Preluare integrala Hotnews: (articol de Vlad Barza)
„Airbus Helicopters: Un contract cu statul roman, esential pentru demararea productiei la noua fabrica de la Ghimbav”
Airbus Helicopters va produce primul aparat la noua fabrica de elicoptere de la Ghimbav, inaugurata anul trecut, cel mai devreme la finalul anului viitor, daca obtine suficient de repede numarul de comenzi necesar pentru lansarea productiei, grupul francez vizand in special un contract pentru inlocuirea flotei de elicoptere Puma ale armatei, potrivit declaratiilor reprezentantilor grupului, citate de news.ro.
Un inalt oficial al Airbus Helicopters are programata o intalnire cu premierul Sorin Grindeanu, dupa ce si o delegatie a grupului american Bell Helicopter a avut, recent, intalniri cu oficialii romani.
Principalul atu pe care francezii de la Airbus Helicopters il scot in evidenta este faptul ca au construit deja o uzina noua la Ghimbav pentru a contrui elicoptere atat pentru Romania, cat si pentru export, ceea ce ar contribui la economia Romaniei.
In schimb, americanii de la Bell ar fi dispusi, din informatiile disponibile, sa construiasca in Romania doar unele parti ale elicopterelor, aparatele fiind, practic, importate in mare parte de la producatorul american.
Noua fabrica a Airbus Helicopters de la Ghimbav are o capacitate maxima de 15 elicoptere pe an.
„Nu pare mult, dar in realitate este. 15 elicoptere (pe an) reprezinta mult. Daca iei in calcul urmatorii 30 de ani, pentru ca investitia este pe 30 de ani, sunt 450 de elicoptere. Este mult, mai ales in cazul unor elicoptere de aceasta dimensiune si complexitate. Pentru a produce 15 elicoptere, avem nevoie sa avem vizibilitate pentru urmatorii patru-cinci ani”, a declarat Olivier Michalon, vicepresedinte senior pentru Europa in cadrul Airbus Helicopters, intr-o discutie cu jurnalistii romani.
Reprezentantii Airbus Helicopters spun ca orice comanda din partea Romaniei poate fi o optiune, fie din partea Armatei sau a Ministerului de Interne, dar se gandesc in primul rand la inlocuirea elicopterelor Puma ale aviatiei militare, dintr-o generatie veche de 45 de ani, chiar daca unele au fost modernizate la standadul SOCAT.
„Daca te uiti la necesitatile din Romaniei – si nimeni nu stie mai bine decat ministerele despre numarul necesar de elicoptere -, estimarea noastra este ca, pentru modernizarea intregii flote militare (a Romaniei n.r.), este nevoie de 40-50 de aparate”, a spus Michalon.
Reprezentantii Airbus Helicopters spun, insa, ca modernizarea flotei de elicoptere militare se poate face in timp.
„Poate fi un prim contract, de cinci elicoptere pe an pentru Romania, iar celelalte zece elicoptere pe an (din capacitatea uzinei, n.r.) vor fi acoperite de piata de export”, a explicat Michalon.
Pretul unui aparat H215 este diferit in functie de dotarea cu echipamente, dar reprezentantii producatorului scot in evidenta flexibilitatea modelului, care poate fi folosit atat pentru transport de trupe, de personal civil sau de echipe de comando, cat si pentru supraveghere aeriana, suportul infanteriei la sol sau chiar pentru lupta antisubmarin.
Un nivel de 20 milioane euro pentru un aparat poate fi considerat un prim reper, dar pretul depinde de echipamentele instalate si de numarul de aparate comandate.
„Pretul va fi proportional cu cerintele guvernului roman. Nu stim ce echipamente vor dori instalate. Pot fi foarte simple, si vor costa mai putin, dar pot fi echipamente foarte complexe, si pretul va fi mai mare de 20 de milioane de euro”, a subliniat Michalon.
Airbus considera ca, pentru Romania, avantajul proiectului ar fi atat militar, cat si economic.
