A dispersa pentru a supravietui…

Ne mai aducem aminte cum Saab isi promova Gripenul explicand ca aeronava sa este din start proiectata sa fie operata, in caz de nevoie si pentru o anumita perioada de timp, de pe pise de decolare improvizate: autostrazi, sosele, aeroporturi civile. Ei bine, suedezii aveau dreptate doar ca acest tip de activitati nu erau ceva specific Gripen si aviatiei suedeze ci dimpotriva aceste exercitii si capacitati operationale erau chiar banale in timpul Razboiul Rece prin intregul NATO.

Dar este adevarat ca unele modele de avioane se preteaza mai bine dispersiei, altele se preteaza mai putin bine si aici nu discutam numai despre despre aterizare-decolare de pe o sosea ci despre posibilitatea ca respectivul aparat sa poata fi operational un timp cat mai lung folosind o echipa foarte mica de mecanici la sol, fara sa aiba nevoie de hangar.

Si exista chiar un termen specific pentru asta: dispersia unitatii.

Acest concept nu este nici macar specific Razboiul Rece ci era foarte bine inteles cu mult timp inainte in marinele militare, care cunosteau faptul ca o flota prinsa de inamic la ancora este foarte vulnerabila, iar pe de alta parte, infrastructura portuara trebuie foarte bine protejata dar si duplicata (cat mai multe baze), pentru ca navele sa poata folosi in caz de nevoie si alte porturi.

In cazul aviatiei militare acest concept al evitarii primei lovituri inamice este chiar mai important pentru o salva de bombe/rachete iti poate distruge nu numai un numar mare de aeronave dar iti blocheaza cu totul intreaga baza aeriana, iti distruge pista/pistele, depozitele de carburanti, de munitie si piese de schimb, iti omoara personalul navigant ca si pe cel de intretinere de la sol. Si de unde faci rost de inlocuitori?

Pe de o parte ai nevoie de o aparare anti-aeriana si anti-racheta remarcabila, pe de alta parte te pregatesti de ce-i mai rau si esti gata oricand sa iti relochezi oamenii si materialele, cel mai bine sa iti dispersezi bunurile pe mai multe baze aeriene, chiar si improvizate.

Si culmea este ca nu avioanele au nevoie de pregatiri deosebite, unui avion ii trebui doar o bucata de asfalt suficient de lunga si rezistenta, necazul vine de la intreaga infrastructura de sustinere la sol a aparatelor, care trebuie la randul ei impartita si relocata catre mai multe mini-baze provizorii.

Ca sa ne facem o idee despre pericolul reprezentat de o prima lovitura inamica asupra infrastructurii aeriene a unei tari, sa luam exemplul Romaniei: cate baze aeriene militare are Romania: trei bucati, la care s-ar putea adauga si Baza Aeriana de la Bacau dar cu restrictii, in rest avem aeroporturi civile si ceva autostrazi.

Dar avem noi capacitatea sa ne imprastiem aeronavele de lupta in grupuri de cate 4 avioane, sa spunem, prin tara si sa le asiguram cele necesare operarii macar pentru 24-48 de ore? Avem cisterne, camioane cu piese de schimb, ateliere mobile, camioane cu munitie, avem astfel de planuri bine puse la punct?

Sincer nu stiu si nu m-ar mira sa nu avem asa ceva, dar aici Romania nu ar fi ciudata NATO ci dimpotriva am fi in ton cu restul aliatilor nostri.

Comandatul RAF, Sir Michael Wigston,  a comentat ca vremea culcarii pe o ureche a trecut si ca daca rusii ar disloca in Kalinigrad anumite tipuri de rachete, Marea Britanie ar fi in raza lor de actiune si ca RAF ar trebui sa reinceapa exercitiile de dispersie a aeronavelor si a personalului, exercitii obisnuite in urma cu 30 de ani.

Evident ca britanicii au un avantaj pentru o astfel de tactica: F 35B, aeronava STOVL care poate decola foarte repede, avand nevoie de o pisa scurta, si poate ateriza vertical, in orice parcare. Necazul britanicilor vine insa de la Eurofighter Typhoon, avion greu si complex dpdv al aterizarii si decolarii. Cu un EF nu te poti juca la fel ca cu un F 35B, dar una peste alta comanda RAF este hotarata sa reinceapa astfel de exercitii, sa pregateasca personalul pentru relocare rapida iar ca si posibilele locatii avute in vedere avem: aeroporturi civile, segmente de autostrazi etc.

