…cu tot cu avion si nu pe strada ci pe unde ii lasa avionul sau cel mai probabil talentul.
In ultima vreme India se poate mandri cu un record rar si nedorit de nimeni, genul de record care te face mereu sa-ti faci cruce cu ambele maini si sa spui soptit: “ Ptiu drace! Sa fie la ei acolo!!!”
Astfel mandra IAF poate contabiliza un lung sir de “succese” resusind o performanta demna de cauze mai de Doamne-ajuta.
Pe 18 octombrie cade un MIG-29. Pilotul mort si el. Cauza?! Purtatorul de cuvant SK Mehta zice ca se mai cauta problema, adica cauza accidentului. Pacat de viata pilotului. Aparatul executa un zbor de antrenament de noapte.
MIG-29UPG
sursa foto: airliners.net
In decembrie India a mai pierdut un avion, de data asta un MIG-21, al cincilea din 2011. Problema la MIG-21 este insa faptul ca mare parte din piloti sunt tineri, iar datorita faptului ca in India trecerea se face cateodata, direct de pe avion cu elice, pe supersonic, rata accidentelor este foarte mare printre tinerii piloti, nemaivorbind ca MIG-21 este un avion destul de dificil de pilotat, iar fara o perioada de acomodare pe un avion de antrenament cu reactie…pacat de bietii copii! Rusii mai spun ca o parte din probleme provin din faptul ca India fabrica o parte din piesele de schimb pentru MIG-21 si de aici o foarte slaba calitate a acestora, nerespectandu-se specificatile tehnice.
MIG-21 Bison
Pe 8 decembrie un Suhoi 30 MKI cade si el, de aceasta data pilotii, avionul era o dubla, scapand teferi. Aparatul a cazut langa orasul Maharashtra. La o prima examinare se pare ca problema a fost una de ordin tehnic. Desi Su-30MKI cade mai rar, indienii au pierdut pana acum trei astfel de aparate.
Suhoi-30MKI
Problemele de menteneta, proasta calitate a pieselor integrate in productia locala(la fel ca la T-90), slaba pregatire a pilotilor, mai ales a celor tineri, sau problemele puse de aparatele sovietice, unele destul de vechi, apasa greu asupra unei aviatii indiene si asa destul de pestrite si diverse. Cum va reusii India sa-si asigure un nivel de securitate crescuta a zborului in viitor, tinand cont ca urmeaza sa achizitioneze noi avioane(Rafale sau EF) ramane de vazut. Cert este ca India se descurca destul de greu cu asimilarea in productie a unui produs ceva mai putin complex decat un avion multirol, si anume tancul rusesc T-90, unde problemele cu furnizorii au facut sa existe intarzieri majore in planul de productie.
Si se pare ca indienii sunt pe punctul de a cumpara niscai Hawk-uri de la britanici tocmai in incercarea de a-si pregati mai bine si mai mult pilotii incepatori.
Deocamdata cad avioane rusesti, pentru ca evident, rusesti au! Peste cativa ani vor cadea si aparate europene, pentru ca vor avea si dalea…
surse: expressbuzz, strategypage, xairforces