Acest articol ar putea cu ușurință să intre în seria dedicată înțelegerii știrilor false și războiului dus pentru mintea noastră. Este un studiu de caz, o aplicație practică a unor concepte teoretice, și va rămâne în afara seriei.
Evident, începem cu o definiție. Gândirea critică este procesul mental de analiză sau evaluare a informației, mai ales afirmații sau propoziții pretinse de unii oameni a fi adevărate. Ea duce la un proces de reflecție asupra înțelesului acestor afirmații, examinând dovezile și raționamentul oferit și judecând faptele.
Pentru a ilustra acest proces ne vom îndrepta atenția către un text care a început să circule se pare în 2009, a fost publicat de Napoca News (care între timp l-a și șters de pe site) în august 2009, fiind apoi republicat pe interneț în diverse locuri – resuscitat și readus continuu la viață, în funcție de interese.
Cu ceva vreme în urmă, în blogosfera apărării (pe Tehnomil mai exact), am găsit un link către acest text bulversant, ilustrând zvonuri care încă circulă. De data aceasta răspândacul de serviciu este pagina de Facebook Unde ești tovarășe Ceaușescu, o pagină cu ~4700 de aprecieri și urmăritori.
Presupusele întâmplări; 2018
Un text – să îl considerăm comun (numit [TEXT DE BAZĂ] în continuare) al acestei știri este cel de mai jos:
ANUL 1992. UZINA DE AVIOANE CRAIOVA INCEPE LUCRUL LA PROIECTUL IAR 109, avionul de luptă care ar fi adus Romaniei relansarea spectaculoasă a industriei de apărare, contracte consistente si ferme pentru uzină si, nu in ultimul rind, suprematia cercetării militare romanesti pe intreg mapamondul, deoarece avionul respectiv avea drept caracteristică o geometrie perfectă si fusese cotat pe locul II in lume la clasa sa. Avind in vedere si caracteristicile celor patru prototipuri care se făceau pe structura acestui avion, dar si faptul că făcea parte din categoria tehnică de luptă, iar proiectul fusese lucrat de cercetători militari, construirea si detaliile lui erau considerate, in mod firesc, secret de stat! Ca urmare, de ceea ce se intimpla la U.A.Craiova stiau doar citeva persoane: ministrul Apărării de atunci, un consilier al FPS, un secretar de stat din Ministerul Industriilor, un general din Ministerul de Interne, seful SRI din acea perioadă, precum si generalul Vasile Ionel, un apropiat al lui Radu Berceanu si – foarte important! – secretar al Consiliului Suprem de Apărare a tării.
ANUL 1993. INTRE AVIOANE CRAIOVA SI FIRMA ISRAELIANĂ IAI LAHAV se poartă tratative pentru construirea – in comun! – a avionului de luptă IAR 109 SWIFT (al doilea prototip al IAR 109, primul fiind IAR 99) Berceanu află, in acelasi an, de la generalul Vasile Ionel, amicul său(care, astfel, isi incalcă cu bună stiintă atributiile si ii dezvăluie lui Berceanu un secret de stat!) despre proiect si, prin presiuni făcute asupra celorlati detinători ai secretului, obtine scoaterea din tară a avionului IAR 109 SWIFT de către firma din Israel. In acest fel, modelul de avion de luptă romanesc este dus si lăsat in zona militară a Aeroportului israelian Ben Gurion timp de citeva săptămini. După care, el este adus inapoi in Uzina craioveană.
La intoarcerea in Romania, specialistii militari au atras atentia Ministerului Apărării, dar si SRI, că au descoperit urme de desigilare a avionului!
NOIEMBRIE 1994. IN URMA UNUI ASA-ZIS PRECONTRACT, incheiat intre partea romană si firma din Israel, membrii proiectului de avion militar si Tanya Halperin, reprezentanta IAI Lahav, se intilnesc la Bucuresti, in cel mai mare secret. In afară de ei mai apare – afirmă un ofiter SIE sub acoperire care este este dispus, dacă procurorii DNA i-o vor cere, să depună mărturie in acest caz! – un personaj care nu avea ce să caute la intilnirea respectivă: R.Berceanu. Adus, spre stupefactia părtii romane (dar nu si a lui Halperin, cu care Berceanu avea relatii de afaceri de mai multă vreme) de insusi fostul secretar al CSAT, generalul Vasile, Berceanu preia friiele si negociază el insusi cu reprezentanta evreilor contractul dintre partea romană si cea israeliană. Evident că negocierea s-a făcut in dezavantajul Romaniei, iar din suma – si asa infimă si subevaluată a contractului – Berceanu cere, fără nici o jenă, un „comision” de SASE MILIOANE DE DOLARI! De fapt, banii reprezentau pretul pe care evreii i-l plăteau lui Berceanu nu pentru că obtinuse un pret avantajos pentru ei la negocieri, ci pentru „un serviciu” pe care noi il numim, conform legii, SPIONAJ INDUSTRIAL.