Francezii au si ei fix aceeasi opinie si isi fac calculul chiar sa-si trimita aviatia de lupta in afara granitelor daca este nevoie si sa poata folosi infrastructura tarilor aliate. Francezii sunt sinceri si arata cu degetul in oglinda: ei sunt de vina pentru ca astazi Franta mai are un numar destul de redus de baze aeriene militare: 17 baze aeriene au fost inchise doar intre 2007 si 2017. De asemenea francezii se plang si ei de starea apararii anti-aeriene si anti-racheta recunoscand ca aceasta zona a apararii a fost criminal neglijata dupa incheierea Razboiul Rece.

Dar avem noroc pentru ca cei mai recenti membrii NATO, finlandezii, nu au prins inca microbul dezarmarii nationale care bantuie intregul NATO european de 30 de ani incoace si cei mai estici scandinavi au multa experienta in dispersia fortelor lor aeriene, poate si din acest motiv finlandezii au preferat un avion navalizat – F/A-18 Hornet.

Noroc in sensul ca finii au inca experienta cu astfel de manevre militare, pentru ca vecinatatea cu Rusia si nealinierea militara au, evident, si unele avantaje: te fac mai inteligent in primul rand si iti creeaza o mentalitate sanatoasa de a pune raul inainte si a nu avea incredere in vecinul de la est.

In cazul Romaniei, deocamdata nu avem ce dispersa, dar cand toate cele 49 de F 16 A/B MLU vor fi in dotare, ar fi poate cazul sa luam si noi in dezbatere un astfel de plan, sa nu tinem toata munitia doar in cele trei depozite aferente celor trei baze, sa avem ateliere mobile, cisterne off-road, mecanici instruiti sa plece rapid catre codri si autostrazi.

Pentru ca pana la urma un pic de prudenta n-are ce sa strice…

 

GeorgeGMT

76 de comentarii:

  1. Cand vine vorba de a avea de-a face cu rusii, paranoia e noua prudenta…daca o fi si asta de-ajuns.

    17
  2. 6 se califica ca baze aeriene-Giarmata, Campia Turzii, Bacau, Kogalniceanu, Otopeni si Craiova

    10
  3. Tin minte ca autostrada Pitesti- Bucuresti avea o anumita portiune din beton fara protectiile de pe mijlocul autostrazii . Acea portiune intre timp a disparut . Fusese astfel construita pentru a fii folosita ca si pista de decolare , aterizare in caz de razboi . Asta era inainte de „89 . Se pare ca intre timp acest concept a disparut . Poate si din cauza ca avioanele au devenit foarte sofisticate avand nevoie de o baza unde sa fie pregatite pentru zbor . In ziua de azi poate o aterizare de urgenta pe autostrada in niciun caz operarea de aeronave de pe o pista improvizata gen autostrada . La MIG 21 poate mai mergea …

    4
  4. Fara a acuza si a da in cineva ,sistemul militar romanesc e vraiste si cred ca nu am putea dispersa sa presupunem cele 48 de F16 , nu avem destui tehnicieni, nu avem infrastructura , nu avem destule piese de schimb acum , nu avem in acest moment experienta decat limitata pentru a dispersa , situatia armatei e dezastru si guvernul se ocupa cu orice altceva decat de securitatea tari. Citisem un articol despre rezervisti si nu se gaseste sa nici macar jumatate din locurile scoase a se angaja . Lipsa de personal activ si in rezerva care sa aiba minimul de cunostinte militare , a opera ceva tehnica e iar un vis . Cred ca ar trebui sa profesinalizam si servicul rezervistilor sa putem sa extindem programul, sa platim niste salari sa incepem sa atragem personal care sa fie platit subliniez asta . Dr cum ptr guvern nu este o prioritate ne multumim asa .

    5
  5. Dispersia e o chestie buna .
    Daca ai cu ce avioane să o faci.
    Noi am uitat că unde se afla F- urile noastre a trebuit să fie reasfaltata pista că priza aia a motorului sub burta avionului, înghite tot. Pietricele, șuruburi , orice. Și motorul face poc.
    Părerea mea.

