Ministrul slovac al apararii a anuntat in 30.03.2022 ca a primit aprobarea guvernului sau de a cumpara 76 vehicule blindate PATRIA 8×8, printr-un contract G2G cu guvernul finlandez, valoarea totala a achizitiei fiind de 447 milioane euro, TVA inclus, cu folosirea RCWS slovaca TURRA si tun de 30 mm. Anuntul valideaza “STUDIUL DE FEZABILITATE PRIVIND ACHIZITIA DE VEHICULE BLINDATE 8X8” , studiu intocmit de specialistii militari slovaci si de expertii Ministerului Economiei Slovac. Finantistii slovaci au fost invitati sa participe la studiu dar au refuzat, motivand ca oricum studiul va ajunge la ei dupa intocmire. Studiul amintit s-a incheiat la sfarsitul lunii martie 2022, lucrurile s-au miscat repede. Studiul se gaseste pe site-ul MOD slovac, in format pdf, https://www.mosr.sk/studie-uskutocnitelnosti/ , ” Štúdia uskutočniteľnosti pre obstaranie BOV 8×8”. Eu l-am gasit numai in limba slovaca, foloseste multe acronime, unele nu le-am identificat, dar studiul indica niste preturi, unele despre Pirahna 5, mai indica si modalitatea cum se pot obtine contracte in domeniul militar. TVA-ul standard in Slovacia e de 20 %, nu am gasit o exceptare pentru achizitiile militare, preturile din studiu contin TVA. Contractul prevede achizitia de 60 AFV (BOV in slovaca) in configuratie IVF, 6 AFV “PUNCT COMANDA” si 10 AFV “AMBULANTA”, toate 8×8. Suma si numarul de vehicule 8×8 nu pare mare, dar castigatorul (PATRIA ) mai are posibilitatea castigarii de contracte in 2023-2028, slovacii au in plan achizitia a 424 pe vehicule blindate 8×8 pina in 2028. Daca nu apar probleme, PATRIA va construi 500 de AFV-uri. Asta e, puteam sa fim noi castigatorii cu Pirahna 5, am mai pierdut un contract de export, in Romania nu s-a facut valva pe tema asta, spre deosebire de Cehia, unde s-au considerati furati de arbitru. Studiul ne releva mai multe situatii.
Armata slovaca nu are 8×8 in dotare. Are doua brigazi mecanizate ce folosesc vehicule de lupta pe senile BMP (BVP in slovaca) 1 si 2, plus alte variante pe platformele BMP, ambulante, mortiere, deminoare, vehicule de cercetare prin lupta, vehicule de recuperare, plantatoare mine, transportoare blindate (slovacii trebuiau sa reduca numarul de BMP-uri si au ales sa puna o mitraliera de 14,5 in locul turelei cu tunul de 73 mm ca sa pastreze sasiul BMP). PATRIA va trebui sa inlocuiasca aceste vehicule pina in 2028 si nu va fi usor. Desi in 2013 a aparut un proiect ceho-slovac de modernizare BVP 2 SHAKAL, actualmente slovacii considera ca modernizarea BMP e neoportuna, nu gasesc piese de schimb, le reconditioneaza pe cele defecte, au probleme si cu personalul de intretinere care iese la pensie. Slovacii mai au un program de cumparare vehicule de lupta pe senile, dar considera AFV 8×8 mai ieftine cu 3 milioane euro in medie fata de “senile” asa ca au in vedere achizitia unui numar mai mic de “senile” fata de 8×8. O alta cerinta a studiului a fost 8×8 amfibii. Au dorit de asemenea achizitie G2G, ei doresc pret garantat de guvernul firmei castigatoare si siguranta in livrari. Mai doresc implicarea industriei slovace in achizitie. Punctajele de achizitie au fost: tehnic 30%, logistică 10%, implicarea industriei SVK 25%, 35% financiar. Au fost 5 oferte: PATRIA/FINLANDA, PANDUR II/CEHIA, PIRAHNA 5/ROMANIA, STRYKER/USA, DRAGON (tot Pirahna 5)/SPANIA. Ofertele din USA si Spania nu implicau industria slovaca in contract, nu erau clare, n-au contat pentru slovaci. Sa incepem sa citam din studiu:
NR : ROLL OVER https://youtu.be/NL-aQDHHyTs
Oferta finlandeza
În varianta de bază, a oferit RCWS slovac TURRA-30 cu telecomandă cu un tun automat Bushmaster MK44S de 30 mm și a declarat următoarele variante, comparativ cu varianta de bază cu o ofertă de preț după cum urmează:
– turelă RCWS TURRA-30 (NR: slovaca) cu 30 mm cu tun automat slovac GTS-30/A (30×165), prețul va fi redus cu 300.000 €/buc cu TVA,
– RCWS ELBIT UT 30 MK2 cu 30 mm cu tun automat Bushmaster MK44S (30×173), pretul va creste cu 300.000 €/buc cu TVA,
– RCWS ELBIT UT 30 MK2 cu 30 mm cu tun automat ELBIT EL30 (30×173), pretul va creste cu 120.000 €/buc cu TVA.