IMPORTANT: la momentul respectiv, colonel ing. Nicolae Deneanu a fost singurul care, mirosind infractiunea, a refuzat să semneze contractul fraudulos impus de tandemul Berceanu–Halperin. Nu pentru mult timp, insă…
SĂTUL DE PRESIUNILE LUI BERCEANU, DAR SI ALE ALTORA (Dăneanu era santajat sistematic cu o anume inregistrare care l-ar fi dus după gratii) Dăneanu cedează si semnează contractul. Mai mult decit atit: partea israeliană pune o nouă conditie, dar care nu era stipulată in contract: aceea ca avionul să fie construit in…Israel, cu fortă de muncă romanească. Asa se face că si ceea ce trebuia să fie un secret de stat al Romaniei se mută in hangarele statului evreu si, la sfirsitul lui 1995, muncitori si ingineri de la Avioane Craiova sint trimisi, la muncă, direct in uzinele IAI Lahav. Aici…STUPOARE: romanii observă că structura (care era o inventie militară romanească de mare răsunet in lumea tehnicii de luptă) avionului IAR 109 SWIFT se regăsea, incredibil, si pe avionul israelian GALAXY. Concluzia: in timpul sederii sale pe Aeroportul militar din Israel, avionul romanesc fusese desigilat, asa cum initial sustinuseră militarii romani atunci cind aparatul se reintorsese in Romania, iar structura sa copiată, aplicată si, mai grav, omologată pe Galaxi. In termenii serviciilor secrete din intreaga lume, asta se numeste SPIONAJ INDUSTRIAL SI MILITAR! Si cine, cu un an in urmă, trimisese, ilegal, prototipul romanesc, la baza militară de la Ben Gurion? Radu Berceanu! Iată, asadar,pentru ce a primit el acel comision de 6.MIL US$!
2018
Pagina de Facebook Unde ești Tovarășe Ceaușescu adaugă la începutul lui niște informații atunci când îl publică pe 4 mai 2018, având 237 de comentarii și 1300 de republicări.
RADU BERCEANU, TRADATOR DE TARA, SPION ISRAELIAN.
RADU BERCEANU, ACUZAT OFICIAL DE SPIONAJ MILITAR! invinuit, inainte de 1989, de către Directia de Contrainformatii a Securitătii, de spionaj militar, trădare a Statului si vindere de proiecte secrete din sfera cercetării romano-ruse, Radu Berceanu este acuzat acum, de către inalti demnitari ai Consiliului Europei, de spionaj industrial la Uzina de Avioane Craiova – in favoarea Israelului – si de sabotarea unui contract dintre Romania si Franta.
Documentele intrate in posesia noastră atestă faptul că este vorba despre cel mai grav si incendiar caz de incălcare a sigurantei nationale, de vindere pe bani grei a unui prototip secret de avion de luptă si, asa cum specifică si comisarii UE, de prejudicierea cu premeditare atit a Romaniei, cit si a Frantei. Povestea este halucinantă, dar, recent, a intrat atit in atentia DNA, cit si a CSAT, care confirmă că este vorba despre spionaj industrial, iar rapoarte ale SRI si SIE relevă faptul că Berceanu poate fi cercetat si pentru subminarea economiei nationale.
[TEXT DE BAZĂ]
2015, 2012, 2011
Pe un alt blog – cel al lui Ion Coja, apare în 17 februarie 2015 același text. De data aceasta are alt început și final. Probabil este cel original, din Napoca News, publicat și pe site-ul Bad Politics în 16 iulie 2011.
Radu Berceanu, acuzat de spionaj militar în favoarea Israelului!
Fostul ministru al transporturilor, Radu Berceanu, pe numele său real Radu Bercovici, este implicat într-un scandal pornit de la un text anonim primit la redacţiile publicaţiilor din România. Ministrul este acuzat de spionaj militar şi industrial în favoarea Israelului. Berceanu este acuzat că în anul 1993 a facilitat scoaterea din ţară a prototipului de avion IAR 109 SWIFT proiectat de către inginerii de la uzina Avioane Craiova şi vinderea acestuia către compania evreiască IAI LAHAV, cu care semnase un parteneriat pentru producerea avionului. Însă partea română a descoperit că firma din Israel dezvoltase un avion identic cu Swift, bazat cel mai probabil pe specificaţiile tehnice ale prototipului românesc. În cele din urmă, parteneriatul nu a mai continuat, dar autorii materialului afirma ca Berceanu s-ar fi ales cu cateva milioane de dolari de pe urma acestei afaceri.
Redăm parţial textul referitor la afacerea Berceanu-IAI LAHAV
[TEXT DE BAZĂ]
ÎN TIMP CE MUNCITORII ROMÂNI DESCOPERISERĂ FURTUL DE PROPORŢII al proiectului avionului de luptă, contractul dintre U.A. Craiova şi IAI Lahav este stopat! Israelienii se „sucesc” şi nu mai vor prototipul IAR 109 SWIFT, ci pe cel IAR 99, deşi contractul se încheiase doar pentru cel dintîi!
Trebuie însă să menţionăm că şi cele două prototipuri se diferenţiază doar prin cabina de pilotaj, în rest fiind absolut identice. Ceea ce explică de ce israelienii, consiliaţi de Berceanu (care, să nu uităm, este specialist în avioane!), au sărit de la primul prototip la cel de-al doilea, puteau în acest fel să acopere actul de spionaj industrial. Un alt lucru mai trebuie semnalat: IAI Lahav este uzină cu capital de stat din Israel şi are – ca şi concurenţă, în aceeaşi ţară – firma EL-BIT, cu capital privat. Ele sînt însă doar aparent concurente, pentru că ambele au furat, tot prin intermediul lui Berceanu, şi proiectul prototipului IAR 99 ŞOIM, pe care l-au „îmbunătăţit” cu aceleaşi aparataje de zbor! Şi tot cele două uzine israeliene sînt implicate pînă peste cap în mai multe scandaluri legate de tehnica militară a ţării noastre.ŞI ACUM, SĂ ÎL LĂSĂM PE VIRGIL MĂGUREANU, FOSTUL DIRECTOR AL SRI, să facă şi el o dezvăluire-şoc: „În raportul SRI pe care l-am prezentat în 1995, am adus dovezi despre acţiuni de spionaj industrial la Avioane Craiova. Concret, este vorba despre vînzarea proiectului secret al unui avion militar, firmei din Israel, IAI LAHAV. Suspiciunile noastre au condus la Radu Berceanu.”
