Piranha V in armata daneza
In linii mari, vom cumpara 227 de transportoare (inlcuzand aici si vehiculele specializate) contra sumei de 895 milioane de euro fara TVA. Graficul de livrari suna cam asa: 5 bucati in 2017, 30 bucati in 2018, 32 transportoare in 2019, 27 bucati in 2020, restul pana in 2026, totul pe baza unui acord subsecvent semnat pe baza acordului-cadru.
In prima instanta marile unitati care vor beneficia de noile transportoare sunt, citam din expunerea de motive a MApN:
„-Brigada Multinaţională de Sud-Est (MN BDE-SE, fosta Brigadă 2 Infanterie „Rovine”);
-Brigada 81 Mecanizată asumată ca brigadă de infanterie medie în cadrul pachetului de forţe dislocabile;
-Brigada 282 Infanterie Mecanizată asumată ca brigadă de infanterie grea în cadrul pachetului de forţe dislocabile.
Brigăzile de infanterie medie fac obiectul dotării batalioanelor de infanterie din organică cu transportoare blindate pentru trupe 8×8 (cazul MN BDE-SE şi Bg. 81 Mc.).
Urgenţa operaţională este dată atât de actualul context geopolitic din regiunea extinsă a Mării Negre cât şi de termenele asumate privind realizarea capacităţii operaţionale complete de către Brigăzile de Infanterie Medie, respectiv:
-decembrie 2018 pentru MN BDE-SE;
-începutul anului 2024 pentru Bg. 81 Mc..”
Asadar Brigada 81 Mecanizata si Brigada Multinaţională de Sud-Est vor fi dotate prioritar cu noile Piranha V, nu este clar daca si Bg 282 Mecanizata va beneficia de Piranha in prima instanta sau dupa 2020.
Mai aflam din Expunerea de Motive a MApN ca se are in vedere si dezvoltarea unei variante 4×4 de catre acelasi producator la UM Bucuresti si chiar sa preia mententenanta unor „produse similiare”. Citam:
„Transportor blindat pentru trupe 8×8”, în vederea furnizării şi intrării acestora în înzestrarea forţelor armate române. Ulterior, această capabilitate de pe teritoriul naţional va trebui să fie în măsură să producă şi celelalte configuraţii de produse (4×4) specifice programului de înzestrare „Transportor blindat pentru trupe” precum şi să execute lucrările de mentenanţă a produselor pe durata de viaţă a acestora, dar şi lucrări de mentenanţă pentru produse similare din dotarea forţelor armate române, în timpul cel mai scurt, în volum complet, cu respectarea cerinţelor de calitate conform standardelor NATO, asigurându-se o creştere considerabilă a securităţii aprovizionării pe timp de pace, în situaţii de criză şi la război.”
In sfarsit aflam si ce-i cu renuntarea la capacitatea amfibie a noului TBT, cerinta care pana acum a fost obligatorie, citam:
„Având în vedere nivelul ameninţării, precizat în documentele programatice (DCO –Documentul cu Cerinţe Operaţionale), a rezultat necesitatea dotării cu transportoare blindate cu nivel superior de protecţie balistică şi putere de foc ridicată, chiar dacă aceasta presupune renunţarea la capacitatea de flotabilitate.”
Presupunem noi ca o sti, pana la urma, MApNul mai bine ce-i trebuie si speram ca renuntarea la aceasta capabilitatea sa fi fost ideea noastra si nu o „luare la pila” a cerintelor operationale pentru a „incapea” pe calapodul Piranha V, iar pe de alta parte ne putem face, in sfarsit, sperante la o putere de foc ceva „mai” semnificativa decat mitraliera calibrul 0,5 care doteaza PIIIC.
Desi nu putem sa nu constatam niscai ciudatenii:
- prima ar fi ca desi Romania detine o uzina constructoare de transportoare blindate dedicata – UM Moreni – s-a preferat sa se aduca noul TAB la UM Bucuresti, uzina care niciodata nu s-a ocupat de transportoare blindate pe roti ci, in principal, de tancuri
- a doua observatie ar fi ca exista deja o intelegere pentru producerea unui transportor blindat cu germanii de la Rheinmetall, un transportor in doua variante – amfibiu si neamfibiu, un produs nou care ne-ar fi apartinut, cu atat mai mult cu cat si in cazul General Dynamics se are in vedere exact aceiasi schema ca in cazul Rheinmetall/Moreni, citam din nou: „Totodată, prin acordul de cooperare semnat la aceeaşi dată (10.10.2017) între C.N. ROMARM SA – Filiala Uzina Mecanică Bucureşti S.A. şiGeneral Dynamics European Land Systems-Mowag GmbH privind transferul de tehnologie s-au convenit liniile directoare preliminare pentru cooperarea dintre părţi şi îndeplinirea de către GDELS MOWAG a obligaţiilor de off-set prin stabilirea unei scheme viabile privind transferul de tehnologie, know-how şi abilităţi începând cu desemnarea operatorului economic român ca subcontractor şi până la înfiinţarea viitoarei societăţi mixte de către cele două societăţi.”
- a treia ciudatenie este cerinta/explicatia precum ca achizitionam Piranha V si datorita interoperabilitaii cu cele 31 de Piranha IIIC avute deja in dotare, plus cele 12 bucati ce vor veni (vehicule specializate). Explicatia este macar haioasa pe motiv ca nu cumperi 227 de „ceva” pentru a fi interoperabile cu alea cateva zeci de „altceva” de le ai tu deja prin curte. Iar pe de alta parte interoperabile in ce sens?!
Una peste alta, Piranha V (grad de protectie STANAG 4569 nivel 4/4a/4b, putand urca pana la nivelul 5) este transportor blindat din absolut toate punctele de vedere si nu prea avem ce sa-i reprosam. Macar de s-ar tine de contract si le-am vedea pe toate in dotare. Ramane insa intrebarea; de ce nu semneaza un acord-cadru pentru intreaga cantitate de TBT 8×8 – undeva la 600 de bucati – de ce contracteaza doar jumatate?
Ce inseamna STANAG 4569 nivel 4/4a/4b, gasiti AICI. Dupa ce ne dumirim ce-i ala STANAG de la 1-6 putem observa ca protectia asta crescuta e buna la TABului omului dar nu-i chiar asa protectie crescuta cum am putea sa credem. Rusii, ca doar nu ne pregatim sa ne luptam cu albanezii, cresc calibrele tunurilor montate pe transportoare si masini de lupta ale infanteriei, basca ca le doteaza si cu rachete AT.
Practic in fata tun rapid calibrul 30mm ar trebui sa avem STANAG nivel 6 (foarte util in fata barajelor de artilerie), dar in fata unui calibru superior, de sa zicem 40mm, n-avem ce sa opunem. Intradevar un nivel de protectie crescut ajuta impotriva armelor de infanterie, a aruncatoarelor de bombe, a transportoarelor rusesti mai vechi inca dotate cu celebra 14,5mm sau impotriva minelor, dar la orizontul anilor 2026, atunci cand cele 227 de Pirahna 5 ar trebui sa fie operationale, este foarte probabil sa ne confruntam cu calibre superioare, inclusiv 57mm (tun incercat deja de rusi pe ATOMul de vroaiau sa-l construiasca cu francezii).
Asadar eterna intrebare ramane: grad ridicat de protectie sau mobilitatea cat mai mare?
Mai multe amanunte gasiti aici:
-Procedura, specificatii si circumstante
GeorgeGMT