Britanicii raman optimisti
Un optimism moderat dar dupa miliardele de lire pompate in programul Ajax nici n-ar avea cum sa fie altfel desi motive reale nu prea au.
Programul Ajax ar trebui sa duca la dotarea fortelor terestre britanice cu 589 de vehicule in diverse configuratii doar ca din 2015, anul in care a aparut primul prototip, lucrurile au mers din rau in mai rau.
Cu toate acestea guvernul britanic este optimist si spera ca General Dynamics UK va gasi solutia magica.
Despre Ajax si gravele lui probleme cu vibratiile am mai scris AICI , dar de atunci nu s-au obtinut rezultate demne de a fi luate in considerare la capitolul +.
Cu alte cuvinte, testele care au in vedere reducerea zgomotului si a vibratilor in interiorul vehiculului vor incepe abia in ianuarie 2023 si se asteapta sa dureze pana in 2025. In acest moment, doar 26 de vehicule sunt in serviciu, dar niciunul nu este operational.
In tot acest timp, parlamentul britanic pune intrebari, guvernul si General Dynamics UK dau vina unii pe altii, cert este ca pana acum Londra a platit peste 3 miliarde de lire pentru 26 de… ceva chestii pe senile care in mod evident nu pot fi folosite la absolut nimic.
Despre un calendar clar de remediere a gravelor neajunsuri aparute (au fost cazuri de militari britanici care si-au pierdut auzul) si livrare nici nu poate fi vorba.
Dar problema este mult mai ampla, haideti sa ne uitam pe cifre: 26 de vehicule preluate de armata, 143 de Ajax gata construite in depozitele General Dynamics UK, dar pe care armata refuza sa le preia, 324 de carcase fabricate pana acum. Astfel incat, cu atat de multe unitati/carcase deja produse, sansa esta ca General Dynamics UK sa nu fie in stare sa rezolve neajunsurile vehiculelor deja construite si atunci cine le plateste?! Avem a face cu “a mexican standoff”…
Evident ca programul este oprit si de aici costuri in crestere, depasiri enorme de buget, plus ca britanicii trebuie acum sa pompeze sume mari de bani in mentinerea in functiune a vehiculelor blindate pe senile “Warrior” – 35 de ani vechime – desi acestea ar fi trebuit inlocuite cu Ajax.
Pe hartie insa, “Ajax” arata bine: o platforma senilata grea, cu o masa cuprinsa intre 38 si un maximum de 42 de tone, motor MTU Friedrichshafen 800CP, viteza maxima 70km/h, turela cu tun de 40mm, turela Kongsberg Protector, poate transporta o grupa de 7 infanteristi, oferind un nivel de protectie ridicat.
Cu toate acestea “Ajax” nu este nici macar un proiect nou, luat de la zero, ci are la baza o platforma foarte matura – ASCOD. Cum au reusit cei de la General Dynamics UK s-o dea in bara de +3 miliarde de lire este un mister dar in mod clar aici discutam despre cineva/cativa care ar trebui dati in suturi afara si lasati pe marginea drumului sa-si contemple propria imbecilitate si sa-si caute o noua cariera.
PS Nu ca germanii cu MLI Puma ar fi departe de britanici dar Puma macar nu-si ologeste pasagerii pe viata. Puma pur si simplu nu functioneaza cum trebuie si costa cat doua tancuri. Stii o treaba…
PPS In lumina pataniilor cu programul „Ajax” cred eu ca si cativa responsabili din cadrul ministerului apararii britanic ar trebui aruncati pe usa-afara, pentru ca nu este prima problema grava aparuta in cazul unor programe de dotare cu sisteme de armament nou proiectate. Distrugatoarele Type 45, Ajax si mai nou portavionul HMS Prince of Wales dau dovada ca ceva nu functioneaza cum trebuie in Albion.
Nava Royal Navy a reusit un record cu totul de nedorit, pe 24 decembrie 2022 s-a intamplat ca de la acceptarea sa in dotarea marinei sa se implineasca 267 de zile pe mare si 268 de zile in reparatii. Amiralul Tony Radakin, seful statului major al fortelor armate britanice declarand ca problemele portavionului sunt „deeply frustrating,” iar nava „is not as good as I would like.”
GeorgeGMT