vazuta de beneficiarii muncii profesorilor.
Uite alt caz de saptamana asta sau chiar de azi. Personalul auxiliar, adica secretarele. Nu dai de niciuna pana la ora 10, atat la scoala cat si la liceu, iar de la ora 13 au rupt usa. E o debandada totala si cred ca nici prin cap nu le trece ca exista un program de munca cu 8h /zi.
Banii se dau pentru performanta, oamenii astia exceleaza doar in lene si lipsa de cunostinte. Am spus si o repet, cei muncitori si bine pregatiti sunt doar exceptii.
Spui ca daca sunt bani vor fi atrasi si oameni bun. In teorie da, in practica nici vorba, ba din contra se va adanci boala. Priveste ce s-a intamplat in primarii si alte institutii publice dupa majorarile de salarii. Cuibul de incompetenti incumetriti a crescut inzecit iar rezultatul final este ca omul de rand are servicii mai proaste. Este foarte posibil ca dupa majorare si % ala mic de competenti sa dispara pentru ca vor fi sicanati sa elibereze locul pentru un „fratior”.
Ne sutor ultra crepidam !
De aia l am citat pe profesorul Vlaston, că sa evit citatul de mai sus.
In rest, libertatea de exprimare încă nu a fost interzisă
Ai vrea tu ca ceea ce faci sa fie un simplu exercitiu fe opinie. Prin toate, dar prin absolut toate materialele pe care le-ai scris aici, de o calitate foarte slaba dar asta este o alta discutie, nu faci decat sa manipulezi.Mizeria pe care ai scris-o acum denota rea vointa, slaba documentare, atitudine tendentioasa, concluzii gresite plecate de la analize trunchiate. Ai luat pe nemestecate niste articole si procente publicate de presa noastra care numai impartiala nu s-a dovedit a fi, nu ai incercat sa treci dincolo de ele, sa intelegi fenomenul. Oricum nu te interesa adevarul ci doar linia pe care ti-ai trasat-o si din care nu lasi pe nimeni sa te scoata oricate mizerii ai debita pentru asta.
Si cu asta va spun la revedere RM, succes pe mai departe. Cum spunea Nicolae sau Marius cand nu ne place ceva suntem liberi sa cautam in alta parte ceea ce vrem sa gasim. Ati umplut o parte din spatiul siteului cu niste chestii extrem de dubioase, ma rog este politica voastra, eu nu ma mai regasesc aici. Asta este ultima mea postare aici.
Ești prea susceptibil. O fi și canicula de vină?
Eu personal sper să te răzgândești, dar probabil ca sunt o entitate insignifianta.
Sincer, sper sa rămâi!
E coane, ne lasi pe dracu… Hai inapoi, intoarce camionul din trei si sa vorbim.
Sti ca nu-s de acord o iota cu seria, cu parerile dar cum dam noi un exemplu de democratie decat avand si opinii diferite? Unele chiar iritant de diferite.
Conul George, gazda noastra, publica si opinii contrare dar asta-i esenta pana la urma, sa inceapa dezbaterea, contrele si argumente. Stiu, am citit ce ai spus si data trecuta si sunt de acord cu tine dar nu cred ca trebuie sa avem doar o linie si atat.
Si eu mi-a calcat pe cuvant, desi din incapatanare trebuia sa-l tin. Am spus ca nu-i mai aporb comentariile, insa am facut-o cand nu era alt admin prin zona tocmai sa existe aceste discutii, contre si argumentari ca pana acum nimeni nu s-a amenintat ca baga brisca unu in altu.
Ai contributie, ai idei bine conturate, ai expertiza… fix matale pleci.
BTW
Bazu Cantacuzino era un aviator remarcabil dar avea apucaturi ciudate, dorea sa aiba recunoasterea inamicilor doborati. Odata a aterizat langa un avion american pe care-l doborase si i-a luat pilotului american mort casca de zbor pentru a nu i se pune la indoiala victoria aeriana.
