A-67 Dragon a fost un alt urmas indirect al Tucano, dar care a murit in fasa. Pacat, promitea! Ar fi fost probabil un concurent pentru Pilatus PC-21 si mai ales pentru AT-6 Texan in rolul de COIN.
In 2003, Raymond F. Williams si Charles Jones, respectiv antreprenor si general brigadier in retragere al USAF au facut un studiu al mentenantei aeronavelor americane ajunse la aliati. Problema era ca aeronavele erau retrase din uzul american cu mult inaintea aliatilor iar acestia, neavand bani sa le inlocuiasca pe ale lor la fel de rapid, aveau dificultati cu disponibilitatea pieselor de schimb, ducand la canibalizarea propriilor flote.
In acelasi timp, pe plan intern, aparuse amenintarea terorista din partea unor indivizi usor inarmati care se puteau deplasa pe jos sau in vehicule usor inarmate. Astfel in 2004 se creeaza intreprinderea US Aircraft Corporation cu scopul de a oferi un avion usor, ieftin, polivalent si usor de intretinut, capabil de misiuni variate: patrula aeriana, observare, recunoastere, lupta anti-insurgenta si sprijinul aerian al fortelor de la sol.
Miracol, in 2005 USAF devin interesati de un avion de lupta anti-insurgenta, capabil sa combata traficantii de narcotice, patruland zonele de frontiera.
Mai specific, cautau un avion capabil sa care in patrulare cel putin doua munitii de tip GBU-12 sau Mk-82, a cate 230kg fiecare.
Cei de la US Aircraft Corporation semneaza apoi un contract cu Golden Aviation – intreprindere specializata in restaurarea de aeronave de lupta – tocmai pentru a beneficia de experienta acestora in structuri aeronautice.
U.S. Aircraft Corporation A-67 “Dragon” (S/N SR-P001; C/S N906US)
Si astfel este conceput A-67, o aeronava capabila de misiuni multiple cu o sarcina utila semnificativa, pentru a dispune de suficient carburant pentru patrulare dar si pentru a transporta suficiente munitii de lupta. La acestea se adauga folosirea de materiale moderne si rezistente la coroziune si conditii meteo severe in invelisul structurii. Astfel se reduce intretinerea si prelungeste viata celulei. Primul zbor al prototipului are loc in octombrie 2006 la Monett, in Missouri, dar trenul de aterizare nu rezista si aparatul este avariat irecuperabil.
Astfel se ajunge la asocierea cu intreprinderea braziliana Geometra folosind o noua configuratie bazata pe designul K52 al lui Josef Kovacs, cel care a conceput EMB-312 Tucano al Embraer.
Noul model aparut in 2007 difera de anteriorul prin configuratia biloc tandem, ceea ce duce la o sectiune mai ingusta a fuselajului, locul din spate fiind suprainaltat pentru vizibilitate.
A-67 model 2007
Aparatul era propulsat de o elice cu 5 pale si un motor turboprop de 1250Cp (930kW) Pratt & Whitney Canada PT6A-68. In urma aerodinamicii revizuite aeronava putea atinge o viteza de croaziera de aproximativ 500 km/h, avea o anduranta de 10 ore la un plafon de 6100m. Cu o masa totala maxima de 4,62 tone, putea cara pe pilonii externi o sarcina utila de 1,62 tone.
In 2007 U.S. Aircraft anunta posibilitatea construirii in aproximativ 15 luni a unui al doilea prototip in aceeasi configuratie, daca se gasesc investitori capabili sa finanteze sfarsitul dezvoltarii si intrarea in productie de serie.
Pretul estimat/ aparat era intre 4 si 5 milioane de dolari, simtitor inferior transei de 6-8 mil.$ a aparatului de antrenament T-6 oferit de Raytheon. Dar programul se pare ca nu a mai continuat, comenzile potentialilor clienti mergand catre aparate mai mature, cum sunt Super-Tucano si AT-6 Texan II.
Modelizare A-67 in culori de camuflaj si inarmat
Si pentru ca sa vorbim putin si despre AT-6, U.S. Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC) au anuntat ca U.S. Air Force a primit primul avion de atac usor Textron Aviation AT-6 Wolverine.
De fapt e vorba de doua doua aeronave AT-6 destinate Biroului de Atac Usor al Forțelor Aeriene ale SUA (USAF) de la Baza Aeriană Wright-Patterson din Dayton, Ohio, avioane care fac parte din programul Airborne Extensible Relay Over-Horizon Network sau AEROnet.
