Romania Military

A fost lansat RFI (cu ceva timp in urma) pentru elicoptere de atac

Surprinși?! Și eu odată cu voi, mai ales că m-aș fi așteptat ca elicopterele de transport să aibă prioritate, dacă ținem cont că achiziția acestora din urmă apare în cele opt programe pomenite că fiind de prima urgență.

Revenind la RFI (request for information)  pentru elicoptere de atac, nu avem încă amănunte despre cerințele de bază ale MApN, dar cunoaștem măcar o parte dintre oferte (deși una cel puțin nu este încă oficială).

Avem, așadar, la linia de start:

-AH-1Z Viper, singur sau cu UH-1Y Venom în echipă, de la Bell. Această ofertă este deja bine cunoscută din multe puncte de vedere, prețul fiind cam singura necunoscută;

-AH-64 E Apache Guardian. Boeing este nou-venită în afacere și deocamdată înoată mai la fund să nu sperie peștii, totuși în urmă cu aproximativ 2-3 luni o delegație serioasă a venit la București și a prezentat Apache-ul într-un cerc restrâns, în spatele unor uși destul de bine închise. A fost o prezentare foarte bine pusă la punct;

-Airbus este surpriza-surprizelor, nu atât prin participare (ar fi fost absurd să nu încerce) ci mai ales prin modelul propus. Astfel compania europeană nu vine cu Tiger sau H 125M (la un moment dat l-au oferit și ca elicopter de atac) ci cu „micuțul” H 145M, elicopter vândut deja Ungariei, Serbiei și Ucrainei.

Surprinzătoare mișcarea celor de la Airbus mai ales că știm cu toții, H 145M nu este un elicopter de atac în sensul clasic al termenului ci, cel mult, unul ușor de atac. Dar încadrarea corectă ar fi prin zona elicopterelor ușoare multirol care pot face și atac, recunoaștere, transport trupe speciale etc.

Deocamdată nu cunostem textul RFI și de aici încolo putem specula: ori textul este foarte vag, de genul „noi vrem un elicopter de atac modern” și fiecare vine cu ce crede el că ar putea câștiga, AIRBUS mizând pe o aeronavă ușoară și mult mai ieftină dar cu o versatilitate mare, sau în RFI sunt anumite specificații care ar favoriza un elicopter mediu bun la toate, ori AIRBUS aruncă undița să vadă dacă pică ceva.

Dar, căci întotdeauna există un „dar”, nu avem nici un semn că Bell sau Boeing ar renunța la planurile de a furniza României elicopterele lor de atac, care, să recunoaștem, n-au nici o treabă cu H 145M, tot așa cum un Humvee n-are nici în clin nici în mânecă cu Pirahna 5, deși amandou sunt la bază transportoare de trupe.

Rămâne acum să aflăm ce i-a determinat pe cei de la AIRBUS să vină cu H 145M, cu toate că acesta clasă de elicoptere multifuncționale ne-ar fi de mare folos mai ales în condițiile noastre geografice și mai ales în condițiile noastre de buget.

RoMilitary a publicat multe articole despre aeronave din această clasă, iar regiunea noastră are un apetit deosebit pentru elicoptere ușoare de atac dacă ne uităm la Croația (cu Kiowa), Serbia, Ungaria (cu H 145M).

La final rămâne să vedem cine a mizat corect, dar deocamdată este vorba doar de o RFI, ori astfel de solicitări au mai fost lansate și pentru tancuri sau artilerie autopropulsata (și încă în urmă cu ani buni) dar deocamdată nu s-a întâmplat nimic.

 

GeorgeGMT

Exit mobile version