„In 1945, aflat pe frontul din Cehoslovacia, Bâzu va obține ultima sa victorie aeriana, doborând un FW-190 german fiind și el lovit la rândul său și obligat să aterizeze în spatele linilor românești.”
Atunci l-a avut pe constinta pe adjutantul Traian Darjan , pe care l-a abandonat in timpul luptei pentru a vedea unde era FW-190 avariat . Darjan era coechipierul lui Bazu si a murit din cauza apucaturilor lui Bazu
https://ro.wikipedia.org/wiki/Traian_D%C3%A2rjan
„Victoria lui Bâzu asupra avionului Focke Wulf a rămas neconfirmată, fiind totodată a 69-a victorie, și ultima, a lui Bâzu”
Episoadele sunt relatate in exceptionala carte
Inimi cat sa cuprinda cerul patriei, Cornel Marandiuc
Un ilustru necunoscut zicea odată că ”La început omul a servit Cauza, dar mai apoi a pus Cauza să-l servească pe el”. Inversarea asta de situație cam definește degradarea instituțiilor de orice fel, pentru că oamenii ajung să nu mai servească instituțiile, ci își subordoneză instituțiile, punându-le să-i servească pe ei.
Probleme sunt la toate nivelurile de învățământ, sub tot felul de forme. O problemă care pe mine m-a deranjat, atât cât am fost student, cât și acum, este programa școlară absolut tâmpită. M-am uitat acum câțiva ani peste cursul de electronică al unui student de la Calculatoare, și sunt aceleași imbecilități teoretice despre ”modelul ideal al diodei”, sau ”modelul ideal al tranzistorului” și de fapt studenții de specialitate NU ȘTIU efectiv ce-i aia o diodă REALĂ sau un tranzistor REAL, și cum funcționează. Puteți să-i spuneți ”analfabetism funcțional”, dar mie nu-mi place termenul, eu nu cred că jignind copii folosește la ceva, nu ei sunt de vină că programa după care învață e scrisă de niște IMBECILI iresponsabili care trăiesc într-o bulă a lor ruptă de realitate și de economie/industrie.
La un alt nivel mai înalt, eu unul am dat peste calcule matematice și experimente manipulate într-un mod stupefiant, chiar în manualele de fizică. Am totul documentat, meticulos și nemilos. E destul de înfricoșător, este terifiant, și la acest moment nici șahistul din mine nu poate calcula sau aniticpa reacția locuitorilor acestei lumi preaminunate, când vor afla că au fost păcăliți, dar nu mult, doar câteva sute de anișori. Ups!
Eu asta cred, că o programă mai aproape de realitate ar putea îndrepta învățământul, ca școala să fie de folos elevilor, și să nu ajungă o justificare pentru existența/salariul profesorilor.
Consider că educația e piatra de temelie a unei societăți, numai că informațiile pe care le oferă actualmente școala sunt, părerea mea, de un nivel MEDIOCRU, iar pe unele dintre ele le-aș încadra la categoria DIVERSIUNE.
Interesant de menționat trendul care este Inteligența Artificială, gen Chat GPT. Acum nu îți mai faci temele, pui AI să-ți scrie compunerea. Elon Musk, supărat că a rămas pe dinafara Chat GPT, a pus bazele unui nou robot denumit xAI, care chipurile ar trebui să ajute la înțelegerea realității și să rezolve probleme fundamentale de fizică: gravitația, materia întundecată https://www.fastcompany.com/90924249/elon-musk-xai-aliens
30 de ani. terminat liceul acum 11 ani. ajuns la liceu de mate info cu 10 la matematica si 5 la romana, terminat liceul cu 9 romana si 5 nemeritat matematica. semestrial treceam la diverse materii de la media 5 la 10. toti profesorii pe care i am avut erau excelent pregatiti, unii prea pregatiti pentru nevoile noastre. copiii din ziua de azi sunt niste maimute agresive si fara pic de educatie. eu eram catalogat ca fiind un copil problema dar niciodata nu am fost obraznic sau nesimtit cu u. profesor. am respectat mereu profesia si pregatirea chit ca eram mai tot timpul discriminat din cauza temperamentului si a faptului ca majoritatea erau psd isti si ii mai intepam. elevii de 10 de la mine din clasa erau halucinant de imbe.cili si incultu. nu stiua unde se duce soarele noaptea sau cand au disparut dinozaurii, macar asa cu aproximatie. in rest ce sa zic, societatea are pretentia ca profesorii sa faca si educatia de acasa a copiilor, sa i invete cum sa se spele sau sa se dea cu sania. cam multe pretentii de la cineva care castiga mult mai putin ca un zugrav
Aoleu, ce tema masiva…. Poate ne-ar prinde bine si o schimbare de optica.
