Romania Military

Abrams M1A2SEP V.2 si alte modernizari ale M1 Abrams

stocktrek-images-m1-abrams-tank-at-camp-warhorse

 

M1A1 Abrams la Camp Warhorse

 

Dupa ce anul trecut Brigada 155 Blindata (155th Armored Brigade Combat Team – ABCT) a primit 112 vehicule de lupta M3A3 Bradley, in 2013 aceasta unitate este prevazuta sa-si inlocuiasca tancurile M1A1 Abrams cu 58 de tancuri varianta modernizata M1A2 SEP V.2 . Astfel primele 6 bucati au fost livrate in data de 3 mai a.c. catre Locatia de mobilizare si antrenament a centrului de antrenament a fortelor conjugate de la Camp Shelby. Aici cei din Team Abrams se vor ocupa de formarea echipelor tehnice care vor trebui sa stapaneasca noile vehicule inaintea receptiei echipajelor de tanc.

M1A2 SEP gata de livrare

In scurt timp, Brigada 155 va fi singura din cadrul Garzii Nationale care va avea in inzestrare ambele variante de vehicule blindate modernizate, tancul Abrams M1A2 SEP V.2 si MLI-ul M3A3 Bradley.

 

M1A2SEP

 

Desi M1A1 si M1A2 SEP V.2 sunt asemanatoare in aparenta exterioara, exista o diferenta semnificativa in ceea ce priveste capacitatea de ducere a luptei, protectia si simplitatea operatiunilor de mentenanta intre cele 2 variante de tanc. Aparatura si interiorul tancului arata diferit iar mecanicii si echipajele trebuie sa fie antrenati in folosirea noilor sisteme, proceduri si tactici pentru a exploata noul vehicul la inaltimea capacitatilor sale.

M1 A1 Abrams

Legat de varianta M1A2 SEP (System Enhancement Package), ea constituie o evolutie suplimentara a pachetului M1A2, M1A2SEP avand doua etape la randul sau : V1 si V2.

M1A1 vs M1A2

Varianta M1A2 include urmatoarele imbunatatiri:

 

 

Abrams M1A1 australian

 

Varianta de baza M1A2 a intrat in productie in 1992, cu 77 de bucati produse pentru SUA, 600 de tancuri M1 modernizate la acest standard, 315 bucati fabricate pentru Arabia Saudita si 218 pentru Kuweit.

 

M1A1 schita interna

In paralel cu aceasta imbunatatire, s-a lucrat la revitalizarea motoarelor-turbina AGT-1500, astfel incat sa se scada costurile de intretinere datorate imbatranirii motoarelor fabricate majoritar in anii ’80 si inceputul anilor ’90 ai secolului trecut, motorul iesind din productie in 1992. Programul a inceput in 2007 si s-a numit “Total Integrated Engine Revitalization (TIGER)” (Abrams Engine Campaign), vizand printer altele si aducerea tuturor versiunilor de Abrams la un singur standard in ceea ce priveste motorul precum si cresterea disponibilitatii tancului care a inceput sa sufere din cauza imbatranirii motorului, generand 64% din costurile totale de intretinere. Se asteapta ca in urma acestui proces sa creasca cu 30% fiabilitatea motorului.

 

Motor Abrams AGT1500

A doua etapa consta in introducerea unui nou motor cu turbina care sa inlocuiasca AGT1500 pentru restul perioadei de viata a tancurilor Abrams. Investitia de inlocuire a motoarelor in parcul armatei americane este estimata la 2 mld. $ care ar genera insa economii de aproximativ 13 mld.$ pentru restul perioadei de viata a tancurilor din inventarul SUA. Pentru o perioada de 30 de ani, costurile de operare a motoarelor ar putea scadea de la 16 mld. $ actualmente, cu vechile mtoare, la 3 mld.$ cu noile turbine. In acelasi timp se vizeaza o reducere de 35% a consumului de combustibil, o scadere de 42% a numarului de piese, si o imbunatatire de 15-20% a mobilitatii vehiculului. US Army i-a desemnat pe cei de la Honeywell International Engines and Systems si General Electric sa dezvolte o noua turbina pe gaz LV100-5, care sa fie mai usoara si mai compacta, cu acceleratie mai rapida, semnatura fonica mai redusa si fara evacuare de gaze vizibila.