Față de textul de pe site-ul Bad Politics, cel de pe blogul lui Ion Coja mai are un post scriptum.
PS Materialul a aparut in Napoca News in anul 2009. De atunci pana acum,intr-o tara normala justitia facea lumina intr-un astfel de caz. Traim noi insa intr-o tara normala ?
Pe Certitudinea apare același text cu titlul Radu Berceanu, implicat în acţiuni de spionaj militar în favoarea Israelului în 2012, preluat de pe Napoca News.
A trecut oarecum neobservată, în 2009, o anchetă jurnalisică al cărei conţinut era extrem de grav şi care îl viza pe unul dintre membrii marcanţi ai actualului PDL, Radu Berceanu – fostul ministru al Transportului. Faptele incriminate îl calificau fără echivoc ca trădător de ţară. Probabil nu era momentul ca acele informaţii să poată fi percepute în toată grozăvia lor şi să fie sancţionate ca atare. Poate că momentul abia acum a venit, pentru a întări justeţea revendicărilor din Piaţa Universităţii şi din ţară. Aşa că voi relua acel material jurnalistic care îşi păstrează nealterată gravitatea şi actualitatea (M.M.)
[TEXT BADPOLITICS]
Față de textul anterior mai are o propoziție adăugată într-un paragraf și în mai multe locuri folosește denumirea GALAXI și nu cea corectă – GALAXY pentru numele avionului fabricat de IAI. Propoziția nouă este cea scrisă cu fonturi îngroșate.
De fapt, banii reprezentau preţul pe care evreii i-l plăteau lui Berceanu nu pentru că obţinuse un preţ avantajos pentru ei la negocieri, ci pentru „un serviciu” pe care noi îl numim, conform legii, SPIONAJ INDUSTRIAL. În cele ce urmează veţi vedea că nu acuzăm nefondat! IMPORTANT: la momentul respectiv, col ing. Nicolae Deneanu a fost singurul care, mirosind infracţiunea, a refuzat să semneze contractul fraudulos impus de tandemul Berceanu – Halperin. Nu pentru mult timp, însă.
2010
Căutând mai multe informații pentru a vedea despre ce e vorba de fapt, ajungem la un text halucinant aproape, publicat în noiembrie 2010 pe blogul lui Ion Odorica scris – se pare – de Simona Fica.
Nu cu mult timp în urmă, Exploziv-NEWS a prezentat opiniei publice, în premieră în România, dovezi certe (DOCUMENTE CLASIFICATE) despre acţiuni de spionaj militar, în favoarea Israelului, savarsite de catre Radu Berceanu la Uzina de Avioane Craiova. Recent, cazul a intrat în atenţia Comisiei Europene de la Bruxelles, dar şi a oficialităţilor franceze, care cer anchetarea lui Berceanu de către ţările UE, din cauza neîncrederii Guvernului Franţei în Justiţia din România. Radu BERCEANU a fost acuzat de catre SRI si DGIA că a vândut firmei israeliene IAI-LAHAV documentaţia avionului militar multiroll, parte a unui proiect secret romano-rus, IAR 99. Aceste acuze au ieşit la iveală în timpul unui control al Curţii de Conturi, care cerceta modul în care nu s-a respectat contractul dintre SC Avioane SA şi firma franceză guvernamentala Capel Aviation, în urma căruia atât statul român cât şi cel francez au fost grav prejudiciate. Serviciul Român de Informaţii a arătat şi el că Berceanu a scos din birou documente secrete, caietele de sarcini ale avionului IAR 99 şi cataloagele de trasaj contur, pe care le-a vandut agentei MOSSAD Tonia Halperin. Mai mult, impreuna cu fostul secretar al CSAT, generalul Vasile Ionel, si cu generalul SIE Ionel Geanta, Berceanu a scos din UA Craiova insusi aparatul si l-a dus, timp de doua saptamani, pe baza militara a aeroportului israelian El Gurion, iar expertii rusi au observat ulterior că structura avionului IAR 99 se regăseşte în cea a avionului israelian GALAXI. Ulterior, Galaxi a fost vandut Chinei, care l-a revandut Armatei israeliene. Transformat in celebrul „FI6”, prototipul a intrat apoi – fiind din nou revandut de catre evrei – in hangarele bazelor militare americane si a fost folosit in razboiul din Golf. Acum, exact ca intr-o gluma sinistra, el va fi cumparat de noi – pe bani grei – de la americani, via Bae Systems. Abia după ce Exploziv-News a publicat dovezi ce atesta ca Berceanu se face vinovat de spionaj industrial şi militar, povestea a ajuns dincolo de graniţele României. Cum a reacţionat Comisia Europeană de la Bruxelles, puteţi vedea în răspunsul remis redacţiei noastre de către coordonatorul politic al Comisiei (vezi facsimil). Mai mult decât atât, nu doar UE va ancheta cazul, dar şi Franţa îi vrea capul, fiind grav prejudiciată de nerespectarea contractului de producere şi furnizare a avionului în cauză. Spaga primita de Berceanu pentru aceasta „fapta” a fost – asa cum am demonstrat cu documente in ancheta referitoare la acest subiect – de 6 milioane de dolari, din care doua milioane s-au dus in contul Confident de la CreditBank al generalului SIE Ionel Geanta! Revenind la raspunsul remis de la Bruxelles, trebuie menţionată poziţia (salutară, de altfel), a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (vezi facsimil). Care, prin vocea secretarului de stat Ion Oprişor, ne dă dreptate: numitul Berceanu Mircea Radu se face vinovat de spionaj militar şi industrial la Uzina de Avioane Craiova, CSAT informând Administraţia Prezidenţială în acest caz, dar trimiţând şi întreaga documentaţie (pe care i-am pus-o la dispozitie) care îl incriminează pe Berceanu, la instituţiile abilitate pentru anchetarea şi pedepsirea trădătorului naţional cu nume de cod „Bercea”!
