Advanced Super Hornet
Boeing refuza sa se recunoasca invinsa in fata F-35 al celor de la Lockheed Martin si incurajata de problemele prin care trece programul JSF, mai ales la capitolul costuri finale, ofera un nou Hornet.
Astfel Advanced Super Hornet este un demonstrator pentru un viitor urmas al F/A-18 Super Hornet E/F si a fost construit deja, este drept intr-o singura bucata.
Insa cei din Seeatle spera ca pana la sfarsitul lunii august zborurile de incercare ale demonstratorului sa fie finalizate. Acest aparat unicat are ca principal scop efectuarea de teste aerodinamice pentru rezervorul conform montat pe aparat, pe modelul deja dezvoltat pentru F-16 si de asemenea se testeaza in zbor calitatile stealth ale unui container gandit sa oferea capacitatea de a transporta arme, fara ca semnatura radar sa creasca.
Astfel testele desafasurate acum urmaresc sa aprecieze impactul aerodinamic si radar al celor doua noi componente, container si rezervoare conforme.
Dar diferentele intre demonstrator si actuala generatie de Super Hornet-uri nu se opresc aici. Cockpitul va avea de asemenea o noua arhitectura, actualele afisaje fiind inlocuite de un singur ecran 48x28cm, senzitiv si foarte usor de folosit, constructorul american chiar il compara ca usurinta de folosire cu un IPod. IRST (infrared sensor detection and prosecution) va fi montat sub botul aparatului, iar noul Hornet va dispune si de un sistem de armament mai performant. La nivel de motorizare aparatul este propus sa fie dotata cu motoare F414-GE-400.
Acest tip de motor va permite doua moduri de folosire: primul modul va fi asa-zisa “functionare pe timp de pace”, care va reduce dramatic consumul de combustibil, iar odata ajuns in zona de operatii, pilotul va comuta functionare pe “War Time”. Acest mod de functionare mareste forta motorului cu aproximativ 20%, oferind astfel o mai buna acceleratie, astfel Hornetul va ajunge de la 0,8 Mach la Mach 2 in doar 50 de secunde, cu 20 de secunde mai repid decat actuala generatie.
Initial programul Advanced Super Hornet avea in vedere cresterea vanzarilor Boeing pe pietele externe, avandu-se in vedere ca tinta principala India, dar in prezent atentia se pare ca este concentarta catre US Navy. Astfel Boieng incearca sa profite de pasii gresiti facuti de LM cu F-35 in general, dar mai ales cu varianta F-35C si astfel sa promoveze noul Super Hornet ca pe o alternative, mai ieftina si mai putin riscanta, la F-35C.
Foto: Defensetech
Multumiri lui Guliver pentru semnalare
Dar Advanced Super Hornet nu se refeara doar la avioane noi, ci dimpotriva, tehnologiile dezvoltate pentru acest demonstrator vor putea fi folosite pentru up-gradarea actualei flote de Hornet-uri a Marinei.
In acest moment Boeing mai are de livrat US Navy 80 de aparate F/A-18 Super Hornet si sase Growler, dar actuala rata de finalizare a aparatelor, de patru avioane pe luna, va face ca in lipsa de comenzi noi, linia de fabricatie sa se inchida in anul 2016, bineinteles ca acest lucru trebuie evitat cu orice efort.
Sursa: Air-cosmos.com
GeorgeGMT