    PS.
    Pe vremea socialismului, existau piste secrete. Acoperite cu un strat de pământ și iarbă.
    Văzut și ” pipăit” personal.
    La nevoie, buldozerul înlătura camuflajul și Mig 21 decola/ateriza.
    Or mai fi ?

    23
    • îI vorba de a avea grije de aparate, nu să te doară în cur de ele.
      Mentenanță preventivă.
      F-16 are priza cam la același nivel cu Mig-21. Poate chiar mai sus plasată.
      Dar un motor de F-16 cam costă cât tot Migu-21…

      7
      • Pentru Tomcat.
        1 – Priza de aer pentru motorul F 16 e SUB fuselaj.
        2- Priza de aer la Mig 21 e ÎN botul avionului.
        Diferența e enorma privind ce „înghite” fiecare din ele.
        Caută pe YouTube să vezi cum „suge” F 16 aerul cu umezeala de pe pistă uda. Fuioare se crează încă de la nivelul pistei.
        La Mig 21 nu exista problema asta.
        Așa cum ( puțini știu) Mig 29 are prize de aer și deasupra celor clasice. Închise cele principale, se deschid cele deasupra conductelor de admisie.
        Că și Mig 29 cu prizele clasice , suge tot. Iarba, pietriș, praf, bucatele de asfalt consumat.
        Proiectantul sovietic a prevăzut din start asta.
        Prizele alea le vezi dacă privești avionul de sus sau din fata de la nivelul carlingei .
        In rest, just.
        Motorul de F 16 costa. Basca nu băgăm noi mana in ele peste un anumit nivel de întreținere.
        Nu avem sculele necesare unei reparatii capitale la acest tip de motor. Poate nici oamenii necesari. Poate.

        2
  6. Experienta din UA ne arata ca suedezii au avut dreptate cu dispersarea.
    Ori dispersare pe sistem suedez (respectiv Harrier style) ori sistemul american in care ai baza la sute bune sau mii de km de front si realimentezi in aer ca practica uzuala.
    Stati linistiti, la noi nu cred sa se ambaleze cineva in una din directiile astea. Asta ar insemna efort, inovatie, asumare de riscuri ori noi cumparam in general prin licitatie doar ceea ce este indelung verificat, probat, samd. Suntem oameni chibzuiti, actionam cu tact si nu ne lasam luati de valul momentului.
    Revenind la dispersare,
    – electronica s-a miniaturizat si autodiagnoza e posibila cam pentru orice subsistem,
    – tehnicile de proiectare/fabricatie au progresat fata de acum 35-40 de ani cand a fost proiectat,
    conceptul a s-a dovedin viabil
    astfel incat cred ca in zilele noastre conceptul Gripen ar putea fi impins putin mai departe:
    – capacitate policarburant a motorului pt situatii de exceptie, inclusiv motorina „civila” cu limitari la zbor si/sau aditivi (se transforma in gel la temperaturi joase) – pe modelul experimentat de Su-28 + sistem de pornire cu cartus (e comun pe multe avioane pt. pornirea rapida a motorului)
    – tren de aterizare pt. teren dificil cu jamba articulata si pneuri de joasa presiune tip „balon” pt. acces la nevoie chiar si pe teren inierbat pregatit anterior si abordarea mai sigura a soselelor pe post de pista aterizare, e posibil ca jambele sa aibe rezistenta suficienta deja la varianta navalizata de Gripen si sa trebuiasca adaptate doar pneurile si capacele trenului
    – ajutaj orientabil pt. a imbunatati performanta STOL – pt. a o impinge de la 800m poate spre 500m. Manevrabilitatea castigata ar fi un bonus. O varianta ieftina ar fi devierea jetului cu voleti exteriori, prin efect Coanda. Solutia a fost studiata la inceputul anilor 2000 cu propunerea Eurojet 230.
    – prize aer aditionale in partea superioara a prizelor ca la MiG-29 sau Yak-130
    Toate sunt modificari de complexitate mica sau medie care n-ar trebui sa duca la cresteri enorme de cost.

    Cu aducerea la zi a radarului si sist de contramasuri si ceva modificari de reducere a RCS ar face din Gripen un „one of a kind” in lumea destul de concurentiala a multirolurilor de generatie 4+ si ar fi posibil sa-i asigure un viitor.

