Asta ar spune indienii daca cineva i-ar intreba ce parere au ei despre programul PAK FA, program in care au bagat deja cam sase miliarde de dolari si in care sunt parteneri cu drepturi egale cu amici rusi, doar ca…
Piloti si experti indieni trimisi in Rusia sa vada ce si cum spun ca lucrurile nu merg asa cum le prezinta Ivan prin gazete, ba dimpotriva Rusia ezita sa permita indienilor accesul liber la intregul program invocand tot felul de scuze, iar hindusii declara, dupa o vasta si pe alocuri nefericita experienta cu ivanii, ca aceasta ezitare are legatura cu mersul programului, care mers este cam sontic si nici pe departe atat de luminos cum il prezinta rusi.
In realitate indienii sunt convinsi ca rusii ascund anumite informatii nu pentru ca nu ar vrea sa afle partenerii lor nus ce chestii foarte secrete ci pentru ca programul are multe hibe. Nu trebuie sa uitam ca unul dintre cele sase prototipuri ale PAK FA a luat foc chiar in timp ce executa o demonstratie “live” in fata unei delegatii indiene.
Revenind la avion, India are cateva probleme printre care se Numara si radarul.
Rusii spun ca acesta va fi exceptional si nemaivazut, dar indienii stiu deja ca exista mari probleme cu productia si performantele acestuia in cazul utilizarii in misiuni reale, mai ales pe partea de fiabilitate.
Nici capacitatea stealth a noului T -50 nu are multa legatura cu intentiile initiale si desi avionul ruso-indian nu ar fi trebuit sa fie “invizibil” la nivelul F-22, performantele sunt si ele departe de dorinta proiectantilor.
Pe de alta parte ar trebui sa avem o oarecare intelegere pentru rusi, datorita faptului ca T 50 ar trebui sa fie nu numai un avion complet nou dar ar trebui sa se apropie din punctul de vedere al calitatii componentelor de adversarii sai occidentali. Astfel Rusia spune ca T-50 va fi apt de zbor pentru 6000 de ore, motoarele vor putea fi folosite cam 4000 de ore, o avionica de super-top si un cockpit foarte prietenos cu pilotul.
Deocamdata singura caracteristica sigura a PAK FA-ului a fost o crestere semnificativa de costuri, aparatul ajungand sa coste lejer peste 100 de milioane de dolari, de la o predictie de 60. Rusia are intentia/speranta ca va reusi sa produca in jur de 1000 de aparate, desi deocamdata cifra estimata se apropie de doar 500 de bucati.
In privinta carateristicilor stealth ale T-50, chiar rusi au spus ca acest avion va fi mai putin “invizibil” si mult mai manevrabil, ivanii preferand sa aiba un avion foarte agil, in detrimentul “invizibilitati”, sau poate atat pot face acum. Oricum ar fi F 22 Raptor este peste T-50, ba se pare ca si B-2 Spirit (un avion deja “batran”) este mai stealth decat rusnacul, chiar si F-35 depasind la acest capitol avionul ruso-hindus, dar asa cum precizam, rusii au spus ca prefera sa investeasca in avionica si manevrabilitatea aparatului decat in carateristica sa stealth, iar producatorii avionului spun ca acesta va fi mai manevrabil chiar decat Suhoi 30, ceea ce ar fi intradevar un lucru mare, doar ca exista posibilitatea ca pana cand tehnologia lui PAK FA sa ajunga la maturitate si sa faca din acest avion unul de temut, cerul sa fie dominat de drone stealth, atat americanii cat si europenii avand in dezvoltare astfel de programe, iar in cazul dronelor avionica si stealthul fac toti bani, capitol la care rusii sunt destul de ramasi in urma fata de constructori vestici…
Ce va fi, va fi, T-50 va intra in dotare doar si pentru ca nu exista o alternativa pentru Mocova, iar India a bagat deja prea multi bani ca sa mai poata da inapoi.
GeorgeGMT