„Avem oportunitatea de a incepe un nou ciclu, un ciclu cu adevarat industrial, in jurul modelului H215. Ambitia noastra nu este numai de a produce elicoptere in Romania pentru Romania, nici nu stiu daca afacerea ar fi foarte sustenabila, ambitia noastra este ca Romania sa devina un centru de excelenta pentru H215 si sa exporte acest model in intreaga lume”, a declarat Olivier Michalon.
Reprezentantii Airbus Helicopters scot in evidenta avantajul productiei pentru toata economia romaneasca si pentru balanta comerciala a Romaniei.
„Un elicopter H215 fabricat in Romania poate fi vandut oriunde in lume si va fi perceput ca un elicopter romanesc”, a mentionat Michalon.
Compania are deja comenzi din intreaga lume pentru modelul H215, insa aceste comenzi nu implica deocamdata fabrica de la brasov.
Anul trecut, producatorul a semnat pentru modelul H215 contracte cu politia germana, cu aviatia militara din Spania, cu Chile si cu state din Orientul Mijlociu.
Insa o comanda din partea statului roman este esentiala pentru lansarea productiei la noua fabrica de la Ghimbav.
„Este foarte important ca Romania sa dea un exemplu, pentru ca atunci cand vrei sa exporti, elicopterul nu este un produs obisnuit, prima reactie a potentialului cumparator este: tara in care se fabrica elicopterul il cumpara?”, a afirmat Michalon.
Totusi, reprezentantii Airbus se feresc sa considere ca ar fi vorba de o conditie sine qua non.
„Nu este o conditie, nu lucram in felul acesta. Totusi, este foarte important ca Romania sa cumpere (elicoptere). Acest lucru va avea un impact asupra momentului in care vom lansa complet proiectul industrial. Timing-ul este legat de portofoliul de comenzi. Daca avem destula vizibilitate pentru planificarea industriala, atunci vom sti cand este momentul potrivit pentru lansarea productiei”, a spus Michalon.
Vicepresedintele Airbus Helicopters a afirmat ca grupul vrea sa lanseze productia cat mai repede la Brasov.
Portofoliul civil Airbus Helicopters
Portofoliul militar al Airbus Helicopters
Acum cinci luni, in 13 septembrie 2016, fabrica de elicoptere de la Ghimbav a Airbus Helicopters a fost inaugurata oficial, in prezenta presedintelui francez Francois Hollande si a premierului roman Dacian Ciolos.
Airbus Helicopters a precizat ca intentioneaza sa creeze in Romania un cluster de furnizori care sa livreze solutii si echipamente pentru fabrica de elicoptere de la Ghimbav, finalizata recent, insa productia nu va incepe decat dupa ce compania va primi „o comanda semnificativa care sa asigure fluxul minim de productie”, a anuntat luni subsidiara romaneasca a constructorului european de elicoptere.
In 2016, Airbus Helicopters a infiintat in Romania filiala Airbus Helicopters Industries, care se ocupa de constructia si gestionarea liniei finale de asamblare a elicopterelor H215.
Airbus Helicopters, cel mai mare producator european de elicoptere si unul dintre cei mai mari din lume, va vinde elicopterele pe care le va produce in Romania, la fabrica pe care a realizat-o la Ghimbav, clientilor din intreaga lume, iar unul dintre primii clienti ar putea fi Organizatia Natiunilor Unite, au declarat recent oficialii companiei.
Airbus Helicopters a avut intalniri cu reprezentantii a 70 de firme prezente in Romania, interesate sa devina furnizori ai producatorului de elicoptere.
La intalniri au participat companii precum Aerostar, Aeroteh, Romtehnica, IAR, Electromagnetica, Alro Slatina, IMSAT, Turbomecanica, Sonovision Romania si Siemens.
La dezvoltarea proiectului H215, care are atat o versiune militara, cat si una civila, in Romania participa deja companiile romanesti IAR, Aerostar, Aeroteh si Turbomecanica.
Potrivit reprezentantilor Airbus Helicopters, intreaga piata mondiala va fi deservita de la Brasov pentru toate elicopterele din gama H215, care avea si o denumire comerciala distincta. Sefii companiei ar putea chiar organiza o competitie in Romania pentru gasirea unei denumiri pentru noul elicopter.