Spre exemplu noi nu am hotarat (noi romanii, dar si alte societati) ce anume vrem de la educatie? Ce asteptam ? Pt ca sunt niste nuante. Spre exemplu, noi nu am decis daca dorim ca scoala sa invete pe copii valori. Multi vor spune „normal ca vrem sa invete valori” doar ca asta e o bula. Sunt surprinzatori de multi oameni care nu au incredere in nici o institutie, si care ar reactiona foarte violent daca scoala ar incerca sa ii invete pe copii ce e bine si ce e rau (asta inseamna valori). Din diferite motive… De asemenea, daca raspunsul majoritatii este „da”, ce te faci cu acel procent (20-30 la suta) care nu e de acord cu predarea de valori? Cum le predai lor? Faci scoli speciale? Cum pot restul de 70-80 sa se puna in acord asupra valorilor? Poti incerca sa diluezi aceste valori pentru a multumi un procent cat mai mare de oameni, dar atunci practic nu le mai predai. Faci doar notiuni practice.
Si daca vrei doar notiuni practice, cum le poti adapta la o lume care se schimba atat de repede? Nu cumva matematica de mai sus e suficienta pt un numar mare de oameni? Cati oameni de pe strada au rezolvat de la liceu incoace o ecuatie diferentiala? Putem spune ca a-i invata asta e folositor? Literatura trebuie invatata ca teorie literara cand principala ei utilizare in viata de zi cu zi e entertainment?
Daca vrei sa le predai tehnologie copiilor, cat de departe poti ajunge pana cand tehnologia respetiva e practic un black box, imposibil de inteles fara ani de studiu intens (a se vedea un microcip modern). Sau nu trebuie sa intrii in detalii si le poti preda chestii doar pe principiul teoriei constructorilor?
De ce departajam teoreticienii de practicieni prin examene? De ce nu as vrea un sudor care sa aibe IQ-ul de 110 puncte? Dar ce ma fac cu cei care sunt pur si simplu prea nedotati ca sa se adapteze lumii moderne? Era o treaba cu armata SUA si cu faptul ca au limitari de IQ. Sub un anumit IQ, ei nu au sufienta incredere in tine nici cat sa te lase sa maturi…. si sunt o groaza sub acel IQ.
Poate ca ceea ce ne dorim, de fapt, de la scoala, e sa scoata oameni care sa nu fie neplacuti. Care sa aibe uneltele mintale necesare pt a-si gasi singuri nisa, sa fie productivi, cat de cat fericiti, sa nu ne faca praf viata. Dar atunci trebuie focus pe chestii cu totul altele decat cele traditionale: inteligenta emotionala, introspectie, adaptare cognitiva… cam ce faci la terapeut. Noi nu avem nici in clin nici in maneca treaba cu asta….
Relatia parintilor cu scoala trebuie si ea regandita. Multi parinti au impresia ca vreme de cateva ore pe zi, scoala trebuie sa le creasca copilul. Nu merge asa, dezvoltarea copilului e 90 la suta parinti, si abandonul lor duce la cabinete de psihoterapie pline si o societate bolnava. Copii sunt umbra parintilor, tot ce suprima ei copii exprima. Asa e natura.