Oferta finlandeză a enumerat alte opțiuni cu o ofertă după cum urmează:
– kituri mobile de mascare care reduc detectarea și observarea în regiunile vizibile, infraroșii și cu microunde ale spectrului. La achiziționarea a 76 de piese de camuflaj mobil în culori de pădure și iarnă, prețul este de 177.139 € / set cu TVA.
O altă opțiune a propunerii finlandeze este nivelul de protecție M4a/4b, care depășește nivelul necesar de protecție împotriva minelor: 3. La cerere, i se va oferi un sistem cu protectie anti-RPG si un grad mai mare de protectie balistica pana la K4. Prețul pentru această opțiune nu era disponibil.
Oferta ceha
În varianta de bază, RCWS era ELBIT și cehii au declarat că au dezvoltat și verificat practic și RCWS de la companiile RAFAEL, COCKERILL și EVPÚ, dar fără specificarea suplimentară a denumirii tipului de turela și fără o ofertă de preț.
Mai mult, oferta cehă prevedea capacitatea vehiculului de a fi amfibiu, dar varianta oferită nu îndeplinește nivelul de protecție balistică 3 și nivelul 3b de protecție împotriva minelor. În acest caz, vehiculul oferit nu îndeplinește nivelul de protecție cerut. Oferta nu a oferit costurile suplimentare asociate cu implementarea echipamentelor pentru a asigura capacitatea amfibie a vehiculului . Pe baza clasamentului inițial al ofertanților, au fost selectate ofertele Finlandei, Republicii Cehe și României. Aceste țări au avut ocazia să-și prezinte vehiculele pentru testare. Data testării – datorită secvenței de timp a proiectul – a fost stabilita in perioada 7 – 11 februarie 2022. Vehicul PIRANHA in oferta guvernului roman pana la data stabilita nu a participat la teste.
La teste au participat două vehicule: oferta finlandeză reprezentată de platforma șasiu a vehiculului Patria AMV 8×8 pe platforma XP-32 cu RCWS TURRA-30 (EVPÚ – Slovacia) echipat cu tun MK44S (Bushmaster) – în versiunea de serie a vehiculului, cu un prototip modificat al RCWS TURRA-30 și echipament parțial conform specificațiilor Forțelor Armate ale Republicii Slovace.
Oferta ceha a fost reprezentată de Pandur II 8×8 cu RCWS UT 30 MK2 (Elbit – Israel) echipat cu tun MK44S (Bushmaster) – în versiune de serie pentru clienții din afara țărilor NATO și echipament parțial conform specificațiilor slovace.
Comisia slovaca a ajuns la concluzia că ELBIT UT 30 MK2 montat pe vehiculul PANDUR II din oferta guvernului ceh a avut rezultate mai bune la testare decât TURRA-30 MK44S montat pe vehiculul PATRIA din oferta guvernului finlandez. Comisia a avut rezerve la ambele RCWS. ELBIT UT 30 MK2 nu a îndeplinit criteriul care viza cantitatea minima de munitie în magazii, TURRA-30 MK44S este reîncărcabil exclusiv din exteriorul vehiculului și elimină posibilele blocaje, cu riscurile rezultate pentru operatorul turelei.