In martie 2020, USAF au autorizat un buget de aproximativ 70,2 milioane de dolari pentru achizitionarea si intretinerea celor doua aeronave AT-6 și pentru instruirea pe pilotilor. Denumirea AT-6E Wolverine reprezinta configuratia de atac usor a AT-6/AT-6B/AT-6B derivate din avionul de antrenament T-6 Texan II, plus dotarea cu comunicatii prin satelit si alte echipamente USAF nedivulgate.
AT-6B Wolverine este o versiune inarmata a T-6B pentru deprinderea armamentului de baza si rol de atac usor. Are cabina digitala similara, modernizata pentru a include datalink si senzori electro-optici, alaturi de configuratii de arme mai diverse.
Puterea motorului este crescuta de la 1200Cp la 1600Cp (1.193 kW) cu motorul Pratt & Whitney Canada PT6-68D, iar structura este ranforsata. AT-6 are 85 % componente comune cu Beechcraft T-6 Texan II al Raytheon Aircraft Company, fiind o versiune a Pilatus PC-9. T-6 a inlocuit in US Air Force aeronavele de antrenament de tip Cessna T-37B Tweet si SUA T-34C Turbo Mentor.
AT-6E Wolverine Light Attack Aircraft (Fotografii de Brett Schauf / SUA AFLCMC) la receptie
Costul orei de zbor al AT-6 este mai mic de 1000 dolari iar amprenta sa logistica este extrem de redusa, ducand la disponibilitate si dislocabilitate ridicata.
Acest nou tip de aeronava de lupta al US Air Force este destinata operatiunilor de patrulare, anti-insurgenta, si conflictelor „neregulate”. AT-6E este o optiune low-cost pentru sprijinirea aeriana a unitatilor de operatiuni speciale sau a altor trupe aliate in conflicte de mica intensitate.
O mica tabela tehnica comparativa, incadrata de A-67 si PA-48:
Date | A-67 | EMB 314 | PC-21 Pilatus | B-250 Calidus | PA-48 |
Lungime: | 10,39m | 11,38m | 11,23m | 10,98m | 10,41m |
Anvergura: | 12 m | 11,14m | 9,108m | 12,09m | 12,6m |
Inaltime: | 3,97m m | 3,74m | 3,79m | 2,67m | |
Suprafata aripa: | 19,6m² | 19,4 m² | 15,22 m² | 18,7 m² | 22,8 m² |
Masa gol: | 2,17t | 3,2t | 2,27t | 3,2t | 3,26t |
Masa plin: | 4,626t | 5,4t | 4,25t | 5,2t | 6,35t |
Motor: | PT6A-68/3 | PT6A-68B | PT6A-68B | PT6A-68B | YT55-L-9 |
Tractiune: | 1250Cp | 1600CP | 1600CP | 1600CP | 2445Cp |
V. max: | 687 km/h | 590 km/h | 685km/h | 557km/h | 555 km/h |
V. min | 148km/h | 170km/h | 183km/h | ||
Anduranta | 10h | 8h 24 | 2h21 | 12h | |
Plafon | 11km | 10,66km | 11,5/7,61km | 9,1km | 12km |
V. urcare | 24,8m/s | 16,4m/s | 20,32m/s | 13m/s | |
Masa arme | 1,62t/5 piloni | 1,5t/ 5 piloni | 1,15t/5 piloni | 1,8t/7 piloni | 2,58t/6 piloni |
Dist. Decol/ateriz | 900/860m | 900m/725m | 630/1120m | ||
Distanta zbor: | 3026km | 2855km | 1333km | 2400km/4500km | 1480km |
P/masa | 0,355kW/kg | 0,39kW/kg | |||
Incarcare aripa | 171 kg/m2 | 200 kg/m2 | 208 kg/m2 | 143 kg/m2 | |
Cost/ora: | 1000$ | 500-1000$ | 1200$ |
Pentru cine isi mai aminteste… Piper Enforcer PA-48, atac usor la sol pur-sange, derivat dintr-un vanator pursange: P-51 Mustang.
La joaca cu AT-6E Wolverine II:
Marius Zgureanu
Surse:
https://aviationsmilitaires.net/v3/kb/aircraft/show/944/us-aircraft-a-67-dragon
. https://twitter.com/AFLCMCofficial/status/1362058905346584578
Citeste si:
.