Desi primul Airbus 400M destinat Frantei a zburat sub cocarde tricolore pe 14 iulie, cu ocazia Zilei Nationale a Frantei, ceremonia de predare a aeronavei catre Fortele Aeriene Franceze a avut loc abia pe 30 septembrie, ocazie cu care reprezentantii Airbus Military s-au aratat foarte optimisti in privinta capacitatii companiei de efectua livrarile catre partenerii din program, cat mai curand si de asemenea si-au exprimat optimismul pentru viitore exporturi ale aeronavei de transport.
Astfel primul A400M destinat Turciei va fi livrat pana la sfarsitul lunii octombrie, iar urmatoarele noua aparate comandate vor ajunge in Turcia in trei ani. Pretul total platit de Ankara pentru cele 10 aeronave grele de transport este de 1,5 miliarde de dolari si spre deosebire de protipendada damboviteana care crede ca offsetul nu mai exista, exact aceeasi suma de bani, adica 1,5 miliarde de dolari, vor intra in industria nationala a Turciei prin investitii compensatorii ale unor companii partenere Airbus.
Turkish Aerospace Industries (TAI) va fabrica in Turcia toate cele 174 de fuzelaje centrale ale A 400M, in conditile in care Turcia este membra a consortiului Airbus Military cu doar 5,5% din actiuni, alaturi de Belgia, Franta, Germania, Luxembourg, Spania si Marea Britanie. Cele 7 tari, alaturi de Malaiezia care a facut deja o comanda ferma, au reusit sa asigure un flux de nu mai putin de 174 de aparate, intr-o cooperare internationala demna de tot respectul. Tot pe astfel de cooperari speram si noi cei de pe RoMilitary, ca industria nationala de aparare si-ar putea reveni, numai ca noi nu avem conducatori, ci dimpotriva o gasca de mafioti.
In urma inceperii livrarilor de aeronave, oficialii din cele sapte tari sustin ca potentialul acestui avion pentru export este realmente urias si se asteapta ca odata cu operationalizarea primelor aparate interesul pentru achizitionarea A 400M sa cresca. Revenind la intrarea in dotarea a Airbus 400M, Marea Britanie va primi primul aparat in 2014, iar Germania in 2015.
Concurenta directa pentru “trasportorul” european vine din SUA si este reprezentata de C-130J turboprop al Lockheed Martin si de Boeing cu al sau C-17.
Sursa: Defensenews
GeorgeGMT