Comisia slovaca de evaluare a ajuns la concluzia că platforma PATRIA AMV XP-32 a obținut rezultate mai bune la testare ca PANDUR II ceh in privinta conducerii vehiculelor.
Pe baza clasamentului inițial al ofertanților, au fost selectate ofertele Finlandei, Republicii Cehe și României. Date suplimentare pentru zona de implicare a industriei SVK a fost solicitarea de informații cu privire la variantele oferite ale ofertei finlandeze și cehe. S-au solicitat informații despre varianta de ofertă finlandeza cu turelă TURRA-30 și tunul automat GTS-30/A și varianta de ofertă cehă în aceeași configurație, adică cu turela TURRA-30 și tunul automat GTS-30/A, atat turela cat si tunul fiind de fabricatie slovaca. Oferta romaneasca nu a mentionat o alta varianta posibila a vehiculului, prin urmare, astfel de informații nu au fost solicitate.
Spania, Republica Cehă și Finlanda au prezentat o soluție la procesul de cooperare G2G, România și Statele Unite nu au furnizat nicio informație privind aspectele legale ale achiziției de BOV 8×8 la nivel G2G. Cu toate acestea, informațiile disponibile arată că Statele Unite sunt capabile să coopereze într-o manieră G2G prin programul FMS (Foreign Military Sales). Din acest motiv, se poate aprecia că oferta SUA pentru G2G împreună cu Spania, Republica Cehă și Finlanda se califica. Capacitatea de a încheia un contract G2G pentru România nu putea fi evaluat pentru ca oferta nu conținea nicio informație.
Estimări ale costurilor proiectului
Deviz de cost pentru variantele 1 ale ofertei finlandeze
Această variantă a vehiculului Patria este formată din partea de șasiu a lui Patria și turela TURRA-30 cu tunul automat Bushmaster MK44S (Tab. 25).
Costul estimat al implementării proiectului este fără costurile ciclului de viață. Costuri totale estimate, inclusiv ciclul de viață 432.606.701 € cu TVA. Costurile muniției și infrastructurii necesare pentru asigurarea depozitării nu au fost specificate în ofertă și, prin urmare, se conteaza pe o crestere a costurilor finale de achizitie si deci a costurilor totale.
Deviz de cost pentru variantele 2 ale ofertei finlandeze
Această variantă a vehiculului Patria este formată din partea de șasiu a lui Patria și turela TURRA-30 cu tunul automat GTS-30 / A (Tab. 26).
Costul estimat al implementării proiectului este fără costurile ciclului de viață. Costuri totale estimate, inclusiv ciclul de viață este de 405.341.516 € cu TVA. Costurile muniției și infrastructurii necesare pentru asigurarea depozitării nu au fost specificate în ofertă și, prin urmare, se poate conta pe o crestere a costurilor finale de achizitie si deci a costurilor totale.
Estimarea costurilor de implementare – oferta ceha
Din oferta cehă a fost posibilă determinarea costurilor estimate ale vehiculelor, simulatoarelor, suportului logistic inițial, instruirii și pieselor de schimb.
Deviz de cost pentru variantele 1 ale ofertei cehe
Această variantă a lui Pandur II este formată din șasiu TATRA și turelă ELBIT UT 30 MK2 cu tun automat Bushmaster Mk44S.(Tab. 27).
Costul estimat al implementării proiectului este fără costurile ciclului de viață. Costuri totale estimate, inclusiv ciclul de viață este 464.189.502 € cu TVA. Costurile muniției și infrastructurii necesare pentru asigurarea depozitării nu au fost specificate în ofertă și, prin urmare, este asteptat o crestere a costurilor finale de achizitie si deci a costurilor totale.
Deviz de cost pentru variantele 2 ale ofertei cehe
Această variantă a vehiculului Pandur II este formată din piesa de șasiu TATRA și turela TURRA-30 cu tunul automat GTS-30 / A (Tab. 28).
Costul estimat al implementării proiectului este fără costurile ciclului de viață. Costuri totale estimate, inclusiv ciclul de viață este de 431.731.823 € cu TVA. Costurile muniției și infrastructurii necesare pentru asigurarea depozitării nu au fost specificate în ofertă și, prin urmare, e necesar a conta pe o crestere a costurilor finale de achizitie.