Simona FICA
Vom folosi în continuare tehnicile care ar trebui să fie la îndemâna oricărui absolvent de liceu care trece examenul de Bacalaureat pentru a analiza aceste informații. Să încercăm să facem lumină, folosind uneltele aflate la îndemână – Google și sursele publice de informații. Modalitatea? Găsirea răspunsului la întrebările ce?, cine?, unde?, când?, cum?, de ce?, cui i-ar fi servit?.
Autorii. Mediul.
Autorul primului material de mai sus este anonim. Putem, din analiza textului, să facem câteva presupuneri:
– folosirea normelor gramaticale ante-1989 arată că materialul a fost redactat înainte de intrarea în vigoare a noilor reguli sau a fost redactat între 2004-2008, autorul având între 50 și 60 de ani;
– autorul manifestă un atașament profund față de valorile ‘tradiționale’, repetate timp de 45 de ani de propaganda comunistă;
– folosirea anumitor cuvinte îmi arată o educație de specialitate în domeniul tehnologiei (mai exact tehnologiei aviatice);
– nu pare a fi cunoscător de limbă engleză.
Autorul celui de-al doilea material este Simona Fica. Informațiile aflate online despre această ‘jurnalistă’ sunt:
– se autodeclară jurnalistă;
– CEO INTELL-DEFENSE (detalii aici);
– a avut un ziar – EXPLOZIV-NEWS (cu domeniul exploziv-news.ro acum liber);
– mai are un domeniu pentru ANIMA NEWS (animanews.com);
– a mai avut o pagină pe Facebook, sub pseudonimul Raisa Ekaterina Ivatenko;
– are cont pe LinkedIn, recomandându-se ca Expert Councillor la Romanian Parliament cu peste 500 de conexiuni;
– are o vastă experiența profesională care o recomandă: Fort Worth Police Department, Antidrog (2002-2003); Expert in counter-terrorism la Intell-Defense, Moscova (2008-2009) unde efectua ‘Planificare anti-tero’; Defender Security Management DSM (2013) unde se ocupa de ‘studii si aplicatii anti-tero’;
– a avut pagina de facebook ExplozivNews (https://www.facebook.com/explozivenews);
– are cont pe Twitter – Sunt Simona Fica, de profesie jurnalist, specializare investigaţii militare, funcţia:proprietar si co-editor al ziarului EXPLOZIV-NEWS / by Intell Defense;
– are blog pe wordpress – aici;
– are canal pe YouTube;
– pare să fi trecut prin PDL (link aici);
– mai are și alte texte scrise (exemplu aici);
– a fost ‘demascata‘ de Centrul pentru Combaterea Antiromanismului (da, exista asa ceva);
– s-a mai scris despre ea si aici;
– are o poza cu un chistol aici;
– totul pare însă părăsit din 2012.
Pentru a ne face o idee despre răspândacă, iată două postări ale sale:
1. Nu, moartea celui imbracat in hainele patronului de la Hexi precum si fuga in Venezuela a patronului Hexi, nu au efect asupra descoperirii complicilor privind dezinfectantii, caci Hexi era beneficiarul licitatiilor controlate de catre unii politicieni la inalt nivel, si acestia obligau managerii celor 300 de spitale sa achizitioneze dezinfectantii
2. ATENTIE: Hexi produce droguri. Droguri am zis! Reteaua e internationala si beneficiarii banilor din Cipru nu sunt coruptii romani ci exact colegii de la Bruxelles ai minunatului guvern tehnocrat, iar informarile SRI (in fapt adevaratul aparator al intereselor Romaniei, dar in care toti dati acum cu pietre intr-un mod absolut jegos!) au fost pe doua directii referitoare la Hexi Pharma:
Romania ARE UN BRAND! Gabriel Oprea ESTE UN BRAND! Brandul ONOAREI! Se tine intotdeauna de cuvant. A te tine de cuvant este o carte de vizita. O carte de vizita pentru Romania, dusa in cele mai inalte institutii internationale de lupta impotriva terorismului. De la Strasbourg la Haga, de la Washington la Bruxelles, de la sediul NATO la sediul Pentagonului, de la sediul Parlamentului European pana in sediul ONU! Putea alege sa fie PRIM-MINISTRU, pe valul de simpatie cu care era inconjurat, de catre populatie, atunci cand i-a tinut locul lui Victor Ponta! Nu a facut-o! De ce nu a facut-o? Pentru ca are ceea ce niciun „lider” al PNL nu are: ONOARE! Un militar nu tradeaza niciodata! Nu-si tradeaza camarazii si. mai ales, nu isi tradeaza tara! El doar o APARA! Daca PNL are in structurile sale vreun militar, sa il scoata in fata. Daca nu, SA TACA! Romania are nevoie de stabilitatea asigurata de catre Generalul Oprea! Romania NU MAI VREA „branconieri” in functia de Ministru de Interne, ci Romania VREA UN MILITAR in aceasta functie! Romania NU VREA ca Generalul Oprea sa plece! Romania nu e reprezentata de cei 100 de indivizi care topaiu alaltaieri pe strada strigand, contra-cost, „Demisia!”. Romania nu mai vrea sa treaca din nou prin ce a trecut in perioada 2009 – 2012! Nu mai vrea retele de crima organizata infiltrate de catre „liberalul” Blaga in Ministerul de Interne, Romania nu mai vrea sa auda „branconajul” lingvistic al „liberalului” Igas, si nici sa mai vada fundul in doua luntrii al lui Rus la Interne! Romania are acum un brand. Brandul ONOAREI! Prin Generalul Oprea, Romania si-a regasit locul de PARTENER si nu de sluga al celor mai mari puteri ale lumii! Intre demagogia penibila a doamnei Gorghiu si ceea ce isi doresc cu adevarat romanii, stau FAPTELE unui GENERAL! Care putea intr-o secunda sa fie si sa ramana PRIM-MINISTRU! NU A FACUT-O! Pentru ca ARE ONOARE!