Si ar mai fi de zis…. Spre exemplu, se zice ca iti trebuie un sat ca sa cresti un copil. Familia nucleara nu prea a fost principalul mod de organizare istoric vorbind si poate pur si simplu nu suntem evoluati sa traim asa, in familii izolate. Simtul de apartenenta e crucial pt dezvoltarea umana. Copii tot de la parinti il invata si p-asta.
O tema care ne lasa un gust amar noua celor care am lucrat un nr. de ani in invatamant. Nu vreau sa-mi amintesc decat reusitele profesionale din acei ani, dar daca vreti o parere cat de cat avizata v-as sugera sa faceti un exercitiu de imaginatie in care profesorii sunt angajati pe durata determinata, cu criterii de performanta clare si fara sabia desfintarii catedrei prin scaderea numarului de elevi. Nu vreau sa dezvolt mai mult dar acest sistem se aplica in tari cu care tindem sa ne comparam. Iar ca distractie sa incercati subiectele de bacalaureat la disciplinele istorie si geografie nu numai de anul acesta ci asa in ultimii 4 ani cel putin! Iti vine sa…. completati dvs!
Lucrurile sunt grave , coruptia si dorinta de putere fac din politicianul roman sa fie total dezinteresat de situatia tarii. Nu pot intelege dc cineva ar distruge un loc al soldatilor ro find un reprezentant al statului, nu pot intelege de ce daca ai nascut un copil in Ro sa poti beneficia de ajutor de crestere,concediu maternal trebuie sa umbli dupa acte ditamai dosarul ,nu inteleg dc caminele de batrani, asistenta sociala se acopera gravelel greseli ,dc ?? Dc nu poti trai din salariu ,dc pentru 2 crime un criminal primeste 22 ani ,vorbim de 2 vieti , cat valoreaza o viata ptr un judecator 12 ani ?Dc statul e cel mai bun angajator , dc emigreaza afara tot mai multi ro, dc nu se face o reforma a tari si asistemelor nationale , dc mandria nationala poate fi vanduta?? coruptia si propia ineficienta a statului ro ne face sa fim unde suntem, coada Europei. Nu e de mirare ca la titularizare unii asa zisi profe iau 2,3 si sunt in sistem.Marile partide nu sunt interesate ,AUR e o gargara ieftina ,restul nu ar face reforme ca ar dor sa fie abonati ai banilor publici si fiecare dintre sefi sa aiba neamurile la loc cald.Tema asta a invatamantului e oglind noastra statala si vedem ca coruptia e tot mai mare ,statul are nevoie de banii mai multi ptr a reusi sa tia pasul cu platile , si impovareaza propii cetateni cu taxe tot mai mari. Si in Arda si in jud sunt licee cu o f slaba reusita de promovalitate , unele lic nu au luat bacul nici macar un singur elev , adevarul e ca e tot mai dificil sa ai performanta cand ne-am emancipat si libertatea asta e pe dos ,cand profii au relati cu elevi , e greu.
https://www.g4media.ro/profesorul-marian-popescu-am-decis-sa-nu-mai-sustin-cursuri-la-facultatea-de-jurnalism-si-stiintele-comunicarii-a-universitatii-din-bucuresti-in-semn-de-protest-fata-de-angajarea-fostului-sef-de-res.html
toată viața acestei țări e penetrată de epoleți și speciali.
singuri în calea lupilor,nimeni din clasa politică actuală nu poate opri tăvălugul …vor veni vremuri interne interesante în românica.
Va mirati de pomana, invatamantul = bugetarime ==> munca putina, libere gramada, punctualitate la program aleatorie, criterii de performata = 0, promovari transparente = 0, gasti bazate pe cumetrii si afinitati…. Nu difera cu absolut nimic fata de un alt angajat bugetar. Deci de unde pana unde vreti performanta?
Caz concret: pentru a prinde un liceu bun = 2 ani de meditatii ~ 8000 euro (familia a investit contravaloarea a 4 vacante in viitorul copilului). Ce parinte nu si-a rupt de la gura si s-a bazat pe ce a facut la clasa acum cauta liceele tehnologice prin oras.