Modernizari M1A2 SEP

            Pana in 1997 a existat si un program de reducere a costurilor de exploatare ale tancului Abrams cu aproximativ 18%, program denumit Abrams Integrated Management (AIM). Programul a fost completat in perioada 1999-2006 cu o noua faza – Abrams Integrated Management for the 21st Century (AIM XXI) pentru M1A1, program destinat tancurilor din inzestrarea brigazilor Army National Guard si care, pe scurt continea urmatoarele elemente:

 

M1A2 SEP video:

http://www.youtube.com/watch?v=uBWo6RiWBWw

 

ProgramulAbrams M1A2 SEP V1 (System Enhancement Program Package Version 1) a intrat in productie in 1999 (primul tanc livrat in septembrie) si are imbunatatiri ulterioare ale sistemelor de pe M1A2, in special legate de electronica si senzori, in special pentru detectarea si identificarea tintelor – FEP (Firepower Enhancement Package) :

 

 

Abrams in Irak

 

Legat de blindaj, s-a inclus uraniul saracit in camasa de grafit, ceea ce genereaza un plus de protectie echivalent a 610 mm de RHA (Rolled Homogeneous Armor). In prezent toate tancurile varianta M1A1 in serviciu activ au fost aduse la acest nivel de blindaj, care reprezinta a 3-a generatie a blindajului Chobham. Majoritatea M1A2 SEP au fost obtinute modernizand tancuri preluate din stocul US Army, acesta reducandu-se in consecinta: 240 tancuri nou construite, 300 M1A2, un numar necunoscut de M1 si M1IP, precum si 400 cele mai vechi M1A1, toate aduse la standardul M1A2 SEP. M1A2 SEP V1 reprezinta si baza de plecare pentru vehiculul pod de asalt M104 Wolverine.

ABV breacher

In acelasi timp exista programul Forta XXI FBCB2 (Battle Command, Brigade and Below) demarat in iunie 2004, prin care DRS Technologies a instalat pe vehiculele M1A2 Abrams si M2A3 Bradley sisteme incluzand computere mai robuste pentru extinderea interoperabilitatii si a constientei situatiei tactice de la nivel de brigade la cel al soldatului, care va fi folosita conjugat cu Internetul Tactic al Armatei SUA.

Abrams vedere de sus (in dreapta tancului se vede RWS CROWS al comandantului iar in stanga scutul transparent pentru protectia incarcatorului)

Ultima versiune de upgrade aflata in productie pentru M1 Abrams este nivelul M1A2 SEP V2 ( Systems Enhancement Package Version 2 Reset program), care creste fiabilitatea si rezistenta tancului M1 Abrams, modernizare aplicata prin 2 contracte diferite ale US Army Tacom cu General Dynamics Land Systems. Primul contract, semnat in noiembrie 2007, se refera la aducerea a 240 tancuri M1A2 SEP V1 la V2, ceea ce inseamna sisteme de vizare si afisaje imbunatatite si un telefon pentru infanterie, iar aceasta faza se pare ca s-a incheiat in 2009.

Al 2-lea contract, inceput in februarie 2008, este unul multianual si are in vedere aducerea la standard SEP V2 a celor 435 de tancuri M1A1 ramase in stocurile US Army.

Mitraliera cal.50 – pozitia comandantului

Sistemul CROWS II (sistem telecomandat de conducere a focului pentru arma secundara) este tot parte a programului SEP V2, permitand echipajului sa angajeze tinte fara a iesi din interiorul protejat al tancului. CROWS II are precizie crescuta prin detectia distantei cu ajutorul laserului si poate fi operat in orice conditii cu ajutorul senzorilor. Sistemul dispune de o rezerva de 5 ori mai mare de proiectile pentru mitraliera cal.50 fata de sistemele anterioare. S-a prevazut ca 370 de sisteme CROWS II sa fie livrate ca si kit-uri care vor fi instalate in cadrul modernizarii SEP V2.