Mediul de distribuție este internetul, folosind două tehnici clasice:
– chain-emails – e-mailuri transmise de la om la om; fiecare dintre cei care trimite mesajul garantează pentru el practic;
– site-uri senzaționaliste;
– mai nou social media (Facebook), mediu cunoscut pentru atenția acordată unei postări (10-30 de secunde), ceea ce rămâne după acea atenție fiind titlul senzaționalist și dezinformarea.
Idei
În primul rând, extragerea ideilor principale și realizarea unei cronologii, pe cât posibil. Să extragem, adică informațiile din mesaj.
1992: Aflăm că la UA Craiova INCEPE LUCRUL LA PROIECTUL IAR 109.
1992: IAR-109 era un avion care avea drept caracteristică o geometrie perfectă si fusese cotat pe locul II in lume la clasa sa. Mai aflăm și că făcea parte din categoria tehnică de luptă, iar proiectul fusese lucrat de cercetători militari.
1992: IAR-109 era avionul care ar fi adus Romaniei relansarea spectaculoasă a industriei de apărare, contracte consistente si ferme pentru uzină si, nu in ultimul rind, suprematia cercetării militare romanesti pe intreg mapamondul
1992: Ar fi trebuit realizate patru prototipuri de IAR-109 – Avind in vedere si caracteristicile celor patru prototipuri care se făceau pe structura acestui avion.
1993: Aflăm că se poartă tratative pentru construirea – in comun! – a avionului de luptă IAR 109 SWIFT (al doilea prototip al IAR 109, primul fiind IAR 99).
1993: Radu Berceanu obtine scoaterea din tară a avionului IAR 109 SWIFT de către firma din Israel. In acest fel, modelul de avion de luptă romanesc este dus si lăsat in zona militară a Aeroportului israelian Ben Gurion timp de citeva săptămini. După care, el este adus inapoi in Uzina craioveană..
1993: Aflăm că specialistii militari au atras atentia Ministerului Apărării, dar si SRI, că au descoperit urme de desigilare a avionului.
1994: Aflăm că IN URMA UNUI ASA-ZIS PRECONTRACT […] membrii proiectului de avion militar si […] reprezentanta IAI Lahav se intilnesc la Bucuresti, in cel mai mare secret. In afară de ei mai apare […] un personaj care nu avea ce să caute la intilnirea respectivă: R.Berceanu. […] Berceanu preia friiele si negociază el insusi cu reprezentanta evreilor contractul dintre partea romană si cea israeliană. […] negocierea s-a făcut in dezavantajul Romaniei, iar din suma – si asa infimă si subevaluată a contractului – Berceanu cere, fără nici o jenă, un „comision” de SASE MILIOANE DE DOLARI!
1994-1995: Nicolae Deneanu cedează și semnează contractul – cu IAI să înțelegem. Mai aflăm că partea israeliană pune o nouă conditie, dar care nu era stipulată in contract: aceea ca avionul să fie construit in…Israel, cu fortă de muncă romanească. Asa se face că si ceea ce trebuia să fie un secret de stat al Romaniei se mută in hangarele statului evreu si, la sfirsitul lui 1995, muncitori si ingineri de la Avioane Craiova sint trimisi, la muncă, direct in uzinele IAI Lahav. Aici…STUPOARE: romanii observă că structura (care era o inventie militară romanească de mare răsunet in lumea tehnicii de luptă) avionului IAR 109 SWIFT se regăsea, incredibil, si pe avionul israelian GALAXY.
Punctul culminant: […] in timpul sederii sale pe Aeroportul militar din Israel, avionul romanesc fusese desigilat, asa cum initial sustinuseră militarii romani atunci cind aparatul se reintorsese in Romania, iar structura sa copiată, aplicată si, mai grav, omologată pe Galaxi.
Deznodământ: […] contractul dintre U.A. Craiova şi IAI Lahav este stopat! Israelienii se „sucesc” şi nu mai vor prototipul IAR 109 SWIFT, ci pe cel IAR 99, deşi contractul se încheiase doar pentru cel dintîi! Dar aici este și lovitura de tatru: Trebuie însă să menţionăm că şi cele două prototipuri se diferenţiază doar prin cabina de pilotaj, în rest fiind absolut identice. Ceea ce explică de ce israelienii au sărit de la primul prototip la cel de-al doilea, puteau în acest fel să acopere actul de spionaj industrial.
Completare: Un alt lucru mai trebuie semnalat: IAI Lahav este uzină cu capital de stat din Israel şi are – ca şi concurenţă, în aceeaşi ţară – firma EL-BIT, cu capital privat. Ele sînt însă doar aparent concurente, pentru că ambele au furat, tot prin intermediul lui Berceanu, şi proiectul prototipului IAR 99 ŞOIM, pe care l-au „îmbunătăţit” cu aceleaşi aparataje de zbor!
