Romania Military

AH 64E Qatar, poate si pentru britanici

apache

Americanii tocmai au anuntat saptamana trecuta incheierea unui contract ferm pentru livrarea catre tara araba a 24 de elicoptere de atac AH-64E Guardian pana in 2020, la un pret total de 667 milioane de dolari, plus un simulator pentru operatorul radar (AN / APG-78 Longbow ) si sisteme de comunicatii de la Thales.

Pe langa elicoptere arabii au mai cumparat si un pachet consistent de echipament aditional:  56 de motoare T700-GE-701D, 27 de sisteme de achizitie si marcare a tintei AN / ASQ-170, 12 radare de control al focului AN / APG-78, 28 de sisteme de alertare in caz de atac cu rachete AN / AAR-57 (V) 7, 30 de seturi pentru avertizarea in caz de iluminare laser AN / AVR-2B.

Au mai cumparat arabii si 60 de lansatoare impreuna cu 576 rachete AGM-114R  Hellfire II, 50 de lansatoare impreuna cu 295 de rachete FIM-92H Stinger RMP Block I si 4092 de PRND-uri, calibrul 70mm, Hydra, nu stiu daca ghidate sau simple.

Totul in valoare de 3 miliarde de dolari. Deocamadta li s-a aprobat achizitia elicopterelor, pentru restul fiind nevoie de un acord separat. Acum ne putem intreba, o bate vant de…primavara prin Qatar?!

Stirea de mai sus este un fapt confirmat deja de cele doua parti implicate si cu contractul semnat pentru 24 de aeronave, dar o alta veste – sub forma de zvon de presa –vine de peste Canalul Manecii, acolo unde, se pare, britancii sunt gata sa comande 50 de elicoptere de atac AH 64E Guardian direct de la Boeing (adica fabricate direct in SUA si nu in UK de catre AgustaWestland Apache) pentru inlocuirea actualei flote de Apache AH1/ Westland WAH-64 Apache.

Britancii au fabricat – sub licenta de la Boeing – 67 de elicoptere intr-o configuratie diferita de AH 64D clasic. In prezent mai sunt operationale aproximativ 50 de aparate, iar britancii se confrunta cu cvasi-imposibilitatea modernizarii lor din doua motive: Boeing a anuntat ca nu va mai oferi suport pentru AH 64D, iar configuratia ceva mai particulara a aeronavelor britanice le face chiar mai greu de up-gradat, ce sa mai spunem de o eventuala vanzare…

Astfel, The Telegraph a scris de curand ca exista posibilitatea ca Guvernul Majestaii Sale Britanice sa cumpere direct din SUA  (pe motive de costuri) 50 de aparate AH 64E Guardian pentru Army Air Corps (AAC, aviatia armatei britanice), urmand ca Boeing sa ofere si suportul tehnic necesar operarii elicopterelor.

Valoarea contractului s-ar ridica – conform The Telegraph – la 2 miliarde de lire sterline (aproximativ 2.55 miliarde euro).

Problema britanicilor este insa industria locala, astfel Leonardo-Finmeccanica a protestat deja solicitand ca aeronavele sa fie construite local la fabrica din Yeoville, acolo unde compania europeana are 3700 de angajati.

Boeing pe de alta parte ar fi oferit un pret mai mic pentru o achizitie facuta direct din fabrica sa din SUA si, tot pe surse, s-ar fi ajuns deja la un acord inca din luna iulie.

Dar guvernul ar putea sa impace si capra si varza si sa cumpere elicopterele “la cheie” din SUA dar sa ofere mentenanta flotei catre Leonardo-Finmeccanica pentru urmatorii 25 de ani. Astfel 670 milioane de lire vor merge peste Atlantic pentru achizitie, in timp ce restul de 1,3 miliarde de lire vor ramane in regat pentru intretinerea flotei.

Dupa cum putem observa, englezii – la fel ca australienii – iau in calcul costurile de achizitie si de intretinere a flotei pentru intreaga sa perioada de viata operationala.

Deocamdata nici Boeing, nici Finmeccanica, nici guvernul nu au recunoscut ca ar exista o intelegere parafata, toata lumea declara ca se discuta, se evalueaza, etc.

Ramane insa de bagat la cap cum la altii protejarea locurilor de munca si ramanerea banilor statului in tara sunt lucruri cu care nimeni nu glumeste.

GeorgeGMT

 

 

Exit mobile version