Prietene, eu îmi amintesc că ești inginer priceput.
Cum plm ai dat tu 8000 de euroi pe meditații 2 ani, când subiectele la matematica le poți face tu însuți și le poți preda copilului mai bine decât orice profesor?
Că eu așa am făcut, mă saturasem sa fiu refuzat de profesori și m am implicat.
simplu. La romana sunt pe langa iar la mate poate ca unele le mai dibui, problema este ca trebuie sa le faci cu metodele lor specifice. De ex ei nu stiu trigonometrie si o problema de geometrie trebuia sa o faci prin centre de greutate.
A doua belea e scoala vrejului, ca invata de la pranz, seara timpul era destul de limitat si mai avea si teme, iar dimineata noi eram la munca. Asta sa fie paguba mea.
Nu cred că aveți idee ce se întâmplă în realitate, serios… Am făcut liceu de mate-fiz, dar am rămas tablou când am văzut cam ce se predă și se cere puradeilor, în prezent… Logica mea nus-a pupat de loc cu logica sistemului actual. Am zis la primul puradel că o fi vremuri moderne, la alt doilea m-am lămurit definitiv și la al treilea m-am limitat doar la damage control. E…. nu știu cum să spun, greu de înțeles pentru cineva care a făcut școala în alte vremuri.
În speță e vorba de coerență, ori tu ca și „fost” ai tendința de a aborda problema de o manieră care încurcă copilul, pentru că auzi comedie, puradeilor li se cere să rezolve treburile într-un ANUME FEL, de cele mai multe ori. Adică dacă tu-l înveți pe puradel să rezolve eficient lucrurile, după un sistem care ți se pare logic și coerent, centrat pe rezultate și pe dezvoltarea minții, puștiul și-o ia în mână urgent, când ajunge să se confrunte cu cererile sistemului pe la examene, bla-bla… Și asta nu e numai la Mate, ci li la altele.
Caz concret, la altceva decât matematica. Fie-mea cea mai mică: C1 la Engleză la finalul clasei a VII-a. Am mers cu ea în aceeași vară în vest și dacă o parașutai oriunde se descurca mai mult decât perfect. Am dat și de o profă de engleză de pe acolo și m-a luat gagica la întrebări, ce, cum, de unde și de unde, că ea nu are elevi din ăștia. La Olimpiada de Engleză dintr-a 7-a însă nu a trecut de faza de oraș, pentru că ce se puncta nu știu ce legătură avea cu realitatea concretă. Tot concret și acum ălea/ăia care au trecut mai departe la olimpiadă la faze pe județ, dintr-a 7-a, au certificări inferioare fie-mii și la ora asta și dau din gură la modul concret mai slab ca ea, iar fluența în vorbire e mai slăbuță.
O fi bine, o fi rău, nu știu, dar io le-am zis din start la toți 3 că în orice moment îi amenință parașutarea în context și mă interesează să se descurce în contextul respectiv. Le-am zis că nu mă interesează ce vrea școala de la ei decât în măsura în care e necesar să treacă de hopuri sau să-și câștige un loc într-o anume instituție de învățământ, că fără asta nu se poate.
Concluzia: școala nu prea e cuplată cu realitatea. Dacă tu ca parinte intervii să îi explici ce trebuie să facă la școală, dai rasol, pentru că pornești de la alte principii (mult maia daptate vieții concrete). Mai bine îi lași pe ăștia din sistem să-și facă numărul, că alttfel nu se poate…. Dacă puștiul nu se pliază pe ei în măsura în care pliatul devine o condiție sine qua non, ca să treacă de diversele hopuri, și-o ia în mână pe barba părintelui. E mai înțelept să procedezi dual, pedalând pe partea practică și să dai în același timp Cezarului ce e al Cezarului. Părerea mea…
La olimpiada de engleza am pățit o mai demult, era baremul greșit, cu tot cu contestație a rămas ca ei.
Dacă nu face copilul meditație cu profesorul de la școală, riscă să aibă note mai mici.