Abrams vs T-72

CROWS II video: http://www.youtube.com/watch?v=vq8VBPtLr9g

Pentru a ne clarifica putin in legatura cu sistemele de arme secundare ale M1 Abrams, iata optiunile existente, putandu-se ajunge la 3 mitraliere:

 

  1. O mitraliera calibrul .50 (12.7 mm) M2HB in fata trapei comandantului. Pe versiunile M1, M1IP si M1A1, aceasta arma are afet alimentat electric si poate trage folosind un vizor 3× , numita si turela comandantului (Commander’s Weapon Station – CWS), putand opera cu trapele echipajului inchise. Pentru M1A2 siM1A2 SEP, arma are un afet operabil manual, implicand folosirea cutrapa comandantului deschisa. Kit-ul TUSK permite montarea unei M2HB sau a lansatorului de grenade Mk 19 pe un afet telecomandat CROWS  (similar cu Protector M151 de pe Stryker ), insa actualmente se foloseste un set de scuturi transparente. Varianta AIM (M1A1 Abrams Integrated Management) are si vizor termic pentru aceasta arma .
  2. O mitraliera M240 de 7.62mm in fata trapei incarcatorului, montata pe o patina pe partea dreapta, existand variante echipate cu scut de protectie (Transparent Armor Gun Shield ) si echipament de vedere pet imp de noapte.
  3. O a 2-a mitraliera M240 cal. 7.62mm montata coaxial la dreapta tunului, fiind ghidata de sistemele de control si vedere ale tunului.
  4. Poate exista o a 2-a mitraliera coaxiala M2HB cal.12.7mm montata chiar deasupra suportului tunului in platforma telecomandata, ca parte a kit-ului TUSK.

 

Abrams M1A2 cu lama de buldozer si CROWS, alaturi de un Bradley

General Dynamics Land Systems lucreaza la imbunatatiri ulterioare standardului M1A2 SEP V2, cum ar fi Continuous Electronics Enhancement Program (CEEP), dar si la un kit de protectie in zone urbane, Tank Urban Survivability Kit (TUSK), care a fost deja instalat in diverse varietati pe tancurile aflate in misiuni in afara SUA.

Abrams in zona urbana

CEEP reprezinta o noua evolutie a sistemelor digitale de pe tancul M1 care va fi aplicata standardului SEP, introducand diagnostic distant, comenzi si monitorizare a vehiculului prin wireless, utilizabile si de catre personalul debarcat. De asemenea se vor adauga afisaje individuale imbunatatite pentru echipaj, marind comunicarea membrilor echipajului, si un sistem de baterii care va elimina nevoia unui generator auxiliar, facand posibila activitatea la bordul tancului cu semnatura fonica redusa.

Evolutia M1Abrams – tabel (sursa Wikipedia)

 

 

M1

M1IP

M1A1

M1A2

M1A2SEP

Produs

1979–85

1984

1986–92

1992 ->

Lungime

32.04 ft (9.77 m)

Latime

12 ft (3.7 m)

Inaltime

7.79 ft (2.37 m)

8.0 ft (2.4 m)

Viteza max.

45 mph (72 km/h)

41.5 mph (66.8 km/h)

42 mph (68 km/h)

Raza

310 mi (500 km)

288 mi (463 km)

243 mi (391 km)

Masa

61.4 short tons (55.7 t)

62.8 short tons (57.0 t)

67.6 short tons (61.3 t)

68.4 short tons (62.1 t)

69.5 short tons (63.0 t)

Armament principal

105 mm M68 rifled

120 mm M256 smoothbore

Echipaj

4 (comandant, tragator, incarcator, sofer)

 

 

Abrams cu kit TUSK

 

Kit-ul de supravietuire in mediu urban pentru tanc – TUSK (Tank Urban Survivability Kit) este un program care se poate aplica majoritatii versiunilor de M1 Abrams, fiind usor de aplicat pe teren fara a fi nevoie de intoarcerea tancului intr-o facilitate de productie sau depozit specializat. Acesta contine urmatoarele elemente:

Abrams cu Tusk – vedere laterala

http://www.fprado.com/armorsite/abrams.htm

In august 2006 General Dynamics Land Systems a primit o comanda de 505 kit-uri Tusk pentru a fi instalate pe tancurile trimise in zone de conflicte.