Ministerul Apararii din Romania, care detine echipamente invechite la aproape toate capitolele, ar trebui sa beneficieze de bugete marite substantial in urmatorii zece ani, de cel putin 2% din produsul intern brut (PIB).
Elicopterele Puma ale Armatei, fabricate in anii ’70 in Romania sub o licenta cumparata din Franta, au motoare considerate de specialisti prea slabe pentru perioada actuala, iar tehnologia este depasita.
Armata a modernizat 25 de aparate la standardul SOCAT in perioada 1999-2005, printr-un contract cu IAR Brasov si firma israeliana Elbit.
Insa Airbus sugereaza ca o noua modernizare a vechilor aparate Puma ale armatei nu ar fi o optiune de dorit, in conditiile in care procurarea pieselor de schimb, spre exemplu, este tot mai dificila pentru un model iesit din uz.
Totusi, armata are deja mai multe proiecte prioritare care necesita sume importante, precum noul transportor de lupta al infanteriei, construirea de noi corvete la santierul Damen Galati sau modernizarea fregatelor englezesti.
Bugetul pe 2017, aprobat de Parlament, aloca Ministerului Apararii 16,3 miliarde lei (3,6 miliarde euro), echivalent cu 2% din PIB-ul estimat pentru acest an.
Airbus Helicopters este o companie la care participa Franta, Germania si Spania, insa francezii au cuvantul cel mai greu de spus in cadrul societatii.
Principalii concurenti ai Airbus Helicopters sunt americanii de la Bell, Sikorski si Boeing si italienii de la Leonardo (Agusta), insa in liga mare a producatorilor de elicoptere incearca sa intre si companii din Rusia, China sau Coreea de Sud.
In incheiere, dincolo de tatonarea pentru achizitie din SUA prin US Army Aviation Command facuta anul trecut de fortele terestre romane, sa nu uitam ca:
„Armata Romana a dat, chiar in ultimele zile din 2016, contracte directe de 78,7 milioane de euro pentru a moderniza si a repara o parte din vechile elicoptere IAR-330 Puma si IAR 316B Alouette din dotare. In ultimii doi ani si jumatate, Apararea a platit 135 de milioane de euro pe mentenanta elicopterelor. In plus, piese pentru elicoptere au mai fost cumparate prin alte 14 contracte de 145 de milioane de euro pentru mai multe tipuri de aeronave. In tot acest timp, bugetul Apararii a crescut constant si cu accent pe inzestrare, dar nu exista planuri concrete pentru achizitia de elicoptere noi.
Fortele Aeriene Romane au in dotare 57 de elicoptere IAR 330 Puma produse la IAR Ghimbav inca din 1975, elicoptere destinate in principal transportului de trupe sau misiunilor de evacuare medicala. ”
Ce contracte de modernizari, mentenanta si piese de schimb pentru elicopterele IAR 330 si IAR 316B au fost acordate direct in ultimii doi ani si jumatate
Total achizitii directe intretinere, mentenanta, reparatii, operare (sep 2014 – ian 2017) – 608.641.034 RON / 135.253.563 Euro
1. 31.12.2016 – UM 02550 Bucuresti –> IAR S.A.
REVITALIZARE SI MODERNIZARE ELICOPTERE IAR-330L
313,147,730 RON
2. 30.12.2016 – UM 01836 – Otopeni –> AEROTEH S.A.
Contract de furnizare pompe hidraulice si prestarea serviciului de reparatie de complexitate ridicata la servocomenzile rotor spate pentru elicopterele tip IAR-330
3,044,618.9 RON
3. 30.12.2016 – UM 01836 – Otopeni –> AEROTEH S.A.
Contract de furnizare de pompe hidraulice si prestarea serviciului de reparatie de complexitate ridicata la servocomenzile rotor spate pentru elicopterele tip IAR-330
1,627,809.45 RON
4. 30.12.2016 – UM 01836 – Otopeni –> IAR S.A.
Contract de furnizare materiale,piese de schimb pentru activitatile de mentenanta si prestari servicii pentru reparatii de nivel complex la elicopterele IAR-330 si IAR-316B
36,169,360 RON
5. 29.09.2016 – UM 01836 – Otopeni –> IAR S.A.