    17
    • Radarul este la zi ( Brosura Raven ES05 https://electronics.leonardo.com/documents/16277707/18405906/Raven_ES05_LQ_mm07819_.pdf?t=1538987505704 ),modulele GaN reduc din diferenta fata de AN/APG-81, RCS <0,1mp. , e nascut pt lupta cu Flankere fara a avea nevoie de baze scumpe si vulnerabile, e deja ,,one of a kind''

      14
    • radarul este cat se poate de adus la zi cel putin pentru Gripen E/F dar si versiunea C/D are un radar inca bun, mult mai bun decat F 16 Block 40/Block 50/52+ evident nu asa de bun ca MLU-urile noastre (sarcasm)
      Sistemul de contramasuri cel putin la Gripen E/F pare bun chiar dintre cele mai bune avand in vedere ca SAAB a fot contractat de Eurofighter GMBH sa le faca design-ul la urmatorul pachet de contramasuri electronice pentru Typhoon.
      RCS-ul Gripen este o tinta mai mica ca F 16 dar nu este stealth, aici cred ca Rafale si Typhoon sunt mai stealth din start sau cel putin francezii si Eurofighter se lauda cu asta.

      12
  7. La vikingi nu era o simpla dispersare. Aveau amenajate la o anumita distanta de sectorul de autostrada hangare, platforme betonate ptr realimentare si reîncărcare cu armament, legate cu bretele de sectiunea de autostrada. In plus, de la draken si viggen aveau strategia asta, iar avioanele erau concepute sa fie verificate/reparate de echipe relativ mici de soldati in termen si maistri militari. Iar finii aveau(precum elvetienii, persii si nord coreenii), hangare sapate in munti, cu usi blindate, etc.

    12
  8. La Boboc unde zboară IAR nu se poate utiliza F 16? Sau la Timișoara, că tot au zburat MIG-uri acolo?

    Oricum, adaptarea a cat mai multe baze este esențială, mai cu seamă că trebuiesc relocate i caz de conflict, sa fie mai ușor de apărat.

    1
    • F16 e un avion mai complex, mai finuț și se întreține mai cu bibileală. In plus, asa cum zice și articolul – care cred că asta semnalează – e nevoie de facilități (de aterizare/decolare, mentenanță, realimentare cu combustibil și muniție) poziționate planificat, dinainte, ca și de exersarea acestor manevre.

      2
    • Posibil la ambele baze ca pista sa fie din placi de beton, mai sigur la Giarmata, care nu este in regula pentru F-16, multe denivelari si mizerie(praf, pietricele, etc) ce pot fi aspirate in motor

      2
  9. https://www.youtube.com/watch?v=eEX8JJ0eXL4&t=1054s

    Salut la articolul acesta cred ca se potriveste cel mai bine acest film:
    Puteti sa il adaugati finalului de articol, intrebarea este daca noi suntem gata sa aplicam aceste proceduri in NATO.
    Hint – si Typhoon si Rafale au fost proiectate cu canard si aripa delta tot cu gandul la suflarea rece a Razboiului rece dar intre timp NATO s-a complacut sa inchida baze sa adune pe toti intr-un loc ca nu mai eram in Razboi Rece.

    8
    • @robi
      Avem și noi, și turnuri mobile, si echipamente de balizaj mobile, au tot fost prezente pe la Expomil-uri și BSDA-uri, dar cine să vadă și să înțeleagă?
      E mai simplu să înjuri, când ești legumă și nu știi altceva.
      Era o vorbă înainte, că prostia era consecința lipsei de acces la informație. Acum se dovedește, cu vârf și îndesat, că nu asta e cauza.
      Părerea mea, hâc…

      20
      • @sharky: Nu am mâncat salam cu soia ca și voi.
        Așa că suntem legume și/sau proști.
        Noroc cu voi care va zbateți și gândiți pentru noi.
        De înjurat, voi înjurați și fulgerați din Olimpul apevistilor.
        Devine obositoare autosuficienta asta.
        Nu am văzut aroganța asta la autorii de articole ci doar la „comentaci”.

