Un minidocumentar interesant, din pacate doar in franceza si netradus, care spune cate ceva despre profilul discret („furtivitatea”) lui HAD Tigre.
La Tigre s-a lucrat mult la trei aspecte care sa-l faca mai greu vizibil:
- semnatura vizuala si radar: unghiuri speciale, latimea semnaturii/profilului frontal de 1,11m, incadrarea nacelelor motoarelor in structura fuselajului, pale compozite, materiale compozite + vopseluri speciale in invelisul fuselajului, cu reflexie pe doua straturi, care se anuleaza reciproc;
- semnatura termica: supresor de infrarosii pe iesirea turbinelor + devierea jetului de aer cald dinspre elementele de fuselaj + invelis cu vopsea care disipa rapid caldura, pentru ca suprafetele sa ramana la temperatura ambianta;
- semnatura acustica: profilul indoit spre varf al palelor + materialul compozit al palei + reducerea zgomotului motorului. Doar profilul palei poate reduce cu pana la 50% zgomotul elicopterului in zbor.
Unele solutii se regasesc si in programul civil de reducere a zgomotului, si anume printre prioritatile programului Clean Sky Joint Technology Initiative, prezentat anterior.
Marius Zgureanu