Romania Military

A 26 – submarinul fantoma

Suedezii si-au prezentat noul submarin A 26 ca fiind unul superstealth. De remarcat ca in lumea submarinelor, ”stealth” inseamna de fapt silentios, astfel ca „superstealth” s-ar traduce prin super-silentios (expresia „gaura neagra” fiind deja „ocupata” de sub-urile rusesti din neamul Kilo 🙂 )…

Astfel A 26 „stie”:

– dispune de un sistem de ecluza care permite folosirea scafandrilor cand nava se afla in imersiune;

– va putea fi acoperit cu un strat de cauciuc special pentru atenuarea ecoului in cazul in care nava este cautata cu un sonar activ. Va dispune si de sisteme speciale care sa deruteze un eventual vanator de submarine;

– coca navei are o forma speciala menita sa disipeze undele sonore ale sonarului activ, nava fiind special proiectata sa poata stationa pe fundul marii, in timp ce scafandrii vor putea intra si iesi din nava;

– nava poate lansa torpile, rachete de croaziera sau planta campuri de mine;

– A 26 va si un submarin specializat pe culegerea de informatii, fiind dotat din standard cu o suita de senzori dedicati acestui scop;

– folosirea termenului de „fantoma” are  legatura cu GHOST (Genuine HOlistic STealth), un sistem care ar trebui – pe baza mai multor tehnologii – sa faca din A26 cel mai silentios submarin din clasa sa. De fapt silentiozitatea este centrul de greutate al noii nave;

– pretul per nava este unul foarte decent, daca tinem cont ca statul suedez va plati 1,04 miliarde de dolari pentru doua nave A26 si pentru modernizarea a inca doua nave din clasa Gotland – program de tip MLU (mid-life upgrades). Cele doua A26 ar trebui sa fie in serviciul activ cel mai tarziu in 2024, cu prima nava lansata la apa in 2018 si cea de-a doua anul urmator.

Ca date tehnice, A 26 va avea un deplasament de 1900 to, o lungime de 63 metri, o propulsie diesel-electrica cu  sistem AIP de tip Stirling. Va putea naviga pana la 45 de zile, cu maximum de 18 zile in imersiune continua.

Adancimea maxima oficiala ar fi de 200 metri, in realitate mai mult, cu un echipaj de maximum 26 de membri. Nava dispune atat de tuburi lans-torpila de 533 mm cat si de 400 mm.

Proiectantii SAAB au avut in vedere ca noul submarin sa fie unul dedicat operarii in ape de adancime mica, de coasta, si sa aiba un grad cat mai ridicat de automatizare.

S-a avut in vedere si scaderea la minimum posibil a semnaturii magnetice si a campului electromagnetic generat de nava.

Daca tinem cont ca si clasa Gotland s-a dovedit o clasa de nave foarte silentioasa si greu de detectat, putem presupune ca cei de la Kockums stiu sa proiecteze submarine foarte bune, pe de alta parte nici pretul n-ar fi asa mare, probabil sub 400 milioane de euro per bucata.

De prisos sa mai spunem ca Saab Kockums A26 ar veni ca o manusa pentru dotarea noastra de la Marea Neagra; un submarin de dimensiuni reduse, cu un echipaj foarte putin numeros, capabil sa faca cam orice, special proiectat sa opereze in ape cu adancimi reduse impotriva unui adversar superior numeric.

Pentru ca intelegem cu totii ca suedezii si-au proiectat submarinul cu dedicatie pentru rusi, iar noi avem in fata acelasi potential adversar. Ar fi mult pentru Romania sa plateasca 1,2-1,5 miliarde de euro pentru trei A 26? Categoric ne-am permite, dar asta cu conditia ca sleahta de tradatori si corupti care conduc tara de 27 de ani sa fie in sfarsit dati la o parte, mai ales astia din urma…

Bineinteles ca atunci cand discutam despre dotarea armiei noastre vorbim evident la modul pur teoretic, fara nici o legatura cu o posibila realitate. Vorbim adica sa ne aflam si noi in treaba nu cu vreo speranta reala sau vreun plan serios de pus in practica…

GeorgeGMT

Exit mobile version