Unii părinți își trimit copilul la meditație cu profesorul de la școală că o taxă de protecție, apoi trimit copilul la alt meditator că să înțeleagă ceva, eu am reușit până acum să evit situația
Ei, nu am avut probleme de astea cu nici unul și au fost 3. Am avut însă un alt gen de problemă, a fost mai greu să facă meditații cu profi/profe din alte unități de învățământ, pe motiv că respectivii se temeau să nu fie reclamați prin metode subtile și să afle că-i întreabă unii ce mai fac, sau să aibă alte probleme, ceva de genul: „ce te bagi bă, pe elevii noștrii cu meditații, că aici noi tre’ să facem și dregem (adică să exploatăm piața)?!” Mai există deci și varianta că e mai comod și mai eficient să-ți meditezi elevi din propria ta unitate de învățământ, pentru că de performanțele lor depinde într-un fel cariera ta. Dacă meditezi pe unul de la altă unitate, se duce ăla la concursui/olimpiade etc. și le face viața mai ușoară și mai profitabilă colegilor tăi de acolo … Adică, există și explicații mai simple și mai probabile, decât „taxa de protecție”. O fi și asta, nu zic, dar cred că e și mult folclor. Părerea mea…
scuze, dar ti ai cam scapat copilul din mana !!! pe bune! al meu junior a facut pregatire un an(in a 8a) la mate,doua ore pe saptamana si un semestru(tot doua ore) la romana.si a intrat la colegiul militar dimitrie cantemir cu 10 la mate,8 la romana.sa fim seriosi, o sa ajungeti sa meditati copiii din clasa a5a !!! 8000 euro?? ptr capacitate ? inseamna ca ptr bac ai inceput sa il meditezi din a9a si o sa iti vinzi casa . eu cred ca „ne place” si sa ne laudam un pic.(presupun ca si vacantele ti le faci prin bali sau bora bora la 2000E bucata.
Depinde ce dorește juniorul. Dacă vrea să intre la Sf Sava mate info bilingv engleză, ultima medie a fost anul acesta 9.95
Wow!! Dupa fitza jean monnet de acum niste ani, acum e sf sava. Daca il duce capul pe copil, e motivat si stie ce vrea intra cu meditatie minima. Daca nu poti sa il meditezi cu profesori de la sf sava, tehnologicul il mananca.
Ei hai….. 8000 de coco în 2 ani revin, cu 10 luni/meditații pe an, la 20 de luni, adică 400 de coco/lună, adică 100 coco/săptămână în medie pentru pregătiri. Îmi vine greu să cred că ședința de pregătire e 50 de coco. Ce naiba, am avut și io 3 puradei trecuți prin fază, iar ultimul tocmai a luat cu succes unde a vrut, chiar anul ăsta.
Doară nu e vorba de profi universitari să pregătească un puradel de clasa a VIII-a, să fim serioși…. Adică dacă tot punem de la noi în plus, măcar așa, să o facem delicat, nu cu buldozerul.
poate ca nu esti din Bucale.
au fost fix 22 luni, beleaua e ca la una a facut fizic si la o distanta considerabila Si cum scoala era dupa amiaza, trebuia sa ajunga si sa vina rapid pana in pranz ca sa poata ajunge si la ore, asa ca mai plateam si uberul cam 50 ron/ cursa . Una a fost 30 alta 40 coco. Deci 360 coco/ luna cu transport.
Nu ma vait si nu regret o secunda, dar sa nu-i mai vad pe ipocritii aia cum cer bani in plus pentru ce fac in clasa.
Si acum a fost lux, peste 2 ani se vor suprapune puradeii si deja ma gandesc cu groaza.
PS. nu am pus British si certificari pentru bilingv.
Ce prețuri aveți!
La 40 de coco măcar făcea copilul singur meditații?
