Da, stirea este in prima parte despre intarzierile programului Airbus Racer (dezvoltat din Eurocopter X3), cu privire la inceperea testelor elicopterului hibrid, teste care trebuiau sa inceapa anul acesta dar sunt amanate pentru 2021.
Motivele sunt, bineinteles, tehnice, pe primul loc fiind transmisia, complicata de elicile propulsoare laterale
Noutatea este ca prototipul Racer este fabricat din componente construite la diferite fabrici Airbus Helicopters din Europa, fuselajul fiind conceput din panouri de materiale compozite si produs in colaborare INCAS și Romaero, in Romania, iar apoi Aernnova și Airbus Helicopters din Spania monteaza sectiunea de coada si aripile, pe care apoi se instaleaza elicile propulsoare. Lagarul din titan al aripilor este conceput in Marea Britanie la GE Aviation Systems iar transmisia in Italia, la Avia Aero.
Reamintim ca Racer este in curs de dezvoltare ca parte a programului CLEAN Sky 2 al UE, fiind bazat pe un rotor hibrid cu doua elice propulsoare la capetele aripilor in V. Testele de anduranta si oboseala ale componentelor structurale cheie sunt in curs de desfasurare.
Revenind la intarziere, se preconizeaza dupa noul plan ca coca va fi livrata la jumatatea anului 2020, urmand ca testele la sol si cele ale rulajului sa dureze inca cel putin un an. In concluzie, prototipul nu va putea zbura pana in al patrulea trimestru al anului 2021.
Racer este antrenat de două motoare Safran Aneto-1X a cate 2500Cp fiecare. Se preconizeaza ca va dezvolta o viteza maxima de peste 400 km/h, in timp ce viteza sa de croaziera va atinge 350 km/h. Testele de zbor ar trebui sa acopere o durata de aproximativ 200 de ore de functionare.
Marius Zgureanu
Surse:
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=30312