Contract de servicii de rep. de complexitate ridicata la echip. specifice elicopterelor tip IAR-316B Alouette , IAR-330 PUMA, reparatii de complexitate medie la echipamente specifice elicoptere tip IAR-330 Puma , mentenanta la elicoptere IAR-330 Puma, rep. capitala elicopter IAR-316B Alouette nr.72 si furnizare piese de schimb pentru executarea inspectiilor tip P2 la elicopterele tip IAR-330 Puma , conducte flexibile specifice instalatiilor elicopterelor tip IAR-330 Puma, utilaje
12,870,983 RON
6. 29.12.2015 – UM 01836 – Otopeni –> IAR S.A.
Contract de servicii de reparatii de complexitate medie(remediere defecte pentru punere in stare de disponibilitate), de reparatii de complexitate ridicata(reparatie capitala) la echipamentele si agregatele specifice elicopterelor militare tip IAR-330 Puma si IAR-316B Alouette, asistenta tehnica la sediul unitatilor militare, furnizarea de produse aeronautice pentru elicopterele militare tip IAR-330 Puma si IAR-316B si serviciul de reparatie de compl. ridicata(R.K) la elicop. IAR-316 nr.39
7,514,973.94 RON
7. 08.12.2015 – UM 01836 – Otopeni –> IAR S.A.
Acord cadru de servicii pentru reparatie de complexitate ridicata(reparatie capitala) pentru elicopterele IAR-330 PUMA SOCAT pe o perioada de 36 de luni
192,375,789.65 RON
8. 01.08.2015 – UM 01836 – Otopeni –> IAR S.A.
Contract de servicii de reparatii de complexitate medie,complexitate ridicata, asistenta tehnica , instalare capabilitate SAIMS, achiz. piese de schimb pentru lucrari de mentenanta la elicopterele IAR-330 si IAR-316B
6,766,866.2
9. 23.12.2014 – UM 01836 – Otopeni –> TURBOMECANICA S.A.
Contract de servicii de complexitate ridicata, medie, pentru activ. de mentenanta la echip.specifice aeronavelor IAR-330
4,415,129.99 RON
10. 07.11.2014 – UM 01836 – Otopeni –> IAR S.A.
Reparatie capitala elicopter IAR-316B nr. 57
4,700,000 RON
11. 30.10.2014- UM 01836 – Otopeni –> IAR S.A.
Servicii de reparare si intretinere a elicopterelor IAR-330L, IAR-330 SOCAT, IAR-316, achizitie piese de schimb, scule si dispozitive specifice mentenantei elicopterelor
24,860,719 RON
12. 04.10.2014 – UM 01836 – Otopeni –> ROMAERO SA
Contract de servicii de reparatii motoare ARTOUSTE III-B – (pt. IAR-316B)
1,147,058 RON
Total contracte pentru intretinere, mentenanta, reparatii, operare (sep 2014 – ian 2017) in care sunt vizate mai multe tipuri de aeronave printre care si elicoptere IAR 330 sau IAR 316B – 661,987,406 RON / 147.108.312 Euro
1. 13.01.2017 – UM 01836 – Otopeni –> AEROSTAR.S.A
Contract de servicii – de reparare si intretinere aeronave militare MIG-21L, IAR-99, IAK-52,IAR-330, IAR-316 si furnizare de rezervoare de combustibil pt. avion MIG-21L
11,579,253.61 RON
2. 30.12.2016 – UM 01836 – Otopeni –> TURBOMECANICA S.A.
Contract de prestare de servicii de mentenanta la echipamente, agregate, ansamble mecanice care echipeaza elicopterele IAR-330 Puma si motoarele tip VIPER 632-41M care echipeaza avioanele IAR-99
3,023,033.38 RON
3. 15.12.2016 – UM 01836 – Otopeni –> SC AEROFINA S.A.
Contract de servicii de reparare si intretinere aeronave militare MIG-21l si IAR-330
747,199.92 RON
4. 24.11.2016 – UM 01836 – Otopeni –> TURBOMECANICA S.A.