Și mai e ceva…. Nu merită 2 ani și nici nu e cazul, părerea mea… merită în schimb prin clasa a VI-a să stai cu joarda un pic (la figurat…), că atuncea se pierde teren, când intră puradelul în visare. După care doar dacă e musai, printr-a 7-a se pot face ședințe la 2 sau la 3-4 săptămâni și doar acolo unde trebuie să te asiguri că nu e în urmă pe pistă, dar asta doar până te asiguri că e pe direcție. După aia o să știe că-l iei la măsurat din toamna de începere a clasei a VIII-a și cel mai probabil nu o să riște puștiul să nu se execute.
Mă rog, scuze de off-topic, mă opresc aici, că topicul nu are ca subiect meditațiile….
Uber 50 ron / cursa?? Traversa tot orasul? De la gara de nord pana la bagdazar arseni(si cam traversezi 2/3 din oras) mi a luat 35 max 40 ron(la ore de varf). Deja le umfli rau. Si asta ptr un meditator de gimnaziu?? Imi e mila de tine cand o da bac ul!!
Ei, așa cu transport cu tot mai veniți de acasă….Dar, cred că în spate se mai ascunde și deficitul de cunoaștere apărut în timpul onlineului din pandemie, că simt eu ceva… Și simt pentru că știu cum am manageriat eu situația, în același context. BTW, lecție pentru următorul e că onlineul poate fi folosit cu cap, când știi despre ce e vorba. E. g. în timp ce alții/altele se crăcănau pe drum și prin airbnb-uri pentru pregătire de intrat la …. nu contează unde (e vorba de facultate pentru mijlocia), am lăsat-o să caute around și a găsit pe online un tip dintr-un colț opus de țară care a pregătit-o online super meseriaș și incomparabil mai ieftin ca preț și timp, cu rezultatele scontate, evident. Doar spre sfârșit a avut ceva ședințe fizic (alea oricum trebuieau, ca să se acomodeze cu examenul).
La aia mică, apropo de limbile străine, când am văzut că scârțâie nu am mai stat cu filozofia, că eram învățat cum e să cheltuiești de o mașină și să te enervezi că ai cheltuit fără folos… Stați liniștit, că și io am pățit-o prima dată, cu banii atârnați de gard, până am prins cum e mișcarea. La a treia, de exemplu, când am văzut că scârțâie engleza și germana, am dat-o în paralel la alte 2 profe de engleză și germană până a văzut că se înțelege cu ele și apoi le-am zis pa-pa primelor 2. La germană a sărit din 1 în a doua în paralel și după aia din a doua în a 3-a tot în paralel, în decurs de vreo jumătate de an (cu a doua a recuperat însă și a consolidat ceea ce apucase totuși să învețe cât de cât, de la prima).
Ideea e că piața de meditații e acum origanizată de așa manieră, că pot fi gestionate inteligent ofertele, dacă ai ceva experiență câștigată, astfel încât să scoți treaba la sume rezonabile. La primul copil, vrei nu vrei te arzi, așa că nu sunteți singurul. Priviți mai optimist treaba cu al doilea și puneți-vă mintea la contribuție. O să vedeți că o să vă iasă pasiențele rezonabil.
Exista un site, „sorinborodi” se numeste unde gasesti subiectele la examenele de admitere/capacitate/treapta1 sau bacalaureat de prin 1895 incoace. Am aratat unor pustani subiectele la treapta 1 din 1982 si bac 1986. Ei proaspat trecuti prin capacitate sau bac 2023. Prima replica a fost :nu erau subiecte grila? Aoleu!!(ala de a9a). A doua : ce doreau aia sa faca din voi?? (amandoi)
Eu am o nepoata din Birlad care a luat BAC-ul cu nota peste 9.80, deja are plecarea si cazarea asigurata in Olanda, ca deh …
La mate, nu i-a dat 10 ca nu a rezolvat un subiect ca in glila … WTF ??
In loc sa puncteze in plus, ca a gasit o alta cale de rezolvare, astia i-au scazut punctele…
Asa se incurajeaza gindirea la noi in scoli … Bleah.
Dupa cum ziceau ante-vorbitorii de mai sus, daca la titularizare un profesor nu e in stare sa ia 7, ce sa te mai miri de copii care nici macar nu se prezinta la BAC, oare la ce-i mai ajuta ?