Rezumatul, pe scurt, ne este furnizat, de asemenea de autori: prototipul de avion IAR 109 SWIFT proiectat de către inginerii de la uzina Avioane Craiova şi vinderea acestuia către compania evreiască IAI LAHAV, cu care semnase un parteneriat pentru producerea avionului. Însă partea română a descoperit că firma din Israel dezvoltase un avion identic cu Swift, bazat cel mai probabil pe specificaţiile tehnice ale prototipului românesc. Să nu fie prea greu cititorului să înțeleagă informațiile.
Schiță de idei principale, cu comentariile subsemnatului la finalul fiecăreia:
– IAR-109 avea o geometrie perfectă și era pe locul II în lume la clasa sa (primul pe județ, al doilea pe municipiu cum ar veni);
– IAR-109 Swift ar fi fost al doilea prototip al IAR-109, primul fiind IAR-99 (nu se înțelege nimic);
– Radu Berceanu a obținut ducerea și lăsarea avionului de luptă românesc pe aeroportul Ben Gurion câteva săptămâni (a se observa apelul la sentimentele de atașament patriotic și lăsarea olimpicului singur printre străini);
– în 1993 sigiliul a fost violat (olimpicul, singur între străini, a fost necinstit de ovrei);
– în 1994 exista un ‘asa-zis precontract’ între UA Craiova și IAI (păi e precontract sau altceva?);
– contractul (?) avea o sumă infimă și subevaluată (păi sau e contract sau e precontract);
– contractul (?) avea o sumă infimă și subevaluată (care era aceea?);
– în 1994 un ofițer SIE e implicat (cumva) în întâlnirea din București și e gata să depună mărturie (apelul la autoritate și la imaginea serviciilor care ne apără);
– în 1994 un ofițer SIE e implicat (cumva) în întâlnirea din București și e gata să depună mărturie (cine e ofițerul? când s-a oferit să depună mărturie? unde este acum acel ofițer?);
– în 1994 reprezentanta IAI în România este Tanya Halperin;
– în 1994-1995 avem și un luptător anti-sistem – Nicolae Deneanu;
– au fost trimiși muncitori români în Israel în 1995 pentru a lucra la un avion cu IAI (compatrioții noștri împrăștiați prin colțurile lumii);
– muncitorii români au descoperit proiectul Galaxy al IAI (deci niște muncitori români sunt trimiși să lucreze la un proiect al unei companii de stat israeliene din domeniul aerospațial și descoperă în timp ce se plimbau liberi prin acea companie avionul Galaxy și își dau seama că era copiat – a se observa aspectele de luptă de clasă și vigilență proletară);
– de fapt IAI a fost interesată de avionica IAR-109 Swift (campionului olimpic român i-au fos copiate și hainele și caietul de notițe);
– dar, de fapt, IAI și ELBIT au fost interesate de IAR-99 Șoim pe care l-au „îmbunătăţit” cu aceleaşi aparataje de zbor (a se observa sarcasmul autorului original);
– inginerii de la UA Craiova au proiectat avionul;
– avionul este vândut IAI;
– IAI au dezvoltat de fapt un avion asemănător identic cu Swift;
Lucrurile devin apoi nebunești, conform sursei Exploziv News:
– aflăm că și francezii – printr-o firmă de stat, Capel Aviation – au fost prejudiciați de această afacere (apelul la apartenența la francofonie, latinitate, imaginea fratelui mai mare dezamăgit);
– IAR-99 este un proiect româno-rusesc;
– expertii rusi au observat ulterior că structura avionului IAR 99 se regăseşte în cea a avionului israelian GALAXI
– Galaxi a fost vandut Chinei, care l-a revandut Armatei israeliene
– Transformat in celebrul „FI6”, prototipul a intrat apoi – fiind din nou revandut de catre evrei – in hangarele bazelor militare americane si a fost folosit in razboiul din Golf
– Acum, exact ca intr-o gluma sinistra, el va fi cumparat de noi – pe bani grei – de la americani, via Bae Systems
– nu doar UE va ancheta cazul, dar şi Franţa îi vrea capul, fiind grav prejudiciată de nerespectarea contractului de producere şi furnizare a avionului în cauză
Lumină
Să punem cap la cap informațiile găsite. Doar câteva căutări de informații scot la suprafață două site-uri interesante – unul cu pasionați de kaki (Romania Military) și unul (IAR 99 Soim) al unui domn (Grigore Leoveanu) care într-un singur paragraf are mai multe informații decât tot acel text, scris parcă la comandă în laboratoarele Securității.
1. IAR-99
IAR-99 este un avion biloc monomotor reactiv de școală și antrenament avansat, proiectat pentru a fi folosit și pentru sprijin aerian (engl CAS – close air support). IAR-99 a fost proiectat de Institutului de Creaţie Ştiinţifică şi Tehnică (INCREST) „Elie Carafoli” din Bucureşti – actualul INCAS. [11] IAR-99 nu a fost proiectat la Craiova și nici în colaborare cu experții sovietici. La Craiova au fost proiectate altele.
Constructiv, IAR-99 a fost proiectat cu un fuselaj semimonococă aerodinamic, împărțit în trei segmente – fuselaj anterior (cu cele două posturi de pilotaj), fuselaj central (cu rezervoarele de combustibil și sistemele cu care a fost echipat) și fuselaj posterior (demontabil, cu motorul turboreactor și frânele aerodinamice). Aripile au formă trapezoidală, sunt poziționate jos – sub prizele de aer, și conțin rezervoare de combustibil, nișe de escamotare a trenului de aterizare principal. Ampenajul orizontal – alcătuit din stabilizator și profundor – este poziționat în partea de sus a fuselajului posterior. [11] Aflăm din sursele publice [12] că IAR-99 folosea următoarele profile pentru aripi:
– aripă, extremitate: NACA 64A-212
– aripă, corp: NACA 64A-214
– ampenaj orizontal: NACA 64A-009
– ampenaj vertical NACA 64A-008
Referința NACA din numele profilului arată că aceste profile au fost generate de o organizație din USofA: NACA – National Advisory Committee for Aeronautics; continuatoarea NACA este NASA.
