Astazi, pe 15 mai, avioanele MiG 21 Lancer vor fi in mod oficial retrase din serviciul activ, urmand sa fie stocate la Bacau. Cam asta ar fi stirea pe scurt.
Incepand cu aceasta data singurele avioane de lupta supersonice al FAR vor ramane cele 17 F 16 A/B dislocate pe baza aeriana Borcea.
Si de aici incolo epoca MiG 21 in aviatia militara romana s-a incheiat, nu stim exact ce urmeaza, iar daca tinem cont de “inteligenta” factorilor nostri de conducere (politica si militara) vom afla din mers.
La nivel teoretic intram in era Lockheed Martin, mai intai cu F 16A/B, mai apoi (dupa 2030) F 35A, dar apropos de F 35A, deocamdata nu stim nici macar despre ce numar de aparate discutam, dar vom avea – sper eu – macar doua escadrile.
In privinta F 16 A/B norvegiene, primele aparate vor sosi la sfarsitul lui 2023 si vor face partea din cea de-a doua escadrila, care escadrila ar urma sa fie dislocata la Campia Turzii de unde isi va incepe misiunile anul viitor. Pana la sfarsitul anului 2024 ar trebui sa avem in dotare toate cele 32 de aparate F 16 norvegiene, adica trei escadrile a cate 16 aparate.
Vom avea suficienti piloti pentru 49 de aparate? Ramane de vazut si tot de vazut ramane si cum ne vom descurca cu mentinerea in stare de zbor a cate mai multor aparate F 16, pentru ca trebuie sa intelegem un lucru simplu: este o diferenta enorma intre MiG 21 Lancer si F 16 din absolut toate punctele de vedere: zbor, intretinere si mai disciplina pilotilor.
Asadar, capat de epoca si indiferent ce opinie aveti, fiecare dintre voi, despre MiG 21, acest aparat va ramane emblematic pentru FAR, atat dpdv al duratei de exploatare cat si sentimental, “21 putand fi catalogat ca avion-simbol al Fortelor Aeriene Romane.
Majoritatea dintre noi ne-am nascut sub „domnia” MiG 21 si este singurul avion pe care l-am admirat de-a lungul anilor, MiG 29 a avut o cariera mult prea scurta in FAR, iar F 16 este un nou-venit pentru noi, asa ca MiG 21 a fost vedeta noastra…
Daca ar fi sa facem o analogie intre romani si britanici, am putea sa spunem: a murit Regele (batran ca vai de el), sa traiasca Regele (si la noi si la britanici, noul rege este si el batran). MiG 21 a intrat in dotarea FAR in 1962 – in varianta F 13, fara radar – si a iesit in 2023, dupa o cariera de numai putin de 61 de ani, dar inlocuitorul sau este F 16A/B aparate construite pe la sfarsitul aniilor “80, inceputul aniilor “90.
Ultimul aparat F 16A/B Block 15 nou a fost livrat in 1996.
GeorgeGMT