Sofer de tir ? Trebuie sa ai BAC ? Nu cred … daca stii sa citesti, sa scrii si sa socotesti.
Sint o gramada de meserii care nu necesita BAC, ci indeminare si ceva inteligenta, sa poti gindi o alternativa, ceva.
Deci dupa cum se arata vremurile, invatamintul romanesc e pe duca. Sint scoli si parinti care vor sa faca treaba, si copii sint indrumati/stimulati sa invete si sa aiba note bune. Cineva trebuie sa conduca si tara asta … macar ca ajungi in servicii, ca acolo nu se ajunge totusi oricine, fara BAC si eventual facultate.
Restul ? La coada vacii, la gradina, la cimp, la cules, la ingrijit batrini, etc …
Cum la noi se incurajeaza ne-munca, prin asistati sociali – de ce ne miram ca multi copii nu vor sa invete carte ? Pai nu e mai usor sa nu faci nimic si sa bei banii de ajutor social, ca esti somer ?? E mai usor sa furi ceva sau sa dai in cap, decit sa te duci zilnic vara-iarna la serviciu, sa stai 8 ore acolo, sa faci 2-3 ore pe drum spre/dinspre serviciu, etc.
Solutia este o reforma profunda in invatamint, nu trebuie sa iasa toti ingineri/doctori/arhitecti/etc. Ne mai trebuie si muncitori.
Multi copii nu inteleg scopul scolii, scoala ar trebui sa te formeze sa inveti, nu sa reciti ca papagalul sau sa retii formule complicate, trebuie sa stii unde sa cauti ce info ai nevoie si sa folosesti informatia ca sa produci ceva.
Eu am prins si treapta 1 si 2, si BAC, si admitere facultate, nu s-a tinut cont de nota din scoala. Nici nu era cu repartizari pe liste … sa completezi 100 licee, poate-poate intri la unul. Dadeai la un liceu, luai, bine, nu luai, urma repartizarea pe locurile de la liceele mai slabe, unde nu se ocupau locurile.Trebuia sa te evaluezi personal, inainte sa dai la un liceu, sa stii ca daca esti de 8, poti sa te duci la un liceu mai slab dar sa ajngi la clase de mate-fizica, sau sa te duci la un liceu super, si sa risti sa nu intri nici macar la clasele de mecanica. Parerea mea este ca peste 90% din copii care au avut note mari la BAC au facut meditatii, cel putin la 1 materie. Auto-evaluarea nu prea poate fi obiectiva, intotdeauna poti sa-ti gasesti singur scuze …
Asa, un meditator bun te va evalua la forma reala in care te prezinti, fara inflorituri, si se va axa pe chestiile care iti par neclare sau nu le-ai inteles, sa ti le prezinte sub alta forma.
Nu toti parintii isi permit sa dea bani pe meditatii, mai ales daca vad ca copilul nici nu vrea/e dornic sa invete.
Scoala romaneasca se zbate de 20+ ani in mediocritate, dezinteres, interese de partid, lack of vision, ne-predictibilitate, schimbari facute in cursul anului scolar privind examenele/admiteri, etc.
Sper pentru generatiile viitoare, daca se vrea raminerea lor in tara, sa se modifice fundamental sistemul de invatamint si profesorii sa fie platiti decent, sa nu trebuiasca sa alerge sa dea meditatii ca sa poata trai normal. E un cerc vicios … nu sint platit, nu-si fac treaba la clasa dar o fac la meditatii, intretin sistemul corupt si putred.
In seara cind s-au ales subiectele la BAC, normal ca cine trebuia le-a primit de cu seara, nu de dimineata … Ce informatii s-au scurs dimineata, au fost de la niste prosti .. care au aflat si ei de dimineata subiectele …si hai sa mai ingrasam porcu’ in ajun…
Deci despre ce vorbim ?
Sa asteptam o reforma in invatamint, si apoi putem vorbi. Pina atunci, Romania educata emigreaza.