        12
        • @EMP
          Fiecare este cesa ce simte că este. Din partea mea, poți să-ți expui complexele de inferioritate unde vrei, nu mă deranjează. M-am lămurit care e nivelul.
          Părerea mea, hâc…
          P.S. Ai uitat să expui mărețul citat. 😉

          7
          • @sharky,
            Greșeala este a ta ce-i drept. Nu se face să-i spui prostului că e prost pentru că ești arogant. Nu se face să-i spui comentacului de meserie (dar de meserie adevărata gen agent de pază la Mega Image) că vorbește prostii pentru că ești arogant. Pentru că el se așteaptă să-ți dea EL lecții ție in meseria ta. Și nu suporta să fie contrazis, pentru că așa e prostul, cu cât e mai neștiutor pe subiect cu atât e mai fudul. Și o spun eu ca „neapevist” (și care tot mereu spun că poate nu am dreptate in ce spun și mai bâjbâi). Că cum adică ei/el sa fie proști și tu deștept. Eu ca cetățean mă bucur sincer că cei care sunteți de meserie sunteți mai deștepți (și scrieți mai corect românește) decât ei.

            Chapeau!

            8
  10. Apropo’s… F-16 are nevoie de 2000ft să decoleze cu 2 rezervoare de 370Gal .
    600m.
    Câte aeroporturi cu pistă de minim 600m avem ? 😉
    Câte segmente de autostradă cu 600m drepți și cu banda de mijloc detașabila ?

    4
  11. Pregătirea pentru conflict armat trebuie făcută de la cele mai simple chestiuni.
    – Putem echipa anumite societăți de stat, cum ar fi STB,cu camioane militare (Iveco în cazul nostru) pe care le-am transfera armatei în caz de război.
    – Bucăți de 2-3 kilometri din autostradă le putem face cu fundație mai solidă și să le folosim ca pistă de aviație. Bineînțeles, lângă aceste bucăți băgăm spații de servicii cu benzinărie, toalete, parcări, dușuri, spații de cazare, internet, telefonie și toate cele necesare pentru echipa de sol.
    – Un exemplu bun este SMURD, care va fi echipat cu elicoptere Black Hawk, ce se pretează pentru evacuarea răniților de pe front.
    – Se poate merge până la colaborări cu cluburile locale de off-road care pot livra medicamente și alimente pentru oamenii izolați din apropierea frontului.

    9
    • daca as fi MAPN as dezvolta relatii cu firmele de paza si i-as face pe aia rezervisti. La fel cu Politia Locala, Politia Rurala.

      putem aduna o forta de peste 100.000 de insi antrenata in tactici si in uzul armamentelor.

      o alta colaborare – firme de IT. In razboi e nevoie de mii de operatori de drone. Ca veni vorba, trebuie incepute discutii cu diversi producatori care sa poata fi convertiti la productia de drone mici, mijlocii si mari – oferita finantare sa faca oamenii niste prototipuri si sa aiba planuri si pregatiri concrete pentru ce au nevoie de a trece la productia de serie cu unele din ele. Pana la urma pot sa si exporte.

  12. Razboiul din Ucraina ne arata ca dispersarea este esentiala, si nu e vb doar de avioane ci si de toata infrastructura. Aceasta nu mai poate fi unitara, bazata pe baze mari, ci dispersata – inclusiv depozitele de munitii, centrele de comanda, centrele de reparatii, spitalele (ca au devenit o tinta importanta).

    Practic asta inseamna containere specializate si capacitati de transport, insa mai important e faptul ca vorbim de un nou mod de gandire, o noua conceptie (sau poate una veche, adusa la zi).

    De notat si ca acum e nevoie de o aparare anti-aeriana extrem de puternica si densa, amenintarile mergand de la rachete hipersonice pana la drone de amatori cu cate o grenada in ele… E bine ca avem un avans cu Patriot si scutul anti-racheta, insa nu mi-e prea clar ca am avea mare succes contra dronelor iraniene, rachete de S-300 sau alte chestii mai low cost.

    Ne trebuie sisteme SHORAD-VSHORAD si sisteme anti-drona mai low cost, ca nu o sa tragi cu o racheta de 20.000 de euro intr-o drona de jucarie. Turele de 14.5mm si de 30mm, montate pe masini sau chiar fixate pe cladiri in caz de razboi, ar fi o solutie proportionala.

    3
  13. Stie cineva daca noul batalion inseamna canibalizarea altor batalioane sau asta inseamna +300-1800 de infanteristi? Ar insemna ca a crescut in sfarsit armata si nu se mai duce in jos, stiu ca ajunsese la 67.000 activi.