Acord-cadru de servicii de mentenanta la echipamentele specifice elicopterelor IAR-330 Puma, avioanelor tip IAR-99 Standard/Soim si motoarelor tip T-56 si furnizarea de produse specifice motoarelor tip TURMO IV CA in perioada 2016-2020
386,032,854.5 RON
5. 07.01.2016 – UM 01836 – Otopeni –> SC AEROFINA S.A.
Contract de servicii de reparare si intretinere aeronave militare de tip MIG21-L , IAR-330 si furnizare echipamente de sol prelucrare date ESPD-HM specifice elicopterelor IAR-330
484,779.67 RON
6. 11.12.2015 – UM 01836 – Otopeni –> AEROSTAR S.A.
Contract de servicii de reparare si intretinere aeronave militare MIG-21L, IAR-99, IAK-52 si IAR 330.
11,537,384.95 RON
7. 29.10.2015 – UM 01836 – Otopeni –> TURBOMECANICA S.A.
Contract de servicii pentru reparatii de complexitate ridicata (RR) si reparatii de complexitate medie(RM) la echipamentele si agregatele specifice elicopterelor IAR-330, avioanelor IAR-99 si C130B/H, motoarelor VIPER 633-47 si TURMO IV CA din inzestrarea Statului Major al Fortelor Aeriene, furnizarea de materiale consumabile pentru activitatile de mentenanta la echipamentele specifice elicopterelor IAR-330
28,645,696.1 RON
8. 03.06.2015 – UM 01836 – Otopeni –> TURBOMECANICA S.A.
Contract de servicii de reparatii de complexitate medie, reparatii de complexittae ridicata la echipamentele, agregatele, ansamblele mecanice, motoarele tip VIPER 632-41 si TURMO IV CA specifice avioanelor IAR-99 si elicopterelor IAR-330
4,091,306.42 RON
9. 21.05.2015 – UM 01836 – Otopeni –> SC AEROFINA S.A.
Contract de furnizare produse- pirotehnie pentru aeronavele MIG-21L , piese de schimb din compunerea sistemelor de salvare pentru aeronavele IAR-99 si prestarea de servicii de reparare si intretinere a aeronavelor militare IAR-330, din dotarea Ministerului Apararii Nationale- reparatii de echipamente din compunerea sistemelor de inregistrare a parametrilor de zbor tip SAIMS specifice aeronavelor IAR-330.
691,220.75 RON
10. 31.01.2015 – UM 01836 – Otopeni –> AEROSTAR S.A.
Contract de servicii de reparare si intretinere a aeronavelor militare MIG-21L, IAR-99 si IAR-330 si furnizare kituri de piese de schimb pt. aeronavele militare MIG-21L
1,412,624.79 RON
11. 05.11.2014 – UM 01836 – Otopeni –> AEROSTAR S.A.
Acord cadru de servicii de reparatii capitale de echipamente si agregate pentru aeronavele militare MIG-21L, IAK-52, IAR-99 si IAR-330 din dotarea MINISTERULUI APARARII NATIONALE, la sediul promitentului-PRESTATOR, in perioada 2014-2020.
158,365,835.24 RON
12. 01.11.2014 – UM 01836 – Otopeni –> AEROFINA.S.A
Contract de furnizare produse”pirotehnie pt.aeronave militare MIG-21L, IAR-99, piese schimb din compunerea sistemelor de salvare pt. aeronavele IAR-99, echipamente SAIMS pt. aeronave IAR-99SOIM, IAR-330, sisteme SAIMS pt. aeronave IAR-99STANDARD” si prestare servicii de rep. si intretinere aeronave militare IAR-99, MIG-21L, IAR-330.
5,076,114.75 RON
13. 28.10.2014 – UM 01836 – Otopeni –> TURBOMECANICA S.A.
Contract de servicii de complexitate ridicata, medie,asistenta tehnica la sediul unitatii utilizatoare si furnizare materiale consumabile pentru activ. de mentenanta la echip.specifice aeronavelor IAR-330,IAR-99
14,068,869.1 RON
14. 17.09.2014 – UM 01836 – Otopeni –> AEROTEH S.A.
Acord cadru de servicii pentru reparatii de echipamente si agregate din instalatia hidraulica , de combustibil pentru elicopterele IAR-330, IAR-316 si avioanele IAR-99
36,231,240.83 RON