Cehii de la Aero Vodochody pregatesc o noua versiune a avionului de antrenament avansat, denumit L-169, ca si succesor al L-39 Albatros.
Daca in cazul L-159 Alca, dezvoltarea acestuia s-a facut in primul rand cu obiectivul unui avion de atac usor in minte, L-169 se vrea adevaratul succesor al avionului de antrenament L-39 Albatros, a declarat Martin Mamula, seful de proiect.
Cea mai vizibila diferenta fata de L-39 este inlaturarea rezervoarelor externe integrate la capatul aripilor, acestea fiind inlocuite de rezervoare interne in aripi si fuselaj. Aceasta schimbare duce la scaderea rezistentei la inaintare a avionului, extinzand distanta sa de zbor la 1570km cu cele aproape 1600kg de combustibil intern, din care 600 in noile rezervoare incastrate in aripi ajungand la 2530km cu rezervoare suplimentare. Avionul L-169 dezvolta o viteza maxima de 930km/h la nivelul marii, poate urca cu 50m/s si atinge un plafon maxim de zbor de 12700m. Avionul poate transporta 2700kg de armament si echipamente la o masa maxima la decolare de 8 tone.
Nou pointer translucid pentru L-169 (sursa: Aero Vodochody)
Comparativ cu L-159 Alca, L-169 va include mai multe componente si sisteme autohtone, intre care noul computer de bord si head-up display-ul translucid (Speel Praha). In ceea ce priveste motorul, nu mai exista doar optiunea pentru Honeywell F124, clientii putand alege si alte motorizari, cum ar fi motorul rusesc Progress AI-25TL.
Zborurile de test sunt planificate pentru 2015, proiectul fiind finantat majoritar cu resurse private, cu putin sprijin din partea guvernului ceh. L-169 va fi vandut ca si modernizare majora catre tarile care opereaza L-39 si care au bani de cheltuit, rezultatul fiind o crestere majora a capacitatilor de antrenament la costuri scazute, dublata de o capacitate de atac usor, la nevoie. Modernizarea L-159 este si ea utila, fiind refolosita in actualul proiect L-169.
Probabil ca acest program al cehilor este o schimbare de optica, mai ales si dupa esec cu Irakul, ei promovand L-159 Alca in primul rand ca si avion de atac usor si mai putin ca si avion de antrenament avansat, acum incercand sa creeze un succesor al L-39 Albatros, vandut atat de bine in alte vremuri si inca operat de alte tari.
Revenind in ograda noastra la recent anuntatul program IAR 99-Demonstrator Tehnologic, dupa ce alte faze ale cercetarii au fost derulate sub denumirile de IAR-XT, IAR-SC, IAR-DC, poate ca o schimbare de optica si marketing i-ar ajuta si pe ai nostri.
Stim ca Aerostar Bacau este interesat de Avioane Craiova si are inca niste comenzi pentru modernizari de MIG-21 la nivel Lancer, un exemplu fiind Mozambic cu 8 avioane MIG-21. Pilotii mozambicani sunt antrenati in Romania pe 2 avioane L-39 Albatros, care sunt modernizate la Aerostar, ei primind si 2 avioane Aerostar R40S Festival de la Aerostar pentru formare de baza. Nu ar fi posibil ca la un astfel de contract sa se adauge cateva IAR-99 Soim cu avionica modernizata la nivelul MIG-21 Lancer si capacitati de atac usor, pentru a asigura o trecere usoara a pilotilor pe MIG-21 Lancer? Stim ca IAR-99 Soim are cabina special conceputa pentru ca pilotii sa se antreneze pentru MIG-21 Lancer. O asstfel de comanda ar constitui o gura de oxigen si pentru Avioane Craiova, inlesnind finantarea pentru IAR99 DT dar si crescand competentele inginerilor si dotarea tehnica si facand-o atractiva pentru privatizare.
Si cred ca mai sunt state africane care nu au bani de KAI-T50, Alenia M-346 sau BAE Hawk si care ar putea sa intre in colimatorul Aerostar si Avioane Craiova…
Surse: Altair, Praguepost.com, Ceskenoviny.cz
Marius Zgureanu