IAR-99 a zburat pentru prima dată în decembrie 1985 [11] numele său fiind IAR-99 sau IAR-99 Standard.
IAR-99, prototipul (sursa: Grigore Leoveanu)
În 1990 micuțul suferea de toate bolile unui avion dezvoltat într-o țară comunistă care încerca fără succes să dezvolte asimileze cioplească tehnologie comparabilă cu cea vestică: HUD depășit, avionică depășită, motor (aproape) depășit. E drept, fusese proiectat bine (fiind comparabil ca performanțe cu concurenții săi) și era ieftin.
IAR 99 – cockpit (sursa: )
Competiția lui în 1990 era FMA IA-63 Pampa, Aero L-39, Dassault/Dornier Alpha Jet, Northrop T-38 Talon, BAE Systems Hawk, piața fiind … interesantă.
FMA IA-63 Pampa (sursa: Wikipedia)
Aero L-39 Albatros (sursa: Wikipedia)
Dassault/Dornier Alpha Jet (sursa: Wikipedia)
Northrop T-38 Talon (sursa: Pinterest)
BAE Systems Hawk (sursa: fighterjet.com.au)
2. IAR-109 Swift
Deci ce este cu IAR-109 Swift? Tot de pe interneț aflăm că este un avion de antrenament demonstrativ, avansat. Un IAR-99 îmbunătățit împreună cu IAI; un singur exemplar există cu numărul 7003 – de fapt al treilea prototip IAR-99, cu numărul original S-003 (engl – Advanced trainer demonstrator. A vastly upgraded IAR-99 in conjunction with IAI. Only one example exists, serial 7003 – in fact the third IAR-99 prototype, originally serialled S-003). [13]
IAR-109 Swift (sursa: Pinterest, airfighters.com)
Deci senzaționalul aparat IAR-109, cel cu o geometrie perfectă, pe locul II în lume la clasa sa, avionul din care a rezultat IAR-109 Swift, este de fapt un IAR-99 care a fost îmbunătățit de Avioane Craiova împreună cu IAI, numele său fiind… IAR-109 Swift – o denumire comercială. Care avion IAR-99 (cu sensul de mașinărie fizică) este de fapt este al treilea prototip al IAR-99. Și IAR-109 Swift, dacă a fost pe locul doi în lume, probabil s-a datorat raportului preț-calitate (avionică modernă, preț mic, performanțe bune).
IAR 109 – cockpit (sursa: revista Aeronautica 1993 via Romania Military)
3. IAI
IAI și furtul de tehnologie românească este o parte amuzantă a acestei povestiri.
– Ce au furat? Aripa se înțelege din scriere. Dar profilul fiind NACA, pentru IAI nu ar fi fost mai simplu să cumpere informațiile de la sursă în loc să fure niște informații care ar fi putut fi grașite?
– Totuși, ce au furat? Structura se înțelege din altă parte din scriere. Structura unui avion realizat din metal (aluminiu) și calculele pentru determinarea rezistenței sunt obiecte de curs la orice facultate aeronautică serioasă.
– Ce ar mai fi fost de interes? Avionica se înțelege din altă parte a scrierii. Adică să se spioneze singuri pentru a obține informații despre propriul produs.
– Ce am uitat? Avionica IAR-99! Asta era. Întrebați-vă ce HUD folosea IAR-99 și cât era digital din avionica IAR-99 Standard.
– Ce a mai rămas de furat? Tehnologia de fabricație a avioanelor. Pentru că industria noastră era cea mai avansată din lume în domeniul fabricării avioanelor. Primii pe Balcani, locul 14-15 mondial.
Mda, aveau ce fura de la noi. Să pun lucrurile în context. IAI este un acronim pentru Israel Aerospace Industries (Compania Aerospațială Israeliană), companie fondată în 1953. IAI produsese deja avioanele Nesher în 1968 (ok, cu cântec), Kfir în 1975, prototipul Lavi în 1986. IAI moderniza în 1989 McDonnell Douglas F-4 Phantom II. A proiectat și construit (cu Elbit) sateliții de observare Ofeq la finalul anilor ’80. Din 1982 IAI produce vehiculul de lansare Shavit. Cum se compară IAI cu … industria aerospațială română în 1990? Ar trebui sa fi fost fericiți că au aceptat să se uite la noi.
IAI Nesher (sursa: combatace.com)
IAI Kfir (sursa: mercopress.com)
IAI Lavi (sursa: imgur)
Să spunem despre IAI că ar fi dorit să fure secretele IAR-99 ne pune în situația bețivului care la birtul din spatele blocului, undeva la Piața Bobocica, vorbește încrâncenat despre dușmanii lui. Da, bețivul de care spun are dușmani: vecinii pentru că nu și-a plătit întreținerea de doi ani și când se îmbată urlă pe scara blocului „vă f*t pe toți, ‘rar mama voastră a dracu’!”, propria gură, propria imagine în proprii ochi, săpunul, munca.