 

Abrams M1A2 SEP in uzina

Alte modernizari avute in vedere ar fi inlocuirea sistemului electric de comenzi ale tancului cu fibra optica, ceea ce ar putea usura vehiculul cu pana la 2t, dar si inlocuirea tunului actual, L44, cu versiunea germana L55 disponibila pentru Leopard2. Insa comparatiile facute cu privire la comportamentul proiectilelor actulmente in uzul M1 Abrams nu releva diferente semnificative intre cele 2 lungimi ale tevii, deci pe termen scurt aceasta modernizare nu se justifica.

Abrams M1A1 al USMC

In paralel cu dezvoltarea vehiculului, se are in vedere inlocuirea proiectilelor M830A1, M1028 si M908 cu un proiectil multirol configurabil pe trei roluri diferite – Advanced Multi-Purpose (AMP): detonare la impact, intarziata si explozie in aer. Se prevede ca acest proiectil sa fie folosit impotriva bunkerelor, infanteriei, blindatelor usoare si obstacolelor, putand distruge echpe anti-tanc dincolo de 500m.

 

 Pe ansamblu, fortele terestre ale SUA (United States Army si United States Marine Corps ) au primit in inzestrare 8,725 de tancuri Abrams M1, dintre care US Army detine:

Mai multe date despre M1A2 aici:

http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/wsh2010/16.pdf

 

M1A2SEP video:

http://www.youtube.com/watch?v=EwgIDmiIEw0

 

www.youtube.com/watch?v=MEE3MS7JDhI

 

www.youtube.com/watch?v=FtSf-Zvuhgs

 

 

M1A2 SEP

 

Desi se dezvolta o versiune M1A3 a Abrams pentru viitorul Ground Combat Vehicle (GCV), este foarte probabil ca M1A1 sa ramana in serviciul US Army cel putin pana in 2021 iar M1A2 pana prin 2050.

Abrams in asteptare

M1A3 se prevede a se concretiza in prototip incepand cu 2014 iar primele livrari prin 2018 sau 2019. Printre elementele specifice, M1A3 va avea probabil un nou tun de 120mm, mai usor, roti de drum suplimentare cu suspensie imbunatatita, senile mai rezistente, blindaj maiusor, armament de precizie cu bataie lunga, senzori de detectie laser si infrarosu, precum si un nou computer de bord cu transmisie pe fibra optica, care ar putea scadea si mai mult masa vehiculului.

Interesant de retinut ca nici evolutiile M1A2 si nici M1A3 nu prevad deocamdata sisteme de protectie activa hard-kill, desi exista deja versiuni dezvoltate in SUA iar israelienii au inceput deja sa-si echipeze tancurile cu sistemul Trophy. Oare care este motivul acestei optiuni? Este atat de performant blindajul Abrams-ului sau tactica armatei americane va incerca sa evite implicarea in situatii de lupta care sa necesite astfel de sisteme, desi in multe cazuri lucrurile pe campul de lupta nu ies asa cum au fost planuite .

 

Abrams in hala

Armata SUA dorea inchiderea temporara, intre 2013-2016, a fabricii de tancuri Lima, cu scopul de a economisi peste 1 miliard de dolari, urmand a re-deschide fabrica in 2017. General Dynamics Land Systems a obiectat  sustinand ca inchizand fabrica s-ar creste costurile pe termen lung, estimand costul inchiderii la 380 mil.$ iar al re-deschiderii 1,3 mld. $. Probabil ca pentru 2013 Senatul este de acord cu alocarea a 272 mil.$ pentru a putea continua operatiile de productie.

 

Evolutia familiei M1 Abrams

 

http://www.youtube.com/watch?v=f3QI0-tkimo

 

In urmatorii 10-15 ani este foarte probabil ca M1 Abrams cu modernizari sustinute sa ramana o bestie de lupta greu de egalat, desi proiecte mai noi au inceput sa apara. Insa chiar si pentru tancuri ca Armata sau Altay este nevoie de aproape 10 ani ca ele sa intre in inzestrare in numar semnificativ, sa devina produse mature iar echipajele sa se deprinda cu ele.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

Armyrecognition.com, Armyguide.com, Globalsecurity.org,  Defense-update.com, Wikipedia,  Fprado.com,  Inetres.com.

 

 

 

Exit mobile version