Estimarea costurilor de implementare – oferta romaneasca
Din oferta românească s-au putut determina costurile estimate ale vehiculelor, simulatoarelor, suportului logistic inițial și instruirii (Tabelul 29).
Costul estimat al implementării proiectului este fără costurile ciclului de viață. Costuri totale estimate, inclusiv ciclul de viață este de 553.551.821 € cu TVA. Costurile cu muniția, infrastructura necesară pentru a asigura depozitarea și piesele de schimb nu au fost menționate în ofertă si de aceea este de asteptat o crestere a costurilor finale de achizitie.
Costurile cu muniția
Costurile estimate ale infrastructurii necesare pentru asigurarea stocării trebuie adăugate la cele finlandeze, cehe, românești și americane ofertele sunt stabilite la 15.000.000 EUR cu TVA.
La oferta romaneasca si americana este necesar sa se adauge costuri suplimentare pentru kiturile de piese de schimb 1:1, 1:15 si 1:40.
La oferta americană este necesar să se adauge costuri suplimentare pentru training și simulator
NR: ŽC20 – ciclu de viață timp de 20 de ani (în funcție de numărul/tipul de vehicul necesar)
8×8 V – 8×8 PUNCT COMANDA
8X8 CU – 8X8 AMBULANTA
CONCLUZIA STUDIULUI: – “oferta finlandeză cu PATRIA AMVXP de la producătorul PATRIA Oy pare a fi oferta care îndeplinește cerințele Forțelor Armate ale Republicii Slovace pentru un vehicul blindat de luptă pe un șasiu cu roți 8×8” – cu care terminam studiul.
De ce a castigat PATRIA?
In primul rand pentru ca in 2018 exista deja un proiect si un prototip slovaco-finlandez Vydra 8×8, “Avantajul acestui vehicul este, de asemenea, faptul că în perioada anterioară partea de șasiu a fost dezvoltată și în cooperare cu Forțele Armate ale Republicii Slovace și multe cerințe specifice au fost încorporate în a acestei versiuni oferite. În această etapă a achiziției de vehicule ar fi eliminat riscul întârzierii dezvoltării soluțiilor tehnice și de proiectare,” ca sa citez din studiu, ca si cand te duci la un examen si cunosti subiectele. A mai contat ca Patria a oferit un 8×8 amfibiu. Trebuie spus ca studiul nu face diferenta, dar au fost doua vehicule, separat pentru ca au fost doua oferte din cauza turelei oferite. A existat un amfibiu de 26,5 tone si un vehicul de 32 tone neamfibiu, dar nu au fost diferentiate ca pret si nici nu s-au precizat clar caracteristicile vehiculelor. Spre deosebire de niste opinii mioritice, ale unui fost ministru si a unor cititori RM, proprietatea de stat nu este un impiediment in industria de armament. Combinatia PATRIA 51% proprietate guvern finlandez – G2G – din partea guvernului finlandez e redutabila, slovacii urmaresc prin G2G ca guvernul firmei castigatoare sa le garanteze preturile si livrarile. A mai contat ca finlandezii ca si cehii si-au dat seama ca slovacii apreciaza includerea in oferta a turelei slovace TURRA 30 si tunul slovac GTS-30 / A, asa ca le-au inclus in ofertele ulterioare, chiar daca tunul slovac foloseste munitie care nu e standard NATO, dar clientul are intotdeauna dreptate, nu conteaza caracteristicile tehnice.
De ce au pierdut cehii cu PANDUR II?
In Cehia s-a contestat studiul amintit.
Ca sa citez din studiu: ”În cazul evaluării doar a prețului de achiziție a vehiculului, oferta de preț a Cehiei este cea mai avantajoasă. S-a mutat în evaluarea prețurilor oferta părții cehe pe locul doi din cauza costurilor mai mari de funcționare a vehiculului și a ciclului de viață, care au fost confirmate chiar și după rafinarea datelor.“
Realitatea este ca cehii au incercat si ei sa vanda ceva, s-au dus cu “copiutele” la examen si au fost prinsi de asistent, ca sa fac o comparatie. Cehii n-au precizat masa vehiculului din oferta. Ce au constatat slovacii:
“Mai mult, oferta cehă prevedea capacitatea amfibie a vehiculului, dar varianta oferită nu îndeplinește nivelul de protecție balistică 3 și nivelul 3b de protecție împotriva minelor. În acest caz, vehiculul oferit nu îndeplinește nivelul de protecție cerut. Oferta nu a oferit suplimentar costurile asociate cu implementarea echipamentelor pentru a asigura capacitatea amfibie a vehiculului.”