    2
  14. Aia cu decolatul de pe sosea a fost doar un trailer si nu a fost facuta sa disperseze flota din baza ci ca solutie de backup daca rusii distrugeau pista si ramaneau avioanele in aer. (cum a fost SU-ul ala din prima zi care a trebuit sa vina la Bacau).
    Ucrainienii au flota de aviatia din 2 motive:
    1. bazele aeriene au bunkere betonate in care stau avioanele operative Mig 29 si Su27. Citisem undeva ca nu incape si SU24 dar nu cred, pentru ca e cel mai vanat de ivani. Ca sa dai gaura prin bunkerul ala ai nevoie de aviatie, Kalibr si Iskander nu au reusit.
    2. Se stie cu cel putin 1 h inainte ca vine atacul (apare si pe Tweeter) deci au tot timpul din lume sa dea o cheie la motoare si sa dea o tura pana-si consuma rusii munitia. Problema tacticii asteia e sa nu bubuie pista si atunci au nevoie de backup (adica soseaua).

    Deci in concluzie, nu trebuie sa faci pe haiducul prin paduri. Trebuie sa pastrezi o zona de interdictie AA de cateva sute de km + sisteme de avertizare timpurie performante + facilitati de protectie in baze.
    In Ucraina cea mai buna aparare a flotei a fost avertizarea timpurie. Nu e nici pe departe cum urla funii Kinzhal (au aparut iar), racheta face sute de km in 2 minute, dar de cand porneste motorul la Jiguli (31) si pana pleaca racheta, mai trece minim juma’ de ora.
    Asa ca decat sa bage banii in piste si containere prin coclauri mai bine ii baga in aparare stratificata ca avertizarea e mocca de la NATO.
    PS. pe la inceput de 90 pilotii nostrii erau antrenati sa aterizeze fara instrumentar de bord (ghidati de la sol) si simulau piste inguse ca latime, similare drumurilor cu 4 benzi.

    18
    • Nu bagi bani prin coclauri, folosești investițiile civile și infrastructura civilă în scop militar. Pe autostradă circulă oricum automobile și camioane, iar canalele de irigații de la graniță pot avea și rol de șanț antitanc, dacă sunt construite cu dublu scop.

      4
  15. Maromete frustrat din fire, s-a repliat rapid, acum se ocupa cu cenzura, frustrat fiind ca ,nu mai poate aplica corectia fizica in spiritul partidului….

    1
  16. Nu cred ca putem vorbi de dispersare pe coclauri in epoca sateliților și a dronelor. Esențial e sa nu îți surprindă un prim atac toate aparatele pe piste sau in hangare slab protejate. Îmi imaginez că o parte din tehnica de Aviație trebuie sa stea in hangare subterane protejate ..
    La suedezi și la alții.. Exercițiile acelea pe segmente de drum sau autostrada cred ca sunt mai degrabă antrenamente de familiarizare cu aliniamente succesive necesare in caz de relocare datorită apropierii frontului. Altfel ar trebui pentru fiecare 1-2 avioane o pistă și un aeroport cu minim de tehnică ceea ce e greu de imaginat și logistic și financiar.

    1
  17. Ce sa „dispersezi” cand giboninhos politruc din palatul victoria (cu litere mici ) nu stiu cum sa scoata camasa curata ca vin alegerile si cad bre in sondaje, sau fac calculus matematicus cu ce „mireasa” sa se „cunune” la veetoarele alegeri, si fiecare cauta sa faca ditamai traficu’ da’ influenta sa-si asigure macar pozitia curului (pardon) pe fotoliu’. Ce plm (scuzati) NATO si vise cu curve frumoase si destepte cu arme sofisticate si soldati profesionisti si …”dizperzia” aeropoartelor meletare…hai maa coborati pe planeta mapn.
    PS nu au fost in stare nu-stiu-cati cati anisori impliniti sa scoata dreaq o curveta sau macar doua sa tina ringul NATO la granita cu rusnalacii…

    5
    • Yap, dar au fost în stare să facă alte înzestrări, pe care mneavăoastră nu le vedeți. Mi-i și imaginez pe ruși făcând pe ei din pricina celor 1-2 corvete și fugind mâncând pământul …