4. IAI Galaxy
Avionul IAI Galaxi. Cunoscut și ca Gulfstream G200 este un business jet bimotor. Proiectarea Galaxi a început la finalul anilor ’80, pentru acest proiect fiind înființată compania Galaxy Aerospace în parteneriat cu Yakovlev OKB. Yakolev nu a respectat termenele și a fost înlocuit în proiect cu EADS Sogerma. Galaxy a avut primul zbor în decembrie 1997. Conform Wikipedia [21] , aripile avionului Galaxy sunt cele ale unui alt avion proiectat și produs de IAI – Astra SPX, devenit mai târziu Gulfstream G100, modificate pentru a crește portanța.
IAI Galaxy/Gulfstream G200
IAI/Gulfstream G100
5. Avioane Craiova
La Avioane Craiova nu au fost produse alte avioane în afara IAR-99 și IAR-93 înainte de 1989.
Luptătorul anti-sistem Nicolae Deneanu este cercetat și arestat în decembrie 2005 pentru fals și delapidare în legătură cu o plată de ~90000 USD din 2002 către o firmă de consultanță din US (GOLD BOROUGH CONSULTANCE – GBC, Carson, Nevada), în legătură cu contractul între Avioane Craiova și Elbit Systems din decembrie 2000. Nu ne putem da seama – din sursele publice – ce rol a jucat și în ce act (creșterea sau descreșterea) al UA Craiova. Voi presupune însă – date fiind caracteristicile textului și el fiind eroul acestui text – că este numai bun de înfundat pușcăria pentru 10-20 de ani. A, să nu uităm: eroul era șantajabil cu o înregistrare care l-ar fi dus după gratii.
6. Franțujii
Firma de stat franceză Capel Aviation este de fapt o societate cu răspundere limitată, deținută de persoane fizice. Înființată în 1991, a fost reprezentată până în 2005 de Henri CAPEL și din 2005 de Rolf CAPEL. În 2012 a ajuns la lichidator. [19] Capel Aviation se pare că se ocupa cu avioanele kit, vânzând YAK-3UPW cu motor P&W R-1830. [20]
Zilele noastre
Ajungând în 2019, ceea ce putem observa este că dintr-o dată lucrurile încep să pută din nou, fiind vorba despre alte IAR-99 care ar trebui modernizate. Subit, directorul Avioane Craiova (care provine de la INCAS) pleacă de la conducerea fabricii (sau este plecat), existând suspiciuni de complicitate cu declarații câștigători. Comedia continuă. Ar fi de râs dacă n-ar fi de plâns.
Da, IAR-109 era avionul care ar fi adus contracte consistente si ferme pentru uzină. Dacă nu ar fi fost implicat geniul și viziunea multor ‘înstelați’ carpatini. Securiști și Meapeniști deopotrivă.
În loc de încheiere, o întrebare retorică: credeți că FARo, ForTer, FNRo, SRI, SIE, STS, Securitatea, ISU, Jandarmeria Jegdarmeria, Poliția Miliția sunt aici să protejeze România și cetățenii? Dacă da, până la ce grad/funcție și cam ce procent al lor au acest rol?
Iulian
Citiți și:
Surse:
1. Gândirea critică ( https://ro.wikipedia.org/wiki/G%C3%A2ndire_critic%C4%83 , accesat la 2019-08-19)
2. Radu Berceanu acuzat de spionaj militar în favoarea Israelului ( http://www.badpolitics.ro/radu-berceanu-acuzat-de-spionaj-militar-in-favoarea-israelului/ , accesat la 2019-08-19)
3. Radu Berceanu spion?! Nu se poate! Exclus! Oricine, numai Berceanu nu! ( https://ioncoja.ro/radu-berceanu-spion-nu-se-poate-exclus-oricine-numai-berceanu-nu/ , accesat la 2019-08-19)
4. Radu Berceanu si 2 generali in ancheta la Bruxelles, pentru spionaj militar in favoarea Israelului ( http://odoricai.blogspot.com/2010/11/radu-berceanu-si-2-generali-in-ancheta.html , accesat la 2019-08-19)
5. Exploziv News ( http://exploziv-news.ro/ , accesat la 2019-08-19)
6. Singura felină ( http://singurafelina.blogspot.com/ , accesat la 2019-08-19)
…
11. Aripi Argintii – IAR 99 ( http://www.aripi-argintii.ro/aparatdezbor.php?p=32 , accesat la 2019-08-19)
12. IAR 99 ( https://ro.wikipedia.org/wiki/IAR_99 , accesat la 2019-08-19)
13. IAR IAR-109 Swift – Romania – Air Force ( https://www.airliners.net/photo/Romania-Air-Force/IAR-IAR-109-Swift/2579976 , accesat la 2019-08-19)
14. Bijuteriile de otel ale armatei romane ( https://jurnalul.antena3.ro/special-jurnalul/bijuteriile-de-otel-ale-armatei-romane-68514.html , accesat la 2019-08-19)
15. IAR-99 – 30 de ani de la primul zbor ( http://www.resboiu.ro/iar-99-soim-30-de-ani-de-la-primul-zbor/ , accesat la 2019-08-19)
16. IAR IAR-109 Swift – Romania – Air Force ( https://www.airliners.net/photo/Romania-Air-Force/IAR-IAR-109-Swift/2579976/L , accesat la 2019-08-19)
17. IAR99 ( https://doc8643.com/aircraft/IR99 , accesat la 2019-08-19)
18. CAPEL AVIATION ( https://www.societe.com/societe/capel-aviation-382809804.html , accesat la 2019-08-19)
19. Yak-3upw ( http://www.fastaero.be/aircrafts-2/ , accesat la 2019-08-19)
20. Gulfstream G200 ( https://en.wikipedia.org/wiki/Gulfstream_G200 , accesat la 2019-08-19)
21. Gulfstream G100 ( https://en.wikipedia.org/wiki/Gulfstream_G100 , accesat la 2019-08-19)