“Pentru a asigura capacitatea amfibie a vehiculului PANDUR II 8×8 SK într-o configurație cu protecție balistică la nivelul 3 este necesară modificarea vehiculul prin aplicarea de flotoare care extind latimea vehiculului cu 1m. În același timp, protecția împotriva minelor rămâne insuficientă, 3a. Factorul de risc este că va dura mai mult pentru asamblarea vehiculului în configurația cerințelor SVK. Acest risc poate crește timpul necesar pentru furnizarea primelor vehicule de verificare pentru teste militare.”
Cehii se considera nedreptatiti, dar se observa usor ca PANDUR II nu indeplinea cerintele slovacilor. In catalogul Excalibur Army se gaseste Pandur II. Aici e data masa de 18,7 tone, protectie balistica nivel 1-4, protectie anti-mina nivel 1-4, acolo e data folosirea RCWS SAMSON MK II. Se observa ca PANDUR II la 18,7 tone e dintr-o clasa inferioara PATRIA sau PIRAHNA 5, poate asta e motivul pentru care GDELS a renuntat la promovarea PANDUR II si a vandut CSG/TATRA DEFENSE/EXCALIBUR ARMY toate drepturile privind PANDUR II.
DE CE A PIERDUT PIRAHNA 5?
Chiar daca P5 a avut cel mai mare pret, IFV P5 avea la 5 mil euro fara TVA, turela Elbit cu tun Ebit 30 mm, doua lansatoare Spike, masa maxima 33t,”sistem de protectie active-fum”. Nu e clar daca se refera la Iron Fist, studiul descrie niste grenade de 80 mm folosite de toate sistemele de protectie din oferte la pret de 4900 euro cu tva/bucata. Comparand cu Boxerul cumparat de Slovenia la pret de 5,3 mil euro fara TVA, fara turela si fara echipament de comunicatii stam bine. Probleme au fost ca nu era amfibiu. GDELS a avut un punctaj mic la integrarea industriei slovace in contract, dar slovacii sunt corecti si au scris: ”Ofertanții se bazează pe analizele ipotezelor lor privind implicarea industriei de apărare slovace în furnizarea de tehnologie fără garanția obligatorie a implicării reale a industriei de apărare.” Nici ei nu cred in cifrele prezentate de finlandezi si cehi. O alta problema a fost ca slovacii doreau G2G prin care sa obtina garantia pretului si livrarilor. Desi in Umbrela Strategica s-a scris ca GDELS „participă la această licitație prin intermediul României. Guvernul României a transmis Executivului slovac o ofertă pentru Piranha V”, a explicat Bischoff https://umbrela-strategica.ro/romania-propune-slovaciei-blindate-de-la-gdels/ , studiul sustine: “Capacitatea de a încheia un contract G2G pentru România nu putea fi evaluata pentru ca oferta nu conținea nicio informație.”
In rest, e imbucurator ca turela Elbit s-a comportat mai bine decat Turra, doar ca s-a preferat turela autohtona. Pacat ca P5 nu a participat la teste, desi se calificase, am fi avut o comparatie cu Patria. Ramane o neclaritate de ce P5 romanesc nu are Spike, slovacii au inclus asta in cerinte, nu inteleg nici de ce nu are Iron Fist, turcii isi doreau asa ceva dar nu au avut acces la Iron Fist, au folosit Zaslon ucrainian. Avem in plan 227 de P5, nu sunt multe, dar ar fi bine sa fie dotate state-of-the-art, P5 cu Spike, Iron Fist, Iron Vision ar ridica mult moralul si capacitatea de lupta a Armatei Romane, acum cand la granitele noastre se dau lupte grele.
Caudillo