      7
      • zii maa care ”inzestrari” pe care eu numitu’ nu le ”vad” ?!
        …Patrihoate, Piranha 5 si camioane Iveco si mai ce, zii maaa lumineaza-ne…+ 32 vechituri F-16 MLU a -nu-stiu-cata ver. ca poti tine paharele cu cafea in cockpit …

        PS: daca vroiau curvete luau, dar nu au bani giboninhos pen’ ca vin alegerile si acolo trebuies mituit, cumparat si luat cu forta electorat…

  18. ionica fonosch

    *Dupa dispersare cand e nevoie trebuie concentrare 🙂 asta daca mai ai paduri , care paduri au fost
    vandute in occident sub pretul pietii de elita politica si militara ca „valoarea subtire ” cu fite se tine !
    https://en.topwar.ru/223428-asuv-kassiopeja-d-vyhodit-na-ispytanija.html
    [ma gandeam prin paduri fara elicoptere de atac doar „Harrier jump jet”
    ca F-35 e scump rau !]
    **Ucraina / China 🙂
    https://en.topwar.ru/223143-ukrainskaja-samodelka-dlja-zaschity-tankov-ot-nashih-fpv-dronov.html
    PS 1 Western press: almost half of the armored vehicles were removed from the largest storage base of the Russian Armed Forces
    https://adevarul.ro/stiri-externe/europa/inapoi-la-lupta-in-transee-de-ce-noile-tehnologii-2291460.html
    PS 2 Zelensky’s office proposes to cancel all certificates of unfitness for service issued to Ukrainians since the beginning of the SVO
    Morgile ucrainene înregistrează un număr aproape dublu de morți de la începutul contraofensivei
    PS 3 In caz de razboi putin probabil sa avem macar suprematie aeriana locala si nu exista decat mine impotriva elicopterelor 🙂

    5
  19. Mie intotdeauna mi-a placut Saab, ca avion.
    As fi preferat sa il avem demult in dotare, macar 2-3 escadrile de F39.
    Pina ajungem la F35… din care o sa luam cantitati microscopice, gen 4-6, in vreo 10 ani, ca asa e in tenis.
    Luam x5 pentru si Q7 pentru demnitari/politie/servicii.
    La fel si la armata, vreo 4-6 F35, sa ne falim la parade cu ele, mai ales cind e innorat si nu zboara …
    Pentru restul, luam dacia .. adica F39, sa fie bine…zic.
    Usor de operat, low maintenace, capabilitati bune, etc.
    Prefer ca pilotii romani sa ZBOARE cit mai mult, nu sa stea la sol si pe simulator …
    Deci F39 e/era solutia, pina la orizontul cu F35.
    Dar noi nuuu… luam SH de la unchiu’ … sa fie niste bani dati, gen UE si NATO …
    Mdaaa…
    Noi nu ne permitem chestii scumpe, macar sa ai ceva pe care sa te bazezi.
    Daca si cu F16 le zburam minimul de ore per om … nu se face treaba asa …
    Dar nu ai cu cine sa te intelegi …
    Cind a contat in vremurile moderne cerintele capilor din armata ? Never …
    Se cumpara ce ni se impune .. aia e.
    Tara bananiera … buna doar sa se desfaca marfurile, nu sa produci ceva.
    De aia si cu corvetele s-a anulat, nu mai bine luam niste LCS-uri cu bube, care nu ne trebuie, pe bani buni ? Pai nu ? Luam toate gioarsele … si risipim banii care nu-i avem …
    Datoria Romaniei a crescut cu 14.6 miliarde de euro din 2022, ajungind la frumoasa suma de 159,233 miliarde euro, de la 144,561 miliarde euro la 31 decembrie 2022 – conform BNR. Sa traiti bine, zicea un clasic in viata.
    Da, mai ales unii, de la virf. Ca obrazul subtire cu cheltuiala banului public se tine ….
    Dati-i inainte, vajnici pzd-isti, ca nu sint banii vostrii, sint datoriile Romaniei, ce draq.
    Sa mai punem de o smecherie, cumetrie si bijnitz … sa ne fie bine …
    Mai traiti ? Bineee …. o rezolvam si pe asta, ca poporul asta prost poate sa duca … deci sa-i mai bagam niste biruri, taxe, impozite, etc …
    In loc sa colectati banii de la datornici, ANAF-ul face greva si se pling ca au salarii mici … sa le mai dea de la buget, zic … ca de ce sa colecteze ei toate taxele… mai bine sa intindem mina ….
    La multi ani, Marie !!! Ca te-ai nascut in Romania … si ai nevoie si de multi ani, sa cotizezi la buget si la sanatate si la asistati sociali, si de mult noroc sa apuci pensia aia mica si amarita …care nu-ti ajunge nici pentru medicamente, ca au facut astia ce au facut si au inchis toate medicamentele care se faceau la noi si costau putin… mai bine importi pe bani multi, cantitate mica, sa nu ajunga la toti, mai ales sa nu ajunga la cei cu cancer si alte boli grave …
    Asta e situatia in care ciolanu’ & co. ne-au adus.
    Desteapta-te romanie … e un vis.

    • O sa fii surprins in niste ani ca f35 vor fi livrate mult mai rapid decat jas39 Saab. Pt. ca e o diferenta semnificativa de capacitate industriala.
      La modul ideal, jas39 ar fi fost mai potrivite pentru noi ca mod de folosire si costuri, mai ales daca venea si cu o participate industriala.
      F16 e mai pretentios si mai scump de operat, dar e superior ca si characteristics de lupta, vine cu o gama mult mai mare de arme dun care poti sa cumperi cantitati mici, avand acces la stocuri mari aliate in caz de razboi. De asemenea ai acces la formare avansata in SUA si stocuri de celule in caz de atritie plus trecerea la f35, aeronava de o generatie si tehnologie deja matura la care Saab inca nu are contraoferta.iar f35 vine cu aceleasi avantaje ca f16.

      3
  20. 1. Poate cineva sa imi spuna ce inlocuitor au rusii pt Su25? Aveau un avion scoala parca cu performate similare cu Su25.
    2. care ar fi varianta occidentala a Su 25. Am citit intr-un comentariu ca ar trecut s-a incercat o colaborare URSS/Rusia cu ceva tara din vest pentru acest avion.

  21. Caporal Frisk despre disperasea aviatiei si cum vad ei chestia asta in nord.
    https://www.stratagem.no/a-flexible-and-resilient-nordic-air-base-concept/

    1
    • @steppewolf
      Mulțumim pentru articol.
      Mă întreb, câți vor citi articolul ăsta, și câți vor înțelege ce spune autorul acolo?
      Asta legat de subiectul articolului, că de bocete e plin în commenturi.
      Părerea mea, hâc…

      2
    • „With pre-planned fly-away-kits the Norwegian squadrons could move and deploy to other main operating bases in relative short time, and the F-16s trained dispersal to the large number of 800 meter short field runways throughout the country.”

      Finlanda:
      „For the missiles, there is a layered approach including Stinger MANPAD, Saab RBS 70 short-range systems in both self-propelled and man-portable versions, self-propelled Crotale launchers, as well as the Norwegian Advanced Surface-to-Air Missile System (NASAMS) II
      „The system is more or less the same as in Finland even though it has been greatly reduced after the Cold War where it had more than 100 different possible runways spread around the country. ”
      „The Finnish Air Force currently has two fighter bases and two additional military air force bases. The Finnish Air Force commander Major General Pasi Jokinen plans to station the new fighter aircraft at both Rovaniemi and Kuopio-Rissala in peacetime, to have the capability to conduct F-35 operations in crisis and war out of all four military bases, and in addition be able to deploy F-35s to civilian airfields and road strips. The Finnish Air Force is already studying infrastructure requirements and solutions for a flexible F-35 basing concept.”

      • as adauga ca finlandezii pomenesc si de tunuri AA si de necesitatea mentinerii acestora in serviciu, inclusiv batranul sovietic de 23 mm modernizat (numit Sergei neoficial). poate ca si tunul nostru AA de 30 mm ar justifica o modernizare pentru contracararea dronelor kamikaze si loitering ammo

        1
    • Principiile de dispersie sunt pt tari izolate ca ajutor militar,care in lupta exista posibilitatea sa nu primeasca nici un ajutor ,dar na noi am cumparat f 16 si alt model de dispersie al fortelor aeriene

      • Noi vom avea F-16 norvegiene despre care se explica in articol ca in timpul Razboiului Rece avea un plan de dispersre pe diverse aerodromuri sau pe un număr mare de piste scurte de 800 de metri din întreaga țară.

        Evident ca se poate face asta si cu F-16.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *